abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204037251
Dit topic is bedoeld om de militaire situatie in Oekraïne te analyseren op een wat overzichtelijkere manier dan in de huidige sneltreintopics. Ook een mooi topic voor kaartjes van het front en eventuele video's.

Paar vragen die alvast gesteld kunnen worden:

1. Waar in Oekraïne bevinden zich momenteel Russische landtroepen?
2. Hoeveel vliegtuigen zijn er op dit moment vernietigd?

Kaart van het front van Wikipedia, wordt automatisch geüpdate:

Vriendelijk verzoek het bij militaire/tactische analyses te houden en het geen uitbreiding van het sneltreintopic in NWS te laten worden.

Kaart van Finse analisten:

https://widgets.scribblemaps.com/sm/?d&z&l&mt&gc&mv&id=091194
pi_204037284
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:12 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Het moge inmiddels duidelijk zijn dat ze daar in de verste verte niet op voorbereid zijn en met de huidige troepenmacht absoluut ook niet toe in staat zijn. Je kan niet met krap 200K man een land bezetten waarin zo'n beetje iedere vent tussen de 16 en de 60 met een AK47 en een Javelin / Stinger rondloopt en waar burgers bereid zijn zich voor militaire colonnes te werpen.

In dat opzicht zouden die Tjetjenen en Syriërs nog wel eens vervelend kunnen worden. Die zullen wat minder morele reserves hebben bij het schieten op / omverrijden van Oekraïners.
Zo denk ik er in het algemeen ook wel over. Ik ben benieuwd hoe het in het zuiden gaat aflopen.
pi_204037306
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:22 schreef Cherni het volgende:

[..]
Zo denk ik er in het algemeen ook wel over. Ik ben benieuwd hoe het in het zuiden gaat aflopen.
Ze lijken nu in een situatie te zitten dat geen van beide partijen kan winnen, maar ze dat ook allebei niet willen toegeven. Dat kan lang duren, zo'n status quo.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204037615
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:06 schreef Cherni het volgende:

[..]
Ik onderschat de Russen niet. Maar om de gehele Oekraïne te bezetten lijkt mij een utopie. De weerstand tegen deze invasie binnen Rusland begint ook steeds meer vorm te krijgen. Ik weet uiteraard niet hoe dit gaat aflopen.
In UK roepen ze Russisch sprekende mensen op om random nummers uit een database van 40 miljoen Russen te bellen en 'de andere kant' van het verhaal te vertellen _O-
Een beetje net als de actie om reviews bij restaurants en hotels enzo in Rusland achter te laten via google maps.
Maar de grip op de media binnen Rusland is groot. Zeker nu vrijwel alle buitenlandse media er ook vertrokken is.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 14:41:14 #5
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_204038181
https://www.telegraaf.nl/(...)n-maar-dan-nog-erger
Interessante ontwikkeling - scheurtjes in het thuisfront. Lijkt erop dat er wat aan het broeien gaat in Moscow. Want dit gebeurt met een reden (denk ik)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  vrijdag 11 maart 2022 @ 14:43:21 #6
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204038206
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 14:41 schreef HMS het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-maar-dan-nog-erger
Interessante ontwikkeling - scheurtjes in het thuisfront. Lijkt erop dat er wat aan het broeien gaat in Moscow. Want dit gebeurt met een reden (denk ik)
Is toch propaganda wat we van de EU niet mogen zien?
  vrijdag 11 maart 2022 @ 14:44:12 #7
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_204038218
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 13:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze lijken nu in een situatie te zitten dat geen van beide partijen kan winnen, maar ze dat ook allebei niet willen toegeven. Dat kan lang duren, zo'n status quo.
Ja, maar is niet in het militaire voordeel van de russen. Oekraïne wordt door het westen gesteund en bewapend, de russen hebben last van lange aanvoerlijnen. Aan de ander kant, de Oekraïne heeft er ook niet veel aan als er heel veel echt kapot wordt geschoten (en dat gaat dan gebeuren)
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_204038490
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 14:44 schreef HMS het volgende:

[..]
Ja, maar is niet in het militaire voordeel van de russen. Oekraïne wordt door het westen gesteund en bewapend, de russen hebben last van lange aanvoerlijnen. Aan de ander kant, de Oekraïne heeft er ook niet veel aan als er heel veel echt kapot wordt geschoten (en dat gaat dan gebeuren)
Ja, ik denk dat dat laatste uiteindelijk de doorslag gaat geven. Als Rusland echt nog meer steden plat gaat schieten, dan krijg je een situatie dat doorvechten Oekraïne te veel levens kost. Dan is onderhandelen en wat toegeven op een gegeven moment een betere optie.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204038815
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:07 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, ik denk dat dat laatste uiteindelijk de doorslag gaat geven. Als Rusland echt nog meer steden plat gaat schieten, dan krijg je een situatie dat doorvechten Oekraïne te veel levens kost. Dan is onderhandelen en wat toegeven op een gegeven moment een betere optie.
Ben benieuwd hoeveel terrein dat dan gaat worden. Poetin wil alles ten oosten van de Dnepr en tot en met Transnistrië, zo lijkt het.

Er moet echt veel gebeuren wil Oekraïne daarmee akkoord gaan. Ik denk dus wel dat ze het bombarderen zullen accepteren en doorvechten. Ook al kost het ontzettend veel levens.
pi_204038955
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ben benieuwd hoeveel terrein dat dan gaat worden. Poetin wil alles ten oosten van de Dnepr en tot en met Transnistrië, zo lijkt het.

Er moet echt veel gebeuren wil Oekraïne daarmee akkoord gaan. Ik denk dus wel dat ze het bombarderen zullen accepteren en doorvechten. Ook al kost het ontzettend veel levens.
De eisen van de Russen van eerder deze week was alleen afstaan van de Krim en de Donbass-republieken die toch al niet in Oekraïense handen waren, plus geen lidmaatschap van de NAVO/EU.

Het enige wat mij duidelijk was, is de rest van de oblasten Loehansk en Donetsk, maar dat mag van Oekraiense zijde mijn inziens geen reden zijn, om de rest van het land zich te laten doodvechten.,

Edit: het cruciale woordje 'geen' vergeten in te typen

[ Bericht 3% gewijzigd door Idisrom op 11-03-2022 21:13:53 ]
pi_204039110
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:44 schreef Idisrom het volgende:

[..]
De eisen van de Russen van eerder deze week was alleen afstaan van de Krim en de Donbass-republieken die toch al niet in Oekraïense handen waren, plus geen lidmaatschap van de NAVO/EU.

Het enige wat mij duidelijk was, is de rest van de oblasten Loehansk en Donetsk, maar dat mag van Oekraiense zijde mijn inziens reden zijn, om de rest van het land zich te laten doodvechten.,
Dat is te verkiezen boven heel Oekraine bezet gaan houden. De Russische inwoners van Oekraine zijn nu helemaal niet meer hun leven zeker daar. Die gebieden zouden als een soort van borg moeten dienen : Als de Russische inval doorgaat of in de toekomst weer problemen geeft, zouden die terug gegeven moeten worden aan Oekraine.
In militair opzicht moet voorkomen worden dat schijn-vredesonderhandelingen gevoerd worden á la Chamberlain in WOII Die pakken dan later nadelig uit. Maar vredesonderhandelingen starten heeft ook een groot voordeel. Als één van beide partijen niet daartoe bereid is is voor heel de wereld duidelijk wie dat is. Op het moment geven beide partijen zowel Poetin als Zelenski aan met elkaar te willen praten
Wellicht de beste optie zou zijn:
Of binnen een week vredesonderhandelingen op neutraal gebied en als de Russen dat weigeren hardere militaire actie van het Westen. Tanks en vliegtuigen en een Iron Dome-anti raket systeem leveren aan Oekraine

[ Bericht 16% gewijzigd door paulgo op 11-03-2022 16:08:11 ]
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
pi_204039317
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 15:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Van de week was het toch alleen Donbas en Krim? Tot Djnepr gaat hem inderdaad niet worden, dan geef je je halve land en een enorm gasveld weg.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 17:56:58 #13
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204040641
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 17:56 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Prima terreinstudie! ^O^
Toch vreemd. Bij Rostov staan ook allemaal tanks in de modder vast. En dat tijdens een oefening. Ze hadden dus al kunnen weten dat het fout kon gaan. Daar begrijp je totaal niets van. De ingezette dooi moeten toch zeker Russen weten zou je zeggen.

pi_204040709
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 18:28 schreef Cherni het volgende:

[..]
Toch vreemd. Bij Rostov staan ook allemaal tanks in de modder vast. En dat tijdens een oefening. Ze hadden dus al kunnen weten dat het fout kon gaan. Daar begrijp je totaal niets van. De ingezette dooi moeten toch zeker Russen weten zou je zeggen.

Er is juist een kouinval nu. Rostov vannacht - 9C, Mariupol wellicht twee ijsdagen dit weekend
pi_204040738
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 16:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Van de week was het toch alleen Donbas en Krim? Tot Djnepr gaat hem inderdaad niet worden, dan geef je je halve land en een enorm gasveld weg.
Het zijn denk ik twee verschillende dingen.

Putin wil minstens de (zuid)oostelijke helft militair controleren, zodat ze sterk staan in de onderhandelingen en hij de eisen die hij nu heeft kan uitonderhandelen

[ Bericht 0% gewijzigd door DeOlifantvis op 11-03-2022 18:42:03 (zuid toegevoegd) ]
  vrijdag 11 maart 2022 @ 19:00:09 #17
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 11 maart 2022 @ 19:17:55 #18
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 11 maart 2022 @ 19:50:39 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204041543
Aardige, licht saaie, YT serie van het Duitse Panzermuseum.
In het Duits, duh.
Deel 5:

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 11-03-2022 20:06:10 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204041710
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 19:50 schreef Hyperdude het volgende:
Aardige, licht saaie, YT serie van het Duitse Panzermuseum.
In het Duits, duh.

Wat is zijn Indische oplossing? Hoe wij het in 1946 hebben opgelost?
pi_204041762
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 19:00 schreef AchJa het volgende:
Timeline ISW 2505-1003
Timeline Liveuamap 2402-1103

Hier en daar wat verschuivingen maar niet veel schokkends
Vind het super dat je deze timelines maakt maar weet je zeker dat deze maps het betrouwbaarst zijn?

De wiki-map is van veel bezet gebied op dag 3 naar ongeveer de helft van dat gebied nu. Puur omdat ze de definitie "bezetting" weer wat anders lijken te interpreteren.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 20:04:37 #22
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204041782
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 20:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Wat is zijn Indische oplossing? Hoe wij het in 1946 hebben opgelost?
Nee, India, Pakistan en Bangladesh als opvolgers van de kolonie India, worden aangehaald als mogelijke uitkomst.
De zon draait niet om Nederland. ;)
pi_204041900
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 20:04 schreef Hyperdude het volgende:

[..]
Nee, India, Pakistan en Bangladesh als opvolgers van de kolonie India, worden aangehaald als mogelijke uitkomst.
De zon draait niet om Nederland. ;)
Met Indisch denk ik logischerwijs aan Nederlands-Indië. ;)

Maar goed, India dus. Oekraïne lijkt me daar niet bepaald mee te vergelijken.
  vrijdag 11 maart 2022 @ 20:19:23 #24
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204041985
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 20:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Met Indisch denk ik logischerwijs aan Nederlands-Indië. ;)

Maar goed, India dus. Oekraïne lijkt me daar niet bepaald mee te vergelijken.
Filmpjen maar eens checken dan. :)
pi_204042794
Goed stuk hoe de EU sinds 2014 alleen maar afhankelijker is geworden van Russische energiebronnen.
https://www.ftm.nl/artike(...)lijkheid-van-rusland
Vakman pur sang
  vrijdag 11 maart 2022 @ 21:54:10 #26
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204043269
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 20:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Vind het super dat je deze timelines maakt maar weet je zeker dat deze maps het betrouwbaarst zijn?

De wiki-map is van veel bezet gebied op dag 3 naar ongeveer de helft van dat gebied nu. Puur omdat ze de definitie "bezetting" weer wat anders lijken te interpreteren.
ISW acht ik aardig betrouwbaar. Liveuamap is veel meer gebaseerd op social media en de waarnemingen, nmm minder betrouwbaar maar als vergelijking kan die er prima bij.

Maar als jij nog andere suggesties hebt kan ik die ook meenemen hoor.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 08:14:50 #27
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204045838
Het front lijkt amper in beweging. Wat ik wel opvallend vind is dat je her en der blauwe pijlen begint te zien (Oekraïnse aanvallen) itt enkel rode Russische. Deze is om die reden misschien nog wel interessant:

Een uitval naar het noord-oosten van Kiev (nadat er gisteren een tankaanval was afgeslagen) en het samentrekken van wat eerder twee Oekraïnse pockets waren. Icm met de verstoring van de logistiek lijkt me -puur op basis van de kaartjes- dat die Russen van het 41e CAA aan de oostkant van de Dnepr het aardig benauwd beginnen te krijgen.

Daarbij is de aanname dat het hele noord-oosten aardig wankel is en daarmee mogelijkheden biedt voor Oekraïne. Hoop doet leven:

[ Bericht 10% gewijzigd door AgLarrr op 12-03-2022 08:21:03 ]
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zaterdag 12 maart 2022 @ 08:22:47 #28
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204045890
Ook nog even een totaal plaatje:

Met nog een interessante bespiegeling van onze vrienden van het ISW. Ik heb zelf een regel dikgemaakt:

quote:
Russia continues to rush individual replacements to frontline combat units amid rising casualties, including among hard-to-replace general officers. The Ukrainian General Staff reported on March 11 that Russian units continue to suffer heavy losses and are struggling to deliver supplies to units in combat.[15] Ukrainian forces' capture of a Russian supply column with ammunition on March 11 supports this assessment.[16] The Ukrainian General Staff stated Russia is transferring reserves across Russia to its combat units and began sourcing conscripts from prisons in Rostov Oblast in exchange for amnesty.[17] ISW previously assessed that Russian efforts to mobilize more manpower can bring more personnel into Russian combat units, but that those new personnel are unlikely to be well-enough trained or motivated to generate effective new combat power.[18] The Ukrainian Armed Forces additionally claimed that they killed Russian Major General Andrei Kolesnikov, commander of the Eastern Military District's 29th Combined Arms Army, on March 11.[19] This follows the death of Russian Colonel Andrei Zakharov, commander of the 6th Tank Regiment of the 90th Tank Division, on March 10.[20] High casualties among Russian general officers indicate the poor quality of Russian command and control, requiring Russian generals to deploy forward and risk Ukrainian fire to command their forces.

[ Bericht 41% gewijzigd door AgLarrr op 12-03-2022 08:27:48 ]

pi_204046409
Er zou ook weer een generaal zijn neergeschoten, vind ik toch wel exemplarisch voor de chaos die er blijkbaar bij de Russen is.
pi_204047663
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 08:22 schreef AgLarrr het volgende:
Ook nog even een totaal plaatje:

[ afbeelding ]

Met nog een interessante bespiegeling van onze vrienden van het ISW. Ik heb zelf een regel dikgemaakt:
[..]

Dit zijn prima overzichten om de zaak te volgen. Mogelijk zou het handig zijn als iemand in de OP een lijstje kan plaatsen wat de NAVO symbolen inhouden. Ik kan het wel opzoeken maar een legenda is wat makkelijker.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 11:49:27 #31
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204048017
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 11:20 schreef Cherni het volgende:

[..]
Dit zijn prima overzichten om de zaak te volgen. Mogelijk zou het handig zijn als iemand in de OP een lijstje kan plaatsen wat de NAVO symbolen inhouden. Ik kan het wel opzoeken maar een legenda is wat makkelijker.

De belangrijkste op de kaarten hierboven zijn gemechaniseerde infanterie, tanks en her en der wat mariniers of para's. Misschien belangrijker zijn de symbolen voor omvang. dus de x'en of II'en boven een eenheid. xx voor een divisie (~10.000pax), x voor een brigade (~5000pax), II voor een bataljon (~1000pax). Dat zijn indicatieve grootheden, verschilt per leger / land.

pi_204049031
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 11:49 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

De belangrijkste op de kaarten hierboven zijn gemechaniseerde infanterie, tanks en her en der wat mariniers of para's. Misschien belangrijker zijn de symbolen voor omvang. dus de x'en of II'en boven een eenheid. xx voor een divisie (~10.000pax), x voor een brigade (~5000pax), II voor een bataljon (~1000pax). Dat zijn indicatieve grootheden, verschilt per leger / land.
Het vervelende voor de Russen is dat er geen sprake is van een kwantitatieve overmacht en dat we de kwaliteit van hun materiaal overschat lijken te hebben.

Maar er is te weinig kwantiteit aanwezig om steden serieus te omsingelen, om pockets op te ruimen etcetera. Dat is voor mij het allergrootste raadsel van deze hele invasie. Het gebrek aan kwantiteit.
pi_204049115
Zijn er verder nog goede Nederlandse analisten met waardevolle bijdragen geweest de laatste dagen? Sinds het front stil ligt merk je dat mensen alweer afhaken. Belegeringen zijn "saai".

Zelfs Osinga en De Kruif vallen wat in herhaling.
pi_204049122
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 13:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Het vervelende voor de Russen is dat er geen sprake is van een kwantitatieve overmacht en dat we de kwaliteit van hun materiaal overschat lijken te hebben.

Maar er is te weinig kwantiteit aanwezig om steden serieus te omsingelen, om pockets op te ruimen etcetera. Dat is voor mij het allergrootste raadsel van deze hele invasie. Het gebrek aan kwantiteit.
Dat, en de Russische luchtmacht. Waar is die? Veruit superieure dominantie?
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  zaterdag 12 maart 2022 @ 13:51:31 #35
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204049253
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 13:37 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Dat, en de Russische luchtmacht. Waar is die? Veruit superieure dominantie?
Ik zag daar een interessante analyse over. De Russische luchtmacht is (kennelijk) niet heel goed getraind, dus grootschalige operaties doen ze bijna niet. Daarnaast hebben ze geen specifieke SEAD (Supression of Enemy Air Defence) capaciteit en training. Binnen NAVO luchtmachten is SEAD een specialisatie, gebeurt het grootschalig, worden toestellen er op ingericht en wordt er door piloten zwaar op getraind.

Het komt er dus op neer dat - los van die paar kruisraketten en bomb runs in het begin - de Russen niet op grote schaal de Oekraïnse luchtafweer hebben uitgeschakeld en daar ook niet systematisch mee bezig zijn omdat ze dat kennelijk niet kunnen. Wat ze doen zijn individuele sorties met een paar kisten, maar die sorties zijn dus heel kwetsbaar omdat het gros van de Oekraïense luchtafweer gewoon nog operationeel is. Dat zie je dus ook terug in de aantallen neergeschoten Russische toestellen.

zaterdag 12 maart 2022 @ 13:59:24 #36
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204049318
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 13:51 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Ik zag daar een interessante analyse over. De Russische luchtmacht is niet heel goed getraind, dus grootschalige operaties doen ze bijna niet. Daarnaast hebben ze geen specifieke SEAD (Supression of Enemy Air Defence) capaciteit en training. Binnen NAVO luchtmachten is SEAD een specialisatie, gebeurt het grootschalig, worden toestellen er op ingericht en wordt er door piloten zwaar op getraind.

Het komt er dus op neer dat - los van die paar kruisraketten en bomb runs in het begin - de Russen niet op grote schaal de Oekraïnse luchtafweer hebben uitgeschakeld en daar ook niet systematisch mee bezig zijn omdat ze dat kennelijk niet kunnen. Wat ze doen zijn individuele sorties met een paar kisten, maar die sorties zijn dus heel kwetsbaar omdat het gros van de Oekraïense luchtafweer gewoon nog operationeel is.
Ik denk dat dit toch een onderschatting is aangezien de Russen wel degelijk over ARM missiles beschikken zoals bv de AS-17 Krypton, de AS-15 Kent, en de AS-11 Kilter. En dan vergeet ik er vast nog wel een paar...

Dit nieuws kwam laatst ook uit trouwens:

quote:
Ukraine conflict: Russia arms Su-35S for SEAD operations over Ukraine

Russian Aerospace Forces (VKS) Sukhoi Su-35S ‘Flanker-E' combat aircraft have begun flying suppression of enemy air defences (SEAD) missions over Ukraine in a bid to neutralise the country's ground-based air defence network.

Video imagery showing Su-35s loaded with Zvezda/Tactical Missile Corporation Kh-31PM anti-radiation missiles was released by the Ministry of Defence of the Russian Federation on 7 March. According to an accompanying report by the ministry's Zvezda news agency, the jets were flying combat missions over Ukraine.

The imagery shows a pair of Su-35S departing for a combat air patrol, with one jet armed with two Kh-31P weapons, as well as R-77 and R-73 air-to-air missiles. The other jet was configured just for counter-air operations. Footage later showed an Su-35S returning to base with only one Kh-31PM on board.

Zvezda did not identify the base or the VKS unit involved, but analysis of the imagery indicates it was filmed at Baranovichi airbase in Belarus, where the 23rd Fighter Aviation Regiment deployed in January for Exercise Allied Resolve 2022 in February.

Kh-31P remains have been identified in images from Ukraine posted on social media, including in the centre of Kiev on 24 February and near the eastern city of Kramatorsk on 6 March.

On 6 March Zvezda published two further reports on Russian air operations from an unidentified airbase close to Ukraine, which showed Sukhoi Su-24SM ‘Fencer', Su-34 ‘Fullback', Su-25 ‘Frogfoot', and MiG-31 ‘Foxhound' aircraft operating as part of a combined air wing.
Janes

De Kh-31 is de AS-17 Krypton.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 14:08:25 #37
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204049393
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 13:59 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik denk dat dit toch een onderschatting is aangezien de Russen wel degelijk over ARM missiles beschikken zoals bv de AS-17 Krypton, de AS-15 Kent, en de AS-11 Kilter. En dan vergeet ik er vast nog wel een paar...

Dit nieuws kwam laatst ook uit trouwens:
[..]
Janes

De Kh-31 is de AS-17 Krypton.
Ik praat in de basis ook iemand na natuurlijk, maar wat ik begrijp is dat ze het wel doen - dat blijkt ook wel - maar alleen niet op een dermate grote schaal dat je effectief superioriteit in de lucht hebt.

zaterdag 12 maart 2022 @ 14:25:03 #38
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204049566
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 14:08 schreef AgLarrr het volgende:

Ik praat in de basis ook iemand na natuurlijk, maar wat ik begrijp is dat ze het wel doen - dat blijkt ook wel - maar alleen niet op een dermate grote schaal dat je effectief superioriteit in de lucht hebt.
Nee, maar nou is de Russische doctrine vwb airops ook heel anders dan de NATO, wij doen vooral aan grootschalige COMAO's (Composite Air Operations) waarbij er gecombineerd wordt opgetreden... Dat concept kennen de Russen eigenlijk niet... Ze zijn/waren veel meer gefocussed op verdediging met hun IADS en A2AD doctrine... En vwb airdefence deden ze dan ook vnl aan GCI (Ground Control Interception)... Maar goed, ook al zullen ze vwb SEAD/DEAD veel meer solitair optreden dan de westerse doctrine toch zullen ze best wel wat klappen uit kunnen delen met hun ARM missiles...
pi_204049850
De Kruif zei gisteren ook dat de Russische reservisten allemaal nog thuis zitten. Ik zou ze maar eens gaan oproepen als ik Poetin was.

Wie gaat anders je achterland schoonvegen?
pi_204050210
Oekraïeners hebben toegegeven dat de Russen het oostelijke deel van de stad Mariupol hebben ingenomen. Er zit dus nog steeds beweging in en de perimeter wordt kleiner en kleiner. Dit moet toch klaar zijn binnen korte tijd zou je zeggen.

twitter

Overigens claimen de Russen nog steeds dat het Azov-bataljon daar allerlei rotzooi uitvreet en de mensen gebruikt als schild. Dat lijkt me zwaar overdreven maar het zullen van Oekraïense kant ook niet de meest faire onderhandelaars zijn.
pi_204050427

Kwam dit gifje tegen op de website van de Washington Post, ontwikkeling van bezette gebieden t/m 10 maart. Er zit eigenlijk al een week amper beweging in.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 12-03-2022 15:45:19 ]
  zaterdag 12 maart 2022 @ 16:35:49 #42
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_204050957
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 15:43 schreef J.B. het volgende:
[ afbeelding ]

Kwam dit gifje tegen op de website van de Washington Post, ontwikkeling van bezette gebieden t/m 10 maart. Er zit eigenlijk al een week amper beweging in.
Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat Liveuamap en ISW ook laten zien:

Timeline 2402-1203 Liveuamap.
Timeline 2502-1103 ISW.

Weinig beweging in het front, misschien dit weekend versterken en aanvullen om zondagnacht weer voorwaarts te gaan.
pi_204051286
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 16:35 schreef AchJa het volgende:

[..]
Eigenlijk een beetje hetzelfde als wat Liveuamap en ISW ook laten zien:

Timeline 2402-1203 Liveuamap.
Timeline 2502-1103 ISW.

Weinig beweging in het front, misschien dit weekend versterken en aanvullen om zondagnacht weer voorwaarts te gaan.
Toch zijn er juist vandaag wel wat bijzonderheden. Melitopol is grotendeels veroverd en de Russen hebben daar de burgemeester gevangen genomen. Wellicht willen ze die ruilen voor krijgsgevangenen.

En in Mariupol maken de Russen nog steeds progressie en wordt de perimeter kleiner en kleiner.
pi_204051457
@AchJa Op dit moment zijn stadskaartjes van Charkov, Kiev en Mariupol wellicht ook interessanter dan kaarten van het volledige land.
pi_204051477
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 17:56 schreef AchJa het volgende:
[ twitter ]
Prima terreinstudie! ^O^
Ik zie die modder en tanks anders goed mixen.
pi_204051519
Als je nu nog gelooft in de propoganda dat de Russen er niks van bakken heb je het niet begrepen.
Oekraïne komt echt wel helemaal in de tang van de Russen en de onderhandelings positie wordt steeds beter.
Vakman pur sang
pi_204052311
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 17:30 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je nu nog gelooft in de propoganda dat de Russen er niks van bakken heb je het niet begrepen.
Oekraïne komt echt wel helemaal in de tang van de Russen en de onderhandelings positie wordt steeds beter.
:')
pi_204052398
quote:
Pff, jij volgt er echt helemaal niks van hè?
pi_204052462
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 18:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Pff, jij volgt er echt helemaal niks van hè?
Dus de Russen bakken er niks van en gaan de aftocht zwaaien volgende week?
Vakman pur sang
pi_204052471
quote:
We komen straks in de bizarre situatie dat een land in puin een betere economie heeft dan de "winnaar". GG
pi_204052498
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 18:53 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
We komen straks in de bizarre situatie dat een land in puin een betere economie heeft dan de "winnaar". GG
We zullen zien.
Vakman pur sang
pi_204052583
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 18:53 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Dus de Russen bakken er niks van en gaan de aftocht zwaaien volgende week?
Niet de aftocht zwaaien en niks is overdreven, maar het gaat de Russen bepaald niet voor de wind. Het hele land bezetten wat ze oorspronkelijk in gedachten hadden kunnen ze sowieso vergeten.
pi_204052598
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 18:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
We zullen zien.
Nou nee want internationaal transport en internet gaat kut worden in Rusland. Zelfs als de maniak aan de top vrije nieuwsgaring zou toestaan.
pi_204052765
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:04 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Nou nee want internationaal transport en internet gaat kut worden in Rusland. Zelfs als de maniak aan de top vrije nieuwsgaring zou toestaan.
Gaan we zien
Vakman pur sang
pi_204052774
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet de aftocht zwaaien en niks is overdreven, maar het gaat de Russen bepaald niet voor de wind. Het hele land bezetten wat ze oorspronkelijk in gedachten hadden kunnen ze sowieso vergeten.
Hoe weet jij nu wat ze in gedachten hadden?
Vakman pur sang
pi_204052866
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 18:56 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
We zullen zien.
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:14 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Gaan we zien
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:15 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Hoe weet jij nu wat ze in gedachten hadden?
En bedankt voor deze onthullende militaire/tactische analyse.
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_204053157
Iemand die deze coördinaten op een kaart kan zetten? Ben wel benieuwd waar ze nu zitten.

twitter
pi_204053376
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Iemand die deze coördinaten op een kaart kan zetten? Ben wel benieuwd waar ze nu zitten.

[ twitter ]
Bij het pijltje, rechtsboven, dat is wel in de stad 4 km van het centrum.
pi_204053457
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:54 schreef THEALPHA het volgende:

[..]
Bij het pijltje, rechtsboven, dat is wel in de stad 4 km van het centrum.
Ah scherp. En in het oosten hebben ze al een stuk van de stadsboulevard in handen.

Wat een zooitje. Die gasten van het Azov-bataljon vechten zich liever dood dan zich overgeven want ze weten dat ze dan nooit meer vrijkomen. (Of doodgeschoten worden )
  zaterdag 12 maart 2022 @ 22:05:23 #60
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204056491
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 13:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]

Precies, daarom duurt het ook stukken langer, een brigade of 30 is betrokken bij de omsingelingen. Grote vooruitgang aan het front is pas te verwachten als Mariupol, Sumy en Charkiv in Russische handen zijn.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zaterdag 12 maart 2022 @ 22:08:38 #61
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_204056558
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 19:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[ twitter ]
https://www.google.com/ma(...)1157001!4d37.5074459

Hier is de portcity mall in ieder geval.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_204056609
Hier weer een overzicht van Military101 van de stukjes informatie van vandaag:

Volgens mij wil rusland heel Oekraine plat leggen, hier zijn satelietbeelden van Moshchun, ten noord westen van Kyiv:

[ Bericht 13% gewijzigd door oheng op 12-03-2022 22:19:32 ]
pi_204056714

Deze Estlander is ook wel fijn kijken met zijn samenvattingen.
pi_204059774
Ter ingo; Eingelijk video van de landing in Hostomel Airport op 24 februari:
pi_204059962
We zijn doodsbang om een escalatie te veroorzaken, maar hoe bang is Rusland daarvoor? Als de boel escaleert staat Rusland zo goed als alleen tegen de rest van de wereld. Moeten we niet gewoon STOP roepen en keihard gaan ingrijpen?

Ik denk zelf dat de tijd daar is om schijt te hebben aan een WO3 dreiging. Heel goed in de gaten houden wat Rusland doet met de kernwapens en mocht die gek er een afschieten, dan gewoon uit de lucht halen. En vervolgens 100 kernwapens gooien op Moskou! Zo ver zijn we nu gekomen. Wij moeten niet bang zijn voor Poetin. Poetin moet doodsbang zijn voor ons. Wij zijn de NAVO en als wij ingrijpen is Rusland verleden tijd!

Ik zeg kernwapens op Moskou!!!!!!!!!!!! We moeten de mafkees voor zijn!
pi_204060034
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 04:43 schreef namnacs22 het volgende:
We zijn doodsbang om een escalatie te veroorzaken, maar hoe bang is Rusland daarvoor? Als de boel escaleert staat Rusland zo goed als alleen tegen de rest van de wereld. Moeten we niet gewoon STOP roepen en keihard gaan ingrijpen?

Ik denk zelf dat de tijd daar is om schijt te hebben aan een WO3 dreiging. Heel goed in de gaten houden wat Rusland doet met de kernwapens en mocht die gek er een afschieten, dan gewoon uit de lucht halen. En vervolgens 100 kernwapens gooien op Moskou! Zo ver zijn we nu gekomen. Wij moeten niet bang zijn voor Poetin. Poetin moet doodsbang zijn voor ons. Wij zijn de NAVO en als wij ingrijpen is Rusland verleden tijd!

Eh atoombommen gaan niet op bepaalde route hè?
Bovendien weet je niet eens waar ze afgeschoten kunnen worden. Dat kan bijvoorbeeld ook via een onderzeeër dat maakt onderscheppen ervan moeilijk bovendien als je ze met succes neerhaalt is het alsnog de vraag of ze niet afgaan.
Daarom moeten we voorzichtig blijven.
pi_204060090
"Van de fronten in Oekraïne geen nieuws"" , zou Erich Remarque nu schrijven.

Op geen enkel front wordt nu beweging gemaakt.
pi_204060365
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 07:29 schreef Idisrom het volgende:
"Van de fronten in Oekraïne geen nieuws"" , zou Erich Remarque nu schrijven.

Op geen enkel front wordt nu beweging gemaakt.
Zoals ik al zei: Focus je op de steden, daar gebeurt het meest. Deze kaart gaat weinig veranderen tot Marioepol gevallen is, en zelfs dat kan nog wel even duren want daar zitten de meest fanatieke Oekraïeners.
pi_204060371
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 08:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Zoals ik al zei: Focus je op de steden, daar gebeurt het meest. Deze kaart gaat weinig veranderen tot Marioepol gevallen is, en zelfs dat kan nog wel even duren want daar zitten de meest fanatieke Oekraïeners.
Maar hebben ze ook wapens?
pi_204060412
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2022 08:39 schreef scrupuleus het volgende:

[..]
Maar hebben ze ook wapens?
Ja. Maar die munitie zal inderdaad wel een keer opraken.
pi_204061150
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 04:43 schreef namnacs22 het volgende:

Het gaat wat mij betreft niet om het gebruik van kernwapens door Rusland of dat het leger van Rusland nu zo sterk is dat het in onze achtertuin lan komen te staan.

Maar een conflict met Rusland en zeker op Russische bodem brengt andere problemen met zich mee. Enorme chaos in Oost Europa met vluchtelingen, milities vanuit de hele wereld etc.

En een conflict op Russische bodem met boots op de grond dan loop je tegen dezelfde problemen op als de Russen nu. Erger nog want het westen wil geen burger slachtoffers. Onhaalbaar.
  zondag 13 maart 2022 @ 10:13:41 #72
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_204061183
Er gebeurt niet helemaal niets.

Rond Kiev lijkt mn aan de oost kant de ruimte groter te worden voor de Oekraïeners. Ook de eerste internationale troepen verschijnen op de kaart (lichtblauw). In het westen lijken de Russen terrein te winnen:

Tussen Kiev en Charkiv en verder naar het oosten lijkt er sprake te zijn van -mijn woorden- een "wavering line" van Russen. Oftwel: ze lijken moeilijk stand te houden, sommige Russische eenheden lijken hun gevechtskracht verloren te hebben en moeten terugtrekken terwijl hun aanvoerroutes stelselmatig onder vuur liggen. Als ik de kaarten volg en mag geloven dan ontstaan er gaten in de Russiche lijn(en) waar Oekraïne tegenaanvallen kan uitvoeren of al uitvoert:

In het zuiden wordt de ring om Mariopol kleiner en het gat tussen de Oekraïense lijn en Mariopol steeds groter. Daar wordt dus wel degelijk terrein gewonnen door de Russen. In het zuid-westen lijken de Russen nog altijd min of meer vast te zitten:

pi_204061201
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 08:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Marioepol kan nog wel een tijd duren alvorens dat gevallen is. Daar zitten ook de troepen met de meeste gevechtservaring. Die zijn al jaren tegen de rebellen bezig.
pi_204061543
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 10:13 schreef AgLarrr het volgende:
Er gebeurt niet helemaal niets.

Rond Kiev lijkt mn aan de oost kant de ruimte groter te worden voor de Oekraïeners. Ook de eerste internationale troepen verschijnen op de kaart (lichtblauw). In het westen lijken de Russen terrein te winnen:

[ afbeelding ]

Tussen Kiev en Charkiv en verder naar het oosten lijkt er sprake te zijn van -mijn woorden- een "wavering line" van Russen. Oftwel: ze lijken moeilijk stand te houden, sommige Russische eenheden lijken hun gevechtskracht verloren te hebben en moeten terugtrekken terwijl hun aanvoerroutes stelselmatig onder vuur liggen. Als ik de kaarten volg en mag geloven dan ontstaan er gaten in de Russiche lijn(en) waar Oekraïne tegenaanvallen kan uitvoeren of al uitvoert:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

In het zuiden wordt de ring om Mariopol kleiner en het gat tussen de Oekraïense lijn en Mariopol steeds groter. Daar wordt dus wel degelijk terrein gewonnen door de Russen. In het zuid-westen lijken de Russen nog altijd min of meer vast te zitten:

[ afbeelding ]
Goede samenvatting ja. Ik las dat de Russen bij Kiev zo'n 70.000 man hebben ingezet en in het zuiden zo'n 50.000. Dat zou verklaren waarom ze rond Charkov weinig presteren. Er zijn te weinig troepen en het heeft geen topprioriteit.
pi_204061624
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 10:49 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Goede samenvatting ja. Ik las dat de Russen bij Kiev zo'n 70.000 man hebben ingezet en in het zuiden zo'n 50.000. Dat zou verklaren waarom ze rond Charkov weinig presteren. Er zijn te weinig troepen en het heeft geen topprioriteit.
Kan prima kloppen want vergeet niet dat het Oekrainische leger ruim 100.000 man sterk is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')