Tjah, wat verwachtje wanneer die handpop Lavrov daar zit? Die man is volledig ongeloofwaardig, beetje de Mohammed Saïd al-Sahaf van Rusland. Alle kwaad ontkennen met een strak gezicht.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:10 schreef Simmertje het volgende:
Gesprek heeft een half uurtje geduurd, dat voorspelt weinig goeds.
Mij ook niet. Maar even de andere kant belichtend: de Oekraïne zijn nog geen 10 jaar géén marionet van Rusland. Waarom niet terug naar de tijd waarin de wereldorde functioneerde? Even los van dat je dit onder dwang van geweld natuurlijk nooit moet toestaan etc.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:09 schreef Mexicanobakker het volgende:
Oekraine tot marionet van Rusland maken lijkt me niet verstandig in ieder geval.
Niet zo triggeren. Ik spreek vanuit geopolitiek oogpunt. Onafhankelijk in militaire en federale zin.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:03 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Oekraïne onafhankelijk zoals Belarus? Wit-Rusland is alles behalve onafhankelijk en zet haar strijdkrachten in om Rusland te steunen in deze oorlog.
Die wereldorde functioneerde toen omdat Rusland/USSR nog niet alle (andere) voormalige soviet republieken en communistische bondstaten richting de NAVO/EU had gedreven. Gaat nu niet meer werken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:12 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Mij ook niet. Maar even de andere kant belichtend: de Oekraïne zijn nog geen 10 jaar géén marionet van Rusland. Waarom niet terug naar de tijd waarin de wereldorde functioneerde? Even los van dat je dit onder dwang van geweld natuurlijk nooit moet toestaan etc.
Dat wordt een gezellige race to the bottom!quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:11 schreef LXIV het volgende:
Het is net met het spel Risk. Als de ene speler telkens 5 legertjes mag bijplaatsen en de andere speler 3, dan moet de speler die maar 3 mag bijplaatsen aanvallen. Want de tijd werkt in zijn nadeel. Hoe langer hij wacht, hoe kleiner de kans op de overwinning.
NAVO is de speler die 5 legertjes mag plaatsen. Nu aanvallen zal echt wel uiteindelijk leiden tot een militaire nederlaag voor Putin, maar als we drie jaar wachten is Putins situatie zo slecht dat hij al moet toegeven zonder militair conflict.
Ah, kijk. Dit is wat Poetin hoopt te bereiken. Dat mensen zeggen, ja, er zitten toch ook wel veel nazi's - wat dat betreft heeft hij wel gelijk!1!quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:57 schreef RetepV het volgende:
[..]
Maar een feit is wel dat ze in Oekraïne de politiek in zijn gegaan. Een eigen politieke partij hebben, aan de verkiezingen hebben meegedaan, en ook nog stemmen hebben gekregen. Ze hebben maar iets van 2% van de stemmen gekregen. Maar bedenk eens: er wonen 40 miljoen mensen in Oekraïne. Laat er zo'n 30 miljoen stemrecht hebben. Dan praat je toch nog over zo'n 600.000 mensen die op ze gestemd hebben. Dat vind ik dan toch nog wel een zorgelijk getal.
Kijk, ik begrijp heel goed dat het maar een excuus van Poetin is om zijn volk mee te krijgen, en dat Rusland zelf ook zijn nazi's heeft waar iets aan gedaan moet worden.
Interessant leesvoer is hoe de Sovjets in zowel 1918 als 1939-40 en wederom in 1944 ervoor hebben gezorgd dat Litouwen, Estland en Letland 'kozen' voor het communisme en inlijving.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:11 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
Is hier enig bewijs voor? Volgens mij niet namelijk. Ik zou ook in ogenschouw nemen hoeveel moeite deze huidige oorlog het Russische leger al kost. Niemand had verwacht dat het ze zo lastig af zou gaan.
Ook hier: zijn hier enige bewijzen voor momenteel? Signalen die hier concreet naar wijzen zoals wel maanden van te voren al het geval was omtrent deze oorlog? Volgens mij niet namelijk.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:12 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dat kan, er zit zeker een risico in, dat valt niet te ontkennen. Minimaal alles wat we aan wapentuig kunnen vinden daar naar toe sturen. Alle vrijwilligers met ervaring hier al optimaal bewapenen en die kant op sturen. Wat mij betreft special forces inzetten onder Oekrainse vlag.
En persoonlijk zou ik ook voor een no-fly zone zijn. Als Putin daadwerkelijk een globale kernoorlog wil beginnen vanwege iets dergelijks, dan zijn we sowieso al fucked. Niet morgen, maar over een jaar of over 2 jaar. Want dan gaat hij de Baltische Staten ook aanpakken in de nabije toekomst.
Wanneer functioneerde de wereldorde goed volgens jou? Want die tijd heb ik redelijk gemist denk ik.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:12 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Mij ook niet. Maar even de andere kant belichtend: de Oekraïne zijn nog geen 10 jaar géén marionet van Rusland. Waarom niet terug naar de tijd waarin de wereldorde functioneerde? Even los van dat je dit onder dwang van geweld natuurlijk nooit moet toestaan etc.
Huh? Oekraïne is al onafhankelijk sinds 1991, al 30 jaar dus.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:12 schreef Catatafishh het volgende:
[..]
Mij ook niet. Maar even de andere kant belichtend: de Oekraïne zijn nog geen 10 jaar géén marionet van Rusland.
Dit is fenomenaal.quote:Op donderdag 10 maart 2022 09:51 schreef speknek het volgende:
Alexander Nevzorov (Russische journalist en voormalig parlementslid) tien maanden geleden over de uitkomst van de oorlog. Ja echt tien maanden geleden, niet stiekem nu opgenomen.
https://www.reddit.com/r/(...)ines_war_from_april/
Je hebt altijd de keuze tussen onderhandelen en de tegenstander militair in een dusdanige positie manoeuvreren dat hij jouw eisen moet accepteren. Dat kun je dan altijd nog zien. Op dit moment lijkt onderhandelen mij de beste optie.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Hey, "militair genie",
Zou je deze ook nog eens kunnen beantwoorden?
[..]
Je begrijpt dat een poppenkast in een land installeren en aan de macht houden betekent dat een dergelijk land niet onafhankelijk is, zowel federaal als militair? Loekashenko is een muppet van Putin, niets meer, niets minder. Zonder Putin valt zijn regering en lieert Wit-Rusland zich waar het zich aan wil liëren, grote kans dat dat niet Rusland is.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:13 schreef RetepV het volgende:
[..]
Niet zo triggeren. Ik spreek vanuit geopolitiek oogpunt. Onafhankelijk in militaire en federale zin.
Dat betekent niet dat Belarus niet met Rusland kan samenwerken op militair vlak. Het betekent dat Belarus geen verdragen heeft die het verplichten om met Rusland mee te werken op militair vlak. Belarus is geen deel van de Russische Federatie en heeft geen verplichtingen jegens Rusland, behalve verplichtingen die in individuele verdragen zijn geregeld.
Belarus is niet Rusland maar zichzelf. En Poetin vindt dat Oekraïne ook zo moet zijn.
Vandaar dat ik het narratief dat Rusland Oekraïne zal inlijven ook onwaar vind. Want als Oekraïne deel van de Russische Federatie wordt, dan grenst het Russische rijk ook ineens direct aan een NAVO land. En dat is juist iets dat Poetin probeert voorkomen.
Oekraïne in haar grondwet laten opnemen dat er niet aan de EU/NATO mag worden deelgenomen heeft niets met onafhankelijkheid te maken.quote:an kan je hem dus ook omdraaien. Als Putin eist dat Oekraïne onafhankelijkheid in haar grondwet moet zetten, dan moet het westen maar eisen dat Wit-Rusland dat doet, want ze zitten met hun regime tegen een NAVO en EU land aan. Dat kunnen en mogen we niet accepteren!!!
Aub niet nog zo'n zorgenkind erbij. Die Lukashenko van Wit Rusland wilde zelfs tot kolonel benoemd worden van het sovjet (?) legerquote:Op donderdag 10 maart 2022 10:03 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Oekraïne onafhankelijk zoals Belarus? Wit-Rusland is alles behalve onafhankelijk en zet haar strijdkrachten in om Rusland te steunen in deze oorlog.
Dan kan je hem dus ook omdraaien. Als Putin eist dat Oekraïne onafhankelijkheid in haar grondwet moet zetten, dan moet het westen maar eisen dat Wit-Rusland dat doet, want ze zitten met hun regime tegen een NAVO en EU land aan. Dat kunnen en mogen we niet accepteren!!!
Zie je hoe onzinnig een dergelijke eis is? Een land mag zelf haar eigen koers varen en besluiten nemen. Zolang de regering democratisch verkozen is en een meerderheid van haar bevolking achter deze regering staat heeft een dictator met een lelijke prednisonkop en een klein pikkie daar werkelijk niets over te zeggen. Dat hij dan een oorlog gaat voeren om iets gedaan te krijgen betekent niet dat Putin een legitiem punt heeft.
En wat is hier de link met de huidige situatie?quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Interessant leesvoer is hoe de Sovjets in zowel 1918 als 1939-40 en wederom in 1944 ervoor hebben gezorgd dat Litouwen, Estland en Letland 'kozen' voor het communisme en inlijving.
Over naïviteit gesproken.
En sinds 2014 zijn ze geen marionet van Ruslandquote:Op donderdag 10 maart 2022 10:14 schreef RetepV het volgende:
[..]
Huh? Oekraïne is al onafhankelijk sinds 1991, al 30 jaar dus.
Allesquote:Op donderdag 10 maart 2022 10:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En wat is hier de link met de huidige situatie?
Ik schrijf toch dat het maar een excuus voor zijn volk is? Maar het is een sterk excuus omdat het waar is. Het is totaal insignificant voor Poetin, maar niet voor zijn volk. En dus kan hij het excuus gebruiken.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:14 schreef wpor het volgende:
[..]
Ah, kijk. Dit is wat Poetin hoopt te bereiken. Dat mensen zeggen, ja, er zitten toch ook wel veel nazi's - wat dat betreft heeft hij wel gelijk!1!
Alsof Poetin ook maar ene reet geeft om die nazi's in Oekraïne. Of denk je dat hij de goedheid zelve is en het volk daar echt tegen die nazi's wil beschermen
Dan is het automatisch oorlog, dat weet hij goed dus dat risico zal hij niet nemen. Want onder aan de streep is de NAVO toch sterker en deze oorlog zal hij dus verliezen.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:12 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Dat kan, er zit zeker een risico in, dat valt niet te ontkennen. Minimaal alles wat we aan wapentuig kunnen vinden daar naar toe sturen. Alle vrijwilligers met ervaring hier al optimaal bewapenen en die kant op sturen. Wat mij betreft special forces inzetten onder Oekrainse vlag.
En persoonlijk zou ik ook voor een no-fly zone zijn. Als Putin daadwerkelijk een globale kernoorlog wil beginnen vanwege iets dergelijks, dan zijn we sowieso al fucked. Niet morgen, maar over een jaar of over 2 jaar. Want dan gaat hij de Baltische Staten ook aanpakken in de nabije toekomst.
Omdat Putin in het verleden leeft en denkt dat veel grondgebied gelijk staat aan macht.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:14 schreef xFriendx het volgende:
Zo'n groot Rusland volg ik sowieso al niet, het staat vast stoer en mooi in geschiedenisboeken, zo'n groot rijk (in oppervlakte dan) en voelt vast heel machtig. Maar zoals het er nu voor staat is zijn kleine rijk al een puinhoop. Waarom zou je dan nog meer willen? Alsof je zelf totaal geen groene vingers hebt, je gazonnetje van 3 bij 2 meter al niet gemaaid wordt en een wildgroei is en je dan besluit er een gazon van 50m2 bij te veroveren. Succes er mee met nog meer onderhoud.
Iemand met historisch besef (of gewoon opgegroeid in Oost-Europa) ziet die link.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:15 schreef HowardRoark het volgende:
[..]
En wat is hier de link met de huidige situatie?
Oke, laat ik stellen de Europese orde en daarbij de relatie met Rusland. Die was tussen laten we zeggen tussen de Joegoslavische oorlog en 2005 ofzo niet slecht.quote:Op donderdag 10 maart 2022 10:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Wanneer functioneerde de wereldorde goed volgens jou? Want die tijd heb ik redelijk gemist denk ik.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |