Die wapens voorkomen juist een bloedbad, houden Poetin uit een groot deel van Oekraïne.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:50 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
... en wij maken het bloedbad een beetje groter... waanzinnig dit...
Prepare for war ...quote:Oekraïense president Zelenski krijgt staande ovatie na toespraak voor Europees Parlement: “Niemand zal ons breken”
De Oekraïense president Volodimir Zelenski heeft via een videoverbinding gesproken tot het Europees Parlement, dat sinds 12.30 uur in een speciale plenaire zitting bijeenzit. “Niemand zal ons breken”, klonk Zelenski vastberaden. De president kreeg nadien een staande ovatie van de parlementsleden.
https://www.hln.be/buiten(...)ons-breken~a125e5e1/
Is maar hoe je het bekijkt.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 14:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die wapens voorkomen juist een bloedbad, houden Poetin uit een groot deel van Oekraïne.
Met zo'n houding roep je om oorlog imoquote:
Het probleem daaraan is wat Poetin als acceptabel ziet. En dat gaat signifcant verschillen van wat de rest van Europa acceptabel gaat vinden.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 12:52 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet Putin in ieder geval niet in het nauw drijven zodat hij geen andere oplossing meer over heeft dan totale escallatie. Er moet een acceptabele uitweg geboden worden.
Dat is de vraag. Is er geen overeenkomst dan kun je proberen de tactische militaire situatie wat gunstiger te maken voor jezelf. Dat verbetert je onderhandelingspositie. Dat is het nut van oorlog voeren.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het probleem daaraan is wat Poetin als acceptabel ziet. En dat gaat signifcant verschillen van wat de rest van Europa acceptabel gaat vinden.
Corridor Krim - Donbass is er al bijna dus. Transnistria is ook niet zo heel ver meer.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 14:58 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Aanvullingen op het bericht hierboven.
[ twitter ]
Oekraine verkoopt zijn huid zo duur mogelijk, ja, dat is hun enige strategie en ook hun enig mogelijke strategie. En nadat ze verliezen, want dat staat voor mij wel vast, zullen ze vermoedelijk met een guerilla oorlog verder strijden.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is de vraag. Is er geen overeenkomst dan kun je proberen de tactische militaire situatie wat gunstiger te maken voor jezelf. Dat verbetert je onderhandelingspositie. Dat is het nut van oorlog voeren.
Ja het is meer de vraag wanneer dan of Rusland heel Oost-Oekraine bezet de komende weken. En of ze dan nog verder westelijk proberen te trekken om heel Oekraine te proberen te bezetten, weet ik niet.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oekraine verkoopt zijn huid zo duur mogelijk, ja, dat is hun enige strategie en ook hun enig mogelijke strategie. En nadat ze verliezen, want dat staat voor mij wel vast, zullen ze vermoedelijk met een guerilla oorlog verder strijden.
Ja, maar het ging over de rest van Europa. En juist voor Oekraïne is beëindiging van het conflict relevant, wat het zijn wel hun mensen die gedood worden en hun gebouwen die aan puin gaan.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Oekraine verkoopt zijn huid zo duur mogelijk, ja, dat is hun enige strategie en ook hun enig mogelijke strategie. En nadat ze verliezen, want dat staat voor mij wel vast, zullen ze vermoedelijk met een guerilla oorlog verder strijden.
Dat is hopelijk de toekomst, ja, en ik zie de sancties niet verdwijnen totdat Poetin zich terugtrekt uit Oekraine.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja het is meer de vraag wanneer dan of Rusland heel Oost-Oekraine bezet de komende weken. En of ze dan nog verder westelijk proberen te trekken om heel Oekraine te proberen te bezetten, weet ik niet.
Daarna breekt een lange onrustige fase aan waarbij Rusland probeert het veroverde gebied rustig te krijgen en alle tegenstand uit te roeien. Ondertussen piept en kraakt de Russische economie en krijgt hopelijk Poetin niet alleen van 'het Westen' maar ook intern groeiende tegenwind.
Waarom zou Oekraïne zo zeker verliezen? Rusland blijkt geen luchtmacht te hebben, te weinig soldaten, oud materieel en hopeloze aanvoerlijnen (dag 4 al zonder benzine zitten, dan ben je echt een amateur). Oekraïne heeft dan weer de beschikking over een redelijk onbeperkte stroom van wapens en munitie, waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:07 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat zeg ik helemaal niet, ik zeg dat ze hun huid zo duur mogelijk zullen verkopen. George Patton gaf de perfecte definitie:quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:15 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, maar het ging over de rest van Europa. En juist voor Oekraïne is beëindiging van het conflict relevant, wat het zijn wel hun mensen die gedood worden en hun gebouwen die aan puin gaan.
Het is gemakkelijk gezegd dat ze maar tot het bittere einde moeten vechten.
Definieer 'verliezen'. Initieel zal Rusland heus wel een hele hap veroveren.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou Oekraïne zo zeker verliezen? Rusland blijkt geen luchtmacht te hebben, te weinig soldaten, oud materieel en hopeloze aanvoerlijnen (dag 4 al zonder benzine zitten, dan ben je echt een amateur). Oekraïne heeft dan weer de beschikking over een redelijk onbeperkte stroom van wapens en munitie, waarschijnlijk.
Ik heb het idee dat mensen die 100% zeker roepen dat Rusland gaat winnen, het Rusland van 30/40 jaar geleden nog voor ogen hebben. Maar wat we nu zien is dat Rusland niet eens in de buurt van een militaire supermacht komt.
Natuurlijk kan Rusland nu nog stukken land winnen. Maar hoe lang houden ze dit vol?
Numerieke overmacht en iets betere kwaliteit aan materiaal.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Waarom zou Oekraïne zo zeker verliezen? Rusland blijkt geen luchtmacht te hebben, te weinig soldaten, oud materieel en hopeloze aanvoerlijnen (dag 4 al zonder benzine zitten, dan ben je echt een amateur). Oekraïne heeft dan weer de beschikking over een redelijk onbeperkte stroom van wapens en munitie, waarschijnlijk.
Ik heb het idee dat mensen die 100% zeker roepen dat Rusland gaat winnen, het Rusland van 30/40 jaar geleden nog voor ogen hebben. Maar wat we nu zien is dat Rusland niet eens in de buurt van een militaire supermacht komt.
Natuurlijk kan Rusland nu nog stukken land winnen. Maar hoe lang houden ze dit vol?
Daarom, ik zie eigenlijk niet hoe Rusland dit op langere termijn kan winnen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja dat is de vraag hoe lang ze dat volhouden. De helft van Oekraine 'pacificeren' is al een forse taak. Zeker terwijl je eigen economie dreigt te verzuipen.
Als de "bulk" van het Oost-Oekraïense leger ten oosten van de Dnepr en rond Kiev wordt verslagen dan zou ik eigenlijk niet weten waarom West-Oekraïne ook niet door Rusland bezet zou kunnen worden?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ja het is meer de vraag wanneer dan of Rusland heel Oost-Oekraine bezet de komende weken. En of ze dan nog verder westelijk proberen te trekken om heel Oekraine te proberen te bezetten, weet ik niet.
Daarna breekt een lange onrustige fase aan waarbij Rusland probeert het veroverde gebied rustig te krijgen en alle tegenstand uit te roeien. Ondertussen piept en kraakt de Russische economie en krijgt hopelijk Poetin niet alleen van 'het Westen' maar ook intern groeiende tegenwind.
Nee op lange termijn zie ik het somber in voor Poetin zijn Groot Rusland dromen. Voor zover ik snap heeft ie die zelf op lange termijn een forse klap toegebracht met deze invasie.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daarom, ik zie eigenlijk niet hoe Rusland dit op langere termijn kan winnen.
Omdat ze dan hun bezettingsmacht over 2x zo'n oppervlakte uitsmeren, de grenzen met de Navo zorgen voor makkelijke aanvoerroutes van bevoorradingen. In West Oekraine wonen nauwelijkse etnische Russen. Er zijn heel veel redenen om het bij Oost Oekraine te houden voor hem.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:21 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Als de "bulk" van het Oost-Oekraïense leger ten oosten van de Dnepr en rond Kiev wordt verslagen dan zou ik eigenlijk niet weten waarom West-Oekraïne ook niet door Rusland bezet zou kunnen worden?
Heb jij daar argumenten voor?
quote:The Wehrmacht maintained a varying number of divisions in France. 100,000 Germans were in the whole of the German-zone in France in December 1941.[10] When the bulk of the Wehrmacht was fighting on the eastern front, German units were rotated to France to rest and refit. The number of troops increased when the threat of Allied invasion began looming large, with the Dieppe raid marking its real beginning.
Ik heb nog weinig argumenten gehoord waarom een flinke legermacht met steunpunten in de steden zo'n land niet onder controle kan houden. Ik hoor het alleen iedereen steeds herhalen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Omdat ze dan hun bezettingsmacht over 2x zo'n oppervlakte uitsmeren, de grenzen met de Navo zorgen voor makkelijke aanvoerroutes van bevoorradingen. In West Oekraine wonen nauwelijkse etnische Russen. Er zijn heel veel redenen om het bij Oost Oekraine te houden voor hem.
Hij heeft een vrij kleine bezettingsmacht wat betreft aantallen manschappen, ik denk beperkte steun om dit jaren vol te houden met veel geweld en geld. Hoe groter de hap die je afbijt hoe moeilijker het is die door te slikken.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik heb nog weinig argumenten gehoord waarom een flinke legermacht met steunpunten in de steden zo'n land niet onder controle kan houden. Ik hoor het alleen iedereen steeds herhalen.
Maar Frankrijk had geen sterke bondgenoten die grensten aan het land, dat is al een probleem voor Rusland. En ze hadden een regime dat samenwerkte met de Duitsers (Vichy), dus hoefde Duitsland inderdaad zelf niet zo veel te doen. De Franse politie deed gewoon het werk van de bezetters. Dat zie ik niet gebeuren in Oekraïne.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:Perrin @:Hanca @:Tijger_M
Ik weet dat we in een andere tijd leven maar toch ben ik wel benieuwd waarom iedereen er zo van overtuigd is dat Rusland Oekraïne niet gewoon kan bezetten. Toch weer even de vergelijking met de Tweede Wereldoorlog, Frankrijk had toen ongeveer 41 miljoen inwoners dus is een zeer goed vergelijkingsmodel.
De Wehrmacht zette de eerste 2 jaar slechts 100.000 bezettingstroepen in voor Frankrijk. Pas bij het dreigen van een invasie werd die bezettingsmacht vergroot. 100.000 man moet Poetin toch nog wel kunnen ophoesten?
[..]
Ik vind het zelf ook moeilijk in te schatten maar als je de komende jaren enkele tienduizenden politietroepen rekruteert dan moet het (als je zo'n groot land als Rusland bent) toch wel mogelijk zijn om de boel te bezetten lijkt me.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hij heeft een vrij kleine bezettingsmacht wat betreft aantallen manschappen, ik denk beperkte steun om dit jaren vol te houden met veel geweld en geld. Hoe groter de hap die je afbijt hoe moeilijker het is die door te slikken.
Ik kan het mishebben hoor, ik had ook niet verwacht dat ie echt ging binnenvallen.
Frankrijk had letterlijk de Amerikanen en Engelsen om de hoek, dat kun je van de Oekraïners niet zeggen. Polen zal Oekraïne echt niet binnenvallen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar Frankrijk had geen sterke bondgenoten die grensten aan het land, dat is al een probleem voor Rusland. En ze hadden een regime dat samenwerkte met de Duitsers (Vichy), dus hoefde Duitsland inderdaad zelf niet zo veel te doen. De Franse politie deed gewoon het werk van de bezetters. Dat zie ik niet gebeuren in Oekraïne.
Als alle steden zijn platgegooid zullen er weinig Oekrainers zich aanmelden daarvoor denk ik.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook moeilijk in te schatten maar als je de komende jaren enkele tienduizenden politietroepen rekruteert dan moet het (als je zo'n groot land als Rusland bent) toch wel mogelijk zijn om de boel te bezetten lijkt me.
Nee, die zaten niet om de hoek, daar zat een zee tussen waar de Duitsers de baas waren.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Frankrijk had letterlijk de Amerikanen en Engelsen om de hoek, dat kun je van de Oekraïners niet zeggen. Polen zal Oekraïne echt niet binnenvallen.
Natuurlijk kan je een land als Oekraine bezet houden, dat is helemaal niet zo vreselijk moeilijk temeer omdat die landen zeer centralistisch ingericht zijn.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook moeilijk in te schatten maar als je de komende jaren enkele tienduizenden politietroepen rekruteert dan moet het (als je zo'n groot land als Rusland bent) toch wel mogelijk zijn om de boel te bezetten lijkt me.
Dat snap ik maar misschien is dat wel gewoon het offer dat Poetin wil brengen?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Natuurlijk kan je een land als Oekraine bezet houden, dat is helemaal niet zo vreselijk moeilijk temeer omdat die landen zeer centralistisch ingericht zijn.
Dat betekent echter niet dat het geen enorme kosten met zich meebrengt als je de bevolking niet mee krijgt en dat zie ik zo snel niet gebeuren en verder zullen de sancties blijven zolang Rusland Oekraine bezet houdt.
Uiteraard zal Poetin dat offer, wat vooral niet door hemzelf gebracht gaat worden, willen brengen maar tot hoever de bereidheid van de Russen daarin zal gaan is nog onduidelijk. Want reken maar dat deze sancties ze gaan raken.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat snap ik maar misschien is dat wel gewoon het offer dat Poetin wil brengen?
Eens. Maar tegelijkertijd hebben de Soviets ook 45 jaar Oost-Europa min of meer bezet gehad en dat lukte ze toch vrij aardig. Dit is maar een klein deel van dat gigantische imperium wat ze toen hadden.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Uiteraard zal Poetin dat offer, wat vooral niet door hemzelf gebracht gaat worden, willen brengen maar tot hoever de bereidheid van de Russen daarin zal gaan is nog onduidelijk. Want reken maar dat deze sancties ze gaan raken.
De tijden zijn wel veranderd net als de technologie, dat speelt een rol en wat ook een rol speelt, Oekrainers zijn vrijheid gewend nu.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Eens. Maar tegelijkertijd hebben de Soviets ook 45 jaar Oost-Europa min of meer bezet gehad en dat lukte ze toch vrij aardig. Dit is maar een klein deel van dat gigantische imperium wat ze toen hadden.
Zeker waar. Maar het is dus niet onmogelijk.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:59 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De tijden zijn wel veranderd net als de technologie, dat speelt een rol en wat ook een rol speelt, Oekrainers zijn vrijheid gewend nu.
Zoals gezegd, het is absoluut mogelijk en niet eens zo moeilijk. Waar de pijn gaat zitten zijn de lange termijn kosten en de sancties wereldwijd en die zullen eerder harder dan milder worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zeker waar. Maar het is dus niet onmogelijk.
Hoe krijg je dit financieel voor elkaar met een land dat tot aan de nek met sancties te dealen heeft? Al die troepen moeten betaald krijgen uiteindelijk, gaat de Russische staat daarvoor betalen?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
De Sovjet-Unie was daarbij oorspronkelijk wel een absolute (economische) grootmacht, Rusland is op z'n best een tweederangs mogendheid die dankzij dit soort gekkigheid alleen maar verder in het moeras wegzakt.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Eens. Maar tegelijkertijd hebben de Soviets ook 45 jaar Oost-Europa min of meer bezet gehad en dat lukte ze toch vrij aardig. Dit is maar een klein deel van dat gigantische imperium wat ze toen hadden.
Economie ter grootte van Spanje ongeveer las ik voordat de sancties natuurlijk er waren.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:18 schreef J.B. het volgende:
[..]
De Sovjet-Unie was daarbij oorspronkelijk wel een absolute (economische) grootmacht, Rusland is op z'n best een tweederangs mogendheid die dankzij dit soort gekkigheid alleen maar verder in het moeras wegzakt.
quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:18 schreef J.B. het volgende:
[..]
De Sovjet-Unie was daarbij oorspronkelijk wel een absolute (economische) grootmacht, Rusland is op z'n best een tweederangs mogendheid die dankzij dit soort gekkigheid alleen maar verder in het moeras wegzakt.
We gaan het zien. Eerst maar eens kijken welke stukken Rusland gaat bezetten.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 16:19 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Economie ter grootte van Spanje ongeveer las ik voordat de sancties natuurlijk er waren.
Zegt genoeg denk ik. Helemaal nu er sancties zijn.
Haalbaarder dan voor deze oorlog. Ik mag toch aannemen dat de sancties er pas weer vanaf gaan als Poetin zich heeft teruggetrokken uit alles wat van Oekraïne is, dus óók de Krim.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij wint De Krim en de seperatistische gebieden dan, maar de vraag is of die zonder deze oorlog wel houdbaar waren voor Oekraïne.
Ik denk dat Transnistria en Odessa niet zoveel moeite zullen hebben met de Russen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 15:06 schreef Halcon het volgende:
[..]
Corridor Krim - Donbass is er al bijna dus. Transnistria is ook niet zo heel ver meer.
Transnistria sowieso niet. Hebben Rusland al vaker gevraagd om erkend te worden.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 17:13 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
Ik denk dat Transnistria en Odessa niet zoveel moeite zullen hebben met de Russen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |