abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 1 maart 2022 @ 15:28:02 #176
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203893892
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik heb nog weinig argumenten gehoord waarom een flinke legermacht met steunpunten in de steden zo'n land niet onder controle kan houden. Ik hoor het alleen iedereen steeds herhalen.
Hij heeft een vrij kleine bezettingsmacht wat betreft aantallen manschappen, ik denk beperkte steun om dit jaren vol te houden met veel geweld en geld. Hoe groter de hap die je afbijt hoe moeilijker het is die door te slikken.

Ik kan het mishebben hoor, ik had ook niet verwacht dat ie echt ging binnenvallen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_203893897
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
@:Perrin @:Hanca @:Tijger_M

Ik weet dat we in een andere tijd leven maar toch ben ik wel benieuwd waarom iedereen er zo van overtuigd is dat Rusland Oekraïne niet gewoon kan bezetten. Toch weer even de vergelijking met de Tweede Wereldoorlog, Frankrijk had toen ongeveer 41 miljoen inwoners dus is een zeer goed vergelijkingsmodel.

De Wehrmacht zette de eerste 2 jaar slechts 100.000 bezettingstroepen in voor Frankrijk. Pas bij het dreigen van een invasie werd die bezettingsmacht vergroot. 100.000 man moet Poetin toch nog wel kunnen ophoesten?
[..]

Maar Frankrijk had geen sterke bondgenoten die grensten aan het land, dat is al een probleem voor Rusland. En ze hadden een regime dat samenwerkte met de Duitsers (Vichy), dus hoefde Duitsland inderdaad zelf niet zo veel te doen. De Franse politie deed gewoon het werk van de bezetters. Dat zie ik niet gebeuren in Oekraïne.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_203893913
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:28 schreef Perrin het volgende:

[..]
Hij heeft een vrij kleine bezettingsmacht wat betreft aantallen manschappen, ik denk beperkte steun om dit jaren vol te houden met veel geweld en geld. Hoe groter de hap die je afbijt hoe moeilijker het is die door te slikken.

Ik kan het mishebben hoor, ik had ook niet verwacht dat ie echt ging binnenvallen.
Ik vind het zelf ook moeilijk in te schatten maar als je de komende jaren enkele tienduizenden politietroepen rekruteert dan moet het (als je zo'n groot land als Rusland bent) toch wel mogelijk zijn om de boel te bezetten lijkt me.
pi_203893923
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar Frankrijk had geen sterke bondgenoten die grensten aan het land, dat is al een probleem voor Rusland. En ze hadden een regime dat samenwerkte met de Duitsers (Vichy), dus hoefde Duitsland inderdaad zelf niet zo veel te doen. De Franse politie deed gewoon het werk van de bezetters. Dat zie ik niet gebeuren in Oekraïne.
Frankrijk had letterlijk de Amerikanen en Engelsen om de hoek, dat kun je van de Oekraïners niet zeggen. Polen zal Oekraïne echt niet binnenvallen.
  dinsdag 1 maart 2022 @ 15:30:59 #180
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_203893925
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ik vind het zelf ook moeilijk in te schatten maar als je de komende jaren enkele tienduizenden politietroepen rekruteert dan moet het (als je zo'n groot land als Rusland bent) toch wel mogelijk zijn om de boel te bezetten lijkt me.
Als alle steden zijn platgegooid zullen er weinig Oekrainers zich aanmelden daarvoor denk ik.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_203893968
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Frankrijk had letterlijk de Amerikanen en Engelsen om de hoek, dat kun je van de Oekraïners niet zeggen. Polen zal Oekraïne echt niet binnenvallen.
Nee, die zaten niet om de hoek, daar zat een zee tussen waar de Duitsers de baas waren.

Voor het kleine Nederland had Duitsland al 150.000 man nodig om het bezet te houden. Dat Frankrijk met zo weinig kon, komt echt door Vichy. De Franse regering had ook gewoon een wapenstilstand getekend waarin stond dat het bezette deel bij Duitsland hoorde, in het andere deel was Vichy de baas en die danste naar de pijpen van Hitler. En zelfs in het bezette deel hielpen de Franse politieagenten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_203894059
quote:

[..]
Natuurlijk kan je een land als Oekraine bezet houden, dat is helemaal niet zo vreselijk moeilijk temeer omdat die landen zeer centralistisch ingericht zijn.
Dat betekent echter niet dat het geen enorme kosten met zich meebrengt als je de bevolking niet mee krijgt en dat zie ik zo snel niet gebeuren en verder zullen de sancties blijven zolang Rusland Oekraine bezet houdt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2022 15:44:51 ]
pi_203894172
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:44 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Natuurlijk kan je een land als Oekraine bezet houden, dat is helemaal niet zo vreselijk moeilijk temeer omdat die landen zeer centralistisch ingericht zijn.
Dat betekent echter niet dat het geen enorme kosten met zich meebrengt als je de bevolking niet mee krijgt en dat zie ik zo snel niet gebeuren en verder zullen de sancties blijven zolang Rusland Oekraine bezet houdt.
Dat snap ik maar misschien is dat wel gewoon het offer dat Poetin wil brengen?
pi_203894185
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat snap ik maar misschien is dat wel gewoon het offer dat Poetin wil brengen?
Uiteraard zal Poetin dat offer, wat vooral niet door hemzelf gebracht gaat worden, willen brengen maar tot hoever de bereidheid van de Russen daarin zal gaan is nog onduidelijk. Want reken maar dat deze sancties ze gaan raken.
pi_203894216
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:55 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Uiteraard zal Poetin dat offer, wat vooral niet door hemzelf gebracht gaat worden, willen brengen maar tot hoever de bereidheid van de Russen daarin zal gaan is nog onduidelijk. Want reken maar dat deze sancties ze gaan raken.
Eens. Maar tegelijkertijd hebben de Soviets ook 45 jaar Oost-Europa min of meer bezet gehad en dat lukte ze toch vrij aardig. Dit is maar een klein deel van dat gigantische imperium wat ze toen hadden.
pi_203894252
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Eens. Maar tegelijkertijd hebben de Soviets ook 45 jaar Oost-Europa min of meer bezet gehad en dat lukte ze toch vrij aardig. Dit is maar een klein deel van dat gigantische imperium wat ze toen hadden.
De tijden zijn wel veranderd net als de technologie, dat speelt een rol en wat ook een rol speelt, Oekrainers zijn vrijheid gewend nu.
pi_203894354
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:59 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
De tijden zijn wel veranderd net als de technologie, dat speelt een rol en wat ook een rol speelt, Oekrainers zijn vrijheid gewend nu.
Zeker waar. Maar het is dus niet onmogelijk.
pi_203894370
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 16:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Zeker waar. Maar het is dus niet onmogelijk.
Zoals gezegd, het is absoluut mogelijk en niet eens zo moeilijk. Waar de pijn gaat zitten zijn de lange termijn kosten en de sancties wereldwijd en die zullen eerder harder dan milder worden.
pi_203894437
quote:
Hoe krijg je dit financieel voor elkaar met een land dat tot aan de nek met sancties te dealen heeft? Al die troepen moeten betaald krijgen uiteindelijk, gaat de Russische staat daarvoor betalen?

Als we het vergelijken met Syrie, diep diep diep in het rood en ook internationaal gezien een regime waarmee geen Westers land zaken doet totdat Assad er weg is. Syrie had al een bestaande staatsstructuur waarvan Assad de baas was, die hebben de structuren gezuiverd en alleen nog loyalisten zogezegd zitten die orders uitvoeren. Zowel in het leger als bredere veiligheidsdienst. Het land is overigens vervallen tot een failed state waar in veel gebieden lokale warlords heersen op de grond die loyaal zijn aan Assad en zelf lokaal de economische buit verdelen.

In Oekraine moeten de Russen een bestaand systeem volledig vervangen. Overigens denk Poetin en co hier van niet, die gaan uit van oude Sovjet broedervolken en zodra ze inzien dat dit pad dood loopt "trekken ze bij en accepteren ze de nieuwe macht en pro-russische Oekraiense regering". Juist door het extreme geweld wat nog meer toe gaat nemen zullen er weinig Oekrainers overblijven die de Russische macht gaan dienen. Het aantal etnische Russen in Oekraine die echt pro-rusland of invasie zijn is altijd al schromelijk overdreven maar die echt pro-rusland zijn zitten vrijwel allemaal diep in het Oosten en niet in centrum en/of Kiev. Ik zie niet in hoe Poetin dit gaat lukken, enige manier is om echt door extreem geweld de wil tot verzet van Oekrainers helemaal te breken. Maar zoveel geweld zorgt dat vrijwel geen bondgenoot van de Russen nu hen nog internationaal kan verdedigen. Ze moeten dan nog veel verder gaan dan dat ze in Syrie deden en een all-out war aangaan. En tegelijkertijd zal vermoed ik de EU met zulk extreem geweld vastberadener zijn in het steunen van het Oekraiense leger want het gebeurt dan direct aan je grens en niet ver weg in het M-Oosten ofzo.
Op woensdag 26 oktober 2022 07:33 schreef Lospedrosa:
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
  Moderator dinsdag 1 maart 2022 @ 16:18:32 #190
236264 crew  capricia
pi_203894490
Een regime change met een volledig onwillige bevolking is niet iets waar Putin ervaring mee heeft.

En landen die er wel ervaring mee hebben, kunnen je vertellen dat het vaak niet goed afloopt.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_203894491
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:57 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
De Sovjet-Unie was daarbij oorspronkelijk wel een absolute (economische) grootmacht, Rusland is op z'n best een tweederangs mogendheid die dankzij dit soort gekkigheid alleen maar verder in het moeras wegzakt.
pi_203894502
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 16:18 schreef J.B. het volgende:

[..]
De Sovjet-Unie was daarbij oorspronkelijk wel een absolute (economische) grootmacht, Rusland is op z'n best een tweederangs mogendheid die dankzij dit soort gekkigheid alleen maar verder in het moeras wegzakt.
Economie ter grootte van Spanje ongeveer las ik voordat de sancties natuurlijk er waren.

Zegt genoeg denk ik. Helemaal nu er sancties zijn.
“Kan gebeuren in een live uitzending dat je je een beetje laat meeslepen er bleert dat je kinderen maar moet verbranden.”
pi_203894589
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 16:18 schreef J.B. het volgende:

[..]
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 16:19 schreef Aloulu het volgende:

[..]
Economie ter grootte van Spanje ongeveer las ik voordat de sancties natuurlijk er waren.

Zegt genoeg denk ik. Helemaal nu er sancties zijn.
We gaan het zien. Eerst maar eens kijken welke stukken Rusland gaat bezetten.
pi_203894618
twitter
pi_203894644
Dit geeft ons ook een wat beter beeld van de militaire situatie. Het lijkt er toch echt op, als je Lukashenko zo ziet, dat ze heel Oekraïne willen pakken. Alleen bij het meest westelijke deel van Oekraïne staan geen pijlen.

twitter
pi_203894725
Het lijkt erop dat Kherson grotendeels bezet is. Stad van 290.000 mensen dus een aardige overwinning voor de Russen.

twitter

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 01-03-2022 16:39:54 ]
pi_203894767
Kaart komt voor 90 procent overeen met de huidige Russische plannen dus hier kunnen we wel degelijk het een en ander uit afleiden. Opvallend genoeg 4 zones. Zal Wit-Rusland ook een stuk van de taart krijgen als het ze lukt om Oekraïne te bezetten?

dinsdag 1 maart 2022 @ 17:08:52 #198
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_203895143
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 13:14 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hij wint De Krim en de seperatistische gebieden dan, maar de vraag is of die zonder deze oorlog wel houdbaar waren voor Oekraïne.
Haalbaarder dan voor deze oorlog. Ik mag toch aannemen dat de sancties er pas weer vanaf gaan als Poetin zich heeft teruggetrokken uit alles wat van Oekraïne is, dus óók de Krim.
pi_203895207
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 15:06 schreef Halcon het volgende:

[..]
Corridor Krim - Donbass is er al bijna dus. Transnistria is ook niet zo heel ver meer.
Ik denk dat Transnistria en Odessa niet zoveel moeite zullen hebben met de Russen.
pi_203895282
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 17:13 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Ik denk dat Transnistria en Odessa niet zoveel moeite zullen hebben met de Russen.
Transnistria sowieso niet. Hebben Rusland al vaker gevraagd om erkend te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')