Amerika heeft Saddam afgezet, maar daarna werd het een grote teringzooi. Regime change 'lost' niks op in de Oekraïne. Wat dat betreft heeft Rusland de eigen ruiten wel ingegooid in de Oekraïne.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:10 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Poetin heeft vanaf het begin zijn zinnen gezet op volledige omverwerping van dit "regime" in Kiev. De republieken Luhansk en Donetsk waren enkel een middel tot rechtvaardiging van de oorlog voor zijn eigen volk met name. Hij denkt nog steeds dat hij regime change kan bewerkstelligen zoals Amerika met Saddam in Irak en daarna enigszins back to normal. Elke vorm van vrije democratie in Oekraine is Poetin een doorn in het oog alleen al omdat de meerderheid der Oekrainers pro-EU stemt en partijen vanzelfsprekend die standpunten uitdragen en vorm willen geven. Nu zijn er nog mensen die denken "maar Poetin wil alleen dat Oekraine niet NAVO-lid wordt", Poetin snapt dat A B betekent.
[..]
Dat weten wij. Poetin ziet het zoals Amerika Saddam afzette, en hij doet het bij zijn buurland en historisch gezien "hoorde het bij ons sowieso, we spreken dezelfde taal en Oekrainers accepteren het zodra ze inzien dat we oppermachtig zijn".
Hij wint niet in zijn ogen zolang die geen regime change heeft bewerkstelligt. En als concessie daarop vermoed ik dat hij alleen accepteert weg te komen met al dan niet geheel Oost-Oekraine in zijn bezit tot aan de Dnjepr, zuiden van de zee afgesloten en wellicht Kiev, of niet. Het Oekraine dat overblijft is een slap aftreksel bij wat het was en Poetin heeft ontzettend belangrijke punten ingenomen. Zelfs als Kiev tot het nieuwe Oekraine behoort.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij wint De Krim en de seperatistische gebieden dan, maar de vraag is of die zonder deze oorlog wel houdbaar waren voor Oekraïne.
Poetin heeft daar duidelijk geen boodschap aan verder. Die gok wil hij dus wel nemen. De vraag is of we bijvoorbeeld door sancties en dergelijke de mensen om hem heen op andere gedachte kunnen brengen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar zou ik nooit, maar dan ook nooit, op gokken. Alles wat het risico op de inzet met kernwapens verhoogt, moet je van wegblijven. En dus moet je Poetin niet als verliezer naar eigen land sturen bij onderhandelingen.
Precies en de mensen zijn daar eensgezind in hun verzet tegen de dictator Poetin.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Amerika heeft Saddam afgezet, maar daarna werd het een grote teringzooi. Regime change 'lost' niks op in de Oekraïne. Wat dat betreft heeft Rusland de eigen ruiten wel ingegooid in de Oekraïne.
Ik ben het persoonlijk met je eens.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Amerika heeft Saddam afgezet, maar daarna werd het een grote teringzooi. Regime change 'lost' niks op in de Oekraïne. Wat dat betreft heeft Rusland de eigen ruiten wel ingegooid in de Oekraïne.
Als hij zulke eisen heeft, laat hem dan verder gaan deze oorlog te verliezen. Hij is niet aan de winnende hand, dat weet hij zelf ook wel.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:17 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Hij wint niet in zijn ogen zolang die geen regime change heeft bewerkstelligt. En als concessie daarop vermoed ik dat hij alleen accepteert weg te komen met al dan niet geheel Oost-Oekraine in zijn bezit tot aan de Dnjepr, zuiden van de zee afgesloten en wellicht Kiev, of niet. Het Oekraine dat overblijft is een slap aftreksel bij wat het was en Poetin heeft ontzettend belangrijke punten ingenomen. Zelfs als Kiev tot het nieuwe Oekraine behoort.
Wat voor bezettingsmacht is er nodig om Oekraïne onder controle te houden denk jij?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:17 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Hij wint niet in zijn ogen zolang die geen regime change heeft bewerkstelligt. En als concessie daarop vermoed ik dat hij alleen accepteert weg te komen met al dan niet geheel Oost-Oekraine in zijn bezit tot aan de Dnjepr, zuiden van de zee afgesloten en wellicht Kiev, of niet. Het Oekraine dat overblijft is een slap aftreksel bij wat het was en Poetin heeft ontzettend belangrijke punten ingenomen. Zelfs als Kiev tot het nieuwe Oekraine behoort.
Dit .quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:10 schreef Hanca het volgende:
Daar zou ik nooit, maar dan ook nooit, op gokken. Alles wat het risico op de inzet met kernwapens verhoogt, moet je van wegblijven. En dus moet je Poetin niet als verliezer naar eigen land sturen bij onderhandelingen.
Weet je niet zeker. Een dictator leeft vaak in een eigen wereld omringd met ja knikkers die niet durven die persoon van de juiste informatie te voorzien. Mooi voorbeeld is wel dat hij fysiek zelfs afstand neemt van zijn legerleiding. En zag die luitjes ook niet echt blij kijken.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als hij zulke eisen heeft, laat hem dan verder gaan deze oorlog te verliezen. Hij is niet aan de winnende hand, dat weet hij zelf ook wel.
Dat is dan geen heel realistische kijk op de situatie. De "rest van Oekraïne" zou zich er al niet bij neerleggen en nu al helemaal niet meer.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:19 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ik ben het persoonlijk met je eens.
Maar Poetin gelooft dat Oekrainers en Russen niet te vergelijken zijn met Irakezen en Amerikanen op het gebied van gedeelde historie, taal etc. Hij gelooft dat de Oekrainers zich sneller bij een nieuwe realiteit zullen neerleggen, zoals die voor de Oranjer-revolutie was. Gewoon een Oekrainer als president, "onafhankelijk" land maar pro-Russisch qua as en waar ze toe behoren. Die man is natuurlijk van de realiteit los met deze kijk maar goed, zo ziet hij het wel.
Ze zijn slecht begonnen, maar het is nog om te keren. De Oekrainers hebben niet al de oorlog gewonnen, zo is het ook niet. Blijft alle kanten op kunnen. De vraag is hoe ze blijvende wapenleveringen van EU-zijde gaan blokkeren. De Russische inzet zal nog heel erg verhogen zowel militaire met luchtaanvallen als ook gewoon manschappen en ander materieel.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:19 schreef Hanca het volgende:
Als hij zulke eisen heeft, laat hem dan verder gaan deze oorlog te verliezen. Hij is niet aan de winnende hand, dat weet hij zelf ook wel.
Rusland houdt dit geen jaar vol. Ik denk zelfs geen 3 maanden.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:24 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ze zijn slecht begonnen, maar het is nog om te keren. De Oekrainers hebben niet al de oorlog gewonnen, zo is het ook niet. Blijft alle kanten op kunnen. De vraag is hoe ze blijvende wapenleveringen van EU-zijde gaan blokkeren. De Russische inzet zal nog heel erg verhogen zowel militaire met luchtaanvallen als ook gewoon manschappen en ander materieel.
Als de Russen binnen een jaar groot Oost-Oekraine hebben, Kiev en zuiden afgesneden van de zee. Dan staan ze er goed voor en kunnen de Oekrainers die willen blijven vechten in het vrije Oekraine (Westen meer) flink vanuit de lucht platgooien a-la Idlib provincie in Syrie waar allerlei strijders verblijven. Elke burgerdode is op de rekening van de strijders die niet opgeven. En wapenleveringen kan niet meer reiken tot Russisch Oekraine. Hiervoor moet je wel een gigantische bezettingsmacht op de benen hebben en dat zie ik Rusland niet aanhoudend kunnen doen. Zoals ik zei, ze worden een bezettingsoorlog ingezogen wat gewoon veel te moeilijk is vol te houden voor Rusland. Amerika had een casualty rate van 30% terwijl er Iraakse groepen waren die hen niet bevochten. In Oekraine zou dat voor Rusland bij een bezetting makkelijk 50%+ kunnen liggen.
In welke zin houden ze het niet vol? een jaar of drie maanden?quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:27 schreef Hanca het volgende:
Rusland houdt dit geen jaar vol. Ik denk zelfs geen 3 maanden.
Financieel.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:30 schreef Aloulu het volgende:
[..]
In welke zin houden ze het niet vol? een jaar of drie maanden?
Ah, enige onderbouwing voor? Ik weet helemaal neits van hoe de Russen er financieel voorstaan. Het is volgens mij wel zo dat ze er naartoe hebben werkt door alleen maar goud op te kopen de laatste x-aantal jaren (10?) en van de dollars af te komen. Toen Poetin de Krim innam wist die al dat het op een oorlog zou kunnen uitlopen omdat de nieuwe realiteit na de oranjer-revolutie in Oekraine was dat het land erg pro-EU is. De Krim akkoorden hebben hem enige "hoop" gegeven en ervan weerhouden tot verder militair ingrijpen over te gaan omdat dat het beste scenario was voor de Russen om blijvend op niet-materiele wijze een voet tussen de deur in de Oekrainse binnenlandse politiek te hebben. Maar daar kwamen ze bedrogen uit, Oekraine flink in leger geinvesteerd en geholpen en hielden bij implementatie van die akkoorden de Russen - terecht - aan het lijntje.quote:
Natuurlijk wel, gas prijs is sky high en daarnaast heeft Rusland 1 van de laagste staatsschuld + enorme goudvoorraad.quote:
Er is al honger daar en dat gaat alleen maar toenemen. De roebel is niets meer waard. Alle olichargen kunnen nu geen handel meer drijven en hebben niks meer aan hun rijkdom. Dat kan Poetin geen jaar volhouden. De sancties + de enorme kosten die een langdurige oorlog met zich mee brengt + nog eens de dagelijkse verliezen aan militairen, dat is niet vol te houden voor Poetin.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:36 schreef kevinrsd het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, gas prijs is sky high en daarnaast heeft Rusland 1 van de laagste staatsschuld + enorme goudvoorraad.
ja het is de moment om hem vanuit het westen nog wat meer in het nauw te drijven ... genieten tochquote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is al honger daar en dat gaat alleen maar toenemen. De roebel is niets meer waard. Alle olichargen kunnen nu geen handel meer drijven en hebben niks meer aan hun rijkdom. Dat kan Poetin geen jaar volhouden. De sancties + de enorme kosten die een langdurige oorlog met zich mee brengt + nog eens de dagelijkse verliezen aan militairen, dat is niet vol te houden voor Poetin.
Ben zeker geneigd het met je eens te zijn. Maar zo stellig als jij stelt dat het onmogelijk is zou ik dat niet zeggen.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:41 schreef Hanca het volgende:
Er is al honger daar en dat gaat alleen maar toenemen. De roebel is niets meer waard. Alle olichargen kunnen nu geen handel meer drijven en hebben niks meer aan hun rijkdom. Dat kan Poetin geen jaar volhouden. De sancties + de enorme kosten die een langdurige oorlog met zich mee brengt + nog eens de dagelijkse verliezen aan militairen, dat is niet vol te houden voor Poetin.
Verder in het nauw drijven is gevaarlijk, dat is juist het enge aan deze hele situatie.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:46 schreef UncleScorp het volgende:
[..]
ja het is de moment om hem vanuit het westen nog wat meer in het nauw te drijven ... genieten toch
daarom mijn post ... ik volg je hierinquote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Verder in het nauw drijven is gevaarlijk, dat is juist het enge aan deze hele situatie.
... en wij maken het bloedbad een beetje groter... waanzinnig dit...quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:47 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ben zeker geneigd het met je eens te zijn. Maar zo stellig als jij stelt dat het onmogelijk is zou ik dat niet zeggen.
Daarnaast, als Poetin wel Oost-Oekraine, Kiev in handen krijgt en zuiden weet af te sluiten van de zee is dat eigenlijk al genoeg. De rest mag zich in vrij West Oekraine ophouden en Poetin gaat vervolgens onderhandelen. Of Poetin dit kan bewerkstelligen in minder dan een jaar is heel moeilijk te zeggen maar ik denk niet dat het onmogelijk is. Veel zal echt afhangen van hoeveel en hoe snel wij Oekrainers bewapenen. Dat is een hele doorslaggevende factor denk ik.
ja wij sturen wapens om te helpen ... nog meer slachtoffers te maken en het geweld nog meer te escalerenquote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:50 schreef Schaamlap het volgende:
[..]
... en wij maken het bloedbad een beetje groter... waanzinnig dit...
Slecht. En met de sancties die er nu aankomen gaat dat erger worden. Maar dat kan je overal in de betrouwbare media lezen. Of je hebt onder een steen geleefd.quote:Op dinsdag 1 maart 2022 13:34 schreef Aloulu het volgende:
[..]
Ik weet helemaal niets van hoe de Russen er financieel voorstaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |