Mocht het zo ver komen dan heeft Rusland ook geen schijn van kans, wat het dus weer des te aannemelijker maakt dat Poetin daadwerkelijk naar het gebruik van kernwapens grijpt....quote:Op maandag 28 februari 2022 08:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik maak me vooral zorgen dat we via de EU een oorlog ingerommeld worden, dat lijkt me niet zo handig tegen een land met kernwapens.
dat Rusland gefinancierde referendum waar niemand op gestemd heeft?quote:Op maandag 28 februari 2022 08:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dit vind ik een beetje keukentafel-retoriek en niet getuigen van enig inzicht in Realpolitik. Om te begrijpen wat er gebeurt moet je verder kijken dan de EU-narrative.
Wat er aan de hand is, is dat Putin (terecht of niet terecht, doet niet ter zaken) zich bedreigd ziet door een EU en NAVO die steeds verder naar het Oosten optrekken. Als je de kaart er bij pakt dan zie je exact waarom juist het toevoegen van Oekraine als een dolkstoot gezien wordt. Daarmee ontstaat als het ware een springplank rechtstreeks naar Moskou.
Nu kun jij wel zeggen dat we de Oekraine daar niet voor gaan gebruiken, maar Putin ziet dat dus heel anders. Zeker na Napoleon en WOII.
Als we dat feit niet willen erkennen dan is er dus ook geen andere oplossing mogelijk dan het gevecht aangaan. Terwijl jouw verhaaltje c.q. de EU-narratief, gewoon een sprookje is voor simpele mensen. Prima, maar dan moeten we ook bereid zijn de gevolgen hiervan te ondervinden.
Tijdens het Oekraïne-referendum hadden de Nederlandse kiezers dit haarscherp in de gaten. Jammer dat er niks met dat referendum gebeurd is verder.
Tot 2036quote:Op maandag 28 februari 2022 08:46 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Hoe zot het nu eigenlijk? Kan poetin nu telkens eindeloos herkozen worden?
Maar als wij nu begrijpen hoe verschrikkelijk oorlog is en ook hoe angstig. Zullen wij dan hierna ook stoppen met oorlogje spelen in het Midden-Oosten, Afrika?quote:Op maandag 28 februari 2022 08:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Omdat hij in de achtertuin is, en omdat de aanvallende macht een mogendheid is waar we al heel lang mee in een militaire patstelling hebben geleefd, die pas een jaarje of 30 wat minder lijkt.
En tevens de enige eis met enig recht, lijkt me.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:45 schreef Ulx het volgende:
[..]
Oekrainse eis: trek je terug uit al ons grondgebied, inclusief Krim.
Hahhaquote:Op maandag 28 februari 2022 08:42 schreef raptorix het volgende:
Onderhandelingen starten om 11 uur onze tijd.
Als je dat referendum morgen opnieuw zou doen, dan denk ik dat de uitslag anders zou zijn. Ik zou in ieder geval anders stemmen.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:46 schreef speknek het volgende:
Wat was het, net iets meer dan 15% van het land stemde tegen het associatieverdrag in een referendum dat overduidelijk gesponsord werd door Rusland zelf.
Dit ja. Het hele "Rusland voelt zich bedreigd" narratief is jarenlang zorgvuldig opgebouwd door Poetin zelf, zijn onderdanen en Russische trollen en toen overgenomen door zelfbenoemde Poetinverstehers als Jan Dijkgraaf en Thierry Baudet. In de ogen van Poetin de zogenaamde useful idiots (zonder dat ze het zelf door hebben). Dit alles om zijn dictatorschap, mensenrechtenschendingen, oorlogshandelingen en nu expansiedrift keer op keer te legitimeren. Als Poetin straks kernwapens op Europa afvoert staan deze puppets nog steeds op de smeulende resten van de beschaving te lallen "ja maar Poetin voelde zich bedreigd".quote:Op maandag 28 februari 2022 08:41 schreef Ludachrist het volgende:
[..]
Hij voelt zich helemaal niet bedreigd door de EU; hij gebruikt dat alleen maar als excuus om zijn expansiedrift te legitimeren.
Maar dan moet je 'boos' zijn op onze eigen leiders.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik maak me vooral zorgen dat we via de EU een oorlog ingerommeld worden, dat lijkt me niet zo handig tegen een land met kernwapens.
Tegelijk met ons kamerdebat en net zo nutteloos.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:42 schreef raptorix het volgende:
Onderhandelingen starten om 11 uur onze tijd.
zal wel beetje het niveau wat mijn werkgever worden als je daar mee om de tafel gaat zittenquote:Op maandag 28 februari 2022 08:44 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ben bang dat het totaal nutteloos zal zijn maar goed, laten we er maar het beste van hopen
Die argumenten ad hominem mag je gerust achterwege laten. Dat hij een andere zienswijze heeft, betekent niet dat hij niet voorbij de propaganda kan kijken.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:47 schreef Korenfok het volgende:
Echt t, heel soms dacht ik dat je verder keek dan het Kremlin propaganda. Zo jammer dit.
Leuk idd die Europese unie.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Dit zit een stuk dichter bij de waarheid ja. Dat dreigingsverhaal is alleen om bange mensen achter zijn Groot Russische droom te krijgen.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:46 schreef speknek het volgende:
[..]
De springplank naar Rusland is er al sinds de Baltische staten bij NAVO gingen horen. Putin heeft daar nooit veel kabaal over gemaakt. Tussen 2000 en 2010 vond hij expansie van de NAVO oostwaarts logisch en niet iets om erg op tegen te zijn. Strategisch voegt Oekraïne ook niet heel veel toe, de raketten halen Moskou nu ook al makkelijk, en tegen een moderne ICBM doet hij al helemaal niks.
Het probleem is meer mythologisch en etnonationalistisch van aard. De "eerste Rus" komt uit de etnonationalistische overlevering uit Kyiv en is toen oostwaarts getrokken. Heel modern Rusland is nadat Lenin onafhankelijkheid aan Oekraine heeft gegeven, dus een soort satellietstaat van de Heimat geworden. Op het moment dat Oekraïne definitief voor Europa kiest, en dat ging het doen, is Rusland in de ogen van de romantisch etnofascistische Rus dus een wormvormig aanhangsel geworden. Een gigantisch land bestaat uit geen echte Russen, gelovend in een ideaal dat de echte Russen zelf achter zich hebben gelaten. Daarmee is Rusland uit idealistisch oogpunt compleet overbodig. Dat is hetgene wat Putin niet zit zitten. De NAVO is alleen iets om het te verkopen aan Useful Idiots.
[..]
Wat was het, net iets meer dan 15% van het land stemde tegen het associatieverdrag in een referendum dat overduidelijk gesponsord werd door Rusland zelf.
Wellicht waren dat de Parachutisten van de eerste nacht.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:52 schreef theunderdog het volgende:
https://www.thetimes.co.u(...)-president-cvcksh79d
Ohjee....
De grootste self own van Putin, naast het laten zien dat zijn leger niet veel voorstelt en vecht als een 20ste eeuwse macht, is dat de NAVO twee jaar terug op sterven na dood was, en nu weer volledig op de kaart is gezet. Nouja als je denkt dat de NAVO een bedreiging is voor Putin tenminste, en niet gewoon een crux om zijn etnonationalistische plannen mogelijk te maken.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:48 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Als je dat referendum morgen opnieuw zou doen, dan denk ik dat de uitslag anders zou zijn. Ik zou in ieder geval anders stemmen.
Ik denk dat we het wel allemaal met elkaar eens zijn, dan een democratisch Oekraïne dat lid is van de EU en steeds welvarender wordt een bedreiging is voor de machtspositie van Putin en zijn kliek.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:52 schreef Perrin het volgende:
Dit zit een stuk dichter bij de waarheid ja. Dat dreigingsverhaal is alleen om bange mensen zich achter zijn Groot Russische droom te krijgen.
dat schreef ik eerder ook over .. toen was het hier in Nederland geloof ik ook donker rood en tegenquote:Op maandag 28 februari 2022 08:51 schreef SuperNeger het volgende:
Hadden we een paar jaar geleden niet iets van een Oekraine referendum of zo? En nu alsnog de sjaak.![]()
Ik zie Poetin eerder neergaan.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:50 schreef theunderdog het volgende:
Zou toch wat zijn als Zelensky door de knieën gaat straks.
Zou wel raar zijn, het is juist zijn moment om met opgeheven hoofd, het vertrek van Rusland te eisen. Ik snap ook niet goed waarom Rusland in gestemd heeft met onderhandelingen.....quote:Op maandag 28 februari 2022 08:50 schreef theunderdog het volgende:
Zou toch wat zijn als Zelensky door de knieën gaat straks.
Meerdere Syriërs kunnen je vertellen hoe gezellig die lui van de Wagner Groep zijn.quote:Op maandag 28 februari 2022 08:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wellicht waren dat de Parachutisten van de eerste nacht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |