abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203809771

quote:
Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.

Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.

Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.

Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."

Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.

De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.

Angst voor 'kleine' aanval

Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".

In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527
Buitenhof over situatie: https://embed.vpro.nl/pla(...)ofile=vpro&sharing=1
Nieuwsuur over situatie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)verleg-over-oekraine
Mogelijk aanvalsplan (Engels): https://www.theguardian.c(...)-in-ukraine-invasion
Interessante beschouwingen over de situatie: https://en.desk-russie.eu/author/francoise-thom.html

Achtergrond

https://en.wikipedia.org/wiki/Russo-Ukrainian_War
https://nos.nl/collectie/13888-spanning-oekraine

"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_203809776
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:45 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Gewoon normale mensen. Die landen hebben namelijk uit vrije wil zich aangesloten bij de EU en NATO. En daar zijn ze een heel stuk beter van geworden.
Natuurlijk. We hebben ze een mega goedruikende worst voorgehouden en zelfs hun economie voor hen witgewassen, en jij noemt dat vrije wil?
pi_203809778
44 doden volgens de BBC.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_203809782
De OP mag eigenlijk wel klein beetje bijgewerkt worden met nieuwe kaarten en overzicht.
pi_203809784
twitter
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_203809785
Moskou: luchtverdediging en luchtmacht Oekraïne uitgeschakeld

https://www.telegraaf.nl/(...)kraine-uitgeschakeld
"A lie is a lie even if everyone believes it. The truth is the truth even if no one believes it."
pi_203809787
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:02 schreef Cherni het volgende:

[..]
Nou ja dat kan alleen met de hulp van China, Iran etc. Rusland alleen is compleet kansloos tegen een NAVO incluis complete Oekraïne. Maar dan spreek je over een ww3 waar ik vooralsnog niet vanuit ga. Vergeet niet dat landen in de globalisatie ook te maken hebben met andere belangen. Het is complex.
Rusland heeft 6000 nucleaire wapens. Ik zou Rusland niet compleet kansloos noemen.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 februari 2022 @ 11:07:03 #8
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_203809788
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:00 schreef nixxx het volgende:

[..]
Kennis met familie in Zweden zei dat ze al berichten hadden gekregen met locaties van de dichtstbijzijnde schuilkelders.
Ik woon in Zweden en dit is volgens mij gewoon "onzin".

Wat wel is is dat ze hebben besloten om de schuilkelders te moderniseren en ook meer bij te bouwen. Dit was echter al een tijdje geleden besloten. Media heeft toen ook veel aandacht besteed aan waar alle schuilkelders zijn etc. Er is naar mijn weten echt geen officieel bericht vanuit de regering uitgegaan om te laten weten waar alle schuilkelders zijn. Die kan je sowieso online makkelijk opzoeken.
  donderdag 24 februari 2022 @ 11:07:13 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_203809792
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 10:58 schreef Salina het volgende:

[..]
Kun jij uit een soort van solidariteit je username niet tijdelijk aanpassen en van die X een V maken?

LVIV.

Of kom je dan cijfertechnisch niet meer uit? :+
LVIV daaar ben ik gweest , met de trein vanuit Kiev, in de toren door het smalle trapje helemaal naar boven en op de boekenmartkt
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_203809793
twitter
“My soul is impatient with itself, as with a bothersome child; its restlessness keeps growing and is forever the same. Everything interests me, but nothing holds me.” ― Fernando Pessoa
  donderdag 24 februari 2022 @ 11:07:17 #11
24329 KNAK
ff w88,......
pi_203809794
Lampelullen Baalen en Verhofstadt al aan het front gespot? :D
Mai pben rai~!
pi_203809797
Ik ga maar eens werken, heb vanochtend nog niet veel gedaan.

Jullie ook?
pi_203809799
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:06 schreef Ali_boo het volgende:
[ twitter ]
Fake nieuws?
  donderdag 24 februari 2022 @ 11:07:47 #15
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203809801
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:06 schreef RetepV het volgende:

[..]
Natuurlijk. We hebben ze een mega goedruikende worst voorgehouden en zelfs hun economie voor hen witgewassen, en jij noemt dat vrije wil?
Vraag het de Polen lieve vriend. Of ze liever weer in de rij staan voor plee-papier of dat ze toch blijer zijn met hun huidige leven.
pi_203809804
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:03 schreef RetepV het volgende:

[..]
Ik wil er even duidelijk op wijzen dat het ook werkelijk zo is, dat de NAVO is opgericht als militair blok.

Alleen tegen de Soviet Unie

De Soviet Unie is er niet meer.

En langzamerhand is het doel van de NAVO veranderd naar militair blok tegen Rusland. Terwijl Rusland zich al die jaren niet als bedreiging voor de NAVO-landen heeft getoond.

Er was dus geen enkele andere reden om de doelstellingen van de NAVO te veranderen, dan dat de NAVO geen vijand meer had, en er toch eentje nodig had. Die twee miljoen mensen die bij de NAVO werken willen ook niet werkeloos worden.

Wat dat betreft heeft Poetin doodgewoon gelijk om van ons te eisen dat wij de NAVO beter in de hand houden.

Ik zie ook eigenlijk werkelijk het probleem niet met zijn eis. Als wij stoppen met de NAVO voor offensieve doeleinden te gebruiken, dan kan de NAVO gewoon blijven bestaan en effectief zijn tegen elke dreiging. Dus waarom moet het offensief gebruikt worden?

Ik vermoed ordinair misbruik van de NAVO om politieke doeleinden te halen.
Waaruit blijkt dat? Een raketschild dat door de locatie niet effectief is tegen Russische nukes? Het inlijven democratisch accepteren van landen die zoals nu blijkt terecht bang waren dat Rusland ze weer zou willen terugveroveren? Of het wegbezuinigen van zo'n beetje alle grote wapensystemen in de Europese legers?
pi_203809808
Wat is dat belachelijke plaatje in de OP?
[quote][img]https://fokstatic.nl/p/7s.gif[/img] Op dinsdag 11 oktober 2022 12:04 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
wat ben je toch ook een zielig figuur :')
pi_203809809
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:07 schreef Minimunt het volgende:

[..]
Fake nieuws?
Ik hoop het....
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_203809810
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:06 schreef Ali_boo het volgende:
[ twitter ]
Laten we het hopen dat de Russen zo dom waren, want dan is het een eindeloze stroom aan raketten wat over Oekraïne heen vliegt en elk Russische tank/vliegtuig en ander transport uit Oekraïne veegt.
pi_203809812
„Dit is een volledige invasie”, stelde de minister van Buitenlandse zaken van Oekraïne, Dmytro Kuleba vast. Hij sprak van een oorlog vol agressie en zei dat de Oekraïne zichzelf zal verdedigen en winnen. „De wereld moet Poetin nu stoppen”, smeekte hij. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken van Oekraïne zijn Russische troepen al Odessa binnengevallen.

Odessa al binnengevallen. Zijn er nog twitteraccounts die goede live-updates doen behalve Marqs_?
pi_203809818
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:06 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:

[..]
Rusland heeft 6000 nucleaire wapens. Ik zou Rusland niet compleet kansloos noemen.
Mensen hier moeten ophouden met dat stoere NAVO gelul. Weet je wel wat je riskeert? Er hoeft maar iets mis te gaan. Je moet Oekraïne neutraal maken.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
  donderdag 24 februari 2022 @ 11:09:11 #22
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203809819
quote:
Op de livestream van Kiev heb ik niets gehoord
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator donderdag 24 februari 2022 @ 11:09:16 #23
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_203809824
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:08 schreef EinarBoe het volgende:
„Dit is een volledige invasie”, stelde de minister van Buitenlandse zaken van Oekraïne, Dmytro Kuleba vast. Hij sprak van een oorlog vol agressie en zei dat de Oekraïne zichzelf zal verdedigen en winnen. „De wereld moet Poetin nu stoppen”, smeekte hij. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken van Oekraïne zijn Russische troepen al Odessa binnengevallen.

Odessa al binnengevallen. Zijn er nog twitteraccounts die goede live-updates doen behalve Marqs_?
Gewoon het live draadje volgen uit reddit /worldnews

https://www.reddit.com/live/18hnzysb1elcs/
  donderdag 24 februari 2022 @ 11:09:40 #25
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203809825
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:09 schreef Discombobulate het volgende:

[..]
Mensen hier moeten ophouden met dat stoere NAVO gelul. Weet je wel wat je riskeert? Er hoeft maar iets mis te gaan. Je moet Oekraïne neutraal maken.
Ja vooral bukken voor de bullie. Omdat dat altijd zo goed gewerkt heeft
  donderdag 24 februari 2022 @ 11:09:47 #26
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203809826
Het probleem met sancties is China. Als je die mee kan krijgen kan het wel werken. Als China schijt heeft wordt het een stuk lastiger.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_203809827
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:02 schreef ButtonenLiverpoolfan het volgende:

[..]
Niks, want hij wil geen kernoorlog met de Verenigde Staten riskeren .
Waarom zouden die nog een kernoorlog beginnen als het pact dat ze een oorlog in zou kunnen laten lopen zojuist is opgeheven?
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 februari 2022 @ 11:09:49 #28
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_203809830
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:09 schreef Slobeend het volgende:
[ twitter ]
SmolovGod
Die is zijn leven ook niet zeker meer dan.
  donderdag 24 februari 2022 @ 11:10:01 #29
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_203809835
quote:
1s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:09 schreef Slobeend het volgende:
[ twitter ]
SmolovGod
Hoop dat hij goede beveiliging heeft.
pi_203809836
quote:

[..]
Lekker laf.

Walgelijk.
pi_203809844
quote:
11s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:08 schreef Mr.Sandman het volgende:
Wat is dat belachelijke plaatje in de OP?
Het is Oekraïense vlag, deels verstopt achter een Russische en een EU-vlag.
pi_203809845
quote:

[..]
Waar baseer je deze keiharde uitspraken op, behalve dat het voor jou een ver-van-je-bed-show is en je blijkbaar niet echt compassie voelt voor 44 miljoen Oekraïners die nu elk moment alles kwijt kunnen raken.
pi_203809846
quote:
Ik ga maar eens werken, heb vanochtend nog niet veel gedaan.

Jullie ook?
Nee.

Maar dat moet ook in je aard liggen.
  donderdag 24 februari 2022 @ 11:11:10 #34
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_203809851
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:07 schreef KNAK het volgende:
Lampelullen Baalen en Verhofstadt al aan het front gespot? :D
Van Baalen ligt al sinds vorig jaar onder de grond.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_203809852
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:09 schreef Evenstar het volgende:

[..]
Die is zijn leven ook niet zeker meer dan.
Binnenkort spoorloos verdwenen.
Cindy De Vuyst
pi_203809859
quote:

[..]
Fake nieuws?
REUTERS is best wel betrouwbaar toch?
A person who was demoralized is unable to assess true information. The facts tell nothing to him, even if I shower him with information, with authentic proof, with documents and pictures. ...he will refuse to believe it.
pi_203809860
Tijd voor Martial Law.

Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_203809865
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:09 schreef mcmlxiv het volgende:

[..]
Ja vooral bukken voor de bullie. Omdat dat altijd zo goed gewerkt heeft
Ja en dan zeker een kernoorlog... Succes.
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_203809866
quote:

[..]
Chamberlaingenot.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  donderdag 24 februari 2022 @ 11:11:57 #40
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_203809867
quote:
0s.gif Op donderdag 24 februari 2022 11:10 schreef MC-M het volgende:

[..]
Nee.

Maar dat moet ook in je aard liggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo