Hebben we dan in West Europa nog Pantserdivisies? Nederland heeft geeneens voldoen munitie, gisteren waarschuwde de grote baas van het Duitse leger dat ie niets had om aan wensen van de politiek te voldoen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Een andere vraag die ik mij continu afvraag is wat er eigenlijk op tegen is als we als Westen gewoon een aantal pantserdivisies naar het Oostfront sturen?
Rusland heeft elk oorlogsrecht verbroken, waarom zouden wij Oekraïne niet te hulp mogen schieten?
Met het huidige aantal troepen van Rusland lijkt dat al niet eens echt nodig. Ze hebben nu genoeg troepen om Kiev te veroveren, maar verder zijn het maar kleine stukjes. Oekraïne is enorm groot (bijna 2 keer zo groot als Duitsland) dat hele gebied tot aan die linie veroveren en behouden terwijl de bevolking dat niet wil is echt niet zo simpel. Dan heb je echt heel veel militairen nodig en heb je echt een enorm langdurige oorlog te pakken.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:01 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt, en volgens mij kunnen de Oekraïners zich in het westen van Oekraïne ook vrij makkelijk terugtrekken achter een verdedigingslijn.
Ik doel dan ook puur op de VS. Van de Europese landen verwacht ik niets.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hebben we dan in West Europa nog Pantserdivisies? Nederland heeft geeneens voldoen munitie, gisteren waarschuwde de grote baas van het Duitse leger dat ie niets had om aan wensen van de politiek te voldoen.
We hebben met zijn allen decennia lang defensie als stiefkind behandeld. Er is daarvoor heel erg vaak gewaarschuwd door de legertop en experts. De VS heeft meermaals aangegeven dat we meer aan defensie moesten uitgeven, en dan nu verwachten dat er ff een paar divisies naar Oekraine gaan? Waarmee? Welke Divisies?
Wat is volgens jou de Russische tactiek dan? Na meer dan 24 uur hebben ze nog steeds geen grote eenheden in het veld gebracht. Hopen ze echt puur op Kiev?quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:12 schreef Hanca het volgende:
[..]
Met het huidige aantal troepen van Rusland lijkt dat al niet eens echt nodig. Ze hebben nu genoeg troepen om Kiev te veroveren, maar verder zijn het maar kleine stukjes. Oekraïne is enorm groot (bijna 2 keer zo groot als Duitsland) dat hele gebied tot aan die linie veroveren en behouden terwijl de bevolking dat niet wil is echt niet zo simpel. Dan heb je echt heel veel militairen nodig en heb je echt een enorm langdurige oorlog te pakken.
Je zou Kiev als de kop van een slang kunnen zien. Dat er afhakken verlamt de regering.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de Russische tactiek dan? Na meer dan 24 uur hebben ze nog steeds geen grote eenheden in het veld gebracht. Hopen ze echt puur op Kiev?
En zijn die andere aanvallen meer schijnaanvallen?
Ik denk wel dat hij erop gokt dat als hij Kyiv pakt en de regering vervangt door kontkussers dat de rest capituleert.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat is dan dat doel? Je kunt Kiev veroveren en daar een marionettenregering installeren, maar geen land buiten Rusland en Belarus zal die regering vervolgens erkennen als de Oekraïense regering. De echte regering zal gewoon verder gaan vanuit een andere stad (Lviv?).
Beetje ouderwetse politiek wel, er is verder nauwelijks gebied onder Russische controle. Dan krijg je toch gewoon een situatie als in de Tweede Wereldoorlog, de Oekraïners trekken zich terug naar een andere stad en gaan vrolijk verder.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:15 schreef Megumi het volgende:
[..]
Je zou Kiev als de kop van een slang kunnen zien. Dat er afhakken verlamt de regering.
Ik ben daar totaal niet van overtuigd.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk wel dat hij erop gokt dat als hij Kyiv pakt en de regering vervangt door kontkussers dat de rest capituleert.
Ik heb geen idee wat Poetin van plan is. Ik denk wel dat alleen een marionettenregering installeren geen effect heeft. Wellicht hoopt hij gewoon Kiev te veroveren en dan onderhandelingen te starten? Met Kiev in handen is zijn positie natuurlijk wel veel sterker om dingen te eisen. En het westen kan dan weinig meer, die hebben namelijk laten zien dat ze Oekraïne niet kunnen en willen beschermen.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wat is volgens jou de Russische tactiek dan? Na meer dan 24 uur hebben ze nog steeds geen grote eenheden in het veld gebracht. Hopen ze echt puur op Kiev?
En zijn die andere aanvallen meer schijnaanvallen?
Hij zal niets minder eisen dan capitulatie. Dat deed hij ook al voor de invasie. Hij wil Oekraine net als Wit Rusland tot een marionettenstaatje maken.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat Poetin van plan is. Ik denk wel dat alleen een marionettenregering installeren geen effect heeft. Wellicht hoopt hij gewoon Kiev te veroveren en dan onderhandelingen te starten? Met Kiev in handen is zijn positie natuurlijk wel veel sterker om dingen te eisen.
Die kans lijkt me erg klein, eerlijk gezegd.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:15 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik denk wel dat hij erop gokt dat als hij Kyiv pakt en de regering vervangt door kontkussers dat de rest capituleert.
De VS haar leger loopt ook op het tandvlees, na al de oorlogen die zij de afgelopen 20 jaar hebben mogen voeren.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik doel dan ook puur op de VS. Van de Europese landen verwacht ik niets.
Bron? En je zou hetzelfde kunnen zeggen van de Russen.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
De VS haar leger loopt ook op het tandvlees, na al de oorlogen die zij de afgelopen 20 jaar hebben mogen voeren.
Ja, dat is zijn eis. Maar wellicht is hij vervolgens wel tevreden met die gebieden van de seperatisten en De Krim en Oekraïne verder in een situatie als Finland: geen NAVO, geen EU, geen bondgenoot van het westen.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hij zal niets minder eisen dan capitulatie. Dat deed hij ook al voor de invasie. Hij wil Oekraine net als Wit Rusland tot een marionettenstaatje maken.
Op de NPO nu ook voorzichtig optimisme over de Oekraïense weerstand. Afwachten hoe de slag om Kiev verloopt maar ik verwacht eerlijk gezegd geen volledige overgave.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is zijn eis. Maar wellicht is hij vervolgens wel tevreden met die gebieden van de seperatisten en De Krim en Rusland verder in een situatie als Finland: geen NAVO, geen EU, geen bondgenoot van het westen.
Heel Oekraïne bezetten zit er in elk geval met het leger dat Rusland nu in zet volgens mij niet in.
Een van de dingen die de Oekraïne zou kunnen doen is hun leger en ook verzet in groepjes verdelen met een mandaat om zo veel mogelijk zelf te handelen en het de Russen zo lastig mogelijk te maken.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is zijn eis. Maar wellicht is hij vervolgens wel tevreden met die gebieden van de seperatisten en De Krim en Rusland verder in een situatie als Finland: geen NAVO, geen EU, geen bondgenoot van het westen.
Heel Oekraïne bezetten zit er in elk geval met het leger dat Rusland nu in zet volgens mij niet in.
Het is de maar vraag of hij Kyiv wel gaat innemen als hij er niet vol ingaat. Is ook een risico om met beperkte inzet te proberen de hoofdstad in te nemen.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is zijn eis. Maar wellicht is hij vervolgens wel tevreden met die gebieden van de seperatisten en De Krim en Oekraïne verder in een situatie als Finland: geen NAVO, geen EU, geen bondgenoot van het westen.
Geen idee of het westen en Oekraïne daar vervolgens mee akkoord gaan, hoor.
Ik vrees dat de Russen wat anders reageren op zulke guerilla-tactieken dan de Amerikanenquote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
Een van de dingen die de Oekraïne zou kunnen doen is hun leger en ook verzet in groepjes verdelen met een mandaat om zo veel mogelijk zelf te handelen en het de Russen zo lastig mogelijk te maken.
Ja, maar het ging nu om het plan van Poetin. Daar hoort in elk geval het veroveren van Kiev bij. Maar volgens mij blijkt nog uit niks dat hij van plan is heel Oekraïne te bezetten, daarvoor is de inzet echt te klein.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het is de maar vraag of hij Kyiv wel gaat innemen als hij er niet vol ingaat. Is ook een risico om met beperkte inzet te proberen de hoofdstad in te nemen.
De Wehrmacht reageerde ook anders op de Guerilla-tactieken van Russen en Oekraïners in de Tweede Wereldoorlog. Liep ook heel goed voor ze af.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:26 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik vrees dat de Russen wat anders reageren op zulke guerilla-tactieken dan de Amerikanen
Tot nu toe zijn guerrilla tactieken zeer succesvol gebleken om een grote vijand er onder te krijgen. Ook tegen de Russen.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:26 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Ik vrees dat de Russen wat anders reageren op zulke guerilla-tactieken dan de Amerikanen
"Bezetten". Puppetregering neerzetten, die toestemming geeft voor het permanent stationeren van Russische troepen in Oekraïne.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar het ging nu om het plan van Poetin. Daar hoort in elk geval het veroveren van Kiev bij. Maar volgens mij blijkt nog uit niks dat hij van plan is heel Oekraïne te bezetten, daarvoor is de inzet echt te klein.
Het is meer dat je de vijand het lastig moet maken je te vinden in het geval van een overmacht. Maar het ze wel lastig maken met korte aanvallen. Dat is de strategie van een guerrilla oorlog.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
De Wehrmacht reageerde ook anders op de Guerilla-tactieken van Russen en Oekraïners in de Tweede Wereldoorlog. Liep ook heel goed voor ze af.
Ja, maar die puppetregering zal helemaal geen macht hebben in gebieden die niet veroverd zijn, het leger zal ook niet naar ze luisteren. De echte regering zal gewoon ergens anders verder gaan, ik neem aan dat er ook al ministers en leden van het parlement nu buiten Kiev zitten.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
"Bezetten". Puppetregering neerzetten, die toestemming geeft voor het permanent stationeren van Russische troepen in Oekraïne.
Dan over een paar jaar een gemanipuleerd referendum en dan kun je het alsnog overnemen.
Hangt van het verzet af dat er mogelijk gaat komen vanuit het volk zelf.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:29 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
"Bezetten". Puppetregering neerzetten, die toestemming geeft voor het permanent stationeren van Russische troepen in Oekraïne.
Dan over een paar jaar een gemanipuleerd referendum en dan kun je het alsnog overnemen.
Mijn vraag is of je Kyiv wel kunt veroveren met beperkte inzet zonder minstens half Oekraine te bezetten.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar het ging nu om het plan van Poetin. Daar hoort in elk geval het veroveren van Kiev bij. Maar volgens mij blijkt nog uit niks dat hij van plan is heel Oekraïne te bezetten, daarvoor is de inzet echt te klein.
Vanuit Belarus zou dat moeten kunnen, denk ik.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mijn vraag is of je Kyiv wel kunt veroveren met beperkte inzet zonder minstens half Oekraine te bezetten.
Voor mij is dat wel het nachtmerrie scenario hoor. Een guerrilla oorlog, waar een (door Rusland gesteunde) regering dan op reageert met allerlei wreedheden en zuiveringscampagnes.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:28 schreef Megumi het volgende:
[..]
Tot nu toe zijn guerrilla tactieken zeer succesvol gebleken om een grote vijand er onder te krijgen. Ook tegen de Russen.
Ik heb al bronnen gelezen die aangeven dat het Russiche leger op 30 km afstand zit van deze stad.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Mijn vraag is of je Kyiv wel kunt veroveren met beperkte inzet zonder minstens half Oekraine te bezetten.
Maar zeer waarschijnlijk de enige optie. En vanuit een historisch perspectief zeker in die regio zeer succesvol tegen bijvoorbeeld de nazi.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:34 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Voor mij is dat wel het nachtmerrie scenario hoor. Een guerrilla oorlog, waar een (door Rusland gesteunde) regering dan op reageert met allerlei wreedheden en zuiveringscampagnes.
Een stad naderen en een stad innemen zijn heel verschillende dingen. Gepantserde voertuigen zijn erg kwetsbaar in steden.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:35 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik heb al bronnen gelezen die aangeven dat het Russiche leger op 30 km afstand zit van deze stad.
Ik weet niet of het de enige optie is. Zou Rusland echt maanden of zelfs jarenlang militairen willen opofferen? Dat vraag ik me echt af.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:36 schreef Megumi het volgende:
[..]
Maar zeer waarschijnlijk de enige optie. En vanuit een historisch perspectief zeker in die regio zeer succesvol tegen bijvoorbeeld de nazi.
En derhalve mist je de juiste wapens hebt goed te bestrijden met guerrilla tactieken.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:37 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een stad naderen en een stad innemen zijn heel verschillende dingen. Gepantserde voertuigen zijn erg kwetsbaar in steden.
Dat hangt af van je definitie van 'succesvol'.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:36 schreef Megumi het volgende:
[..]
Maar zeer waarschijnlijk de enige optie. En vanuit een historisch perspectief zeker in die regio zeer succesvol tegen bijvoorbeeld de nazi.
Daarom gokt hij denk ik op een snelle overwinning.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet niet of het de enige optie is. Zou Rusland echt maanden of zelfs jarenlang militairen willen opofferen? Dat vraag ik me echt af.
Ja, maar ik zie niet hoe hij die kan bereiken met de huidige inzet. Als hij Kiev verovert is het enige politieke gevolg dat de huidige regering vanuit een andere stad verder gaat, er komt dan geen andere regering.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:39 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daarom gokt hij denk ik op een snelle overwinning.
Voorlopig lijkt het er op dat Oekraïne sterk gemotiveerd is om alles uit de kast te halen om het de Russen zo lastig mogelijk te maken. En je kunt ook wat de toekomst aangaat oorlog voeren tegen Rusland zonder te schieten. Rusland exporteert 83% van zijn olie naar de EU. Daarvoor met alternatieven komen zodat we Poetin en zijn criminelen vrienden niet meer nodig hebben zou al jaren prioriteit moeten hebben. De VS waarschuwt daar al langer voor.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik weet niet of het de enige optie is. Zou Rusland echt maanden of zelfs jarenlang militairen willen opofferen? Dat vraag ik me echt af.
In elk geval heeft Poetin zelf aangegeven de grenzen van de voormalige USSR te willen herstellen. Dus maak je borst maar nat.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:39 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Dat hangt af van je definitie van 'succesvol'.
We moeten denk ik ook niet vergeten dat het doel van Poetin helemaal niet is om daar een succesvol en stabiel land neer te zetten dat volledig onder controle is. Een chaotisch land dat verscheurd wordt door burgeroorlog zal ie ook prima vinden.
Dat hebben we wel. De Fransen, de Engelsen, de Duitsers. Die paar Nederlandse tanks zijn onderdeel van de eerste Duitse Pantserdivisie als ik het goed heb.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Hebben we dan in West Europa nog Pantserdivisies? Nederland heeft geeneens voldoen munitie, gisteren waarschuwde de grote baas van het Duitse leger dat ie niets had om aan wensen van de politiek te voldoen.
We hebben met zijn allen decennia lang defensie als stiefkind behandeld. Er is daarvoor heel erg vaak gewaarschuwd door de legertop en experts. De VS heeft meermaals aangegeven dat we meer aan defensie moesten uitgeven, en dan nu verwachten dat er ff een paar divisies naar Oekraine gaan? Waarmee? Welke Divisies?
Dat hielp uiteindelijk in Afghanistan ook maar weinig.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 09:26 schreef Heph844 het volgende:
[..]
240 Leopard 2A4 & A5.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 10:04 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat hebben we wel. De Fransen, de Engelsen, de Duitsers. Die paar Nederlandse tanks zijn onderdeel van de eerste Duitse Pantserdivisie als ik het goed heb.
Maar goed, zeker in het geval van DU en NL te weinig in de zin van: niet op sterkte, geen reserves, etc. Dus de operationele slagkracht is vrijwel nihil. (Ik zoek het net op, de 1e Duitse pantserdivisie bestaat op papier uit 4 brigades, waarvan de vierde de Nederlandse 43e Mech.brig is..dus de Duitse sterkte is op papier deels Nederlands - en Frans).
NB: Onderschat overigens de Polen niet: 3 gemechaniseerde divisies en één gepantserde. Ik schat zo in dat die zowel op papier als in het echt er wel aardig voor staan.
Dat weet je niet. Poetin heeft de media in handen en het is niet te verwachten dat er negatief nieuw naar buiten komt over dit soort zaken in Rusland zelf. En protesten worden keihard onderdrukt.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 11:01 schreef Hexagon het volgende:
Het heeft een beetje van een paniek actie van Poetin dat hij zijn dreigementen moet waarmaken maar dan met zo min mogelijk dode Russische soldaten.
Ja maar mensen die familieleden in een zinloze oorlog verliezen hebben geen media nodig.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 11:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Poetin heeft de media in handen en het is niet te verwachten dat er negatief nieuw naar buiten komt over dit soort zaken in Rusland zelf. En protesten worden keihard onderdrukt.
Klopt maar die kunnen nergens terecht om gehoor te kunnen krijgen. Rusland is een dictatuur en geen democratie. Alle informatie is daar vrijwel alleen in handen van de staat. Vrije media bestaat niet meer in Rusland.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 11:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar mensen die familieleden in een zinloze oorlog verliezen hebben geen media nodig.
Het is wel degelijk schadelijk voor zijn draagvlak. Ook het communistische regime had daar veel last van in Afghanistan.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 11:06 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt maar die kunnen nergens terecht om gehoor te kunnen krijgen. Rusland is een dictatuur en geen democratie.
Maar dan moet hij dat wel doen op een manier dat hij een overwinning kan claimen, anders is het ook slecht voor zijn draagvlak.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 11:01 schreef Hexagon het volgende:
Het heeft een beetje van een paniek actie van Poetin dat hij zijn dreigementen moet waarmaken maar dan met zo min mogelijk dode Russische soldaten.
Lastig. Zolang Poetin de steun heeft van het leger en dergelijke kan hij lang in het zadel blijven. Om eerlijk te zijn met wat ik nu allemaal lees gaat Rusland het op korte termijn winnen in de Oekraïne. Een opoe gaat het niet winnen van de Russen met een fles benzine met een stofdoekje er in gepropt.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 11:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is wel degelijk schadelijk voor zijn draagvlak. Ook het communistische regime had daar veel last van in Afghanistan.
Ze zullen op korte termijn wel winnen. Maar daarna begnt het vervelende. Wat ga je met dat gewonnen land waar je niet welkom bent doen? Hun soldaten zijn daar een wandelende schietschijf voor allerlei anti-Russische rebellen die ongetwijfeld gaan komen.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 11:11 schreef Megumi het volgende:
[..]
Lastig. Zolang Poetin de steun heeft van het leger en dergelijke kan hij lang in het zadel blijven. Om eerlijk te zijn met wat ik nu allemaal lees gaat Rusland het op korte termijn winnen in de Oekraïne. Een opoe gaat het niet winnen van de Russen met een fles benzine met een stofdoekje er in gepropt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |