Een andere tactiek is om de aanval in te zetten over de grens in het noorden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Hier alvast een kaart van de mogelijke aanvalsroutes die de Russen nu kiezen. Wellicht kunnen de Oekraners bij Oeman een aaneengesloten frontlinie vormen.
[ afbeelding ]
Een tegenaanval op Russisch grondgebied lijkt me totaal kansloos.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:18 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Een andere tactiek is om de aanval in te zetten over de grens in het noorden.
In een verloren oorlog kan je het beste zoveel mogelijk schade maken tegen de vijand. Oekraine staat alleen dus oorlogsrecht hoeven ze niet meer te volgen.
Waarom zinloos verdedigen?
Omdat we geen trek hebben in WO3?quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Een andere vraag die ik mij continu afvraag is wat er eigenlijk op tegen is als we als Westen gewoon een aantal pantserdivisies naar het Oostfront sturen?
Rusland heeft elk oorlogsrecht verbroken, waarom zouden wij Oekrane niet te hulp mogen schieten?
Klopt maar de gehele oorlog is kansloos.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:22 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Een tegenaanval op Russisch grondgebied lijkt me totaal kansloos.
Je kunt toch niet onder het mom van geen trek in WO3 Poetin maar laten doen wat zijn hartje begeert?quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:23 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Omdat we geen trek hebben in WO3?
Nee, maar het zal echt via andere wegen moeten, Poetin totaal isoleren als eerste.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je kunt toch niet onder het mom van geen trek in WO3 Poetin maar laten doen wat zijn hartje begeert?
Dat wordt lastig met China erbij.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:34 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Nee, maar het zal echt via andere wegen moeten, Poetin totaal isoleren als eerste.
Of van Oekraine een tweede Wit Rusland maken.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:43 schreef laforest het volgende:
Krim via land aan Rusland verbinden zou het doel kunnen zijn.
De vraag is of hij Moldavi ook meteen neemt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:48 schreef Perrin het volgende:
[..]
Of van Oekraine een tweede Wit Rusland maken.
Hoe slapper wij reageren, hoe meer hij inpikt natuurlijk.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:50 schreef laforest het volgende:
[..]
De vraag is of hij Moldavi ook meteen neemt.
Hoeveel vliegtuigen zouden er al vernietigd zijn?quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:54 schreef PluggieOD het volgende:
Volgens Ukraiense defensie onder vuur of al vernietigd - naast de al eerder genoemde vliegvelden:
- Nizhyn
- Kramatorsk
- Khmelnytsky
- Vasylkiv
Nizhyn stelt niet zoveel voor. Vasylkiv zijn de MiG-29s. Mirgorod (de Su-27s) nog niets van gezien.
De Russen hebben goed naar het westen gekeken hoe je het aanpakt.
Het lijkt wachten op de eerste serieuze Amerikaanse en Engelse rapporten. Ik vind de situatie nog erg onoverzichtelijk.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:11 schreef Perrin het volgende:
Wel altijd oppassen met dit soort plaatjes in oorlogstijd, 99,9% is propaganda.
Tweet is weg en wel hierom:quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dit lijkt geen fotoshop te zijn. Russische tanks vernietigd op de grond.
[ twitter ]
quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:13 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Tweet is weg en wel hierom:
[ twitter ]
Simpele reden: Putin heeft gedreigt om dan met kernwapens te gaan gooien. En hij is gestoord genoeg om het ook echt te gaan doen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Een andere vraag die ik mij continu afvraag is wat er eigenlijk op tegen is als we als Westen gewoon een aantal pantserdivisies naar het Oostfront sturen?
Rusland heeft elk oorlogsrecht verbroken, waarom zouden wij Oekrane niet te hulp mogen schieten?
Volgens oekraine hebben ze de invasie van tegengehouden en is er een opmars naar moskouquote:Op donderdag 24 februari 2022 10:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Volgens de Russen is de volledige Oekraense vloot in puin gelegd.
Dat soort voetgangers is een snel uitstervende soort daar.quote:Op donderdag 24 februari 2022 10:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Heftige gevechten rond Charkov.
[ twitter ]
Dat mogen we ook als Oekraine om steun vraagt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Je kunt je ook afvragen of Poetin zomaar kan doen wat zijn hartje begeert.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:29 schreef Perrin het volgende:
[..]
Je kunt toch niet onder het mom van geen trek in WO3 Poetin maar laten doen wat zijn hartje begeert?
Bron?quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:17 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er al 500 soldaten dood en 30 russische vliegtuigen neergehaald inmiddels.
.....
quote:
Ah nu snap ik je. Jammer dat de bronnen nog niet bepaald eenduidig zijn.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:24 schreef Red_85 het volgende:
[..]![]()
Dat bericht uit die betreffende quote is al 5x langsgekomen....
Vandaar.
Zijn er uberhaupt betrouwbare bronnen en wanneer is het betrouwbaar?quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:26 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ah nu snap ik je. Jammer dat de bronnen nog niet bepaald eenduidig zijn.
Ik acht de Amerikaanse bronnen een stuk betrouwbaarder dan de Russische.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Zijn er uberhaupt betrouwbare bronnen en wanneer is het betrouwbaar?
Dat is wel heel naief. Ik geloof nu alleen dat rusland oekraine is binnengevallen, de rest niet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 11:56 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik acht de Amerikaanse bronnen een stuk betrouwbaarder dan de Russische.
Het is inmiddels 2022 schatquote:Op donderdag 24 februari 2022 11:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat is wel heel naief. Ik geloof nu alleen dat rusland oekraine is binnengevallen, de rest niet.
Irak 2x vergeten?
De leugens over babies die uit de couveuzes werden gehaald en tegen de muren werden gegooid geloofde je zeker ook? Of was je toen nog niet geboren?
Het stoort mij ook altijd wel dat zogenaamd neutrale lui beweren dat Westerse bronnen net zo betrouwbaar zijn als Russische.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:08 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het is inmiddels 2022 schat![]()
Er is zoveel meer info beschikbaar via tweets en meerdere media, dat je snel een juiste distillatie er uit kan halen. Vaak is de realiteit ook redelijk simpel zolang je niet te veel in conspiracies verzandt.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Juist nu is het moeilijker met het kankergezwel social media.quote:Op donderdag 24 februari 2022 12:08 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Het is inmiddels 2022 schat![]()
Er is zoveel meer info beschikbaar via tweets en meerdere media, dat je snel een juiste distillatie er uit kan halen. Vaak is de realiteit ook redelijk simpel zolang je niet te veel in conspiracies verzandt.
Volgens mij waren de gebruikelijke fokkers heel sceptisch over het nieuws dat de Amerikanen verwachtten dat Rusland snel Ukraine binnenvalt. En dat is gewoon gebeurd.
Daar is het Westen te laf voor. Ook is in voormalig Joegoslavie dat finaal mislukt met Dutchbat (Srebrenica) Ons land zal nooit militairen meer sturen naar Rusland. Wat meer zou helpen is in Nederland huurlingen te rekruteren die willen helpen om de Oekraine te verdedigen. Na een korte militaire training kunnen ze dan gewapend naar het Oostfront gestuurd worden, net zoals de Duitsers vele Nederlandse vrijwilligers(NSBers) daarvoor inschakelden. Welke Fokkers willen zich daarvoor aanmelden?quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dat zou Oekrane dan zelf moeten doen. Hoe verschrikkelijk ook, Nederlandse of zelfs VN soldaten hebben weinig te zoeken in oorlogsgebied Oekrane. Je kunt hooguit iets van een vredesmacht ooit installeren, maar die zal daar dan zijn om de vrede te bewaren en niet om oorlog te voeren.quote:Op donderdag 24 februari 2022 14:08 schreef paulgo het volgende:
Gek dat nog niemand hier de mogelijkheid van een guerilla oorlog tegen de Russische bezettingsmacht genoemd heeft. Juist dat zou de enige effectieve strategie zijn om de Russische militaire te doen vertrekken en een regime verandering in Rusland te bewerkstelligen . Net zoals dat bij de Russische bezetting van Afghanistan gebeurd is
Die dan vervolgens gaan antwoorden met kernwapens. Het beste wat Oekrane kan doen is guerrilla technieken toepassen het het de Russen zo lastig mogelijk maken. En zelfs met beperkte middelen en mensen kan je daarmee een supermacht verslaan.quote:Op donderdag 24 februari 2022 09:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Klopt maar de gehele oorlog is kansloos.
Ten onder gaan met schade op russisch gebied is wel echt een mooie ondergang
Liefst met wat kruisraketten richting moskou.
Daar geloof ik niks van en anders is het pech voor moskou en andere grote steden in rusland.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:20 schreef Megumi het volgende:
[..]
Die dan vervolgens gaan antwoorden met kernwapens. Het beste wat Oekrane kan doen is guerrilla technieken toepassen het het de Russen zo lastig mogelijk maken.
Dus gaan voor WO3 is wat jij wil?quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:21 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daar geloof ik niks van en anders is het pech voor moskou en andere grote steden in rusland.
Nee want hetgeen jij schrijft hoeft niet te gebeuren.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:22 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dus gaan voor WO3 is wat jij wil?
Klopt maar dat risico is er wel. Vandaar dat de VS niet militair in grijpt.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee want hetgeen jij schrijft hoeft niet te gebeuren
Kruisraketten richting Moskou is wel een vrij effectieve manier om alle nukes aan beide zijden ook de lucht in te krijgen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee want hetgeen jij schrijft hoeft niet te gebeuren.
Offensief is de beste defensie. Ik had direct het leger opdracht gegeven rusland in te trekken.
Ja dat risico is er nu ook.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt maar dat risico is er wel. Vandaar dat de VS niet militair in grijpt.
Leg uit? Of anders hoe groot is de kans dan Poetin voormalig oostblok landen gaat aanvallen die nu NATO lid zijn? Zo dom is hij ook weer niet.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:25 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja dat risico is er nu ook.
Precies. En kruisraketten kunnen ook een nucleaire wapen hebben.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:24 schreef Perrin het volgende:
[..]
Kruisraketten richting Moskou is wel een vrij effectieve manier om alle nukes aan beide zijden ook de lucht in te krijgen.
Kan zijn dat hij het laatste stukje van zijn leven spectaculair wil afronden natuurlijk.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Leg uit? Of anders hoe groot is de kans dan Poetin voormalig oostblok landen gaat aanvallen die nu NATO lid zijn? Zo dom is hij ook weer niet.
Ja slim en langdurig weerstand bieden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:30 schreef Hanca het volgende:
Oekrane gaat de oorlog echt niet winnen door Moskou aan te vallen. Oekrane moet hopen op de rest van de wereld en hun sancties, dat die Rusland dwingen zich terug te trekken. De kans is misschien niet heel groot, maar wel hun beste kans. Door er een wereldoorlog van te maken, maken ze hun kans niet groter.
Oekrane moet proberen het de Russen zo lastig mogelijk te maken. En er mee rekening houden dat niemand hun gaat helpen. Net als toen ze aangevallen werden door de Nazi. En dan moet je meer denken aan Partizanen/Verzet en dergelijke.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:30 schreef Hanca het volgende:
Oekrane gaat de oorlog echt niet winnen door Moskou aan te vallen. Oekrane moet hopen op de rest van de wereld en hun sancties, dat die Rusland dwingen zich terug te trekken. De kans is misschien niet heel groot, maar wel hun beste kans. Door er een wereldoorlog van te maken, maken ze hun kans niet groter.
Ja, dat kunnen/moeten ze natuurlijk doen. En ondertussen hopen op de sancties. Als China mee doet, zit Rusland financieel vrij snel aan de grond. En oorlog voeren is duur.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Oekrane moet proberen het de Russen zo lastig mogelijk te maken. En er mee rekening houden dat niemand hun gaat helpen. Net als toen ze aangevallen werden door de Nazi. En dan moet je meer denken aan Partizanen en dergelijke.
Probleem is wel dat sancties maar matig werken om oorlogen te stoppen of te voorkomen. Daar zijn voorbeelden zat van. En dat dictators zich daar niks van aantrekken.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat kunnen/moeten ze natuurlijk doen. En ondertussen hopen op de sancties. Als China mee doet, zit Rusland financieel vrij snel aan de grond. En oorlog voeren is duur.
Een groot VN leger blijkt ook steeds weinig te helpen, helaas. Zeker tegen een leger als dat van Rusland. Rusland is misschien niet zo sterk meer als rondom WO2, maar dat leger stoppen kost duizenden, tienduizenden levens. En geen land is van plan om zoveel mensen op te offeren voor Oekrane.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
Probleem is wel dat sancties maar matig werken om oorlogen te stoppen of te voorkomen. En dat dictators zich daar niks van aantrekken.
De VN heeft helemaal geen leger? En verder ook geen bevoegdheden of middelen om in te grijpen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een groot VN leger blijkt ook steeds weinig te helpen, helaas.
De VN zet wel eens een leger in. Wel eens van dutchbat gehoord? Dat was onder bevel van de VN.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
De VN heeft helemaal geen leger? En verder ook geen bevoegdheden of middelen om in te grijpen.
Dat zijn lidstaten die dat doen. In dit geval dus Nederland. Met vaak weinig succes. Met alle respect voor de soldaten die deel uitmaakte van dutchbat. Dat zij onvoldoenden waren uitgerust met wapens en middelen was een Nederlandse politieke beslissing.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
De VN zet wel eens een leger in. Wel eens van dutchbat gehoord? Dat was onder bevel van de VN.
Beetje aftasten wat alle reacties zijn, hoe goed alles volgens plan verloopt?quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
De eerste kaarten van het front worden beschikbaar. De Russen hebben aardige stukken gebied onder controle maar van een echte doorbraak lijkt nog geen sprake.
[ afbeelding ]
Een bruggenhoofd over de rivier de Dnepr dat is wel ongekend, die bruggen hadden opgeblazen moeten zijn. Onbegrijpelijk, de Soviets kunnen in die sector onbeperkt troepen naar de overkant rijden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 15:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beetje aftasten wat alle reacties zijn, hoe goed alles volgens plan verloopt?
Even hier gequote want de militaire analyse in het snelle topic is echt dramatisch.quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:06 schreef KINGIEE het volgende:
[ twitter ]Dit vind ik onbegrijpelijk van de Oekrainse defensie. Die brug over de Djnepr blaas je toch zo snel mogelijk op?
Omdat je dan een oorlog over de EU en usa oproeptquote:Op donderdag 24 februari 2022 09:20 schreef PietjePuk2000 het volgende:
We hebben hier in Nederland nog wel wat kernwapens achter de hand trouwens? Een belangrijke reden voor de aanschaf van de F35. Hoe het een en ander is ingeregeld is staatsgeheim. (Mag Nederland die gebruiken zonder toestemming lanceercodes van de VS?)quote:Op donderdag 24 februari 2022 16:12 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Omdat je dan een oorlog over de EU en usa oproept
Het is dus wachten op de eerste raket die op een NAVO land word gestuurt.
En dat gaat gebeuren namelijk.
Door de rebellen of wat dan ook.
Net zoals de KLM vliegtuig .
We hebben geen lanceercodesquote:Op donderdag 24 februari 2022 16:17 schreef Megumi het volgende:
[..]
We hebben hier in Nederland nog wel wat kernwapens achter de hand trouwens? Een belangrijke reden voor de aanschaf van de F35. Hoe het een en ander is ingeregeld is staatsgeheim. (Mag Nederland die gebruiken zonder toestemming lanceercodes van de VS?)
Beetje onduidelijk wat ze nu precies aan het doen zijn en hoe groot het lapje grond is dat Poetin denkt te gaan bezetten.quote:Op donderdag 24 februari 2022 22:50 schreef Hexagon het volgende:
Overigens denk ik dat de Russen hiermee een Afghanistan 2.0 voor zichzelf aan het maken zijn.
Ja hij zal op een of andere manier iets moeten bereiken en vasthouden. Maar dat gaan een hoop dode en gewonde Russische soldaten worden die hem bepaald niet in dank afgenomen gaan worden.quote:Op donderdag 24 februari 2022 22:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beetje onduidelijk wat ze nu precies aan het doen zijn en hoe groot het lapje grond is dat Poetin denkt te gaan bezetten.
Ja hoe groter het lapje hoe lastiger verhaal het wordt voor hem.quote:Op donderdag 24 februari 2022 22:55 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja hij zal op een of andere manier iets moeten bereiken en vasthouden. Maar dat gaan een hoop dode en gewonde Russische soldaten worden die hem bepaald niet in dank afgenomen gaan worden.
Snelle verovering van Kiev en het installeren van een pro Russisch regime lijkt me de enige optie voor Poetin.quote:Op donderdag 24 februari 2022 22:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Beetje onduidelijk wat ze nu precies aan het doen zijn en hoe groot het lapje grond is dat Poetin denkt te gaan bezetten.
Dat herdersmatje trapt niemand in. Schaker Poetin moet met wat beters komen.quote:Op donderdag 24 februari 2022 23:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Snelle verovering van Kiev en het installeren van een pro Russisch regime lijkt me de enige optie voor Poetin.
Oekrane zou het vliegveld bij Hostomel heroverd hebben. Als dit klopt gaat dit de opmars flink vertragen
Ja geen gekke gedachte. Maar gisteren zijn ze in het zuiden zelfs al de Dnepr overgestoken. Ik zie de laatste uren weinig Russische progressie.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 08:25 schreef AgLarrr het volgende:
Iemand een bron met kaarten waarop de bewegingen inclusief de eenheden aan beide kanten van het front? Ik bedoel geloof ik domweg stafkaarten, die zullen wel niet heel makkelijk toegankelijk zijn.
Ik zou als armchair general toch denken dat ze aan de Dnepr stoppen f enkel in het zuiden de hele kust inclusief Odessa bezetten. Maar die rivier is toch een vrij gunstige verdedigingslinie tegen "de fascistische NAVO dreiging" mocht die ooit uit het westen komen.
Ik maak me geen ilussies, het zal ze wel gaan lukken. De vraag is even hoeveel tijd het ze gaat kosten. De initile Russische tegenslagen rond het vliegveld boven Kiev en bij het innemen van Charkov zijn bemoedigend.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 08:31 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja geen gekke gedachte. Maar gisteren zijn ze in het zuiden zelfs al de Dnepr overgestoken. Ik zie de laatste uren weinig Russische progressie.
Toch lijkt de inzet van echt grote eenheden Russen nog vrij beperkt. Meer pantserspitsen die zover mogelijk het gebied in dringen, maar een omsingelingsslag lijkt me in dit tempo toch wel uitgesloten.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 08:33 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik maak me geen ilussies, het zal ze wel gaan lukken. De vraag is even hoeveel tijd het ze gaat kosten. De initile Russische tegenslagen rond het vliegveld boven Kiev en bij het innemen van Charkov zijn bemoedigend.
Hij probeert gericht en met beperkte middelen zijn doel te realiseren.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 08:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Toch lijkt de inzet van echt grote eenheden Russen nog vrij beperkt. Meer pantserspitsen die zover mogelijk het gebied in dringen, maar een omsingelingsslag lijkt me in dit tempo toch wel uitgesloten.
En wat is dan dat doel? Je kunt Kiev veroveren en daar een marionettenregering installeren, maar geen land buiten Rusland en Belarus zal die regering vervolgens erkennen als de Oekraense regering. De echte regering zal gewoon verder gaan vanuit een andere stad (Lviv?).quote:Op vrijdag 25 februari 2022 08:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Hij probeert gericht en met beperkte middelen zijn doel te realiseren.
Klopt, en volgens mij kunnen de Oekraners zich in het westen van Oekrane ook vrij makkelijk terugtrekken achter een verdedigingslijn.quote:Op vrijdag 25 februari 2022 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat is dan dat doel? Je kunt Kiev veroveren en daar een marionettenregering installeren, maar geen land buiten Rusland en Belarus zal die regering vervolgens erkennen als de Oekraense regering. De echte regering zal gewoon verder gaan vanuit een andere stad (Lviv?).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |