Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527quote:Steeds nadrukkelijker wordt de afgelopen dagen gespeculeerd over een ophanden zijnde Russische invasie in Oekraïne. Onderhandelingen tussen het Westen en Rusland bleken vruchteloos, terwijl de troepenopbouw doorging.
Moskou wil de garantie dat Oekraïne nooit NAVO-lid zal worden. Ook moeten NAVO-troepen worden teruggetrokken uit Oost-Europese landen als Bulgarije en Roemenië. Zonder zulke garanties zal Rusland 'militair-technisch' optreden, zei president Poetin eerder. De NAVO lijkt geenszins van plan toe te geven aan de Russische eisen.
Al wekenlang zijn naar schatting 100.000 Russische manschappen gestationeerd langs de Oekraïense grens. Dat komt neer op zo'n 20 tot 25 procent van de landmacht, zegt veiligheidsonderzoeker Danny Pronk van Instituut Clingendael. Op satellietbeelden ziet hij dat er ook veel ondersteunend materieel in het gebied aanwezig is, zoals vrachtwagens en veldhospitalen. Veel 'grondmaterieel' is gebaat bij een bevroren ondergrond, maar de winter in Oekraïne is momenteel vrij mild.
Ook is er apparatuur te zien die communicatie kan verstoren. Interessanter is wat er niét zichtbaar is op satellietbeelden, zoals verkennings- en gevechtsvliegtuigen. "Er zijn berichten dat bommenwerpers richting de grens zijn verplaatst. Die bevinden zich binnen bereik, maar zie je niet op foto's."
Daarnaast zijn er in Wit-Rusland een onbekend aantal Russische militairen gestationeerd, formeel bedoeld voor reguliere militaire oefeningen. Zij zouden zich nabij de Oekraïense grens bevinden, op zo'n 200 kilometer van de hoofdstad Kiev. Ten zuidwesten van Oekraïne zijn al decennialang zo'n 1500 Russische 'vredestroepen' gestationeerd in de afvallige Moldavische regio Transnistrië.
De vrees voor een inval is niet alleen gebaseerd op het samentrekken van Russische troepen. Ook andere signalen, zoals een recente grote cyberaanval gericht tegen Oekraïense ministeries en het vermeend terughalen van Russisch ambassadepersoneel uit Kiev, baren Oekraïne zorgen.
Angst voor 'kleine' aanval
Veiligheidsexpert Pronk vindt dat het meest aannemelijk, mocht het tot een invasie komen. Andere scenario's, zoals het creëren van een landverbinding tussen de Donbass en de Krim of een aanval vanuit Transnistrië, acht hij minder waarschijnlijk. Een annexatie van de oostelijke helft van het land, tot aan de Dnjepr bij Kiev, is "denkbaar, maar heel erg moeilijk".
In Oekraïne bestaat de angst dat een 'kleine' aanval, bijvoorbeeld in de Donbass, door het Westen zal worden gedoogd. Dat leek Biden onlangs te suggeren, waarop de Oekraïense president Zelensky twitterde dat er geen "kleine aanvallen" bestaan. "Net zoals er geen 'kleine' slachtoffers bestaan."
Overdrijven is ook een vak.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:27 schreef Shreyas het volgende:
[..]
Zal niet gebeuren, alle landen ter wereld bij elkaar durven nog geen oorlog te beginnen tegen Rusland.
Een échte oorlog wil inderdaad niemand met een land met voldoende bommetjesquote:
Dat zou best kunnen. Kijk naar Japan, kat in het nauw door o.a. het olie-embargo van de VS en dus ook maar oorlog met de VS, Engeland en Nederland. Dat kan nu ook gebeuren, zeker met het PR-team van Russia Today en hun propaganda oorlog. Als je het slim speelt dan krijgt het Westen inderdaad de schuld van het feit dat het voor de Russen zo slecht gaat.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:20 schreef Repentless het volgende:
[..]
Tot nu toe heb ik nog nooit een WOII-parallel getrokken/Godwinnetje gedaan, omdat ik ze vrijwel altijd uitermate goedkoop vind. Maar ik wijk daar bij hoge uitzondering een keer van af: we weten allemaal wat een van de hoofdredenen was dat Duitsland voor de tweede maal binnen dezelfde eeuw besloot om een wereldoorlog te starten, na de eerste grandioos te hebben verloren.
Het Verdrag van Versailles en de bijbehorende herstelbetalingen zorgden simpelweg voor bittere armoede waardoor het Duitse volk simpelweg niets meer had te verliezen, maar uitsluitend te winnen. Een land met 144 miljoen inwoners zo hard sanctioneren en isoleren waardoor de 'gewone' bevolking in armoede wordt gestort, doet doorgaans weinig goeds voor een positieve houding jegens andere landen.
Wellicht denkt men dat iemand als Putin massaal steun verliest onder de bevolking door die sancties en daardoor snel het veld zal moeten ruimen, maar ik denk juist dat het tegenovergestelde waar is. Het wakkert mijns inziens juist meer nationalisme aan, iets waar Putin natuurlijk volledig op inspeelt en hij vooral bezig is om het gevoel van trots en eigenwaarde van de Russische bevolking te versterken.
Zoals ik een aantal topics terug in deze reeks al eens heb aangehaald: het sentiment dat Rusland/de Sovjet-Unie een groot offer heeft gebracht om de Nazi's te verslaan leeft nog ontzettend sterk in dat land. Ook 80 jaar na dato. Dat kunnen wij overdreven vinden en te lang geleden om nu nog aan te refereren, maar het is wat het is. Het steekt simpelweg dat de EU, waarbinnen Duitsland zo relatief snel na de oorlog weer de dienst uitmaakt, nu alweer allerlei sancties oplegt en mede meent te moeten bepalen wat Rusland wel en niet mag.
Misschien heb ik het helemaal bij het verkeerde eind en zorgen sancties ervoor dat de bevolking Putin snel zat is en juist meer toenadering richting het westen willen. Ik betwijfel dat echter ten zeerste.
Letterlijk die gast die ik quote is tegen sancties door een godwin te geven en deze meneer:quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:27 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Volgens mij zegt niemand dat hier.
Wil Navo/EU landen niet eens verdedigen.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:26 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ga je zelf ook nog wat doen of alleen anderen naar het front lullen op het FOK!forum?
Ik weet niet hoe Oekraïne gaat reageren. Maar met officiële Russische troepen een land binnen trekken is toch wel een oorlogsdaad. Ongeacht hoe het westen hierop gaat reageren.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:31 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Een échte oorlog wil inderdaad niemand met een land met voldoende bommetjes
proxy-oorlogen zijn meer van deze tijd
gewoon bitcoin kopenquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:32 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Letterlijk die gast die ik quote is tegen sancties door een godwin te geven en deze meneer:
[..]
Wil Navo/EU landen niet verdedigen.
Dan zou hij echt knettergek en uit op vele doden, ook aan zijn kant.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:31 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Volgens mij verwachten ze echt dat hij gaat doorstoten...
Bovendien waarom zouden etnische Russen allemaal of zelfs overwegend aan de politieke kant van Poetin staan?!quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:33 schreef Momo het volgende:
[..]
Dan zou hij echt knettergek en uit op vele doden, ook aan zijn kant.
[ afbeelding ]
Dit slaat gewoon nergens op dan.
Kan Oekraine net zo goed hetzelfde doen.
[ afbeelding ]
Hadden we dan fok.de gehad?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:34 schreef UitStraling het volgende:
Als de Duitsers chocolaatjes, Fanta en bloemen in plaats van kogels hadden gegeven aan de Oekraïners dan hadden ze Moskou gehaald en dan was Poetin nu een verwarmingsmonteurtje in Sint Petersburg geweest.
Elke ochtend alle users een armpje omhoog emoticon posten om de dag mee te beginnen.quote:
Bitcoin kan niet tegen EMP.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:33 schreef aTypisch het volgende:
[..]
gewoon bitcoin kopen
kun je altijd weg
SATOSHIGOD JAAA
Of ze komen via Wit Rusland binnen, dan is Kiev opeens heel dichtbij en kan je beter in Lviv zitten.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:31 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Volgens mij verwachten ze echt dat hij gaat doorstoten...
Wat denk je zelf.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
En Nederland blijft maar militair materieel leveren aan Oekraïne. Kleine kut kikkerland dat ons in gevaar brengt.
Straks vuurt Putin paar ballistische raketten af op ons.
Zo makkelijk gaat dat niet. Nederland zit in de NAVO.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
En Nederland blijft maar militair materieel leveren aan Oekraïne. Kleine kut kikkerland dat ons in gevaar brengt.
Ja vast. Een NAVO-land beschieten. Wat denk je zelf?quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
Even gecorrigeerdquote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:38 schreef Werkperd het volgende:
En Nederland blijft maar militair materieel leveren aan Oekraïne. Putin die ons in gevaar brengt.
Koude Oorlog was dan ook geen oorlog. Als dit overschakelt naar een conventionele oorlog dan zijn wij als kikkerland de lul.quote:Op dinsdag 22 februari 2022 00:39 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Wat denk je zelf.
Zelfs in de Koude Oorlog is zo iets niet gebeurt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |