abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_206615532
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 16:57 schreef Celestien het volgende:

[..]
Wolven jagen niet op mensen.
Ze zien ons niet als prooi.
soms wel. meestal niet.
pi_206615581
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 17:11 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Hoe weet je dat?
De herder had een DNA-onderzoek laten doen.
pi_206615666
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 17:46 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ga jij Heras Hekwerk bellen en eea betalen?
In Afrika hebben de boeren heel wat grotere problemen dan een wolfje hier en daar.

Gewoon twee fatsoenlijke honden aanschaffen en je houdt die wolven op afstand.
  woensdag 9 november 2022 @ 18:28:32 #279
499349 EinarBoe
Extreem mild
pi_206615737
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 17:34 schreef AchJa het volgende:

Hoezo selectief?
Wegkijken bij de giga-slachtingen in de slachterijen, maar daar wordt een kleine hoeveelheid schapen op een andere wijze geslacht, dát is pas echt erg. Of een wolf die een schaap dood bijt, dat is pas écht erg. Zo selectief dus. Je ogen en oren elke keer dichtstoppen voor de massa-slachtingen van de agrarische industrie en vooral zoeken naar ophef om minimale aantallen dode dieren daarbuiten. Zo selectief dus.
quote:
De slacht van schapen wordt aangehaald als argument waarop ik gewoon opmerk dat Nederland feitelijk geen traditie heeft vwb schapenvlees consumptie...
Ah, het is een traditie kwestie? Wolven mogen van jou geen schapen doden want wij hebben geen traditie die daarin voorziet. Ik wist niet dat het zo werkte, dat je pas dingen in dit land mag doen als WE er een traditie in hebben. Ja, nee, ik denk dat de dieren in Nederland het wel een eer vinden dat we ze per miljoenen per dag slachten omdat het onderdeel is van onze traditie. Stel je voor dat ze zouden worden aangevallen door een wolf, het leed onder de potentiële 600 miljoen dieren die jaarlijks gedood worden in de industriële slachthuizen zou niet te overzien zijn, zo jammer zouden ze het vinden dat hun lotgenoot nu niet op traditionele wijze geslacht kon worden, geheel conform zoals wij dat in Nederland nou eenmaal gewend zijn.
  woensdag 9 november 2022 @ 18:46:22 #280
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_206615932
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:28 schreef EinarBoe het volgende:

Wegkijken bij de giga-slachtingen in de slachterijen, maar daar wordt een kleine hoeveelheid schapen op een andere wijze geslacht, dát is pas echt erg. Of een wolf die een schaap dood bijt, dat is pas écht erg. Zo selectief dus. Je ogen en oren elke keer dichtstoppen voor de massa-slachtingen van de agrarische industrie en vooral zoeken naar ophef om minimale aantallen dode dieren daarbuiten. Zo selectief dus.
Leuk, maar ik haal de slacht van schapen niet als argument aan... Dat doe oa jij en als je dat toch zo aan het hart gaat moet je bij de club reclameren die verantwoordelijk is voor die slacht en laat dat nou net de niet Nederlanders zijn... Derhalve voel ik me niet zo aangesproken zeker niet omdat ik nooit lams- of schapenvlees eet.

quote:
Ah, het is een traditie kwestie? Wolven mogen van jou geen schapen doden want wij hebben geen traditie die daarin voorziet. Ik wist niet dat het zo werkte, dat je pas dingen in dit land mag doen als WE er een traditie in hebben. Ja, nee, ik denk dat de dieren in Nederland het wel een eer vinden dat we ze per miljoenen per dag slachten omdat het onderdeel is van onze traditie. Stel je voor dat ze zouden worden aangevallen door een wolf, het leed onder de potentiële 600 miljoen dieren die jaarlijks gedood worden in de industriële slachthuizen zou niet te overzien zijn, zo jammer zouden ze het vinden dat hun lotgenoot nu niet op traditionele wijze geslacht kon worden, geheel conform zoals wij dat in Nederland nou eenmaal gewend zijn.
Tradities zijn natuurlijk alleen maar interessant als ze in de kraam te pas komen, bestaande tradities dienen de nek omgedraaid te worden want die passen niet in een bepaald narratief maar niet bestaande tradities moeten we plotseling omarmen en als traditie gaan invoeren... Juist ja.

Anyway, dat er iets "slechts" gebeurt wil natuurlijk niet zeggen dat we daar nog even een schepje bovenop moeten gaan doen vanwege allerlei sentimentele bullshit omdat je vroeger met eoa t-shirt met een wolf erop hebt rondgelopen omdat je fan was van de Comanches of een andere Indianenvereniging...
pi_206615988
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 18:13 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]
De herder had een DNA-onderzoek laten doen.
Is dat ook openbaar gemaakt of vertrouwen we hem op zijn blauwe ogen?
  woensdag 9 november 2022 @ 19:17:31 #282
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_206616301
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:17 schreef AchJa het volgende:

[..]
Thanks! ^O^
Nog een reden om de veestapel in te krimpen. Levensgevaarlijk die koeien.
  woensdag 9 november 2022 @ 19:24:43 #284
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_206616356
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Nog een reden om de veestapel in te krimpen. Levensgevaarlijk die koeien.
Tsja, als je soms ziet hoe sommige stadslui (toeristen) door een veld met runderen heen banjeren omdat ze met eoa hippe trail bezig zijn en niet in de gaten hebben dat er ook een stier tussen staat en van mening zijn dat die stier net als de rest van het vee ongevaarlijk is... |:(
  woensdag 9 november 2022 @ 19:26:54 #285
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_206616382
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Tsja, als je soms ziet hoe sommige stadslui (toeristen) door een veld met runderen heen banjeren omdat ze met eoa hippe trail bezig zijn en niet in de gaten hebben dat er ook een stier tussen staat en van mening zijn dat die stier net als de rest van het vee ongevaarlijk is... |:(
Of denken dat koeien ongevaarlijk zijn. Wat ze vaak niet zijn…
Runderen kunnen best naar zijn. Onze zwart bonte is vrij zacht van aard, maar zelfs daarmee moet je hier en daar ook wel oppassen.

Andere soorten zijn vaak wat minder zacht van aard. Heb je niet eens een stier voor nodig.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 9 november 2022 @ 19:30:25 #286
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_206616442
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:26 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Of denken dat koeien ongevaarlijk zijn. Wat ze vaak niet zijn…
Runderen kunnen best naar zijn. Onze zwart bonte is vrij zacht van aard, maar zelfs daarmee moet je hier en daar ook wel oppassen.

Andere soorten zijn vaak wat minder zacht van aard. Heb je niet eens een stier voor nodig.
Klopt maar bij koeien is het vaak wel duidelijk dit itt een stier, die zijn zo onberekenbaar als de pest. Vaak zat stieren meegemaakt die jarenlang geen vlieg kwaad deden en van de een op de andere dag konden we ze alleen nog maar verspitten met de trekker anders werd je op de horens genomen of doodgedrukt...
pi_206616464
quote:

[..]
Dat is net als wat ik eerder omschreef met honden. Mensen vinden dieren vaak ten onrechte 'schattig' en gaan lopen antropomorfiseren.

Onze koe is relatief zachtaardig (ook de bijbehorende stier, overigens), maar als je een Wisent tegen komt met een kalfje, dan is de gedachte 'omkeren en niet meer omkijken' gewoon de beste.
  woensdag 9 november 2022 @ 19:36:07 #288
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_206616542
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:30 schreef AchJa het volgende:

[..]
Klopt maar bij koeien is het vaak wel duidelijk dit itt een stier, die zijn zo onberekenbaar als de pest. Vaak zat stieren meegemaakt die jarenlang geen vlieg kwaad deden en van de een op de andere dag konden we ze alleen nog maar verspitten met de trekker anders werd je op de horens genomen of doodgedrukt...
Stieren moet je idd echt altijd mee oppassen, dat is zelfs voor degene die de dieren kennen een risico, je moet je geen vrijheden veroorloven die je niet hebt.

Maar de leek heeft helemaal geen idee, die denkt dat koeien schatjes zijn, denkt ook zo over natuur (zie bv de foto hier van mensen rond een wolf). Het geloof in een of andere Disney natuur is het grootste probleem.
Zelfde zie je bv met wilde zwijnen, oh zo leuk, ook baby zwijntjes erbij, laten we ze voeren en lekker dichtbij komen.
Daarna moeten de beesten afgemaakt worden omdat mams of tante het niet zo leuk vond dat je baby zwijntje wilde knuffelen.

Dat slaat nergens op. Het is puur de schuld van de mensen die zo dichtbij willen komen. Ik vind het zot dat die dieren daar de prijs voor moeten betalen.

Zelfde met die wolf, geef geen vreten, sluit niet in, dan komt het allemaal goed.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  Vis een optie? woensdag 9 november 2022 @ 19:45:55 #289
70532 loveli
N
pi_206616778
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Stieren moet je idd echt altijd mee oppassen, dat is zelfs voor degene die de dieren kennen een risico, je moet je geen vrijheden veroorloven die je niet hebt.

Maar de leek heeft helemaal geen idee, die denkt dat koeien schatjes zijn, denkt ook zo over natuur (zie bv de foto hier van mensen rond een wolf). Het geloof in een of andere Disney natuur is het grootste probleem.
Zelfde zie je bv met wilde zwijnen, oh zo leuk, ook baby zwijntjes erbij, laten we ze voeren en lekker dichtbij komen.
Daarna moeten de beesten afgemaakt worden omdat mams of tante het niet zo leuk vond dat je baby zwijntje wilde knuffelen.

Dat slaat nergens op. Het is puur de schuld van de mensen die zo dichtbij willen komen. Ik vind het zot dat die dieren daar de prijs voor moeten betalen.

Zelfde met die wolf, geef geen vreten, sluit niet in, dan komt het allemaal goed.
Eigen schuld, van die schapen.
crap in = crap out
  woensdag 9 november 2022 @ 19:51:33 #290
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206616893
we zouden ook krokodillen hierheen moeten halen , dat is pas spannend als je gaat wandelen langs een beekje met je collega's
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_206617013
quote:

[..]
Stieren zijn niet zo gevaarlijk, je kunt gewoon een potje kaarten naast ze :)

🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_206617113
quote:
12s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:45 schreef loveli het volgende:

[..]
Nee. Van de boeren die weigeren hun vee te beschermen en de natuur zo haten dat ze liever de wolf afschieten dan hun eigen slachtdieren beschermen.
  woensdag 9 november 2022 @ 20:18:51 #293
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206617504
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 20:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Nee. Van de boeren die weigeren hun vee te beschermen en de natuur zo haten dat ze liever de wolf afschieten dan hun eigen slachtdieren beschermen.
Nou ja, dat lijkt me in de praktijk nogal een omslag. Ik weet niet wat er allemaal exact nodig is om die bescherming over de hele linie te realiseren, maar ik kan me voorstellen dat het niet per se een aantrekkelijk vooruitzicht is om alle weilanden van hoge omheiningen te moeten voorzien of hele legers aan honden te moeten gaan trainen om wolven op een afstand te houden. Die dieren trek je ook niet zomaar uit de muur (in tegenstelling tot kalfskroketten en shoarmaburgers).
pi_206617721
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 20:18 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Nou ja, dat lijkt me in de praktijk nogal een omslag. Ik weet niet wat er allemaal exact nodig is om die bescherming over de hele linie te realiseren, maar ik kan me voorstellen dat het niet per se een aantrekkelijk vooruitzicht is om alle weilanden van hoge omheiningen te moeten voorzien of hele legers aan honden te moeten gaan trainen om wolven op een afstand te houden. Die dieren trek je ook niet zomaar uit de muur (in tegenstelling tot kalfskroketten en shoarmaburgers).
De wolf is niet ineens vanuit een ruimteschip op aarde gekomen hè. Ook hier hebben de boeren het al jaren aan zien komen en hebben ze hun kop in hun reet gestoken.

En zo moeilijk is het allemaal niet. Over de hele wereld wonen roofdieren die vee bedreigen en in veel landen zijn de gebieden zo groot dat je ze met een hekje niet buiten houdt. De boeren hebben het hier relatief eenvoudig.

2 grote herders uit het Oostblok laten komen, of een paar ridgebacks en dan is de kans op wolvenbeten bij je schapen al een stuk kleiner. En ironisch genoeg zullen er dan ook minder wolven komen, als er minder makkelijk voer te krijgen is.
  woensdag 9 november 2022 @ 20:36:21 #295
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_206617779
quote:
12s.gif Op woensdag 9 november 2022 19:45 schreef loveli het volgende:

[..]
Ook de schuld van de mens. Die fokt een schaap die lichamelijk amper in staat is om te ontkomen. Die zet het dier binnen een brakke omheining waar het roofdier zo binnen kan stappen.

Wat heide schapen in een zeer grote ruimte zullen niet bij bosjes vallen door een wolf, zelfs niet met amper een omheining. Texelaars die niet eens meer overeind kunnen komen als ze omrollen wel.

Wij mensen houden schapen, hebben hun lichamen met fok aangepast. Hierdoor zijn ze minder in staat om te ontkomen.
Het is dus aan d eens om dit wezen dat wij gefokt hebben als zijnde een vrijwel weerloos dier te beschermen. Dat betekend betekend betere omheining, meer hands on aandacht.

De schapen in andere landen met ee;geschiedenis van roofdieren zijn anders gebouwd, worden in de gaten gehouden.

Neem de honden die gebruikt worden om zelfstandig schapen kuddes te bewaken. Dat zit niet enkel in de honden. De schapen kennen die honden en hun signalen ook. Die rennen niet als een kip zonder kop rond bij mogelijk gevaar, die letten op de signalen van de honden, blijven bij die honden. Ze kennen vluchtroutes en ‘save spots’. Ze zijn lichamelijk in staat om daar gebruik van te maken en dat levert veel minder slachtoffers op.
Maakt het verschil tussen een wei met 10 dode schapen, waarvan 4 tot 6 niet eens gebeten zijn en op z’n hoogst een enkel slachtoffer.

Veulens hetzelfde. Wij houden een enkele merrie met een veulen in een wei. Zet een kudde neer en alles veranderd.
Ik heb het gezien bij de kudde waar mijn paarden in leven. Gelukkig in een situatie die niet gevaarlijk was voor de paarden, wel voor de domme hond ertussen.
Een zeer vrolijke en domme hond komt in de kudde. Een Shetlander die net zo dom en vrolijk is blijft dichtbij. De andere paarden vonden het te wild gaan en grepen in. De hond kon nog net de poel in gaan anders was hij te pakken genomen door 1 van de ander merries.
Wat moet die enkele merrie met veulen? Ze is maar alleen, zelfs als ze afweert komt ze tekort. Van nature zijn er andere merries, is er de hengst die waakt en grof beschermt.

Zelfde met runderen. Die zachte zwart bonte hebben we een fiks deel van het natuurlijk gedrag uitgefokt. Alhoewel je nogsteeds ze niet moet onderschatten lijken ze niet meer op de meer natuurlijke rassen. Die ronduit gevaarlijk kunnen zijn. Die nogsteeds dat instinct hebben om te groeperen, de zwakkeren in het midden te zetten en uit te vallen. Dat is geen makkie voor het roofdier.

Ook hier zie je de Disney versie die het probleem is. We hebben dieren zelfs gefokt naar die Disney versie toe. Want hè, schapen waar je een nare kopbuts van krijgt willen we niet, een rund met een humeurtje van heb ik jou daar is niet fijn, een paard die met de oren plat en en de tanden bloot ergens achteraan gaat is ons liefste knolletje niet.

We fokken en leren onze dieren om hulpeloos te zijn. Qua leren bestaat er zelfs de term learned helplessness. We leren het dier dingen te ondergaan die het niet leuk vindt, om dat instinct tegen te gaan.
  woensdag 9 november 2022 @ 20:41:57 #296
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_206617869
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 20:18 schreef Iblardi het volgende:

[..]
Hoogte valt echt wel mee.
Stroom (wat bij schapen vrijwel altijd toch al toegepast wordt, Houdini’s dat het zijn) werkt verdomd goed.

Het is niet dat wolven nieuw zijn, roofdieren nieuw zijn.
We kunnen in dierentuinen het idee geven dat er niets tussen gevaarlijk dier en ons zit, door wat slimme plaatsing van stroom en afstand. Het houdt dieren binnen die lichamelijk meer mogelijkheden hebben dan wolven.

Wereldwijd gebeurd dit al erg veel, we kunnen afkijken en verbeteren waar we willen.
  woensdag 9 november 2022 @ 20:44:02 #297
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_206617899
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 20:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
De wolf is niet ineens vanuit een ruimteschip op aarde gekomen hè. Ook hier hebben de boeren het al jaren aan zien komen en hebben ze hun kop in hun reet gestoken.

En zo moeilijk is het allemaal niet. Over de hele wereld wonen roofdieren die vee bedreigen en in veel landen zijn de gebieden zo groot dat je ze met een hekje niet buiten houdt. De boeren hebben het hier relatief eenvoudig.

2 grote herders uit het Oostblok laten komen, of een paar ridgebacks en dan is de kans op wolvenbeten bij je schapen al een stuk kleiner. En ironisch genoeg zullen er dan ook minder wolven komen, als er minder makkelijk voer te krijgen is.
Die honden vind ik niet zo’n goed idee in Nederland. Leuk in minder bewoonde gebieden, maar ze houden alles weg, niet alleen roofdieren.

Andere honden die meer werken onder beheer zijn verstandiger. Slim hekwerk is verstandiger. Kuddebewaker die zelfstandig werkt is hier minder verstandig, die pakt dat kind die een domme fout is net zo hard als die wolf.
  woensdag 9 november 2022 @ 20:56:02 #298
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_206618081
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 20:44 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]
Die honden vind ik niet zo’n goed idee in Nederland. Leuk in minder bewoonde gebieden, maar ze houden alles weg, niet alleen roofdieren.

Andere honden die meer werken onder beheer zijn verstandiger. Slim hekwerk is verstandiger. Kuddebewaker die zelfstandig werkt is hier minder verstandig, die pakt dat kind die een domme fout is net zo hard als die wolf.
Zoiets vroeg ik me inderdaad ook al af. Je hebt ook wel vriendelijke gezinshonden die met een soort herdersinstinct zijn uitgerust en kinderen als het ware onder hun hoede nemen, maar dat zijn niet per se de types die buiten in het veld de kuddes tegen wolven bewaken, neem ik aan.
  Vis een optie? woensdag 9 november 2022 @ 21:14:37 #299
70532 loveli
N
pi_206618377
Er zal vast een goede reden zijn dat de wolf ooit uit NL is verdwenen, maar yolo.
crap in = crap out
  woensdag 9 november 2022 @ 21:20:55 #300
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_206618456
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2022 21:14 schreef loveli het volgende:
Er zal vast een goede reden zijn dat de wolf ooit uit NL is verdwenen, maar yolo.
de opkomst van de vee boer / landeigenaar die zijn schaapkuddes zal uitgemoord worden
toen was de jacht op de wolf ingezet
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')