soms wel. meestal niet.quote:Op woensdag 9 november 2022 16:57 schreef Celestien het volgende:
[..]
Wolven jagen niet op mensen.
Ze zien ons niet als prooi.
In Afrika hebben de boeren heel wat grotere problemen dan een wolfje hier en daar.quote:Op woensdag 9 november 2022 17:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ga jij Heras Hekwerk bellen en eea betalen?
Wegkijken bij de giga-slachtingen in de slachterijen, maar daar wordt een kleine hoeveelheid schapen op een andere wijze geslacht, dát is pas echt erg. Of een wolf die een schaap dood bijt, dat is pas écht erg. Zo selectief dus. Je ogen en oren elke keer dichtstoppen voor de massa-slachtingen van de agrarische industrie en vooral zoeken naar ophef om minimale aantallen dode dieren daarbuiten. Zo selectief dus.quote:
Ah, het is een traditie kwestie? Wolven mogen van jou geen schapen doden want wij hebben geen traditie die daarin voorziet. Ik wist niet dat het zo werkte, dat je pas dingen in dit land mag doen als WE er een traditie in hebben. Ja, nee, ik denk dat de dieren in Nederland het wel een eer vinden dat we ze per miljoenen per dag slachten omdat het onderdeel is van onze traditie. Stel je voor dat ze zouden worden aangevallen door een wolf, het leed onder de potentiële 600 miljoen dieren die jaarlijks gedood worden in de industriële slachthuizen zou niet te overzien zijn, zo jammer zouden ze het vinden dat hun lotgenoot nu niet op traditionele wijze geslacht kon worden, geheel conform zoals wij dat in Nederland nou eenmaal gewend zijn.quote:De slacht van schapen wordt aangehaald als argument waarop ik gewoon opmerk dat Nederland feitelijk geen traditie heeft vwb schapenvlees consumptie...
Leuk, maar ik haal de slacht van schapen niet als argument aan... Dat doe oa jij en als je dat toch zo aan het hart gaat moet je bij de club reclameren die verantwoordelijk is voor die slacht en laat dat nou net de niet Nederlanders zijn... Derhalve voel ik me niet zo aangesproken zeker niet omdat ik nooit lams- of schapenvlees eet.quote:Op woensdag 9 november 2022 18:28 schreef EinarBoe het volgende:
Wegkijken bij de giga-slachtingen in de slachterijen, maar daar wordt een kleine hoeveelheid schapen op een andere wijze geslacht, dát is pas echt erg. Of een wolf die een schaap dood bijt, dat is pas écht erg. Zo selectief dus. Je ogen en oren elke keer dichtstoppen voor de massa-slachtingen van de agrarische industrie en vooral zoeken naar ophef om minimale aantallen dode dieren daarbuiten. Zo selectief dus.
Tradities zijn natuurlijk alleen maar interessant als ze in de kraam te pas komen, bestaande tradities dienen de nek omgedraaid te worden want die passen niet in een bepaald narratief maar niet bestaande tradities moeten we plotseling omarmen en als traditie gaan invoeren... Juist ja.quote:Ah, het is een traditie kwestie? Wolven mogen van jou geen schapen doden want wij hebben geen traditie die daarin voorziet. Ik wist niet dat het zo werkte, dat je pas dingen in dit land mag doen als WE er een traditie in hebben. Ja, nee, ik denk dat de dieren in Nederland het wel een eer vinden dat we ze per miljoenen per dag slachten omdat het onderdeel is van onze traditie. Stel je voor dat ze zouden worden aangevallen door een wolf, het leed onder de potentiële 600 miljoen dieren die jaarlijks gedood worden in de industriële slachthuizen zou niet te overzien zijn, zo jammer zouden ze het vinden dat hun lotgenoot nu niet op traditionele wijze geslacht kon worden, geheel conform zoals wij dat in Nederland nou eenmaal gewend zijn.
Is dat ook openbaar gemaakt of vertrouwen we hem op zijn blauwe ogen?quote:Op woensdag 9 november 2022 18:13 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
De herder had een DNA-onderzoek laten doen.
Thanks!quote:Op woensdag 9 november 2022 18:05 schreef Richestorags het volgende:
https://www.businessinsid(...)ernational=true&r=US
Tsja, als je soms ziet hoe sommige stadslui (toeristen) door een veld met runderen heen banjeren omdat ze met eoa hippe trail bezig zijn en niet in de gaten hebben dat er ook een stier tussen staat en van mening zijn dat die stier net als de rest van het vee ongevaarlijk is...quote:Op woensdag 9 november 2022 19:19 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
Nog een reden om de veestapel in te krimpen. Levensgevaarlijk die koeien.
Of denken dat koeien ongevaarlijk zijn. Wat ze vaak niet zijn…quote:Op woensdag 9 november 2022 19:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tsja, als je soms ziet hoe sommige stadslui (toeristen) door een veld met runderen heen banjeren omdat ze met eoa hippe trail bezig zijn en niet in de gaten hebben dat er ook een stier tussen staat en van mening zijn dat die stier net als de rest van het vee ongevaarlijk is...
Klopt maar bij koeien is het vaak wel duidelijk dit itt een stier, die zijn zo onberekenbaar als de pest. Vaak zat stieren meegemaakt die jarenlang geen vlieg kwaad deden en van de een op de andere dag konden we ze alleen nog maar verspitten met de trekker anders werd je op de horens genomen of doodgedrukt...quote:Op woensdag 9 november 2022 19:26 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Of denken dat koeien ongevaarlijk zijn. Wat ze vaak niet zijn…
Runderen kunnen best naar zijn. Onze zwart bonte is vrij zacht van aard, maar zelfs daarmee moet je hier en daar ook wel oppassen.
Andere soorten zijn vaak wat minder zacht van aard. Heb je niet eens een stier voor nodig.
Dat is net als wat ik eerder omschreef met honden. Mensen vinden dieren vaak ten onrechte 'schattig' en gaan lopen antropomorfiseren.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Tsja, als je soms ziet hoe sommige stadslui (toeristen) door een veld met runderen heen banjeren omdat ze met eoa hippe trail bezig zijn en niet in de gaten hebben dat er ook een stier tussen staat en van mening zijn dat die stier net als de rest van het vee ongevaarlijk is...
Stieren moet je idd echt altijd mee oppassen, dat is zelfs voor degene die de dieren kennen een risico, je moet je geen vrijheden veroorloven die je niet hebt.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:30 schreef AchJa het volgende:
[..]
Klopt maar bij koeien is het vaak wel duidelijk dit itt een stier, die zijn zo onberekenbaar als de pest. Vaak zat stieren meegemaakt die jarenlang geen vlieg kwaad deden en van de een op de andere dag konden we ze alleen nog maar verspitten met de trekker anders werd je op de horens genomen of doodgedrukt...
Eigen schuld, van die schapen.quote:Op woensdag 9 november 2022 19:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Stieren moet je idd echt altijd mee oppassen, dat is zelfs voor degene die de dieren kennen een risico, je moet je geen vrijheden veroorloven die je niet hebt.
Maar de leek heeft helemaal geen idee, die denkt dat koeien schatjes zijn, denkt ook zo over natuur (zie bv de foto hier van mensen rond een wolf). Het geloof in een of andere Disney natuur is het grootste probleem.
Zelfde zie je bv met wilde zwijnen, oh zo leuk, ook baby zwijntjes erbij, laten we ze voeren en lekker dichtbij komen.
Daarna moeten de beesten afgemaakt worden omdat mams of tante het niet zo leuk vond dat je baby zwijntje wilde knuffelen.
Dat slaat nergens op. Het is puur de schuld van de mensen die zo dichtbij willen komen. Ik vind het zot dat die dieren daar de prijs voor moeten betalen.
Zelfde met die wolf, geef geen vreten, sluit niet in, dan komt het allemaal goed.
Stieren zijn niet zo gevaarlijk, je kunt gewoon een potje kaarten naast zequote:Op woensdag 9 november 2022 19:24 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee. Van de boeren die weigeren hun vee te beschermen en de natuur zo haten dat ze liever de wolf afschieten dan hun eigen slachtdieren beschermen.quote:
Nou ja, dat lijkt me in de praktijk nogal een omslag. Ik weet niet wat er allemaal exact nodig is om die bescherming over de hele linie te realiseren, maar ik kan me voorstellen dat het niet per se een aantrekkelijk vooruitzicht is om alle weilanden van hoge omheiningen te moeten voorzien of hele legers aan honden te moeten gaan trainen om wolven op een afstand te houden. Die dieren trek je ook niet zomaar uit de muur (in tegenstelling tot kalfskroketten en shoarmaburgers).quote:Op woensdag 9 november 2022 20:01 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee. Van de boeren die weigeren hun vee te beschermen en de natuur zo haten dat ze liever de wolf afschieten dan hun eigen slachtdieren beschermen.
De wolf is niet ineens vanuit een ruimteschip op aarde gekomen hè. Ook hier hebben de boeren het al jaren aan zien komen en hebben ze hun kop in hun reet gestoken.quote:Op woensdag 9 november 2022 20:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou ja, dat lijkt me in de praktijk nogal een omslag. Ik weet niet wat er allemaal exact nodig is om die bescherming over de hele linie te realiseren, maar ik kan me voorstellen dat het niet per se een aantrekkelijk vooruitzicht is om alle weilanden van hoge omheiningen te moeten voorzien of hele legers aan honden te moeten gaan trainen om wolven op een afstand te houden. Die dieren trek je ook niet zomaar uit de muur (in tegenstelling tot kalfskroketten en shoarmaburgers).
Ook de schuld van de mens. Die fokt een schaap die lichamelijk amper in staat is om te ontkomen. Die zet het dier binnen een brakke omheining waar het roofdier zo binnen kan stappen.quote:
Hoogte valt echt wel mee.quote:Op woensdag 9 november 2022 20:18 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Nou ja, dat lijkt me in de praktijk nogal een omslag. Ik weet niet wat er allemaal exact nodig is om die bescherming over de hele linie te realiseren, maar ik kan me voorstellen dat het niet per se een aantrekkelijk vooruitzicht is om alle weilanden van hoge omheiningen te moeten voorzien of hele legers aan honden te moeten gaan trainen om wolven op een afstand te houden. Die dieren trek je ook niet zomaar uit de muur (in tegenstelling tot kalfskroketten en shoarmaburgers).
Die honden vind ik niet zo’n goed idee in Nederland. Leuk in minder bewoonde gebieden, maar ze houden alles weg, niet alleen roofdieren.quote:Op woensdag 9 november 2022 20:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
De wolf is niet ineens vanuit een ruimteschip op aarde gekomen hè. Ook hier hebben de boeren het al jaren aan zien komen en hebben ze hun kop in hun reet gestoken.
En zo moeilijk is het allemaal niet. Over de hele wereld wonen roofdieren die vee bedreigen en in veel landen zijn de gebieden zo groot dat je ze met een hekje niet buiten houdt. De boeren hebben het hier relatief eenvoudig.
2 grote herders uit het Oostblok laten komen, of een paar ridgebacks en dan is de kans op wolvenbeten bij je schapen al een stuk kleiner. En ironisch genoeg zullen er dan ook minder wolven komen, als er minder makkelijk voer te krijgen is.
Zoiets vroeg ik me inderdaad ook al af. Je hebt ook wel vriendelijke gezinshonden die met een soort herdersinstinct zijn uitgerust en kinderen als het ware onder hun hoede nemen, maar dat zijn niet per se de types die buiten in het veld de kuddes tegen wolven bewaken, neem ik aan.quote:Op woensdag 9 november 2022 20:44 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Die honden vind ik niet zo’n goed idee in Nederland. Leuk in minder bewoonde gebieden, maar ze houden alles weg, niet alleen roofdieren.
Andere honden die meer werken onder beheer zijn verstandiger. Slim hekwerk is verstandiger. Kuddebewaker die zelfstandig werkt is hier minder verstandig, die pakt dat kind die een domme fout is net zo hard als die wolf.
de opkomst van de vee boer / landeigenaar die zijn schaapkuddes zal uitgemoord wordenquote:Op woensdag 9 november 2022 21:14 schreef loveli het volgende:
Er zal vast een goede reden zijn dat de wolf ooit uit NL is verdwenen, maar yolo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |