https://www.destentor.nl/(...)%2Fwww.google.com%2Fquote:Het huis van Jeffrey (24) is als een tijdmachine, terug naar de jaren 50: ‘Vrienden noemen me gestoord’
VIDEOHij is pas 24 jaar, maar in zijn huis is het altijd 1951. Jeffrey Koerhuis verruilde onlangs zijn moderne zolderkamer van de ouderlijke woning in Hattemerbroek voor een museumwoning in Arnhem. Geen wasmachine, geen centrale verwarming, geen koelkast en ook de televisie ontbreekt. ,,Vrienden vinden het stoer en gaaf, maar noemen me ook gestoord.”
Sacha Wunderink 15 feb. 2022 Laatste update: 16-02-22, 20:51
7 REACTIES
Een huis met woonkamer, keuken, douche en drie slaapkamers voor een kale huur van 430 euro. Jeffrey voelt zich gezegend. Überhaupt dat hij een woning heeft en dan ook nog eens voor dat geld. Dat hij zichzelf heeft ‘veroordeeld’ tot een woning in de stijl van de jaren 50 is voor hem geen opoffering, maar juist een zegen. ,,Mijn leven is geschiedenis.”
Hoewel 1951 voor Jeffrey bekend staat als het jaar dat de eerste televisie uitzending was, heeft hij zelf geen tv in huis.
Hoewel 1951 voor Jeffrey bekend staat als het jaar dat de eerste televisie uitzending was, heeft hij zelf geen tv in huis. © Rolf Hensel
Stadswandeling door Zwolle als postbode
Hij verzorgde met een oude PTT-fiets als gedateerde postbode stadswandelingen door Zwolle, werkt in het Openluchtmuseum en als conservator bij het Nederlands Transport Museum. En, een beetje vreemd in deze opsomming, op zijn vrije dagen is Jeffrey entertainer in Walibi. ,,Ik ben altijd gek geweest van geschiedenis. Las er graag over en ging met mijn oma naar musea.”
Museumwoning tien keer per jaar open
Nu woont hij zelf in een museum. De woningen zijn van Volkshuisvesting Arnhem. De woningcorporatie heeft tien woningen die zijn vastgezet in een bepaalde tijdsperiode. De huurders zijn verplicht dat tijdsbeeld te behouden en hun woning tien keer per jaar open te stellen voor publiek.
Ik vind het fijn dat het zo historisch moet zijn. Daar heb ik meer verstand van dan van een moderne inrichting
Jeffrey Koerhuis, bewoner Museumwoning
Geen Ikea-meubel, geen grote tv aan de wand en Google-home bepaalt niet hoe de lampen aangaan. ,,Ik vind het fijn dat het zo historisch moet zijn. Daar heb ik meer verstand van dan van een moderne inrichting.’’
Details zijn belangrijk voor de huurder van de Zilverschoonstraat 30 in Arnhem. © Rolf Hensel
Kringloop en roestige koffieketels
Om zijn huis in stijl aan te kleden, plaatste Jeffrey oproepen op sociale media en struinde kringloopwinkels af. ,,Via de oproepen kreeg ik veel spullen. In kringloopwinkels merk je dat alles moderner wordt. Als je een oude koffieketel vindt, die zoek ik nog, is die van binnen vaak verroest en kun je hem niet meer gebruiken.”
Kop en schotel van boerenbont
En dat is wel de bedoeling. ,,Ik kook aardappels in oude, aluminium pannen. Mijn koekenpannen zijn modern omdat ik geen oude kon vinden. Waterkoker en broodrooster uit de jaren 50, servies uit die tijd. Koffiekopjes en schoteltjes van boerenbont, strak witte borden met zilveren randje.”
Ik heb een echte afwaskwast. Een handvat met katoenen touwtjes eraan
Jeffrey Koerhuis
,,Ik heb ook een stok met een klem waarin je een spons kan doen om ramen te wassen. En een echte afwaskwast: handvat met katoenen touwtjes eraan. Handig, worden pannen heel schoon mee. In de keuken hangen ook oud model handdoeken en theedoeken.”
De woning is voorzien van een Bruynzeel keuken die verder geen luxe kent. © Rolf Hensel
Luxe is ver te zoeken
Geen vaatwasser. geen wasmachine. ,,Het is schakelen. Omdat ouderwetse, betegelde wasbakken niet naar het putje afstromen, ben ik soms langer bezig met de bak schoonmaken dan met de afwas.”
Wassen op de hand
Hij is niet van plan elk weekend de was bij zijn ouders te brengen. ,,In de straat is een wasserette en ik wil het in de zomer met de hand doen. Oude teil met wringer. Dat je beseft hoeveel werk het was, terwijl wij zeuren en zaniken over van alles en nog wat.”
Oude schoonmaakmiddelen zijn volgens Jeffrey niet moeilijk te vinden. ,,Sunlight zeep en Brasso koperpoets liggen gewoon nog in het schap van de supermarkt.''
Oude schoonmaakmiddelen zijn volgens Jeffrey niet moeilijk te vinden. ,,Sunlight zeep en Brasso koperpoets liggen gewoon nog in het schap van de supermarkt.'' © Rolf Hensel
Kleden en extra sokken
Het modernste in het huis is een computer. ,,Nodig voor mijn werk en research.” Hij zit erachter met kleden en extra sokken aan. ,,Alleen in de woonkamer staat een gaskachel. Ik denk wel eens dat mijn moeder me zielig vindt omdat het hier zo koud is. Gelukkig heb ik een donzen dekbed.”
Oude bed in ere herstellen
Hij slaapt in een logeerbed, maar is bezig het originele bed van de eerste familie die het huis bewoonde op zijn lengte aan te passen. ,,Het is 1.28 bij 1.90, ik ben 1.85 meter. Het is verlengd. De matras moest ik op maat bestellen.”
Het oude bed van de eerste bewoners is dusdanig aangepast dat Jeffrey er met zijn lengte ook in kan slapen. © Rolf Hensel
Kruisschroeven eruit, sleufschroeven erin
Stenen vensterbanken, zeil op de vloer, kale wanden, worteldoek boven de schouw, oude inbouwkasten en originele doucheruimte zonder afzuiging. Zelfs de kruisschroeven - ‘die bestonden toen nog niet’ - in het schakelmateriaal vervangt hij door sleufschroeven. Jeffrey, die zichzelf ‘geschiedenisfreak’ noemt, voelt zich in zijn element. De vrijgezel heeft geen idee of zijn sobere leefstijl een drempel kan zijn voor potentiële partners. ,,Eerst mijn eigen ding doen. Ik wil hier zeker een paar jaar blijven. Maar ik leef in het nu, hoewel mijn leven een en al geschiedenis is.”
Bij Jeffrey is het altijd 1951
Woningcorporatie Volkshuisvesting Arnhem heeft tien museumwoningen. Tien keer per jaar moeten huurders hun huis openstellen voor publiek. De eerstvolgende keer is op 27 februari. Belangstellenden kunnen door de tijd reizen, die loopt van 1866 tot 1971. Het huis van Jeffrey Koerhuis zit er nog niet bij. Hij heeft tijd nodig zijn woning publieksklaar te maken. Als het zo ver is, wil hij zijn gasten ontvangen in typische jaren-50-kleding. ,,Pantalon, overhemd en ribbroek waren toen populair.”
Alles is ‘historisch kloppend’
Hij hoeft nauwelijks aanpassingen te doen voor bezoek. ,,Bij mij is het altijd 1951.” In tegenstelling tot de vorige huurder die tijdens de openstellingsdagen haar bankje naar de slaapkamer moest slepen, omdat die niet ‘historisch kloppend’ was. Woonkamer, keuken en douche zijn dat nu zeker wel. Van de drie slaapkamers hebben er twee originele elementen. De derde kamer is werkruimte en expositievertrek, van zijn eigen verzameling over de PTT.
Jeffrey is 24 maar voelt zich helemaal in zijn element in zijn jaren '50 omgeving. © Rolf Hensel
Grootste particuliere PTT-collectie
Dat begon toen hij het postbode-uniform dat hij droeg voor een rol in een toneelstuk mocht houden. Zijn stadswandeling in Zwolle deed hij ook als postbode. ,,Een uniform uit de jaren 60/70 is niet bijzonder. Ik ging zoeken naar een uit de Tweede Wereldoorlog. Inmiddels heb ik de modellen winteruniformen van 1878 tot nu compleet.”
Ook heeft Jeffrey stempels, zegels, uithangborden, modelautootjes, oude telefooncentrale, petten en brievenbussen. ,,Die staan in een opslagruimte en wil ik restaureren. Ik heb de grootste particuliere PTT-collectie.”
Zelfs het spaarpotje doet herinneren aan een ver verleden. © Rolf Hensel
Wat is zn usernamequote:Op zondag 20 februari 2022 15:14 schreef LXIV het volgende:
Een vriend van mij doet dit ook, maar dan slechts in 1 kamer van zijn huis en nog 10 jaar eerder. Daar is het altijd begin 1941, en boeken de Duitse divisies voor eeuwig overwinningen op de Engelsen. Je kunt zo’n oude buizenradio aanzetten en dan hoor je nieuwsberichten uit die tijd, gemalen koffie met Jan Hagel, etc. Als je er een avondje zit voel je je al helemaal in die tijd en hij zit er al decennia. Plannen te smeden tegen het bolsjewisme
Als je een beetje handig bent en een kapot tv-toestel uit die tijd op de kop kunt tikken, is er vast wel een manier om een plat scherm in te bouwen en er alsnog een bol glazen scherm voor te zetten. Of iets dergelijks door een timmerman van hout te laten bouwen en dat dan aflakken met van die donkerbruine beits. Dan beeld op hele lage fuzzy resolutie en zwart/wit instellen. Speaker zou je dan denk ik moeten wrappen met folie ofzo om de gewenste lo-fi mono sound te krijgenquote:Op zondag 20 februari 2022 15:12 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Maar, in de jaren 50 had je gewoon TV natuurlijk. Misschien kan ie hem op zwart wit instellen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deze user is in mei social vrij en is in juni weer terug.
quote:Op zondag 20 februari 2022 16:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Escapisme is booming tegenwoordig. Jaren 50 of 60. Een elven- of StarWars-huis... De echte wereld is voor steeds meer mensen onleefbaar.
Escapisme wordt met elfjes of Star Wars tegenwoordig ook steeds moeilijker.quote:Op zondag 20 februari 2022 16:39 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Escapisme is booming tegenwoordig. Jaren 50 of 60. Een elven- of StarWars-huis... De echte wereld is voor steeds meer mensen onleefbaar.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Echte bazen luisteren natuurlijk naar "Sprong in het Heelal".quote:Op zondag 20 februari 2022 17:40 schreef Knip het volgende:
Leuk idee. Misschien kan hij nog genieten van de hoorspelserie Paul Vlaanderen.
"Ina, kindje toch"
Whittaker echt heel eng.quote:Op zondag 20 februari 2022 17:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Echte bazen luisteren natuurlijk naar "Sprong in het Heelal".
Om daarna de "Mat Meldon" cyclus aan te slingeren.
Wie zegt dat? Misschien luistert hij elke dag naar Benny Neyman, en gaat hij pas slapen als ie alle sterren heeft gezien.quote:Op zondag 20 februari 2022 15:49 schreef Weltschmerz het volgende:
Leuk dat hij er ook het seksleven van een vrijgezel in de jaren 50 bij heeft.
Dat zou een anachronisme zijn.quote:Op zondag 20 februari 2022 19:02 schreef Harvest89 het volgende:
Wie zegt dat? Misschien luistert hij elke dag naar Benny Neyman, en gaat hij pas slapen als ie alle sterren heeft gezien.
Heerlijke hoorspelen, luister ze nog wel eens. Matt Meldon, Sprong in het Heelal, Expeditie naar Korowa, Testbemanning, de Planeteneter, Reis op de Plaats.quote:Op zondag 20 februari 2022 17:42 schreef AchJa het volgende:
[..]
Echte bazen luisteren natuurlijk naar "Sprong in het Heelal".
Om daarna de "Mat Meldon" cyclus aan te slingeren.
Vooral in de auto...quote:Op zondag 20 februari 2022 19:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Heerlijke hoorspelen, luister ze nog wel eens. Matt Meldon, Sprong in het Heelal, Expeditie naar Korowa, Testbemanning, de Planeteneter, Reis op de Plaats.
Ja, net als de serie over het ontstaan van Organon, Het Bureau, Bommel,quote:Op zondag 20 februari 2022 19:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Vooral in de auto...![]()
Overigens zijn de recentere "de Spin" en "de Moker" ook wel aanraders hoor.
Jeffrey vindt de meisjes domquote:
Het Bureau... Echt briljant gewoon.quote:Op zondag 20 februari 2022 19:45 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ja, net als de serie over het ontstaan van Organon, Het Bureau, Bommel,
eens in de zoveel tijd werk ik die hele serie (wat is het? 460 afleveringen?) weer eens door in de auto. Wat een kutwijf heeft die Maarten. Echt, als ze mijn koffie zou vergiftigen zou ik hem drinkenquote:
Scherp. Als hij dezelfde prijs als in 1951 zou betalen dan zou dat wel zo eerlijk zijn.quote:Op zondag 20 februari 2022 19:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Maar goed, geen modern comfort, maar wel 950 gulden huur
Ik vind geen tv eigenlijk nog veel erger. Wat een waanzin. Maar ik denk dat hij hier en daar een beetje vals speelt. Hij zal zijn kleren wel naar de wasserette brengen en lees ook dat hij een computer heeft. Zogenaamd voor het werk maar die kan je natuurlijk ook als tv gebruiken.quote:Op zondag 20 februari 2022 15:07 schreef Farenji het volgende:
Haha, de was met de hand doen, sure. Dat doe je 1 keer, voor de "lol", en daarna (of diezelfde dag nog) koop je gewoon een wasmachine en denk je: fuck de jaren 50.
Ik zou ook niet zonder een koelkast kunnen. Waar moet ik anders mijn fotorolletjes bewaren.quote:Op zondag 20 februari 2022 16:19 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Ik kan veel luxe missen, maar dit? Voor de rest: respect
quote:Op zondag 20 februari 2022 21:50 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik zou ook niet zonder een koelkast kunnen. Waar moet ik anders mijn fotorolletjes bewaren.Verder ben ik ook wel gehecht aan een wasmachine en een computer met internet.
Zou hij ook kleding uit de jaren 50 dragen?
Uit 1951 zeker?quote:Op zondag 20 februari 2022 21:50 schreef Morrigan het volgende:
Ik zou ook niet zonder een koelkast kunnen. Waar moet ik anders mijn fotorolletjes bewaren.![]()
Top. Andere vriend een uit 1915?quote:Op zondag 20 februari 2022 15:14 schreef LXIV het volgende:
Een vriend van mij doet dit ook, maar dan slechts in 1 kamer van zijn huis en nog 10 jaar eerder. Daar is het altijd begin 1941, en boeken de Duitse divisies voor eeuwig overwinningen op de Engelsen. Je kunt zo’n oude buizenradio aanzetten en dan hoor je nieuwsberichten uit die tijd, gemalen koffie met Jan Hagel, etc. Als je er een avondje zit voel je je al helemaal in die tijd en hij zit er al decennia. Plannen te smeden tegen het bolsjewisme
Geweldig. Thnxquote:Op zondag 20 februari 2022 18:41 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je weet dat "Het testament van Whittaker" bestaat? Niet heel bijzonder nmm maar toch...
Hup lange onderbroek aan en onder de wol. Lijkt me geen probleem.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is het ook jaren '50 geisoleerd? Met 1 gaskacheltje zullen de verwarmingskosten dan nog wel meevallen denk ik.
We hadden er zo een met een antennequote:Op zondag 20 februari 2022 23:38 schreef TLC het volgende:
Ik heb vroeger ook nog naar zwart-wit tv gekekenik word oud
Het woonoppervlak zal ook niet geheel representatief zijn voor die tijd.quote:Op zondag 20 februari 2022 19:14 schreef OllieA het volgende:
In een woning in de stijl van de jaren 50 zou je toch een kolenkachel ipv een gaskachel mogen verwachten. En iets van een bijkeuken waarin de witte was een middag staat te dampen in een tobbe. Ik zou er zelfs geen douchecel in verwachten, wanneer het pand niet ergens rond 1955 gezet is.
Dit soort museumwoningen geven denk ik meer een beeld van de meubelarchitectuur in de 50er jaren, dan van hoe het leven er gemiddeld aan toe ging in zo'n woning.
Ik heb jaren in een tent gewoond.quote:Op zondag 20 februari 2022 23:58 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Hup lange onderbroek aan en onder de wol. Lijkt me geen probleem.
We hebben hier een oldtimer caravan gekocht en serieus alles eruit gesloopt. Kamperen is niet met een frituurpan, magnetron en ringverwarming…
Idem in onze huizen, ook ouderwets maar de tussendeuren zijn ook dicht, scheelt veel stookkosten.
Bij die Engelse woonprogramma's zie je wel vaak dat de voordeur gelijk in de woonkamer uitkomt. Lijkt me stoken voor de buurtquote:Op maandag 21 februari 2022 11:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Ik heb jaren in een tent gewoond.
En hier in de UK zie je nauwelijks een 'open-plan' houses, en dat is vooral omdat men (nog steeds, ondanks veel betere isolatie), terughoudend is om grote ruimtes te verwarmen. De vraag is er wel, in elk woonprogramma waar een stel een huis zoekt, is een van de eerste wensen een open plan, maar het wordt nauwelijks gebouwd. Wij hebben ook net een nieuw huis gekocht in de UK, en ook keuken en woonkamer aparte ruimte, maar gelukkig niet, zoals vaak, keuken, woonkamer en snug room beneden.
Kolenquote:Op zondag 20 februari 2022 23:43 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Is het ook jaren '50 geisoleerd? Met 1 gaskacheltje zullen de verwarmingskosten dan nog wel meevallen denk ik.
Een aanzienlijk deel van het nl woningbestand is van eind jaren veertig en begin jaren vijftig. Het is niet zo dat al die nog steeds geliefde huizen allemaal pieterpeuterig zijn. Wel had je vroeger meer opdeling kamers, gewoon om de stookkosten in de hand te houden.quote:Op maandag 21 februari 2022 10:17 schreef thabit het volgende:
[..]
Het woonoppervlak zal ook niet geheel representatief zijn voor die tijd.
Vaak in het midden van het huis, in een hal. Dan links een kamer, en rechts een kamer. Heel onlogisch. En ook vaak en-suite badkamers. Wij hebben een huis bekeken met 4 slaapkamers, met 3 en-suite badkamersquote:Op maandag 21 februari 2022 14:20 schreef the-eye het volgende:
[..]
Bij die Engelse woonprogramma's zie je wel vaak dat de voordeur gelijk in de woonkamer uitkomt. Lijkt me stoken voor de buurt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |