Matsch in het Duits denk ik. Vies zacht fruit is ook matschig.quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:07 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik denk dat wij er in Limburg geen woord voor hadden omdat alles altijd al op was voor het die staat kon bereiken.
Pratsj, daar is imo geen goed Nederlands woord voor. "ik stond in de pratsj", dat voelt gewoon anders dan "ik stond in de modder". Pratsj is ook wel iets breder dan modder, dat gaat meer over de ranzige consistentie dan over de substantie waaruit de praten is samengesteld.
Dat klinkt heel Duits ook, Quatsch en Och, du Lieber. Ik zeg ook in het Nederlands regelmatig quatsch, het een mooi woordquote:Op woensdag 16 februari 2022 09:55 schreef Phaidra het volgende:
Het mooiste Limburgse woord vond ik toch wel quatsj (geen idee hoe je het hoort te schrijven hoor). Dat zei mijn oma altijd bij alles wat ze onzin vond (als uitroep "Ach, quatsj!"). En Ochtulieber als tegenhanger van zoiets als Mijn hemel (denk er rollende ogen bij). Die uitspraken kwamen altijd uit de grond van haar hart
![]()
.
In Noord-Holland (omg. Amsterdam) werd ik altijd raar aangekeken in ieder gevalquote:Op woensdag 16 februari 2022 10:06 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
is dat limburgs? goh, gebruiken wij ook..
Bedoel je misschien 'Ik heb mijn portemonnee niet bij.' ?quote:Op woensdag 16 februari 2022 09:13 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Extra
Gehad herken ik niet uit Limburg hoor, dat heeft mij echt tijden verbaasd nadat ik verhuisde.
Net als het weglaten van dat woord uit zinnen waar het duidelijk wel thuishoort, maar ik kan nu natuurlijk geen voorbeeld bedenken
Dat is juist heel Brabants en geen Hollands.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:04 schreef trui het volgende:
[..]
Bedoel je misschien 'Ik heb mijn portemonnee niet bij.' ?
Dat vind ik altijd zo raar. 'bij ME' bedoel je!
ja dat bedoelde ik ook! maar ik zie nu dat Vanyel het niet over Brabants had, sorry.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:22 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat is juist heel Brabants en geen Hollands.
Met de stobbenfrees?quote:Op woensdag 16 februari 2022 13:27 schreef exode het volgende:
Oh electra beginnen wij zelf ook niet aan Nijna. Na een brand en daarna in een ander huis een fikse kortsluiting vanwege slecht aangelegde kabels, no way dat ik daar zelf aan begin.
Fijn dat ze vanmiddag komen!
Onze buren zijn de voortuin aan het doen. Dus nu gaat de buurman er ook meteen een boomwortel uithalen in onze voortuin. Toch wel handig hoor, 2 vrouwen zijn.
Hier moest ik te hard om lachen.quote:
JA!quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:04 schreef trui het volgende:
[..]
Bedoel je misschien 'Ik heb mijn portemonnee niet bij.' ?
Dat vind ik altijd zo raar. 'bij ME' bedoel je!
Ik hoorde het voor het eerst van een rasHaarlemse.quote:Op woensdag 16 februari 2022 11:22 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Dat is juist heel Brabants en geen Hollands.
Ugh, iedereen weet toch dat het een wederkerend werkwoord is.quote:Op woensdag 16 februari 2022 15:00 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik hoorde het voor het eerst van een rasHaarlemse.
Maar ik mis nog het gehad of heb of dingest weglaten waar ze ook zo goed mee was.
In het noorden wordt vandaan inderdaad vervangen door weg. Grappig genoeg postte @Nijna een paar posts omhoog hier ook een voorbeeld van.quote:Op woensdag 16 februari 2022 15:26 schreef BE het volgende:
Ik Drenthe zeggen ze 'waar heb je dat weg dan?' als ze willen weten waar je iets gekocht hebt.
En mijn moeder moest heel hard lachen toen ik nadat we daar een week woonde tegen haar zei: 'Most neit so soez'n'. Oftewel: je moet niet zo zeuren!
Ik had een vriendinnetje gemaakt die echt in achtergebleven gebied woonde en die leerde me dat soort dingen.
En is er al gejuicht/d/dt voor de versoepelingen?Ik word echt zo blij van het idee! We gaan wel zien hoe lang het gaat duren, maar voor nu even geen gedoe meer, niet meer nadenken, families die moeten gaan kiezen wie er wel of niet mag komen etc. etc.
![]()
Ik heb nog een paar buxusjes staan, mocht hij zich uit willen leven, ik krijg ze niet uit de grond, want ze staan helemaal ingegroeid met grind ertussen ofzo. Geprobeerd om ze er met een spade uit te steken, maar dat wilde ook niet. De buurman kreeg het ook niet voor elkaar, dus nu hebben we ze kort gekniptquote:Op woensdag 16 februari 2022 14:51 schreef exode het volgende:
[..]
Hier moest ik te hard om lachen.
Nee, onze buurman is het type 'ik ben een beer van een vent en doe alles zelf en met blote handen'. Ik ga er denk ik naast zitten op het bankje want dat gaat echt niet goedkomen.
Weet je wat zo ook in Drenthe zeggen: Dat BEN ik nodig.quote:Op woensdag 16 februari 2022 15:26 schreef BE het volgende:
Ik Drenthe zeggen ze 'waar heb je dat weg dan?' als ze willen weten waar je iets gekocht hebt.
En mijn moeder moest heel hard lachen toen ik nadat we daar een week woonde tegen haar zei: 'Most neit so soez'n'. Oftewel: je moet niet zo zeuren!
Ik had een vriendinnetje gemaakt die echt in achtergebleven gebied woonde en die leerde me dat soort dingen.
En is er al gejuicht/d/dt voor de versoepelingen?Ik word echt zo blij van het idee! We gaan wel zien hoe lang het gaat duren, maar voor nu even geen gedoe meer, niet meer nadenken, families die moeten gaan kiezen wie er wel of niet mag komen etc. etc.
![]()
Over dialect gesproken: wat hier achter weg gaat komenquote:Op woensdag 16 februari 2022 12:31 schreef Nijna het volgende:
Ik had op de middelbare school een vriendinnetje die haar "portemonnee niet bij" had. Ik wachtte alsmaar tot ze de zin zou afmaken.
Een studiegenootje wilde langs me zitten in de bus...![]()
En toen we tussen Arnhem en Nijmegen woonden gingen de kinderen daar zich "verstoppelen" ipv verstoppen.
Pfff moest een electriciën bellen, die lui hebben het stervensdruk blijkbaar, maar er komt er 1 vanmiddag, jongste heeft disco op haar kamer. Zal wel ergens een draadje los zitten, maar ik ga daar zelf niet aan klooien en mijn man vertrouw ik daar ook niet zo mee.
De mensen die dit huis gebouwd hebben, hebben veel zelf gedaan, in de badkamer zat ook het een en ander niet zoals het had gemoeten, dus ik weet niet wat hier nu weer achter weg gaat komen...
Ik heb nog niet gejuicht, want de oudste heeft corona en dus zitten wij voorlopig alsnog grotendeels thuis. Ik mag wel naar buiten, maar man niet, want die is snotterig. En de baby ook niet natuurlijk. Dus werk ik thuis met drie lieve zeurpieten om me heen...quote:Op woensdag 16 februari 2022 15:26 schreef BE het volgende:
![]()
Ze gebruikte het gewoon in een verhaal, niet als voorbeeld. Het viel me bij het lezen op, en toevallig noemde jij het erna als voorbeeldquote:
Een kulleke is een kuiltje voor het knikkeren. Die maak je met de hak van je voet in het zand.quote:Op woensdag 16 februari 2022 15:12 schreef exode het volgende:
Mijn vader noemde mij altijd kulleke, dat is ook aardig Brabants. Ik noem B vaak jochie dus ik ben wel geintegreerd in de omgeving Utrecht denk ik.
Maar waar komt dat vandaan dan? Want ik woon nu dan wel in Drenthe, ik ben opgegroeid in de omgeving van Zwollequote:Op woensdag 16 februari 2022 16:20 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Over dialect gesproken: wat hier achter weg gaat komen![]()
![]()
Ok, geen idee dan. Mijn ouders komen uit Leiden en Alphen.quote:Op woensdag 16 februari 2022 16:38 schreef Clubsoda het volgende:
Vaak is dat dan Saksisch, dan loopt het van het oosten van Gelderland, via Overijssel en Drenthe tot aan Groningen.
Herkenbaar wel hoor, ik spreek ook niet herleidbaar Gronings, maar soms sluipen er toch dingen in. Zo schijn je te horen zeggen dat je 'een 7 had voor een proefwerk Engels', maar voor mij is dat 'op'. Ik heb ook jaren 'uitharen' gezegd in plaats van verharen (is logischer ook, want wat je merkt is dat een dier zijn haren eruit werkt, niet per se dat ze ook vervangen wordenquote:Op woensdag 16 februari 2022 16:39 schreef Nijna het volgende:
[..]
Ok, geen idee dan. Mijn ouders komen uit Leiden en Alphen.
Ik was altijd in de veronderstelling dat ik redelijk abn spreek.
Ik ben heel benieuwd waar jij toen gewoon hebt. Ik kom ook uit die regio.quote:Op woensdag 16 februari 2022 12:31 schreef Nijna het volgende:
Ik had op de middelbare school een vriendinnetje die haar "portemonnee niet bij" had. Ik wachtte alsmaar tot ze de zin zou afmaken .
Een studiegenootje wilde langs me zitten in de bus...
En toen we tussen Arnhem en Nijmegen woonden gingen de kinderen daar zich "verstoppelen" ipv verstoppen.
Ik wist vroeger niet eens dat de vraag "Waar kom jij weg?" niet fatsoenlijk Nederlands was.quote:Op woensdag 16 februari 2022 16:10 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
In het noorden wordt vandaan inderdaad vervangen door weg. Grappig genoeg postte @:Nijna een paar posts omhoog hier ook een voorbeeld van.
Nait soezen laiverd/mien jong/mien wicht ontglipt mij ook wel eens![]()
Noem jij mij nou een kuiltje?!quote:Op woensdag 16 februari 2022 16:32 schreef amaranta het volgende:
[..]
Een kulleke is een kuiltje voor het knikkeren. Die maak je met de hak van je voet in het zand.
Het is dat je zo ver weg woont.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is da nou zo’n Australisch kapsel wat jij hebt?quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:27 schreef exode het volgende:
[..]
Het is dat je zo ver weg woont.
Ik bedenk me dat 2 vrienden die in Breda wonen mij ook altijd Kul noemen. Herkennen Brabanders het niet?
Oh men, krijg gewoon zin in Carnaval nu.
Das Britney
Das Brit wel!
Hopelijk volgend jaar weer hossen en zuipen. (nee ik ga dit jaar dus niet, ik krijg dan vast een gevaarlijke variant die daar als een dolle rondgaat, zo ben ik)
Nee, maar eerlijkheidshalve ken ik jou ook niet. Post je hier wel vaker?quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:18 schreef eponine het volgende:
Mijn schoonmoeder doet mijn zoon een schone luier voor, kennen jullie die?
Dat zeggen ze in België, maar niet in Brabant toch?quote:Op woensdag 16 februari 2022 18:06 schreef Clubsoda het volgende:
Ook mooi was toen ik ooit eens op de Kamasutrabeurs werkte (achter de bar ja). En toen twee Brabantse dames van middelbare leeftijd een 'limonade' kwamen bestellen. En heel kribbig werden omdat ik zei dat we dat niet serveerden (het was immers niet bepaald een kinderfeestje...)
![]()
LI-MO-NA-DE.![]()
Dat ver-ko-pen-we-niet.![]()
Jawel, daar, dat gele!![]()
....... Fanta dus.
Dat kan. Ben nog niet heel lang (erg) actief en heb idd nog niet eerder in de SC gepost. Dacht dat dat wel kon eigenlijk. Heb wel in o.a. het zwangertopic en babytopic gepost en een vraag gesteld laatst in het peutertopic… moet ik me ergens formeel voorstellen?quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:56 schreef amaranta het volgende:
[..]
Nee, maar eerlijkheidshalve ken ik jou ook niet. Post je hier wel vaker?
Feitelijk niet onjuist! Fanta is een merknaam limonadequote:Op woensdag 16 februari 2022 18:06 schreef Clubsoda het volgende:
Ook mooi was toen ik ooit eens op de Kamasutrabeurs werkte (achter de bar ja). En toen twee Brabantse dames van middelbare leeftijd een 'limonade' kwamen bestellen. En heel kribbig werden omdat ik zei dat we dat niet serveerden (het was immers niet bepaald een kinderfeestje...)
![]()
LI-MO-NA-DE.![]()
Dat ver-ko-pen-we-niet.![]()
Jawel, daar, dat gele!![]()
....... Fanta dus.
Ha, nou, boven de rivieren is limonade siroop waar je zelf water bij doet. Limonade als synoniem voor frisdrank gebruiken is iets zuidelijks.quote:Op woensdag 16 februari 2022 18:19 schreef SQ het volgende:
[..]
Feitelijk niet onjuist! Fanta is een merknaam limonade
Nee dat is ranja. Dat ze boven de rivieren dat gelijk trekken aan limonade (lemonade) ligt dit keer echt aan jullie, niet aan de zuiderlingen.quote:Op woensdag 16 februari 2022 18:27 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ha, nou, boven de rivieren is limonade siroop waar je zelf water bij doet. Limonade als synoniem voor frisdrank gebruiken is iets zuidelijks.
Het ging me er ook niet om of het klopt of niet, maar dat het voor mij als Groningse volkomen onbegrijpelijk was waarom een volwassen vrouw op een erotische beurs ranja zou willen drinkenquote:Op woensdag 16 februari 2022 18:33 schreef SQ het volgende:
[..]
Nee dat is ranja. Dat ze boven de rivieren dat gelijk trekken aan limonade (lemonade) ligt dit keer echt aan jullie, niet aan de zuiderlingen.
West-Gelderland is ook nog Saksisch dialect.quote:Op woensdag 16 februari 2022 16:38 schreef Clubsoda het volgende:
Vaak is dat dan Saksisch, dan loopt het van het oosten van Gelderland, via Overijssel en Drenthe tot aan Groningen.
Mijn lieftallige doet een ring aan…quote:Op woensdag 16 februari 2022 17:18 schreef eponine het volgende:
Mijn schoonmoeder doet mijn zoon een schone luier voor, kennen jullie die?
Dat accenten overnemen heb ik ookquote:Op woensdag 16 februari 2022 18:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
West-Gelderland is ook nog Saksisch dialect.
Mijn vader kon als knul uit de regio Barneveld prima uit de voeten in Drenthe, waar mijn moeder vandaan kwam.
Ze hebben ons echter ABN opgevoed, onder het mom van "dialect leren ze op straat wel".
Wat tot gevolg had dat ik idd op straat een Gooische airrrr opgepikt heb, maar ook makkelijk mee ga doen als ik een tijdje elders ben, niet spreken, meer de klank.
Mijn zusje woont in Den Haag en werkt veel met mensen uit de regio Amsterdam en ze heeft ook zo'n Amsterdamse L
Daar waar ik mijn Gooische airrrrr over het algemeen een beetje probeer te dimmen, is er 3 bier laterrrr geen houden meer aan.
Maar goed, we gaan allemaal plat praten in ons eigen dialect als er maar genoeg bier in zit
Ohhh ja dat vind ik zo gek, als mensen zeggen dat ze sieraden aan doen. Oorbellen doe je in, kettingen, armbanden en ringen doe je om. Kleding en schoenen doe je aan.quote:
Hij was toch niet in het nieuws gisteren hè?quote:
quote:Op woensdag 16 februari 2022 18:50 schreef _NIKKI_ het volgende:
[..]
Hij was toch niet in het nieuws gisteren hè?![]()
https://www.ad.nl/almelo/(...)euzedapper~a07fd1c5/
Nee hoor. Wees welkom.quote:Op woensdag 16 februari 2022 18:17 schreef eponine het volgende:
[..]
Dat kan. Ben nog niet heel lang (erg) actief en heb idd nog niet eerder in de SC gepost. Dacht dat dat wel kon eigenlijk. Heb wel in o.a. het zwangertopic en babytopic gepost en een vraag gesteld laatst in het peutertopic… moet ik me ergens formeel voorstellen?
Sinas, cola, 7up, cassis. De ene keer merknaam, de andere keer de verzamelnaam.quote:Op woensdag 16 februari 2022 18:58 schreef Deepfreeze het volgende:
@:exode wat fijn dat er niks geks is gevonden. Al is PDS opzich ook wel een puzzel, er zijn ergere dingen in darmen te vinden..
Hier is limonade (kortweg limo) van die aanmaaklimonade. Ranja is toch een merknaam?
En Fanta is toch een merknaam van een soort sinas?
#noorderling
Hoi amaranta, ik ben eponinequote:Op woensdag 16 februari 2022 19:02 schreef amaranta het volgende:
[..]
Nee hoor. Wees welkom.
Ik zie je gewoon voor het eerst.
Hoi ik ben amaranta en ik ben lomp en bot.
Dus die k kinderen die hier om limo vragen bedoelen gewoon ranja en willen niet als 7 jarigen al cola of sinas drinken als ze komen spelen?quote:Op woensdag 16 februari 2022 18:27 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Ha, nou, boven de rivieren is limonade siroop waar je zelf water bij doet. Limonade als synoniem voor frisdrank gebruiken is iets zuidelijks.
Wat is de Amsterdamse L? Amsterdammer hier maar nog nooit van gehoordquote:Op woensdag 16 februari 2022 18:42 schreef Leandra het volgende:
[..]
West-Gelderland is ook nog Saksisch dialect.
Mijn vader kon als knul uit de regio Barneveld prima uit de voeten in Drenthe, waar mijn moeder vandaan kwam.
Ze hebben ons echter ABN opgevoed, onder het mom van "dialect leren ze op straat wel".
Wat tot gevolg had dat ik idd op straat een Gooische airrrr opgepikt heb, maar ook makkelijk mee ga doen als ik een tijdje elders ben, niet spreken, meer de klank.
Mijn zusje woont in Den Haag en werkt veel met mensen uit de regio Amsterdam en ze heeft ook zo'n Amsterdamse L
Daar waar ik mijn Gooische airrrrr over het algemeen een beetje probeer te dimmen, is er 3 bier laterrrr geen houden meer aan.
Maar goed, we gaan allemaal plat praten in ons eigen dialect als er maar genoeg bier in zit
Natuurlijkquote:Op woensdag 16 februari 2022 19:11 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Dus die k kinderen die hier om limo vragen bedoelen gewoon ranja en willen niet als 7 jarigen al cola of sinas drinken als ze komen spelen?
De mijne ookquote:
Dacht ook dat limonade gewoon siroop is. Merk boeit niet, als het maar wordt aangelengd met waterquote:Op woensdag 16 februari 2022 18:58 schreef Deepfreeze het volgende:
@:exode wat fijn dat er niks geks is gevonden. Al is PDS opzich ook wel een puzzel, er zijn ergere dingen in darmen te vinden..
Hier is limonade (kortweg limo) van die aanmaaklimonade. Ranja is toch een merknaam?
En Fanta is toch een merknaam van een soort sinas?
#noorderling
quote:
Zal ik morgen even aanbellen en een glaasje limonade vragen?quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:18 schreef Vanyel het volgende:
[..]![]()
Dat ze maar eerst de taal leren voor ze hier op bezoek komen dan
Daar wacht ik al een half jaar opquote:Op woensdag 16 februari 2022 19:29 schreef Clubsoda het volgende:
[..]
Zal ik morgen even aanbellen en een glaasje limonade vragen?
quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:35 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Daar wacht ik al een half jaar op![]()
Nou is er morgen overdag niemand thuis, maar als je kunt wachten tot ik thuis ben, giet ik wat fantastische gin in je limo
Ik heb er een met vanille en een Japanse met yuzu en dergelijke (en 2 niet zo lekkere). Met 2 of 3 smaakjes limo om uit te kiezen.quote:
is het dan ranja of diksap?quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:19 schreef Vanyel het volgende:
Op het kdv noemden ze ranja sap.
Als ik iets achterlijk vind...
En ben je er dan ook een van Mien van Sjra van het stoepje? Of gaat het niet zo ver?quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:45 schreef exode het volgende:
Van wie bende gij er ene?
De eerste vraag in mijn geboortedorp. Oh echt dat gezicht van mijn verloofde toen iemand dat aan haar vroeg uit de straat van mijn moeder.
Volgens mij allebei. Maar ze noemden het dan ook geen appelsap maar alles werd gewoon sap.quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:48 schreef Elleska het volgende:
[..]
is het dan ranja of diksap?
Want daar maak ik mij dan ook deels schuldig aan. Diksap appel is hier in huis appelsap.
Yuzuquote:Op woensdag 16 februari 2022 19:47 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb er een met vanille en een Japanse met yuzu en dergelijke (en 2 niet zo lekkere). Met 2 of 3 smaakjes limo om uit te kiezen.
Krijg er spontaan zin in. Misschien verwen ik mezelf vanavond nog wel even
Zo’n hele dikke, zoals in ‘Llllleef!’.quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:12 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Wat is de Amsterdamse L? Amsterdammer hier maar nog nooit van gehoord![]()
Maar ranja is ook een merknaam toch? Ranja staat in mijn hoofd gelijk aan spotgoedkope mierzoete aanmaaklimonade die je op kamp altijd kreeg. Met een zo’n fles per liter water ongeveer. Karvan Cevitam ranja noemen kan echt nietquote:Op woensdag 16 februari 2022 18:33 schreef SQ het volgende:
[..]
Nee dat is ranja. Dat ze boven de rivieren dat gelijk trekken aan limonade (lemonade) ligt dit keer echt aan jullie, niet aan de zuiderlingen.
quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:53 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Maar ranja is ook een merknaam toch? Ranja staat in mijn hoofd gelijk aan spotgoedkope mierzoete aanmaaklimonade die je op kamp altijd kreeg. Met een zo’n fles per liter water ongeveer. Karvan Cevitam ranja noemen kan echt niet
Maar ik leng regelmatig ook mijn dubbelfriss of Taksi aan, dat wordt daardoor dan ook automatisch ranja?quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:54 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Als je het hebt aangelengd, noemen we het ranja.
Daarvóór mag het best Karvan Cevitam heten, of siroop, of overhyped suikerwater![]()
Als het op zichzelf suikerig genoeg is dat het lekkerder wordt van aanlengen met water, dan zou ik het wel zo zien ja.quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:58 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Maar ik leng regelmatig ook mijn dubbelfriss of Taksi aan, dat wordt daardoor dan ook automatisch ranja?
Bijna, klein Brabants dorp he. Vreemd gezicht in het dorp, dan krijg je dat.quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:48 schreef Vanyel het volgende:
[..]
En ben je er dan ook een van Mien van Sjra van het stoepje? Of gaat het niet zo ver?
Oooh, die Llll van die nepamsterdammer! Nou vat ik umquote:Op woensdag 16 februari 2022 19:52 schreef Limone het volgende:
[..]
Zo’n hele dikke, zoals in ‘Llllleef!’.
Gesprekken op mijn werk:quote:Op woensdag 16 februari 2022 19:49 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Volgens mij allebei. Maar ze noemden het dan ook geen appelsap maar alles werd gewoon sap.
Ik zou het een vriendin van mij zo horen uitsprekenquote:Op woensdag 16 februari 2022 19:23 schreef Vanyel het volgende:
Ik hou ook wel van do (du/dich) kins mich de poekel op en aaf roetsje
Dat soort gesprekken hebben we bij mijn ouders/familie ook vaak (in het Fries). En mijn zusje kent echt iedereen. Ik elke keer maar vragen. Uh, wie?quote:Op woensdag 16 februari 2022 20:19 schreef LeSage het volgende:
[..]
Gesprekken op mijn werk:
‘Ken jij die dochter van Henk?’
‘Welke Henk? Die van de bakker?’
‘Nee, die Henk die hier altijd koffie komt drinken, mee die moeder die d’r inne is van Jansen.’
‘Hiet die Henk dan? Ik dacht Jan.’
‘Nee, Jan is zunne broer. Henk was hier vurrige week nog.’
‘Oh ja, dan weet ik weer wie Henk is.’
‘Nou, die z’n dochter.’
‘Nee, die ken ik dan wir nie.’
Maar bij cola verwacht ik Coca Cola en geen Pepsi.quote:Op woensdag 16 februari 2022 20:51 schreef Hupje het volgende:
Oja. Team ranja.
En als ik 7up bestel, vind ik Sprite ook prima.
Frysk is dan wel een taal, maar ik heb inderdaad een ander dialect dan mijn vriendin die 20km verderop woontquote:Op woensdag 16 februari 2022 20:54 schreef LeSage het volgende:
Ik vind het wel heel grappig dat zoveel mensen van zichzelf zeggen dat ze geen dialect hebben of abn spreken, want dat doen maar heel weinig mensen. Bijna iedereen heeft toch wel een accent of uitspraken die regiogebonden zijn.
Ik niet, want in Sprite zit behalve suiker ook aspartaam en acesulfaam-K en in 7-Up niet, daar zit suiker en stevia in..quote:Op woensdag 16 februari 2022 20:51 schreef Hupje het volgende:
Oja. Team ranja.
En als ik 7up bestel, vind ik Sprite ook prima.
Klein, zwart en nog een beetje weggedoken. Geen goede combi voor een fotoquote:
Zoet.quote:Op woensdag 16 februari 2022 20:50 schreef Hupje het volgende:
[..]
Ik zou het een vriendin van mij zo horen uitspreken![]()
Als student heb ik op het traject Venlo-Nijmegen heel wat Limburgs geleerdOp een gegeven moment ging dat best. Alleen 'zeut' (ofzo), daar kon ik niks van maken, of dat dan zoet of zout was. Gaf wel grappige gesprekken.
Wij noemen pannenkoekensiroop ''sjerp''.quote:
quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:07 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Wij noemen pannenkoekensiroop ''sjerp''.
Pannenkoeken mei sjerp en sûkerquote:
straks is ook wel een mooie! Want dat betekent voor mij toch over een tijdje of later. Niet iets wat al gebeurd isquote:Op woensdag 16 februari 2022 20:49 schreef PKM het volgende:
Ik kom uit de achterhoek maar spreek geen dialect. Hoewel verstoppelen, dat zei ik wel vroeger.
Mijn 4-jarige was straks keurig aan mijn man aan het vragen hoe en wanneer je een condoom draagt.
Ja als je het over eten hebt.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:20 schreef lily het volgende:
[..]
Sjerp is toch meer peper?
Zout is hier zoat
Wij ook.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:07 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Wij noemen pannenkoekensiroop ''sjerp''.
quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:20 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
straks is ook wel een mooie! Want dat betekent voor mij toch over een tijdje of later. Niet iets wat al gebeurd is
en gaf hij een goed antwoord?
Ben jij van de saterje of de sneun?quote:
Sneon!quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:28 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Ben jij van de saterje of de sneun?
Verkeerd antwoordquote:
Ah ja, oke. Die snap ik.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:25 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ja als je het over eten hebt.
Ik doelde op het late avond sjerp. Sekslustig of evt beschonken.
Ja uiteindelijk wel. Was wel een drempeltje over voor mijn man.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:20 schreef watmoetikkiezen het volgende:
[..]
straks is ook wel een mooie! Want dat betekent voor mij toch over een tijdje of later. Niet iets wat al gebeurd is
en gaf hij een goed antwoord?
Haha, daar heb ik geen moeite mee hoor.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:30 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Verkeerd antwoord![]()
Ik ben een echte Wâldpyk
Hij had de condooms gevonden in de kast en we hadden er eentje opengemaakt om te kijken.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:25 schreef livelink het volgende:
Daarstraks is wel een woord voor daarnet of even geleden. Hoe kwam je 4-jarige op die vraag
Daar heb ik ook een blauwe maandag gewoondquote:Op woensdag 16 februari 2022 21:32 schreef Donna het volgende:
[..]
Haha, daar heb ik geen moeite mee hoor.![]()
Ik ben een echte 'daar waar Douwe Egberts ontstaan is'.
Woon er nu vlak buiten, maar als er regen op komst is ruik ik de koffie nog wel. Moet niet te ver weg he.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:33 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Daar heb ik ook een blauwe maandag gewoond
Ik spreek ook geen dialect. Vind ik wel jammer, daardoor leren mijn kinderen het ook maar matig.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:30 schreef lily het volgende:
[..]
Ah ja, oke. Die snap ik.
Het is ook wat, met die dialecten.
Ik ben geboren in Heerlen, zat op de middelbare school in Kerkrade, heb gestudeerd in Maastricht en woon nu onder de rook van Sittard.
Doordat mijn moeder uit Heerhugowaard komt spraken wij dus geen dialect thuis. Ik spreek dat dus niet maar ben wel opgegroeid met allerlei luitjes uit deze contreien. Dus haal al die woorden door elkaar.
Mijn kinderen spreken het ook niet.quote:Op woensdag 16 februari 2022 21:39 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik spreek ook geen dialect. Vind ik wel jammer, daardoor leren mijn kinderen het ook maar matig.
Oooh, fijn dat je toch mee bent geweest om poes op te halenquote:Op woensdag 16 februari 2022 21:00 schreef Quoi het volgende:
Ja, kan bijna niet anders. En anders wel bepaalde uitspraken die binnen je familie worden gebruikt ofzo.
Ik ben vanmiddag met mijn brakke hoofd mee geweest ons nieuwe poesje halen. Foei. Ik kom nu in de Corona-hel. Er ligt hier dus nu een zwart humpiedumpie de kat uit de boom te kijken![]()
Dat was ook weer genoeg. Ik ben compleet gevloerd door dat virus
Dat is vast een lekkerder geur dan de bierbrouwerij die wij vaak ruikenquote:Op woensdag 16 februari 2022 21:35 schreef Donna het volgende:
[..]
Woon er nu vlak buiten, maar als er regen op komst is ruik ik de koffie nog wel. Moet niet te ver weg he.
Mout, ik hou er van! Ik heb een tijdje in het dorp van Brand gewoond.quote:Op woensdag 16 februari 2022 22:22 schreef LeSage het volgende:
[..]
Dat is vast een lekkerder geur dan de bierbrouwerij die wij vaak ruiken![]()
Wel grappig dat mensen die niet van hier komen die geur niet herkennen terwijl het voor mij zo’n herkenbare lucht is.
Is schijnbaar alleen tijdens een bepaald proces in het brouwen goed te ruiken en ook alleen als de wind onze kant op staat.
Mijn man is daar geboren en getogen. Zijn familie had daar een hotel.quote:Op woensdag 16 februari 2022 22:44 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Mout, ik hou er van! Ik heb een tijdje in het dorp van Brand gewoond.
En sjerp
Zo hadden wij vroeger de suikerfabriek, ook heel typerend. Als de wind de andere kant op ging, roken we de tabaksfabriekquote:Op woensdag 16 februari 2022 22:22 schreef LeSage het volgende:
[..]
Wel grappig dat mensen die niet van hier komen die geur niet herkennen terwijl het voor mij zo’n herkenbare lucht is.
Is schijnbaar alleen tijdens een bepaald proces in het brouwen goed te ruiken en ook alleen als de wind onze kant op staat.
Ik vind het een vreselijke geur. Het ruikt niet naar vers gezette koffie ofzo, maar naar natte veel te sterke koffie drab.quote:Op woensdag 16 februari 2022 22:22 schreef LeSage het volgende:
[..]
Ik vond dat altijd lekker ruiken bij de brand brouwerij. Naar sperziebonen 😀quote:Op woensdag 16 februari 2022 22:22 schreef LeSage het volgende:
[..]
Dat is zeker waar. Ik neem ook makkelijk accenten over, dus het is maar goed dat ik in een relatief neutrale omgeving woon wat dialecten betreftquote:Op woensdag 16 februari 2022 20:54 schreef LeSage het volgende:
Ik vind het wel heel grappig dat zoveel mensen van zichzelf zeggen dat ze geen dialect hebben of abn spreken, want dat doen maar heel weinig mensen. Bijna iedereen heeft toch wel een accent of uitspraken die regiogebonden zijn.
En rjappel!quote:
Nee, rjappel!quote:
Mijn man heeft sinds zijn baard er weer af is weer de neiging om na het scheren een handvol eaudetoilette tegen zijn bakkes aan te kletsen. Komt ie om half acht in de ochtend de keuken in met zijn Walm. Dan ben ik echt weg hoor. Verschrikkelijk.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:22 schreef amaranta het volgende:
Van die winkels (abercrombie bv) waar je over je nek gaat van de heftige parfumgeur
Ohja bah vind ik ook zo vies!quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:26 schreef SQ het volgende:
[..]
Mijn man heeft sinds zijn baard er weer af is weer de neiging om na het scheren een handvol eaudetoilette tegen zijn bakkes aan te kletsen. Komt ie om half acht in de ochtend de keuken in met zijn Walm. Dan ben ik echt weg hoor. Verschrikkelijk.
Om half acht in de avond kan ik dat prima handelen, maar in de vroege ochtend
Ici paris xl. Bah.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:22 schreef amaranta het volgende:
Van die winkels (abercrombie bv) waar je over je nek gaat van de heftige parfumgeur
Mijn man spuit smorgens de deo in de slaapkamerquote:Op donderdag 17 februari 2022 09:26 schreef SQ het volgende:
[..]
Mijn man heeft sinds zijn baard er weer af is weer de neiging om na het scheren een handvol eaudetoilette tegen zijn bakkes aan te kletsen. Komt ie om half acht in de ochtend de keuken in met zijn Walm. Dan ben ik echt weg hoor. Verschrikkelijk.
Om half acht in de avond kan ik dat prima handelen, maar in de vroege ochtend
Ik zou zijn deo verstoppen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:37 schreef amaranta het volgende:
[..]
Mijn man spuit smorgens de deo in de slaapkamer
Zijn die daar niet wat jong voor?quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:41 schreef exode het volgende:
B heeft meerdere vriendjes die zich blijkbaar elke ochtend onderwentelen in Axe. Dan ruikt ons huis er uren naar.
Ze zijn 6 en 7. B wil ook graag geurtjes op overigens maar die is allergisch voor parfum.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:47 schreef amaranta het volgende:
[..]
Zijn die daar niet wat jong voor?
Losgehaald 😛 welk dialect is dat?quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:48 schreef Ynske het volgende:
Shoot, hek is losgehaald door de wind, probeer dat maar eens in je eentje te bevestigen
Nee jerappelquote:Op donderdag 17 februari 2022 09:16 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Nee, rjappel!![]()
Kijk ons eens dialecten hebben
Lol, dat heet autocorrect. Losgewaaid dusquote:Op donderdag 17 februari 2022 09:49 schreef amaranta het volgende:
[..]
Losgehaald 😛 welk dialect is dat?
😂quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:51 schreef Ynske het volgende:
[..]
Lol, dat heet autocorrect. Losgewaaid dus
Jaa! Ik was een keer in Koog en die geur was zo onvermijdelijk: ik was aan het einde van de dag helemaal overprikkeld..quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:00 schreef Phaidra het volgende:
Een vriendin woonde tot voor kort in Zaandam. De cacaofabriek rook je daar ook altijd. Niet dat het echt vies rook, maar ik zou er toch niet blij van worden als je dat dag in dag uit ruikt.
Skoun hier. Ik ben ook van de hie/sie/die ipv hei/sei/dei.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:50 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Nee jerappel
En skoen/skoun..
Ik vind mijn vrouw ook op de nuchtere maag altijd heerlijk ruiken als ze zich net bespoten heeftquote:Op donderdag 17 februari 2022 09:29 schreef SQ het volgende:
[..]
Zeker als je zoals ik IF doet en dus Vreselijk Nuchter bent elke ochtend
Vroegah kon ik het ook prima hebben hoor. Maar ik denk dat mijn hormoonhuishouding permanent bekrast is tegenwoordig. Geef mij maar gewoon lichaamsgeurquote:Op donderdag 17 februari 2022 09:59 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik vind mijn vrouw ook op de nuchtere maag altijd heerlijk ruiken als ze zich net bespoten heeft
Bleh, echt een weeige kotsgeur vind ik dat. Zeker als ik zwanger ben. Huuuuuquote:Op donderdag 17 februari 2022 09:00 schreef Phaidra het volgende:
Een vriendin woonde tot voor kort in Zaandam. De cacaofabriek rook je daar ook altijd. Niet dat het echt vies rook, maar ik zou er toch niet blij van worden als je dat dag in dag uit ruikt.
Skun.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:50 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Nee jerappel
En skoen/skoun..
Ik heb een jaar praktisch naast de Mora gewoond, wakker worden met trek in krokettenquote:Op donderdag 17 februari 2022 09:12 schreef BE het volgende:
Wij hebben stroopwafelfabrieken.En de Punseliefabriek.
Dat je om 8 uur 's ochtends al onbedwingbare trek in suikers hebt.![]()
Hier dan wel weer hei/sei. Die of dei zit niet zo hard ingebakken. Kan allebei.quote:Op donderdag 17 februari 2022 09:58 schreef PoesInDoos het volgende:
[..]
Skoun hier. Ik ben ook van de hie/sie/die ipv hei/sei/dei.
Fryslân meet!quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:25 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Hier dan wel weer hei/sei. Die of dei zit niet zo hard ingebakken. Kan allebei.
Volgens mij kunnen we straks precies zien uit welke regio iemand komt
Ik kwam onderweg een opengescheurde PMDzak tegen, alles lag in de vijverquote:Op donderdag 17 februari 2022 11:46 schreef Nijna het volgende:
Ik kon vanmorgen mijn oud papier bij de buren uit de tuin plukken. De deksel was (ondanks de steen erop) van de bak gewaaid, dus ik heb hem nu achter de heg gezet met de steen erop in de hoop dat het er nu niet afwaait. So far so good. Ik zag al meer oud papier vliegen door de buurt... niet de meest ideale dag om oud papier op te halen volgens mij.
Was dat Mengvoeders United?quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:46 schreef Nijna het volgende:
Waar ik woonde zat een diervoederfabriek een stukje verderop. Als de wind verkeerd stond (dat was gelukkig niet zo vaak) dan konden we het wel eens ruiken.
Dat ging snelquote:
Haha, inderdaad.quote:Op donderdag 17 februari 2022 12:08 schreef amaranta het volgende:
[..]
Dat ging snel
helaas klinkt het getypt niet als u-nie-tet
Jeetje, dat lijkt me echt vervelend. Toen ik corona had, was ik ook steeds aan het ruiken en proeven, als test. Het was echt zo'n schrikbeeld, om geen reuk en smaak meer te hebben. Gelukkig bleef het me bespaard. Ik ruik in huis ook vaak alle rare geurtjes, de rest van het gezin kijkt me dan echt zo aanquote:Op donderdag 17 februari 2022 12:14 schreef kaatjejannie het volgende:
Ik heb al een aantal jaar een heel slecht reukvermogen. Komt door een B12 tekort. Ik ben nu begonnen aan een serie injecties (5 weken lang, 2 per week) en ben nu bijna 4 weken bezig. Ik merk nu dat mijn geur terug begint te komen. Heel bizar. Ik ruik ineens die deo wel, broodjes de oven. Heb nu pas door hoe erg ik het gemist heb.
De webshop v&d staat geheel los van de oude winkel. Er is gewoon een ondernemer geweest die de merknaam gekocht heeft een paar jaar later. Volgens mij hebben ze ook vrij weinig aanbod van eigen spullen, maar meerendeel wederverkopers (zoals veel webshops tegenwoordig. Bol.com heeft er ook veel te veel met oplichtersprijzen soms).quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:50 schreef exode het volgende:
Wij hebben een fiets besteld voor B online, deze specifieke fiets is een 2021 model en fysieke fietsenwinkels hadden hem niet meer.
Besteld bij V&D (ja die bestaan online nog), maar wat een puinhoop zeg. Ik heb een Track & Trace die niet klopt. Ik heb dus geen idee wanneer ie binnenkomt maar ik moet wel thuis zijn want groot pakket.
V&D al gebeld maar het wordt blijkbaar verkocht door partner dus zij weten het ook allemaal niet.
B is maandag jarig en hij krijgt dus deze fiets en nu durf ik het huis niet uit want dan komen ze natuurlijk net. Hij is ook al 1,5 week onderweg in plaats van 2 werkdagen. Goede les: daar niet meer bestellen.
“Wâ zedde gij?”quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:09 schreef PKM het volgende:
Mijn vader heeft het over de floer. Ik weet niet of dat Tiels dialect is. Douchen is bij hem douzjen.
Mijn oma zei altijd dingen als "witte nog?"
Precies wat ik wilde?quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:53 schreef arvensis het volgende:
[..]
“Wâ zedde gij?”
Ik vond net dit: https://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Betuws
10 punten voor degene die weet wat “krek wak wou” betekent.
In het Frysk is het krekt wat'k woequote:Op donderdag 17 februari 2022 13:53 schreef arvensis het volgende:
[..]
“Wâ zedde gij?”
Ik vond net dit: https://www.mijnwoordenboek.nl/dialect/Betuws
quote:
quote:Op maandag 5 maart 2012 21:55 schreef tombolafan het volgende:
[..]
dr is nog nooit gien mens over stof stroffelt
quote:Op donderdag 17 februari 2022 11:01 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik heb een jaar praktisch naast de Mora gewoond, wakker worden met trek in kroketten
Ik had alleen niet door dat ik bij een partner bestelde. De fiets was ook behoorlijk wat goedkoper dan bij andere online aanbieders.quote:Op donderdag 17 februari 2022 13:27 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
De webshop v&d staat geheel los van de oude winkel. Er is gewoon een ondernemer geweest die de merknaam gekocht heeft een paar jaar later. Volgens mij hebben ze ook vrij weinig aanbod van eigen spullen, maar meerendeel wederverkopers (zoals veel webshops tegenwoordig. Bol.com heeft er ook veel te veel met oplichtersprijzen soms).
Ze hebben niet alleen de naam gekocht, helaas ook de klantgegevensquote:Op donderdag 17 februari 2022 13:27 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
De webshop v&d staat geheel los van de oude winkel. Er is gewoon een ondernemer geweest die de merknaam gekocht heeft een paar jaar later. Volgens mij hebben ze ook vrij weinig aanbod van eigen spullen, maar meerendeel wederverkopers (zoals veel webshops tegenwoordig. Bol.com heeft er ook veel te veel met oplichtersprijzen soms).
Bek houwe anders kende straks tandjes tuffen en 6 weken oe soep door een rietje drinken.quote:
Daar moest ik ook meteen aan denkenquote:
In de straat waar ik woon staat een oud boerderijtje met deze tekst op de gevelquote:Op donderdag 17 februari 2022 13:53 schreef arvensis het volgende:
Wil je de boom overeind houden of de schutting?quote:Op donderdag 17 februari 2022 22:18 schreef Mushanga71 het volgende:
Yay, mag de horeca morgen weer tot 01.00 uur open, zit iedereen aan huis gekluisterd vanwege Eunice![]()
![]()
Vanmiddag touw gehaald en schutting aan de bomen vastgebonden. Hoop dat ut helpt...
Nou, hoop dat de schutting blijft staan. De vorige was toen ineens, woesj, weg met een storm. Is nogal traumatisch geweest, vandaar😅quote:Op donderdag 17 februari 2022 22:20 schreef livelink het volgende:
[..]
Wil je de boom overeind houden of de schutting?
Ik hoop het ook voor je. Ik kan me voorstellen dat dat traumatisch was. Ik zie mijn schutting ook niet graag wegwaaien. Hopelijk gaat het allemaal goed morgen.quote:Op donderdag 17 februari 2022 22:37 schreef Mushanga71 het volgende:
[..]
Nou, hoop dat de schutting blijft staan. De vorige was toen ineens, woesj, weg met een storm. Is nogal traumatisch geweest, vandaar😅
De buren aan de andere kant hebben geen schutting staan waardoor als de mijne wegwaait, iedereen via hun tuin zo mijn huis in kan kijken en mijn tuin in kan lopen. Inbraaktechnisch niet handig en ik zit dan met de gordijnen permanent dicht tegen inkijk tot man een keer tijd heeft (n)ooit om het te maken. Das het probleem😅quote:Op donderdag 17 februari 2022 23:12 schreef livelink het volgende:
[..]
Ik hoop het ook voor je. Ik kan me voorstellen dat dat traumatisch was. Ik zie mijn schutting ook niet graag wegwaaien. Hopelijk gaat het allemaal goed morgen.
Een week eerder gevierd? Heb ik iets gemist, volgende week toch?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 08:18 schreef amaranta het volgende:
Ik verbaas me erover dat carnaval gewoon een week eerder gevierd worden.
Ik snap dat dat ivm vakantiespreiding is. Maar het voelt een beetje gek.
Regio noord krijgt nu vakantie, daar is carnaval niet zo datumafhankelijkquote:Op vrijdag 18 februari 2022 08:18 schreef amaranta het volgende:
Ik verbaas me erover dat carnaval gewoon een week eerder gevierd worden.
Ik snap dat dat ivm vakantiespreiding is. Maar het voelt een beetje gek.
Ja? Hier waait het nu al flink.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 08:03 schreef _Ingrid_ het volgende:
Raar idee, nu is het zo goed als windstil.
Carnaval in het Noorden? Das pas raar.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:01 schreef Leandra het volgende:
[..]
Regio noord krijgt nu vakantie, daar is carnaval niet zo datumafhankelijk
Mijn voorstel aan zoon was: ga een halve dag en dan halen we je op. Maar hij wist niet goed wat hij dan op school moest zeggen; hij wil niet uit de toon vallen. Gelukkig heeft de school zelf tot deze constructie besloten.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:12 schreef Leandra het volgende:
Maar het mocht, bij gods gratie, eenmalig.
Uiteraard wel onderwijs op afstand, maar omdat er ook nog een paar Corona-afwezigen zijn, werd dat sowieso al gegeven.
Plus dat ik dat zelf al voorgesteld had in mijn afmeldmail.
Check!quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:20 schreef exode het volgende:
B is altijd om 12 uur uit op vrijdag, ik ga zo op de fiets met Juul naar dansles, ik hoop dat we niet van de tijdelijke ponton brug af worden gewaaid.
Als ik niets meer laat horen, komen jullie ons dan uit de Vecht vissen?
Mijn werkgever sluit zelf ook de deuren vanaf 12 uur.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:22 schreef FlyingFish het volgende:
En ze zien me hier op m’n werk al aankomen, dat ik niet kom werken vanwege een storm
Volgens mij was dit vorig jaar ook een keer.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:31 schreef Phaidra het volgende:
Hier ook om 12 uur uit. En de training van de oudste is afgelast. Ik kan me niet herinneren dat er eerder vanwege een storm zo massaal dingen werden afgelast/stilgelegd. Natuurlijk is het altijd beter om gestrande reizigers te voorkomen en iedereen de tijd te geven om veilig thuis te komen, maar ik heb nu echt een gevoel dat er een orkaan op komst is, terwijl dat volgens mij nou ook weer niet waar is.
Het waait nu al aardig ja, maar nog niet zo erg als woensdagavond. Toen ging ik een rondje wandelen en het leek of ik in een windturbine terecht was gekomen. Het moet er komisch uitgezien hebben, tegen de wind in alsof ik dronken was.
Ik was een keer onderweg naar het ziekenhuis en voor ons zagen we zo een boom over de weg vallen, ik kon nog afslaan en via 2 andere straten (langs de school van Soneal!quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:19 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn voorstel aan zoon was: ga een halve dag en dan halen we je op. Maar hij wist niet goed wat hij dan op school moest zeggen; hij wil niet uit de toon vallen. Gelukkig heeft de school zelf tot deze constructie besloten.
Ik vind anderen vaak wat laconiek als het om stormen gaat. Ik ben een keer met de auto in een storm beland omdat ik dacht dat rijden wel moest kunnen en dat was best eng. Die keer dat hier de dakpannen van ons huis vlogen raakte ik er weer van doordrongen hoe makkelijk een gevaarlijke situatie kan ontstaan.
Fucking hell.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik was een keer onderweg naar het ziekenhuis en voor ons zagen we zo een boom over de weg vallen, ik kon nog afslaan en via 2 andere straten (langs de school van Soneal!) mijn weg vervolgen, maar we hadden geen 100 meter verderop moeten rijden.
Dat was echt bizar.
Ja, fijne jaren 30 wijk met mooie hoge bomen...quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Net zo vaak als een kleuter 'mama' roept, denk ik.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:46 schreef PKM het volgende:
Hoe vaak kan een kleuter eigenlijk vragen "kijk!"![]()
Wij hebben vandaag een afspraak bij de keukenwinkel. Komt eigenlijk niet zo goed uit dus dat kleuter thuis is.
Dat is leuk, maar voor veel bedrijven geen optie. Ik verwacht dat alle horeca ook gewoon open zijn en druk bezocht gaan worden door jongeren die eindelijk weer eens mogen stappen.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn werkgever sluit zelf ook de deuren vanaf 12 uur.
Het advies is: "Nog beter is het om vrijdagmiddag en -avond helemaal niet de weg op te gaan." (bron)
Snap ik. En risico's weglachen is weer het andere uiterste.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:51 schreef FlyingFish het volgende:
[..]
Dat is leuk, maar voor veel bedrijven geen optie. Ik verwacht dat alle horeca ook gewoon open zijn en druk bezocht gaan worden door jongeren die eindelijk weer eens mogen stappen.
De combinatie is goud. "Mama, kijk!"quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:50 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Net zo vaak als een kleuter 'mama' roept, denk ik.
Wij wonen in windregio 3 (je leert nog eens wat op fokquote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Mijn werkgever sluit zelf ook de deuren vanaf 12 uur.
Het advies is: "Nog beter is het om vrijdagmiddag en -avond helemaal niet de weg op te gaan." (bron)
Sinds decemberquote:Op vrijdag 18 februari 2022 10:14 schreef exode het volgende:
Houden jullie de zonnepanelen wel even vast? Goede test voor iedereen die ze net heeft liggen.
Of waarom? vraagt....quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:50 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Net zo vaak als een kleuter 'mama' roept, denk ik.
Ik lig al op het dak!quote:Op vrijdag 18 februari 2022 10:14 schreef exode het volgende:
Houden jullie de zonnepanelen wel even vast? Goede test voor iedereen die ze net heeft liggen.
Ja heel fijn.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 10:14 schreef exode het volgende:
Thnx, zelf gelukkig niet. Maar de kleine is de pineut. En meneer begint nu ook mee te doenquote:
Kleine manquote:
In onze regio mogen ze officieel alleen landscape gelegd worden vanwege de risico's op wegwaaien. Af en toe zie ik ze toch in portrait modus (want tja, zo passen er meer op je dak natuurlijk), dus ik ben benieuwd. Leuke case ook voor de verzekeringquote:Op vrijdag 18 februari 2022 10:14 schreef exode het volgende:
Oh nou ja dat is niet minder naar natuurlijk, hopelijk slaat het jouzelf over. Beterschap voor de mannen.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 10:39 schreef Ynske het volgende:
[..]
Thnx, zelf gelukkig niet. Maar de kleine is de pineut. En meneer begint nu ook mee te doen
Gelukkig heeft mijn werkgever er geen meer. Scheelt werk voor mij.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 10:41 schreef Phaidra het volgende:
[..]
In onze regio mogen ze officieel alleen landscape gelegd worden vanwege de risico's op wegwaaien. Af en toe zie ik ze toch in portrait modus (want tja, zo passen er meer op je dak natuurlijk), dus ik ben benieuwd. Leuke case ook voor de verzekering.
De auto van mijn man is zwaarder, maar ook hoger, die heeft meer last van wind qua heen en weer schudden dan die van mij. Maar als het echt los gaat, dan denk ik dat ik eerder wegvliegquote:Op vrijdag 18 februari 2022 11:34 schreef PoesInDoos het volgende:
Ik kom vandaag ook niet meer buiten, vroeger ook eens met hond en al bijna onder een boom gelegenKind wordt gehaald door z'n vader, zijn auto weegt ook 5x meer dan de mijne, die waait vast niet zomaar weg
Daar heb je een puntquote:Op vrijdag 18 februari 2022 11:51 schreef Nijna het volgende:
[..]
De auto van mijn man is zwaarder, maar ook hoger, die heeft meer last van wind qua heen en weer schudden dan die van mij. Maar als het echt los gaat, dan denk ik dat ik eerder wegvlieg.
De jongste vroeg vanmorgen of we de trampoline niet "even" moesten opruimen... Dat ding is nooit meer uit elkaar geweest nadat hij eenmaal in elkaar staat dus dat is geen optie. Hij staat in de tuin en de wind komt van voor het huis, dus ik hoop dat het meevalt. En anders moet hij over het tuinhuisje heen vliegen... zou wel spectaculair zijn (maar ik hoop dat ie blijft staan...).
Die heb ik juist gevuld met water en buiten laten staanquote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:19 schreef amaranta het volgende:
Het enige wat ik heb gedaan is de gieters in de schuur zetten.
Zou je die niet omkeren en met de tram po kant op de grond leggen en dan de zandzakken erop?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 11:52 schreef Vicky het volgende:
Het begint hier (070) al behoorlijk te waaien.
T is thuis, niet helemaal lekker, maar de scholen gaan om 12.30 dicht.
A zit in Gouda op school, die moet met de trein terug. Als het goed is zou die ook stoppen om 12.30.
Van mijn werk net een mail om thuis te werken, digitaal afspraken te doen en als het echt niet anders kan en je hebt een afspraak, dan mag er op kosten van de werkgever een taxi genomen worden.
Ik ben benieuwd straks.. er ligt voor 200kg aan zandzak op de poten van de trampoline.
Ja echt.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 09:04 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ja? Hier waait het nu al flink.
School van zoon is om 12 uur uit. Als ze dat niet hadden aangekondigd, hadden we hem thuis gehouden. School van dochter heeft helemaal geen bericht gestuurd; dochter hebben we maar absent gemeld.
Heerlijk toch! Eens wat anders on ons druk over te maken dan over lockdown‘s, mondkapjes en gedrongen worden te vaccineren.quote:
Er zit een net omheen. Dan zou die eraf moeten.quote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:41 schreef BE het volgende:
[..]
Zou je die niet omkeren en met de tram po kant op de grond leggen en dan de zandzakken erop?
Je woont volgens mij vlak bij 070, toch?quote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:48 schreef Mushanga71 het volgende:
Okeee...was iets te vroeg. Ineens barst het nu los.
Zit in 020quote:Op vrijdag 18 februari 2022 12:49 schreef Vicky het volgende:
[..]
Je woont volgens mij vlak bij 070, toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |