Vorig jaar wist ik mijn beste prestatie tot nu toe te leveren door warempel op het podium te eindigen. Mede dankzij het gouden koppel AlaPhilipsen eindigde ik derde, niet ver van de eindoverwinning. Maar: in het verleden behaalde resultaten bieden geen enkele garantie voor de toekomst. Alhoewel, na een vet jaar volgt altijd een mager jaar. Richting de eerste biedronde brak het angstzweet me al uit: dit zou een totale mislukking gaan worden. En zo geschiedde. De eerste biedronde verliep dramatisch, alles ging mis. Het iconische duo AlaPhilipsen werd me ontnomen, de boden op deze heren waren zo hoog, daar viel geen eer aan te behalen. Ook Biniam Ghirmay werd voor mijn neus weggekaapt, toen had ik er eigenlijk al geen zin meer in. Ik had mijn biedingen van het jaar ervoor erbij gepakt en wat dingen aangepast, en eigenlijk bleken al die aanpassingen achteraf ontzettend dom te zijn. Had ik mijn lijstje van vorig jaar ingeleverd dan had ik de beschikking gehad over Landa, Carapaz, Teuns, S. Bennett en Bilbao, om maar wat te noemen. Nu had ik, ja, nouja, de volgende renners. Zonder enige vorm van trots presenteer ik jullie de bende narigheid die wij dit jaar
Bennett niet tevreden dienen te noemen. Een bijzonder spitsvondige naam, aangezien het mijn sentiment aangaande dit team perfect weergeeft, alsmede een zeer geestige woordspeling aangaande twee van de bekendere renners van het team.
![sam-bennett-a-ete-sanctionne-pour-ses-coups-d-epaule-lors-de_5094486.jpg]()
Dit is
Sam Bennett, zonder enige twijfel de kopman van het team. Net als vorig jaar maakt Sem deel uit van mijn team. Toen was ik de enige die op hem bood, dat was dit jaar weer het geval. Vorig jaar was dat merkwaardig, dit jaar valt dat beter te begrijpen. Het eerste deel van 2021 leverde Sem perfect werk, op het kotsen in Gent-Wevelgem na. Hij sleepte heel wat punten voor me binnen, maar toen ging het mis. Een knieblessure, een inzinking, een boze Lefevere, u kent het verhaal ongetwijfeld. De rest van 2021 had ik niets meer aan Bennett, slavendrijver Lefevere wordt niet bedankt. Al had het ook wel gescheeld als Bennett mentaal iets beter in elkaar had gezeten. Blijft een kwetsbare, onzekere jongen. Enfin, het conflict met Quick Step was niet op te lossen en dus volgde daar de vlucht terug naar Bora. Daar waar hij vertrok omdat hij nooit de Tour mocht rijden bij die ploeg. Maar goed, in de tussentijd zijn Sagan en Ackermann vertrokken, dus zou Bennett daar nu meer kansen moeten krijgen. Blijft een merkwaardig verhaal, maar na het ijskoude bad van Lefevere verwacht ik dat de dubieuze snor van Ralph Denk voor een prettig, kriebelend en stimulerend gevoel zal zorgen. Sem gaat weer schroeien zoals in 2020 en 2019, dat kan niet missen.
![restrepo-1.jpg]()
Dit is
Jhonatan Restrepo. Waarom ik in de eerste ronde al op iemand als Restrepo heb geboden? Nou, omdat ik een interviewtje van Gianni Savio las. Ik hoopte in dat interview te lezen dat Natnael Tesfatsion de beste renner ooit wordt, in plaats daarvan dweepte Savio vooral opzichtig met Restrepo. Na een 2021 dat deels in de soep liep door een blessure en volgens mij ook wat corona moet 2022 het jaar worden van Restrepo. De absolute kopman van Drone Hopper-Androni Giocattoli. Punten sprokkelen voor het leven in allerhande Italiaanse koersjes, ik sta volledig achter Gianni en derhalve sta ik ook volledig achter Jhonatan. Dit wordt het koopje van de eeuw, moet ik mezelf wijsmaken want anders is een tripje richting de Brienenoord niet ver weg. De Koning van de Tour du Rwanda wordt de koning van iedere koers.
![mikel-nieve.jpeg]()
Mijn laatste aanwinst uit de eerste ronde is
Mikel Nieve. Een iconische renner, die jaarlijks wat minder iconisch wordt. Ga maar na: tussen 2010 en 2020 reed hij iedere grote ronde uit waaraan hij deelnam. Sterker nog, hij eindige altijd bij de eerste 25e, maar vooral vaak tussen plek 10 en 20. In de Tour van 2020 viel hij uit, voor het eerst. Vorig jaar werd hij 31e in de Vuelta, zijn slechtste prestatie ooit in een grote ronde. Einde tijdperk is verdacht dichtbij, vandaar dat ze hem bij BikeExchange lieten gaan. De ploegen stonden niet in de rij voor deze veteraan, totdat daar plots Caja Rural was. Daar begon Mikel Nieve ooit zijn carrière, als amateur. Voordat Euskaltel hem oppikte reed hij een aantal jaar in het amateurcircuit voor Caja Rural. Hij keert nu dus terug naar huis, als het ware. Het kan zijn laatste jaar worden, al is er een optie voor nog een jaar. Hoe dan ook, speltechnisch gezien kan dit een briljante stap zijn. Zijn niveau wordt wat minder, maar naar we mogen aannemen is hij nog steeds de beste klimmer bij Caja Rural. Zodoende kan hij punten voor me gaan halen in koersjes van het genre Vuelta a Asturias en Castila y Leon. Althans, dat hoop ik. Zoals ik ook bijna zou hopen dat Caja Rural niet wordt uitgenodigd voor de Vuelta, want in dat geval gaat Nieve de Volta a Portugal rijden. En dat zou mij heel goed uitkomen. Een 15e plaats achter al het Portugese geweld levert mij toch maar mooi een paar punten op, en daar doen we het voor.
![RyLb44ApnfpmbkARMVrtBB.jpeg]()
Met belachelijk veel budget dook ik de tweede ronde in. Een groot deel van dat budget sloeg ik stuk op
Juan Ayuso. Het nieuwe wonderkind van UAE, de man die als we de Spaanse pers mogen geloven zelfs Pogacar het vuur aan de schenen wist te leggen op het trainingskamp. Daar klopt vermoedelijk niet veel van, maar om mezelf toch enige hoop te geven geloof ik het maar. Ayuso is nog steeds belachelijk jong, maar ik hoop toch al op een vrij definitieve doorbraak. Hij wordt in ieder geval begeleid door Dr. Iñigo San Millán en dan weet je dat het schroeien wordt. Het kan ook zomaar zijn dat ik een jaartje te vroeg ben, maarja, na de eerste ronde was dit jaar toch al afgeschreven. Matxin, Gianetti en San Millán mogen de meubelen voor me gaan redden. Het nieuwe Spaanse rondetalent gaat voor onze ogen ontbolsteren. Wellicht.
![https%3A%2F%2Fstatic.nieuwsblad.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2021%2F05%2F18%2F395584d2-3507-4b37-827c-ab3e028a1395.jpg]()
Na een jaar afwezigheid is
Mikel Landa terug in mijn team. Achteraf gezien vond ik het niet zo erg dat hij vorig jaar ontbrak, want het was niet zijn beste jaar. Al is alles relatief, want zonder die door lulletje lampenkatoen Joe Dombrowski veroorzaakte valpartij in de Giro had hij die Giro met een kwartier voorsprong gewonnen. Dat hij daarna de rest van het jaar als een patatje aan het rondrijden was schrijven we ook allemaal op het conto van Dombro, want het ligt nooit aan Landa. De morele winnaar van tal van koersen is weer daar waar hij hoort, onder mijn vleugels. Samen gaan we weer op voorhand heel wat koersen winnen, om in de praktijk naast het podium te vallen. Tenzij de Bahreinbenzine ook eindelijk het Baskenland bereikt. Alle renners van Bahrein staan zo scherp dat Thijs Zonneveld ze allemaal met brood wil bekogelen, maar Landa heeft nog steeds zijn gezellig bolle kop. Niet direct het beste teken, altijd tegen mij.
![67a5b6a4-7c3b-11eb-b07d-02b7b76bf47f.jpg]()
Tevreden ben ik niet direct met mijn team, maar er zijn ook positieve uitzonderingen. Dat ik
Andrea Bagioli binnen heb weten te hengelen is een bijzonder verheugende zaak. Zijn 2021 was niet ideaal wegens een tamelijk zware valpartij in de Trofeo Laigueglia en een lange revalidatie. Hij wist in het restant van 2021 nog wel een paar aardige resultaten te boeken, maar er was echt nog even een goede winter nodig om op niveau te komen. Die winter is geweest en nu gaat Bagioli definitief doorbreken. Alaphilippe heb ik niet meer, maar met Bagioli heb ik wel hetzelfde type te pakken. Over een paar jaar wellicht ook net zo goed, nu is het vooral hopen dat ze niet te vaak samen moeten koersen en dat Bagioli genoeg kansen krijgt om in allerhande koersen lekker te punchen. Ik verwacht er ontzettend veel van. Al moeten we nog wel even afwachten of het Lefevere lukt om de onvervangbare Taus te vervangen.
![hector-carretero-movistar-team-vuelta-portugal-2021-etapa1.jpg]()
R_R, wat is dit nou weer? Nou, dit is
Hector Carretero. Hector reed de afgelopen jaren voor Movistar en daar was hij vooral heel slecht, met af en toe een zeldzame positieve uitschieter. Zo won hij ineens een rit in de Ronde van Asturië. Verder was het ook vooral veel knechten, maar dat zou dit jaar anders moeten zijn. Hij heeft een stapje terug gezet en is van Movistar naar Kern Pharma gegaan. Kern Pharma is gelinkt aan Lizarte, de ploeg waar hij is opgeleid. Hij mag nu bij Kern Pharma de kopman gaan spelen, is in ieder geval wel mijn verwachting. Daarom heb ik ook een half miljoen op hem geboden, natuurlijk. De jonge talenten begeleiden en zelf scoren in die typisch Spaanse koersen, dat zal het idee zijn. Al is hij wel meteen mokerslecht begonnen aan het jaar, het valt niet te hopen dat hij ook bij Kern Pharma het hele jaar moet knechten. Zou wel typisch mijn geluk zijn. Enfin, nouja. Hopen dat hij in tweederangs koersen voor eigen kans mag gaan en dat hij eindelijk een keer wat minder wisselvallig wordt. Ik sta volledig achter Kern Pharma en de werken van Juan José Oroz, dus dit moet me toch iets gaan opleveren, me dunkt.
![w.jpg]()
De tweede ronde sloot ik af met het binnenhalen van een nobele onbekende, varkenshoofd
Jens Reynders. Z'n varkenshoofd valt op deze foto nog niet echt op, maar serieus, google maar een keer. Goed, verder is Jens Reynders natuurlijk niet echt bekend. Maar dat gaat komen, dit jaar. De werken van Walter Planckaert zijn onverbiddelijk, ieder jaar staan er wel weer een paar nieuwe nobuddies te pronken aan het firmament. Ik heb het ernstige vermoeden dat varkenshoofd Jens Reynders de rol van varkenskop Jordi Warlop gaat overnemen. Dat wil zeggen: af en toe een keer 10e worden in een Belgische 1.1-koers. Punten sprokkelen, dat schijnt de bedoeling van dit spelletje te zijn. Bij Sport Vlaanderen kijken we in eerste instantie naar Arne Marit en Rune Herregodts, ik plaats zelf Reynders op de derde plaats. Ik kan nu al niet wachten op die 7e plaats in de Elfstedenronde, of de 9e plaats in de Gooikse Pijl. Zin in!
![https%3A%2F%2Fstatic.hbvl.be%2FAssets%2FImages_Upload%2F2020%2F10%2F14%2Ff3f9ab30-0e31-11eb-bb26-abca13c2d115.jpg]()
Ergens in dit geweld ligt de grote aankoop uit ronde drie op de grond,
Ivan Garcia Cortina. Liefst 25 miljoen sloeg ik stuk op deze altijd teleurstellende renner. De woorden van huurmoordenaar Pablo Lastras waren vorig jaar al grappig, maar achteraf gezien zijn ze nog leuker. Garcia Cortina had jaren van zijn carrière weggegooid door bij Bahrein te blijven, daar werd hij niet beter. Nee, hij had al veel eerder naar Movistar moeten gaan, want daar weten ze tenminste hoe ze met een renner voor de klassiekers om moeten gaan! Spoel een jaar vooruit en wat hebben we gezien: een overal schroeiend Bahrein. Wat hebben we niet gezien? Ene Ivan Garcia Cortina. Een volledig kleurloos jaar, zoals te verwachten valt bij Movistar, zeker als je zijn type renner bent. Ach, het salaris is in ieder geval royaal, dus medelijden hoeven we niet met Garcia Cortina te hebben. Je hoort ook wel eens dat hij er een beetje met de pet naar gooit, wellicht zelfs dankzij dat salaris. Valt te hopen dat de komst van Ibarguren hem wat nieuw elan kan geven. Dat heb ik wel nodig, zeg maar. Een paar keer 15e worden in de klassiekers en in allerlei rondjes een keer een vierde plaats bij elkaar sprinten, dan denk ik dat ik niet mag klagen. Hup Ivan, ben dit jaar maar eens de verschrikkelijke.
![cyril-barthe-of-france-and-team-bb-hotels-pb-ktm-in-breakaway-during-picture-id1325926456]()
Een andere 'aanwinst' voor dit team is de altijd stijlvol op de fiets zittende
Cyril Barthe, Bart voor vrienden. Cyril gaat ook in 2022 met het bekkie open schokschouderend een aantal ereplaatsen bij elkaar fietsen in de Franse koersen. Hopelijk wat meer dan vorig jaar, want dit jaar hoeft hij niet meer de sprint aan te trekken voor Coquard. Die is immers weg, opgeruimd staat netjes. Het is ook niet direct zo dat ze bij B&B Motellen een andere sprinter hebben gehaald, dus ik hoop op meer vrijheid voor Bart. Van links naar rechts schuddend worden we 7e in de Route Adelie de Vitre. Daar heeft de concurrentie niet van terug.
![171335979_3001387370105519_9081868928111763887_n.jpg?_nc_cat=106&ccb=1-5&_nc_sid=36a2c1&_nc_ohc=dDm4KfQxTAwAX8lHMpS&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=00_AT-nFCSx3kfhTdgVHYY-8uf7quGjbDiUBLeDnJvzH5OfpA&oe=62195165]()
Het autistische hoofd van
Clement Berthet kent u niet. En dat is logisch, want Clement fietst pas sinds vorig jaar op de weg. Na een aantal jaar niet echt opgevallen te zijn als mountainbiker werd hij vorig jaar opgepikt door wijlen Delko. Daar wist hij toch wel te verrassen, door al vrij snel aardig mee te rijden. 13e op de Mont Ventoux, ik noem maar wat. Toen Delko dik in de shit zat was AG2R er als de kippen bij om Clement over te nemen, en de aanpassing naar de World Tour verliep vrij vlotjes. 14e in Polen, bijvoorbeeld. Veel punten scoorde hij vorig jaar nog niet, maar als je ziet hoe snel deze jongen progressie heeft geboekt in zijn eerste jaar verwacht ik dat hij dit jaar wél punten gaat scoren. Moet toch in een aantal koersen van een week zo rond de 10e plek kunnen eindigen, en daar mag je in de derde biedronde gewoon tevreden mee zijn. Kan een van de verrassingen van het jaar worden, maak ik mezelf wijs.
Jay Vine is een Australiaan die we vooral kennen van dit moment. Hij reed tegen een auto aan, slim. Dat is wel een beetje het risico als je renners haalt die alleen uitblinken op Zwift. Thuis is het toch wat makkelijker fietsen dan op de openbare weg, blijkt maar weer. Jay liet ondanks zijn onhandigheid toch wat mooie dingen zien, zo wist hij na bovenstaande valpartij toch nog derde te worden in de rit. Ook deed hij het goed in de Ronde van Turkije. Maarja, tussendoor lag hij vooral veel op de grond. Ik heb de hoop dat hij dit jaar wat beter leert sturen en dat hij daardoor wat vaker punten kan scoren. Dat hij enorm goed kan klimmen staat buiten kijf, ik verwacht dat hij een paar keer heel hoog gaat eindigen in koersjes van een week. Ik verwacht ook dat hij weer een paar keer op z'n bek zal gaan, want, altijd tegen mij.
![1564093497478.jpg]()
Dit is Sjors. Ook wel bekend als
George Bennett. Ja, ik beschik dus over Sam én George Bennett. Sjors en Semmie, iets in die geest. De extreemlinkse activist Sjors Bennett die de overstap maakt naar UAE, we kunnen hem nooit meer serieus nemen. Links lullen, rechts vullen in een notendop. Oliedollars blijken toch moeilijk te weigeren. Om de pijn te verzachten moet hij dan maar wat punten voor me gaan scoren. Ik heb van Matxin vernomen dat hij geen treintje op poten gaat zetten voor Pogacar, dus is het bij UAE ieder voor zich en kan Sjors wellicht ergens een keer 8e worden, als hij tenminste op z'n fiets blijft zitten. Valt niet mee. Sommige renners hebben 0 foto's van valpartijen, van Sjors valt er een aardige collage te maken. Maar, goed, Sjors, je blijft een eikel.
![AQYSqzf7BYdaGeZe5mkCSE-1200-80.jpg]()
In de vierde ronde had ik nog maar één matige renner nodig. Na een goede tip van mijn vriend Immerdebestebob besloot ik net iets meer dan 0,10 te bieden op
Stan Van Tricht. Stan is geen buitengewoon talent, maar fietst dit jaar wel voor Quick Step. En ja, dan maakt je talent dus totaal niet uit. Nee, bij Quick Step schroeien ze allemaal. Ik verwacht dat Stan van vandaag op morgen een topsprinter en een fenomeen in de klassiekers is geworden. Honderd miljoen miljard punten, dat kan niet missen. Fantastische deal, al zeg ik het zelf.
Al met al heb ik een volkomen waardeloos team, waarmee ik zeker niet 3e ga worden. Nee, eerder 30e. Vandaar ben ik net niet tevreden en heet mijn team
Bennett niet tevreden. Met Sjors en Semmie aan het roer ben ik vissenvoer.