abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 maart 2022 @ 22:13:55 #201
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204004324
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 21:51 schreef Hexagon het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het ook maar iets met Rutte te maken heeft. Kaag dacht waarschijnlijk simpelweg dat het wel mogelijk was maximaal campagnetijd te benutten door vragen zonder fysieke aanwezigheid af te handelen. Zich niet realiserende dat de anderen ook in campagnestand zitten.
Tja. Als je dit echt zo ziet, dan denk ik niet dat we dichter bij elkaar komen.

Kaag heeft schijt aan de Kamer. Rutte heeft in het verleden in allerlei situaties schijt aan de Kamer gehad. Of dat wel of niet met elkaar te maken heeft is open voor interpretatie, maar laten we het erop houden dat ik niet zo erg in toeval geloof.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 8 maart 2022 @ 22:19:48 #202
408813 crew  trein2000
pi_204004425
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 21:55 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dit is geen campagnestand van de rest, zo weg blijven van het vragenuur zonder afspraak in het buitenland is wel degelijk ongekend, ik ken zelf geen precedent. Kaag is hier heel erg de fout in gegaan en moet Rutte enorm bedanken dat hij haar heeft gered.
Precies dit. Rutte redt haar hier, een week voor de verkiezingen.
zie email 27 oktober
  dinsdag 8 maart 2022 @ 22:49:59 #203
480574 Smegma.
Ettert lekker onder je toompje
pi_204004999
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 16:46 schreef Raw85 het volgende:
[ twitter ]
Totaal geen opzichte poging van de Haagse Insider om de aandacht van D66 naar de VVD te verleggen dit :D

De huidige beheerder van dit account is duidelijk een D66'er, terwijl het eerst toch echt een CDA-insider was.
Mwah.. HI was altijd al zeer kritisch op Rutte, al voor het functie elders debat, maar zeker sindsdien.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 8 maart 2022 @ 23:11:52 #204
408813 crew  trein2000
pi_204005344
Ik heb de TV niet aan, maar als we de Twitters mogen geloven is het weer een gênant optreden van minister Kaag van Buitenlandse zaken…
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie FP + Sport woensdag 9 maart 2022 @ 02:32:52 #205
408813 crew  trein2000
pi_204006552
Overigens, gaan we nog eens wat doen aan die brandstofprijzen of hoe zit dat. Je zult maar politieagent, verpleegkundige of fabrieksarbeider zijn. Lastige tijden dus OV is geen optie, thuiswerken ook niet.

Salaris niet geweldig, maar je reiskosten wel even maal anderhalf. Dat hakt er in, en er op bezuinigen kan ook niet.

Maar goed, de groep haves zal wel weer groter zijn. Daar gaat dit land aan kapot jongens. Kap met dat gelul over migratie of klimaat als grootste probleem. Toenemende ongelijkheid en het gebrek aan vangnetten en opvang voor zij die even aan de verkeerde kant van de streep belanden, dat is het echte probleem.
zie email 27 oktober
pi_204006766
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 02:32 schreef trein2000 het volgende:
Overigens, gaan we nog eens wat doen aan die brandstofprijzen of hoe zit dat. Je zult maar politieagent, verpleegkundige of fabrieksarbeider zijn. Lastige tijden dus OV is geen optie, thuiswerken ook niet.

Salaris niet geweldig, maar je reiskosten wel even maal anderhalf. Dat hakt er in, en er op bezuinigen kan ook niet.

Maar goed, de groep haves zal wel weer groter zijn. Daar gaat dit land aan kapot jongens. Kap met dat gelul over migratie of klimaat als grootste probleem. Toenemende ongelijkheid en het gebrek aan vangnetten en opvang voor zij die even aan de verkeerde kant van de streep belanden, dat is het echte probleem.
Er wordt nog in maart een plan verwacht. Regeringspartijen lieten al vallen dat een maximumprijs voor brandstof een optie is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204006782
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 06:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er wordt nog in maart een plan verwacht. Regeringspartijen lieten al vallen dat een maximumprijs voor brandstof een optie is.
Mwa, dat vind ik wel een hard ingrijpen in een marktmechanisme. Gaan we dan ook burgers vragen extra te betalen als de benzine prijs onder een bepaald niveau gaat zakken ?

En gaat dit ook voor de (groot) - industrie gelden ? Die verstoken ook nog wel het een en ander....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_204006797
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:04 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Mwa, dat vind ik wel een hard ingrijpen in een marktmechanisme. Gaan we dan ook burgers vragen extra te betalen als de benzine prijs onder een bepaald niveau gaat zakken ?

En gaat dit ook voor de (groot) - industrie gelden ? Die verstoken ook nog wel het een en ander....

Dat laatste heb ik geen idee. Dat eerste: ik neem aan dat er een soort compensatie komt als het nodig is en de tankstations onder inkoopprijs verkopen. De meeste tankstations zijn namelijk franchisers, dus niet de miljardenbedrijven die wel tegen een stootje kunnen.

Ook de gasprijs zou met de prijzennoodwet gemaximeerd moeten worden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204006811


[ Bericht 100% gewijzigd door Hanca op 09-03-2022 07:13:57 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204006812
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 02:32 schreef trein2000 het volgende:

Salaris niet geweldig, maar je reiskosten wel even maal anderhalf. Dat hakt er in, en er op bezuinigen kan ook niet.

Je kan dus kijken naar alternatieven, trein of fiets, maar dat schijnt onmogelijk te zijn.....

Dus 50 kilometer enkele reis. Als je 1 op 20 rijdt, kost je dat dus 2,5 liter, en is dat dus 5 liter benzine per dag. Op de site van de Shell lees ik dat in januari, de benzine prijs 1,981 euro per liter was, volgens dezelfde site is dat in februari 2,052 geweest.

Dus die 5 liter kostte dus in januar 9,91 euro, en in februari 10,26 hetgeen een verhoging is van 3,5 %. Je reiskosten maal anderhalf ten opzichte van bijvoorbeeld januari, zou dus een kostenpost betekenen van 14,87 euro of wel 2, 97 per liter.

Benzine is wel duur, maar zo duur toch ook weer niet ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_204006830
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:12 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]
Je kan dus kijken naar alternatieven, trein of fiets, maar dat schijnt onmogelijk te zijn.....

Dus 50 kilometer enkele reis. Als je 1 op 20 rijdt, kost je dat dus 2,5 liter, en is dat dus 5 liter benzine per dag. Op de site van de Shell lees ik dat in januari, de benzine prijs 1,981 euro per liter was, volgens dezelfde site is dat in februari 2,052 geweest.

Dus die 5 liter kostte dus in januar 9,91 euro, en in februari 10,26 hetgeen een verhoging is van 3,5 %. Je reiskosten maal anderhalf ten opzichte van bijvoorbeeld januari, zou dus een kostenpost betekenen van 14,87 euro of wel 2, 97 per liter.

Benzine is wel duur, maar zo duur toch ook weer niet ?
Het tikt wel aan. Ik heb even uitgerekend wat ik buiten de zomervakantie om tank. Dat is 1000-1500 liter. Als de benzine dus 30 cent duurder wordt, ben ik 300-450 euro op jaarbasis extra kwijt. Nu kan ik dat betalen, zo'n 8 jaar geleden had ik daardoor maandelijks een tekort gehad.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 9 maart 2022 @ 07:18:28 #212
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204006837
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 06:57 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er wordt nog in maart een plan verwacht. Regeringspartijen lieten al vallen dat een maximumprijs voor brandstof een optie is.
Nee, tof idee. Aangezien ik niet aanneem dat we pomphouders gaan dwingen tot verkoop met verlies gaan we dat natuurlijk bijpassen op kosten van de belastingbetaler. Oftewel: ik ga iedere dag op de fiets naar mijn werk maar ik draai tóch op voor de hogere benzinekosten. Dat dacht ik dus niet.

Spreek maar een hogere reiskostenvergoeding af met je werkgever.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204006839
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:16 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het tikt wel aan. Ik heb even uitgerekend wat ik buiten de zomervakantie om tank. Dat is 1000-1500 liter. Als de benzine dus 30 cent duurder wordt, ben ik 300-450 euro op jaarbasis extra kwijt. Nu kan ik dat betalen, zo'n 8 jaar geleden had ik daardoor maandelijks een tekort gehad.
Tuurlijk, prijzen rijzen de pan uit, Enkel de vraag of de overheid hier nu moet gaan inspringen. Het bekt natuurlijk wel lekker als politiek, maar er zitten nog wel wat haken en ogen aan.

Als het puur voor woon werk verkeer zou zijn, is er nog wel wat voor te zeggen. Maar als jij lekker op wintersport gaat, moet de benzine dan ook gesubsidieerd worden ? Bij de pomp weet men niet wat er mee gebeurt.

Tevens, worden dan enkel automobilisten extra gesubsidieerd ? Krijg je ook weer een zekere ongelijkheid.....
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_204006845
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Nee, tof idee. Aangezien ik niet aanneem dat we pomphouders gaan dwingen tot verkoop met verlies gaan we dat natuurlijk bijpassen op kosten van de belastingbetaler. Oftewel: ik ga iedere dag op de fiets naar mijn werk maar ik draai tóch op voor de hogere benzinekosten. Dat dacht ik dus niet.

Spreek maar een hogere reiskostenvergoeding af met je werkgever.
Tja, zo werkt het als je dingen gaat compenseren. Aan de andere kant is die hogere kostprijs een groot deel accijns, de overheid krijgt nu veel meer per liter dan eerst. Net als bij gas. Dus het zou best kunnen dat de compensatie volledig door de meeropbrengsten voor de overheid gedekt wordt.

Bijna 50% van de bezineprijs gaat naar de overheid.


Edit: ik zie dat het zelfs meer dan 50% is. 45,6% accijns en 17,4% BTW.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 9 maart 2022 @ 07:23:37 #215
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204006858
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:20 schreef Hanca het volgende:
Aan de andere kant is die hogere kostprijs een groot deel accijns, de overheid krijgt nu veel meer per liter dan eerst.
Dat is niet waar, de accijns is een vast bedrag per liter. Er zal dus eerder minder binnenkomen dan meer, want we mogen aannemen dat er minder getankt wordt als de benzine 2,40 de liter kost.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204006880
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is niet waar, de accijns is een vast bedrag per liter. Er zal dus eerder minder binnenkomen dan meer, want we mogen aannemen dat er minder getankt wordt als de benzine 2,40 de liter kost.
Ah, ik zie het. Altijd gedacht dat accijns een percentage was...

Maar goed, het is gewoon zo dat je bij het compenseren altijd een groep benadeelden hebt omdat het ergens vandaan moet komen. Mensen compenseren die er geen last van hebben is ook een slecht idee. Dat doen ze al met die 400 euro minder voor gas/electriciteit, daar steunen ze ook de mensen die gewoon een doorlopend contract tegen een laag tarief hebben en gaat uiteindelijk ten koste van de schatkist en moet dus ooit door belastingen en/of bezuinigingen worden opgebracht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 9 maart 2022 @ 07:29:41 #217
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204006888
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ah, ik zie het. Altijd gedacht dat accijns een percentage was...

Maar goed, het is gewoon zo dat je bij het compenseren altijd een groep benadeelden hebt omdat het ergens vandaan moet komen. Mensen compenseren die er geen last van hebben is ook een slecht idee. Dat doen ze al met die 400 euro minder voor gas/electriciteit, daar steunen ze ook de mensen die gewoon een doorlopend contract tegen een laag tarief hebben en gaat uiteindelijk ten koste van de schatkist en moet dus ooit door belastingen en/of bezuinigingen worden opgebracht.
Daarom moet je je dus ook afvragen of de compensatie wel een taak voor de overheid is, voordat je eraan begint. Iedereen roept erom alsof het het enige logische is om te doen, maar ik zou niet weten waarom dat zo is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204006901
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Daarom moet je je dus ook afvragen of de compensatie wel een taak voor de overheid is, voordat je eraan begint. Iedereen roept erom alsof het het enige logische is om te doen, maar ik zou niet weten waarom dat zo is.
Omdat de juf, de politieagent en de verpleger nog wel naar hun werk moeten kunnen.

Jouw gedachte is te makkelijk, je kunt niet zo maar een hogere kilometervergoeding afspreken. In de CAO beroepen die ik noemde zou dat nog collectief kunnen worden geregeld (maar ook dan moet het geld ergens vandaan komen), maar bij beroepen zonder CAO heb je als werknemer geen poot om op te staan.

En het zijn wel de lage inkomens die geraakt worden, de hogere inkomens hebben vaker dan gemiddeld een tankpas van de baas. Die hebben nergens last van.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204006963
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Daarom moet je je dus ook afvragen of de compensatie wel een taak voor de overheid is, voordat je eraan begint. Iedereen roept erom alsof het het enige logische is om te doen, maar ik zou niet weten waarom dat zo is.
De andere oplossing is de lage lonen fors verhogen en dat betalen door een fors hogere belasting voor de hoge inkomens, dan kan iedereen zo'n prijsstijging van een paar honderd euro voor benzine en rond de duizend euro voor gas gewoon betalen. Hoeven we in de toekomst ook niet meer te compenseren.

Wellicht zie je dat liever?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204007057
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:23 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Dat is niet waar, de accijns is een vast bedrag per liter. Er zal dus eerder minder binnenkomen dan meer, want we mogen aannemen dat er minder getankt wordt als de benzine 2,40 de liter kost.
Maar de btw-inkomsten gaan wel omhoog. Dus afhankelijk van hoeveel er minder wordt getankt komt er wel daadwerkelijk meer binnen. Een groot deel van de ritten (vervoer, woon-werk) zijn echter onvermijdelijk.
  woensdag 9 maart 2022 @ 08:28:30 #221
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204007203
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:47 schreef Hanca het volgende:

[..]
De andere oplossing is de lage lonen fors verhogen en dat betalen door een fors hogere belasting voor de hoge inkomens, dan kan iedereen zo'n prijsstijging van een paar honderd euro voor benzine en rond de duizend euro voor gas gewoon betalen. Hoeven we in de toekomst ook niet meer te compenseren.

Wellicht zie je dat liever?
Je kunt netto lage lonen ook verhogen door ervoor te zorgen dat je meer overhoudt van je loon.

We herverdelen in dit land al enorm veel geld, en iedere euro die we rechts heffen en links weer uitbetalen kost in dat proces ergens tussen de 50 cent en een euro.

That aside, gezien de groeiende kloof tussen de haves en de havenots denk ik wel dat je met je belastingen meer moet halen waar het zit. Ik weet niet of je dat op inkomen moet doen, misschien is bezit verstandiger.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204007284
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 08:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Je kunt netto lage lonen ook verhogen door ervoor te zorgen dat je meer overhoudt van je loon.

We herverdelen in dit land al enorm veel geld, en iedere euro die we rechts heffen en links weer uitbetalen kost in dat proces ergens tussen de 50 cent en een euro.

That aside, gezien de groeiende kloof tussen de haves en de havenots denk ik wel dat je met je belastingen meer moet halen waar het zit. Ik weet niet of je dat op inkomen moet doen, misschien is bezit verstandiger.
We herverdelen momenteel eerder te weinig.
https://nos.nl/artikel/24(...)n-voor-lage-inkomens

En belasten van bezit klinkt altijd leuk, totdat je bedenkt dat je geen belasting kunt betalen met een deel van je bedrijf of een deel van je huis. Je kunt hooguit de winst op vermogen veel meer belasten, vermogen zelf creëert echt vele andere problemen. Allerlei ondernemers zullen dan plots een deel van hun eigen bedrijf moeten verkopen. Of mensen moeten dan plots gaan betalen over de gestegen waarde van hun huis waar ze zelf geen cent van zien omdat ze fictief rijker zijn geworden (het is nog steeds hetzelfde huis, echt rijker zijn ze dus niet).
Maar de winst op vermogen (rente, dividend, winst op verkoop aandelen of huizen) belasten, lukt de belastingdienst momenteel niet goed.

Er moet echt heel hard gecompenseerd worden voor de laagste inkomens, maar inmiddels ook voor middeninkomens. En zeker bij de energierekening lijkt me een maximumprijs dan het beste middel: dan compenseer je niet de mensen met een doorlopend contract.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 9 maart 2022 @ 10:00:19 #223
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_204007997
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 08:37 schreef Hanca het volgende:
We herverdelen momenteel eerder te weinig.
Vind jij. Dat is geen natuurwet, ofzo.

quote:
Er moet echt heel hard gecompenseerd worden voor de laagste inkomens, maar inmiddels ook voor middeninkomens. En zeker bij de energierekening lijkt me een maximumprijs dan het beste middel: dan compenseer je niet de mensen met een doorlopend contract.
Maar energie wordt gewoon duurder. Het aanbod daalt want de olie raakt op en de vraag stijgt want we willen meer. Dat kan niet zonder dat de prijs stijgt en het invoeren van een -strikt kunstmatige- maximumprijs zorgt ervoor dat de prikkel verdwijnt om minder energie te verbruiken. Dat is een volstrekt ongewenste bijwerking.

Ze zijn hierbuiten een fietsenhok voor personeel aan het bijbouwen. Reden: het aandeel docenten dat per fiets naar het werk komt wordt steeds groter en de parkeerplaats steeds leger. Dat lijkt me dus precies de bedoeling.

Neemt niet weg dat je wel degelijk iets moet met de koopkracht van de lagere en middengroepen, want als we op deze route doorgaan dan heb je op termijn geen samenleving meer over. Maar dat doe je in mijn optiek niet door eerst heel veel geld van die groepen af te nemen om het ze daarna, na het achterhouden van een behoorlijke kostprijs bij de overheid, in een andere volgorde weer terug te geven.

We hebben vooral een systeem gecreëerd waarbij werknemers een soort statiegeldflessen zijn. De concurrentie op arbeidsvoorwaarden is gewoon ongezond, en dat zorgt ervoor dat de gemiddelde winkelmedewerker, basisschooljuf of postbezorger nauwelijks kan voorzien in zijn levensonderhoud. Dat zijn beleidskeuzes waar je in kan veranderen zonder dat je een nieuw herverdelingscircus op moet tuigen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren zo lang het kabinet bestaat uit belangenbehartigers van de mensen die aan de goede kant van de streep staan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_204008111
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 10:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
We hebben vooral een systeem gecreëerd waarbij werknemers een soort statiegeldflessen zijn. De concurrentie op arbeidsvoorwaarden is gewoon ongezond, en dat zorgt ervoor dat de gemiddelde winkelmedewerker, basisschooljuf of postbezorger nauwelijks kan voorzien in zijn levensonderhoud. Dat zijn beleidskeuzes waar je in kan veranderen zonder dat je een nieuw herverdelingscircus op moet tuigen, maar dat zie ik niet zo snel gebeuren zo lang het kabinet bestaat uit belangenbehartigers van de mensen die aan de goede kant van de streep staan.
Concurrentie op arbeidsvoorwaarden is er juist in veel van die groepen helemaal niet, dankzij CAO's. Ieder krijgt gewoon de arbeidsvoorwaarden uit de CAO. Dus waar je die concurrentie vandaan haalt is mij een raadsel.

Dat de gemiddelde zorgmedewerker, winkelmedewerker of postbezorger (voor leraren valt het mee, de lonen in het basis- en voortgezet onderwijs zijn vrij hoog als je fulltime werkt) lastig rond kan komen komt dan ook niet door concurrentie op arbeidsvoorwaarden, maar doordat er gewoon een heel beperkt bedrag is voor de lonen. En als je bijvoorbeeld bekijkt hoe duur de zorg is of hoe een winkel moet concurreren tegen online aanbieders is dat op zich ook wel verklaarbaar, maar daar zit wel het grote probleem.


En natuurlijk moet van het gas af gaan rendabel blijven. Maar ook met een hoge maximumgrens blijft dat zo. Verder moeten er gewoon duizenden euro's meer subsidie komen per huis, het Groningse systeem waar iedereen 10.000 euro krijgt om zijn huis te verduurzamen kan ook landelijk (alleen dan anders organiseren).

[ Bericht 4% gewijzigd door Hanca op 09-03-2022 10:20:07 ]
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204008489
Huh maar er zijn mensen die willen dat we subsidie krijgen op benzine? Beetje ala landen als Venezuela? Misschien is het een beter idee om de lonen harder te laten stijgen dan dat soort inflatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')