abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 24 januari 2022 @ 13:16:55 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203344247
quote:
Als Rusland Oekraïne binnenvalt, hoe bereid je je daar als burger op voor? De Oekraïense newssite Babel heeft een uitgebreide lijst met tips daarvoor opgesteld. Leer eerste hulp en zoek schuilkelders op in de buurt, is te lezen in het artikel.

Eerder deze maand waarschuwden Amerikaanse inlichtingendiensten dat Moskou mogelijk een invasie aan het voorbereiden is. Dat zou ook blijken uit satellietbeelden. Aan de grens zouden bijna 100.000 Russische militairen zijn gestationeerd en er zouden plannen liggen voor een inval. Ook inlichtingendiensten in Oekraïne sloegen alarm.

De NAVO besprak de spanningen vandaag op een top in Letland. Oekraïne is geen lidstaat van het militaire bondgenootschap, maar is de afgelopen jaren wel gesteund door de alliantie en hoopt ooit te kunnen toetreden. Secretaris-generaal Jens Stoltenberg sprak duidelijke taal richting Moskou: "Rusland zal een hoge prijs betalen als ze opnieuw geweld gebruiken tegen het onafhankelijke Oekraïne."

Maar volgens het Kremlin zijn de aantijgingen onzin. Niet Rusland, maar juist het Westen maakt zich schuldig aan provocaties - onder meer door wapens te sturen naar Oekraïne. President Poetin waarschuwde vanmiddag de NAVO nog om geen 'rode lijn' te overschrijden, zoals het sturen van van extra militairen naar Oekraïne.
https://nos.nl/artikel/24(...)vasie-of-is-het-bluf

Draadje met inschatting kans (Engels): https://twitter.com/DAlperovitch/status/1473362460673515527
Buitenhof over situatie: https://embed.vpro.nl/pla(...)ofile=vpro&sharing=1
Nieuwsuur over situatie: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)verleg-over-oekraine
Mogelijk aanvalsplan (Engels): https://www.theguardian.c(...)-in-ukraine-invasion
Interessante beschouwingen over de situatie: https://en.desk-russie.eu/author/francoise-thom.html

Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203344259
Wat een zooitje. Gebieden met 50/50 verhoudingen in etnische populaties zijn de grootste brandhaarden op aarde. Je kunt bijna nog beter de bevolking van zo'n land uitkopen ("Als we jullie een half miljoen geven, willen jullie dan alsjeblieft weer gaan emigreren naar Rusland? Danku.") zodat de grenzen weer wat meer langs etnische lijnen komen te liggen.

Want overal ter wereld waar landsgrenzen door etnische lijnen lopen ontstaat conflict.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203344313
quote:
88s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:23 schreef sp3c het volgende:

[..]
de Britten zullen we een scheepje meesturen om te turven hoevaak ze raak schieten

niets aan de hand verder
Net zoals vroeger toen ze op alles schoten wat bewoon waaronder Britse vissersschepen en eigen boten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203344320
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:05 schreef Schaamlap het volgende:

[..]
Ja dat heeft even tijd nodig.
Ik werk namelijk itt jou. :Y
Dat lijkt mij sterk maar ik laat mij graag verassen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203344328
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:24 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Net zoals vroeger toen ze op alles schoten wat bewoon waaronder Britse vissersschepen en eigen boten.
Neeeee, dat waren Japanners. In de Noordzee. 8)7
pi_203344381
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:43 schreef byah het volgende:

[..]
Ik geloof sowieso niet in een WW2 achtige oorlog, daarvoor zijn de onderlinge belangen veel te groot. Ik verwacht wel een hernieuwde koude oorlog met toenemende spanningen en defensie investeringen in de EU
Met name onbetaalbaar. Vroeger kostte een moderne jager het equivalent van een huis en tegenwoordig een complete wijk. Met dito bouwtijden. De aantallen zijn veel lager en veel moeilijker op te schalen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  Moderator maandag 24 januari 2022 @ 13:32:29 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203344402
moderne jager is ook vele malen krachtiger, dat is ook wel een beetje politiek allemaal

als je een RAM op de hangar en een mk13 launcher met 40 raketten op het voorschip (ipv de Marlin) op een OPV plaatst (wat niet heel lastig zou moeten zijn) zou je het naar WO2 maatstaven al snel een jager of zelfs een lichte kruiser moeten noemen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203344471
Die kaartjes van Oekraine doen me een beetje denken aan de "ouderwetse" manier van oorlogvoering tijdens de Tweede Wereldoorlog. :D

Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  maandag 24 januari 2022 @ 13:40:43 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203344490
Russische aandelenmarkt 9% naar beneden, roebel 14%. Geen idee of dat juist minder of meer motivatie is voor Poetin om iets te doen...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  maandag 24 januari 2022 @ 13:42:57 #10
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203344528
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat een zooitje. Gebieden met 50/50 verhoudingen in etnische populaties zijn de grootste brandhaarden op aarde. Je kunt bijna nog beter de bevolking van zo'n land uitkopen ("Als we jullie een half miljoen geven, willen jullie dan alsjeblieft weer gaan emigreren naar Rusland? Danku.") zodat de grenzen weer wat meer langs etnische lijnen komen te liggen.

Want overal ter wereld waar landsgrenzen door etnische lijnen lopen ontstaat conflict.
In veel landen gaat het ook goed he.

Zwitserland bijvoorbeeld.

In België dan weer daarentegen geven ze elkaar geen meter.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_203344622
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:42 schreef hollandia02 het volgende:

[..]
In veel landen gaat het ook goed he.

Zwitserland bijvoorbeeld.

In België dan weer daarentegen geven ze elkaar geen meter.
Zwitserland is het enige land ter wereld waar het goed gaat ja. Ook wel echt een unieke positie. de geschiedenis van Zwitserland gaat terug naar de 13e eeuw.

Vrijwel alle moderne conflicten vinden plaats in landen die relatief recent ontstaan zijn. België en Canada zijn ook hele vreemde constructies. (Maar zijn dan nog relatief vredig in vergelijking met de balkan en het oosten van Europa.)
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  Moderator maandag 24 januari 2022 @ 14:02:52 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203344753
de Belgen hebben volgens mij nog nooit op elkaar geschoten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203344816
quote:
88s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:02 schreef sp3c het volgende:
de Belgen hebben volgens mij nog nooit op elkaar geschoten
Klopt hoor. Maar die hebben dan ook nog eens een situatie waarbij de etnische lijnen wel langs Vlaamse en Waalse lijnen lopen. Met andere woorden: De Vlamingen wonen nog steeds in Vlaams gebied, de Walen nog steeds in Waals gebied.

En dan heb je ook nog eens een situatie waarbij Vlamingen zich niet echt Nederlands voelen en Walen niet echt Frans. Dus eigenlijk heb je binnen één land een 50/50 verdeling van 2 unieke etnische groepen.

Als ze door elkaar zouden wonen zou het al gevaarlijker worden.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203344826
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wat een zooitje. Gebieden met 50/50 verhoudingen in etnische populaties zijn de grootste brandhaarden op aarde. Je kunt bijna nog beter de bevolking van zo'n land uitkopen ("Als we jullie een half miljoen geven, willen jullie dan alsjeblieft weer gaan emigreren naar Rusland? Danku.") zodat de grenzen weer wat meer langs etnische lijnen komen te liggen.

Want overal ter wereld waar landsgrenzen door etnische lijnen lopen ontstaat conflict.
Ik heb het ook niet zo op die katholieke Brabo's en Limbo's, maar qua etnisch conflict vind ik het best meevallen.

Het is vooral de combinatie van imperialisme met tribalisme die gevaarlijk is. Nationalisme is de oplossing maar dat is succesvol besmeurd door de imperialisten, de globalisten dus.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_203344851
quote:
2s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Russische aandelenmarkt 9% naar beneden, roebel 14%. Geen idee of dat juist minder of meer motivatie is voor Poetin om iets te doen...
Als hij er oprecht van is overtuigd dat Oekraine een gevaar vormt voor de nationale veiligheid van Rusland zal hij hier niet van onder de indruk raken. Dat mag wat kosten om die veiligheid te waarborgen.
pi_203345026
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik heb het ook niet zo op die katholieke Brabo's en Limbo's, maar qua etnisch conflict vind ik het best meevallen.

Het is vooral de combinatie van imperialisme met tribalisme die gevaarlijk is. Nationalisme is de oplossing maar dat is succesvol besmeurd door de imperialisten, de globalisten dus.
Ieder land heeft een unieke etnische samenstelling maar Brabo's en Limbo's vallen gewoon onder de Nederlandse tribe lijkt mij.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
pi_203345063
quote:
Aanleiding is de Russische militaire dreiging aan de grenzen van Oekraïne; Moskou heeft meer dan 100.000 militairen aan de grens geposteerd. "De NAVO zal alle noodzakelijke maatregelen blijven nemen om bondgenoten te beschermen en te verdedigen", zegt topman Jens Stoltenberg.

In een reactie beticht Rusland de NAVO ervan dat ze met de versterkingen de spanningen in Oekraïne opvoeren. De versterkingen gaan lijnrecht in tegen de eisen die Rusland bij de NAVO op tafel heeft gelegd. Moskou wil dat de NAVO zijn militaire aanwezigheid in Oost-Europa juist afbouwt.

Tot nu toe staat de Europese Unie voornamelijk aan de zijlijn in het overleg over Oekraïne. En hoewel de Europese Unie benadrukt dat ze bij ieder overleg goed geïnformeerd worden door de Amerikanen, dringt zich toch het beeld op van 'wie niet aan tafel zit, staat op het menu'. Rusland en Amerika bepalen wat er gegeten wordt, de Europese Unie moet het maar slikken

https://nos.nl/artikel/24(...)sische-troepenopbouw
Niet verder gecontroleerd maar dit had je toch kunnen verwachten als Rusland. Je plaatst veel troepen bij de Navo grenzen en gaat dan klagen wanneer de Navo hetzelfde gaat doen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_203345123
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Ik heb het ook niet zo op die katholieke Brabo's en Limbo's, maar qua etnisch conflict vind ik het best meevallen.

Het is vooral de combinatie van imperialisme met tribalisme die gevaarlijk is. Nationalisme is de oplossing maar dat is succesvol besmeurd door de imperialisten, de globalisten dus.
Nationalisme is juist het probleem hier. wat is het verschil tussen tribalisme en nationalisme in moderne natiestaten (in dit conflict?)


Voor dit conflict is geen goede oplossing. omdat er ook meespeeld dat de Russen zich als dominante oudere machtige Slavischen ziet, en dat gezien de andere Slavische volkeren die bij het westen aansloten (zoals ze dit behalve in tijden van de Sovjet-Unie altijd gedaan hebben) allen machtiger en het beter doen dan Rusland, zorgt ouderwets Conservatief denken er ook voor dat ze neer kijken op de Oekraïners, en door deze ontwikkelingen ze steeds verder af komen te staan, van de Slavische cultuur (lees russische gedomineerde cultuur), dus dat moet beschermd worden. Dit zie vaker als dominante machten ontrafelen (spanje, Frankrijk, japan, Duits sprekende (de :Europese monarchen) etc.
pi_203345307
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:33 schreef Korenfok het volgende:

[..]
Nationalisme is juist het probleem hier. wat is het verschil tussen tribalisme en nationalisme in moderne natiestaten (in dit conflict?)

Voor dit conflict is geen goede oplossing. omdat er ook meespeeld dat de Russen zich als dominante oudere machtige Slavischen ziet, en dat gezien de andere Slavische volkeren die bij het westen aansloten (zoals ze dit behalve in tijden van de Sovjet-Unie altijd gedaan hebben) allen machtiger en het beter doen dan Rusland, zorgt ouderwets Conservatief denken er ook voor dat ze neer kijken op de Oekraïners, en door deze ontwikkelingen ze steeds verder af komen te staan, van de Slavische cultuur (lees russische gedomineerde cultuur), dus dat moet beschermd worden. Dit zie vaker als dominante machten ontrafelen (spanje, Frankrijk, japan, Duits sprekende (de :Europese monarchen) etc.
Een fraai staaltje Nederlands dit. Je zegt volgens mij interessante dingen maar ik heb geen idee wat je bedoelt.
Op donderdag 14 juli 2022 11:43 schreef Caland het volgende:
Pietjepuk is mijn vriend
  maandag 24 januari 2022 @ 15:10:09 #20
464681 hollandia02
"The Young Boy"
pi_203345752
quote:
88s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:02 schreef sp3c het volgende:
de Belgen hebben volgens mij nog nooit op elkaar geschoten
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Action_Fouronnaise

Lees dit maar eens.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_203346054
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Niet verder gecontroleerd maar dit had je toch kunnen verwachten als Rusland. Je plaatst veel troepen bij de Navo grenzen en gaat dan klagen wanneer de Navo hetzelfde gaat doen.
De enige manier waarop Rusland iets gedaan kan krijgen is brinkmanship. De NAVO bedreigen zou geen indruk maken, want Rusland is de zwakkere partij. Ook de ontwikkeling van Dr Strangelove wapens (wat ik verwacht had toen NAVO de bezwaren tegen het raketschild bleef wegwuiven, al dacht ik eerder aan salted nukes) heeft blijkbaar weinig indruk gemaakt. Blijft over: het risico op "een onbedoelde oorlog" verhogen. En dat risico is het grootst tijdens periodes van grote spanning (tijdens de Cuba crisis; tijdens Able Archer, twee maanden nadat de Soviets KAL007 met een Amerikaans congreslid aan boord, neerschoten).
Het risico op vergissingen is de laatste jaren reeds toegenomen: Rusland had vier early warning satellieten (drie in HEO, één in GEO), momenteel slechts één meer. Rusland kan dat risico nog verder vergroten door de taktische nukes uit central storage te nemen en aan de grens te deployen (zodat ze bij een warning haast geen tijd voor verificatie hebben, use them or lose them), door hun Dead hand systeem steeds actief te houden, door een idee uit de Sovjet tijd te implimenteren: een launch button waarmee de hoogst geplaatste politici rechtstreeks kunnen launchen, zonder raadpleging van de generaals.

Ik zeg niet dat het verstandig zou zijn, maar volgens mij is dat ongeveer wat Putin in gedachten heeft.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_203346211
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:12 schreef Confetti het volgende:

[..]
Als hij er oprecht van is overtuigd dat Oekraine een gevaar vormt voor de nationale veiligheid van Rusland zal hij hier niet van onder de indruk raken. Dat mag wat kosten om die veiligheid te waarborgen.
Als hij oprecht denkt dat Oekraïne of zelfs de NAVO-legers een bedreiging voor Rusland zijn dan is hij een idioot. Geen enkel land in Europa heeft de munitie, mankracht of een bevolking die zin heeft in oorlog met een nucleaire macht. Het enige nadeel voor hem is dat Rusland zijn buren niet zomaar meer kan terroriseren. Fuck Poetin en de mensen die hier ook maar iets van begrip voor hem hebben.
  maandag 24 januari 2022 @ 15:43:19 #23
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_203346426
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 15:37 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Als hij oprecht denkt dat Oekraïne of zelfs de NAVO-legers een bedreiging voor Rusland zijn dan is hij een idioot. Geen enkel land in Europa heeft de munitie, mankracht of een bevolking die zin heeft in oorlog met een nucleaire macht. Het enige nadeel voor hem is dat Rusland zijn buren niet zomaar meer kan terroriseren. Fuck Poetin en de mensen die hier ook maar iets van begrip voor hem hebben.
Het gaat hem er niet zozeer om of Oekraïne nu een bedreiging is, maar of het land dat kan worden in de toekomst.

Dat en hij wil Oekraïne gewoon domineren natuurlijk. Het een sluit het ander niet uit.
Incelfrikandel
pi_203346431
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Ieder land heeft een unieke etnische samenstelling maar Brabo's en Limbo's vallen gewoon onder de Nederlandse tribe lijkt mij.
Het is niet zo heel lang geleden dat er in Limburg een sterk sentiment voor afscheiding rondwaarde. Dat Brabo's gewoon Nederlanders zijn is ook maar zo gegroeid, dankzij de natiestaat.

quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:33 schreef Korenfok het volgende:

Nationalisme is juist het probleem hier. wat is het verschil tussen tribalisme en nationalisme in moderne natiestaten (in dit conflict?)[/quote]Nee, de imperialisten (in casu de globalisten) geven het nationalisme de schuld van de ellende die ontstaat wanneer imperialisten het tribalisme voeden.

Nationalisme is gebaseerd op het staasverband van de geboortegrond, dat zit ook al in de naam. Tribalisme gaat doorgaans om bloedlijnen, wat dan ook weer allerlei problemen geeft qua nepotisme en corruptie. Dankzij Italiaans nationalisme voelen al die totaal verschillende mensen met hun eigen stadsstaatjes zich Italiaan.

Imperialisten kunnen niks met sterke natiestaten, dus die gaan dan onrust stoken langs etnische/tribalistische lijnen. Dat zagen we in de Congo na de onafhankelijkheid, in Joegaslavie na de val van de muur en ook in Oekraine hebben we het imperialisme van de EU/NATO tegenover het imperialisme van Rusland dat het land in tweeen deelt.

quote:
Voor dit conflict is geen goede oplossing. omdat er ook meespeeld dat de Russen zich als dominante oudere machtige Slavischen ziet, en dat gezien de andere Slavische volkeren die bij het westen aansloten (zoals ze dit behalve in tijden van de Sovjet-Unie altijd gedaan hebben) allen machtiger en het beter doen dan Rusland, zorgt ouderwets Conservatief denken er ook voor dat ze neer kijken op de Oekraïners, en door deze ontwikkelingen ze steeds verder af komen te staan, van de Slavische cultuur (lees russische gedomineerde cultuur), dus dat moet beschermd worden. Dit zie vaker als dominante machten ontrafelen (spanje, Frankrijk, japan, Duits sprekende (de :Europese monarchen) etc.
Als Oekraine sterk nationalistisch zou zijn zouden ze zich samen keren tegen zowel de EU/NATO als Rusland, en besluiten de poort tussen Rusland en het Westen worden. Die Oekrainers hebben wel door dat ze uit twee helften bestaan, het probleem is wat zowel de EU als Rusland met het land willen.

De complexiteit zit hem in het Soviet verleden, waardoor er een demografische verandering is geweest die het evenwicht verstoord heeft en met name wat betreft de Krim, maar die was eigenlijk al etnisch Russisch en ging slechts door een administratieve toevalligheid bij Oekraine horen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')