abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203344216
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:07 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik denk dat de grootste 'fout' die ze gemaakt hebben binnen het OMT is te vergeten dat de grafieken die naar buiten gebracht worden overkomen als 'de waarheid' of 'de meest waarschijnlijke voorspelling'.

In dit geval hadden ze bijvoorbeeld ook grafieken kunnen presenteren als:
- Wat als omikron 20% minder ziekmakend is? Of 40? Of 60? Het is dan aan het kabinet om te bepalen hoeveel risico ze bereid zijn te nemen adhv de geluiden uit Zuid-Afrika destijds.

Ik weet verder overigens niet hoe complex het model is, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ze dagenlang bezig zijn om zo'n parameter in het model te wijzigen/toe te voegen.

Waar ik wel moeite mee heb is het bekritiseren van de uitslag terwijl je de aannames moet bekritiseren. Verder is het ook weer niet zo moeilijk om te bedenken dat je de getallen door de helft moet doen als het slechts de helft ziekmakender is. Alleen met zo'n opmerking heeft men blijkbaar ook onderschat hoezeer de beeldvorming blijft hangen bij een grafiek, en niet bij de nuances.
Oh eens. Jij en ik hebben de discussie vaker gehad dat je de parameters die je invoert moet bekritiseren, maar dat is denk ik ook wat de meeste mensen bedoelen als ze kritiek hebben op het model.

Het lijkt erop dat de verschillende grafieken gepresenteerd worden aan het OMT en niet in het advies terecht komen. Het kan zijn dat ze wel bij de Catshuisoverleggen gepresenteerd zijn en dat op basis daarvan beleid gemaakt wordt, maar dat is niet wat uit de stukken komt. Gevolg daarvan is dat de tweede kamer daar niet op kan controleren (en wij dus ook niet weten wat er daar plaatsvindt.

Naar mijn mening had er en advies bij de verschillende scenario's moeten staan. Wat heeft het voor gevolgen op de ziekenhuizen, met hoeveel moet de R gedrukt worden om tot een realistisch scenario te komen? Dan kun je het OMT de verschillende scenario's laten adviseren en kan de regering uit de gereedschapskist "shoppen" om de R voldoende te drukken.
pi_203344218
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:41 schreef nostra het volgende:
Nee, maar een prognose is precies dat: een prognose.
Alleen je kunt je afvragen of ze wel voldoende doorhebben dat wij zijn zien als een prognose door het publiek anders geïnterpreteerd wordt. Een prognose kan zijn 'dit is wat onze beste inschatting is van wat er gaat gebeuren'. Een prognose kan ook zijn 'dit is wat er gaat gebeuren, gegeven X', waarbij X helemaal niet per se de realiteit hoeft te zijn.

Volgens mij zijn die modellen vooral bedoeld als vergelijkingsmateriaal, om "orde van grootten" weer te geven. En niet om per se de meest waarschijnlijke toekomst te schetsen.

[ Bericht 0% gewijzigd door DireStraits7 op 24-01-2022 13:19:30 ]
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_203344219
poe hee ik zie een stijging op de kliniek en er komen deze week ook nog eens versoepelingen. ik zeg: de komende twee weken worden cruciaal.
  maandag 24 januari 2022 @ 13:15:58 #279
168739 Red_85
'echt wel'
pi_203344237
quote:
6s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:13 schreef Nielsch het volgende:
poe hee ik zie een stijging op de kliniek en er komen deze week ook nog eens versoepelingen. ik zeg: de komende twee weken worden cruciaal.

Tot juno
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203344244
Overigens blijft één andere gunstige factor nog altijd onderbelicht: de ligduur. Die is t.o.v. delta ook gehalveerd, dus dat betekent dat je niet alleen minder mensen in het ziekenhuis krijgt, ze liggen er ook korter. Dus dan kun je je curve niet alleen delen door 2, maar zelfs door 4. En dan kom je opeens wel weer dichtbij de getallen uit het model, denk ik.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_203344278
quote:

[..]
- Wat als omikron 20% minder ziekmakend is? Of 40? Of 60? Het is dan aan het kabinet om te bepalen hoeveel risico ze bereid zijn te nemen adhv de geluiden uit Zuid-Afrika destijds.

Dit lijkt mij ook wel een probleem.
Het OMT maakt zulke aannames (bewust), rekenen dit door en op basis van deze aannames wordt er een maatregelen pakket samengesteld" en gepresenteerd.

Het zou beter zou zijn om meerdere scenarios/maatregel pakketten uit te werken.

Lastige is dan wel hoeverre we kunnen verwachten dat Rutte/Ernst een inhoudelijke afweging kunnen maken tussen de scenarios,
Maar het zou iig al iets zijn als ze bijvoorbeeld wat laten zien als "dit verwachten we met openingstijden tot 18:00, en dat bij 22:00, en dit als we alleen de doorstroomlocaties open doen".
Nu worden al die keuzes gemaakt door het OMT en als 1 advies gebundeld.
pi_203344285
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:16 schreef DireStraits7 het volgende:
Overigens blijft één andere gunstige factor nog altijd onderbelicht: de ligduur. Die is t.o.v. delta ook gehalveerd, dus dat betekent dat je niet alleen minder mensen in het ziekenhuis krijgt, ze liggen er ook korter. Dus dan kun je je curve niet alleen delen door 2, maar zelfs door 4. En dan kom je opeens wel weer dichtbij de getallen uit het model, denk ik.
Beide gevallen komen alleen niet terug in de huidige prognoses, met als gevolg dat de modellen wel juist zijn, de parameters die gebruikt zijn niet kloppen en daardoor de grafiek niet klopt.

Maar op het moment dat gezegd wordt: "De grafiek (model) klopt niet" krijg je wel een dooddoener als antwoord van Wallinga. "Ja misschien is deze communicatie niet geschikt voor het brede publiek" geeft blijk van bar weinig zelfreflectie.
  maandag 24 januari 2022 @ 13:21:14 #283
474254 GurneyIsBestOke
rekent een pak winegums af
pi_203344288
quote:

[..]
Ik denk dat de grootste 'fout' die ze gemaakt hebben binnen het OMT is te vergeten dat de grafieken die naar buiten gebracht worden overkomen als 'de waarheid' of 'de meest waarschijnlijke voorspelling'.

Ik weet verder overigens niet hoe complex het model is, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ze dagenlang bezig zijn om zo'n parameter in het model te wijzigen/toe te voegen.

Waar ik wel moeite mee heb is het bekritiseren van de uitslag terwijl je de aannames moet bekritiseren. Verder is het ook weer niet zo moeilijk om te bedenken dat je de getallen door de helft moet doen als het slechts de helft ziekmakender is. Alleen met zo'n opmerking heeft men blijkbaar ook onderschat hoezeer de beeldvorming blijft hangen bij een grafiek, en niet bij de nuances.
Ik ben het zowaar grotendeels met je eens.
Makkelijk eerste
pi_203344294
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:20 schreef chratnox het volgende:

[..]
Beide gevallen komen alleen niet terug in de huidige prognoses, met als gevolg dat de modellen wel juist zijn, de parameters die gebruikt zijn niet kloppen en daardoor de grafiek niet klopt.

Maar op het moment dat gezegd wordt: "De grafiek (model) klopt niet" krijg je wel een dooddoener als antwoord van Wallinga. "Ja misschien is deze communicatie niet geschikt voor het brede publiek" geeft blijk van bar weinig zelfreflectie.
En toch is dit (blijkbaar) wel de internationale standaard. Want we kunnen wel doen of ze bij het RIVM gekken Henkie zijn, maar de modelleringsteams in het VK en Denemarken kwamen met vrijwel exact dezelfde voorspellingen.
pi_203344308
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:20 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dit lijkt mij ook wel een probleem.
Het OMT maakt zulke aannames (bewust), rekenen dit door en op basis van deze aannames wordt er een maatregelen pakket samengesteld" en gepresenteerd.

Het zou beter zou zijn om meerdere scenarios/maatregel pakketten uit te werken.

Lastige is dan wel hoeverre we kunnen verwachten dat Rutte/Ernst een inhoudelijke afweging kunnen maken tussen de scenarios,
Maar het zou iig al iets zijn als ze bijvoorbeeld wat laten zien als "dit verwachten we met openingstijden tot 18:00, en dat bij 22:00, en dit als we alleen de doorstroomlocaties open doen".
Nu worden al die keuzes gemaakt door het OMT en als 1 advies gebundeld.
Ik denk niet dat het model fijngevoelig genoeg is om dat soort ogenschijnlijk kleine verschillen tussen pakketten door te rekenen. Je zult waarschijnlijk een zulke grote overlap krijgen (bedenk dat de betrouwbaarheidsintervallen behoorlijk groot zijn) dat er vanuit statistisch oogpunt in ieder geval geen verschil waar te nemen is.
pi_203344327
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:22 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
En toch is dit (blijkbaar) wel de internationale standaard. Want we kunnen wel doen of ze bij het RIVM gekken Henkie zijn, maar de modelleringsteams in het VK en Denemarken kwamen met vrijwel exact dezelfde voorspellingen.
Het meest logische is om dan te gaan kijken naar de volgende schakel. Krijgt het OMT alle informatie die door het team van Wallinga gemodelleerd worden? Indien ja, wat doen zij ermee? Duiden zij alle grafieken en geven op alle scenario's hun advies, of worden er een aantal uitgekozen?

Ik kan me herinneren dat bij een interview met Bonten hij aangaf dat er "wel meer dan 20" grafieken voorbij kwamen bij de OMT overleggen. Die zie je nooit terug in het OMT advies, dus dat geeft (mij in elk geval) het gevoel dat het OMT kiest welke grafieken er gebruikt worden voor het advies.

Dat zie ik (voor zover ik de adviezen van andere landen heb gezien) niet in die andere landen terug.
pi_203344330
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:13 schreef chratnox het volgende:
Oh eens. Jij en ik hebben de discussie vaker gehad dat je de parameters die je invoert moet bekritiseren, maar dat is denk ik ook wat de meeste mensen bedoelen als ze kritiek hebben op het model.
Nou ja, dat is ook een aanname natuurlijk. Dat de onderliggende data niet juist zijn is een feit, maar dat wil niet zeggen dat er niet ook iets aan het model schort. Of niet, natuurlijk. Daarnaast heb ik ook wat moeite om te veronderstellen dat de "zachte" data in het model kloppen, zoals inschattingen van contactmomenten en reisbewegingen als gevolg van dingen als beperkte openingstijden. Ik heb ook geen idee of en zo ja hoe die ooit getoetst worden aan de werkelijkheid.
By being a racing driver means - you are racing with other people. And if you no longer go for a gap, that exists, you are no longer a racing driver. Because we are competing. We are competing to win. And the main motivation to all of us is to compete for a victory. ~ Ayrton Senna
  maandag 24 januari 2022 @ 13:27:02 #288
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_203344341
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:25 schreef chratnox het volgende:

[..]
Het meest logische is om dan te gaan kijken naar de volgende schakel. Krijgt het OMT alle informatie die door het team van Wallinga gemodelleerd worden? Indien ja, wat doen zij ermee? Duiden zij alle grafieken en geven op alle scenario's hun advies, of worden er een aantal uitgekozen?

Ik kan me herinneren dat bij een interview met Bonten hij aangaf dat er "wel meer dan 20" grafieken voorbij kwamen bij de OMT overleggen. Die zie je nooit terug in het OMT advies, dus dat geeft (mij in elk geval) het gevoel dat het OMT kiest welke grafieken er gebruikt worden voor het advies.

Dat zie ik (voor zover ik de adviezen van andere landen heb gezien) niet in die andere landen terug.
In de andere landen zijn er in elk geval meerdere clubjes die mogen rekenen aan de gegevens. Dan haal je in elk geval een mogelijke bias van een monopolist eruit waar het gaat om interpretatie, selectie of het tweaken van de input.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_203344364
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:27 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
In de andere landen zijn er in elk geval meerdere clubjes die mogen rekenen aan de gegevens. Dan haal je in elk geval een mogelijke bias van een monopolist eruit waar het gaat om interpretatie, selectie of het tweaken van de input.
Dat bedoel ik. Om even het voorbeeld te pakken van Koopmans eerder vandaag, als er in het OMT een aantal leden zitten die op dezelfde manier denken als Koopmans zal het OMT geneigd zijn het meest pessimistische scenario eruit te pikken om te presenteren aan de regering.
pi_203344365
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:25 schreef nostra het volgende:
Dat de onderliggende data niet juist zijn is een feit
De onderliggende data waarop ze hun modellen fitten (ziekenhuisopnames, aantal besmettingen etc.) lijkt me nu juist het enige wat onomstotelijk vast ligt. ;)
pi_203344382
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:25 schreef chratnox het volgende:

Ze hebben het regelmatig wel gedaan. Steeds zo'n raster met daarin alle combinaties uitgewerkt (meestal 3x3).

Zoiets:

Dit kun je natuurlijk prima doen à la:
- Zelfde virulentie als delta
- 20% minder
- 40% minder
pi_203344388
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:28 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
De onderliggende data waarop ze hun modellen fitten (ziekenhuisopnames, aantal besmettingen etc.) lijkt me nu juist het enige wat onomstotelijk vast ligt. ;)
Dat is inmiddels ook discutabel natuurlijk.

Stel dat 10% van de mensen er niet ligt vanwege Covid maar met Covid. Dat houdt in dat de ligduur van die 10% heel anders is dan de rest van de mensen die er liggen.

De (besmettings)cijfers hebben de hele pandemie al niet geklopt, er is een reden dat de R pas 2 weken later bekend is :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-01-2022 13:31:26 ]
pi_203344392
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:23 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]
Ik denk niet dat het model fijngevoelig genoeg is om dat soort ogenschijnlijk kleine verschillen tussen pakketten door te rekenen. Je zult waarschijnlijk een zulke grote overlap krijgen (bedenk dat de betrouwbaarheidsintervallen behoorlijk groot zijn) dat er vanuit statistisch oogpunt in ieder geval geen verschil waar te nemen is.
Zou dat model het niet ondersteunen?
Het lijkt mij dat alle micri management maatregelen als "we sluiten om 20:00", groepsgrote naar 50%, "mondkapjes in de klassen" etc in ieder geval bij het OMT kwantificeerbaar zijn.

Want waarom zou je anders "openen om 20:00" adviseren?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 24 januari 2022 @ 13:33:07 #294
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203344410
Die stijging van vandaag, zijn dat echt corona patienten, of hebben deze patienten toevallig ook corona?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 24 januari 2022 @ 13:33:50 #295
49501 4-elements
Arrectis Auribus
pi_203344417
twitter
That's history. I say history because it happened in the past.
Murray Walker
pi_203344419
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:33 schreef Netsplitter het volgende:
Die stijging van vandaag, zijn dat echt corona patienten, of hebben deze patienten toevallig ook corona?
Waarom komt deze vraag 500 keer langs.
Tap tap tap
pi_203344421
Heb het idee dat ze de quarantaine regels alleen willen versoepelen voor scholieren/het onderwijs.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_203344422
quote:
1s.gif Op maandag 24 januari 2022 06:50 schreef Spablauw214 het volgende:

Koopmans begint wel in rap tempo de personificatie van afnemende relevantie te worden zo.
Ik moet hem quoten, prachtige zin.
pi_203344425
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:34 schreef Jor_Dii het volgende:
Heb het idee dat ze de quarantaine regels alleen willen versoepelen voor scholieren/het onderwijs.
Dat bevestigde Rutte ook bij het vorige persmoment (vrijdag dacht ik).
pi_203344427
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:31 schreef chratnox het volgende:

[..]
Dat is inmiddels ook discutabel natuurlijk.

Stel dat 10% van de mensen er niet ligt vanwege Covid maar met Covid. Dat houdt in dat de ligduur van die 10% heel anders is dan de rest van de mensen die er liggen.

De (besmettings)cijfers hebben de hele pandemie al niet geklopt, er is een reden dat de R pas 2 weken later bekend is :)
Alleen dat maakt de data zelf niet onjuist. Je kunt het wel foutief interpreteren. De data is wat het is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')