abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203321583
Welkom bij Het Hardlooptopic! Dit topic is voor alle hardlopers, van hardlopende beginners tot helden van de RoPaRun. Het maakt niet uit of je nou met Evy loopt, je eigen schema volgt of bij een vereniging loopt: Iedereen is hier welkom! Je kan in dit topic praten over hoe het gaat, welke kleding je wil dragen, hoe zwaar/makkelijk het allemaal gaat. Je kan het zo gek niet verzinnen. Stel ook gerust vragen, we zijn hier om elkaar te helpen!

>> Ben je fervent Strava gebruiker? Join de Fok! Hardlopers club

SPOILER: Wie loopt er waar en wanneer? :)
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Schema's
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 2020 Challenge
SPOILER: PRs bijhouden
SPOILER: Divers
SPOILER: Blogs van enkele vaste posters
Nieuw deel, nieuwe kansen!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203323719
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 21:00 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik fiets ook veel naar mijn werk 14km enkele reis maar ik tel dat niet mee als training. Probeer ook echt rustig aan te doen, meestal rond de 20km/u zodat ik gewoon in mijn gewone kleding kan gaan en buiten het woon-werkverkeer mijn trainingen (ook wielrennen en hardlopen) gewoon nog kan doen. Het scheelt ook niet veel in reistijd, een minuutje of 10 langer fietsen maar ik hoef me dan niet meer om te kleden..
20 of 28 gemiddeld is wel een verschilletje. Voor mij voelt het fietsen naar werk wel als training en de rechte stukken langs het water of de snelweg trap ik meestal ook wel tussen de 32 en 38 kmh, afhankelijk van wind mee of tegen. Heb ook wel gewoon een wielerpakje aan. Als ik 20kmh gemiddeld ga fietsen, dan ben ik 50 minuten onderweg en dan is met de auto wel echt veel sneller, nu ben ik bijna even snel.

Nadeel is dus wel dat 5 dagen woon-werk best wat invloed heeft op m'n hardloopprestaties, zeker als ik zoals vandaag op een zaterdag loop.
pi_203324350
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 22:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
20 of 28 gemiddeld is wel een verschilletje. Voor mij voelt het fietsen naar werk wel als training en de rechte stukken langs het water of de snelweg trap ik meestal ook wel tussen de 32 en 38 kmh, afhankelijk van wind mee of tegen. Heb ook wel gewoon een wielerpakje aan. Als ik 20kmh gemiddeld ga fietsen, dan ben ik 50 minuten onderweg en dan is met de auto wel echt veel sneller, nu ben ik bijna even snel.

Nadeel is dus wel dat 5 dagen woon-werk best wat invloed heeft op m'n hardloopprestaties, zeker als ik zoals vandaag op een zaterdag loop.
Dat is inderdaad wel redelijk intensief. Toch beter om een dag per week rust te houden zou ik zeggen.
Je lichaam moet ten slotte ook kunnen herstellen.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  Eindredactie Sport / Forummod zaterdag 22 januari 2022 @ 23:51:53 #4
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiėr:
pi_203325867
Inmiddels heb ik volgens mij bijna een jaar niet hardgelopen, maar ik kom me weer melden. Mijn vriendin heeft zich geplaatst voor de Olympische Spelen in Beijing en is ook daadwerkelijk genoemd in de aankondiging voor het Braziliaanse team, maar lijkt het vanwege positieve COVID-19-tests alsnog te gaan missen, tenzij ze een wonder in d'r schoot geworpen krijgt. Om haar in de komende maanden wat afleiding te bezorgen ter verwerking van dit drama en om mijzelf weer eens een trainingsdoel te bezorgen (maar vooral dat eerste), ga ik haar de volledige vrijheid geven om mij te trainen (ze heeft een sportopleiding gevolgd en is sporter, het is niet zo dat ik mijn lot in handen van een nietsnut leg, anders had ik het niet gedaan natuurlijk). Als zij zegt dat ik x kilometer moet lopen, ga ik x kilometer lopen, als zij zegt dat ik vier keer toeterend om de kerk moet kruipen, ga ik vier keer toeterend om de kerk kruipen, bij wijze van spreken.

Doelen voor ergens in het jaar, we zullen wel zien wanneer (en als het nog niet lukt, dan volgend jaar): halve marathon onder de twee uur, tien kilometer onder de vijftig minuten, maar nu echt. Te beginnen in februari, vermoedelijk.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_203328107
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 22:37 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ja, dat is inderdaad ook net wat je er mee wilt bereiken. Ik fiets overigens niet op de racefiets naar het werk, dus denk dat het qua inspanning wel overeenkomt met 26-28 rijden als ik op deze fiets 20 rijd. Maar mijn doel is juist om mijn benen er niet mee te vermoeien, alles in zone 0, maar toch lekker buiten te zijn. En ik werk nog steeds ook wel best veel thuis, dus het is nu maximaal 3x per week dat ik ga, ook wel een verschil.

[ Bericht 0% gewijzigd door La_Tramposa op 23-01-2022 09:58:28 ]
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203330659
Ik vind op de fiets 6 kilometer al ver.

Dat gezegd hebbende. Eerste duurloop op carbon net. 21 kilometer en geen centje last van de benen gehad. Nu komt dat natuurlijk ook doordat ik inmiddels al zo veel lange duurlopen rond deze afstand heb gedaan, maar het zal een combi zijn. Fijn schoentje.
Zeeuwse mossels kunnen altijd!
pi_203333211
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 23:51 schreef heywoodu het volgende:
Inmiddels heb ik volgens mij bijna een jaar niet hardgelopen, maar ik kom me weer melden. Mijn vriendin heeft zich geplaatst voor de Olympische Spelen in Beijing en is ook daadwerkelijk genoemd in de aankondiging voor het Braziliaanse team, maar lijkt het vanwege positieve COVID-19-tests alsnog te gaan missen, tenzij ze een wonder in d'r schoot geworpen krijgt. Om haar in de komende maanden wat afleiding te bezorgen ter verwerking van dit drama en om mijzelf weer eens een trainingsdoel te bezorgen (maar vooral dat eerste), ga ik haar de volledige vrijheid geven om mij te trainen (ze heeft een sportopleiding gevolgd en is sporter, het is niet zo dat ik mijn lot in handen van een nietsnut leg, anders had ik het niet gedaan natuurlijk). Als zij zegt dat ik x kilometer moet lopen, ga ik x kilometer lopen, als zij zegt dat ik vier keer toeterend om de kerk moet kruipen, ga ik vier keer toeterend om de kerk kruipen, bij wijze van spreken.

Doelen voor ergens in het jaar, we zullen wel zien wanneer (en als het nog niet lukt, dan volgend jaar): halve marathon onder de twee uur, tien kilometer onder de vijftig minuten, maar nu echt. Te beginnen in februari, vermoedelijk.
Mijn god, wat een ellende moet dat zijn. Jarenlang zo hard getraind om tot het niveau te komen, heb je je daadwerkelijk geplaatst, loopt het stuk om zoiets. Dat moet een enorme mentale klap zijn. Veel sterkte daar mee!
  Forum Admin zondag 23 januari 2022 @ 16:50:08 #8
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_203334493
quote:

Dat is wel erg rot nieuws, redt ze het net niet qua 7dagen en 24 uur klachtenvrij of gelden er weer andere regels?
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  Forum Admin zondag 23 januari 2022 @ 16:51:02 #9
54263 crew  Pharkus
pi_203334509
En succes met toeteren rond de kerk.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 januari 2022 @ 16:52:52 #10
284411 crew  heywoodu
pi_203334539
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 16:50 schreef Pharkus het volgende:

[..]
Dat is wel erg rot nieuws, redt ze het net niet qua 7dagen en 24 uur klachtenvrij of gelden er weer andere regels?
Morgen móet het negatief zijn, dan is er nog genoeg tijd om het papierwerk te regelen (mits ze daarna ook negatief blijft, natuurlijk). Dat is ook het voornaamste punt, de papieren/negatieve tests die ingeleverd moeten worden bij de Chinezen.

Ik blijf hoop houden, maar zoek voor de zekerheid mijn hardloopschoenen maar alvast op.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiėr in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
pi_203334730
quote:

Wat verschrikkelijk moet dat zijn :( Vooral nu op dit moment, nu iedereen omikron lijkt te krijgen en niemand er ziek van wordt.. En dan je jarenlange droom weg door 1 zo'n rood streepje..

Voor jou in ieder geval een gelukje bij een ongeluk, want van trainen met een doordacht plan word je vrijwel altijd beter. Al is jouw vriendin volgens mij ook wel in staat om jou heel hard te laten afzien :P })
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 23 januari 2022 @ 17:11:05 #12
284411 crew  heywoodu
pi_203334804
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 17:06 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Wat verschrikkelijk moet dat zijn :( Vooral nu op dit moment, nu iedereen omikron lijkt te krijgen en niemand er ziek van wordt.. En dan je jarenlange droom weg door 1 zo'n rood streepje..

Het streepje is vooral gisteren en vandaag ook echt heel dun geweest op de (zelf)test, vandaag zelfs bijna onzichtbaar, het zou me helemaal niks verbazen als ze straks echt één dag te laat een negatieve PCR-test heeft, maar men al een vervanger aan heeft gewezen (die keuze moet een keer gemaakt worden, dat is logisch en neem ik 'de bond' ook zeker niet kwalijk).
quote:
Voor jou in ieder geval een gelukje bij een ongeluk, want van trainen met een doordacht plan word je vrijwel altijd beter. Al is jouw vriendin volgens mij ook wel in staat om jou heel hard te laten afzien :P })
Ik heb toegezegd dat ik alle trainingen zo goed mogelijk af ga werken. En ze woont inmiddels ook hier, dus smokkelen ('want ze zit toch ver weg') zit er niet in. Dat wordt inderdaad afzien :D
  Forum Admin zondag 23 januari 2022 @ 17:41:32 #13
54263 crew  Pharkus
pi_203335184
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 16:52 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Morgen móet het negatief zijn, dan is er nog genoeg tijd om het papierwerk te regelen (mits ze daarna ook negatief blijft, natuurlijk). Dat is ook het voornaamste punt, de papieren/negatieve tests die ingeleverd moeten worden bij de Chinezen.

Ik blijf hoop houden, maar zoek voor de zekerheid mijn hardloopschoenen maar alvast op.
Da's wel een domper. Fingers crossed.
pi_203335948
Mijn eerste week van marathontraining zit erop. 76km hardgelopen, en nog 112 km gefietst en 2 krachttrainingen. En het mooiste is, mijn benen voelen superfris na de duurloop van vandaag! Dat is natuurlijk wel het verschil door meer in de lage zones te trainen. Ben benieuwd hoe het verder gaat, je hebt natuurlijk ook wel wat echt zware trainingen nodig als marathonsimulatie..
pi_203336008
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:49 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ja, dat is inderdaad ook net wat je er mee wilt bereiken. Ik fiets overigens niet op de racefiets naar het werk, dus denk dat het qua inspanning wel overeenkomt met 26-28 rijden als ik op deze fiets 20 rijd. Maar mijn doel is juist om mijn benen er niet mee te vermoeien, alles in zone 0, maar toch lekker buiten te zijn. En ik werk nog steeds ook wel best veel thuis, dus het is nu maximaal 3x per week dat ik ga, ook wel een verschil.
Ik heb geen zone 0, zone 1 is de laagste met hartslag tussen de 0 en 123 bmp. :P

Ik heb niet perse een doel met die woonwerkritten moet uiteindelijk op m'n werk komen op de meest efficiente manier. Dus ik fiets wel door anders kom ik te laat. Ik denk niet dat ik m'n benen heel erg vermoei, maar wel het herstel van het voorgaande weekend vertraag of zelf voorkom.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 23:00 schreef BOKA het volgende:

[..]
Dat is inderdaad wel redelijk intensief. Toch beter om een dag per week rust te houden zou ik zeggen.
Je lichaam moet ten slotte ook kunnen herstellen.
Ja dat doe ik ook eindelijk wel. Liever zou ik het niet doen, maar als ik merk dat de vermoeidheid opbouwt, dan neem ik wel één of twee dagen rust. Morgen ga ik waarschijnlijk een dag niets doen, dan weer even verder zien.

Ik heb stiekem ook nog het idee om te training voor een marathon (eerste keer), maar dat vind ik momenteel nog lastig te combineren. Deze week deadline voor inschrijving voor Rotterdam via werk. Twijfel.
pi_203336169
Wel keihard, die olympisch athleten die dan door zo’n test afvallen. Ik snap het wel, maar voor de sporters in kwestie is het echt heel sneu, vooral omdat ze er zelf nauwelijks iets aan kunnen doen.

Succes met je trainingen trouwens! Ben je er helemaal uit?
Whatever...
pi_203336209
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 18:32 schreef La_Tramposa het volgende:
Mijn eerste week van marathontraining zit erop. 76km hardgelopen, en nog 112 km gefietst en 2 krachttrainingen. En het mooiste is, mijn benen voelen superfris na de duurloop van vandaag! Dat is natuurlijk wel het verschil door meer in de lage zones te trainen. Ben benieuwd hoe het verder gaat, je hebt natuurlijk ook wel wat echt zware trainingen nodig als marathonsimulatie..
Toe maar. Dat is best veel. Nou heb ik ook wel gezien inmiddels dat je een behoorlijk trainingsbeest bent, maar toch.

Ik heb gisteren 45 km gefietst en in totaal 50km gelopen. 2x kracht en 22km vandaag maar ik ben nu aardig op. Morgen rustig aan :)
Whatever...
pi_203342231
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:13 schreef Cynic het volgende:
Hartslagband bovenlangs zit inderdaad veel beter. Loop er niet zo vaak mee, maar misschien nu wat vaker. :)
^O^
DCRainmaker gaf jaren geleden deze tip en hij had gelijk.

@Levitas: welkom terug!
pi_203342422
Maar wat zijn nu de beste hartslagbanden eigenlijk? Welke gebruiken jullie, want ik gebruik eigenlijk altijd alleen de optische.
pi_203342426
Ik heb pas een nieuwe gekocht, een Wahoo Tickr. Heb hem dus pas een week maar tot nu toe bevalt hij heel goed, zit fijn en meet nauwkeurig. En niet te duur.
pi_203342573
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 18:46 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Toe maar. Dat is best veel. Nou heb ik ook wel gezien inmiddels dat je een behoorlijk trainingsbeest bent, maar toch.

Ik heb gisteren 45 km gefietst en in totaal 50km gelopen. 2x kracht en 22km vandaag maar ik ben nu aardig op. Morgen rustig aan :)
Na mn duurloop van 22 km gisteren waren mn benen ook wel moe. Maar dat waren ze daarvoor ook al wel. :') Komt vermoedelijk omdat ik op donderdag intensieve intervaltraining had, op vrijdag voor het eerst sinds maanden weer eens krachtraining heb gedaan, de dag erna 40 minuten over het strand moest rennen (van mn trainer) en daardoor zondag al spierpijn had voorik was begonnen.
Vandaag dus ook maar even rustig aan.
Vorige week in totaal 56 km gerend.
pi_203343070
Is het met de huidige smartwatches echt zo dat hartslagbanden significant accurater zijn? En verschilt dat dan per merk/type smartwatch? Dacht dat dat tegenwoordig wel redelijk goed zat allemaal. n=1 verhaal, maar mijn Garmin 45 week ongeveer 3 bpm af tijdens een inspanningstest met volledige ECG. Sportarts gaf aan dat ik dat prima als referentie kon gebruiken - Nu heb ik natuurlijk wel een iets ander doel dan een toptijd op een marathon, maar goed

En thanks @Zwabberhark, ook jouw username herken ik nog! :W
pi_203343088
quote:
99s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:42 schreef mosselmossel het volgende:
Maar wat zijn nu de beste hartslagbanden eigenlijk? Welke gebruiken jullie, want ik gebruik eigenlijk altijd alleen de optische.
Zijn de verschillen niet heel klein? De Polar H10 (ook te gebruiken met je Garmin) werd ooit gezien als de smeersel van de smeersel, maar is al zo oud dat de concurrentie inmiddels wel net zulke goede banden zal maken.

Ikzelf gebruik de polsmeting, maar dat is luiheid, je hebt er weinig aan.
pi_203343121
Gisteravond had ik trouwens echt wel een totale ineenstorting. Eerst 5 uur op, werken, naar huis, omkleden voor een duurloop van 25 km. Na 20 km was ik er helemaal klaar mee. Ik had al 20000 stappen gezet met een pijntje tussen enkel en achilles (die deuk daar), was moe, moest ontlasten en mentaal gezien was ik zo game over dat ik het opperwezen hardop aangeroepen heb.
pi_203343247
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 11:00 schreef BOKA het volgende:

[..]
Na mn duurloop van 22 km gisteren waren mn benen ook wel moe. Maar dat waren ze daarvoor ook al wel. :') Komt vermoedelijk omdat ik op donderdag intensieve intervaltraining had, op vrijdag voor het eerst sinds maanden weer eens krachtraining heb gedaan, de dag erna 40 minuten over het strand moest rennen (van mn trainer) en daardoor zondag al spierpijn had voorik was begonnen.
Vandaag dus ook maar even rustig aan.
Vorige week in totaal 56 km gerend.
Rustdagen zijn ook wel lekker af en toe! Mijn benen zijn vandaag toch ook wel wat stijfjes. Dus straks even lekker stuk wandelen en dan morgen weer rustig iets doen.
Whatever...
pi_203343315
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 11:40 schreef Levitas het volgende:
Is het met de huidige smartwatches echt zo dat hartslagbanden significant accurater zijn? En verschilt dat dan per merk/type smartwatch? Dacht dat dat tegenwoordig wel redelijk goed zat allemaal. n=1 verhaal, maar mijn Garmin 45 week ongeveer 3 bpm af tijdens een inspanningstest met volledige ECG. Sportarts gaf aan dat ik dat prima als referentie kon gebruiken - Nu heb ik natuurlijk wel een iets ander doel dan een toptijd op een marathon, maar goed

En thanks @:zwabberhark, ook jouw username herken ik nog! :W
Banden zijn iets accurater schijnt, maar bijvoorbeeld de apple watch is heel accuraat. En ik verwacht dat de neiuwste generaties horloges nog beter zijn. En dan nog. Je moet je afvragen of de modellen die je gebruikt voor je training niet veel meer onzekerheid bevatten dan die hartslagmeting.

Als je niet een labtest met omslagpunten gedaan hebt kort geleden dan is het waarschijnlijk helemaal niet interessant om te weten of je 3 slagen afwijking hebt tussen meetmethodes.

Kort gezegd: ik denk eigenlijk dat het een non-discussie is. De foutmarges van alle andere dingen die wij 'amateurs' doen zijn waarschijnlijk nog veel hoger. Daarnaast zijn de modellen ook niet zwart wit. Je gaat tussen een hartslag van 138 en 139 gemiddeld ook niet ineens 2x zo moe zijn omdat het toevallig net een zone hoger uitkomt.
Whatever...
pi_203343409
Het grootste probleem is dat optische meting langzaam reageren op een hogere hartslag bij intervallen. Ik denk niet dat dat verholpen kan worden omdat de verhoogde hartslag in je pols ook daadwerkelijk later merkbaar is.
pi_203343823
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:03 schreef Zwabberhark het volgende:
Het grootste probleem is dat optische meting langzaam reageren op een hogere hartslag bij intervallen. Ik denk niet dat dat verholpen kan worden omdat de verhoogde hartslag in je pols ook daadwerkelijk later merkbaar is.
Dit inderdaad. Het gaat niet om 3 slagen hoger of lager in een bepaalde zone, maar modellen (en trainers) kijken bij intervallen ook hoe snel de hartslag weer zakt. Als de hartslag elke keer een halve minuut achterloopt bij de snelheid terwijl je 400 meters loopt, is dat niet heel zinnig.
Maar goed, als je niks wilt doen met al die data dan hoef je ook geen hartslagband aan te schaffen natuurlijk.
  maandag 24 januari 2022 @ 13:13:07 #29
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_203344212
quote:
Ik wissel een Garmin band af met een Wahoo (eigenlijk gekocht voor het fietsen). Met de Garmin band krijg je iets meer statistieken te zien in de Connect-app (grondcontacttijd, balans, vert. ratio) maar dat is imo niet interessant genoeg om een prijsverschil van 50 euro te rechtvaardigen.

Als ik er nu een zou kopen dan zou ik direct voor een Wahoo gaan.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_203344541
Dank voor de tips. Ik ga het eens overwegen, want op zich ben ik ook een beetje #teamZwabber : Ikzelf gebruik de polsmeting, maar dat is luiheid
pi_203344671
Wat een enorm verschil door met compressiesokken te lopen :o

Had vrijwel geen last van vermoeide benen na 25km en een dag later nauwelijks last van spierpijn oid. En dat terwijl ik 25km al bijna een jaar niet meer heb gelopen.

Enige vervelende (en beetje zorgwekkende) is dat ik last van m'n knie heb. Voelt als een lopersknie. Heb er de laatste 3km mee gelopen. Deze week maar even heel voorzichtig mee doen. Kan dit niet gebruiken :{
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_203345030
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:55 schreef Neo-Mullen het volgende:
Wat een enorm verschil door met compressiesokken te lopen :o

Had vrijwel geen last van vermoeide benen na 25km en een dag later nauwelijks last van spierpijn oid. En dat terwijl ik 25km al bijna een jaar niet meer heb gelopen.

Enige vervelende (en beetje zorgwekkende) is dat ik last van m'n knie heb. Voelt als een lopersknie. Heb er de laatste 3km mee gelopen. Deze week maar even heel voorzichtig mee doen. Kan dit niet gebruiken :{
Eens! Ik sport sinds 2 weken ook met compressiekousen (Squash en hardlopen). Wat een verschil :). En dan heb ik niet eens die van Stox, maar O'goods van bol.com. Echt perfect! Nauwelijks vermoeid, en nog nergens last van. Welke compressiesokken heb jij?
pi_203346809
Ik krijg ook wel eens zulke hartslagprofielen uit mn horloge (rood=hartslag). Ik weet niet of dat dan door zweet of iets anders komt maar klopt natuurlijk voor geen meter :') geen last van met borstband.
pi_203349105
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:03 schreef Zwabberhark het volgende:
Daarvoor heb ik een Stryd. Best interessant icm de rest van de gegevens.

Overigens mis ik power/hartslag speed/power en energie/km/tijd afgelegd om echt goed te analyseren.

Golden cheetah helpt wel iets. Maar Stryd kan zelf wel iets beter vind ik. Ingebouwde trainingen zijn wel echt top.
Whatever...
pi_203355101
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 16:18 schreef valleilijn het volgende:
Ik krijg ook wel eens zulke hartslagprofielen uit mn horloge (rood=hartslag). Ik weet niet of dat dan door zweet of iets anders komt maar klopt natuurlijk voor geen meter :') geen last van met borstband.
[ afbeelding ]
Wat polsmeters doen is door middel van AI patronen in de bewegingen van je pols herkennen, en op basis daarvan de input van de hartslagmeter "corrigeren". Als je continu 100% dezelfde bewegingen maakt zal dat best accuraat kunnen, kleine afwijkingen ook nog wel, maar zodra je echt afwijkt van dat patroon (even krabben, zweet van je hoofd vegen, etc.) zal de software wat meer moeite hebben met goed herkennen van je pols beweging en hartslag. Dat verklaart denk ik wel onverwachte pieken/dalen in metingen, enz.

Op de één of andere manier registreert mijn borstband i.c.m Garmin horloge (zelfs met nieuwe batterij), m'n hartslag niet meer goed. Komt niet hoger dan 85 slagen/minuut, wat no way kan kloppen. Terwijl pols richting het dubbele aantal slagen gaat. Niet dat het voor mij op dit niveau ook maar iets uitmaakt, maar vind het toch iets apart. Krijg het ook niet gefixt
  dinsdag 25 januari 2022 @ 09:54:00 #36
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203355305
quote:
Ben zelf heel tevreden over de Garmin HRM Run. Werkt altijd, veel betere hartslag dan via de pols uiteraard en heel veel extra data zichtbaar in de Garmin Connect app. Ik gebruik hem uiteraard met een Garmin horloge, geen idee hoe het met die extra data zit in combinatie met een ander merk.
pi_203355481
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 09:34 schreef Levitas het volgende:

[..]
Wat polsmeters doen is door middel van AI patronen in de bewegingen van je pols herkennen, en op basis daarvan de input van de hartslagmeter "corrigeren". Als je continu 100% dezelfde bewegingen maakt zal dat best accuraat kunnen, kleine afwijkingen ook nog wel, maar zodra je echt afwijkt van dat patroon (even krabben, zweet van je hoofd vegen, etc.) zal de software wat meer moeite hebben met goed herkennen van je pols beweging en hartslag. Dat verklaart denk ik wel onverwachte pieken/dalen in metingen, enz.
Snap het ja, maar vooral het probleem is dus dat ie af en toe helemaal geen hartslag lijkt op te pikken en dan maar gewoon besluit dat m'n hartslag gedurende de het loopje via een bepaalde formule lineair oploopt (behalve een dipje bij stilstaan voor stoplicht ofzo.
pi_203355694
Soms helpt het ook nog wel eens om de hartslagband in een sopje te doen.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 10:30:52 #39
476281 Butjekef
Put met keren
pi_203355725
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 18:32 schreef La_Tramposa het volgende:
Mijn eerste week van marathontraining zit erop. 76km hardgelopen, en nog 112 km gefietst en 2 krachttrainingen.
Volg je een specifiek programma?
pi_203355731
Ik meld me ook even hier!
Sta ook ingeschreven voor Rotterdam op 10 april met 3:30 als doel, heb er zin in!

Gisteren voor het echie begonnen met mijn hardloopschema (uiteraard wel gewoon fit in de basis, maar sinds gisteren echt weer met een schema).

Ik gebruik de Polar Vantage M als horloge, hiervoor had ik de Garmin Forerunner 735XT (ik doe ook triatlons), maar die is helaas kapot gegaan.
Had online veel goede verhalen gelezen over de Polar, maar moet zeggen dat ik hem minder nauwkeurig vind dan de Garmin die ik hiervoor had.
Hij is zeker aan het begin van een training behoorlijk aan het jo-jo'en qua tempo en hartslag, soms geeft hij bijvoorbeeld 4:30 min/km en een hartslag van 155 aan als ik echt nog rustig aan het opwarmen ben, zijn er meer mensen die dit herkennen?
pi_203355869
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:30 schreef Butjekef het volgende:

[..]
Volg je een specifiek programma?
Ik heb een eigen coach gezocht deze keer, die heeft bij mij een inspanningstest afgenomen en maakt op basis daarvan schema's. De eerste keer dat ik het echt op deze manier doe! En de baantrainingen doe ik nog steeds via het schema van mijn atletiekclub mee.
pi_203355889
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:31 schreef Noisecontrollers het volgende:
Sta ook ingeschreven voor Rotterdam op 10 april met 3:30 als doel, heb er zin in!

Gisteren voor het echie begonnen met mijn hardloopschema (uiteraard wel gewoon fit in de basis, maar sinds gisteren echt weer met een schema).

Ik gebruik de Polar Vantage M als horloge, hiervoor had ik de Garmin Forerunner 735XT (ik doe ook triatlons), maar die is helaas kapot gegaan.
Had online veel goede verhalen gelezen over de Polar, maar moet zeggen dat ik hem minder nauwkeurig vind dan de Garmin die ik hiervoor had.
Hij is zeker aan het begin van een training behoorlijk aan het jo-jo'en qua tempo en hartslag, soms geeft hij bijvoorbeeld 4:30 min/km en een hartslag van 155 aan als ik echt nog rustig aan het opwarmen ben, zijn er meer mensen die dit herkennen?
Dat de hartslag de eerste 5-10 minuten een beetje onnauwkeurig is, is niet zo gek, je hart moet zich zelf vaak ook nog stabiliseren. Voor het tempo; heeft hij wel gps signaal gevonden voor je begint?
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:06:00 #43
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203356134
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:27 schreef La_Tramposa het volgende:
Doe ik hier ook altijd om de 7 trainingen. Staat zelfs op de hartslagband vermeld dat dit nodig is voor het onderhoud. Andere keren alleen even afspoelen onder de kraan.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:10:48 #44
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203356192
Ik wil binnenkort eens kijken naar nieuwe loopschoenen. Rotterdam is het dichtsbij en heeft veel meer aanbod dan de lokale winkel waar ik ze normaal koop. Die heeft alleen Brooks, On Cloud en Hoka's.

Ben heel tevreden met de Hoka's maar wil ook wel eens wat anders proberen zoals Saucony en Asics. Sta uiteraard ook open voor alles maar heb al wel wat specifieke modellen op het oog om eens te passen.

Wie heeft er ervaring met een goede hardloopwinkel in Rotterdam waar je echt goed advies krijgt en ze een breed assortiment hebben?
pi_203356214
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:10 schreef Black-Hole het volgende:
Ik wil binnenkort eens kijken naar nieuwe loopschoenen. Rotterdam is het dichtsbij en heeft veel meer aanbod dan de lokale winkel waar ik ze normaal koop. Die heeft alleen Brooks, On Cloud en Hoka's.

Ben heel tevreden met de Hoka's maar wil ook wel eens wat anders proberen zoals Saucony en Asics. Sta uiteraard ook open voor alles maar heb al wel wat specifieke modellen op het oog om eens te passen.

Wie heeft er ervaring met een goede hardloopwinkel in Rotterdam waar je echt goed advies krijgt en ze een breed assortiment hebben?
Run2Day op de Meent?
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:14:58 #46
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203356254
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:11 schreef Zwabberhark het volgende:

[..]
Run2Day op de Meent?
Daar heb ik een aantal jaar geleden ook al eens schoenen gekocht. Vond het toen een fijne winkel en deze winkel staat ook zeker op m'n lijstje.
pi_203356535
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:44 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Dat de hartslag de eerste 5-10 minuten een beetje onnauwkeurig is, is niet zo gek, je hart moet zich zelf vaak ook nog stabiliseren. Voor het tempo; heeft hij wel gps signaal gevonden voor je begint?
Ja dat wel, ik start de training pas zodra ik GPS signaal heb.
Ik woon wel midden in de stad tussen hoge gebouwen, mijn theorie is dat hierdoor het signaal / communicatie met de satellieten niet optimaal is wat dus voor soms vreemde getallen zorgt.
Zal er eens op letten als ik wat meer open gebied loop :)
pi_203360345
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:26 schreef GoldRushFrog het volgende:

[..]
Eens! Ik sport sinds 2 weken ook met compressiekousen (Squash en hardlopen). Wat een verschil :). En dan heb ik niet eens die van Stox, maar O'goods van bol.com. Echt perfect! Nauwelijks vermoeid, en nog nergens last van. Welke compressiesokken heb jij?
Ik heb ze van Stox gehaald :)
Ben er zeer tevreden mee. Ook 2 dagen na die lange run nergens last van
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_203360730
quote:
0s.gif Op woensdag 11 augustus 2021 19:52 schreef Fargo het volgende:

[..]
Drie maandjes (en een eerste officiėle 5k run) verder en het gaat eigenlijk allemaal best prima. Hardlopen doe ik zo'n 2 keer per week, naast mijn wekelijkse trainingsavondje voetbal. Het meest trots ben ik op mijn eerste 10km trainingsloop. Had ik nooit voor mogelijk geacht en begin juli liep ik hem in 57 minuut 30. Sindsdien nog een handvol keer deze afstand gelopen, maar sneller dan 56 minuten rond kwam ik niet.

Omdat het toch goed voelde en ik na die 10k sessies toch mezelf iets meer wilde pushen afgelopen weekend uiteindelijk op 12k uitgekomen. Gemiddeld tempo ligt bij de meeste runs toch rond de 5.45 m/km. Probeer zelfs vaak wat langzamer te rennen (omdat ik dan denk dat ik het langer kan volhouden), maar blijkbaar is dit gewoon het tempo. Ook tijdens die 12k run niet echt grote verschillen qua tijden.

Doel voor dit jaar blijft nog steeds de Singelloop in Breda. Maar mocht ik deze progressie kunnen volhouden, en ik blijf het leuk vinden om mezelf uit te dagen, dan zit er misschien ooit nog wel eens een halve marathon in.

By the way, heel benieuwd naar de Singelloop op 3 oktober. Zie dat er voor mijn afstand al 2400+ inschrijvingen zijn. Zal me een redelijke drukte worden op de route. Vraag me af of dat invloed heeft op mijn tijd. Je trekt je misschien sneller op aan medelopers. Maar doe je dat aan een te snel iemand, dan breekt je dat later misschien op.
Afgelopen weekend ingeschreven voor de halve marathon in Den Haag (CPC loop). Nieuwe mijlpaal. Een heel spannende. Heb de afstand zelf nog nooit gelopen, wel wat vaker 15-16 km. Dus de komende weken goed trainen, goed eten, en dan moet het goed komen.

Dit jaar voorgenomen drie halve marathons te lopen. De CPC loop dus, de Singelloop in Breda en ik wil er graag nog eentje in het buitenland lopen. Het liefste Berlijn, maar die is binnenkort al, dus die schuif ik door naar 2023. Mijn beste vriend en ik dachten aan Stockholm in september.
pi_203360837
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:05 schreef Fargo het volgende:

[..]
Afgelopen weekend ingeschreven voor de halve marathon in Den Haag (CPC loop). Nieuwe mijlpaal. Een heel spannende. Heb de afstand zelf nog nooit gelopen, wel wat vaker 15-16 km. Dus de komende weken goed trainen, goed eten, en dan moet het goed komen.

Dit jaar voorgenomen drie halve marathons te lopen. De CPC loop dus, de Singelloop in Breda en ik wil er graag nog eentje in het buitenland lopen. Het liefste Berlijn, maar die is binnenkort al, dus die schuif ik door naar 2023. Mijn beste vriend en ik dachten aan Stockholm in september.
Leuk, die ga ik ook weer lopen dit jaar. En ik vind het daar ondanks de hoeveelheid deelnemers altijd wel meevallen met de drukte.
pi_203361226
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:14 schreef BOKA het volgende:

[..]
Leuk, die ga ik ook weer lopen dit jaar. En ik vind het daar ondanks de hoeveelheid deelnemers altijd wel meevallen met de drukte.
Haha ok. De afgelopen dagen zit ik op YouTube wat te zoeken naar sfeerverslagen en zo. Zag een leuke samenvatting van de CPC loop in 2020 en zo af en toe zag je ergens een opstopping (vast alleen in het begin), maar daar ontkom je toch niet aan. Heb er veel zin in.
pi_203364495
quote:
...

Ik heb de Polar Ignite gehad en vond die ook altijd erg onnauwkeurig. Ook halverwege mijn rondje ging de gemeten snelheid continu alle kanten op.
Ik weet niet of er veel verschil is tussen de Vantage en de Ignite, maar ik was blij toen ik hem weer ingeruild had voor een Garmin :P
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_203365956
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 20:33 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:

[..]
Ik heb de Polar Ignite gehad en vond die ook altijd erg onnauwkeurig. Ook halverwege mijn rondje ging de gemeten snelheid continu alle kanten op.
Ik weet niet of er veel verschil is tussen de Vantage en de Ignite, maar ik was blij toen ik hem weer ingeruild had voor een Garmin :P
De Polar vind ik qua design en interface wel een stuk mooier en de batterij is ook veel beter, maar die onnauwkeurigheid vind ik wel een dingetje. Bij een gemiddeld rondje zit ik steeds tussen de 4:30 en 5:30 per kilometer, terwijl mijn snelheid nagenoeg gelijk is.
Oh, en het is irritant dat ie alleen maar zoemt/trilt iedere kilometer en geen piepje geeft.
Dat trillen merk ik vaak niet eens als ik aan het hardlopen ben :P
pi_203366403
quote:

Mijn Garmin Forerunner 45 heeft aan het begin van het loopje ook het heen en weer als het gaat om tempo. Bijvoorbeeld vanochtend piepte hij de hele eerste kilometer dat ik veel langzamer liep dan het ingestelde doeltempo (ingesteld 5:45-6:15, hij vond dat ik rond de 7:00 liep) maar toen de kilometer voorbij was bleek ik die in 5:54 gelopen te hebben dus keurig.

Kennelijk heeft hij wat tijd nodig om een goede berekening te kunnen doen of zo. Misschien dat hij aan het begin een paar heel erg foute datapunten heeft die de rest van de berekeningen scheef trekken of zo. Ergens rond de eerste kilometer klopt alles wel weer op m'n horloge.

Nou is de Forerunner 45 wel de budgetvariant dus misschien is dat het. M'n broers Garmin Instinct Solar (veel luxer horloge) pakt de GPS veel sneller en is geloof ik ook accurater. Maar hij traint nooit met doeltempo's dus ik weet niet hoe dat bij hem werkt.
pi_203366484
Ik heb maandag de laatste intervaltraining van m'n schema gelopen. Vandaag een rustdagje en morgen 5K PR-poging. Ik vrees dat het geen PR gaat worden, want daarvoor zou ik <4:22 min/km moeten lopen en het beste wat me tot nu toe bij tempoloopjes is gelukt was 15 minuten 4:25 min/km. :X
Ach ja. Misschien lukt het toch, want een PR-poging voelt serieuzer dan zomaar een tempoloopje dus hopelijk kan ik er wat meer uit halen.

Erna overweeg ik om nog een keer een 5K-schema van voren af aan te doen. Is dat zinnig of is het verstandiger om eerst wat anders te doen? (Rustweek? Rustweken? Focussen op een andere afstand?)
pi_203369030
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 09:54 schreef Black-Hole het volgende:

[..]
Ben zelf heel tevreden over de Garmin HRM Run. Werkt altijd, veel betere hartslag dan via de pols uiteraard en heel veel extra data zichtbaar in de Garmin Connect app. Ik gebruik hem uiteraard met een Garmin horloge, geen idee hoe het met die extra data zit in combinatie met een ander merk.
Wat voor extra data zie je dan in de Garmin Connect app? Heb zelf een hartslagband die toentertijd bij de Garmin Edge 820 (fietscomputer) zat, maar kan me niet herinneren dat ik toen veel extra inzichten had. Maar is inmiddels weer een tijdje geleden
pi_203369041
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:27 schreef La_Tramposa het volgende:
Hmm, nu je dit zegt.. Volgens mij zijn de problemen met de hartslagband begonnen dat ik 'm in de wasmachine heb meegewassen met de sportkleding (alleen de band, niet dat apparaatje wat erop klikt) :@
pi_203369241
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 21:51 schreef Noisecontrollers het volgende:

[..]
De Polar vind ik qua design en interface wel een stuk mooier en de batterij is ook veel beter, maar die onnauwkeurigheid vind ik wel een dingetje. Bij een gemiddeld rondje zit ik steeds tussen de 4:30 en 5:30 per kilometer, terwijl mijn snelheid nagenoeg gelijk is.
Oh, en het is irritant dat ie alleen maar zoemt/trilt iedere kilometer en geen piepje geeft.
Mijn gemiddelde km-tijden gingen ook inderdaad alle kanten op met Polar, terwijl ik met TomTom en Garmin altijd nagenoeg vlakke rondetijden gelopen heb. Ik kreeg af en toe ook nieuwe pr's op bv 400m van Polar bij rustige rondjes door het onnauwkeurig meten :')
pi_203369470
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 21:51 schreef Noisecontrollers het volgende:

[..]

Ik vind het juist irritant dat mijn Garmin ook piept. Kan het gelukkig uitzetten, maar bij mn vorige horloge (forerunner 35, heb nu de 55) ging hij elke keer na een week weer uit zichzelf piepen. :N
pi_203369501
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:46 schreef Fargo het volgende:

[..]
Haha ok. De afgelopen dagen zit ik op YouTube wat te zoeken naar sfeerverslagen en zo. Zag een leuke samenvatting van de CPC loop in 2020 en zo af en toe zag je ergens een opstopping (vast alleen in het begin), maar daar ontkom je toch niet aan. Heb er veel zin in.
Mogelijk dat het in de achterste startvakken wat langer druk is, maar ik kon vrij snel na de start mn eigen tempo lopen ipv inhalen/inhouden.
pi_203370176
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:17 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Mijn Garmin Forerunner 45 heeft aan het begin van het loopje ook het heen en weer als het gaat om tempo. Bijvoorbeeld vanochtend piepte hij de hele eerste kilometer dat ik veel langzamer liep dan het ingestelde doeltempo (ingesteld 5:45-6:15, hij vond dat ik rond de 7:00 liep) maar toen de kilometer voorbij was bleek ik die in 5:54 gelopen te hebben dus keurig.

Kennelijk heeft hij wat tijd nodig om een goede berekening te kunnen doen of zo. Misschien dat hij aan het begin een paar heel erg foute datapunten heeft die de rest van de berekeningen scheef trekken of zo. Ergens rond de eerste kilometer klopt alles wel weer op m'n horloge.
Wat ik altijd doe is laten zoeken naar GPS op de vensterbank terwijl ik jasje en schoenen aandoe (dus net voor het moment dat je op start drukt om de activitieit te starten). Heeft ie al even een paar minuten kunnen zoeken en "stabiliseren". Nagenoeg nooit last van rare temposchommelingen en heb ook de Forerunner 45.
pi_203370431
Ik ben ook een beetje aan het oriėnteren op een nieuw horloge, ik vind alleen het gat (in prijs) tussen de Garmin Fenix en de forerunner modellen zo groot. Ik heb nu een FR230 en ik zou echt wel eentje willen die wat meer kan, maar ik ga er geen 700 euro voor neerleggen..
  woensdag 26 januari 2022 @ 11:22:20 #63
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203370671
Heb sinds 2017 of zo een FR935, en dat ding doet alles (en meer). Na bijna 5 jaar intensief gebruik nog voldoende accucapaciteit, geen rare dingen meegemaakt. Wel een paar bandjes versleten, maar al met al prima tevreden.

Destijds vond ik 't een flinke smak geld, maar als je het over de jaren uitsmeert valt het wel mee. Ik zie ze nu voor 150-ish op marktplaats staan, wellicht ook een optie.
Huilen dan.
pi_203370715
Mja, ik zou niet zo snel een refurbished of van marktplaats kopen, want je hebt nog wel eens dat ze ineens niks meer willen, en de garantievoorwaarden van Garmin zijn normaliter heel goed, maar daar heb je dan dus niks aan..
pi_203371311
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 10:43 schreef Levitas het volgende:

[..]
Wat ik altijd doe is laten zoeken naar GPS op de vensterbank terwijl ik jasje en schoenen aandoe (dus net voor het moment dat je op start drukt om de activitieit te starten). Heeft ie al even een paar minuten kunnen zoeken en "stabiliseren". Nagenoeg nooit last van rare temposchommelingen en heb ook de Forerunner 45.
Ik heb wel het idee dat mijn 55 sneller een GPS heeft dan mn 35.
pi_203371326
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 11:02 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik ben ook een beetje aan het oriėnteren op een nieuw horloge, ik vind alleen het gat (in prijs) tussen de Garmin Fenix en de forerunner modellen zo groot. Ik heb nu een FR230 en ik zou echt wel eentje willen die wat meer kan, maar ik ga er geen 700 euro voor neerleggen..
Wat zou je er dan allemaal nog meer mee willen doen?
pi_203371499
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 09:47 schreef BOKA het volgende:

[..]
Mogelijk dat het in de achterste startvakken wat langer druk is, maar ik kon vrij snel na de start mn eigen tempo lopen ipv inhalen/inhouden.
Thnx voor je antwoord. Ik ga het gewoon ervaren, al zal ik ongetwijfeld in de achterste startvakken terechtkomen, met een verwachte eindtijd van 2 uur en 5 minuten.
  woensdag 26 januari 2022 @ 12:26:55 #68
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203371666
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 09:00 schreef Levitas het volgende:

[..]
Wat voor extra data zie je dan in de Garmin Connect app? Heb zelf een hartslagband die toentertijd bij de Garmin Edge 820 (fietscomputer) zat, maar kan me niet herinneren dat ik toen veel extra inzichten had. Maar is inmiddels weer een tijdje geleden
Vertical oscillation — degree of ‘bounce’ in your running motion; displays the vertical motion of your torso, measured in centimeters for each step
Ground contact time — amount of time in each step that you spend on the ground while running; measured in milliseconds
Ground contact time balance — displays the left/right balance of your ground contact time while running (displays a percentage); for example, 53.2 with an arrow pointing left or right
Stride length — length of your stride from 1 footfall to the next; measured in meters
Vertical ratio — ratio of vertical oscillation to stride length (displays a percentage); a lower number typically indicates better running form

Zie ook https://www.garmin.com/en-US/p/530376
pi_203372559
Nog mensen die Rotterdam gaan lopen 10 April? Ik heb me deze week ingeschreven :Y
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_203373121
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 12:05 schreef BOKA het volgende:

[..]
Wat zou je er dan allemaal nog meer mee willen doen?
Navigatie/routes erin kunnen zetten zou wel heel top zijn. En volgens mij doen die nieuwere horloges ook meer met de data, waardoor ze je trainingsstatus/load etc berekenen.
pi_203373131
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 12:17 schreef Fargo het volgende:

[..]
Thnx voor je antwoord. Ik ga het gewoon ervaren, al zal ik ongetwijfeld in de achterste startvakken terechtkomen, met een verwachte eindtijd van 2 uur en 5 minuten.
Ah, dan ben je gewoon nog 'middle of the pack' hoor ;)
Maar Den Haag kenmerkt zich door brede straten en lanen, dus het is inderdaad vrijwel nergens krap!
  woensdag 26 januari 2022 @ 14:01:59 #72
335133 MichaelScott
pi_203373276
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:16 schreef Jor_Dii het volgende:
Nog mensen die Rotterdam gaan lopen 10 April? Ik heb me deze week ingeschreven :Y
Zeker, 4 weken daarvoor ook nog de CPC. Hoop dat Rotterdam door kan gaan en anders wordt het een andere marathon in het buitenland.

Heb in 2020 twee keer zelf een "marathon" gelopen maar dat wil ik echt nooit meer. Is toch niet hetzelfde. :P
pi_203373315
quote:
Ja, ik ook!
Wat wordt je streeftijd? :)
pi_203373330
Ik loop ook in Rotterdam en de CPC ^O^ Heb goede hoop dat het doorgaat!

[ Bericht 2% gewijzigd door La_Tramposa op 26-01-2022 14:42:55 ]
pi_203373680
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:50 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Navigatie/routes erin kunnen zetten zou wel heel top zijn. En volgens mij doen die nieuwere horloges ook meer met de data, waardoor ze je trainingsstatus/load etc berekenen.
Navigatie/route is inderdaad wel een van de weinige features die ik nu mis. Niet zozeer in mn eigen omgeving, maar wel voor op vakantie. Dan gebruik in nu mn telefoon om te checken of ik nog goed loop. :P

[edit] En ik loop ook de CPC en Rotterdam.
pi_203373896
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 13:50 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Met de Forerunner 245 kun je ook navigeren (wel moet je de route via garmin connect invoeren) en hij bepaalt inderdaad ook je trainingsstatus enzo. Het enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat hij geen barometer heeft om de hoogte te bepalen maar de vraag is hoeveel waarde je daaraan hecht.
pi_203373952
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:48 schreef ruud.nl het volgende:

[..]
Met de Forerunner 245 kun je ook navigeren (wel moet je de route via garmin connect invoeren) en hij bepaalt inderdaad ook je trainingsstatus enzo. Het enige minpuntje wat ik kan bedenken is dat hij geen barometer heeft om de hoogte te bepalen maar de vraag is hoeveel waarde je daaraan hecht.
Is dat navigeren met kaart of alleen zo'n lijntje/pijltjes die je moet volgen?
pi_203373980
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:52 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Is dat navigeren met kaart of alleen zo'n lijntje/pijltjes die je moet volgen?
Dat is wel alleen met zo'n pijltje/lijntjes, maar ik vind dat best goed werken.
pi_203374011
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:54 schreef ruud.nl het volgende:

[..]
Dat is wel alleen met zo'n pijltje/lijntjes, maar ik vind dat best goed werken.
Mja, mijn ervaringen daarmee zijn niet erg goed, vooral wanneer je van de route af moet omdat er iets dicht is of zo, wil ik toch gewoon kunnen zien welke alternatieve wegen er nog zijn.
Tot nu toe doe ik dat vaak met mijn fietscomputertje in mijn hand als ik een nieuwe ronde wil proberen, maar dat moet toch ook gewoon in een hardloophorloge kunnen? Helaas tot nu toe alleen de duurste modellen.
pi_203374074
Dan kom je inderdaad al snel uit bij fenix 6 pro of zoiets, die is nu wel in de aanbieding bij de mediamarkt voor ¤445,56

https://www.mediamarkt.nl(...)A_D_BwE&gclsrc=aw.ds
pi_203374135
Ik ben weer teruggegaan van de Fenix (5 Plus) naar de Forerunner (945). Ik vond de GPS-nauwkeurigheid écht een slag minder en wijt dat aan meer metaal in de behuizing van de Fenix.
pi_203374360
@La_Tramposa ik heb 'm zelf niet, maar de Garmin Instinct kan ook kaarten tonen. Het is alleen wel een ontiegelijk lomp horloge. En hij heeft alleen een zwartwitscherm. Maar wel goedkoper.
pi_203374609
De 945 ook, is gelijk aan de Fenix qua software.
pi_203374976
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:05 schreef Noisecontrollers het volgende:

[..]
Ja, ik ook!
Wat wordt je streeftijd? :)
Onder de 4 uur, streef richting 3 uur 50 minuten.
pi_203375371
Nou, dat was m'n 5 km PR-poging na 8 weken een schema (ongeveer) gevolgd te hebben.

21:54 *G*

Dat is maar liefst 2 seconden sneller dan m'n PR uit mei 2016 :') :')
(toen trainde ik alleen survivalrun, niet specifiek op hardlopen, en liep ik een uurtje later nog een 5 km in een kleine 24 minuten _O- )

Maar ik heb er wel alles uitgehaald wat er vanmiddag, in m'n eentje in een saai park op een 800-meter-asfaltpad, in zat. :r

Misschien binnenkort eens bij een parkrun of zelfs een echte wedstrijd kijken of dat beter gaat.
  Forum Admin woensdag 26 januari 2022 @ 16:33:56 #86
54263 crew  Pharkus
pi_203375414
quote:
Ik lig wel weer op 'schema'. Helaas door wat corona tegenslag ga ik niet voor een pr, schat ik in.
pi_203375461
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:30 schreef Tele6 het volgende:
Nou, dat was m'n 5 km PR-poging na 8 weken een schema (ongeveer) gevolgd te hebben.

21:54 *G*

Dat is maar liefst 2 seconden sneller dan m'n PR uit mei 2016 :') :')
(toen trainde ik alleen survivalrun, niet specifiek op hardlopen, en liep ik een uurtje later nog een 5 km in een kleine 24 minuten _O- )

Maar ik heb er wel alles uitgehaald wat er vanmiddag, in m'n eentje in een saai park op een 800-meter-asfaltpad, in zat. :r

Misschien binnenkort eens bij een parkrun of zelfs een echte wedstrijd kijken of dat beter gaat.
PR=PR! Gefeliciteerd
pi_203376171
Ideaal om zo weinig van je PR af te halen, dat maakt het makkelijker om binnenkort weer een nieuw PR te lopen! ^O^
pi_203376448
quote:
14s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:01 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Zeker, 4 weken daarvoor ook nog de CPC. Hoop dat Rotterdam door kan gaan en anders wordt het een andere marathon in het buitenland.

Heb in 2020 twee keer zelf een "marathon" gelopen maar dat wil ik echt nooit meer. Is toch niet hetzelfde. :P
Haha, herkenbaar. Heb zelf al eens 15, 16 en (vanochtend) 17 kilometer gelopen ter voorbereiding op de CPC loop en dacht toen een paar keer 'Zal ik hem doortrekken naar de 21 kilometer?', maar ik bewaar die prestatie dan liever voor tijdens een wedstrijd.
pi_203377301
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:26 schreef ruud.nl het volgende:
Ideaal om zo weinig van je PR af te halen, dat maakt het makkelijker om binnenkort weer een nieuw PR te lopen! ^O^
Slim :D
pi_203380577
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 18:59 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Slim :D
Net als Sergei Bubka, elke keer 1cm hoger springen.
pi_203384138
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:48 schreef Fargo het volgende:

[..]
Haha, herkenbaar. Heb zelf al eens 15, 16 en (vanochtend) 17 kilometer gelopen ter voorbereiding op de CPC loop en dacht toen een paar keer 'Zal ik hem doortrekken naar de 21 kilometer?', maar ik bewaar die prestatie dan liever voor tijdens een wedstrijd.
Aan de andere kant, dan heb je het vast een keer gedaan. En je hebt dan nog tijd zat om te herstellen/voor te bereiden voor de CPC.
pi_203384262
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 21:54 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Net als Sergei Bubka, elke keer 1cm hoger springen.
Wel een verschilletje: hij kreeg er steeds weer een Mercedes voor ofzo.
pi_203404920
De 20 van Alphen is afgelast... En zou op dezelfde dag gehouden zijn als de CPC. Benieuwd of die dan nog wel door kan gaan.
  zaterdag 29 januari 2022 @ 14:29:18 #95
335133 MichaelScott
pi_203417298
Krijg net nog een nieuwsbrief van de Lansingerland run binnen: "20 maart mogen we weer, mis het niet"

Heb dus nog enige hoop dat Alphen een keuze van de organisatie zelf is en niet door beleid van de (lokale) overheid.
pi_203418465
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 15:00 schreef ruud.nl het volgende:
Dan kom je inderdaad al snel uit bij fenix 6 pro of zoiets, die is nu wel in de aanbieding bij de mediamarkt voor ¤445,56

https://www.mediamarkt.nl(...)A_D_BwE&gclsrc=aw.ds
Ja, die heb ik bij Media Markt gekocht vorige maand. Is echt een geweldig horloge! 6X Pro.
  Forum Admin zaterdag 29 januari 2022 @ 21:04:41 #97
54263 crew  Pharkus
pi_203422678
quote:
14s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 14:29 schreef MichaelScott het volgende:
Krijg net nog een nieuwsbrief van de Lansingerland run binnen: "20 maart mogen we weer, mis het niet"

Heb dus nog enige hoop dat Alphen een keuze van de organisatie zelf is en niet door beleid van de (lokale) overheid.
Lokale overheden hebben wisselend interpretaties van het beleid helaas. Ik heb kneuterig loopjes waar max 100 man op afkomt afgelast zien worden omdat de organisatie niet kon garanderen dat er geen publiek langs de gehele route zou staan. Terwijl er in andere gemeentes er anders mee om werd gegaan. Maar goed hopelijk leren ze er van. Bij de gemeenteraadsverkiezingen maar eens op een hardloper stemmen dit keer ;) .

On the bright side, zonnetje, extra trainingsarbeid door de wind, wat wil weten mens nog meer.
pi_203423008
Ik had wat schuurplekken. Maar lijkt wel weer voorbij. Morgen weer aan de bak… ik denk dat het een km of 18 wordt en een stukje bos.
Whatever...
  Redactie Sport zondag 30 januari 2022 @ 15:08:32 #99
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_203433819
In voorbereiding op Berlijn ben ik nu gaan trainen met de Trenara app. Ik weet dat ik moeite heb om langzaam te lopen, maar het is me gelukt deze week _O- al vind ik 8:00 min/km wel erg langzaam maar ik zie in het schema dat de tempo's wel steeds wat sneller worden. Ik had wel de laagste gemiddelde hartslag ooit tijdens een loopje: 132 :D
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_203435271
Wat een loopweer was het vandaag joh, zelfs korte mouwen aan! O+ Mijn 20kms vlogen voorbij en het was serieus jammer dat ik er niet nog 10 aan vast mocht plakken, het ging zo makkelijk!
De 30-man grote wielerpeletons waren ook weer uit hun winterslaap ontwaakt en hadden allemaal de behoefte om jolige of als compliment bedoeld achtige dingen te roepen, maar goed dat moet je maar op de koop toe nemen bij dit lekkere weer.. :s)
pi_203435426
quote:
10s.gif Op zondag 30 januari 2022 15:08 schreef DeLuna het volgende:
In voorbereiding op Berlijn ben ik nu gaan trainen met de Trenara app. Ik weet dat ik moeite heb om langzaam te lopen, maar het is me gelukt deze week _O- al vind ik 8:00 min/km wel erg langzaam maar ik zie in het schema dat de tempo's wel steeds wat sneller worden. Ik had wel de laagste gemiddelde hartslag ooit tijdens een loopje: 132 :D
Wel een fijn idee dat je zo'n lange periode hebt om er naar toe te werken! Dan zal dat tempo in de lange duurlopen vast ook nog flink omhoog gaan bij dezelfde hartslag.
  zondag 30 januari 2022 @ 17:36:29 #102
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203435681
Het was vandaag inderdaad heerlijk loopweer!
Omdat ik afgelopen week ietsje rustiger aan had gedaan, begon ik mn 24 km vandaag niet met vermoeide benen. Laatste drie km moesten in marathontempo, en dat ging erg makkelijk.

Ik moet alleen binnenkort toch maar eens aan de gelletjes.. een liga hapt wat minder lekker weg tijdens het rennen. :’)
Normaal zou ik niet eten voor deze afstand/tijd, maar bij de marathon moet het toch. Dus kan ik beter maar wat oefenen. Was alleen vergeten iets geschikts te halen.
pi_203435831
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 17:36 schreef BOKA het volgende:
Omdat ik afgelopen week ietsje rustiger aan had gedaan, begon ik mn 24 km vandaag niet met vermoeide benen. Laatste drie km moesten in marathontempo, en dat ging erg makkelijk.

Ik moet alleen binnenkort toch maar eens aan de gelletjes.. een liga hapt wat minder lekker weg tijdens het rennen. :’)
Normaal zou ik niet eten voor deze afstand/tijd, maar bij de marathon moet het toch. Dus kan ik beter maar wat oefenen. Was alleen vergeten iets geschikts te halen.
Verstandig om daarmee te oefenen idd, en uitvinden welke soort goed valt!
pi_203436125
quote:

Heel verstandig om even met die gelletjes te oefenen inderdaad, maak niet dezelfde fout als ik in 2016: net voor het Kralingse Bos (na 32 km ofzo) m'n eerste gelletje ooit genomen, was gelijk misselijk en had last van protesterende darmen :')

Ik vind zelf die van SIS heel fijn, die zijn wat frisser en vloeibaarder en hoef je ook niet met water te nemen.
pi_203436281
32km is sowieso veel te laat hč 😜 met eten tijdens de marathon moet je meteen na een km of 5 beginnen, dan is je hartslag nog relatief laag en neem je het goed op, en dan voorkom je de man met de hamer. Als je dan in de laatste kms niks meer wegkrijgt is het niet zo erg..
pi_203436610
quote:
1s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:21 schreef La_Tramposa het volgende:
32km is sowieso veel te laat hč 😜 met eten tijdens de marathon moet je meteen na een km of 5 beginnen, dan is je hartslag nog relatief laag en neem je het goed op, en dan voorkom je de man met de hamer. Als je dan in de laatste kms niks meer wegkrijgt is het niet zo erg..
Haha ja, inmiddels weet ik dat, maar toen was ik hartstikke bleu 8)7
Had geen trainingsschema, geen sporthorloge, geen ervaring met gelletjes... gewoon wat onregelmatig getraind en gekeken waar het schip strandde.. nou bij de finish dus!
Achteraf allemaal niet slim natuurlijk blessure-technisch, maar het is allemaal goed gegaan en met de jaren een stuk beter voorbereid ;)
pi_203437836
Zeker lekker weer! Genieton! Net uurtje gefietst zo'n 30 km, merk wel dat mijn conditie hard achteruit is gegaan met al dat binnenzitten :@
afspraak tandarts verzetten
pi_203437845
Mooi dat iedereen zo sportief bezig is opeens :D
pi_203437936
quote:

Nice! Die 'proteļne' repen van Liga zijn echt machtig lekker :9 (maar wel ook gelijk een bom suiker jezus :X )

Als je gelletjes nou niet zo lekker vindt kan ik ook dadels aanraden, maar bij het fietsen altijd wel fijn voor die extra energie op de laatste paar kilometers zonder die synthetische smaak van de gels.
pi_203438173
Gezien het weer en knetter veel spierpijn van het deadliften gisteren gekozen voor de fiets vandaag. Ik moest duurtraining doen dus ik heb 2,5uur gefietst in d1-2.

Ik ga deze week wel weer door de regen en wind rennen. Op de fiets vind ik dat helemaal niets, terwijl ik hardlopen in klote weer eigenlijk wel lekker vind.

Kon wel merken dat iedereen het ervan nam. Hoop hardlopers en fietsers. Te veel wandelaars met honden op het fietspad ook. En tig batterij fietsers. Het was ineens weer druk, ben ik niet meer gewend.
Whatever...
pi_203438305
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:07 schreef Noisecontrollers het volgende:

[..]
Heel verstandig om even met die gelletjes te oefenen inderdaad, maak niet dezelfde fout als ik in 2016: net voor het Kralingse Bos (na 32 km ofzo) m'n eerste gelletje ooit genomen, was gelijk misselijk en had last van protesterende darmen :')

Ik vind zelf die van SIS heel fijn, die zijn wat frisser en vloeibaarder en hoef je ook niet met water te nemen.
Ondanks dat ze zeggen dat ze 'isotonisch' zijn, moet je alle gelletjes met water nemen. Bij triathlons delen ze vaak bij posten gelletjes en water uit, maar red je niet om beiden in te nemen tijdens de post. Dus meestal ik een gel en hou die vast tot vlak voor de volgende post. Of ik heb mijn eigen gelletjes bij en die neem ik in voor een post, en dan bij de post pak ik water.
pi_203438414
quote:
10s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:02 schreef Tyranoesauroes het volgende:
Mooi dat iedereen zo sportief bezig is opeens :D
Voor veel posters in dit topic geldt niet opeens hoor, maar al jarenlang trouw elke week 😉 zodra het een lifestyle wordt wil je niet meer anders!
  zondag 30 januari 2022 @ 21:27:55 #113
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203439013
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:07 schreef Noisecontrollers het volgende:

[..]

Hehe, dat wil ik inderdaad voorkomen. :’)
En klinkt goed dat ze niet extreem zoet zijn en je ze zonder drinken in kan nemen.
  zondag 30 januari 2022 @ 21:30:38 #114
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203439066
quote:
10s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:09 schreef Tyranoesauroes het volgende:

[..]
Nice! Die 'proteļne' repen van Liga zijn echt machtig lekker :9 (maar wel ook gelijk een bom suiker jezus :X )

Als je gelletjes nou niet zo lekker vindt kan ik ook dadels aanraden, maar bij het fietsen altijd wel fijn voor die extra energie op de laatste paar kilometers zonder die synthetische smaak van de gels.
Ik zat ook aan dadels te denken, maar kauwen tijdens het rennen vind ik niet erg fijn.. tijdens het fietsen gaat dat helemaal prima overigens.
Dus toch maar wat gelletjes proberen.
Al dan niet met water/drinken erbij.
pi_203439148
Ik heb me deze week ingeschreven voor de HM van de Stevensloop en de 10km van de Vestingloop Den Bosch. En gisteren een nieuwe PR op de 15km en 10 miles gelopen, 1:17:11 en 1:22:51, met name te danken aan de wind. :)
pi_203439473
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ondanks dat ze zeggen dat ze 'isotonisch' zijn, moet je alle gelletjes met water nemen. Bij triathlons delen ze vaak bij posten gelletjes en water uit, maar red je niet om beiden in te nemen tijdens de post. Dus meestal ik een gel en hou die vast tot vlak voor de volgende post. Of ik heb mijn eigen gelletjes bij en die neem ik in voor een post, en dan bij de post pak ik water.
Gels isotoon? Nja, soort van. Zodra je lichaam de dextrines erin afbreekt is het in je maag gewoon hypertoon.

Beetje marketing onzin.

Sowieso neem je die dingen juist voor de energie. Dus er zullen genoeg suikers in moeten zitten.
Whatever...
pi_203441401
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 20:34 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ondanks dat ze zeggen dat ze 'isotonisch' zijn, moet je alle gelletjes met water nemen.
Nee, dat moet helemaal niet. Het is alleen geen vervanging voor vocht maar de SiS gelletjes zijn prima zonder water in te nemen.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_203442077
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 16:59 schreef La_Tramposa het volgende:
Wat een loopweer was het vandaag joh, zelfs korte mouwen aan! O+ Mijn 20kms vlogen voorbij en het was serieus jammer dat ik er niet nog 10 aan vast mocht plakken, het ging zo makkelijk!
De 30-man grote wielerpeletons waren ook weer uit hun winterslaap ontwaakt en hadden allemaal de behoefte om jolige of als compliment bedoeld achtige dingen te roepen, maar goed dat moet je maar op de koop toe nemen bij dit lekkere weer.. :s)
Haha ik keek gisterenochtend voordat ik de deur uit ging wat voor temperatuur het buiten was; 3 graden. Zag wel een zonnetje, maargoed 3 graden klinkt koud en ik moet toch nog grote delen wandelen. Ik met muts, dikke trui en handschoenen aan naar buiten. Die zijn niet heel lang aan geweest, het was echt heerlijk (hoewel voor mij echt te fris voor korte mouwen) :)
pi_203442148
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 08:59 schreef Levitas het volgende:

[..]
Haha ik keek gisterenochtend voordat ik de deur uit ging wat voor temperatuur het buiten was; 3 graden. Zag wel een zonnetje, maargoed 3 graden klinkt koud en ik moet toch nog grote delen wandelen. Ik met muts, dikke trui en handschoenen aan naar buiten. Die zijn niet heel lang aan geweest, het was echt heerlijk (hoewel voor mij echt te fris voor korte mouwen) :)
Dan ging je vast erg vroeg! Hier was het 10 graden met een heerlijk zonnetje 8-)
Handschoenen had ik wel even aan bij mijn korte mouwen.
pi_203442462
Ik gebruik tegenwoordig de gels van Maurten. Het fijne is dat die niet zo mierzoet zijn en ook geen kleverige bek opleveren. Ik vond het wel wennen dat het meer een gelei is, maar nu vind ik het wel prettig. In vergelijking met deze gel zijn alle andere gels niet meer dan siroop met een paar korrels zout.
pi_203443047
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:56 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Gels isotoon? Nja, soort van. Zodra je lichaam de dextrines erin afbreekt is het in je maag gewoon hypertoon.

Beetje marketing onzin.

Sowieso neem je die dingen juist voor de energie. Dus er zullen genoeg suikers in moeten zitten.
Precies, maar veel mensen denken dat ze ze zonder water kunnen nemen omdat ze 'isotoon' zijn, en dat is dus niet zo.
Je kunt ze wel zonder water nemen, maar als je ze optimaal op wilt nemen, zul je toch echt water moeten drinken.
pi_203443069
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 06:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Nee, dat moet helemaal niet. Het is alleen geen vervanging voor vocht maar de SiS gelletjes zijn prima zonder water in te nemen.
Er is een verschil tussen wat kan, en wat het beste is. Je kunt best een aantal gelletjes nemen zonder water, maar als je er optimaal van wilt profiteren, dan neem je toch het beste wat slokken water nadat je een gelletje heb ingenomen.
pi_203444043
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 06:25 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Mee eens, gebruik ze nu ook tijdens lange afstanden ter voorbereiding op de marathon. Ik vind de kartelrand die de SiS gelletjes hebben overigens vreselijk irritant, haal er iedere keer m'n mondhoeken aan open, meer mensen dat?
  Forum Admin maandag 31 januari 2022 @ 11:46:07 #124
54263 crew  Pharkus
pi_203444177
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Mee eens, gebruik ze nu ook tijdens lange afstanden ter voorbereiding op de marathon. Ik vind de kartelrand die de SiS gelletjes hebben overigens vreselijk irritant, haal er iedere keer m'n mondhoeken aan open, meer mensen dat?
Herkenbaar. Geen oplossing voor, behalve 'voorzichtig' doen. Maar vaak is het dan al te laat.
pi_203444700
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 11:38 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]
Ik weet wel dat mensen ze soms al een stukje openknippen voor vertrek.
pi_203445506
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:21 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik weet wel dat mensen ze soms al een stukje openknippen voor vertrek.
Ik zie niet hoe ik dat zou moeten doen zonder dat het hele gelletje dan leegloopt terwijl het achter in m'n broek zit opgeborgen :{
pi_203445971
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Er is een verschil tussen wat kan, en wat het beste is.
Daar heb je dan vast wetenschappelijke onderbouwing voor? :)
pi_203446163
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Daar heb je dan vast wetenschappelijke onderbouwing voor? :)
Ik kan best vanavond 10 bier drinken, en dan morgenochtend een 10km hardlopen, maar ik denk niet dat ik daarmee de beste tijd zal halen. Moet ik dat wetenschappelijk onderbouwen?
Een paar gelletjes voor race minder dan 2 uur zal niet veel uitmaken, maar bij een marathon, of langer, zou ik zeker geen gelletjes nemen zonder water. Zonder water duurt het gewoon langer voor je ze opneemt, dan profiteer je er niet optimaal van.
pi_203446335
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik kan best vanavond 10 bier drinken, en dan morgenochtend een 10km hardlopen, maar ik denk niet dat ik daarmee de beste tijd zal halen. Moet ik dat wetenschappelijk onderbouwen?
Een paar gelletjes voor race minder dan 2 uur zal niet veel uitmaken, maar bij een marathon, of langer, zou ik zeker geen gelletjes nemen zonder water. Zonder water duurt het gewoon langer voor je ze opneemt, dan profiteer je er niet optimaal van.
Het lijkt mij nog evident dat je tijdens een marathon vocht tot je neemt. Maar bij een isotone gel zit de vloeistof al in het gelletje. Je hebt dus geen water nodig om dat gelletje beter op te laten nemen, het zit er al in.
pi_203447305
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Het lijkt mij nog evident dat je tijdens een marathon vocht tot je neemt. Maar bij een isotone gel zit de vloeistof al in het gelletje. Je hebt dus geen water nodig om dat gelletje beter op te laten nemen, het zit er al in.
Nee, niet dus. Er zit misschien meer water in, maar dat het isotoon zou zijn is puur marketing, het is niet isotoon. En uiteraard zul je met een marathon genoeg moeten drinken, maar nu een paar slokken water, en over 10 min een gel is ook niet optimaal.
pi_203447916
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 15:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Nee, niet dus. Er zit misschien meer water in, maar dat het isotoon zou zijn is puur marketing, het is niet isotoon. En uiteraard zul je met een marathon genoeg moeten drinken, maar nu een paar slokken water, en over 10 min een gel is ook niet optimaal.
Ja dat riep je al, zonder onderbouwing
pi_203448249
Volgens mij is isotoon 6 gram suiker per 100 ml toch? Dat zal het inderdaad niet zijn gezien het feit dat een gelletje zo ongeveer 20 gram suikers/koolhydraten bevat en zelf maar iets van 50 gram weegt. Maar het is wel zo gemaakt dat het makkelijk kan worden opgenomen in je bloed, zonder water.
Dat staat inderdaad los van het feit dat je gewoon vocht moet aanvullen tijdens de marathon om je prestatie optimaal te houden.
pi_203448453
* Tele6 heeft nieuwe hardloopschoenen *G*

Ze probeerden me zooltjes te verkopen omdat ik kennelijk hoge voetbogen heb. Maar ik heb nooit last van mijn voeten gehad :?
En de verkoper kon me ook niet uitleggen wat er problematisch is aan hoge voetbogen en waarom je dan zijn dure zooltjes zou moeten hebben :')
pi_203448473
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 16:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Ja dat riep je al, zonder onderbouwing
Onderbouw jij dan eens hoe zo'n gel zoveel koolhydraten kan bevatten, en zo weinig vocht, en toch isotoon kan zijn. Je trapt gewoon met biede ogen in de marketingtruc van ze doordat ze suggereren dat het isotoon is.
pi_203449599
Ok, ik heb een rare vraag. Zoals laatst aangegeven ga ik tijdens de CPC mijn eerste halve marathon lopen, en de zenuwen beginnen een beetje toe te slaan. Tijdens mijn trainingsrondjes (60-90 minuten) red ik het nog wel zonder water en voeding. Had laatst een training van 17 km en op het eind zat ik er toch wel doorheen (moet er wel bij zeggen dat ik woon in Zuid-Limburg, dus het parcours hier is behoorlijk heuvelachtig). Maar wellicht heb ik tijdens de CPC loop wel iets van energie nodig. Maar ik heb dus nog nooit gewerkt met die gels. Is het niet handiger om halverwege iets van een banaan te eten, of een paar Dextro Energy tabletten? Ik weet dat de meesten hier wel werken met die gels, maar is het niet te laat om hier nog mee te gaan experimenteren?

Ook wil ik wat advies over mijn snelheid/rondetijden. Tijdens de trainingen start ik de eerste 5-7 km altijd wel rond de 5 minuut 30 per km. Maar voor de halve marathon wil ik iets voorzichtiger starten. Ik had gedacht om de 21 kilometer in drie etappes te verdelen.

1 t/m 7 km: 5 minuut 45 per km
8 t/m 14 km: 6 minuten per km
15 t/m 21 km: 6 minuut 15 per km

Ik heb ook vrienden die zeggen het liever andersom te doen. Langzamer starten, wat sneller eindigen. Wat is wijsheid?

[ Bericht 1% gewijzigd door Fargo op 31-01-2022 18:47:58 ]
pi_203449760
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 16:34 schreef La_Tramposa het volgende:
Volgens mij is isotoon 6 gram suiker per 100 ml toch? Dat zal het inderdaad niet zijn gezien het feit dat een gelletje zo ongeveer 20 gram suikers/koolhydraten bevat en zelf maar iets van 50 gram weegt. Maar het is wel zo gemaakt dat het makkelijk kan worden opgenomen in je bloed, zonder water.
Dat staat inderdaad los van het feit dat je gewoon vocht moet aanvullen tijdens de marathon om je prestatie optimaal te houden.
Het is afhankelijk van wat je wilt opnemen.

Hypertoon: hogere osmotische waarde dan je bloed
Isotoon: gelijke waarde als je bloed
Hypotonic: lagere waarde dan je bloed.

Het vocht beweegt altijd naar de plek met de hoogste osmotische waarde. En je lichaam neemt suikers makkelijker op bij hogere osmotische waarde. Bij zo’n gel zijn de dextrines vrij laag osmotisch, maar worden vrij snel afgebroken. Water trekt je maag in en de suikers worden actief opgenomen en daarmee het water ook weer. Daar kun je last van krijgen. En het blijft daardoor langer in je maag.

Dextrines zijn minder heftig dan puur glucose. Omdat die minder osmotisch zijn dan glucose. Het wordt in je maag afgebroken en trekt minder vocht uit je bloed naar de suikers. Alsnog is de concentratie suikers hoog. En als je er water bij drinkt kun je net zo goed isotone drank nemen. Gels zijn echt voor energie en niet voor hydrateren. En als je er bij drinkt maak je hem meer isotoon.

Nouja, zoiets.
Whatever...
pi_203449766
Oh, en dan nog de vreemdste vraag, en misschien nog wel hetgeen waar ik het meest voor vrees, de zenuwen op de wedstrijddag. Gelet op de trainingsarbeid die ik verricht ben ik er honderd procent van overtuigd dat ik de afstand, mits ik gevrijwaard blijf van blessures, kan afleggen. Maar tot op de dag van vandaag heb ik slechts één keer een echte wedstrijd meegemaakt. Het ging die dag maar om 5 km, ging me toen meer om het even mee te maken. Maar ik was die dag zó zenuwachtig. Ik at wat yoghurt en fruit (start was al om 11.00 uur) en dronk veel, maar hield niks binnen door de zenuwen. Het zorgde ervoor dat ik blij was toen ik na 5 km over de finish kwam. Compleet leeg. Heeft iemand wat tips om dat te voorkomen?
  Redactie Sport maandag 31 januari 2022 @ 19:02:38 #138
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_203449865
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:42 schreef Fargo het volgende:
Ok, ik heb een rare vraag. Zoals laatst aangegeven ga ik tijdens de CPC mijn eerste halve marathon lopen, en de zenuwen beginnen een beetje toe te slaan. Tijdens mijn trainingsrondjes (60-90 minuten) red ik het nog wel zonder water en voeding. Had laatst een training van 17 km en op het eind zat ik er toch wel doorheen (moet er wel bij zeggen dat ik woon in Zuid-Limburg, dus het parcours hier is behoorlijk heuvelachtig). Maar wellicht heb ik tijdens de CPC loop wel iets van energie nodig. Maar ik heb dus nog nooit gewerkt met die gels. Is het niet handiger om halverwege iets van een banaan te eten, of een paar Dextro Energy tabletten? Ik weet dat de meesten hier wel werken met die gels, maar is het niet te laat om hier nog mee te gaan experimenteren?

Ook wil ik wat advies over mijn snelheid/rondetijden. Tijdens de trainingen start ik de eerste 5-7 km altijd wel rond de 5 minuut 30 per km. Maar voor de halve marathon wil ik iets voorzichtiger starten. Ik had gedacht om de 21 kilometer in drie etappes te verdelen.

Ik heb ook vrienden die zeggen het liever andersom te doen. Langzamer starten, wat sneller eindigen. Wat is wijsheid?
Tussen 5:45 en 6:15 zit nogal een verschil. Ik heb altijd geprobeerd om een wedstrijd zo vlak mogelijk te lopen. Voor de halve marathon onder de 2 uur moest ik gemiddeld 5:39 lopen. Tot aan km 14 liep ik tussen de 5:29 en 5:39 daarna ging het wat omhoog (tussen 5:37 en 6:04 / ook vanwege de warmte, het was toen 20 graden ofzo). Maar dat is hoe ik hem graag loop, misschien dat anderen hier er anders over denken. Uiteindelijk 1:59:39 gelopen :P
pi_203450496
Ondanks het belabberde weer vandaag toch nog 6km kunnen doen.

En deze maand met afstand het actiefst geweest met 79km in totaal.

Geen succes met de Streakfly's die waren meteen uitverkocht.

[ Bericht 20% gewijzigd door Nober op 31-01-2022 20:19:16 ]
pi_203451854
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:54 schreef Fargo het volgende:
Oh, en dan nog de vreemdste vraag, en misschien nog wel hetgeen waar ik het meest voor vrees, de zenuwen op de wedstrijddag. Gelet op de trainingsarbeid die ik verricht ben ik er honderd procent van overtuigd dat ik de afstand, mits ik gevrijwaard blijf van blessures, kan afleggen. Maar tot op de dag van vandaag heb ik slechts één keer een echte wedstrijd meegemaakt. Het ging die dag maar om 5 km, ging me toen meer om het even mee te maken. Maar ik was die dag zó zenuwachtig. Ik at wat yoghurt en fruit (start was al om 11.00 uur) en dronk veel, maar hield niks binnen door de zenuwen. Het zorgde ervoor dat ik blij was toen ik na 5 km over de finish kwam. Compleet leeg. Heeft iemand wat tips om dat te voorkomen?
Plan the race, race the plan. En plan dus ook voor de race, vanaf dat je opstaat. Wanneer je nog even wat drinkt, wanneer je nog even wat eet, wanneer je warming up doet, veters checken. Plan vooral dingetjes die niet beinvloedt kunnen worden door omstandigheden. Een warming up kun je op 1 vierkante meter doen als het moet, beetje springen en rekken. Maar zorg voor geplande afleiding, zodat je gedachten niet gaan dwalen. Maak eventueel een lijstje. En zet daar ook op dat je moet vertrouwen op je training, je kan het. Je bent waarschijnlijk nerveus, dus als je je niet top voelt, is dat omdat je nerveus bent, en niet omdat je iets onder leden hebt ofzo waardoor je het niet zou kunnen. Schrijf dat ook op je lijstje.
Met triathlon is het altijd wel makkelijk om afleiding te vinden, je moet zoveel spullen meenemen en klaarzetten, dat je vaak nog maar weinig tijd hebt om naar de wc te gaan en je wetsuit aan te trekken. En ik heb altijd wel een lijstje klaarliggen van wat ik moet pakken, het gaat me niet nog een keer gebeuren dat ik mijn fietsschoenen vergeet!
pi_203451962
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:54 schreef Fargo het volgende:
Logisch dat je zenuwen hebt! Dat maakt het ook juist leuk!
Het is sowieso niet te laat om te oefenen met gels, dat hoef je maar 1 of 2x in een training te proberen. En om alles wat minder eng te maken op de wedstrijddag, zou je eens een 'wedstrijdsimulatie' kunnen doen. Dus op tijd opstaan, eten wat je ook vóór de wedstrijd zou eten (voor de meesten is dat iets van witbrood met jam, in ieder geval niet teveel vezels en vet). Dan doe je een flinke duurloop, bijvoorbeeld 15km met de laatste 4km op beoogd wedstrijdtempo.

Qua tempo: waarschijnlijk ga je sowieso iets te snel weg door de adrenaline, maar het is wel zaak om binnen 1 of 2 km op een tempo te stabiliseren wat je de hele race vol kunt houden. Als ik je verhaal lees zou dat ongeveer 6.00 kunnen zijn? En als je dan wat energie over hebt kun je de laatste 3 km nog versnellen!
De eerste helft snel starten om 'alvast wat marge te hebben' is nooit een goede strategie, dan brand je sneller door al je voorraden heen. Zorg juist dat je halverwege nog lekker fris bent, en de race dan als het ware opnieuw kunt beginnen in je hoofd.
pi_203452968
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:42 schreef Fargo het volgende:

Puur kijkend naar mijn eigen ervaring bij mijn eerste hm:
Ik heb geen gelletjes oid genomen, in de trainingen ook nooit gebruikt.
Mijn aanpak was de eerste 5km rustig tempo (5:20/5:30), daarna verhogen naar wedstrijdtempo (5:10).
Gezien de hoogtemeters die je waarschijnlijk dus goed gewend bent, zal de cpc loop vast meevallen ;)
Nu ik mijn weekdoelen heb verhoogd naar 30+ heb ik al 2 maanden op rij de 2000 hoogtemeters per maand aangetikt, toch een voordeel van Zuid-Limburg :P
pi_203454446
quote:
14s.gif Op maandag 31 januari 2022 19:02 schreef DeLuna het volgende:

[..]
Tussen 5:45 en 6:15 zit nogal een verschil. Ik heb altijd geprobeerd om een wedstrijd zo vlak mogelijk te lopen. Voor de halve marathon onder de 2 uur moest ik gemiddeld 5:39 lopen. Tot aan km 14 liep ik tussen de 5:29 en 5:39 daarna ging het wat omhoog (tussen 5:37 en 6:04 / ook vanwege de warmte, het was toen 20 graden ofzo). Maar dat is hoe ik hem graag loop, misschien dat anderen hier er anders over denken. Uiteindelijk 1:59:39 gelopen :P
Knappe prestatie! Moet wel echt op mijn best zijn wil ik onder de twee uur blijven. Ik gok op een eindtijd van 2 uur en 5 minuten. Hoewel ik ook redelijk wat trainingen achter de rug heb waar ik de eerste 10-12 km ook wel onder de 5:40 gemiddeld blijf.

quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 20:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Plan the race, race the plan. En plan dus ook voor de race, vanaf dat je opstaat. Wanneer je nog even wat drinkt, wanneer je nog even wat eet, wanneer je warming up doet, veters checken. Plan vooral dingetjes die niet beinvloedt kunnen worden door omstandigheden. Een warming up kun je op 1 vierkante meter doen als het moet, beetje springen en rekken. Maar zorg voor geplande afleiding, zodat je gedachten niet gaan dwalen. Maak eventueel een lijstje. En zet daar ook op dat je moet vertrouwen op je training, je kan het. Je bent waarschijnlijk nerveus, dus als je je niet top voelt, is dat omdat je nerveus bent, en niet omdat je iets onder leden hebt ofzo waardoor je het niet zou kunnen. Schrijf dat ook op je lijstje.
Met triathlon is het altijd wel makkelijk om afleiding te vinden, je moet zoveel spullen meenemen en klaarzetten, dat je vaak nog maar weinig tijd hebt om naar de wc te gaan en je wetsuit aan te trekken. En ik heb altijd wel een lijstje klaarliggen van wat ik moet pakken, het gaat me niet nog een keer gebeuren dat ik mijn fietsschoenen vergeet!
Ik ga een lijstje maken! Bedankt voor de tip!

quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 20:49 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Logisch dat je zenuwen hebt! Dat maakt het ook juist leuk!
Het is sowieso niet te laat om te oefenen met gels, dat hoef je maar 1 of 2x in een training te proberen. En om alles wat minder eng te maken op de wedstrijddag, zou je eens een 'wedstrijdsimulatie' kunnen doen. Dus op tijd opstaan, eten wat je ook vóór de wedstrijd zou eten (voor de meesten is dat iets van witbrood met jam, in ieder geval niet teveel vezels en vet). Dan doe je een flinke duurloop, bijvoorbeeld 15km met de laatste 4km op beoogd wedstrijdtempo.

Qua tempo: waarschijnlijk ga je sowieso iets te snel weg door de adrenaline, maar het is wel zaak om binnen 1 of 2 km op een tempo te stabiliseren wat je de hele race vol kunt houden. Als ik je verhaal lees zou dat ongeveer 6.00 kunnen zijn? En als je dan wat energie over hebt kun je de laatste 3 km nog versnellen!
De eerste helft snel starten om 'alvast wat marge te hebben' is nooit een goede strategie, dan brand je sneller door al je voorraden heen. Zorg juist dat je halverwege nog lekker fris bent, en de race dan als het ware opnieuw kunt beginnen in je hoofd.
Die tip van de wedstrijdsimulatie ga ik meenemen. Zo kan ik ook eens aan het tijdstip wennen. De CPC start om 14.30 uur, terwijl 90 procent van mijn trainingen in de ochtend op een nagenoeg lege maag zijn. Dus daar valt nog wel wat terrein te winnen.

En ja, ik vermoed dat ik het tempo van 6:00 goed moet kunnen volhouden. Meestal start ik een stuk sneller, dus in het begin even de rem erop en het juiste tempo vinden.

quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 22:07 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:

[..]
Puur kijkend naar mijn eigen ervaring bij mijn eerste hm:
Ik heb geen gelletjes oid genomen, in de trainingen ook nooit gebruikt.
Mijn aanpak was de eerste 5km rustig tempo (5:20/5:30), daarna verhogen naar wedstrijdtempo (5:10).
Gezien de hoogtemeters die je waarschijnlijk dus goed gewend bent, zal de cpc loop vast meevallen ;)
Nu ik mijn weekdoelen heb verhoogd naar 30+ heb ik al 2 maanden op rij de 2000 hoogtemeters per maand aangetikt, toch een voordeel van Zuid-Limburg :P
Zo! Dat zijn flink wat hoogtemeters! Zuid-Limburg is prachtig wonen, maar voor hardlopers soms een uitdaging. Vanuit huis ren ik eigenlijk zo heuvelachtig gebied in. Soms pak ik de auto naar een bepaald gebied omdat ik weet dat het daar meevalt met het hoogteverschil. Als ik bij mijn familie in Roosendaal verblijf neem ik ook altijd mijn trainingsspullen mee. Merk dat ik daar, volledig vlak, altijd wel sneller loop dan hier. Via de Garmin watch app kan ik zien dat alle records die ik heb staan op de 5 en 10 km heb gelopen in Roosendaal.

En thnx voor de tips! Jouw wedstrijdtempo zal ik niet aantikken, maar altijd leuk om te lezen hoe anderen het aanpakken. Hoop dat het meevalt. Grootste zorg zijn de zenuwen. Als ik fit aan de start kan verschijnen, kan ik me niet voorstellen dat ik het niet zou halen.
pi_203454832
Ik zag dat je je vanaf vannacht ook weer kunt inschrijven voor de halve van Texel, met start vanaf de boot!
  Forum Admin dinsdag 1 februari 2022 @ 08:56:25 #145
54263 crew  Pharkus
pi_203454837
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 15:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Uit het marketingverhaal van SiS:
quote:
The gel is ingested as maltodextrin in the mouth.

The isotonic formula allows the gel to empty from the stomach quickly as no osmotic pressure is created, i.e. no fluid needs to be drawn into your stomach to dilute the gel.

With hypertonic gels (those made of fructose for example) the drawing in of extra fluid can lead to feelings of bloating, and the speed at which they empty from your stomach is slowed down. This slows the availability of the energy in the gel. Isotonic formulas are known to empty twice as fast as hypertonic formulas.

Maltodextrin is broken down to glucose (which has a high GI) and is absorbed in the small intestine.

Fructose is a simple sugar with a low GI. It has to be processed by the liver before it is available for use by the working muscles.
Zelf neem ik er meestal wel een slokje water of sportdrank achteraan, maar dat is meer omdat ik de nasmaak kwijt wil. Het is ook wat Spanky78 opmerkte, je neemt zo'n gel voor de energie, niet voor voor de hydratatie.

Mijn marathon voedingsplan is 6 gels en een halve liter sportdrank zelf mee. Om de 5 km bij de drinkposten iets pakken. Om de 7 km een gel pakken. Naast dat het voor een stabiele aanvoer zorgt, breekt het ook de race een beetje, maar dat is meer een mentaal ding.
  Forum Admin dinsdag 1 februari 2022 @ 08:59:03 #146
54263 crew  Pharkus
pi_203454862
Voor de snelle rekenaars, dan heb ik inderdaad een gel over aan het eind van de rit, maar liever dat, dan 1 te weinig ;)
  dinsdag 1 februari 2022 @ 11:12:05 #147
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203456472
Het kriebelt steeds meer om toch eens een marathon te gaan lopen. Wordt dit jaar in oktober 42 en twee weken later is dan de marathon van Amsterdam dus tsja..... Best een mooie combinatie op papier. Nu nog het lef hebben om hem echt te gaan lopen en uiteraard er voor te trainen.

Zit zelf te denken om het All in marathon plan van Higher Running te gaan gebruiken. 16 weken trainen met als doel een tijd onder de 4 uur. Kijkend naar hun voorwaarden om met dat plan te starten moet het wel goed komen. Maar toch houdt iets me tegen.

Heb zelf net ook nog wat weerstandsbandjes gekocht om wat meer krachttraining te doen en met wat meer variatie. Doe het nu een half uur per week maar wil het wat meer gaan doen, helemaal ook met het vooruitzicht van een mogelijke marathon en iets van blessure preventie.
  dinsdag 1 februari 2022 @ 11:26:08 #148
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203456696
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 08:55 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik zag dat je je vanaf vannacht ook weer kunt inschrijven voor de halve van Texel, met start vanaf de boot!
Haha, dat is wel cool!
Heb me gelijk ingeschreven.
  dinsdag 1 februari 2022 @ 11:37:27 #149
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203456875
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:12 schreef Black-Hole het volgende:
[...]
Zit zelf te denken om het All in marathon plan van Higher Running te gaan gebruiken. 16 weken trainen met als doel een tijd onder de 4 uur. Kijkend naar hun voorwaarden om met dat plan te starten moet het wel goed komen. Maar toch houdt iets me tegen.
[..]
Ik ga dit jaar ook mn eerste marathon lopen (Rotterdam) en ben nu ook voor het eerst echt aan het trainen, met een trainer die mn schema's maakt. Dat vind ik erg fijn werken, helemaal omdat ik er zelf niet echt over hoef na te denken.
En hoewel ik ga lopen met een richttijd (3:40), gaat mn doel toch vooral zijn om te finishen en er van te genieten. Ik weet namelijk niet hoe het is om zo lang en ver te rennen. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds een stemmetje in mn hoofd heb die zegt dat ik het toch ietsje sneller moet kunnen. Maar die weet ik steeds beter te negeren. :P
  dinsdag 1 februari 2022 @ 11:44:20 #150
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203456975
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:37 schreef BOKA het volgende:

[..]
Ik ga dit jaar ook mn eerste marathon lopen (Rotterdam) en ben nu ook voor het eerst echt aan het trainen, met een trainer die mn schema's maakt. Dat vind ik erg fijn werken, helemaal omdat ik er zelf niet echt over hoef na te denken.
En hoewel ik ga lopen met een richttijd (3:40), gaat mn doel toch vooral zijn om te finishen en er van te genieten. Ik weet namelijk niet hoe het is om zo lang en ver te rennen. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds een stemmetje in mn hoofd heb die zegt dat ik het toch ietsje sneller moet kunnen. Maar die weet ik steeds beter te negeren. :P
Succes! Rotterdam lijkt me eigenijk veel leuker dan Amsterdam maar die komt voor mij wat te vroeg in het seizoen. Mijn primaire doel is hem uiteraard ook uitlopen. Tijd onder de 4 uur is wel het uitgangspunt en in theorie zou ik daar ruim onder moeten kunnen gezien mijn HM tijd van 1:37u. Maar goed, iets met theorie en nog nooit verder gelopen dan 25km dus.... :X
pi_203457981
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:37 schreef BOKA het volgende:

[..]
Gewoon duidelijke afspraken maken met dat stemmetje! Tot km 36 op tempo 3:40 lopen, en als je je dan nog goed voelt, mag je los! Dan begint de marathon pas!
  dinsdag 1 februari 2022 @ 13:18:37 #152
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203458337
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:44 schreef Black-Hole het volgende:

[..]
Succes! Rotterdam lijkt me eigenijk veel leuker dan Amsterdam maar die komt voor mij wat te vroeg in het seizoen. Mijn primaire doel is hem uiteraard ook uitlopen. Tijd onder de 4 uur is wel het uitgangspunt en in theorie zou ik daar ruim onder moeten kunnen gezien mijn HM tijd van 1:37u. Maar goed, iets met theorie en nog nooit verder gelopen dan 25km dus.... :X
Grappig, ik had dezelfde tijd op mn laatste halve marathon. :D

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 12:54 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Gewoon duidelijke afspraken maken met dat stemmetje! Tot km 36 op tempo 3:40 lopen, en als je je dan nog goed voelt, mag je los! Dan begint de marathon pas!
Dat gaat ook mn plan worden. ^O^
pi_203469156
Poeh, wat ging ik dood gisteren tijdens de training :o Lang geleden dat ik echt zo verzuurde dat mijn oren gingen suizen en mijn coördinatie slecht werd, dat is normaal alleen tijdens een baanwedstrijd :o
pi_203472716
Nieuwe PR's
3km 15:15/5:05 (-0:04)
5km 25:36/5:06 (-0:05)
6km 30:46/5:07 (-0:11)
7km 36:06/5:09 (-0:10)
8km 41:36/5:12 (-0:23)
  woensdag 2 februari 2022 @ 22:18:20 #155
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203480450
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 09:12 schreef La_Tramposa het volgende:
Poeh, wat ging ik dood gisteren tijdens de training :o Lang geleden dat ik echt zo verzuurde dat mijn oren gingen suizen en mijn coördinatie slecht werd, dat is normaal alleen tijdens een baanwedstrijd :o
Wat voor training was dat dan? :o
pi_203483206
quote:
0s.gif Op woensdag 2 februari 2022 22:18 schreef BOKA het volgende:

[..]
Wat voor training was dat dan? :o
5x1000 op 5km tempo met 2 minuten rust. Was denk ik vooral zwaar omdat ik die tempo's wel wilde halen ondanks de harde wind, wat ook 4x gelukt was, de laatste was 3 sec te langzaam.

Maar mijn trainer zag dat ik deze training een 8 qua zwaarte gegeven had en was toen heel tevreden, die vind dat ik vaker zo diep moet gaan op baantrainingen :P
pi_203484381
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 07:58 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
5x1000 op 5km tempo met 2 minuten rust. Was denk ik vooral zwaar omdat ik die tempo's wel wilde halen ondanks de harde wind, wat ook 4x gelukt was, de laatste was 3 sec te langzaam.

Maar mijn trainer zag dat ik deze training een 8 qua zwaarte gegeven had en was toen heel tevreden, die vind dat ik vaker zo diep moet gaan op baantrainingen :P
Heftig joh. Als dat een 8 is, wat is dan een 9 of 10? _O-
Wat is het doel van zó diep gaan tijdens een training? Gewend raken aan dat gevoel voor tijdens wedstrijden o.i.d?
pi_203484617
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 10:13 schreef Levitas het volgende:

[..]
Heftig joh. Als dat een 8 is, wat is dan een 9 of 10? _O-
Wat is het doel van zó diep gaan tijdens een training? Gewend raken aan dat gevoel voor tijdens wedstrijden o.i.d?
Sommige wedstrijden zijn een 10, sommige een 9. In een wedstrijd ga je voluit als het goed is toch.
En het doel daarvan is gepolariseerd trainen. De rest van de week train ik eigenlijk bijna alleen maar rustig. En om beter te worden moet je wel de juiste prikkels toepassen..
Veel baantrainingen zijn prima in de comfortzone, een 5 of een 6, maar blijkbaar moet ik daar ook af en toe uitkomen :p
  vrijdag 4 februari 2022 @ 21:44:15 #159
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203509606
quote:
0s.gif Op donderdag 3 februari 2022 07:58 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Vorige week moest ik ook zoiets doen. Kan me voorstellen dat het met stevige wind wel wat zwaarder is.

Vandaag trouwens nieuwe schoenen gekocht. Toen ook nog even voor de grap Nike ZoomX Vaporfly aangehad. Dat rent best bizar. :D
Maar voelt toch een beetje als valsspelen (en is wel echt duur :’) ).
pi_203522350
10km afgerond in 52:35, erg tevreden mee.

Doel was onder de 53 minuten en na 8km zat ik op 41:17/5:09 dus dat leek wel goed te komen ondanks dat de laatste 2,6km met tegenwind was.

Nu even een paar dagen mijn benen rust geven.
pi_203533970
Vandaag staat een 2,5u duurloop op de planning :') ik denk dat ik die toch maar iets inkort.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_203534003
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:26 schreef Neo-Mullen het volgende:
Vandaag staat een 2,5u duurloop op de planning :') ik denk dat ik die toch maar iets inkort.
Ik ben bewust gisteren geweest… lekker zonnetje. Vandaag is echt takkeweer. Ik ga zo de sportschool in 😋. Lekker droog. Met de auto ook trouwens (dat die ik bijna nooit).
Whatever...
  zondag 6 februari 2022 @ 11:47:31 #163
335133 MichaelScott
pi_203536710
Gelukkig gisteren de 25 kilometer duurloop al gedaan, ik twijfel of ik het rondje van vandaag oversla of niet. _O-
  Redactie Sport zondag 6 februari 2022 @ 11:59:08 #164
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_203536884
Ik weet ook nog niet of ik vandaag ga. Het water gaat horizontaal door de lucht _O-
  zondag 6 februari 2022 @ 12:00:26 #165
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_203536897
Gezien de hagelstenen hier ook af en toe en de wind sla ik vandaag maar over _O-
pi_203537100
Ik heb gewoon 18km gelopen, zoals op het schema. Jullie zijn mietjes. Behalve Zwabber. Dat is een bikkel.
  Forum Admin zondag 6 februari 2022 @ 13:02:20 #167
54263 crew  Pharkus
pi_203537858
Duurloop ook gedaan, qua wind goed uitgekiend. Een waterdicht jasje komt op mijn verlanglijstje.
Gisteren wel mijn jasje preventief ingespoten maar dat hielp hooguit 5 minuten.
pi_203538006
Ik heb ook mijn lange duurloop gedaan!
Hier op vakantie ook heel harde wind, heen en terugweg scheelde 20/30 seconden per kilometer en mijn pet is 4x afgewaaid :'D
Maar bij 25 graden is het heerlijk die wind!
pi_203538251
Voor de tweede keer in 10 jaar m'n ronde geskipt. :'( Nou ja, het kan nog, misschien ga ik uiteindelijk nog wel.

Gisteren al 2.5 uur tegen in de wind in lopen fietsen en was daardoor al helemaal leeg, dus aan de andere kant is een rustdag misschien niet heel gek.
pi_203538338
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 13:02 schreef Pharkus het volgende:
Duurloop ook gedaan, qua wind goed uitgekiend. Een waterdicht jasje komt op mijn verlanglijstje.
Gisteren wel mijn jasje preventief ingespoten maar dat hielp hooguit 5 minuten.
Ik heb iets van goretex infinium. Niet 100% waterdicht maar echt ruim waterdicht genoeg voor rennen in de regen.

Voordeel is namelijk dat dat spul wel beter ventileert. Goretex shakedry etc daar is het condens van mijn zweet meer dan dat ik nat regen

Het is hier nu trouwens prima. Regen en storm lijken voorbij.
Whatever...
pi_203538691
Ik ook gewoon mijn duurloopje gedaan vandaag, 16 km in 1:30!
Door de harde wind en stromende regen, nu is het droog ;(
pi_203540839
quote:
99s.gif Op zondag 6 februari 2022 12:13 schreef mosselmossel het volgende:
Ik heb gewoon 18km gelopen, zoals op het schema. Jullie zijn mietjes. Behalve Zwabber. Dat is een bikkel.
Normaal gesproken heb ik er een hekel aan als mensen iemand citeren en er dan "Dit" onder zetten, maar de verleiding is nu wel heel groot.

Het was beestenweer vanochtend, maar er stond een 25 km op het schema en omdat die met de club was begonnen we gewoon om 9 uur. Gek genoeg was dit toch een fijne duurloop, ondanks dat ik soms in de sloot waaide bij windkracht 7 aan zijwind en zware windstoten. Het regende soms zo hard dat we uit voorzorg op zoek gingen naar een mannetje en vrouwtje van elke diersoort.

Gek genoeg was de douche na afloop heel fijn, terwijl ik al 25 km lang gezwommen had. Dit is een training die ik niet snel zal vergeten en waar ik het over jaren nog zal hebben met de mensen die meeliepen. Alleen dat al maakte het de moeite waard.
pi_203542910
Was er geen codekleur van kracht zoals eerder deze week met Corrie?
  Redactie Sport zondag 6 februari 2022 @ 20:55:30 #174
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_203543567
Uiteindelijk wel gegaan toen het droog was. Laagste gemiddelde hartslag ooit, 128 over 6,5km. Wel bijna wandeltempo, maar ik moet maar even geduld hebben :D
pi_203543638
Ik ben vanochtend met m'n broer naar een survivalterrein gefietst om lekker wat te gaan klimmen en rennen samen.

2 minuten op de fiets vraag ik aan broertje, is dat jasje van jou eigenlijk waterdicht?

Nee.

Tegen de tijd dat we bij het survivalterrein waren (goed halfuur fietsen, veel stoplichten) was broertje blauw. Nog wel een paar rondjes geprobeerd te rennen om te kijken of ie nog warm werd, maar nee. Ik heb hem m'n regenjas gegeven en heb anderhalve hindernis geklommen, toen begon het nog harder te hozen en zijn we maar naar huis gefietst. Het heeft nog de halve dag geduurd voordat hij niet meer blauw was. :X

(Broertje heeft rood haar en spierwitte huid, dus hij wordt ook wel gauw blauw. Maar dit was wel erg.)

Volgende keer ga ik alleen met hem weg in dit soort weer als hij een volledig regenpak heeft voor op de fiets. :Y

Kortom, ik ben wel een beetje jaloers op de mensen die gezellig en probleemloos hun training hebben kunnen afwerken vandaag.
  maandag 7 februari 2022 @ 07:55:07 #176
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203547482
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 16:53 schreef Zwabberhark het volgende:

[..]
Normaal gesproken heb ik er een hekel aan als mensen iemand citeren en er dan "Dit" onder zetten, maar de verleiding is nu wel heel groot.

Het was beestenweer vanochtend, maar er stond een 25 km op het schema en omdat die met de club was begonnen we gewoon om 9 uur. Gek genoeg was dit toch een fijne duurloop, ondanks dat ik soms in de sloot waaide bij windkracht 7 aan zijwind en zware windstoten. Het regende soms zo hard dat we uit voorzorg op zoek gingen naar een mannetje en vrouwtje van elke diersoort.

Gek genoeg was de douche na afloop heel fijn, terwijl ik al 25 km lang gezwommen had. Dit is een training die ik niet snel zal vergeten en waar ik het over jaren nog zal hebben met de mensen die meeliepen. Alleen dat al maakte het de moeite waard.
Was dit toevallig in Rotterdam? Want ik was zo gek om daar ook mee te doen (in de groep 5:30). En als je compleet doorweekt bent, hoef je ook niet meer moeilijk om de plassen heen te manoeuvreren. :P
En voor het eerst een gelletje geprobeerd. Viel niet verkeerd.
Uiteindelijk lekker gelopen, en totaal geen last van mn benen.
pi_203547959
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 07:55 schreef BOKA het volgende:

[..]
Was dit toevallig in Rotterdam? Want ik was zo gek om daar ook mee te doen (in de groep 5:30). En als je compleet doorweekt bent, hoef je ook niet meer moeilijk om de plassen heen te manoeuvreren. :P
En voor het eerst een gelletje geprobeerd. Viel niet verkeerd.
Uiteindelijk lekker gelopen, en totaal geen last van mn benen.
Wel in de buurt, maar in een klein plaatsje ten noorden ervan in de buurt van de A12.
pi_203547964
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 19:48 schreef Nober het volgende:
Was er geen codekleur van kracht zoals eerder deze week met Corrie?
Ja, code geel voor zware windstoten.
pi_203549102
Hallo mensen. In juni staat de planning om de Mont Ventoux op te (hard)lopen. Dit is op de kop af een halve marathon.

Nu heb ik de afgelopen tijd op halve marathon schema getraind en ging afgelopen weekend 25km ook heel aardig. Maar tegen de berg op is natuurlijk andere koek.

Wat raden jullie aan? Doorgaan met een schema voor een marathon (want qua uren waarschijnlijk net zolang onderweg als een marathon op vlak), of proberen zoveel mogelijk heuveltrainingen e.d. toe te voegen? Of zijn er nog andere tips. :)
  maandag 7 februari 2022 @ 10:44:16 #180
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203549626
quote:
7s.gif Op maandag 7 februari 2022 10:19 schreef Bronson het volgende:
Hallo mensen. In juni staat de planning om de Mont Ventoux op te (hard)lopen. Dit is op de kop af een halve marathon.

Nu heb ik de afgelopen tijd op halve marathon schema getraind en ging afgelopen weekend 25km ook heel aardig. Maar tegen de berg op is natuurlijk andere koek.

Wat raden jullie aan? Doorgaan met een schema voor een marathon (want qua uren waarschijnlijk net zolang onderweg als een marathon op vlak), of proberen zoveel mogelijk heuveltrainingen e.d. toe te voegen? Of zijn er nog andere tips. :)
Een stairmaster aanschaffen. _O-

Maar even serieus, ik zou wel echt veel hoogtemeters gaan maken. Rent totaal anders dan vlak.
pi_203550248
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 10:44 schreef BOKA het volgende:

[..]
Een stairmaster aanschaffen. _O-

Maar even serieus, ik zou wel echt veel hoogtemeters gaan maken. Rent totaal anders dan vlak.
Ja, daar ben ik ook bang voor.

2 jaar geleden ben ik via een trailroute de Ventoux opgeklommen, maar dan praat je over 9.5km. Twijfel waar ik mijzelf goed aan doe.
pi_203554581
quote:

Op een loopband met helling hardlopen wellicht?
pi_203554682
Dit weekend maar even (extra) rust gepakt. Merkte dat afgelopen week m'n rusthartslag weer gedaald is. Op de één van de andere dag naar rond de 44-46 terwijl die normaal rond de 50-51 is, en daarbij wat tegensputterende darmen. In het verleden was dat nog eens een signaal dat ik teveel van m'n lichaam heb gevraagd - Althans, dat denken we, maar het is lastig aan te tonen. Kan zomaar ook iets met eten (prikkelbaar darm syndroom) te maken hebben.

Hartslag nu weer rond de 49, dus vanavond maar even een rustig rondje lopen en kijken hoe m'n lichaam erop reageert. Misschien was het toch het eten van vorig weekend..
pi_203556057
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:31 schreef Levitas het volgende:

[..]
Op een loopband met helling hardlopen wellicht?
Om speciaal een sportschoolabo of een loopband mijzelf cadeau te doen, vind ik net wat te gortig voor een broersweekendje weg.
  maandag 7 februari 2022 @ 16:06:40 #185
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203556140
quote:

Je kuiten en quadriceps trainen in de sportschool :o
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_203557477
quote:

Ik vraag me vooral af waarom je dat zou willen 😅 ik heb er al fietsend wel verschillende mensen tegenop zien rennen, maar het lijkt me niet de meest inspirerende route!

Maar ik zou eens kijken of je met gewichtsvest kunt gaan rennen en specifieke krachttraining doen voor je kuiten en bovenbeenspieren. Die gaan het waarschijnlijk zwaarder krijgen dan je conditie..
pi_203557548
quote:

Misschien een Stryd aanschaffen om beter je effort in te schatten zodat je je niet zo snel opblaast als je bergop gaat lopen.
pi_203557551
quote:

Ik heb geen ervaring met zo hoog hardlopen maar wel met klimmen. Ik zou toch wel genoeg hoogtemeters trainen. De hoogte zelf kun je je niet op voorbereiden hier. De Ventoux is hoog genoeg om op het laatste stuk wel pijn te doen.

Ik zou zeker wat Krachttraining doen, en toch veel traplopen in de sportschool naast heuveltraining.
Whatever...
pi_203560156
Gisteren 17km in 1u30 :D
Komende weken nog een paar 25+ers op het schema en dan begint het taperen al :o
Begin het spannend te vinden :@
Cuz I'm Mr. Brightside
  dinsdag 8 februari 2022 @ 09:55:02 #190
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203565130
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 18:22 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Misschien een Stryd aanschaffen om beter je effort in te schatten zodat je je niet zo snel opblaast als je bergop gaat lopen.
In welk opzicht is dat beter dan naar je hartslag kijken, en rekening houden met je verschillende hartslagzones?
pi_203565451
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:35 schreef Levitas het volgende:
Dit weekend maar even (extra) rust gepakt. Merkte dat afgelopen week m'n rusthartslag weer gedaald is. Op de één van de andere dag naar rond de 44-46 terwijl die normaal rond de 50-51 is, en daarbij wat tegensputterende darmen. In het verleden was dat nog eens een signaal dat ik teveel van m'n lichaam heb gevraagd - Althans, dat denken we, maar het is lastig aan te tonen. Kan zomaar ook iets met eten (prikkelbaar darm syndroom) te maken hebben.

Hartslag nu weer rond de 49, dus vanavond maar even een rustig rondje lopen en kijken hoe m'n lichaam erop reageert. Misschien was het toch het eten van vorig weekend..
Voelde je je ook oververmoeid? Anders zou ik me niet zo druk maken om een rustpols die een paar dagen een slag of 5 verschilt. Pas als de trend steeds omhoog gaat is het een waarschuwingssignaal. Een trend die omlaag gaat kan ook een waarschuwingssignaal zijn, maar dat is een veel zeldzamer vorm van overtraindheid.
pi_203565479
quote:
7s.gif Op maandag 7 februari 2022 20:45 schreef Neo-Mullen het volgende:
Gisteren 17km in 1u30 :D
Komende weken nog een paar 25+ers op het schema en dan begint het taperen al :o
Begin het spannend te vinden :@
Voor de cpc? Waarom 25+ers? Als je weet dat je de afstand aankunt zou ik eerder wat intensiteit gaan inbouwen..
pi_203566307
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 09:55 schreef BOKA het volgende:

[..]
In welk opzicht is dat beter dan naar je hartslag kijken, en rekening houden met je verschillende hartslagzones?
Het is directer, als je hartslag oploopt ben je al even (te) hard aan het werken. En het is lastig in te schatten hoe hard je werkt als hellingen verschillen in percentages.
pi_203566854
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 10:17 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Voor de cpc? Waarom 25+ers? Als je weet dat je de afstand aankunt zou ik eerder wat intensiteit gaan inbouwen..
Ik lees net dat de cpc wordt verplaatst naar september.
pi_203566901
:( :( :(
  dinsdag 8 februari 2022 @ 11:54:33 #196
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203567156
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 11:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Het is directer, als je hartslag oploopt ben je al even (te) hard aan het werken. En het is lastig in te schatten hoe hard je werkt als hellingen verschillen in percentages.
Ah okee.

En wat kut van de CPC. :(
Heel vreemd ook, net nu alles weer open gaat..
  dinsdag 8 februari 2022 @ 12:07:07 #197
335133 MichaelScott
pi_203567401
:( :(

Lekker motiverend voor Rotterdam ook. -O-
  dinsdag 8 februari 2022 @ 12:31:05 #198
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203567904
Vorig jaar waren ze ook zo vroeg met het afzeggen, toen kon twee weken later de marathon in Leiden wel doorgaan.
  dinsdag 8 februari 2022 @ 13:19:26 #199
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203569034
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 12:31 schreef BOKA het volgende:
Vorig jaar waren ze ook zo vroeg met het afzeggen, toen kon twee weken later de marathon in Leiden wel doorgaan.
Bij zulke grote evenementen heb je veel politie en wegafzettingen, je kunt niet anders.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_203569291
Als organisator zou ik nu de gok om het wel door te laten gaan toch wel durven maken.
pi_203570915
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 13:43 schreef ruud.nl het volgende:
Als organisator zou ik nu de gok om het wel door te laten gaan toch wel durven maken.
Lijkt me sterk.
  dinsdag 8 februari 2022 @ 20:33:54 #202
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203574922
quote:
4s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 13:19 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Bij zulke grote evenementen heb je veel politie en wegafzettingen, je kunt niet anders.
Dat snap ik, maar komende week is het volgende ‘weegmoment’. Ik begrijp niet waarom daar niet op gewacht kon worden.
Maargoed, ik zou ook niet in hun schoenen willen staan nu.
Alleen jammer dat de nieuwe datum gelijk valt met de halve marathon op Texel. Dus geen cpc dit jaar..
pi_203575089
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 10:17 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Rotterdam :) en met 25+ bedoel ik ook 1 of 2 30+ers.
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_203575651
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 20:44 schreef Neo-Mullen het volgende:

[..]
Rotterdam :) en met 25+ bedoel ik ook 1 of 2 30+ers.
Ah! Ja hopen dat dat wel doorgaat. Maar dan is het wel een beetje vroeg om te praten over taperen 😉 we zijn net begonnen met trainen!
pi_203575793
Ik denk dat alles dit jaar door gaat straks. We zijn bijna over de piek.
Whatever...
  dinsdag 8 februari 2022 @ 21:56:00 #206
335133 MichaelScott
pi_203576050
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:38 schreef Spanky78 het volgende:
Vraag is wel of ze die beslissing op tijd nemen.

Als ze de beslissing voor buitenevenementen bij de persconferentie volgende week weer een maand vooruit schuiven dan heeft Rotterdam ook te weinig tijd.
pi_203577233
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:38 schreef Spanky78 het volgende:
Naļviteit siert de mens.
pi_203577398
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 23:18 schreef Nober het volgende:

[..]
Naļviteit siert de mens.
Ik ben een rasoptimist
Whatever...
pi_203579068
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 21:56 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Vraag is wel of ze die beslissing op tijd nemen.

Als ze de beslissing voor buitenevenementen bij de persconferentie volgende week weer een maand vooruit schuiven dan heeft Rotterdam ook te weinig tijd.
Rotterdam kon vorig jaar toch ook last minute schakelen en het door laten gaan? Draaiboeken liggen klaar dus die kunnen als ze echt willen binnen een week alles klaar hebben lijkt me. Het evenement is te belangrijk voor de stad om zo maar even voorbij te laten gaan.
pi_203579390
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 10:15 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Voelde je je ook oververmoeid? Anders zou ik me niet zo druk maken om een rustpols die een paar dagen een slag of 5 verschilt. Pas als de trend steeds omhoog gaat is het een waarschuwingssignaal. Een trend die omlaag gaat kan ook een waarschuwingssignaal zijn, maar dat is een veel zeldzamer vorm van overtraindheid.
Ja gewoon wat vermoeider gedurende dag. Uurtje eerder slapen, wat moeilijker uit bed komen bijvoorbeeld. Emotioneel allemaal wat "vlakker". Na een weekend rust zonder activiteit voelde het al wat beter.
Op één of andere manier is een lagere rusthartslag in mijn ervaring juist een indicatie. Maar nogmaals, dit komt dan vaak met meerdere klachten (bijv. buikklachten), waardoor ik niet echt kan zeggen dat het 100% van het sporten komt, maar het is nu met enige regelmaat gebeurd toen ik (meer) ben gaan trainen. Hogere hartslag zie ik eigenlijk alleen maar als ik virus oid opgelopen heb.

Dat snel overtraind zijn is ook precies de reden waarom ik toen die inspanningstest heb moeten laten doen, waaruit dus bleek dat m'n inspanningstolerantie belabberd is (omslagpunt op 140 bpm/ 100 watt fietsen) en dat traplopen eigenlijk al te intensief was - de sportarts zei letterlijk dat 3x in de week 20 minuutjes hardlopen voor mijn lichaam 3x per week een marathon lopen is, vond het niet raar dat m'n lichaam dan begon tegen te sputteren :P
pi_203579412
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 13:43 schreef ruud.nl het volgende:
Ik ga er toch vanuit dat zo'n organisatie echt wel ff checkt met de gemeente en overheid. Als ze nu besluiten te verplaatsen, dan hebben zij dus niet de garantie gekregen dat de versoepeling voor evenementen aakomende persconferentie worden aangekondigd.
pi_203581944
Jammer van de CPC loop. Het zou mijn eerste halve marathon worden en had er goed voor getraind. Gelukkig heb ik wat extra vrije dagen meegenomen uit het vorige jaar en die heb ik maar meteen ingezet. Vanmorgen ingeschreven voor de halve marathon in Berlijn op zondag 3 april. Als we hem dan toch gaan lopen, dan maar meteen op een toplocatie ;)
pi_203583539
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 09:43 schreef Levitas het volgende:

[..]
Ja gewoon wat vermoeider gedurende dag. Uurtje eerder slapen, wat moeilijker uit bed komen bijvoorbeeld. Emotioneel allemaal wat "vlakker". Na een weekend rust zonder activiteit voelde het al wat beter.
Op één of andere manier is een lagere rusthartslag in mijn ervaring juist een indicatie. Maar nogmaals, dit komt dan vaak met meerdere klachten (bijv. buikklachten), waardoor ik niet echt kan zeggen dat het 100% van het sporten komt, maar het is nu met enige regelmaat gebeurd toen ik (meer) ben gaan trainen. Hogere hartslag zie ik eigenlijk alleen maar als ik virus oid opgelopen heb.

Dat snel overtraind zijn is ook precies de reden waarom ik toen die inspanningstest heb moeten laten doen, waaruit dus bleek dat m'n inspanningstolerantie belabberd is (omslagpunt op 140 bpm/ 100 watt fietsen) en dat traplopen eigenlijk al te intensief was - de sportarts zei letterlijk dat 3x in de week 20 minuutjes hardlopen voor mijn lichaam 3x per week een marathon lopen is, vond het niet raar dat m'n lichaam dan begon tegen te sputteren :P
Oja, met die achtergrond is het dan heel goed dat je snel op de rem trapt!
Mijn zorg was meer dat iedereen tegenwoordig zoveel data verzamelt en daar zich door laat leiden, terwijl je gevoel toch vaak de beste graadmeter is..
pi_203586094
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 14:10 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Mijn zorg was meer dat iedereen tegenwoordig zoveel data verzamelt en daar zich door laat leiden, terwijl je gevoel toch vaak de beste graadmeter is..
Ik zie het vaak andersom: mensen trainen echt zwakjes en als je naar de data kijkt kan het wel wat intensiever en ook rustiger tegelijkertijd ;)

Op gevoel trainen zou ik alleen doen als je echt ervaren genoeg bent om je lichaam zo goed aan te voelen. Los daarvan moet je wel naar je lichaam luisteren en de absolute grenzen niet over gaan of domme dingen doen (zomaar uit het niets een marathon lopen is niet handig). Maar ik denk dat de meeste mensen meer en harder kunnen, maar opgeven omdat ze het mentaal niet trekken. Fysieke verbetering volgt progressieve overload, niet andersom. Jij sport zo veel, ongetwijfeld kun je dat op gevoel.

Dus trainen de meeste mensen te hard als ze langzaam moeten, te langzaam als ze juist wel hard moeten. In de sportschool is dat nog duidelijker te zien. Te veel halfslachtig matig werk, te weinig deloads, te weinig echt intensieve sessies.

Dat geldt natuurlijk wel voor gezonde mensen. En ik ben ook geen trainer of sportwetenschapper, dus tsja, for what iot's worth.
Whatever...
pi_203587700
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 14:10 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ja, is zeker zo. Ik ben idd juist misschien wel extra voorzichtig geworden en vind het dan wel fijn om die data "erbij" te hebben. Zo'n vermoeidheid sluipt er heel langzaam in, dat het soms lastig is om op te merken. Vaak pas net iets te laat. Vandaag overigens weer heel eind fit (en grappig, hartslag terug rond de 50 :9 ). Kunnen we weer stoppen met RHR in de gaten houden en rustig weer een loopje gaan doen vandeweek.
pi_203594042
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 17:22 schreef Spanky78 het volgende:

[..]
Ik zie het vaak andersom: mensen trainen echt zwakjes en als je naar de data kijkt kan het wel wat intensiever en ook rustiger tegelijkertijd ;)

Op gevoel trainen zou ik alleen doen als je echt ervaren genoeg bent om je lichaam zo goed aan te voelen. Los daarvan moet je wel naar je lichaam luisteren en de absolute grenzen niet over gaan of domme dingen doen (zomaar uit het niets een marathon lopen is niet handig). Maar ik denk dat de meeste mensen meer en harder kunnen, maar opgeven omdat ze het mentaal niet trekken. Fysieke verbetering volgt progressieve overload, niet andersom. Jij sport zo veel, ongetwijfeld kun je dat op gevoel.

Dus trainen de meeste mensen te hard als ze langzaam moeten, te langzaam als ze juist wel hard moeten. In de sportschool is dat nog duidelijker te zien. Te veel halfslachtig matig werk, te weinig deloads, te weinig echt intensieve sessies.

Dat geldt natuurlijk wel voor gezonde mensen. En ik ben ook geen trainer of sportwetenschapper, dus tsja, for what iot's worth.
Dat gedeelte doe ik juist niet op gevoel maar met een trainingsschema, waarbij de overload en compensatieweken netjes worden ingebouwd. Maar weten of je een keer een dagje moet overslaan vanwege pijntje of niet lekker, daarbij zou ik toch vooral naar mijn gevoel luisteren. Al kan zo’n horloge wel helpen om iets eerder te signaleren.
pi_203595012
Iemand interesse om mijn CPC inschrijving over te nemen?
De nieuwe datum (25 september) valt gelijk met de halve marathon op Texel en omdat ik die laatste nog nooit heb gelopen, kan ik niet de CPC lopen.
pi_203595662
Ik ben de laatste 2 maanden meer gaan trainen en mijn Garmin geeft steeds vaker aan dat een training onproductief is. Hoe goed is die inschatting van Garmin?

Ik heb het idee dat als ik train zoals Garmin me voorschrijft, dan ik bijna altijd op 50/75% van m'n kunnen loop en dan komt er natuurlijk geen progressie.
Daarom loop ik tussen de 60 tot max 90% van m'n kunnen en alleen met wedstrijden op m'n piek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Neo-Mullen op 10-02-2022 11:10:58 ]
Cuz I'm Mr. Brightside
pi_203595702
quote:
7s.gif Op donderdag 10 februari 2022 10:57 schreef Neo-Mullen het volgende:
Hoe goed is die inschatting van Garmin?
Totaal onbruikbaar.
pi_203596464
quote:
dan ik bijna altijd op 50/75% van m'n kunnen loop en dan komt er natuurlijk geen progressie.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Afhankelijk van je doel kan dat prima progressie opleveren. Verder eens met Mossel, dat soort inschattingen (net als de VO2 max schatting en slaapfases) zijn totaal onbruikbaar
pi_203596478
Klopt ook de reden dat ik 90% van de keren dat ik hardloop zonder hartslagmeter loop, wordt er erg onrustig van. Bij een te hoge hartslag denk ik direct dat het hem niet wordt vandaag.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 februari 2022 @ 12:14:06 #222
426493 crew  PippenScottie
pi_203596773
Ik ben aan het trainen voor de Zandvoort Circuit Run. Mijn grootste zorg is of ik anderhalf uur kan lopen zonder last van mijn knie te krijgen.

Net een heel lekkere 10k gelopen. 55 minuten, niets geforceerd en nergens last van.
My friends all drive horses
  donderdag 10 februari 2022 @ 13:06:43 #223
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203597562
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2022 12:14 schreef PippenScottie het volgende:
Ik ben aan het trainen voor de Zandvoort Circuit Run. Mijn grootste zorg is of ik anderhalf uur kan lopen zonder last van mijn knie te krijgen.

Net een heel lekkere 10k gelopen. 55 minuten, niets geforceerd en nergens last van.
wat voor knieklachten heb je? bij dat circuit moet je rekening houden met hellingen. Heb zelf alleen het circuit van Spa francorchamps gelopen (die bestaat ook, mocht je circuitlopen leuk vinden), maar die was erg extreem qua hellingen.
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 februari 2022 @ 13:14:09 #224
pi_203597686
quote:
2s.gif Op donderdag 10 februari 2022 13:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
wat voor knieklachten heb je? bij dat circuit moet je rekening houden met hellingen. Heb zelf alleen het circuit van Spa francorchamps gelopen (die bestaat ook, mocht je circuitlopen leuk vinden), maar die was erg extreem qua hellingen.
Het is een zeurende pijn aan de zijkant van mijn knie. Ik denk een aanhechting. Het treedt op als ik ongetraind ben en te lang doorloop, of als ik wel goed getraind ben na een kilometer of 16, 17. Als ik het begin te voelen moet ik ook stoppen, want het is niet een pijn waar je ‘doorheen’ kan lopen.

Bij een training stop ik sowieso, als ik het bij een echte wedstrijd begin te voelen loop ik wel door.
pi_203597831
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2022 13:14 schreef PippenScottie het volgende:

[..]
Het is een zeurende pijn aan de zijkant van mijn knie. Ik denk een aanhechting. Het treedt op als ik ongetraind ben en te lang doorloop, of als ik wel goed getraind ben na een kilometer of 16, 17. Als ik het begin te voelen moet ik ook stoppen, want het is niet een pijn waar je ‘doorheen’ kan lopen.

Bij een training stop ik sowieso, als ik het bij een echte wedstrijd begin te voelen loop ik wel door.
Klinkt als een lopersknie. Heb je er daarna last van als je de trap afloopt?
pi_203597884
quote:
99s.gif Op donderdag 10 februari 2022 11:00 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Totaal onbruikbaar.
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 11:51 schreef Levitas het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Afhankelijk van je doel kan dat prima progressie opleveren. Verder eens met Mossel, dat soort inschattingen (net als de VO2 max schatting en slaapfases) zijn totaal onbruikbaar
Thanks. Ik hoopte al een beetje op dit antwoord. Maar met maximaal trainen op zegmaar 75% voelt het alsof ik onvoldoende buiten m'n comfortzone ga. Daarom rek ik het af en toe wat verder op.

quote:

[..]

Buitenkant van je knie? Zo ja, dan zou het een lopersknie kunnen zijn. Dat ontstaat door een een pees die geļrriteerd raakt door te veel herhalingen. Ik heb daar af en toe ook last van en ben nu ook extra voorzichtig mee met het oog op de marathon.
Mijn fysio vertelde dat uitgebreid stretchen na het lopen en krachttraining moeten helpen om dit tegen te gaan. Zorg er ook voor dat je goed schoeisel hebt.
Cuz I'm Mr. Brightside
  donderdag 10 februari 2022 @ 13:24:50 #227
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203597910
Van de week begonnen met wat extra krachttraining met behulp van weerstandsbandjes. Tijdens m'n zoektocht naar wat oefeningen kwam ik dit YouTube kanaal tegen.

Staat vol met kort workouts van zo'n 16 minuten die je prima kan volgen. Veel gevarieerde workouts voor verschillende spiergroepen en ook met oefeningen zonder weerstandbandjes.

Misschien kennen jullie het kanaal al maar ik dacht ik deel het even hier :)
  Redactie Frontpage / Sport donderdag 10 februari 2022 @ 13:27:24 #228
pi_203597970
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 13:21 schreef Bronson het volgende:

[..]
Klinkt als een lopersknie. Heb je er daarna last van als je de trap afloopt?
Jazeker.

Ik denk dat het lopersknie wel eens kan zijn, inderdaad. Ik ken mijn lijf ondertussen wel een beetje en weet wat ik wel en niet moet doen.
pi_203598025
*knip*
pi_203598041
quote:

[..]

Nee, dat is niet de manier. Als je klachten hebt, kunnen wij in dit topic er niks zinnigs over zeggen. dan moet je echt naar een arts of een fysio (wat feitelijk ook een arts is).
  Forum Admin donderdag 10 februari 2022 @ 13:39:31 #231
54263 crew  Pharkus
pi_203598167
quote:
Ik ben de laatste 2 maanden meer gaan trainen en mijn Garmin geeft steeds vaker aan dat een training onproductief is. Hoe goed is die inschatting van Garmin?

Ik heb het idee dat als ik train zoals Garmin me voorschrijft, dan ik bijna altijd op 50/75% van m'n kunnen loop en dan komt er natuurlijk geen progressie.
Daarom loop ik tussen de 60 tot max 90% van m'n kunnen en alleen met wedstrijden op m'n piek.
Ik ben ook teleurgesteld in Garmin en hun inschattingen. Bijna altijd is de suggestie van de dag 5:55 voor 45 minuten.
Ik krijg een "insight" melding dat ik op 9000 stappen zit en ze voorspellen dat ik hun doel van 12800 niet ga halen en op 12000 uitkom als ik niet nog een extra wandeling maak. (Er zijn ook genoeg dagen dat ik er een paar 1000 stappen onder zit en geen 'insight' krijg).
De race predicties slaan nergens op en worden ook niet aangepast als je een tijd loopt die beter is dan de race predictie.
Na mijn marathon in het najaar werd de status op "Niet productief" gezet. Vrij demotiverend om na op zich een goede marathon en voorbereiding te lezen dat het "Niet productief" was. (ik snap het idee wel, dat het een te zware inspanning was om productief te zijn voor je trainingsopbouw, maar dat is niet erg voor een race).
  Forum Admin donderdag 10 februari 2022 @ 14:00:51 #232
54263 crew  Pharkus
pi_203598614
pi_203600616
quote:
}:|
Nu dus al de CPC en Utrecht uitgesteld, als dat maar geen voorbode is voor Rotterdam...
  Forum Admin donderdag 10 februari 2022 @ 16:40:26 #234
54263 crew  Pharkus
pi_203601248
quote:
0s.gif Op donderdag 10 februari 2022 15:48 schreef Noisecontrollers het volgende:

[..]
}:|
Nu dus al de CPC en Utrecht uitgesteld, als dat maar geen voorbode is voor Rotterdam...
In de mail stond dat je je startbewijs naar Rotterdam kon omzetten. Dus ik heb nog hoop voor Rotterdam.
pi_203612653
quote:
2s.gif Op donderdag 10 februari 2022 13:06 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Maar zeker de moeite waard als je race fan bent, geeft je beeldband het circuit wat je andersoortige zo weten.
pi_203618358
In het bos mijn 6km trail run afgerond maar mijn route staat niet in de Samsung Health app, al de overige info staat er verder wel. :?

Voorheen begon ik op een ander punt vanaf de weg en was mijn route wel terug te zien.
pi_203622219
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 12:18 schreef TheWhiteCowboy het volgende:

[..]
geeft je beeldband het circuit wat je andersoortige zo weten.
Ik dacht even dat ik een beroerte had gehad. Wat staat hier nou precies? :D
It has to mean something
Could never mean more than a sacrifice
pi_203625078
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 22:55 schreef Cynic het volgende:

[..]
Geeft je beeld van het circuit wat je anders nooit zou weten. ;)

Ik denk dat z'n autocorrect moeite had.
pi_203625125
Ik ben terug van een prachtige 15 km. In het kader van m'n goede voornemens niet alleen door de polder gelopen maar ook twee heuvels meegepakt van de aangrenzende stuwwal. Eigenlijk heel leuk, heuvels lopen. Stuk afwisselender dan zo'n polder. :)
Meer mensen hier aan het genieten van de zon vanochtend? O+
pi_203625331
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 18:27 schreef Nober het volgende:
In het bos mijn 6km trail run afgerond maar mijn route staat niet in de Samsung Health app, al de overige info staat er verder wel. :?

Voorheen begon ik op een ander punt vanaf de weg en was mijn route wel terug te zien.
Waarschijnlijk had je geen GPS verbinding.
pi_203628059
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 09:51 schreef Tele6 het volgende:
Ik ben terug van een prachtige 15 km. In het kader van m'n goede voornemens niet alleen door de polder gelopen maar ook twee heuvels meegepakt van de aangrenzende stuwwal. Eigenlijk heel leuk, heuvels lopen. Stuk afwisselender dan zo'n polder. :)
Meer mensen hier aan het genieten van de zon vanochtend? O+
Heb hier in de duinen van Schoorl een route van 11km gedaan. O 10 uur begonnen. Was rustig en prachtig. Echt heerlijk hardgelopen O+ (wel jammer dat mn garmin niet goed synchroniseert, de stappen wel, maar de activiteit hardlopen wil niet naar de garmin app tot nu toe en daarmee ook niet weer door naar mn strava).
pi_203628803
Inderdaad prachtig weer, ik heb er maar een halve marathon van gemaakt vandaag.
pi_203629000
Fantastisch weer inderdaad. Daarom rondje van 23 kilometer. Wel stom dat ik na 22 kilometer mijn enkel verzwikte of verstuikte op een stoeprand, dus nu met m'n been omhoog en icepacks erop. Jammer, want ik wilde vanmiddag nog lekker dingen doen met dit mooie weer.
Hopelijk wel alleen wat verzwikt, maar meestal is dat eerder over. Meh.
pi_203629040
Zie nu dat m'n Garmin forerunner 35 wel op het horloge de activiteit heeft vastgelegd, tijd, tempo, afstand etc maar normaal volgen daarna de tijden per km en die lijken allemaal te missen. Ik vermoed dat het daarom ook niet naar de app gaat omdat er een fout in zit. Zou ik het nog even aanzien en hopen dat het later magisch wel werkt of handmatig die activiteit maar toevoegen? Weet immers de belangrijkste data wel (alleen dus geen locatie en tussentijden dan in de Garmin app en strava) vraag het hier even, misschien dat meer mensen dit wel eens gehad hebben.
pi_203629058
Meestal fixt Garmin het wel joh. En dan krijg je je kudo's gewoon wat later.
pi_203632139
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 09:49 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Geeft je beeld van het circuit wat je anders nooit zou weten. ;)

Ik denk dat z'n autocorrect moeite had.
Dit
pi_203632149
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 22:55 schreef Cynic het volgende:

[..]
Het is inderdaad bijna niet te lezen. :D
  zondag 13 februari 2022 @ 12:36:39 #248
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203643813
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 14:09 schreef ruud.nl het volgende:
Inderdaad prachtig weer, ik heb er maar een halve marathon van gemaakt vandaag.
Ik zou ook wel willen, maar het wordt straks maximaal 2 tot 3km, want zover in het herstelproces ben ik :') (aan mijn conditie zal het niet liggen).

[ Bericht 0% gewijzigd door SEMTEX op 13-02-2022 12:43:15 ]
pi_203643844
quote:
99s.gif Op zaterdag 12 februari 2022 14:31 schreef mosselmossel het volgende:
Fantastisch weer inderdaad. Daarom rondje van 23 kilometer. Wel stom dat ik na 22 kilometer mijn enkel verzwikte of verstuikte op een stoeprand, dus nu met m'n been omhoog en icepacks erop. Jammer, want ik wilde vanmiddag nog lekker dingen doen met dit mooie weer.
Hopelijk wel alleen wat verzwikt, maar meestal is dat eerder over. Meh.
Balen van je enkel!
Hoe is ie vandaag?
pi_203643876
@xFriendx tot nu toe hielp uit en weer aanzetten altijd als m'n Garmin raar deed. Meestal eerst de Bluetoothverbinding verbreken en weer aanzetten (dat is het makkelijkst) en als dat niet genoeg was het hele horloge uit en weer aan. Maar ik weet niet of dat bij jou zou helpen, klinkt als nogal een rare fout. Stom.
pi_203643898
Ik wil vandaag ook nog een klein rondje doen, en er is een paaltjesroute in de buurt die ik zou kunnen doen, maar de afgelopen paar keer dat ik die probeerde ben ik verdwaald dus nu treuzel ik. Ik kan ook nergens online een kaart vinden van de route, dus het kan zijn dat de paaltjesroute ook gewoon niet meer onderhouden wordt en er al wat paaltjes ontbreken. Dan is het niet gek dat ik er altijd verdwaal. Gedoe gedoe.
pi_203645225
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 12:40 schreef Tele6 het volgende:
Ik wil vandaag ook nog een klein rondje doen, en er is een paaltjesroute in de buurt die ik zou kunnen doen, maar de afgelopen paar keer dat ik die probeerde ben ik verdwaald dus nu treuzel ik. Ik kan ook nergens online een kaart vinden van de route, dus het kan zijn dat de paaltjesroute ook gewoon niet meer onderhouden wordt en er al wat paaltjes ontbreken. Dan is het niet gek dat ik er altijd verdwaal. Gedoe gedoe.
Anders een fietsknooppuntenroute doen en de nummers op je hand schrijven?
pi_203645271
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 13:49 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Anders een fietsknooppuntenroute doen en de nummers op je hand schrijven?
Dat is een goeie. Er zijn zelfs wandelknooppunten in sommige gedeeltes hier. En op zich ken ik best goed de weg in de regio inmiddels. Maar ik vrees dat ik me een beetje vastgebeten heb in "ik moet een route vinden in dat ene bos waar die moeilijke paaltjesroute is".
Ik denk dat ik er zo heen ga, m'n telefoon in m'n heupband meeneem, en dan gewoon ergens begin en kijk waar ik de paaltjes kwijtraak, en dan m'n telefoon gebruik als ik echt verdwaal.
pi_203645429
Wellicht is dit al par x voorbij gekomen, maar ik snap niet veel van die hartslagzones. Ik ben nu aan het trainen voor Rotterdam marathon. Ik loop de halve marathon in 1:36 en heb de vorige Rotterdam (2019) gelopen in 4:14 - wat te weinig op lange afstanden getraind.

Nu volg ik via runnersworld dat 10 weken schema en heb ik ook sporthorloge gekocht. Daar staan stukken in als : 120min op z1 tempo. Z1 is voor mij een hartslag tussen de 92-112: dat is ongeveer al bereikt als ik een cappuccino zet. Voor mn gevoel was ik bijna aan t wandelen en zat ik op een Hs van 140-150 en ging ik 8min/per km. Laatste paar x km doorgeschakeld naar marathontempo (4:55/km) en toen ging mn hartslag naar 160-165.

Staan mijn zones verkeerd gekalibreerd of hoe moet ik dit interpreteren? Kheb gisteren nu 125 min zonder problemen gelopen maar het voelde toch vrij gek.

Mn doel is ‘m uitlopen in 3,5 uur tot 3u3kwartier.
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_203646159
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 14:03 schreef kalinhos het volgende:
Wellicht is dit al par x voorbij gekomen, maar ik snap niet veel van die hartslagzones. Ik ben nu aan het trainen voor Rotterdam marathon. Ik loop de halve marathon in 1:36 en heb de vorige Rotterdam (2019) gelopen in 4:14 - wat te weinig op lange afstanden getraind.

Nu volg ik via runnersworld dat 10 weken schema en heb ik ook sporthorloge gekocht. Daar staan stukken in als : 120min op z1 tempo. Z1 is voor mij een hartslag tussen de 92-112: dat is ongeveer al bereikt als ik een cappuccino zet. Voor mn gevoel was ik bijna aan t wandelen en zat ik op een Hs van 140-150 en ging ik 8min/per km. Laatste paar x km doorgeschakeld naar marathontempo (4:55/km) en toen ging mn hartslag naar 160-165.

Staan mijn zones verkeerd gekalibreerd of hoe moet ik dit interpreteren? Kheb gisteren nu 125 min zonder problemen gelopen maar het voelde toch vrij gek.

Hoe definieert runnersworld die zones? Daar zou ik dan eerst naar kijken. Kan zijn dat je horloge de zones anders definieert (bv andere percentages van max hartslag) dan je schema van runnersworld.

Zone 1 volgens de definitie die ik ken is inderdaad supersloom, ik hoor veel vaker dat lange rustige loopjes, warming-ups en herstelloopjes in zone 2 gaan. Maar dat zijn natuurlijk ook maar namen! Wie weet bedoelen ze wat anders. Je zou het ook op gevoel kunnen doen, en dan is zone 1 het gevoel van dat je nog gewoon met iemand kunt kletsen, heel ontspannen en rustig lopen.
pi_203646633
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 14:03 schreef kalinhos het volgende:

Ik heb geen idee hoe je hartslagzones vastgesteld zijn dus daar kan ik ook niks over zeggen. De beste manier is om een inspanningstest te doen, maar anders kun je ook wel aan de hand van wedstrijden wat zeggen. Meestal is je omslagpunt ongeveer waar je in een halve marathonwedstrijd op uitkomt, of de gemiddelde hartslag in een 10km.

Maar wat wel duidelijk wordt uit je verhaal: je marathontijd is erg langzaam in verhouding tot je halve marathontijd. Dus waarschijnlijk heb je er heel veel baat bij om in de lage zones te gaan trainen om je basisuithouding te verbeteren.
Om het simpel te houden zou je in de lange duurlopen gewoon een minuut boven je marathontempo kunnen gaan zitten, zeg tussen de 5.45 en 6.15. Dan kan er niet zoveel misgaan!

[ Bericht 0% gewijzigd door La_Tramposa op 13-02-2022 15:35:05 ]
  zondag 13 februari 2022 @ 16:06:08 #257
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203647835
quote:
14s.gif Op zondag 13 februari 2022 12:36 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Ik zou ook wel willen, maar het wordt straks maximaal 2 tot 3km, want zover in het herstelproces ben ik :') (aan mijn conditie zal het niet liggen).
Whaaa, het werden er vijf! Het herstel is duidelijk ingetreden :) Geen pijn meer tijdens.
pi_203648066
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 15:13 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik heb geen idee hoe je hartslagzones vastgesteld zijn dus daar kan ik ook niks over zeggen. De beste manier is om een inspanningstest te doen, maar anders kun je ook wel aan de hand van wedstrijden wat zeggen. Meestal is je omslagpunt ongeveer waar je in een halve marathonwedstrijd op uitkomt, of de gemiddelde hartslag in een 10km.

Maar wat wel duidelijk wordt uit je verhaal: je marathontijd is erg langzaam in verhouding tot je halve marathontijd. Dus waarschijnlijk heb je er heel veel baat bij om in de lage zones te gaan trainen om je basisuithouding te verbeteren.
Om het simpel te houden zou je in de lange duurlopen gewoon een minuut boven je marathontempo kunnen gaan zitten, zeg tussen de 5.45 en 6.15. Dan kan er niet zoveel misgaan!
Thanks👍🏻 Ja ik had destijds dat max 14km schema gevolgd van Sportrusten, toen ging t op zich wel qua conditie maar wisten mn gewrichten niet helemaal wat ze overkwam vanaf km 22. Ik ga deze keer ook meer en langere (max 30-32km) duurlopen doen en dan dus op 5:45 als richttijd.

Hartslagzones zijn nu door mn horloge vastgesteld op basis van mn rusthartslag, ik ga nog ff kijken hoe runnersworld het bepaalt qua percentages
Het is...kiezen of delen, spelen winnen verliezen of vervelen en helemaal niets ondernemen
pi_203648149
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 12:38 schreef Tele6 het volgende:

[..]
Balen van je enkel!
Hoe is ie vandaag?
Verdomme, toch enkelband gescheurd, aldus de masseur die er net naar keek. En nog iets boven m'n enkel wat hij niet vertrouwt. Da's dik. Dus morgen fysio.

Gaat verdomme weken duren, net terwijl het zo lekker ging al zo lang.
pi_203649363
Wat enorm balen @mosselmossel ;(
Stiekem hoop ik dan dat het morgen bij de fysio toch meevalt :*
pi_203649379
Die paaltjesroute is me gelukt zonder te verdwalen *G*
Ik heb de indruk dat je 'm maar in één richting kunt volgen (tegen de klok in) en dat ik vorige keer telkens de route kwijtraakte omdat ik de verkeerde kant op liep. :')
Ik ben precies op 5 km uitgekomen en was precies het bos uit toen de zon onder begon te gaan _O_
pi_203650544
quote:
99s.gif Op zondag 13 februari 2022 16:34 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Verdomme, toch enkelband gescheurd, aldus de masseur die er net naar keek. En nog iets boven m'n enkel wat hij niet vertrouwt. Da's dik. Dus morgen fysio.

Gaat verdomme weken duren, net terwijl het zo lekker ging al zo lang.
Wat kut man! Hoe lang herstel staat er doorgaans voor gescheurde enkelbanden? Sterkte iig!
  zondag 13 februari 2022 @ 20:30:14 #263
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_203650746
#@mosselmossel dat ik idd goed k#t (of niet goed).

Voor een vriend (met toevallig precies mijn schoenmaat; 46,5 Saucony) ben ik op zoek naar wedstrijdschoenen met carbonplaten, je weet wel, van die hele dure schoenen waarvan men beweert dat je er sneller van wordt als je al snel liep. Nu maar hopen dat ik hij heel blijft in zijn voorbereiding.
Zolang ik geen talent heb, blijf ik trainen...
pi_203650968
Vanmorgen heerlijk 24 km gelopen in 2:15!
Om 9:00 uur al naar buiten, lekker nauwelijks iemand op straat, de stad uit en de polder in :D
Volgens mij trainingsschema moest ik eigenlijk 1:50 lopen vandaag, maar dan had ik net niet dat natuurgebied in gekund wat ik nu wel heb gedaan :P
  maandag 14 februari 2022 @ 04:37:41 #265
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_203654335
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 20:53 schreef Noisecontrollers het volgende:
Vanmorgen heerlijk 24 km gelopen in 2:15!
Om 9:00 uur al naar buiten, lekker nauwelijks iemand op straat, de stad uit en de polder in :D
Volgens mij trainingsschema moest ik eigenlijk 1:50 lopen vandaag, maar dan had ik net niet dat natuurgebied in gekund wat ik nu wel heb gedaan :P
Heb jij een schema waarin staat hoeveel minuten je moet lopen?
  Forum Admin maandag 14 februari 2022 @ 07:17:54 #266
54263 crew  Pharkus
pi_203654566
Sterkte mossel
pi_203654693
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 20:30 schreef Corniel het volgende:
#@:mosselmossel dat ik idd goed k#t (of niet goed).

Voor een vriend (met toevallig precies mijn schoenmaat; 46,5 Saucony) ben ik op zoek naar wedstrijdschoenen met carbonplaten, je weet wel, van die hele dure schoenen waarvan men beweert dat je er sneller van wordt als je al snel liep. Nu maar hopen dat ik hij heel blijft in zijn voorbereiding.
Dank! Ik schat in dat hij zere tenen krijgt als hij die van mij aantrekt met maat 45 ^^
pi_203655248
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 15:13 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Wat ik me nog afvroeg en eigenlijk altijd afvraag bij die schema’s:

Wat is het voordeel van 180min lopen op een langzamer tempo (zeg 05:45 of langzamer) t.o.v. 180 min lopen op je gewenste marathontempo (zeg 04:45)?

Ik zou redeneren dat als ik het 180 min op 04:45 kan volhouden ik al een heel eind ben, waarom wordt dan toch aangeraden een stuk langzamer te gaan als training?

Misschien is dit een hele domme vraag maar ik kan het zo 1,2,3 niet beredeneren
pi_203655290
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 08:59 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Wat ik me nog afvroeg en eigenlijk altijd afvraag bij die schema’s:

Wat is het voordeel van 180min lopen op een langzamer tempo (zeg 05:45 of langzamer) t.o.v. 180 min lopen op je gewenste marathontempo (zeg 04:45)?

Ik zou redeneren dat als ik het 180 min op 04:45 kan volhouden ik al een heel eind ben, waarom wordt dan toch aangeraden een stuk langzamer te gaan als training?

Misschien is dit een hele domme vraag maar ik kan het zo 1,2,3 niet beredeneren
Het voordeel is dat je van 3 uur op je marathontempo zo'n 1-2 weken moet herstellen, terwijl je bij een rustige duurloop de volgende dag weer gewoon een training zou moeten kunnen doen. Uiteindelijk gaat het om uren maken, dus dan is het slimmer om te kiezen voor lagere belasting per training zodat je uiteindelijk méér kunt trainen voor die marathon. Ook met het oog op blessurerisico's.

Daarnaast loop jij nu als je 4.45 gaat lopen waarschijnlijk grotendeels op koolhydraten en niet op vetverbranding. Bij een marathon wil je, om de 'man met de hamer' buiten de deur te houden, zo lang mogelijk op zoveel mogelijk vetverbranding lopen. Als je nu elke keer op tempo gaat lopen, leert je lichaam niet om beter/zuiniger met die brandstoffen om te gaan. Dus die vetverbrandingszone train je door heel rustig te lopen.

Je marathontempo moet je wel trainen, maar dit kun je het beste doen door blokken van beperkte lengte in te bouwen (bijvoorbeeld blokjes van 20 minuten op marathontempo), dan wel in de lange duurloop dan wel in 1 van de andere trainingen.. Waarschijnlijk zit dat ook wel in het schema wat je hebt?
pi_203655355
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 09:03 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Het voordeel is dat je van 3 uur op je marathontempo zo'n 1-2 weken moet herstellen, terwijl je bij een rustige duurloop de volgende dag weer gewoon een training zou moeten kunnen doen. Uiteindelijk gaat het om uren maken, dus dan is het slimmer om te kiezen voor lagere belasting per training zodat je uiteindelijk méér kunt trainen voor die marathon. Ook met het oog op blessurerisico's.

Je marathontempo moet je wel trainen, maar dit kun je het beste doen door blokken van beperkte lengte in te bouwen (bijvoorbeeld blokjes van 20 minuten op marathontempo), dan wel in de lange duurloop dan wel in 1 van de andere trainingen.. Waarschijnlijk zit dat ook wel in het schema wat je hebt?
ah zo, helder. Zitten inderdaad ook stukken in dat je af en toe je marathontempo loopt.

Verder enorm veel lange stukken op de laagste hartslag, dat wordt lastig genoeg om zo laag te blijven.

quote:
Daarnaast loop jij nu als je 4.45 gaat lopen waarschijnlijk grotendeels op koolhydraten en niet op vetverbranding. Bij een marathon wil je, om de 'man met de hamer' buiten de deur te houden, zo lang mogelijk op zoveel mogelijk vetverbranding lopen. Als je nu elke keer op tempo gaat lopen, leert je lichaam niet om beter/zuiniger met die brandstoffen om te gaan. Dus die vetverbrandingszone train je door heel rustig te lopen.
Is dit niet juist andersom? Dat de man met de hamer juist komt als je op vetverbranding over gaat?
pi_203655372
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 09:12 schreef kalinhos het volgende:

[..]
ah zo, helder. Zitten inderdaad ook stukken in dat je af en toe je marathontempo loopt.

Verder enorm veel lange stukken op de laagste hartslag, dat wordt lastig genoeg om zo laag te blijven.
[..]
Is dit niet juist andersom? Dat de man met de hamer juist komt als je op vetverbranding over gaat?
'overgaan op' is eigenlijk niet echt het goede woord. Je loopt altijd een % op vet en een % op koolhydraten als brandstof. Hoe hoger de intensiteit, hoe hoger het % koolhydraten. Als je te hard start bij een marathon, kun je die koolhydraten niet op een hoog genoeg tempo bijvullen en dan is je voorraad ineens op, je loopt dus tegen een muur aan.
Als je je lange duurlopen rustig traint, word je relatief beter in brandstof uit vetten halen (en daarvan is er altijd meer dan voldoende van in je lichaam) en kun je de snelheid waarmee je door je koolhydratenvoorraad heen brandt uitstellen.
pi_203655655
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 04:37 schreef Corniel het volgende:

[..]
Heb jij een schema waarin staat hoeveel minuten je moet lopen?
Ja, gewoon een trainingsschema van mijn Polar horloger.
Geeft per dag aan wat ik hoe lang moet doen en ik welke HS zones.
Dit is bijvoorbeeld wat ik vandaag moet doen:

https://imgur.com/a/ocZcWrc
pi_203655911
Volgens mij zijn er nu echt veel posters hier heel serieus aan het trainen voor een voorjaarsmarathon, gaaf! :D
hopen dat alles door mag gaan! En ik ben ook benieuwd of er toch weer iemand zich 2 weken van tevoren meldt met de vraag hoeveel kwaad het kan om de marathon te gaan lopen zonder training :P
pi_203655979
De CPC meldde gisteren dat die óók niet door had kunnen gaan met de veronderstelde versoepelingen die morgen mogelijk aangekondigd gaan worden. Tezamen met 6 weken voorbereidingstijd die nodig is voor dit soort evenementen wordt het héél erg kort dag voor de marathon van Rotterdam.
pi_203656045
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 10:13 schreef Zwabberhark het volgende:
De CPC meldde gisteren dat die óók niet door had kunnen gaan met de veronderstelde versoepelingen die morgen mogelijk aangekondigd gaan worden. Tezamen met 6 weken voorbereidingstijd die nodig is voor dit soort evenementen wordt het héél erg kort dag voor de marathon van Rotterdam.
Dit vind ik echt een vreemd argument eigenlijk van de organisatie. Wat nu uitlekt qua maatregelen isndat ze begin maart overal vanaf willen. Dan zou ik als organisatie toch ff kijken wat er mogelijk is met de gemeente. De Egmond HM werd op het allerlaatste momemt afgelast toen allang duidelijk was dat de lockdown verlengd werd. De normale marathon ging door terwijl toen al duidelijk werd dat t slechter ging qua cijfers, dus tenzij er op korte termijn een nieuwe vervelendere variant opduikt zie ik ‘t wel goedkomen eigenlijk met Rotterdam. Heb me zojuist ook even officieel ingeschreven, zou lullig zijn als ik dat in al het enthousiasme vergeet.
pi_203656062
En afgelopen najaar met de NN Rotterdam Marathon was het eigenlijk als vanouds. Enige verschil vond ik dat ‘t NN Runnershome (in delftse poort) wat kleiner en rustiger was. Verder alles hetzelfde als 2019z
pi_203656320
Een vergunningsaanvraag duurt alleen al 6 weken. Daarnaast moet je van alles regelen op het gebied van veiligheid en verzorging. Dat is niet op aanvraag beschikbaar. Nu stellen dat alles op 1 maart weer als vanouds is is heel makkelijk als je geen enkele verantwoordelijkheid draagt en alleen maar redeneert op basis van wat je zelf heel graag wil.
pi_203656375
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 10:45 schreef Zwabberhark het volgende:
Een vergunningsaanvraag duurt alleen al 6 weken. Daarnaast moet je van alles regelen op het gebied van veiligheid en verzorging. Dat is niet op aanvraag beschikbaar. Nu stellen dat alles op 1 maart weer als vanouds is is heel makkelijk als je geen enkele verantwoordelijkheid draagt en alleen maar redeneert op basis van wat je zelf heel graag wil.
Maar kom op, alle lichten staan praktisch op groen. De argumenten die je nu noemt golden net zo goed voor de NN Egmond halve marathon vorige maand en Rotterdam okt 21. Toen zag de situatie 6 weken voor de termijn er objectief veel slechter uit dan nu.

Het is ook voor Den Haag niets nieuws he, ze organiseren dit ding elk jaar.
pi_203656453
Het hangt denk ik vooral af van de meewerkstand van de gemeente.

En er zullen wel wat dingen anders zijn dan in het najaar gok ik, wellicht meer mondkapjes overal.
  maandag 14 februari 2022 @ 11:46:01 #280
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203657106
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 09:03 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]

Bij mij zit het in m'n lange duurlopen.
Gisteren 27 km, waarbij ik elke 6e km in marathontempo moest. Ging me makkelijk af en nu geen centje pijn.
Komend weekend 28 km, en dan is het afwisselend 3 km rustig en 2 km MT. Benieuwd hoe dat gaat.

Voor de CPC ben ik nu op zoek naar een alternatief. Weinig zin om bij m'n HM rekening te moeten houden met stoplichten en verkeer. Zijn er nog aanraders voor leuke (kleinschalige) lopen die dan (12/13 maart) worden georganiseerd?
Ik ken de hardloopkalender wel, maar was benieuwd naar ervaringen hier.
pi_203657123
Er is een halve marathon in Dordrecht op 12 maart, ben er zelf ook naar aan het kijken.
Of de Lansingerlandloop op 20 maart (daar is ook nog een 30).
pi_203657143
Ik mocht gisteren 'maar' 1u20 lopen, was compensatieweek. Dat was wel een beetje een tegenvaller als je iedereen lange duurlopen ziet doen. Hoewel ik het met de koude wind ook wel weer prima vond om niet zo lang van huis te zijn :P Op Lanzarote ging het toch een stuk makkelijker!
  maandag 14 februari 2022 @ 11:49:53 #283
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_203657157
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 10:08 schreef La_Tramposa het volgende:
Volgens mij zijn er nu echt veel posters hier heel serieus aan het trainen voor een voorjaarsmarathon (..)
Zo werkt fake-nieuws. Je roept iets heel hard, en voor je het weet, denken mensen dat het waar is. Ik zou deze claim dan ook met kracht willen ontkennen.
pi_203657229
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:49 schreef Corniel het volgende:

[..]
Zo werkt fake-nieuws. Je roept iets heel hard, en voor je het weet, denken mensen dat het waar is. Ik zou deze claim dan ook met kracht willen ontkennen.
Begint het indekken nu al? Je trainingen zien er goed uit, dus verzin maar gauw een pruttelend pijntje waar je later de schuld aan kunt geven ;)
óf gewoon all in gaan, alles goed en consistent blijven doen zonder gekke uitschieters en kijken wat er voor moois uit kan komen! Een olympische roeier van mijn oude vereniging zei altijd dat zijn belangrijkste motto in aanloop naar en tijdens belangrijke wedstrijden was: resist the temptation to fuck it up.
  Forum Admin maandag 14 februari 2022 @ 11:56:18 #285
54263 crew  Pharkus
pi_203657251
Iemand al aan de slag gegaan met het doornemen van het trainingsprogramma van Nils van der Poel? https://www.howtoskate.se/
pi_203657272
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:56 schreef Pharkus het volgende:
Iemand al aan de slag gegaan met het doornemen van het trainingsprogramma van Nils van der Poel? https://www.howtoskate.se/
Ik heb er gisteren wat in zitten lezen, heel leuk maar denk niet dat het verstandig is om te volgen voor de meeste mensen ;)
Wat je er denk ik wel als take-home message uit kunt halen: een lange aanloop periode met heeeel veel aerobisch trainen (op lage hartslag), geen intervallen of wedstrijden, en daarna pas je specifieke periode waar je dat gaat inbouwen. Ook nog een ander belangrijk punt: dingen als stretchen en krachttraining zijn belangrijk, maar de bijzaken moeten niet de hoofdzaken worden, dus doe er zo min mogelijk van als nodig is om heel te blijven en laat het niet van je echte trainingsuren af gaan.

De chips en slagroom na het avondeten is ook een leuke maar niet de meest slimme aanbeveling denk ik :P
  Forum Admin maandag 14 februari 2022 @ 12:07:38 #287
54263 crew  Pharkus
pi_203657433
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:58 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik heb er gisteren wat in zitten lezen, heel leuk maar denk niet dat het verstandig is om te volgen voor de meeste mensen ;)
Wat je er denk ik wel als take-home message uit kunt halen: een lange aanloop periode met heeeel veel aerobisch trainen (op lage hartslag), geen intervallen of wedstrijden, en daarna pas je specifieke periode waar je dat gaat inbouwen. Ook nog een ander belangrijk punt: dingen als stretchen en krachttraining zijn belangrijk, maar de bijzaken moeten niet de hoofdzaken worden, dus doe er zo min mogelijk van als nodig is om heel te blijven en laat het niet van je echte trainingsuren af gaan.

De chips en slagroom na het avondeten is ook een leuke maar niet de meest slimme aanbeveling denk ik :P
Ik denk ook niet dat het te kopiėren valt voor een sterveling zoals ik. Die 10k hardlopen onder de 40 lukt me nog wel, maar een rondje 0:30 ga ik nooit schaatsen ;) Was inderdaad een beetje aan het zoeken naar dingen die wel zouden (kunnen) gaan passen.
pi_203657556
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:58 schreef La_Tramposa het volgende:
De chips en slagroom na het avondeten is ook een leuke maar niet de meest slimme aanbeveling denk ik
Staat er eens iets in een topsportschema dat ik leuk en lekker vindt en wat ook nog eens haalbaar is, kom jij met dit? Haat jij het leven?
pi_203657809
quote:
99s.gif Op maandag 14 februari 2022 12:17 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
Staat er eens iets in een topsportschema dat ik leuk en lekker vindt en wat ook nog eens haalbaar is, kom jij met dit? Haat jij het leven?
Nee hoor, ik eet ook vaak genoeg chips of chocolademelk met slagroom :P Maar ik verbrand gelukkig nog niet zoveel calorieen dat ik vloeibare slagroom moet gaan drinken en een zak chips per avond moet gaan nemen om op gewicht te blijven.

Ik voorzie trouwens ook nog de mogelijkheid dat dit allemaal niet of maar deels waar is, en dat vd Poel gewoon van een afstandje lachend gaat kijken hoeveel mensen de meest gekke en extreme dingen die hij heeft opgeschreven gaan overnemen..
pi_203657986
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:47 schreef La_Tramposa het volgende:
Er is een halve marathon in Dordrecht op 12 maart, ben er zelf ook naar aan het kijken.
Die van Dordt is wel leuk parcours, nog deel door de Biesbosch en wat langs rivier het Wantij. Enige nadeel is dat ‘t op zaterdag is, qua voetbal.
pi_203658765
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:49 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik mocht gisteren 'maar' 1u20 lopen, was compensatieweek. Dat was wel een beetje een tegenvaller als je iedereen lange duurlopen ziet doen. Hoewel ik het met de koude wind ook wel weer prima vond om niet zo lang van huis te zijn :P Op Lanzarote ging het toch een stuk makkelijker!
Nou ik deed gisteren 8km en dat was eigenlijk al te lang. Morgen 8,5km maar dan wel wat langzamer beginnen. De rest van de maand weer terug naar 7 en 7,5km.

quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:56 schreef Pharkus het volgende:
Hopelijk heeft Roest er wat aan.
  maandag 14 februari 2022 @ 13:55:34 #292
413410 Corniel
Alle Dagen Heel Dom
pi_203658797
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:54 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Begint het indekken nu al? Je trainingen zien er goed uit, dus verzin maar gauw een pruttelend pijntje waar je later de schuld aan kunt geven ;)
Ik heb het tot nu toe elke keer verknald, dus dat is het enige wat wel goed gaat komen. Daarnaast was een D2 training met een 3 km's op D3 tempo aan het einde natuurlijk niet echt verstandig 2 dagen na een langere training met 3 km blokken op tempo.
  maandag 14 februari 2022 @ 13:59:45 #293
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203658839
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:47 schreef La_Tramposa het volgende:
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 12:46 schreef kalinhos het volgende:

[..]
Die van Dordt is wel leuk parcours, nog deel door de Biesbosch en wat langs rivier het Wantij. Enige nadeel is dat ‘t op zaterdag is, qua voetbal.
Thanks, denk ik dan die in Dordrecht ga lopen. Is bovendien ook niet te ver reizen.
pi_203658997
Ik ben ook ingeschreven voor Dordt!
pi_203659203
De Stevensloop in Nijmegen op 20 maart gaat vooralsnog ook nog steeds gewoon door.
  Forum Admin maandag 14 februari 2022 @ 15:27:21 #296
54263 crew  Pharkus
pi_203659759
quote:
99s.gif Op maandag 14 februari 2022 12:17 schreef mosselmossel het volgende:

[..]
" Motivation was key. If something kept me motivated I considered it to be good. Sometimes all I needed was a beer, or eight beers"
Niet door vertellen aan LT.
pi_203659931
Er bestaan wel grote gemene delers in de trainingsleer die voor iedereen gelden, maar verder zal het aankomen op maatwerk. Wat voor v/d Poel werkt, werkt voor heel veel anderen totaal niet. Zeker niet voor ons recreanten.
pi_203660297
Sterker nog, we weten niet eens of het voor vd Poel de beste manier was of dat hij nóg harder had geschaatst met een schema van Jac Orie.
pi_203660404
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 15:40 schreef Zwabberhark het volgende:
Er bestaan wel grote gemene delers in de trainingsleer die voor iedereen gelden, maar verder zal het aankomen op maatwerk. Wat voor v/d Poel werkt, werkt voor heel veel anderen totaal niet. Zeker niet voor ons recreanten.
Ik denk dat bier voor mij prima werkt. Zeker nu ik toch even niet mag lopen.
Wel voelt het beter dan gister. Ik kan er op steunen en lopen. Net bij de fysio geweest. Die heeft getapet en had ook goede moed. Maar er moet in elk geval weefsel herstellen, dus dat kost wel even tijd.
  maandag 14 februari 2022 @ 18:26:26 #300
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_203661803
quote:
14s.gif Op maandag 14 februari 2022 14:39 schreef ruud.nl het volgende:
De Stevensloop in Nijmegen op 20 maart gaat vooralsnog ook nog steeds gewoon door.
Maastrichts mooiste in Juni ook, lees ik net in mijn mail.
pi_203663697
quote:
14s.gif Op maandag 14 februari 2022 18:26 schreef SEMTEX het volgende:

[..]
Maastrichts mooiste in Juni ook, lees ik net in mijn mail.
Inschrijvingen geopend zie ik. Twijfel nog tussen de afstand, maar die ga ik zeker meenemen in mijn kalender dit jaar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')