abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_203316687
Ik werk in de verslavingszorg als hulpverlener en op mijn werk is het de laatste tijd drama qua corona besmettingen. Veel collega's getroffen door corona en dan zijn ze zo zeven dagen eruit. Gevolg is dat het team al wekenlang op zijn kop staat, en continue de groepsapp van het werk rinkelt dat er diensten opgelost moeten worden.
Ik begrijp het, maar het vraagt wel veel van het team op deze manier.

Nu heb ik bv een lang weekend (na wekenlang 6 a 6.5 dag werken) en had ik gedacht om even bij te tanken en leuke dingen te doen met mijn gezin. Maar vanaf gisteravond is al weer een paar keer de telefoon beginnen te piepen, en ik zie nu al aan dat er komende week weer diensten opgelost moeten worden. Dus de gsm zal blijven piepen dit weekend.

Ik ben echt geen botte lul en werk al 2 jaar lang véél meer dan mijn contracturen.
Ben ook niet boos op mijn collega's dat ze ziek zijn ofzo. Maar ik wil graag gewoon een paar dagen bij tanken, omdat ik dat nodig heb. Paar dagen is genoeg, maar een piepende telefoon continue helpt me daar nu niet bij.

Wat kan ik doen met die groepsapp?
Als ik niet reageer word ik privé geappt met: "ik zie dat je het gelezen hebt, maar zeg maar wanneer jij komt".

Dank voor de tips!
pi_203316768
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:13 schreef Zoev het volgende:
Ik werk in de verslavingszorg als hulpverlener en op mijn werk is het de laatste tijd drama qua corona besmettingen. Veel collega's getroffen door corona en dan zijn ze zo zeven dagen eruit. Gevolg is dat het team al wekenlang op zijn kop staat, en continue de groepsapp van het werk rinkelt dat er diensten opgelost moeten worden.
Ik begrijp het, maar het vraagt wel veel van het team op deze manier.

Nu heb ik bv een lang weekend (na wekenlang 6 a 6.5 dag werken) en had ik gedacht om even bij te tanken en leuke dingen te doen met mijn gezin. Maar vanaf gisteravond is al weer een paar keer de telefoon beginnen te piepen, en ik zie nu al aan dat er komende week weer diensten opgelost moeten worden. Dus de gsm zal blijven piepen dit weekend.

Ik ben echt geen botte lul en werk al 2 jaar lang véél meer dan mijn contracturen.
Ben ook niet boos op mijn collega's dat ze ziek zijn ofzo. Maar ik wil graag gewoon een paar dagen bij tanken, omdat ik dat nodig heb. Paar dagen is genoeg, maar een piepende telefoon continue helpt me daar nu niet bij.

Wat kan ik doen met die groepsapp?
Als ik niet reageer word ik privé geappt met: "ik zie dat je het gelezen hebt, maar zeg maar wanneer jij komt".

Dank voor de tips!
Groepsapp dempen, blauwe vinkjes uit zetten, de app niet openen. Desnoods uit de groepsapp stappen en iedereen die werkvragen stelt op je privetoestel negeren.

Ik heb een werk telefoon en een prive telefoon. Die twee zijn strikt gescheiden. Ik heb m'n werktelefoon nagenoeg altijd bij mij, voor werk zaken. Wil ik dat niet, laat ik die thuis. M'n prive nummer hebben de meeste collega's niet. Heerlijk, echt een aanrader!
  Moderator zaterdag 22 januari 2022 @ 16:25:31 #3
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203316895
Groepsapp dempen. Los telefoontje kopen waar je de werksimkaart ingooit en dan lekker uitzetten.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_203316908
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Groepsapp dempen, blauwe vinkjes uit zetten, de app niet openen. Desnoods uit de groepsapp stappen en iedereen die werkvragen stelt op je privetoestel negeren.

Ik heb een werk telefoon en een prive telefoon. Die twee zijn strikt gescheiden. Ik heb m'n werktelefoon nagenoeg altijd bij mij, voor werk zaken. Wil ik dat niet, laat ik die thuis. M'n prive nummer hebben de meeste collega's niet. Heerlijk, echt een aanrader!
Dit!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_203316928
En als ze niet luisteren willen is het kuch kuch Corona.
Denk aan jezelf man!
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_203317007
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:25 schreef Rene het volgende:
Groepsapp dempen
Komen de popups dan nog steeds in beeld?
  zaterdag 22 januari 2022 @ 16:33:55 #7
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203317010
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:13 schreef Zoev het volgende:

Als ik niet reageer word ik privé geappt met: "ik zie dat je het gelezen hebt, maar zeg maar wanneer jij komt".
Dit zou ik echt gigantisch slecht trekken :') . Verder inderdaad de notificaties van dat groepsgesprek uitzetten en gewoon kijken en reageren wanneer het jou uitkomt.
Huilen dan.
pi_203317049
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:33 schreef Isdatzo het volgende:
Dit zou ik echt gigantisch slecht trekken
Ik ook. Sowieso dat geapp continue in de groepsapp.
Nogmaals ik snap dat de hoog nood is. Ik zou ook blij zijn als ik geholpen word als ik alleen sta. Maar ik vind ook dat je eens recht op vrije tijd hebt. Sommige collega's roepen dan: "we doen het samen deze crisis", maar dta zijn veelal de partimers
pi_203317060
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Groepsapp dempen, blauwe vinkjes uit zetten, de app niet openen. Desnoods uit de groepsapp stappen en iedereen die werkvragen stelt op je privetoestel negeren.

Ik heb een werk telefoon en een prive telefoon. Die twee zijn strikt gescheiden. Ik heb m'n werktelefoon nagenoeg altijd bij mij, voor werk zaken. Wil ik dat niet, laat ik die thuis. M'n prive nummer hebben de meeste collega's niet. Heerlijk, echt een aanrader!
Blauwe vinkjes kunnen niet uit in groepschats volgens mij (of is dat inmiddels veranderd?)
  zaterdag 22 januari 2022 @ 16:43:54 #10
338319 ZarB
Piña colada
pi_203317118
Uit de groepsapp gaan of telefoon uit in je vrije tijd. Grenzen aangeven is iets wat je je patienten leert neem ik aan. Doe dat zelf dan ook.
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_203317148
Whatsapp heeft al een tijdje een nieuwe gearchiveerd functie:
Alle gesprekken en groepen die daarin staan geven geen melding en deze zijn ook niet zichtbaar in het startscherm van Whatsapp.

Deze lees ik dus wanneer mij dat uit komt en wanneer ik daar zin in heb.
pi_203317272
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:38 schreef appreciate het volgende:

[..]
Blauwe vinkjes kunnen niet uit in groepschats volgens mij (of is dat inmiddels veranderd?)
Dan weten ze in ieder geval niet dat je het directe bericht gelezen hebt

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:33 schreef Zoev het volgende:

[..]
Komen de popups dan nog steeds in beeld?
Die komen dan idd niet.

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:37 schreef Zoev het volgende:

[..]
Ik ook. Sowieso dat geapp continue in de groepsapp.
Nogmaals ik snap dat de hoog nood is. Ik zou ook blij zijn als ik geholpen word als ik alleen sta. Maar ik vind ook dat je eens recht op vrije tijd hebt. Sommige collega's roepen dan: "we doen het samen deze crisis", maar dta zijn veelal de partimers
Dat zeg ik, je hebt een privé telefoon, die is niet voor werk. Als het werk mij wil bereiken geven ze mij maar een telefoon.

Ik heb dat toestel 350 dagen per jaar bij mij. Ben altijd te bereiken. En als echt shit hits the fan is er echt wel iemand die mijn privenummer wel heeft en zegt "ik bel wel even". Maar dat is dan niet voor een simpel vraagje. Scheid die twee zaken gewoon zsm.
pi_203317391
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:13 schreef Zoev het volgende:
Ik werk in de verslavingszorg als hulpverlener en op mijn werk is het de laatste tijd drama qua corona besmettingen. Veel collega's getroffen door corona en dan zijn ze zo zeven dagen eruit. Gevolg is dat het team al wekenlang op zijn kop staat, en continue de groepsapp van het werk rinkelt dat er diensten opgelost moeten worden.
Ik begrijp het, maar het vraagt wel veel van het team op deze manier.

Nu heb ik bv een lang weekend (na wekenlang 6 a 6.5 dag werken) en had ik gedacht om even bij te tanken en leuke dingen te doen met mijn gezin. Maar vanaf gisteravond is al weer een paar keer de telefoon beginnen te piepen, en ik zie nu al aan dat er komende week weer diensten opgelost moeten worden. Dus de gsm zal blijven piepen dit weekend.

Ik ben echt geen botte lul en werk al 2 jaar lang véél meer dan mijn contracturen.
Ben ook niet boos op mijn collega's dat ze ziek zijn ofzo. Maar ik wil graag gewoon een paar dagen bij tanken, omdat ik dat nodig heb. Paar dagen is genoeg, maar een piepende telefoon continue helpt me daar nu niet bij.

Wat kan ik doen met die groepsapp?
Als ik niet reageer word ik privé geappt met: "ik zie dat je het gelezen hebt, maar zeg maar wanneer jij komt".

Dank voor de tips!
Uiteindelijk is telefoon uitschakelen of niet opnemen niet de oplossing denk ik.

Je zal moeten praten met je afdeling en melden dat je 5 dagen in de week werkt, meer uren niet trekt en anders verder gaat kijken naar een andere baan.

Het leven is meer dan werken en niemand maakt keuzes voor jou. Zolang jij overal "ja" op zegt, blijf je in dit patroon zitten.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 22-01-2022 17:24:26 ]
  zaterdag 22 januari 2022 @ 17:15:09 #14
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_203317458
Hey TS.

Ik heb een Android telefoon.
Ik word ook supergiftig van whatsapp gesprekken.

Je kan bepaalde chats met mensen dempen.
Maar daarna moet je ze ook "in archief" zetten. Die map zit dan wel bovenin, maar dan staat er hoogstens "archief". Als je dáár dan op druk, dan zie je de actieve chats.

Zo komen de ongewenste nieuwe berichten niet bovenaan te staan. Mocht je er naar willen kijken, dan ga je naar je "archief" map :D

Edir: Ik ben overigens hartstikke blij dat ik de zorg verlaten heb en in het bedrijfsleven zit. Toen ik een jaar of 8 geleden in de zorg zat, werd ik alsnog gebeld op mijn vrije dagen, fuck die shit.

Edit2: Zie nu dat iemand mij is voor geweest:
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:47 schreef DJKoster het volgende:
Whatsapp heeft al een tijdje een nieuwe gearchiveerd functie:
Alle gesprekken en groepen die daarin staan geven geen melding en deze zijn ook niet zichtbaar in het startscherm van Whatsapp.

Deze lees ik dus wanneer mij dat uit komt en wanneer ik daar zin in heb.
pi_203317605
Voor iedereen die dit topic gaat vinden: Neem een telefoon met een prepaid sim kaart. Geef dat nummer op aan je baas. Ja kan hem thuis alten, enkel whapp bij wifi, heerlijk. Beter nog: Een telefoon van de baas.
pi_203318426
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:47 schreef DJKoster het volgende:
Whatsapp heeft al een tijdje een nieuwe gearchiveerd functie:
Alle gesprekken en groepen die daarin staan geven geen melding en deze zijn ook niet zichtbaar in het startscherm van Whatsapp.

Deze lees ik dus wanneer mij dat uit komt en wanneer ik daar zin in heb.
Dit!
pi_203318436
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 17:24 schreef investeerdertje het volgende:
Voor iedereen die dit topic gaat vinden: Neem een telefoon met een prepaid sim kaart. Geef dat nummer op aan je baas. Ja kan hem thuis alten, enkel whapp bij wifi, heerlijk. Beter nog: Een telefoon van de baas.
Of gewoon zeggen vrij is vrij. Ben niet verplicht te reageren in mijn vrije tijd.
pi_203318568
Wat gebeurt er als je in die groepsapp zegt: "Ik heb een lang weekend vrij en dat heb ik echt even nodig om bij te tanken, dus tot na het weekend maar weer." ?
pi_203318574
Dank allen. Ik zie al wat nuttige tips voorbij komen.

Ik heb een werk gsm voor ambulant werk; clienten, verwijzers etc.
Maar groepsapp is ooit de afspraak in team gemaakt dat we die op onze prive gsm zetten. Zonder corona komt daar misschien 1x in de 4 a 8 weken een bericht op, en als je dan niet reageert is dat prima. Nu is het personeel op. Wat beter is werkt en de ander is vrij of heeft corona.
pi_203318594
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:39 schreef kingjotte het volgende:
Wat gebeurt er als je in die groepsapp zegt: "Ik heb een lang weekend vrij en dat heb ik echt even nodig om bij te tanken, dus tot na het weekend maar weer." ?
"Je laat je collega toch niet alleen staan? We doen het samen in deze coronapiek"
pi_203318597
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:40 schreef Zoev het volgende:
Dank allen. Ik zie al wat nuttige tips voorbij komen.

Ik heb een werk gsm voor ambulant werk; clienten, verwijzers etc.
Maar groepsapp is ooit de afspraak in team gemaakt dat we die op onze prive gsm zetten. Zonder corona komt daar misschien 1x in de 4 a 8 weken een bericht op, en als je dan niet reageert is dat prima. Nu is het personeel op. Wat beter is werkt en de ander is vrij of heeft corona.
Je 2e toestel is nog altijd een prive toestel. Alleen lees je die gewoon niet.
pi_203318603
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:41 schreef Zoev het volgende:

[..]
"Je laat je collega toch niet alleen staan? We doen het samen in deze coronapiek"
"Ja dat doe ik wel"
pi_203318756
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:41 schreef Zoev het volgende:

[..]
"Je laat je collega toch niet alleen staan? We doen het samen in deze coronapiek"
Zeg dat je al andere verplichtingen hebt (en ga dat dan niet specificeren wat, dus ook later niet). Mocht men je er toch naar vragen dan zeg je duidelijk dat je dit privé wilt houden. Daarnaast lijkt het mij verstandig om met de leiding en/of OR in gesprek te gaan over de groepsapp in privétijd, omdat deze teveel aandacht vraagt in privétijd. Ook duidelijke afspraken maken met collega's over het sturen van privéapjes, dat dit ongewenst is. Geef je grenzen aan en bewaak die.
pi_203318793
Ik heb sowieso alle meldingen en geluidjes van WhatsApp uitstaan, ook voor privéconversaties. Zo'n rust geeft dat. Ik kijk alsnog wel regelmatig, maar het kan ook zijn dat ik een dag in andere dingen opga, en dan helemaal vergeet te kijken. Gelukkig laat mijn telefoon mij dan ook met rust. Voor echt urgente zaken weten m'n vrienden dat ze moeten bellen of sms'en. Als iemand belt voor iets via WhatsApp wat toch niet zo urgent is, dan zou ik narrig kunnen worden. Gelukkig doen ze dat ook niet, maar een baas zou dat kunnen doen.
Somebody that I used to know
  zaterdag 22 januari 2022 @ 19:15:02 #25
338319 ZarB
Piña colada
pi_203319195
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:40 schreef Zoev het volgende:
Dank allen. Ik zie al wat nuttige tips voorbij komen.

Ik heb een werk gsm voor ambulant werk; clienten, verwijzers etc.
Maar groepsapp is ooit de afspraak in team gemaakt dat we die op onze prive gsm zetten. Zonder corona komt daar misschien 1x in de 4 a 8 weken een bericht op, en als je dan niet reageert is dat prima. Nu is het personeel op. Wat beter is werkt en de ander is vrij of heeft corona.
Of je accepteert het en gaat erin mee of je doet dat niet en begrenst het. Meer smaken zijn er toch niet?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_203319661
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:13 schreef Zoev het volgende:
Ik werk in de verslavingszorg als hulpverlener en op mijn werk is het de laatste tijd drama qua corona besmettingen. Veel collega's getroffen door corona en dan zijn ze zo zeven dagen eruit. Gevolg is dat het team al wekenlang op zijn kop staat, en continue de groepsapp van het werk rinkelt dat er diensten opgelost moeten worden.
Ik begrijp het, maar het vraagt wel veel van het team op deze manier.

Nu heb ik bv een lang weekend (na wekenlang 6 a 6.5 dag werken) en had ik gedacht om even bij te tanken en leuke dingen te doen met mijn gezin. Maar vanaf gisteravond is al weer een paar keer de telefoon beginnen te piepen, en ik zie nu al aan dat er komende week weer diensten opgelost moeten worden. Dus de gsm zal blijven piepen dit weekend.

Ik ben echt geen botte lul en werk al 2 jaar lang véél meer dan mijn contracturen.
Ben ook niet boos op mijn collega's dat ze ziek zijn ofzo. Maar ik wil graag gewoon een paar dagen bij tanken, omdat ik dat nodig heb. Paar dagen is genoeg, maar een piepende telefoon continue helpt me daar nu niet bij.

Wat kan ik doen met die groepsapp?
Als ik niet reageer word ik privé geappt met: "ik zie dat je het gelezen hebt, maar zeg maar wanneer jij komt".

Dank voor de tips!
'In elk geval niet eerder dan mijn eerstvolgende en reeds X dagen* geleden officieel bekendgemaakte werkdag.'
*(volgens CAO)

En ik zou die groep mooi naar het archief verplaatsen. Of gewoon uit de groep stappen. Altijd leuk, dat je beschikbaar bent, maar uiteindelijk wordt het een vanzelfsprekendheid die niet vanzelfsprekend zou moeten zijn. En als je dan een keer niet kunt, steigert iedereen. (Been there, done that, ik reageer nu vaker ook gewoon niet of met een 'Nee'. )
pi_203320010
Gaat dit niet verder dan die groepsapp? Moet je niet in gesprek met je leidinggevende over je grenzen? I mean, je kan principieel gaan doen of slim omgaan met Whatsapp, maar lost dit het echt op?

Niemand heeft er wat aan als je te lang over je eigen mentale grenzen blijft gaan. Ik zeg afspraken over tijden dat je niet gestoord wil worden.
pi_203320048
Wtf heeft iedereen met die archief functie. Durf nee te zeggen als je het al zo nodig op je privé telefoon wil hebben
  zaterdag 22 januari 2022 @ 20:17:56 #29
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_203320465
"Nee sorry, ik kan dit weekend niet". Klaar. Geen verdere uitleg, privétijd is privé.

En zet ook dat "last seen" uit, kunnen ze ook niet zien wanneer je voor het laatst online was.
pi_203320598
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 19:54 schreef Daboman het volgende:
Moet je niet in gesprek met je leidinggevende over je grenzen?
Heb een nevenfunctie als projectleider, dus heb nauw contact met de manager.
Hier is het al vaker over gedaan. Hij snapt mij ook en vindt dat je recht hebt op vrije tijd.
Maar goed .... anderzijds werken wij met mensen, die kun je niet zomaar aan hun lot over laten.

Heb het net wel op de volgende teamvergadering agenda gezet.
pi_203321642
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 20:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Heb een nevenfunctie als projectleider, dus heb nauw contact met de manager.
Hier is het al vaker over gedaan. Hij snapt mij ook en vindt dat je recht hebt op vrije tijd.
Maar goed .... anderzijds werken wij met mensen, die kun je niet zomaar aan hun lot over laten.

Heb het net wel op de volgende teamvergadering agenda gezet.
Jij wel, je werkgever niet.
Subtiel maar belangrijk verschil.
pi_203321893
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 20:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Heb een nevenfunctie als projectleider, dus heb nauw contact met de manager.
Hier is het al vaker over gedaan. Hij snapt mij ook en vindt dat je recht hebt op vrije tijd.
Maar goed .... anderzijds werken wij met mensen, die kun je niet zomaar aan hun lot over laten.

Heb het net wel op de volgende teamvergadering agenda gezet.
Dan is het een probleem van de organisatie. Vrij is vrij. Dus ook zelf niet meer lezen of telefoon op nemen.
pi_203322786
Grenzen stellen. Want anders is dit straks de norm als 'de piek' voorbij is omdat jij en nog een paar andere collega's misschien wel met een burn-out thuis zitten.
pi_203322964
Gooi de groepsapp van je privé telefoon af en zet die op je werk telefoon en gooi die in een la als je vrij bent.
Volgens mij staat zoiets ook in je cao (vrije tijd is vrije tijd) dus kijk daar eens in of bel de vakbond hierover op zodat je sterker in je schoenen staat als dat nodig zou zijn als je er niet uit komt met je werkgever.
pi_203326843
Mijn zakelijk en prive telefoon geeft alleen nog geluidsnotificaties als mensen mij bellen. Beste beslissing ooit, geeft een boel rust. Als het belangrijk is moeten mensen maar bellen.

TS moet gewoon die zakelijke chat groep van zijn prive telefoon afmikken en naar zijn zakelijke telefoon verplaatsen.

Prive = Prive. Als ze willen dat je bereikbaar bent tijdens vrije tijd betalen ze maar.
pi_203327109
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:33 schreef Zoev het volgende:

[..]
Komen de popups dan nog steeds in beeld?
Die popups zet je uit door de machtiging notificatie uit te zetten, dan krijg je alleen helemaal geen popups van WhatsApp te zien. (De beste beslissing ooit i.c.m. met die mobiel, het geeft rust.)

En ik las het hierboven ook al: Je kan zelf bepalen om dan wel eens in de zoveel tijd te kijken.

En wat je als weerwoord kan gebruiken tegen je collega's: Wanneer je graag wil dat ik zelf een hulpverlener moet gaan vinden en gebruiken, dan houden jullie dit energieslurpen in mijn vrije tijd nog een weekje of wat vol.

Het zal niet makkelijk zijn om een grens te stellen, maar dit gaat zo te lezen nu al ten koste van je energie en het gezin, die cirkel zal beter even doorbroken worden.
pi_203327141
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 20:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Heb het net wel op de volgende teamvergadering agenda gezet.
Ik lees ook dat de frequentie van de app is veranderd sinds covid. Misschien dat ook aankaarten :hoe wil je als team het snelst overleg over gaten in het rooster? Misschien is WA al helemaal niet meer de meest ideale oplossing meer, en is het handiger om het anders in te richten met elkaar. Ga daarover met elkaar in gesprek en maak nieuwe afspraken. Dan weet iedereen ook weer waar die aan toe is, hoe jullie het aanpakken.
Somebody that I used to know
pi_203327456
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 03:31 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Ik lees ook dat de frequentie van de app is veranderd sinds covid. Misschien dat ook aankaarten :hoe wil je als team het snelst overleg over gaten in het rooster? Misschien is WA al helemaal niet meer de meest ideale oplossing meer, en is het handiger om het anders in te richten met elkaar. Ga daarover met elkaar in gesprek en maak nieuwe afspraken. Dan weet iedereen ook weer waar die aan toe is, hoe jullie het aanpakken.
Bel boom geprobeerd, maar bijna niemand nam op
pi_203327476
Gezien de topictitel zou ik het omdraaien, het gaat niet om recht hebben op vrije tijd maar om beschikbaarheid gedurende jouw contracturen. Daar buiten ben je niets verplicht.

Dus een privé nummer aanhouden en een zakelijk nummer erbij nemen, dat kun je heel goedkoop zelf regelen of laten bekostigen.
pi_203327614
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 20:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Heb een nevenfunctie als projectleider, dus heb nauw contact met de manager.
Hier is het al vaker over gedaan. Hij snapt mij ook en vindt dat je recht hebt op vrije tijd.
Maar goed .... anderzijds werken wij met mensen, die kun je niet zomaar aan hun lot over laten.

Heb het net wel op de volgende teamvergadering agenda gezet.
Dan is dat een probleem van jouw werkgever, niet van jou als werknemer en al helemaal niet als privé persoon.

Om jouw werk goed te kunnen doen en compassie te tonen voor jouw cliënten moet je bijladen. Dat is naar mijn mening met hulpverlening zo.

Daar zijn grenzen voor nodig, dus wanneer is het genoeg voor jou als privé persoon? Wanneer is het genoeg voor jouw afdeling? Wanneer is het genoeg voor de organisatie?
pi_203328094
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:41 schreef Zoev het volgende:

[..]
"Je laat je collega toch niet alleen staan? We doen het samen in deze coronapiek"
Collega's niet alleen laten staan is óók voorkomen dat iedereen straks overspannen of met burn-out thuis zit. Als je leidinggevende dat niet begrijpt, is het hoog tijd om de directie in te lichten.

Je bent sowieso niet verplicht om structureel over te werken. Als aan jou al twee jaar lang om de haverklap gevraagd wordt om extra diensten in te vullen en je dat ook steeds gedaan hebt, dan lijkt dat aardig op "structureel overwerk" en is het hoog tijd om daarover met de verantwoordelijken in gesprek te gaan.


Bedenk ook goed dat het open blijven staan van diensen niet jouw probleem is en ook niet van je collega's op de werkvloer. Het is het probleem van je leidinggevende en het management/directie. Zij zullen dan gewoon dure externe krachten moeten inhuren als er zoveel diensten open staan.
pi_203328158
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:33 schreef Zoev het volgende:

[..]
Komen de popups dan nog steeds in beeld?
Nee, je kan de groep ook archiveren. Dan zie je helemaal niks meer.
En maandag ochtend gewoon weer de-archiveren
pi_203328170
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 20:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Heb een nevenfunctie als projectleider, dus heb nauw contact met de manager.
Hier is het al vaker over gedaan. Hij snapt mij ook en vindt dat je recht hebt op vrije tijd.
Maar goed .... anderzijds werken wij met mensen, die kun je niet zomaar aan hun lot over laten.
Als er niemand van het team kan moet de directie maar op zoek naar een andere oplossing
Heb het net wel op de volgende teamvergadering agenda gezet.
Precies wat je hier schrijft is hét probleem in de zorg. De teams die de directe zorg verlenen voelen zich volledig verantwoordelijk om ook maar die zorg rond te krijgen. Hierdoor ervaren de directe zorgverleners een enorme druk, terwijl de managers en directie naar het resultaat kijken en alleen maar zien dat in het algemeen alles prima loopt en er dus blijkbaar genoeg personeel op de werkvloer is. Alle gaten in het rooster worden immers al opgevuld voordat het probleem zich uit.

Het is juist belangrijk om af en toe wél een deel van het werk te laten liggen als er onderbezetting is. Voor jezelf, omdat je niet eindeloos maar weer een schepje erbij kan nemen of een stapje harder te lopen. Maar ook om keihard te laten blijken dat het met de aanwezige bezetting en/of teamgrootte domweg niet lukt om alle taken uit te voeren en gaten op te vullen. En ja, dat zal vast een shitload aan klachten opleveren aan het adres van management en directie, en dat is precies wat je wilt als de werkdruk te hoog wordt.

Wat betreft je oorspronkelijke vraag: je hebt recht op volledige vrije tijd vanaf de eerste seconde nadat je dienst geëindigd is tot aan de laatste seconde voordat de volgende dienst begint. Je hoeft in die vrije tijd helemaal niets voor je werkgever of collega's te doen. Geen appjes, geen mailtjes, niet je uren inboeken, niet je nieuwe rooster bekijken. Alles wat werkgerelateerd is, kan en mag je uitstellen tot je werktijd weer begonnen is.

Je bent aan je werkgever en collega's geen enkele verantwoording verplicht over wat je in je vrije tijd doet of waarom je die openstaande dienst niet kon invullen. Je was vrij en druk met privé zaken en daarmee is het klaar. Ook een hele dag in pyjama netflixen is "druk zijn met privé zaken".

Alleen wanneer de werkgever een stand-by vergoeding of bereikbaarheidsvergoeding betaalt, ben je verplicht om in je vrije tijd te reageren op werkgerelateerde berichten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ivo1985 op 23-01-2022 10:13:35 ]
pi_203328435
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 09:56 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Precies wat je hier schrijft is hét probleem in de zorg. De teams die de directe zorg verlenen voelen zich volledig verantwoordelijk om ook maar die zorg rond te krijgen. Hierdoor ervaren de directe zorgverleners een enorme druk, terwijl de managers en directie naar het resultaat kijken en alleen maar zien dat in het algemeen alles prima loopt en er dus blijkbaar genoeg personeel op de werkvloer is. Alle gaten in het rooster worden immers al opgevuld voordat het probleem zich uit.

Het is juist belangrijk om af en toe wél een deel van het werk te laten liggen als er onderbezetting is. Voor jezelf, omdat je niet eindeloos maar weer een schepje erbij kan nemen of een stapje harder te lopen. Maar ook om keihard te laten blijken dat het met de aanwezige bezetting en/of teamgrootte domweg niet lukt om alle taken uit te voeren en gaten op te vullen. En ja, dat zal vast een shitload aan klachten opleveren aan het adres van management en directie, en dat is precies wat je wilt als de werkdruk te hoog wordt.

Wat betreft je oorspronkelijke vraag: je hebt recht op volledige vrije tijd vanaf de eerste seconde nadat je dienst geëindigd is tot aan de laatste seconde voordat de volgende dienst begint. Je hoeft in die vrije tijd helemaal niets voor je werkgever of collega's te doen. Geen appjes, geen mailtjes, niet je uren inboeken, niet je nieuwe rooster bekijken. Alles wat werkgerelateerd is, kan en mag je uitstellen tot je werktijd weer begonnen is.

Je bent aan je werkgever en collega's geen enkele verantwoording verplicht over wat je in je vrije tijd doet of waarom je die openstaande dienst niet kon invullen. Je was vrij en druk met privé zaken en daarmee is het klaar. Ook een hele dag in pyjama netflixen is "druk zijn met privé zaken".

Alleen wanneer de werkgever een stand-by vergoeding of bereikbaarheidsvergoeding betaalt, ben je verplicht om in je vrije tijd te reageren op werkgerelateerde berichten.

Helder verhaal Ivo.
Precies zoals je zegt; iemand die zwaar aan het afkicken is kun je niet aan het lot over laten. Maar dat externe inzet in de zorg werkt ook niet echt. Die komen ook niet.
pi_203328525
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 19:54 schreef Daboman het volgende:
Gaat dit niet verder dan die groepsapp? Moet je niet in gesprek met je leidinggevende over je grenzen? I mean, je kan principieel gaan doen of slim omgaan met Whatsapp, maar lost dit het echt op?

Niemand heeft er wat aan als je te lang over je eigen mentale grenzen blijft gaan. Ik zeg afspraken over tijden dat je niet gestoord wil worden.
Sterker nog, waarom worden er niet met het hele team afspraken over gemaakt? Je kunt zelf wel je WhatsApp gaan negeren, maar daar is het probleem geenszins mee opgelost. Ik denk dat iedereen de ernst van de situatie en het belang van continuïteit van zorg wel inziet, net als het belang van burn-outs voorkomen. Bedenk met elkaar een werkbare manier om af te stemmen over vervanging. En daarnaast mag je van een leidinggevende ook verwachten dat die werknemers in bescherming neemt en zoekt naar manieren om op andere vlakken ervoor te zorgen dat mensen worden ontlast. In een crisissituatie ga je niet door zoals je altijd al deed.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203328960
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Helder verhaal Ivo.
Precies zoals je zegt; iemand die zwaar aan het afkicken is kun je niet aan het lot over laten. Maar dat externe inzet in de zorg werkt ook niet echt. Die komen ook niet.
Dat denk jij. Als je niet reageert zal er echt wel een oplossing gevonden worden.
pi_203329027
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Helder verhaal Ivo.
Precies zoals je zegt; iemand die zwaar aan het afkicken is kun je niet aan het lot over laten. Maar dat externe inzet in de zorg werkt ook niet echt. Die komen ook niet.
Ja maar hoe wil je dan mensen helpen als je zelf niet meer het hoofd kan bieden aan de enorme werkdruk. Als teamleden/managers nu al met elkaar omgaan op de manier die jij beschrijft zit over een paar maanden iedereen in burnout, let maar op. Hoe graag je ook wil, er is een moment en dan is het gewoon op.

Ik heb al een keer gezien dat een compleet team in 24 uur gespannen thuis zat, ze gingen ook als een rij dominostenen. En vervolgens kon ook het kritische werk niet meer door, dat was best ugly want daar zaten strakke deadlines op. Het kan dus echt. Als je als team op je laatste tandvlees loopt, kan en mag dat niet worden genegeerd, niet door je manager, niet door jou, niet door je collega's en niet door de directie.
pi_203329169
Dit klinkt gewoon onhoudbaar voor de mensen die niet parttime weken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_203329325
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Helder verhaal Ivo.
Precies zoals je zegt; iemand die zwaar aan het afkicken is kun je niet aan het lot over laten. Maar dat externe inzet in de zorg werkt ook niet echt. Die komen ook niet.
Heel hard gezegd, dat is niet jouw probleem. De instelling waar voor je werkt heeft afgespraken gemaakt om die persoon te laten afkicken. Jij hebt afspraken gemaakt met die instelling dat je x aantal uren werkt.

Natuurlijk kan je daar in flexibel zijn maar dat houd een keer op. Jezelf altijd op de eerste plek zetten anders ga je zelf onderuit. Er in meegaan betekend dat je het systeem in stand houd en dat het niet zal veranderen.

Op het moment dat jij met een burnout thuis zit word er helemaal niemand mee geholpen.
pi_203329410
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:41 schreef Zoev het volgende:

[..]
"Je laat je collega toch niet alleen staan? We doen het samen in deze coronapiek"
Dat hele "we doen het samen" komt mij inmiddels finaal de keel uit. :r

Dat je werkgever maar meer personeel aan neemt. Zijn probleem. Niet het jouwe.

Bovendien ben je niet op je werk om collegiaal te doen. Je bent daar om geld te verdienen. Vette pech voor je collega's. :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_203329466
quote:
13s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:44 schreef vosss het volgende:

[..]
Dat hele "we doen het samen" komt mij inmiddels finaal de keel uit. :r

Dat je werkgever maar meer personeel aan neemt. Zijn probleem. Niet het jouwe.

Bovendien ben je niet op je werk om collegiaal te doen. Je bent daar om geld te verdienen. Vette pech voor je collega's. :)
Dit ook wel. Ook doen "we" altijd alles samen zolang het uitkomt valt mij op. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_203329952
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:33 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dit zou ik echt gigantisch slecht trekken :') . Verder inderdaad de notificaties van dat groepsgesprek uitzetten en gewoon kijken en reageren wanneer het jou uitkomt.
"Het uitblijven van mijn reactie geeft mijn beschikbaarheid aan"

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:41 schreef Zoev het volgende:

[..]
"Je laat je collega toch niet alleen staan? We doen het samen in deze coronapiek"
"En ik ben er dan ook weer op [eerstvolgende ingeroosterde werkdag]"
"Pools are perfect for holding water"
pi_203329959
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 20:17 schreef kwiwi het volgende:
"Nee sorry, ik kan dit weekend niet". Klaar. Geen verdere uitleg, privétijd is privé.

En zet ook dat "last seen" uit, kunnen ze ook niet zien wanneer je voor het laatst online was.
Dit.

Nee is nee. Geen verdere uitleg geven.
"Pools are perfect for holding water"
pi_203329972
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 20:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Heb een nevenfunctie als projectleider, dus heb nauw contact met de manager.
Hier is het al vaker over gedaan. Hij snapt mij ook en vindt dat je recht hebt op vrije tijd.
Maar goed .... anderzijds werken wij met mensen, die kun je niet zomaar aan hun lot over laten.

Heb het net wel op de volgende teamvergadering agenda gezet.
Jawel, dat kan prima.

Je werkgevers probleem is niet dat van jou.
"Pools are perfect for holding water"
pi_203329993
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 08:19 schreef Zoev het volgende:

[..]
Bel boom geprobeerd, maar bijna niemand nam op
Waarom lijk je te denken dat het jouw verantwoordelijkheid is om vervanging te regelen / het rooster kloppend te maken?

quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Helder verhaal Ivo.
Precies zoals je zegt; iemand die zwaar aan het afkicken is kun je niet aan het lot over laten. Maar dat externe inzet in de zorg werkt ook niet echt. Die komen ook niet.
Jawel.
"Pools are perfect for holding water"
pi_203330045
Vroegâh, in de tijd dat dat soort dingen nog niet via WA gingen (en je nog niet geleefd werd door je smartphone), vroeg de baas op het werk alvast voor gaten in het rooster. En als er echt last minute gaten vielen, dan belde hij mensen langs om te vragen of je wilde komen werken. Dan was de urgentie ook echt wel duidelijk.

ik zou dat ook gewoon aangeven: dat je 'm archiveert en dat je 'm best soms wil checken, en dat als de baas echt omhoog zit en geen andere optie meer ziet, dat hij dan ook altijd even mag bellen. Bellen op een vrije dag vind ik persoonlijk minder invasief dan de hele tijd zo'n app-gesprek op zien lichten.
Somebody that I used to know
pi_203330066
quote:
2s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:34 schreef Postbus100 het volgende:
Vroegâh, in de tijd dat dat soort dingen nog niet via WA gingen (en je nog niet geleefd werd door je smartphone), vroeg de baas op het werk alvast voor gaten in het rooster. En als er echt last minute gaten vielen, dan belde hij mensen langs om te vragen of je wilde komen werken. Dan was de urgentie ook echt wel duidelijk.

ik zou dat ook gewoon aangeven: dat je 'm archiveert en dat je 'm best soms wil checken, en dat als de baas echt omhoog zit en geen andere optie meer ziet, dat hij dan ook altijd even mag bellen. Bellen op een vrije dag vind ik persoonlijk minder invasief dan de hele tijd zo'n app-gesprek op zien lichten.
Gevaarlijk precedent.
"Pools are perfect for holding water"
pi_203330069
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:35 schreef probeer het volgende:

[..]
Gevaarlijk precedent.
Waarvoor?
Somebody that I used to know
pi_203330086
quote:
2s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:35 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Waarvoor?
Eh, om continue door de baas gebeld te worden wanneer er uitval is? Denk je echt dat die alleen maar gaat bellen wanneer er écht écht geen andere optie meer is? Nah, die zal TS als een van de eersten gaan bellen. Omdat druk zetten via een live telefoongesprek echt nog veel makkelijker is dan afwachten wie er reageert in de groeps-app.

TS lijkt al niet echt goed in nee zeggen. Dat zal een stuk lastiger zijn wanneer bellende met de baas.
"Pools are perfect for holding water"
pi_203330097
quote:
16s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:27 schreef FlippingCoin het volgende:
Dit klinkt gewoon onhoudbaar voor de mensen die niet parttime weken.
Ja, maar ook voor de mensen die wel parttime werken.

"Ach, jij kan wel werken, je bent 4 dagen vrij"

Ja, en daar heb ik dus bewust voor gekozen, een parttime contract. Zodat ook wel eens wat dagen vrij ben.
*poef* nu is het weg
pi_203330131
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:36 schreef probeer het volgende:

[..]
Eh, om continue door de baas gebeld te worden wanneer er uitval is?

TS lijkt al niet echt goed in nee zeggen. Dat zal een stuk lastiger zijn wanneer bellende met de baas.
'Continu'. Dat valt best mee. (en als dat niet meevalt, dan lijken me er wel dingen structureel aan de hand).

Nu rinkelen al die appjes van iedereen continu. Iedereen houdt zich bezig met ALLE gaten in het rooster. Terwijl, als de baas één keer op een dag belt, en misschien drie keer in een week, en je alleen lastig valt met de gaten in het rooster, dan kan je het allemaal doornemen, ja en nee zeggen, en door.

Ik zou een eenmalig telefoontje zoveel fijner vinden dan continu die app moeten bijhouden om te kijken of je nog ergens je steentje kan bijdragen. pfff
Somebody that I used to know
pi_203330148
quote:
2s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:39 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
'Continu'. Dat valt best mee. (en als dat niet meevalt, dan lijken me er wel dingen structureel aan de hand).

Nu rinkelen al die appjes van iedereen continu. Iedereen houdt zich bezig met ALLE gaten in het rooster. Terwijl, als de baas één keer op een dag belt, en misschien drie keer in een week, en je alleen lastig valt met de gaten in het rooster, dan kan je het allemaal doornemen, ja en nee zeggen, en door.

Ik zou een eenmalig telefoontje zoveel fijner vinden dan continu die app moeten bijhouden om te kijken of je nog ergens je steentje kan bijdragen. pfff
Gaat niet bij sporadische telefoontjes blijven. Denk je echt dat die alleen maar gaat bellen wanneer er écht écht geen andere optie meer is? Nah, die baas/leidinggevende zal TS als een van de eersten gaan bellen. Omdat druk zetten via een live telefoongesprek echt nog veel makkelijker is dan afwachten wie er reageert in de groeps-app.

Je ziet nu al dat ze steeds meer willen. Het begon bij 'lid worden van de groeps-app', en is nu al 'verplicht reageren in de groeps-app'.

Dit is een baas/bedrijf wat steeds meer neemt, wanneer werknemers hun eigen grenzen niet aangeven. Omdat ze er keer op keer mee weg komen.

TS dient gewoon nee te zeggen, in plaats van meedenken met oplossingen voor problemen die zijn probleem niet zijn. Het is precies die instelling waar werkgevers zoals dit misbruik van maken.
"Pools are perfect for holding water"
pi_203330155
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:37 schreef kaatjejannie het volgende:

[..]
Ja, maar ook voor de mensen die wel parttime werken.

"Ach, jij kan wel werken, je bent 4 dagen vrij"

Ja, en daar heb ik dus bewust voor gekozen, een parttime contract. Zodat ook wel eens wat dagen vrij ben.
Nouja daar moet je ook niet te makkelijk aan voorbij gaan inderdaad misschien hebben deze mensen al een burnout verleden of mantelzorg of iets.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_203330166
quote:
2s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:34 schreef Postbus100 het volgende:
k zou dat ook gewoon aangeven: dat je 'm archiveert en dat je 'm best soms wil checken, en dat als de baas echt omhoog zit en geen andere optie meer ziet, dat hij dan ook altijd even mag bellen.
Maar dat is natuurlijk ook aan jou, TS: wat vind jij het prettigst/meest acceptabel? Maak daar een afspraak over met je leidinggevende. Misschien even uit de app en afspreken dat hij je persoonlijk belt als hij gaten in het rooster heeft. En dat je dan ook die app uit gaat. Dat zou ik zelf echt zoveel relaxter vinden, maar het is en blijft persoonlijk.

En als je niet opneemt, kan je afspreken om later terug te bellen (als het jou uitkomt natuurlijk). Relaxed met elkaar..... Wees beschikbaar en bereid, maar laat het roosterprobleem niet jouw vrije dag beheersen.
Somebody that I used to know
pi_203330200
Ik werk ook in de zorg, en zit nu thuis. De koek is even op. Ik weet wel dat ik straks niet meer in de appgroep ga.
*poef* nu is het weg
pi_203330221
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:40 schreef probeer het volgende:

[..]

TS dient gewoon nee te zeggen, in plaats van meedenken met oplossingen voor problemen die zijn probleem niet zijn. Het is precies die instelling waar werkgevers zoals dit misbruik van maken.
Nee zeggen zonder een tegenvoorstel is ook frustrerend voor alle partijen. Kom met een alternatief hoe je baas wel met jou om kan gaan. Hij kan ook besluiten om je even NIET te bellen, en je NIET lastig te vallen. Je hebt ook bazen die wel rekening met je willen houden.

Telefonisch kan de baas ook horen hoe je erbij zit, en je grenzen beter respecteren. WA is zo'n kil medium.
Somebody that I used to know
pi_203330240
quote:
2s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:45 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Nee zeggen zonder een tegenvoorstel is ook frustrerend voor alle partijen. Kom met een alternatief hoe je baas wel met jou om kan gaan.

Telefonisch kan de baas ook horen hoe je erbij zit, en je grenzen beter respecteren. WA is zo'n kil medium.
Oude mensen moeten ook gewoon een cursus emoji gebruik krijgen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_203330336
quote:
2s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:45 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Nee zeggen zonder een tegenvoorstel is ook frustrerend voor alle partijen.
Nee, het is frustrerend voor de werkgever. Niet voor TS. Die zegt gewoon nee en gaat verder met zijn/haar dag.

quote:
Kom met een alternatief hoe je baas wel met jou om kan gaan. Hij kan ook besluiten om je even NIET te bellen, en je NIET lastig te vallen. Je hebt ook bazen die wel rekening met je willen houden.
Blijkbaar kan of wil deze baas dat niet, gezien de verwijten dat TS niet reageert.

quote:
Telefonisch kan de baas ook horen hoe je erbij zit, en je grenzen beter respecteren. WA is zo'n kil medium.
Ja, want deze baas respecteert grenzen.

Het is niet aan TS om een alternatief te vinden waarin de werkgever TS niet onder druk zet.

Kom nou zeg.

"Hej, wat kan ik doen om er voor te zorgen dat jij me niet meer ongewenst lastig valt?"

Vooral blijven geven, en dan raar opkijken wanneer de baas alleen maar blijft nemen.
"Pools are perfect for holding water"
  zondag 23 januari 2022 @ 13:00:32 #69
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203330444
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:53 schreef probeer het volgende:

[..]
Nee, het is frustrerend voor de werkgever. Niet voor TS. Die zegt gewoon nee en gaat verder met zijn/haar dag.
[..]
Blijkbaar kan of wil deze baas dat niet, gezien de verwijten dat TS niet reageert.
[..]
Ja, want deze baas respecteert grenzen.

Het is niet aan TS om een alternatief te vinden waarin de werkgever TS niet onder druk zet.

Kom nou zeg.

"Hej, wat kan ik doen om er voor te zorgen dat jij me niet meer ongewenst lastig valt?"

Vooral blijven geven, en dan raar opkijken wanneer de baas alleen maar blijft nemen.
Wat je vaak ziet is dat collega's die zich wel "flexibel" opstellen je erop aankijken wanneer jij dat niet doet. Feit blijft natuurlijk dat je niet moet accepteren dat je baas of je collega's de problemen van de organisatie op jouw bordje (proberen te) schuiven. Wat dat betreft mogen de collega's van TS zich ook best wat assertiever opstellen, want op deze manier zal er weinig urgentie gevoeld worden om capaciteitsproblemen structureel aan te pakken.
Huilen dan.
pi_203330463
quote:
2s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:45 schreef Postbus100 het volgende:

[..]
Nee zeggen zonder een tegenvoorstel is ook frustrerend voor alle partijen. Kom met een alternatief hoe je baas wel met jou om kan gaan. Hij kan ook besluiten om je even NIET te bellen, en je NIET lastig te vallen. Je hebt ook bazen die wel rekening met je willen houden.

Telefonisch kan de baas ook horen hoe je erbij zit, en je grenzen beter respecteren. WA is zo'n kil medium.
Er is geen tegenvoorstel nodig. Ik ben vrij, hij betaald mij niet. Klaar. Einde gezeik. Als hij wil dat ik bereikbaar ben dan kent de cao daar keurige vergoedingen voor.

Als de baas ts nu eens een 80k per jaar betaalde, misschien een ander verhaal. Maar tot die tijd is je vrije tijd van jezelf en enkel van jezelf. Hoef je geen concessies in te doen of andere voorstellen voor te doen. Mijn grens, mijn leven, mijn vrije tijd die ik niet aan m'n baas verkocht heb.
pi_203330497
quote:
7s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat je vaak ziet is dat collega's die zich wel "flexibel" opstellen je erop aankijken wanneer jij dat niet doet. Feit blijft natuurlijk dat je niet moet accepteren dat je baas of je collega's de problemen van de organisatie op jouw bordje (proberen te) schuiven. Wat dat betreft mogen de collega's van TS zich ook best wat assertiever opstellen, want op deze manier zal er weinig urgentie gevoeld worden om capaciteitsproblemen structureel aan te pakken.
Zolang ze verder professioneel met mij om gaan kan dat mij verrotten.

Ik ben er voor m'n werk, niet om vrienden te maken.
pi_203330544
Sowieso te belachelijk voor woorden om werkgerelateerde zaken op je privé telefoon te hebben. Collega's geef ik niet eens mijn nummer tenzij ik er ook privé goed mee kan opschieten maar niet om over werk te praten.

Alleen mijn leidinggevende heeft mijn telefoonnummer. En alleen als de nood hoog is als die er misbruik van maakt blokkeer ik die ook gewoon.

Maar goed ik heb wel makkelijk praten, ik werk niet met zulke probleemgevallen als ts. Maar toch zou het wel goed zijn om duidelijke grenzen aan te geven. Wat zeker onacceptabel is dat mensen gaan lopen zeiken waarom je niet op de groepapp reageert. Die mensen zou ik meteen blokkeren.
No bitch to me
  zondag 23 januari 2022 @ 13:11:55 #73
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203330591
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:04 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zolang ze verder professioneel met mij om gaan kan dat mij verrotten.

Ik ben er voor m'n werk, niet om vrienden te maken.
Maar anderen zijn daar misschien wat gevoelig voor.
Huilen dan.
pi_203330660
quote:
7s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:00 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Wat je vaak ziet is dat collega's die zich wel "flexibel" opstellen je erop aankijken wanneer jij dat niet doet. Feit blijft natuurlijk dat je niet moet accepteren dat je baas of je collega's de problemen van de organisatie op jouw bordje (proberen te) schuiven. Wat dat betreft mogen de collega's van TS zich ook best wat assertiever opstellen, want op deze manier zal er weinig urgentie gevoeld worden om capaciteitsproblemen structureel aan te pakken.
Klopt. Nijd of jaloezie.

Sleutel is dan ook om tijdens je werktijden een positieve en constructieve instelling te behouden, en je eigen professionaliteit in hoog vaandel te houden.

De "geweldige en hardwerkende collega, maar op het moment dat hij de deur uit loopt vernemen we niets meer van hem totdat hij weer binnen loopt".

Daar heb ik er ook een paar van. Kan je met alles bij aankloppen tijdens hun aanwezigheid, maar daarbuiten heb je er helemaal niets aan.

Precies zoals het hoort bij een arbeidsovereenkomst met een vastgesteld aantal uren. Ik respecteer dat wel.
"Pools are perfect for holding water"
pi_203330730
quote:
7s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Maar anderen zijn daar misschien wat gevoelig voor.
Dan heb je een ontwikkelpunt.
pi_203331067
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:35 schreef probeer het volgende:

[..]
Gevaarlijk precedent.
Je moet in zo'n geval in de gaten houden dat het incidenteel is en niet structureel word. Dan moet je gewoon nee zeggen.

Werkt hier prima, ze mogen me best bellen als de boel in de brand staat.

Maar als het elke keer brand is dan mogen ze gaan werken aan brandpreventie en dan blus ik niet meer.

Verwacht dan dat ze na de eerste brandjes aan preventie gaan werken.
pi_203331468
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:41 schreef Zoev het volgende:

[..]
"Je laat je collega toch niet alleen staan? We doen het samen in deze coronapiek"
“Als je mij blijft vragen doen we straks helemaal niks meer want dan zit ik langdurig overspannen/ met een burn-out thuis”.
pi_203331474
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:23 schreef Zoev het volgende:

[..]
Helder verhaal Ivo.
Precies zoals je zegt; iemand die zwaar aan het afkicken is kun je niet aan het lot over laten. Maar dat externe inzet in de zorg werkt ook niet echt. Die komen ook niet.
Jouw eigen welzijn is altijd belangrijker dan dat van je klant/client/patient. Wanneer jouw lichamelijk of geestelijke gezondheid ernstig lijdt onder de hoge werkdruk, dan is het naast je eigen belang ook juist in het belang van de zorgontvanger én je werkgever en collega's dat je gewoon aangeeft dat die extra dienst nu niet gaat lukken.

Dat diensten door kortdurend verzuim open blijven staan is heel vervelend. Maar als straks het halve team overspannen en met burn-outs langdurig thuis zit blijven er nog véél meer diensten open staan en zijn er bovendien extra zorgverleners nodig om jou en je collega's er weer bovenop te helpen. Iets met korte termijn denken VS lange termijn denken.
pi_203331600
in het weekend en op vrije dagen je groepsapp dempen.. Als je geen dienst hebt al helemaal.
pi_203331647
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:40 schreef Zoev het volgende:
Dank allen. Ik zie al wat nuttige tips voorbij komen.

Ik heb een werk gsm voor ambulant werk; clienten, verwijzers etc.
Maar groepsapp is ooit de afspraak in team gemaakt dat we die op onze prive gsm zetten. Zonder corona komt daar misschien 1x in de 4 a 8 weken een bericht op, en als je dan niet reageert is dat prima. Nu is het personeel op. Wat beter is werkt en de ander is vrij of heeft corona.
En ook dan kan je de boel op stil zetten. Echt.. je doet het zelf door te kijken en je verantwoordelijk te voelen om alles maar op te willen lossen. Het is niet jouw probleem dat er te weinig mensen zijn en zeker in deze corona tijd is het ook wel eens klaar om alles maar samen te willen oplossen. Als men wil dat je er voor langere tijd uit raakt dan moeten ze vooral mensen continue bereikbaar laten zijn
  zondag 23 januari 2022 @ 15:14:44 #81
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_203332610
Als je overbelast blijft werken zonder tijd voor jezelf te nemen, dan gaat die overbelasting uiteindelijk eindigen in verzuim/burn-out en zijn die collega's die jou zo dringend nodig hebben alleen nog maar meer verder van huis en jijzelf trouwens ook.

Het is niet prettig om onder druk te werken en vooral als je je mobiel de hele tijd hoort afgaan maar het is ook aan jou om ervoor te zorgen dat je je er veel van aantrekt of juist weinig, dat is een keuze die je zelf maakt. Hier is al een aantal keren een archiveerfunctie genoemd en in plaats van het te hebben over wat collega's daarop zouden kunnen zeggen of denken kun je het ook andersom argumenteren: waarom het nou juist zo belangrijk is dat jij jezelf niet overbelast en even niet kijkt naar de berichten. Iedereen kan jou hier namelijk hele nuttige tips geven, wat ook gedaan is, maar als jij je er veel van blijft aantrekken wat je collega's denken en vinden dan kom je niet veel verder.
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
pi_203333961
quote:
16s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:27 schreef FlippingCoin het volgende:
Dit klinkt gewoon onhoudbaar voor de mensen die niet parttime weken.
Inderdaad. Partimers komen echter ook niet terug
pi_203334040
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:32 schreef probeer het volgende:

[..]
Waarom lijk je te denken dat het jouw verantwoordelijkheid is om vervanging te regelen / het rooster kloppend te maken?
[..]
Jawel.
Ik ben iemand die verantwoordelijk draagt, en ook omdat ik projectleider ben denk ik. Ik zie ook vaak dat mensen al op hun tenen lopen. Ik zou bv makkelijk met een poppetje minder werken en collega zijn vrije dag gunnen. Je hebt ook collega's die dat zwaar vinden en verwachten dat bezetting zoals is als altijd
pi_203334082
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 14:02 schreef DoubleDip het volgende:

[..]
“Als je mij blijft vragen doen we straks helemaal niks meer want dan zit ik langdurig overspannen/ met een burn-out thuis”.
Probleem is dat ze me kennen denk ik.
Ik ben relax en van we zien wel hoe net loopt.
Maar ik ben ook wel iemand die realistisch is en weet dat de boog niet altijd gespannen moet staan
pi_203334257
quote:
14s.gif Op zondag 23 januari 2022 15:14 schreef Missblackhairhighheels het volgende:
Als je overbelast blijft werken zonder tijd voor jezelf te nemen, dan gaat die overbelasting uiteindelijk eindigen in verzuim/burn-out en zijn die collega's die jou zo dringend nodig hebben alleen nog maar meer verder van huis en jijzelf trouwens ook.

Het is niet prettig om onder druk te werken en vooral als je je mobiel de hele tijd hoort afgaan maar het is ook aan jou om ervoor te zorgen dat je je er veel van aantrekt of juist weinig, dat is een keuze die je zelf maakt. Hier is al een aantal keren een archiveerfunctie genoemd en in plaats van het te hebben over wat collega's daarop zouden kunnen zeggen of denken kun je het ook andersom argumenteren: waarom het nou juist zo belangrijk is dat jij jezelf niet overbelast en even niet kijkt naar de berichten. Iedereen kan jou hier namelijk hele nuttige tips geven, wat ook gedaan is, maar als jij je er veel van blijft aantrekken wat je collega's denken en vinden dan kom je niet veel verder.
Heb vandaag mijn ouders geappt dat als er wat is ze op de huisfoon moeten bellen of mobiel gsm. De mijne ligt op zolder op onze slaapkamer. Al de hele dag. Voelt wel relax moet ik zeggen.

En dank allemaal voor goede inzichten.
Weet je wat het is. Als hulpverlener denk je veel aan anderen, en in mijn geval draag ik ook veel verantwoordelijkheid. Ik weet erg goed dat ik ook recnt heb op vrije tijd. Maar ik weet ook dat er bv nu en komende dagen collega's staan met de pijp helemaal leeg. Je wil dan je zorghart laten spreken en helpen, maar ik lees hier nu regelmatig dat aan jezelf denken ook heel belangrijk is. Een bevestiging voor mij.

Klinkt gek, maar deze vier vrije dagen heb ik echt enorm naar uit gekeken. Heb vandaag erg leuk gehad met vrouw en kids. En dat is wat belangrijkste voor mij is
  zondag 23 januari 2022 @ 16:39:28 #86
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_203334312
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 16:36 schreef Zoev het volgende:

[..]
Heb vandaag mijn ouders geappt dat als er wat is ze op de huisfoon moeten bellen of mobiel gsm. De mijne ligt op zolder op onze slaapkamer. Al de hele dag. Voelt wel relax moet ik zeggen.

En dank allemaal voor goede inzichten.
Weet je wat het is. Als hulpverlener denk je veel aan anderen, en in mijn geval draag ik ook veel verantwoordelijkheid. Ik weet erg goed dat ik ook recnt heb op vrije tijd. Maar ik weet ook dat er bv nu en komende dagen collega's staan met de pijp helemaal leeg. Je wil dan je zorghart laten spreken en helpen, maar ik lees hier nu regelmatig dat aan jezelf denken ook heel belangrijk is. Een bevestiging voor mij.

Klinkt gek, maar deze vier vrije dagen heb ik echt enorm naar uit gekeken. Heb vandaag erg leuk gehad met vrouw en kids. En dat is wat belangrijkste voor mij is
Dat is ook zeker een mooie eigenschap dat je veel denkt aan anderen, ik weet ook zeker dat je daarmee juist je werk goed doet als hulpverlener en het doet met de juiste intentie. Maar inderdaad, het is ook nodig om jezelf aan te leren dat aan jezelf denken iets is waar je zelf voor kiest. Je kunt inderdaad veel tips vragen maar als je eigen perspectief er niet op aan is gepast dan zal er weinig aan veranderen.

Heel goed om te horen dat je hebt uitgekeken naar de vier vrije dagen en ik hoop dat je inderdaad ook goed weet te ontspannen!
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
pi_203334760
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 16:26 schreef Zoev het volgende:

[..]
Ik ben iemand die verantwoordelijk draagt, en ook omdat ik projectleider ben denk ik. Ik zie ook vaak dat mensen al op hun tenen lopen. Ik zou bv makkelijk met een poppetje minder werken en collega zijn vrije dag gunnen. Je hebt ook collega's die dat zwaar vinden en verwachten dat bezetting zoals is als altijd
Ben jij degene die het rooster maakt of aan kan passen, en mensen aan kan nemen of hun uren kan veranderen?

Zo nee, dan is de bezetting niet jouw verantwoordelijkheid.

Ik snap dat je, niet alleen als projectleider maar ook als zorgverlener, verantwoordelijkheid voelt voor de hulpvragen van anderen. Maar in deze kwestie is het simpelweg niet jouw taak (of binnen jouw mogelijkheden of zelfs machtiging binnen het bedrijf) om dit op te lossen. En zelfopoffering is zoals bovengenoemd gewoon een heel slecht idee.
"Pools are perfect for holding water"
pi_203335182
Ik zou het OMT dit laten oplossen, met hun strenge quarantaine eisen.
Volgens hen moet dit, dus blijkbaar hebben ze er wel aan gedacht dat het de maatschappij ontwricht.
pi_203335386
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 17:41 schreef HPoi het volgende:
Ik zou het OMT dit laten oplossen, met hun strenge quarantaine eisen.
Volgens hen moet dit, dus blijkbaar hebben ze er wel aan gedacht dat het de maatschappij ontwricht.
Zou ik graag doen.
Wie kan ik mailen?
  zondag 23 januari 2022 @ 18:14:42 #90
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203335665
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:40 schreef Zoev het volgende:
Maar groepsapp is ooit de afspraak in team gemaakt dat we die op onze prive gsm zetten.
Mostert na de maaltijd. Maar werk is werk en privé is privé. Altijd apart houden. En ik liep zelf met een aantal managers eens tegen een hoge werkdruk aan. Dus bepaald als we deur dicht doen op het werk gaat ook de werk mobiel uit. En alleen een selectief aantal collega's kom me wel bellen voor de echte noodgevallen op me privé toestel. Nooit je privé middelen voor het werk gebruiken in principe.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  zondag 23 januari 2022 @ 18:22:35 #91
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203335778
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 17:41 schreef HPoi het volgende:
Ik zou het OMT dit laten oplossen, met hun strenge quarantaine eisen.
Volgens hen moet dit, dus blijkbaar hebben ze er wel aan gedacht dat het de maatschappij ontwricht.
Het OMT gaat hier niet over.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_203335803
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 16:26 schreef Zoev het volgende:

[..]
Ik ben iemand die verantwoordelijk draagt, en ook omdat ik projectleider ben denk ik. Ik zie ook vaak dat mensen al op hun tenen lopen. Ik zou bv makkelijk met een poppetje minder werken en collega zijn vrije dag gunnen. Je hebt ook collega's die dat zwaar vinden en verwachten dat bezetting zoals is als altijd
Je bent projectmanager geen lijnmanager. Je bent verantwoordelijk voor een project, niet de diensten. Anders zou ik dringend een arbeidsvoorwaarden gesprek gaan voeren.
pi_203335807
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 17:41 schreef HPoi het volgende:
Ik zou het OMT dit laten oplossen, met hun strenge quarantaine eisen.
Volgens hen moet dit, dus blijkbaar hebben ze er wel aan gedacht dat het de maatschappij ontwricht.
Nee, zorgpersoneel mag gewoon doorwerken. Tijdens corona hoogtepunt op mijn werk mochten collega's zelfs besmet doorwerken.
*poef* nu is het weg
pi_203337553
Sinds in niet meer in een groepsapp mbt het rooster zit, vind ik het leven zoveel rustiger geworden.

Appgroepjes zijn niet verplicht om aan deel te nemen. In sommige CAO's heb je tegenwoordig het recht om onbereikbaar te zijn op je vrije dagen.

Ze mogen me bellen met de vraag of ik kan werken. Zo werd dat vroeger ook gedaan: je werd alleen gebeld als je daadwerkelijk roostertechnisch zou kunnen komen werken en niet gebombardeerd met appjes voor diensten die ik niet kan werken.

Met een roosterapp voelde ik me 24 uur per dag in dienst van de baas. Nu geen groepsapp over rooster meer en de groepsapp die er wel is staat op stil. Dan kan ik zelf bepalen of ik die wil lezen.

Werktelefoon staat op vrije dagen en weekenden uit.

Oftewel. Lekker uitzetten die appjes. laat de werkgever het probleem oplossen. Ik snap best dat de zorg door Corona onder druk staat, maar dit was voor Corona ook al.

Ga met je team in overleg hoe dit probleem structureel op te lossen. Zo heb ik ook wel eens stand-by gestaan op een Feestdag Bij ziekte zou ik gebeld worden voor 7:30. Zo niet, dan was ik die dag vrij.
pi_203337620
Groepsapp dempen en melden dat je alleen onder werktijd er nog op reageert.

Heb overigens standaard geluid uit staan en op een paar mensen na, staat elk gesprek op gedempt.
pi_203338554
Op m'n nieuwe werkplek (zelfde bedrijf, andere functie) schijnt er ook een groepsapp te zijn, omdat het personeel over meerdere locaties rouleert. 218 mensen in die app _O- (om onderling diensten te kunnen ruilen). Nou, heb ik gezegd: eeh, doe nog maar even niet. Als ik het een keer nodig heb of wil, dan meld ik me wel. Tering zeg, 218 mensen 8)7 8)7
Somebody that I used to know
pi_203338832
quote:
2s.gif Op zondag 23 januari 2022 21:35 schreef Postbus100 het volgende:
Op m'n nieuwe werkplek (zelfde bedrijf, andere functie) schijnt er ook een groepsapp te zijn, omdat het personeel over meerdere locaties rouleert. 218 mensen in die app _O- (om onderling diensten te kunnen ruilen). Nou, heb ik gezegd: eeh, doe nog maar even niet. Als ik het een keer nodig heb of wil, dan meld ik me wel. Tering zeg, 218 mensen 8)7 8)7
218?!? Is er ook een boze buurvrouw die de orde bewaakt?
pi_203339717
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 21:51 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
218?!? Is er ook een boze buurvrouw die de orde bewaakt?
Geen idee, ik zit niet in die app :+
Somebody that I used to know
pi_203339786
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 20:30 schreef Halcon het volgende:
Groepsapp dempen en melden dat je alleen onder werktijd er nog op reageert.
Zou ik niet doen, krijg je alsnog die meuk mee.

Zou zelf aangeven dat ik op mijn prive telefoon ook chatgroepen met fetish / bdsm / nudisten heb en graag dickpics naar mijn partner stuur

Zou natuurlijk vervelend zijn als ik dan per ongeluk materiaal naar de zakelijke chatgroep stuur.....
pi_203341702
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:41 schreef Zoev het volgende:

[..]
"Je laat je collega toch niet alleen staan? We doen het samen in deze coronapiek"
Dat klopt maar dit weekend niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')