abonnement Unibet Coolblue
pi_203302891
quote:
De Nederlandse economie stevent af op een historische terugval. Het zou de diepste recessie worden in honderd jaar. Toch horen we over de woningmarkt vooral positieve verhalen. Volgens makelaars gaat het hartstikke goed.

Volgens de Rabobank is de huizenmarkt een risico, zeker voor Nederland en dan met name voor mensen die recentelijk een huis hebben gekocht en dit volledig hebben gefinancierd met een hypotheek. Zij kunnen in de problemen komen als de prijzen dalen.

'Nog steeds een gekkenhuis'
Erwin Ritter van ERA Ritter Makelaardij in Maarssen bekijkt het anders: "Bij ons is het nog steeds gekkenhuis", zegt hij. "Aan het begin van de coronacrisis was het wel even wat rustiger, maar het is weer aangetrokken, er worden weer meer huizen aangeboden."

Hij verwacht dat de druk op de markt groot zal blijven. "Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar het grote probleem blijft dat er te weinig huizen zijn."

Dalende huizenprijzen
Volgens DNB gaan de huizenprijzen de komende jaren hoogstwaarschijnlijk dalen, als gevolg van de coronacrisis. Al zal die daling beperkt zijn.
https://eenvandaag.avrotr(...)e-m-juist-wegzakken/
Update januari 2021

Alweer een prijsrecord op de woningmarkt: ‘De huizenmarkt tart economische wetmatigheden’

https://www.trouw.nl/econ(...)matigheden~b0c732b0/



Historisch lage rente:



Euhm, nieuw deel geklikt?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 22 januari 2022 @ 18:11:07 #2
414785 sirdanilot
pi_203318210
Waarom doen we zegmaar niet gewoon een maximum huurprijs voor alle woningen in de vrije sector met het puntensysteem en dan is het wat minder erg dat je niet kan kopen of dan kan je meer sparen om te kopen.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203318290
Omdat degenen die daarover gaan zelf in het vastgoed zitten.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_203318657
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:11 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom doen we zegmaar niet gewoon een maximum huurprijs voor alle woningen in de vrije sector met het puntensysteem en dan is het wat minder erg dat je niet kan kopen of dan kan je meer sparen om te kopen.
Hier ben ik het helemaal mee eens, maar dan wel voor *nieuwe* huurcontracten. Ook de verhuurder heeft recht op z'n zekerheid.
pi_203322673
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:17 schreef Stepperoller het volgende:
Omdat degenen die daarover gaan zelf in het vastgoed zitten.
Whaha boemmmm
pi_203326911
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:11 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom doen we zegmaar niet gewoon een maximum huurprijs voor alle woningen in de vrije sector met het puntensysteem en dan is het wat minder erg dat je niet kan kopen of dan kan je meer sparen om te kopen.
Zorgen voor meer aanbod helpt beter. Als een huurder makkelijker een andere huurwoning kan vinden zal een huurbaas ook beter zijn best doen om de huurwoning up to date te houden.

De huurbaas heeft nu een te grote machtspositie omdat er te weinig woningen zijn. Voor jou 10 andere huurders.
pi_203326920
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:17 schreef Stepperoller het volgende:
Omdat degenen die daarover gaan zelf in het vastgoed zitten.
Das ook de hele reden waarom het woningen tekort voorlopig niet opgelost gaat worden. (Ook voor de koopwoningen). Die hebben er geen belang bij dat de woningprijs daalt.
pi_203328352
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 01:25 schreef descon het volgende:

[..]
Das ook de hele reden waarom het woningen tekort voorlopig niet opgelost gaat worden. (Ook voor de koopwoningen). Die hebben er geen belang bij dat de woningprijs daalt.
Klopt. Van de binnenlandse politiek hoef je echt 0,0 te verwachten. Heeft iemand een politicus gehoord die zegt: ik ga de huizenprijzen met 40% laten zakken? Nee, en dus is de rest van wat ze zeggen leugens.

De enige 'hoop' is een enorme renteverhoging om de inflatie te beteugelen.
  zondag 23 januari 2022 @ 10:22:35 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203328431
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:15 schreef Confetti het volgende:

[..]
Klopt. Van de binnenlandse politiek hoef je echt 0,0 te verwachten. Heeft iemand een politicus gehoord die zegt: ik ga de huizenprijzen met 40% laten zakken? Nee, en dus is de rest van wat ze zeggen leugens.

De enige 'hoop' is een enorme renteverhoging om de inflatie te beteugelen.
Een politicus die dat zou roepen zou zich schuldig maken aan kiezersbedrog.

Even los van de vraag hoe de politiek dat zou moeten doen?
Grond gratis maken? Dat wordt dan dus erfpacht.
Bouwkosten lager maken? Dat wordt dan het sponsoren van aannemers en materialen.
Waarom zou de politiek dat moeten doen als de maandlasten door de huidige lage rente sowieso nog redelijk betaalbaar blijven?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203328432
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:15 schreef Confetti het volgende:

[..]
Klopt. Van de binnenlandse politiek hoef je echt 0,0 te verwachten. Heeft iemand een politicus gehoord die zegt: ik ga de huizenprijzen met 40% laten zakken? Nee, en dus is de rest van wat ze zeggen leugens.

De enige 'hoop' is een enorme renteverhoging om de inflatie te beteugelen.
Dan heb je een bankencrisis :)
  zondag 23 januari 2022 @ 10:25:21 #11
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203328454
quote:
14s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:22 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Dan heb je een bankencrisis :)
Ook dat.
Plus dat je met een verlaging van 40% op de 2013 prijzen zit en toen waren huizen goedkoper dan ze werkelijk waard waren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203328608
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:15 schreef Confetti het volgende:

[..]
Klopt. Van de binnenlandse politiek hoef je echt 0,0 te verwachten. Heeft iemand een politicus gehoord die zegt: ik ga de huizenprijzen met 40% laten zakken? Nee, en dus is de rest van wat ze zeggen leugens.

De enige 'hoop' is een enorme renteverhoging om de inflatie te beteugelen.
Met welk doel? De huidige huizenbezitter pesten?

Voor de starter heeft het geen gevolg want ook al daalt de prijs (na een paar jaar) de maandlast blijft hetzelfde. Dus ook al dalen de huizenprijzen, het wordt er niet per se betaalbaarder op....

Wat volgens mij dan veel interessanter is, is waarom projectontwikkelaars die de de grond die beschikbaar is toch oninteressant vinden.
pi_203328612
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:22 schreef Leandra het volgende:

[..]
Een politicus die dat zou roepen zou zich schuldig maken aan kiezersbedrog.

Even los van de vraag hoe de politiek dat zou moeten doen?
Grond gratis maken? Dat wordt dan dus erfpacht.
Bouwkosten lager maken? Dat wordt dan het sponsoren van aannemers en materialen.
Waarom zou de politiek dat moeten doen als de maandlasten door de huidige lage rente sowieso nog redelijk betaalbaar blijven?
De minister van financiën kan dat met een draai aan wat fiscale knoppen. Heffen op bezit, renteaftrek weg, leennormen naar 70% LTV zoals in andere landen. Gaan ze niet doen, want de hele VVD bestaat uit huiseigenaren.

Huizen zijn helemaal niet betaalbaar. De maandlasten mogen dan meevallen maar veel mensen kunnen de lening niet eens krijgen.

Dus zolang een politicus geen prijsdalingen als doelstelling heeft zijn beloftes over een betere huizenmarkt grove leugens. Something has to give.
pi_203328689
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:37 schreef Confetti het volgende:

[..]
De minister van financiën kan dat met een draai aan wat fiscale knoppen. Heffen op bezit, renteaftrek weg, leennormen naar 70% LTV zoals in andere landen. Gaan ze niet doen, want de hele VVD bestaat uit huiseigenaren.

Huizen zijn helemaal niet betaalbaar. De maandlasten mogen dan meevallen maar veel mensen kunnen de lening niet eens krijgen.

Dus zolang een politicus geen prijsdalingen als doelstelling heeft zijn beloftes over een betere huizenmarkt grove leugens. Something has to give.
En dan?

Dat is helemaal geen oplossing. Even ergens wat afpakken en op de grote belastinghoop van moedertje staat vegen help je niemand mee.
pi_203328809
quote:
9s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:45 schreef aTypisch het volgende:

[..]
En dan?

Dat is helemaal geen oplossing. Even ergens wat afpakken en op de grote belastinghoop van moedertje staat vegen help je niemand mee.
Natuurlijk wel. Zonder enige hervedeling van de welvaart kan je niet met droge ogen beweren dat je de 'have nots' wil helpen. Dit kan alleen opgelost worden door een deel van de waarde van de activa van woningeigenaren af te pakken. De renteaftrek en heffen op bezig zorgt voor onttrekking van geld bij de 'haves'.

De woningprijzen zijn van 200k naar 420k gegaan. Vertel mij maar hoe je ervoor zorgt dat het betaalbaar wordt voor de rest zonder dat de prijzen gaan zakken?
pi_203328842
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:57 schreef Confetti het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Zonder enige hervedeling van de welvaart kan je niet met droge ogen beweren dat je de 'have nots' wil helpen. Dit kan alleen opgelost worden door een deel van de waarde van de activa van woningeigenaren af te pakken. De renteaftrek en heffen op bezig zorgt voor onttrekking van geld bij de 'haves'.

De woningprijzen zijn van 200k naar 420k gegaan. Vertel mij maar hoe je ervoor zorgt dat het betaalbaar wordt voor de rest zonder dat de prijzen gaan zakken?
Je zou kunnen beginnen met het kijken naar eerlijker geld. Maar je kunt ook zoals jij oproepen tot het straffen van mensen met een woning omdat de waarde waarin je het uitdrukt aan flinke inflatie onderhevig is.

Je lult uit je nek
pi_203328852
quote:
10s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:00 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Je zou kunnen beginnen met het kijken naar eerlijker geld. Maar je kunt ook zoals jij oproepen tot het straffen van mensen met een woning omdat de waarde waarin je het uitdrukt aan flinke inflatie onderhevig is.

Je lult uit je nek
Elke procent stijging van de huizenprijzen kun je ook zien als een straf voor de mensen zonder woning.
pi_203328872
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:01 schreef Confetti het volgende:

[..]
Elke procent stijging van de huizenprijzen kun je ook zien als een straf voor de mensen zonder woning.
Raar wereldbeeld als je denkt dat andermans welvaart per se ten kosten moet gaan van jezelf of iemand anders.

Sterkte ermee.
pi_203328876
In mijn dorp staat bijna niks te koop, en wat er te koop staat is gru-we-lijk duur. Doorstroming heb je hier niet of nauwelijks. We hebben ook wel wat gekeken voor een andere woning, maar hebben nu toch besloten ons huis te verbouwen. Helaas werkt de gemeente hier 0,0 aan mee. Werkelijk alles wordt afgekeurd, zelfs verbouwingen waar verduurzamen een grote rol in speelt. Dan denk ik, wat willen die eikels nu eigenlijk?? Zelf krijgen die ambtenaren en hun maatjes de raarste dingen voor elkaar, meten met 2 maten kunnen ze hier als de beste. Meedenken ho maar.
pi_203328931
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:03 schreef Seeburg54 het volgende:
In mijn dorp staat bijna niks te koop, en wat er te koop staat is gru-we-lijk duur. Doorstroming heb je hier niet of nauwelijks. We hebben ook wel wat gekeken voor een andere woning, maar hebben nu toch besloten ons huis te verbouwen. Helaas werkt de gemeente hier 0,0 aan mee. Werkelijk alles wordt afgekeurd, zelfs verbouwingen waar verduurzamen een grote rol in speelt. Dan denk ik, wat willen die eikels nu eigenlijk?? Zelf krijgen die ambtenaren en hun maatjes de raarste dingen voor elkaar, meten met 2 maten kunnen ze hier als de beste. Meedenken ho maar.
Je zou bijna denken dat de overheid de (woning)markt een beetje te veel verstoord heeft.

En de oplossing van @Confetti is: mensen met een huis moeten diezelfde overheid gewoon meer geld geven. _O-



[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2022 11:08:44 ]
  zondag 23 januari 2022 @ 11:14:32 #21
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203329012
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:37 schreef Confetti het volgende:

[..]
De minister van financiën kan dat met een draai aan wat fiscale knoppen. Heffen op bezit, renteaftrek weg, leennormen naar 70% LTV zoals in andere landen. Gaan ze niet doen, want de hele VVD bestaat uit huiseigenaren.

Huizen zijn helemaal niet betaalbaar. De maandlasten mogen dan meevallen maar veel mensen kunnen de lening niet eens krijgen.

Dus zolang een politicus geen prijsdalingen als doelstelling heeft zijn beloftes over een betere huizenmarkt grove leugens. Something has to give.
De prijzen dalen wel weer als de rente stijgt.
Niet voor nieuwbouw overigens, dat krijg je met de huidige eisen aan huizen alleen maar meer betaalbaar door erfpacht en subsidies dus dat laatste wordt alleen maar meer voor basiswoningen, een standaard tussenwoning met een binnenmaat van 3.94m bij 7.60m.
https://www.funda.nl/koop(...)senwoning-bouwnr-21/

De naastgelegen hoekwoning (die ook 2 keer zo groot is) kost al het dubbele:
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-42665137-hoekwoning-bouwnr-18/

De tweekappers nog veel meer:
https://www.funda.nl/koop/ede/huis-42665136-tweekapper-bouwnr-3/

[ Bericht 8% gewijzigd door Leandra op 23-01-2022 11:20:29 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203329072
quote:
14s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:08 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Je zou bijna denken dat de overheid de (woning)markt een beetje te veel verstoord heeft.

En de oplossing van @:confetti is: mensen met een huis moeten diezelfde overheid gewoon meer geld geven. _O-

[ afbeelding ]
Mijn bejaarde moeder en zat ouderen hebben een klein pensioen, en een eigen woning waar ze heel hard voor gewerkt hebben. Vaak afbetaald, of voor een groot gedeelte afbetaald. Omdat de overheid dat graag wilde een paar jaar geleden en dit gepromoot heeft. Nu gaan er stemmen op om over dit bezit belasting te heffen. Bovenop de stijgende kosten in de zorg, energie en dagelijkse boodschappen. Dan voel je je toch verneukt? Diezelfde groep moest voor een paar jaar terug ook zo lang mogelijk in hun eigen huis blijven, want mantelzorg moest maar bijspringen. En nu zeikt de overheid dat er geen woningen zijn omdat er geen doorstroming is. Waar zijn de bejaardenhuizen? Hier in het dorp niet, alleen een complex waar je kan kopen als je geen hypotheek hoeft op te nemen. Ook niet voor iedereen weggelegd. Idioot is het.
pi_203329355
quote:
14s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:08 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Je zou bijna denken dat de overheid de (woning)markt een beetje te veel verstoord heeft.

En de oplossing van @:confetti is: mensen met een huis moeten diezelfde overheid gewoon meer geld geven. _O-

[ afbeelding ]
Dus als de overheid de huizenmarkt verneukt en ervoor heeft gezorgd dat een enorm verschil in bezit van vermogen (tegen de ¤ 50.000 netto per jaar de afgelopen jaren) is ontstaan tussen gewone mensen, mogen ze niet ingrijpen om dit ongedaan te maken?

Huizeneigenaren lullen altijd voor eigen parochie. Niet erg, want het is altijd al ieder voor zich en God voor ons allen geweest, maar men mag daar wel eens eerlijk over zijn. De gemiddelde huiseigenaar wil helemaal niet dat starters een kans krijgen op de woningen die zij wel kunnen kopen. Alleen maar meer vervelende concurrentie.
pi_203329413
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:39 schreef Confetti het volgende:

[..]
Dus als de overheid de huizenmarkt verneukt en ervoor heeft gezorgd dat een enorm verschil in bezit van vermogen (tegen de ¤ 50.000 netto per jaar de afgelopen jaren) is ontstaan tussen gewone mensen, mogen ze niet ingrijpen om dit ongedaan te maken?

Huizeneigenaren lullen altijd voor eigen parochie. Niet erg, want het is altijd al ieder voor zich en God voor ons allen geweest, maar men mag daar wel eens eerlijk over zijn. De gemiddelde huiseigenaar wil helemaal niet dat starters een kans krijgen op de woningen die zij wel kunnen kopen. Alleen maar meer vervelende concurrentie.
De gemiddelde huiseigenaar is helemaal niet bezig met kopen, die woont in zijn huis
  Moderator zondag 23 januari 2022 @ 12:58:58 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203330414
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:39 schreef Confetti het volgende:

[..]
Dus als de overheid de huizenmarkt verneukt en ervoor heeft gezorgd dat een enorm verschil in bezit van vermogen (tegen de ¤ 50.000 netto per jaar de afgelopen jaren) is ontstaan tussen gewone mensen, mogen ze niet ingrijpen om dit ongedaan te maken?

Huizeneigenaren lullen altijd voor eigen parochie. Niet erg, want het is altijd al ieder voor zich en God voor ons allen geweest, maar men mag daar wel eens eerlijk over zijn. De gemiddelde huiseigenaar wil helemaal niet dat starters een kans krijgen op de woningen die zij wel kunnen kopen. Alleen maar meer vervelende concurrentie.
Ik interesseer me er niet voor of jij of wie dan ook een huis kunt kopen. Als ik het maar kan. Als jij het OOK kunt, helemaal prima, lig ik totaal niet wakker van, maar als jij het niet kunt, net zo prima, lig ik ook totaal niet wakker van. Daar ben ik altijd eerlijk over geweest. Het interesseert me niet wat andere mensen waar ik 0 boodschap aan heb wel of niet kunnen. Wel of niet, allemaal prima.

Jij stelt hier dat 'de gemiddelde huiseigenaar' helemaal niet wil dat starters een kans krijgen. Ik denk zomaar dat de gemiddelde huiseigenaar helemaal niet bezig is of mensen die nog géén huis gekocht hebben / hebben kunnen kopen, laat staan dat ze het niet zouden willen. De gemiddelde huiseigenaar is bezig met zijn eigen leven en eigen huis, etc, die heeft er geen dagtaak aan te 'willen dat starters geen huis kunnen kopen' want dat interesseert hem geen ene moer.

Ik ben geen starter, al lang niet meer, en het boeit me 0,0 of een random starter wel of geen huis kan kopen. Als het lukt, heel tof, als het niet lukt, ja, jammer dan. Ik slaap er niet minder om.

is dat eerlijk genoeg voor je?
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 23 januari 2022 @ 13:04:30 #26
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203330503
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:57 schreef Confetti het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Zonder enige hervedeling van de welvaart kan je niet met droge ogen beweren dat je de 'have nots' wil helpen. Dit kan alleen opgelost worden door een deel van de waarde van de activa van woningeigenaren af te pakken. De renteaftrek en heffen op bezig zorgt voor onttrekking van geld bij de 'haves'.

De woningprijzen zijn van 200k naar 420k gegaan. Vertel mij maar hoe je ervoor zorgt dat het betaalbaar wordt voor de rest zonder dat de prijzen gaan zakken?
Ik ben het wel met je eens. Het verschil tussen wel of geen eigen woning hebben en wat je dat opbrengt of juist kost is totaal uit elkaar gegroeid.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203330514
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:03 schreef Seeburg54 het volgende:
In mijn dorp staat bijna niks te koop, en wat er te koop staat is gru-we-lijk duur. Doorstroming heb je hier niet of nauwelijks. We hebben ook wel wat gekeken voor een andere woning, maar hebben nu toch besloten ons huis te verbouwen. Helaas werkt de gemeente hier 0,0 aan mee. Werkelijk alles wordt afgekeurd, zelfs verbouwingen waar verduurzamen een grote rol in speelt. Dan denk ik, wat willen die eikels nu eigenlijk?? Zelf krijgen die ambtenaren en hun maatjes de raarste dingen voor elkaar, meten met 2 maten kunnen ze hier als de beste. Meedenken ho maar.
Waar wordt het op afgekeurd? Bestemmingsplan, bouwbesluit-eisen of welstand? Bouwbesluit en bestemmingsplan zijn gewoon heldere eisen waar je precies kunt zien wat wel/niet mag (en waar de gemeente zelf ook niet zomaar van kan afwijken). Alleen bij welstand zit wat ruimte voor discussie.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203330606
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik
Ik
Ik

is dat eerlijk genoeg voor je?
Ik ben een huiseigenaar en ik kan mij in deze post totaal niet vinden. Met elke bewering of standpunt ben ik het oneens.
En als ik zo in mijn omgeving kijk dan durf ik te stellen dat coolguy niet representatief voor de gemiddelde huiseigenaar is
pi_203330696
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik interesseer me er niet voor of jij of wie dan ook een huis kunt kopen. Als ik het maar kan. Als jij het OOK kunt, helemaal prima, lig ik totaal niet wakker van, maar als jij het niet kunt, net zo prima, lig ik ook totaal niet wakker van. Daar ben ik altijd eerlijk over geweest. Het interesseert me niet wat andere mensen waar ik 0 boodschap aan heb wel of niet kunnen. Wel of niet, allemaal prima.

Jij stelt hier dat 'de gemiddelde huiseigenaar' helemaal niet wil dat starters een kans krijgen. Ik denk zomaar dat de gemiddelde huiseigenaar helemaal niet bezig is of mensen die nog géén huis gekocht hebben / hebben kunnen kopen, laat staan dat ze het niet zouden willen. De gemiddelde huiseigenaar is bezig met zijn eigen leven en eigen huis, etc, die heeft er geen dagtaak aan te 'willen dat starters geen huis kunnen kopen' want dat interesseert hem geen ene moer.

Ik ben geen starter, al lang niet meer, en het boeit me 0,0 of een random starter wel of geen huis kan kopen. Als het lukt, heel tof, als het niet lukt, ja, jammer dan. Ik slaap er niet minder om.

is dat eerlijk genoeg voor je?
Ben het in eigenlijk elk punt met je eens, behalve dat ik het in eigen belang heel boeiend vind dat we de groep have nots zo klein mogelijk houden. Dan gaat het mij niet om woningbezit, maar voldoende inkomen hebben om rond te komen. Dat is beter voor de veiligheid in Nederland
  Moderator zondag 23 januari 2022 @ 13:25:43 #30
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203330821
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:12 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Ik ben een huiseigenaar en ik kan mij in deze post totaal niet vinden. Met elke bewering of standpunt ben ik het oneens.
En als ik zo in mijn omgeving kijk dan durf ik te stellen dat coolguy niet representatief voor de gemiddelde huiseigenaar is
Ik zal ook vast niet de gemiddelde huiseigenaar zijn. Maar dat boeit me niet. Ik denk gewoon dat de meeste mensen die ergens wonen in een koophuis, niét bezig zijn met willen dat starters niet kunnen kopen. Ik denk dat het ze geen hol interesseert.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203330923
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:05 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Waar wordt het op afgekeurd? Bestemmingsplan, bouwbesluit-eisen of welstand? Bouwbesluit en bestemmingsplan zijn gewoon heldere eisen waar je precies kunt zien wat wel/niet mag (en waar de gemeente zelf ook niet zomaar van kan afwijken). Alleen bij welstand zit wat ruimte voor discussie.
Op de goothoogte. We willen een uitbouw beneden met daar een uitbouw boven om een slaapkamer te vergroten. Er zit 1,5 meter goot aan die kant(achterkant woning). De gemeente houdt die goothoogte aan. Het grootste gedeelte is een op de buitenmuur staande dakkapel. Die willen we dus een meter of 2 uitbouwen. Voor het oog is er dus geen verandering haast. De buren willen hetzelfde, dus het blijft een eenheid. Maar nee. Aan de zijkant mogen we wel een grote uitbouw doen. Maar daar staat onze garage met puntdak gruwelijk in de weg.
pi_203331137
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:29 schreef Seeburg54 het volgende:

[..]
Op de goothoogte. We willen een uitbouw beneden met daar een uitbouw boven om een slaapkamer te vergroten. Er zit 1,5 meter goot aan die kant(achterkant woning). De gemeente houdt die goothoogte aan. Het grootste gedeelte is een op de buitenmuur staande dakkapel. Die willen we dus een meter of 2 uitbouwen. Voor het oog is er dus geen verandering haast. De buren willen hetzelfde, dus het blijft een eenheid. Maar nee. Aan de zijkant mogen we wel een grote uitbouw doen. Maar daar staat onze garage met puntdak gruwelijk in de weg.
Bestemmingsplan dus. Kijk even of je onder de kruimellijst in artikel 4 van http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0027464&bijlage=II valt of dat het bestemmingsplan zelf uitzonderingsmogelijkheden biedt. Dan kun je een verzoek tot afwijken indienen. In de kruimellijst staat in ieder geval het verbeteren van de isolatie als uitzonderingsmogelijkheid.

En zorg dat je aanvraag voor de invoering van de Omgevingswet op 1 juli plaatsvindt. Die wet is bedoeld om alles makkelijker te maken maar gaat in eerste instantie waarschijnlijk een ramp worden (toon maar eens aan dat de omgeving geconsulteerd is bij aanvraag van je vergunning 8)7 ).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_203331150
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zal ook vast niet de gemiddelde huiseigenaar zijn. Maar dat boeit me niet. Ik denk gewoon dat de meeste mensen die ergens wonen in een koophuis, niét bezig zijn met willen dat starters niet kunnen kopen. Ik denk dat het ze geen hol interesseert.
Ik denk dat iedereen die kinderen heeft die nog geen dertig zijn, al enigszins geïnteresseerd is in de ontwikkelingen op de woningmarkt. Dat is al een flinke groep. Daarnaast is er een grote groep (linkse) gekkies (zoals ik) die vinden dat iedereen kansen verdienen en dat de huidige woningmarkt een destructief effect heeft

Er is zeker een substantiële groep die het helemaal niks interesseert, zeker waar. Maar die verwacht je niet in deze reeks te zien
pi_203331212
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 12:58 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik interesseer me er niet voor of jij of wie dan ook een huis kunt kopen. Als ik het maar kan. Als jij het OOK kunt, helemaal prima, lig ik totaal niet wakker van, maar als jij het niet kunt, net zo prima, lig ik ook totaal niet wakker van. Daar ben ik altijd eerlijk over geweest. Het interesseert me niet wat andere mensen waar ik 0 boodschap aan heb wel of niet kunnen. Wel of niet, allemaal prima.

Jij stelt hier dat 'de gemiddelde huiseigenaar' helemaal niet wil dat starters een kans krijgen. Ik denk zomaar dat de gemiddelde huiseigenaar helemaal niet bezig is of mensen die nog géén huis gekocht hebben / hebben kunnen kopen, laat staan dat ze het niet zouden willen. De gemiddelde huiseigenaar is bezig met zijn eigen leven en eigen huis, etc, die heeft er geen dagtaak aan te 'willen dat starters geen huis kunnen kopen' want dat interesseert hem geen ene moer.

Ik ben geen starter, al lang niet meer, en het boeit me 0,0 of een random starter wel of geen huis kan kopen. Als het lukt, heel tof, als het niet lukt, ja, jammer dan. Ik slaap er niet minder om.

is dat eerlijk genoeg voor je?
Ontzettend eerlijk. Met 'niet willen' bedoelde ik vooral dat het ze impliciet niet kan schelen. Ik snap ook wel dat mensen niet bewust andere mensen dingen willen onthouden. Als het ze niet raakt boeit het ze niet wat anderen wel of niet hebben. Mijn punt was vooral dat de starters niet op zinvolle wijze geholpen kunnen worden als de huiseigenaren (of beter gezegd: hun activa) niet 'aangepakt'' worden.

Daarom raad ik ook iedereen aan om op de trein te springen, al betaal je voor je gevoel veel te veel op dit moment. Zolang je in de wagon zit met vastgoedbaronnen, rijke mensen en bovenmodale Nederlanders hoef je je minder zorgen te maken dan als je in de wagon zit met huurders, uitkeringsgerechtigden en minimumloners.
  zondag 23 januari 2022 @ 13:50:25 #35
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203331285
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zal ook vast niet de gemiddelde huiseigenaar zijn. Maar dat boeit me niet. Ik denk gewoon dat de meeste mensen die ergens wonen in een koophuis, niét bezig zijn met willen dat starters niet kunnen kopen. Ik denk dat het ze geen hol interesseert.
Ik weet nog goed toen ik mijn huis kocht dat ik heel blij was dat ik die mooi voor de neus van een starter had weg weten te kapen :7
oh wacht, ik was toen ook een starter
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_203331290
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:41 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Bestemmingsplan dus. Kijk even of je onder de kruimellijst in artikel 4 van http://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0027464&bijlage=II valt of dat het bestemmingsplan zelf uitzonderingsmogelijkheden biedt. Dan kun je een verzoek tot afwijken indienen. In de kruimellijst staat in ieder geval het verbeteren van de isolatie als uitzonderingsmogelijkheid.

En zorg dat je aanvraag voor de invoering van de Omgevingswet op 1 juli plaatsvindt. Die wet is bedoeld om alles makkelijker te maken maar gaat in eerste instantie waarschijnlijk een ramp worden (toon maar eens aan dat de omgeving geconsulteerd is bij aanvraag van je vergunning 8)7 ).
Bedankt voor de tip!
pi_203355916
Als je een jaarcontract tekent bij een makelaar voor een studio, in hoeverre zit je daar echt vast aan mocht je toch eerder willen vertrekken?

Stel dat je bijvoorbeeld zelf iemand kan aandragen, of eenmaal extra huur wilt betalen, is het dan vaak wel mogelijk om eerder het contract op te zeggen?

Het is erg lastig om een huurhuis te vinden, en heb nu een optie, maar een jaar vastleggen vind ik ook best spannend.
pi_203355999
Zal sterk van huisbaas tot huisbaas verschillen.
In studentenhuizen wordt er doorgaans flexibel mee omgegaan, maar daar is vaak geen sprake van een papierwinkel die een nieuwe huurder moet aanleveren qua inkomenseisen en dergelijke, dus dat levert ook weinig extra rompslomp voor de verhuurder op.

Heb zelf ooit een huurhuis afgeslagen, omdat je er dan idd met een beetje pech een jaar aan vast zit en de zoektocht ook weer van voor af aan begint als je er weg wilt.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_203356016
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:50 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik weet nog goed toen ik mijn huis kocht dat ik heel blij was dat ik die mooi voor de neus van een starter had weg weten te kapen :7
oh wacht, ik was toen ook een starter
Hoog tijd dus dat jij zo'n leuk pittoresk jaren 30 huisje koopt, en we bij jou aan de klus kunnen! En je daarmee met de verkoop van je huidige crib iets terug kunt doen voor tenminste 1 rusteloze starter :)
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 25 januari 2022 @ 10:55:35 #40
414785 sirdanilot
pi_203356017
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:25 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik zal ook vast niet de gemiddelde huiseigenaar zijn. Maar dat boeit me niet. Ik denk gewoon dat de meeste mensen die ergens wonen in een koophuis, niét bezig zijn met willen dat starters niet kunnen kopen. Ik denk dat het ze geen hol interesseert.
Dit is wel erg egoïstisch zeg, een goede vriendin van mij heeft ook een huis gekocht en die maakt zich juist hard voor de woningmarkt en hoe verziekt die is. Zij geeft aan dat ze haar lage woonlasten aan iedereen zou gunnen en dat er te veel ongelijkheid in de samenleving is.

Dat jij egoïstisch bent betekent niet dat iedere huiseigenaar dat is. Er zijn ook mensen die wél een huis hebben maar ook kinderen en die kinderen kunnen ook geen huis kopen bijvoorbeeld.

Maar goed je zal mijn commentaar wel weer gaan verwijderen zeker :')
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203356037
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:55 schreef sirdanilot het volgende:
Dit is wel erg egoïstisch zeg, een goede vriendin van mij heeft ook een huis gekocht en die maakt zich juist hard voor de woningmarkt en hoe verziekt die is. Zij geeft aan dat ze haar lage woonlasten aan iedereen zou gunnen en dat er te veel ongelijkheid in de samenleving is.
Ik ook. :) En ik ben daarmee helaas ook niet de gemiddelde huiseigenaar, want dan was het nooit zo ver gekomen.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:04:35 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203356115
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit is wel erg egoïstisch zeg, een goede vriendin van mij heeft ook een huis gekocht en die maakt zich juist hard voor de woningmarkt en hoe verziekt die is. Zij geeft aan dat ze haar lage woonlasten aan iedereen zou gunnen en dat er te veel ongelijkheid in de samenleving is.

Dat jij egoïstisch bent betekent niet dat iedere huiseigenaar dat is. Er zijn ook mensen die wél een huis hebben maar ook kinderen en die kinderen kunnen ook geen huis kopen bijvoorbeeld.

Maar goed je zal mijn commentaar wel weer gaan verwijderen zeker :')
Ik gun mijn hypotheeklasten ook iedereen hoor, maar het gros wordt waarschijnlijk al misselijk als ze er aan denken.

Verder ben ik benieuwd hoe die vriendin zich hard maakt voor de woningmarkt.
Want alleen maar roepen dat het zo erg is helpt ook niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 25 januari 2022 @ 11:06:56 #43
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203356143
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:04 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik gun mijn hypotheeklasten ook iedereen hoor, maar het gros wordt waarschijnlijk al misselijk als ze er aan denken.

Verder ben ik benieuwd hoe die vriendin zich hard maakt voor de woningmarkt.
Want alleen maar roepen dat het zo erg is helpt ook niet.
Hey, als het voor iedereen bereikbaar wordt, prima, helemaal prima. Momenteel is het niet zo. Net zo prima. Ik heb er links of rechtsom geen last van.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203356246
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:45 schreef Confetti het volgende:
Zolang je in de wagon zit met vastgoedbaronnen, rijke mensen en bovenmodale Nederlanders hoef je je minder zorgen te maken dan als je in de wagon zit met huurders, uitkeringsgerechtigden en minimumloners.
Meeste jonge woningzoekenden zoeken in de vrije sector en verdienen bovenmodaal, want anders verdien je niet genoeg om aan de inkomenseisen te voldoen om daar ooit terecht te komen. Als je aangewezen bent op sociale huur sta je eerst decennia op een wachtlijst en valt er tot de tijd dat je een beetje bovenaan staat ook niks te zoeken.

Wij hebben afgelopen jaar gekocht en de verhuurder heeft ons oude appartement vervolgens aangeboden voor een huurprijs waarvoor wij niet aan de inkomenseisen konden voldoen. :') En we verdienden dus nog wel genoeg om hemelsbreed 4 km verderop een huis te kopen. Waarmee we weer hebben bijgedragen aan het opstuwen van de WOZ-waarde in deze wijk waardoor er ook weer meer sociale huurwoningen door de huidige puntentelling in de vrije sector terechtkomen enz. enz. enz.

Veel woningeigenaren met kinderen/kleinkinderen voor wie niet door familievermogen een eigen woning gefinancierd kan worden zien daarom stukje bij beetje wel langzaamaan het probleem van de huidige situatie op het gebied van volkshuisvesting.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:18:39 #45
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203356314
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:06 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Hey, als het voor iedereen bereikbaar wordt, prima, helemaal prima. Momenteel is het niet zo. Net zo prima. Ik heb er links of rechtsom geen last van.
Het is vervelend dat er een woningtekort is, maar ik ben 55 en ik weet niet anders.
Ik heb ook jaren met een kind in een kutflatje gewoond, moest uit de randstad weg verhuizen om elders een normaal huis te kunnen huren, en daar was ik zonder kind ook niet voor in aanmerking gekomen.

In 1980 was de inzet van de kroningsrellen niet voor niets "Geen woning, geen kroning".
Het is geen probleem van deze tijd, het is zelfs de vraag of het nu erger is dan 40 jaar geleden.

Het grootste probleem met koopwoningen op dit moment is dat de prijzen hoog zijn door de lage rente, de maandlasten zijn echter amper hoger.
Zeker niet als je dat zuiver vergelijkt, dus annuïtair vs annuitair, geen valse vergelijking maken met oom Piet die in 2006 een aflossingsvrije hypotheek nam.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:27:03 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203356438
Verder: inschrijven als woningzoekende zodra je 18 wordt, je inschrijving jaarlijks keurig verlengen en regelmatig reageren.
En: er is een wereld buiten de randstad, daar hebben ze ook sociale huurwoningen en stations.

Het probleem waar de meeste jongeren daarbij tegenaan lopen is dat ze (samen) teveel verdienen of alleen teveel verdienen tegen de tijd dat ze aan de beurt zijn.
Mocht je wel de mazzel hebben een sociale huurwoning te krijgen voor je (samen) teveel verdient heb je vaak weer de pech dat je er amper meer uit kunt komen omdat er geen koopwoningen zijn die betaalbaar zijn, en met een beetje pech kun je je sociale huurwoning niet kopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:27:59 #47
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203356457
quote:
1s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:57 schreef Confetti het volgende:

[..]
Natuurlijk wel. Zonder enige hervedeling van de welvaart kan je niet met droge ogen beweren dat je de 'have nots' wil helpen. Dit kan alleen opgelost worden door een deel van de waarde van de activa van woningeigenaren af te pakken. De renteaftrek en heffen op bezig zorgt voor onttrekking van geld bij de 'haves'.

De woningprijzen zijn van 200k naar 420k gegaan. Vertel mij maar hoe je ervoor zorgt dat het betaalbaar wordt voor de rest zonder dat de prijzen gaan zakken?
Het is niet zo dat huiseigenaren enig voordeel hebben bij deze prijsexplosie. Eerder nadeel. Dat het voor starters een drama is, is niet de schuld van de huiseigenaren, maar van de ECB. Je kunt geen honderden miljarden tegen nulrente bijdrukken zonder gevolgen.
Van de nadelen voor onze pensioenen zijn we allemaal de dupe.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_203356515
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:27 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het is niet zo dat huiseigenaren enig voordeel hebben bij deze prijsexplosie. Eerder nadeel. Dat het voor starters een drama is, is niet de schuld van de huiseigenaren, maar van de ECB. Je kunt geen honderden miljarden tegen nulrente bijdrukken zonder gevolgen.
Van de nadelen voor onze pensioenen zijn we allemaal de dupe.
@Confetti is wijsgemaakt dat opa en oma in hun huisje in de stad de vijand zijn.

Daar moet dan wat van worden afgepakt om het 'eerlijk' te maken. 'Herverdelen van de welvaart'
Wie het mag afpakken en herverdelen? Moedertje staat

Het is zo bizar dom.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 11:32:04 #49
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203356520
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:47 schreef Kiwi7 het volgende:
Als je een jaarcontract tekent bij een makelaar voor een studio, in hoeverre zit je daar echt vast aan mocht je toch eerder willen vertrekken?

Stel dat je bijvoorbeeld zelf iemand kan aandragen, of eenmaal extra huur wilt betalen, is het dan vaak wel mogelijk om eerder het contract op te zeggen?

Het is erg lastig om een huurhuis te vinden, en heb nu een optie, maar een jaar vastleggen vind ik ook best spannend.
In theorie zit je er voor een jaar aan vast.

In de praktijk als jij zegt ik zou graag over 2 mnd eruit willen kunnen we iets regelen, dan is er ook wel wat te regelen.

Huisbazen zitten ook niet op huurders te wachten die weg willen en problemen gaan opleveren. En op dit moment is de woning alweer opnieuw verhuurd voordat jij mailt dat je wilt opzeggen ... met ruime termijnen is er meestal echt wel iets te regelen.

Maar let wel, juridisch, zit je er dus wel voor 1 jaar aan vast.
Dum de dum
pi_203356529
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:55 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Dit is wel erg egoïstisch zeg, een goede vriendin van mij heeft ook een huis gekocht en die maakt zich juist hard voor de woningmarkt en hoe verziekt die is. Zij geeft aan dat ze haar lage woonlasten aan iedereen zou gunnen en dat er te veel ongelijkheid in de samenleving is.

:') ja je kan van alles zeggen, maar als ze die woning gaat verkopen dan gaat ze dat echt niet veel lager verkopen dan de marktwaarde is omdat ze het starters gunt. Het slaat gewoon nergens op. Natuurlijk zit je als starter nu in een kut positie, maar waarom zou je je daar als huiseigenaar in godsnaam druk om maken?

quote:
10s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:31 schreef aTypisch het volgende:

[..]
@:Confetti is wijsgemaakt dat opa en oma in hun huisje in de stad de vijand zijn.

Daar moet dan wat van worden afgepakt om het 'eerlijk' te maken. 'Herverdelen van de welvaart'
Wie het mag afpakken en herverdelen? Moedertje staat

Het is zo bizar dom.
Het probleem opa en oma had opgelost kunnen zijn als we corona z'n gang hadden laten gaan.
Facts don't care about your feelings
pi_203356556
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 10:55 schreef sirdanilot het volgende:
Dit is wel erg egoïstisch zeg, een goede vriendin van mij heeft ook een huis gekocht en die maakt zich juist hard voor de woningmarkt en hoe verziekt die is. Zij geeft aan dat ze haar lage woonlasten aan iedereen zou gunnen en dat er te veel ongelijkheid in de samenleving is.
Zou ze het ook op zo'n manier 'gunnen' dat haar eigen woning minder waard zou worden? Want het klinkt allemaal wel heel leuk, ik gun starters ook een woning. Maar niet als ik, terwijl ik ook de hoofdprijs heb betaald, daar vervolgens zelf (veel) minder voor zou krijgen.
pi_203356888
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:50 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Ik weet nog goed toen ik mijn huis kocht dat ik heel blij was dat ik die mooi voor de neus van een starter had weg weten te kapen :7
oh wacht, ik was toen ook een starter
Same, wij hebben onze nieuwbouwwoning gekregen door over te bieden. Loting was al lang gedaan, en er was een reservelijst. De makelaar beetje lopen pushen en toen was er wel wat mogelijk.
Laatst stond ik met iemand te praten tijdens het uitlaten en toevallig was dat 1 van de personen die op de reservelijst stond. Toen moest ik wel even gniffelen van binnen. :')
  dinsdag 25 januari 2022 @ 12:20:37 #53
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203357219
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:32 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
:') ja je kan van alles zeggen, maar als ze die woning gaat verkopen dan gaat ze dat echt niet veel lager verkopen dan de marktwaarde is omdat ze het starters gunt. Het slaat gewoon nergens op. Natuurlijk zit je als starter nu in een kut positie, maar waarom zou je je daar als huiseigenaar in godsnaam druk om maken?

Sterker nog: je zou zelfs kunnen stellen dat ze starters een plezier doet door haar huis te verkopen en zelf iets anders te kopen waarbij ze geen lage maandlasten heeft, maar maandlasten die bij haar inkomen horen.
Met inzet van haar overwaarde is dat wat ze dan zou kopen immers waarschijnlijk geen starterswoning.

Ergo: ze "maakt zich hard voor de woningmarkt" door zelf in een goedkope woning te blijven wonen?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  Moderator dinsdag 25 januari 2022 @ 12:33:11 #54
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203357412
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:20 schreef Leandra het volgende:

[..]
Sterker nog: je zou zelfs kunnen stellen dat ze starters een plezier doet door haar huis te verkopen en zelf iets anders te kopen waarbij ze geen lage maandlasten heeft, maar maandlasten die bij haar inkomen horen.
Met inzet van haar overwaarde is dat wat ze dan zou kopen immers waarschijnlijk geen starterswoning.

Ergo: ze "maakt zich hard voor de woningmarkt" door zelf in een goedkope woning te blijven wonen?
Nee het zijn mooie, lege woorden, want wat doe je dan concreet, als je je 'hard maakt voor de woningmarkt'?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203357438
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee het zijn mooie, lege woorden, want wat doe je dan concreet, als je je 'hard maakt voor de woningmarkt'?
Gewoon, gunnen. Heel hard gunnen!
  Moderator dinsdag 25 januari 2022 @ 12:37:05 #56
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203357468
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:34 schreef appreciate het volgende:

[..]
Gewoon, gunnen. Heel hard gunnen!
Ja maar ja, wat is dat, 'gunnen'. Je kunt vanalles zéggen, maar dat betekent niet dat je je hard maakt voor de woningmarkt.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203357479
Gunnen 😂
pi_203357486
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Nee het zijn mooie, lege woorden, want wat doe je dan concreet, als je je 'hard maakt voor de woningmarkt'?
Je begrijpt er helemaal geen ene reet van. :)
  dinsdag 25 januari 2022 @ 12:41:25 #59
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_203357540
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Je begrijpt er helemaal geen ene reet van. :)
Nvm
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Moderator dinsdag 25 januari 2022 @ 12:41:41 #60
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203357544
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:38 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Je begrijpt er helemaal geen ene reet van. :)
Oh dat zal ongetwijfeld zo zijn :D
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203357672
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 11:34 schreef Myraela het volgende:

[..]
Zou ze het ook op zo'n manier 'gunnen' dat haar eigen woning minder waard zou worden? Want het klinkt allemaal wel heel leuk, ik gun starters ook een woning. Maar niet als ik, terwijl ik ook de hoofdprijs heb betaald, daar vervolgens zelf (veel) minder voor zou krijgen.
Het ziu mij aan mijn reet roesten hoeveel mijn woning zakt in waarde... Ik blijf er toch wonen.
Ik heb liever een daling want dan is mijn toekomstig huis ook goedkoper.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203357783
Dus als je jezelf niet zinloos wilt opofferen voor de gevolgen van verziekt systeem door bewust overheidsbeleid maak je je per definitie niet ergens hard voor. Juist.

Beetje van het niveau van Tim Hofman heeft als jonge tv-maker ook weleens een uitglijder gemaakt, dus het is hypocriet dat hij de misstanden bij The Voice aankaart. Van het niveau spijkers op laag water zoeken en per se degene die zich ergens hard voor maakt ergens op willen pakken.

Waardoor de passievelingen die zich niet eens uitspreken of makkelijk wat zeggen er juist het best vanaf komen terwijl die zwijgende meerderheid een ontzettend groot deel van het probleem is.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_203357807
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:57 schreef Stepperoller het volgende:
Dus als je jezelf niet zinloos wilt opofferen voor de gevolgen van verziekt systeem door bewust overheidsbeleid maak je je per definitie niet ergens hard voor. Juist.

Beetje van het niveau van Tim Hofman heeft als jonge tv-maker ook weleens een uitglijder gemaakt, dus het is hypocriet dat hij de misstanden bij The Voice aankaart. Van het niveau spijkers op laag water zoeken en per se degene die zich ergens hard voor maakt ergens op willen pakken.

Waardoor de passievelingen die zich niet eens uitspreken of makkelijk wat zeggen er juist het best vanaf komen terwijl die zwijgende meerderheid een ontzettend groot deel van het probleem is.
Maar wat is nu zich hard maken voor de woningmarkt nou precies dan? In concrete stappen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 13:01:28 #64
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203357817
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:49 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het ziu mij aan mijn reet roesten hoeveel mijn woning zakt in waarde... Ik blijf er toch wonen.
Ik heb liever een daling want dan is mijn toekomstig huis ook goedkoper.
Eens, ik heb 3 ton virtuele overwaarde maar aangezien alles veel duurder is geworden schiet ik daar niet eens zoveel mee op als ik echt significant groter wil qua perceel. Ik zou niet rouwig zijn om een daling.

En ja onze startersflat was ook gekocht net voor de keiharde daling ten gevolge van de kredietcrisis. Daar hebben we dan ook een leuk verlies op geleden, dus wij hebben ons portie van een huis dat onder water staat al een keer gehad.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203357847
Ik vind een daling in je overwaarde wel iets anders dan een daling onder wat je zelf hebt moeten neerleggen.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 13:12:42 #66
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203357966
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:03 schreef Myraela het volgende:
Ik vind een daling in je overwaarde wel iets anders dan een daling onder wat je zelf hebt moeten neerleggen.
Tja zoals gezegd, dat hadden wij met onze flat ook in 2012. Dat is niet leuk maar ook niet het einde van de wereld.

Dat jij op de top van de markt hebt gekocht maakt het niet opeens realistisch om met dezelfde vaart de huizenprijzen te laten stijgen nog jarenlang. Dan kom je uiteindelijk nog niet weg want niemand kan het meer betalen op een gegeven moment want de lonen stijgen niet net zo hard mee.

Zolang je aflost zoals de overheid ook wilt, en eventueel nog extra aflost zelfs, kan je in de loop der tijd best een daling hebben. Moet je wel even blijven zitten natuurlijk.

Maar dit is precies de discussie denk ik. Zolang het onze eigen portemonnee niet raakt gunnen we de starters alles maar anders niet. Tot het hele kaartenhuis door een nieuwe crisis in elkaar klapt en dan staat je huis ook onder water.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203358006
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:57 schreef Stepperoller het volgende:
Dus als je jezelf niet zinloos wilt opofferen voor de gevolgen van verziekt systeem door bewust overheidsbeleid maak je je per definitie niet ergens hard voor. Juist.

Beetje van het niveau van Tim Hofman heeft als jonge tv-maker ook weleens een uitglijder gemaakt, dus het is hypocriet dat hij de misstanden bij The Voice aankaart. Van het niveau spijkers op laag water zoeken en per se degene die zich ergens hard voor maakt ergens op willen pakken.

Waardoor de passievelingen die zich niet eens uitspreken of makkelijk wat zeggen er juist het best vanaf komen terwijl die zwijgende meerderheid een ontzettend groot deel van het probleem is.
Noem dan eens een voorbeeld wat ik als huizenbezitter zou moeten doen zodat ik mezelf weer recht kan aankijken in de spiegel...
Facts don't care about your feelings
pi_203358024
Je kunt natuurlijk best solidair zijn - tot op zekere hoogte - met starters door bijvoorbeeld je politieke keuze daar op af te stemmen, zonder dat je gelijk zelf onder een brug hoeft te gaan slapen of 10 starters in je huis te laten bivakkeren.

Ik zeg tot op zekere hoogte, want het klopt dat je onmogelijk al het leed van anderen op je schouders kunt of zou moeten willen nemen. En je hoeft er zeker niet elke nacht van wakker te liggen. Maar totale onverschilligheid is wel weer het andere uiterste.

(Aldus een huiseigenaar)
  dinsdag 25 januari 2022 @ 13:25:47 #69
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203358112
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:01 schreef laziness het volgende:

[..]
Eens, ik heb 3 ton virtuele overwaarde maar aangezien alles veel duurder is geworden schiet ik daar niet eens zoveel mee op als ik echt significant groter wil qua perceel. Ik zou niet rouwig zijn om een daling.

En ja onze startersflat was ook gekocht net voor de keiharde daling ten gevolge van de kredietcrisis. Daar hebben we dan ook een leuk verlies op geleden, dus wij hebben ons portie van een huis dat onder water staat al een keer gehad.
Als je jezelf vergelijkt met een huurder dan schiet je er natuurlijk wel heel veel mee op die overwaarde. Zo moet je het bekijken en niet van dat overwaarde geen nut heeft omdat je voor een ander huis ook mee moet neerleggen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  Moderator dinsdag 25 januari 2022 @ 13:33:13 #70
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203358212
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:17 schreef Candaasje het volgende:
Je kunt natuurlijk best solidair zijn - tot op zekere hoogte - met starters door bijvoorbeeld je politieke keuze daar op af te stemmen, zonder dat je gelijk zelf onder een brug hoeft te gaan slapen of 10 starters in je huis te laten bivakkeren.

Ik zeg tot op zekere hoogte, want het klopt dat je onmogelijk al het leed van anderen op je schouders kunt of zou moeten willen nemen. En je hoeft er zeker niet elke nacht van wakker te liggen. Maar totale onverschilligheid is wel weer het andere uiterste.

(Aldus een huiseigenaar)
Mja, ik vind dit een beetje van het kaliber doneren aan een of ander goed doel dat toevallig aan je deur aanbelt. Je duwt die 1 of 2 euro in de collectebus maar tegen de tijd dat je de voordeur weer hebt gesloten ben je bij wijze van al vergeten wat het betreffende goede doel was, maar je hebt wel even dat gevoel van 'zo, ik heb toch maar lekker mijn steentje bijgedragen'.

Als iemand praat over 'hard maken voor', dan heb ik daar wel een beeld bij dat je concreet iets doet wat moeite kost. Je stem invullen op een stukkie papier, of een eurootje in een collectebus duwen of iemand 'iets gunnen' vind ik niet vallen onder 'hard maken voor'.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203358469
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja, ik vind dit een beetje van het kaliber doneren aan een of ander goed doel dat toevallig aan je deur aanbelt. Je duwt die 1 of 2 euro in de collectebus maar tegen de tijd dat je de voordeur weer hebt gesloten ben je bij wijze van al vergeten wat het betreffende goede doel was, maar je hebt wel even dat gevoel van 'zo, ik heb toch maar lekker mijn steentje bijgedragen'.

Als iemand praat over 'hard maken voor', dan heb ik daar wel een beeld bij dat je concreet iets doet wat moeite kost. Je stem invullen op een stukkie papier, of een eurootje in een collectebus duwen of iemand 'iets gunnen' vind ik niet vallen onder 'hard maken voor'.
Als individu ga je systeem-problemen niet snel oplossen nee. Maar de grootste problemen op de woningmarkt zijn veroorzaakt door politieke partijen die zich in het verleden in wilden likken bij woningbezitters. En dus werden allerlei maatregelen niet genomen waarvan iedereen wist dat dat wel nodig was.

Als die woningbezitters daar anders in hadden gestaan, had dat anno 2022 echt een wereld van verschil gemaakt. Ik vind het te makkelijk om lekker cynisch te concluderen dat het toch allemaal niks uitmaakt wat we doen.
pi_203358514
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:03 schreef Myraela het volgende:
Ik vind een daling in je overwaarde wel iets anders dan een daling onder wat je zelf hebt moeten neerleggen.
Je hoeft een daling van je waarde niet te betalen.
Mijn huis daalde ook vlak na koop met ca 20% en ik heb er geen cent om verloren.

[ Bericht 7% gewijzigd door sjorsie1982 op 25-01-2022 14:04:38 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203358517
Je kan je best zorgen maken over de huidige situatie en tegelijkertijd niet weten hoe nu verder. Wellicht ben je nu een in levensfase dat je bij verkoop helaas niet veel kan beteken voor de starters. Ik onthou wel de werkwijze van die oude vrouw vorig jaar die alleen aan starters wilde verkopen zonder jubelton. En ja ik weet dat het wordt afgeschaft. Ik bedoel dat ik tegen die tijd het mij hopelijk kan permitteren om zo wat terug te doen wat past in die tijd.

Ik heb een dak boven mijn hoofd en veel kan ik nu niet doen. Enige optie is kijken op welke partij ik stem. Punt daarbij is wel dat er meerdere zaken belangrijk zijn en ik niet alleen naar een oplossing voor de woningmarkt kijk.
pi_203358561
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:17 schreef Candaasje het volgende:
Je kunt natuurlijk best solidair zijn - tot op zekere hoogte - met starters door bijvoorbeeld je politieke keuze daar op af te stemmen, zonder dat je gelijk zelf onder een brug hoeft te gaan slapen of 10 starters in je huis te laten bivakkeren.

Ik zeg tot op zekere hoogte, want het klopt dat je onmogelijk al het leed van anderen op je schouders kunt of zou moeten willen nemen. En je hoeft er zeker niet elke nacht van wakker te liggen. Maar totale onverschilligheid is wel weer het andere uiterste.

(Aldus een huiseigenaar)
Ik zou mijn huis nooit verkopen aan een belegger of alleenstaand iemand. Het maakt niks uit hoeveel die bieden. Tevens verkoop ik get niet om er een studentenhuis van te maken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203358581
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Als individu ga je systeem-problemen niet snel oplossen nee. Maar de grootste problemen op de woningmarkt zijn veroorzaakt door politieke partijen die zich in het verleden in wilden likken bij woningbezitters. En dus werden allerlei maatregelen niet genomen waarvan iedereen wist dat dat wel nodig was.

Als die woningbezitters daar anders in hadden gestaan, had dat anno 2022 echt een wereld van verschil gemaakt. Ik vind het te makkelijk om lekker cynisch te concluderen dat het toch allemaal niks uitmaakt wat we doen.
Of de politici hadden er schijt aan moeten hebben omdat ze een geheel land besturen ipv een groep van dat land.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 14:04:47 #76
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203358606
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:25 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Als je jezelf vergelijkt met een huurder dan schiet je er natuurlijk wel heel veel mee op die overwaarde. Zo moet je het bekijken en niet van dat overwaarde geen nut heeft omdat je voor een ander huis ook mee moet neerleggen.
Wat schiet ik er mee op zolang het virtueel blijft en ik het niet ten gelde maak?
De WOZ waarde stijgt enorm dus mijn lasten worden hoger maar verder....
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203358636
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Wat schiet ik er mee op zolang het virtueel blijft en ik het niet ten gelde maak?
De WOZ waarde stijgt enorm dus mijn lasten worden hoger maar verder....
Aan overwaarde heb je gangbaar niks aan. Alleen in specifieke situaties is het leuk. Daar valt een huis huren na verkoop niet onder trouwens.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203358905
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Wat schiet ik er mee op zolang het virtueel blijft en ik het niet ten gelde maak?
De WOZ waarde stijgt enorm dus mijn lasten worden hoger maar verder....
Dit is echt erg vermoeiend. Huiseigenaren die doen alsof hun overwaarde nul komma nul waard is. Als je vijf jaar geleden hebt gekocht is je 'winst' dat je geen last hebt gehad van de grootste waardestijgingen in decennia. Ik vind die gemeentelijke belastingen erbij halen (wat vrijwel gelijk is voor huurders) echt laag als je net elk jaar 50.000 vermogen opbouwt. Dat bedoelde ik met mijn eerdere reactie. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Ik lees weer van sommigen dat ze een daling prima vinden maar niet onder wat ze ervoor betaald hebben. Snap ik goed. Dat is ook een meerderheid die de starters klein zullen houden totdat we Nieuw-zeelandse toestanden hebben.
pi_203359173
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 13:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Mja, ik vind dit een beetje van het kaliber doneren aan een of ander goed doel dat toevallig aan je deur aanbelt. Je duwt die 1 of 2 euro in de collectebus maar tegen de tijd dat je de voordeur weer hebt gesloten ben je bij wijze van al vergeten wat het betreffende goede doel was, maar je hebt wel even dat gevoel van 'zo, ik heb toch maar lekker mijn steentje bijgedragen'.

Als iemand praat over 'hard maken voor', dan heb ik daar wel een beeld bij dat je concreet iets doet wat moeite kost. Je stem invullen op een stukkie papier, of een eurootje in een collectebus duwen of iemand 'iets gunnen' vind ik niet vallen onder 'hard maken voor'.
Ik denk dat dit vooral wat over jou zegt, hoe je er in staat.
De politiek heeft wel degelijk grote invloed, en als we allemaal maar wegkijken, dan verandert er natuurlijk nooit iets.

Betekent niet dat iedereen overal evenveel belang aan hecht natuurlijk, de een meer aan klimaat/natuur, de ander aan woningnood, weer een ander aan zorg of onderwijs.
En je hebt erbij die dit alles dus niet belangrijk genoeg vinden, maar enkel aan hun eigen hachje denken.
pi_203359181
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou mijn huis nooit verkopen aan een belegger of alleenstaand iemand. Het maakt niks uit hoeveel die bieden. Tevens verkoop ik get niet om er een studentenhuis van te maken.
Waarom niet aan een alleenstaand iemand?
pi_203359190
Ondertussen is er in de vrije sector een forse leegstand in de grote steden. In Amsterdam 6% van de woningen en in Rotterdam maar liefst 8,5% leegstand

Maar we blijven daar wel lekker doorbouwen voor de hoge inkomens 8)7

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-01-2022 14:58:28 ]
pi_203359195
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:32 schreef Confetti het volgende:

[..]
Dit is echt erg vermoeiend. Huiseigenaren die doen alsof hun overwaarde nul komma nul waard is. Als je vijf jaar geleden hebt gekocht is je 'winst' dat je geen last hebt gehad van de grootste waardestijgingen in decennia. Ik vind die gemeentelijke belastingen erbij halen (wat vrijwel gelijk is voor huurders) echt laag als je net elk jaar 50.000 vermogen opbouwt. Dat bedoelde ik met mijn eerdere reactie. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Ik lees weer van sommigen dat ze een daling prima vinden maar niet onder wat ze ervoor betaald hebben. Snap ik goed. Dat is ook een meerderheid die de starters klein zullen houden totdat we Nieuw-zeelandse toestanden hebben.
Ja maar als ik die overwaarde niet zou hebben dan waren die prijzen nu niet zo hoog. Dus netto maakt de overwaarde geen drol uit voor mij. Daarom heb ik er niks aan.
Eigenlijk is het voor mij ook slecht omdat ik een groter huis wil kopen. In aboslute euros ben ik ook meer kwijt, wel minder dan een starter maar ik heb het liever niet met het bijbehorende verband dat de orijzen dan ook lager zijn omdat dat erbij hoort als geheel.

[ Bericht 9% gewijzigd door sjorsie1982 op 25-01-2022 15:04:07 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203359201
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:57 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Waarom niet aan een alleenstaand iemand?
Het huis is te groot daarvoor
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 14:59:30 #84
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_203359208
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:04 schreef laziness het volgende:

[..]
Wat schiet ik er mee op zolang het virtueel blijft en ik het niet ten gelde maak?
De WOZ waarde stijgt enorm dus mijn lasten worden hoger maar verder....
Als je het zo bekijkt heb je er niet veel aan nee, maar als je naar iets anders gaat kijken dan wel natuurlijk. Die eerste zoveel euro heb je dan al bij elkaar. Vergeleken met een starter of huurder uiteraard.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_203359257
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het huis is te groot daarvoor
Ah zo. Ik vind dat altijd een wat lastig argument. Althans, als je een huis hebt van >150m2 vind ik er wel wat voor te zeggen, in deze markt vooral dan. Maar ik vind dat een alleenstaand persoon niet minder recht heeft op een huis met tuin (als hij/zij dat wil) dan een stel of stel met kinderen, en dan zit je toch ook al snel aan een gezinswoning van 100-130m2 .

(Even om misverstanden te voorkomen; mijn vriend en ik zijn een kinderloos stel en zoeken een huis met tuin. Nu proberen wij juist eentje te vinden met wat minder 'huis' en meer 'tuin, want we hebben niks aan 4 slaapkamers en een zolder en een bijkeuken en... maar dat is nog verdomd moeilijk. Je komt dan al snel bij oude huisjes uit met de badkamer beneden en met energielabel G ofzo, als je al iets kan vinden. De meeste woningen met tuin zijn vrij groot.)
pi_203359278
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 15:04 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ah zo. Ik vind dat altijd een wat lastig argument. Althans, als je een huis hebt van >150m2 vind ik er wel wat voor te zeggen, in deze markt vooral dan. Maar ik vind dat een alleenstaand persoon niet minder recht heeft op een huis met tuin (als hij/zij dat wil) dan een stel of stel met kinderen, en dan zit je toch ook al snel aan een gezinswoning van 100-130m2 .

(Even om misverstanden te voorkomen; mijn vriend en ik zijn een kinderloos stel en zoeken een huis met tuin. Nu proberen wij juist eentje te vinden met wat minder 'huis' en meer 'tuin, want we hebben niks aan 4 slaapkamers en een zolder en een bijkeuken en... maar dat is nog verdomd moeilijk. Je komt dan al snel bij oude huisjes uit met de badkamer beneden en met energielabel G ofzo, als je al iets kan vinden. De meeste woningen met tuin zijn vrij groot.)
Ik heb ook net zoveel recht om mijn eigendom te verkopen aan wie ik wil.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203359281
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 15:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik heb ook net zoveel recht om mijn eigendom te verkopen aan wie ik wil.
Uiteraard, ik kan je niks verbieden of verplichten :D .
Maar ik snap je argument niet zo goed, tenzij dus énorme woning.
  Moderator dinsdag 25 januari 2022 @ 15:10:19 #88
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_203359330
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:56 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Ik denk dat dit vooral wat over jou zegt, hoe je er in staat.
De politiek heeft wel degelijk grote invloed, en als we allemaal maar wegkijken, dan verandert er natuurlijk nooit iets.

Betekent niet dat iedereen overal evenveel belang aan hecht natuurlijk, de een meer aan klimaat/natuur, de ander aan woningnood, weer een ander aan zorg.
En je hebt erbij die dit alles dus niet belangrijk genoeg vinden, maar enkel aan hun eigen hachje denken.
Ja, dat zal ongetwijfeld. Ik vergelijk dat altijd een beetje met dat je op TV Giro 555 reclames ziet van hongerende kindjes in Afrika. Heel naar om te zien, maar dan zap ik weg, en dan is het klaar. Maar als ik dan naar de keuken ga om een broodje te maken en mijn vruchtenhagel is op, dán onderneem ik wél actie, want dat vind ik belangrijk genoeg om daadwerkelijk iets te doen wat moeite kost (voor zo ver naar de winkel gaan moeite doen is natuurlijk he, het is niet dat je een berg beklimt).

Mijn stem uitbrengen op een of andere partij die tóch geen baanbrekende veranderingen gaat doorvoeren die daadwerkelijk iets gaan veranderen is geen echte moeite doen in mijn ogen. Je gaat er heen, je vult je stemmetje in en je gaat weer naar huis. Het klinkt vooral leuk dat je dan 'iets doet' en dat je dan 'maatschappelijk betrokken bent', en dat klinkt misschien leuk op verjaardagen maar in realiteit doe je niet écht iets. Of in ieder geval, ik vind dat toch wat anders dan 'je hard maken voor', dan zou ik toch wel wat meer verwachten.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_203359386
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 15:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zal ongetwijfeld. Ik vergelijk dat altijd een beetje met dat je op TV Giro 555 reclames ziet van hongerende kindjes in Afrika. Heel naar om te zien, maar dan zap ik weg, en dan is het klaar. Maar als ik dan naar de keuken ga om een broodje te maken en mijn vruchtenhagel is op, dán onderneem ik wél actie, want dat vind ik belangrijk genoeg om daadwerkelijk iets te doen wat moeite kost (voor zo ver naar de winkel gaan moeite doen is natuurlijk he, het is niet dat je een berg beklimt).

Mijn stem uitbrengen op een of andere partij die tóch geen baanbrekende veranderingen gaat doorvoeren die daadwerkelijk iets gaan veranderen is geen echte moeite doen in mijn ogen. Je gaat er heen, je vult je stemmetje in en je gaat weer naar huis. Het klinkt vooral leuk dat je dan 'iets doet' en dat je dan 'maatschappelijk betrokken bent', en dat klinkt misschien leuk op verjaardagen maar in realiteit doe je niet écht iets. Of in ieder geval, ik vind dat toch wat anders dan 'je hard maken voor', dan zou ik toch wel wat meer verwachten.
Daarin verschillen we dan van mening en van instelling. Laten we het daar maar op houden. :)
  dinsdag 25 januari 2022 @ 15:50:46 #90
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_203359794
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:32 schreef Confetti het volgende:

[..]
Dit is echt erg vermoeiend. Huiseigenaren die doen alsof hun overwaarde nul komma nul waard is. Als je vijf jaar geleden hebt gekocht is je 'winst' dat je geen last hebt gehad van de grootste waardestijgingen in decennia. Ik vind die gemeentelijke belastingen erbij halen (wat vrijwel gelijk is voor huurders) echt laag als je net elk jaar 50.000 vermogen opbouwt. Dat bedoelde ik met mijn eerdere reactie. Ikke ikke ikke en de rest kan stikken. Ik lees weer van sommigen dat ze een daling prima vinden maar niet onder wat ze ervoor betaald hebben. Snap ik goed. Dat is ook een meerderheid die de starters klein zullen houden totdat we Nieuw-zeelandse toestanden hebben.
Ik vind een daling ook prima. Ik los extra af dus lager dan ik betaald heb vind ik ook prima hoor. Ik ben zeker wel voor hervormen om het voor starters beter te maken. Dan heb je toch mijn eerdere post van vandaag niet gelezen waar ik dat aangeef. Jammer dat je juist mij als ikke bestempelt want ik gaf ook aan dat ik andere reacties op zichzelf gericht vond ipv het grotere geheel.

Maar los daar van is die 50k per jaar toch echt virtueel vermogen dus zolang ik blijf zitten waar ik zit is het toch niks waard? En als er een crisis komt is er niks van over. Is niet erg maar doe niet alsof ik nu enorm rijk ben.
Mijn rente is een stuk hoger omdat ik 6 jaar geleden kocht dus ik betaal per maand net zoveel aan hypotheek als degene die het huis van mijn buurman koopt voor 3 ton meer. Dus in hoeverre heb ik "winst" dat ik geen last gehad heb van waardestijgingen?

Heus ik snap dat ik niet te klagen heb als reeds huizenbezitter maar ik vind dat er meer aan virtuele overwaarde wordt opgehangen dan dat ik er echt aan heb zolang ik blijf zitten waar ik zit. Dat staat compleet los van het feit dat de woningmarkt hervormd moet worden wat mij betreft.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_203359983
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:59 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Als je het zo bekijkt heb je er niet veel aan nee, maar als je naar iets anders gaat kijken dan wel natuurlijk. Die eerste zoveel euro heb je dan al bij elkaar. Vergeleken met een starter of huurder uiteraard.
Maar als die overwaarde er niet was met de bijbehorende huisprijs dan heeft een huiseigenaar er niks aan en een starter is beter uit.

Stel wen woningeigenaar heeft een overwaarde van 40k door prijsstijgingen
Als die overwaarde er niet zou zijn dan is een ander huis 40k goedkoper. Netto heeft een woningeigenaar niks aan die overwaarde. Als het andere huis groter is dan heeft een woningeigenaar ook nadeel want dat huis is dan meer met 40k gestegen. Kortom je schiet er vaak niks mee op.
Bij een erfenis is het leuk en als je van amsterdam naar schubbekutteveen verhuisd. Andere voordelen kan ik mij niet bedenken
Ook huren is geen voordeel vanwege de hoge huur vanwege de stijgingen .

Kortom starters zijn de lul en verder heeft het nauwelijks voordelen.

[ Bericht 12% gewijzigd door sjorsie1982 op 25-01-2022 16:13:47 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203360092
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 15:10 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja, dat zal ongetwijfeld. Ik vergelijk dat altijd een beetje met dat je op TV Giro 555 reclames ziet van hongerende kindjes in Afrika. Heel naar om te zien, maar dan zap ik weg, en dan is het klaar. Maar als ik dan naar de keuken ga om een broodje te maken en mijn vruchtenhagel is op, dán onderneem ik wél actie, want dat vind ik belangrijk genoeg om daadwerkelijk iets te doen wat moeite kost (voor zo ver naar de winkel gaan moeite doen is natuurlijk he, het is niet dat je een berg beklimt).

Mijn stem uitbrengen op een of andere partij die tóch geen baanbrekende veranderingen gaat doorvoeren die daadwerkelijk iets gaan veranderen is geen echte moeite doen in mijn ogen. Je gaat er heen, je vult je stemmetje in en je gaat weer naar huis. Het klinkt vooral leuk dat je dan 'iets doet' en dat je dan 'maatschappelijk betrokken bent', en dat klinkt misschien leuk op verjaardagen maar in realiteit doe je niet écht iets. Of in ieder geval, ik vind dat toch wat anders dan 'je hard maken voor', dan zou ik toch wel wat meer verwachten.
Daarnaast stem je op iemand die volgens jou in de tweede kamer moet komen. Wie er in het kabinet komt stem je niet op.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203360116
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:11 schreef sirdanilot het volgende:
Waarom doen we zegmaar niet gewoon een maximum huurprijs voor alle woningen in de vrije sector met het puntensysteem en dan is het wat minder erg dat je niet kan kopen of dan kan je meer sparen om te kopen.
Ik zou eerder zeggen: De vrije sector ergens bij een huurprijs vanaf 1250 oid laten beginnen en alles daaronder reguleren op basis van inkomsten. Verschillende huurwoningen in verschillende prijscategorieën (op basis van puntensysteem) en mensen motiveren om een stapje 'omhoog' te doen wanneer ze te veel verdienen voor een bepaalde categorie, zodat er plaats komt voor starters zonder veel geld. Op die manier het gat tussen sociale huur/woningbouw en de vrije sector opvangen en scheefwonen demotiveren. Doorstroming zorgt in dit geval voor dat er meer mensen in een passend huis wonen.

Keerzijde: het blijft een crime om te handhaven
pi_203360593
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:18 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
Ik zou eerder zeggen: De vrije sector ergens bij een huurprijs vanaf 1250 oid laten beginnen en alles daaronder reguleren op basis van inkomsten. Verschillende huurwoningen in verschillende prijscategorieën (op basis van puntensysteem) en mensen motiveren om een stapje 'omhoog' te doen wanneer ze te veel verdienen voor een bepaalde categorie, zodat er plaats komt voor starters zonder veel geld. Op die manier het gat tussen sociale huur/woningbouw en de vrije sector opvangen en scheefwonen demotiveren. Doorstroming zorgt in dit geval voor dat er meer mensen in een passend huis wonen.

Keerzijde: het blijft een crime om te handhaven
Plus, waarom moet ik doorstromen naar een ander woning als ik hier de buren ken, mijn mantelzorgadressen heb en deel neem aan het sociale leven. Iemand dan weg trappen naar een andere wijk is geen oplossing. Ja voor iemand die de plek in de gemeenschap mogelijk helemaal niet wil vervullen.

Het sturen op doorstroom is meh. Misschien heb ik wel niet meer nodig.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 16:56:33 #95
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203360625
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 14:01 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik zou mijn huis nooit verkopen aan een belegger of alleenstaand iemand. Het maakt niks uit hoeveel die bieden. Tevens verkoop ik get niet om er een studentenhuis van te maken.
Dat is nu, maar als het weer een situatie zoals in 2012/2013 is dat je iedere keer die hut aan kant moet maken omdat er één bezichtiging is en het is na een jaar nog niet verkocht terwijl jij toch echt verder wilt dan sla je dat bod van die alleenstaande niet af, zeker niet als die ergens in de buurt van de vraagprijs biedt.

En alleenstaand is ook een breed begrip, misschien is het wel een alleenstaande ouder met 4 kinderen die de ruimte echt wel nodig heeft.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203360642
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:56 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is nu, maar als het weer een situatie zoals in 2012/2013 is dat je iedere keer die hut aan kant moet maken omdat er één bezichtiging is en het is na een jaar nog niet verkocht terwijl jij toch echt verder wilt dan sla je dat bod van die alleenstaande niet af, zeker niet als die ergens in de buurt van de vraagprijs biedt.

En alleenstaand is ook een breed begrip, misschien is het wel een alleenstaande ouder met 4 kinderen die de ruimte echt wel nodig heeft.
Meh dat is voor mij niet echt een alleenstaande haha
  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:05:05 #97
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203360724
Dus wacht even, je kocht zeg maar in 2013, toen iedereen je voor gek verklaarde dat je een (ander) huis kocht, want de prijzen konden alleen maar nog verder naar beneden, en nu ben je de bad guy omdat je overwaarde hebt? :')
En dan is een deel van die overwaarde bij sommigen ook nog eens door aflossen want niet iedereen heeft een aflossingsvrije hypotheek meegenomen.

Laat ik het zo stellen: als de huizenprijzen tussen augustus 2013 en april 2020 niet gestegen waren had ik ook een ton overwaarde gehad, puur door het feit dat we een annuïtaire hypotheek hadden en extra afgelost hadden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 25 januari 2022 @ 17:06:16 #98
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203360742
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Meh dat is voor mij niet echt een alleenstaande haha
Nee, maar niet iedereen vertelt gelijk zijn levensverhaal als hij/zij naar een huis gaat kijken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203360834
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 17:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar niet iedereen vertelt gelijk zijn levensverhaal als hij/zij naar een huis gaat kijken.
Dat is absoluut waar
pi_203361134
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 12:37 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ja maar ja, wat is dat, 'gunnen'. Je kunt vanalles zéggen, maar dat betekent niet dat je je hard maakt voor de woningmarkt.
nee dat was ook precies mijn punt. Loze woorden :)
pi_203363264
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 16:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Plus, waarom moet ik doorstromen naar een ander woning als ik hier de buren ken, mijn mantelzorgadressen heb en deel neem aan het sociale leven. Iemand dan weg trappen naar een andere wijk is geen oplossing. Ja voor iemand die de plek in de gemeenschap mogelijk helemaal niet wil vervullen.

Het sturen op doorstroom is meh. Misschien heb ik wel niet meer nodig.
Oh, die mensen zullen er altijd zijn. Geen enkel systeem is geschikt voor iedereen. Er zal ook een groep zijn die wél graag willen doorstromen (zeker wanneer de meerprijs niet zo hoog is als nu)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')