Bron: De Standaardquote:Experts waarschuwen: ‘Het worden twee hoogst onaangename maanden met veel zieken’
Virologen Marc Van Ranst en Steven Van Gucht winden er geen doekjes om: het aantal besmettingen gaat steil omhoog, en na de kerstvakantie zal er nog een oudejaarsgolf over ons heen rollen. ‘Dit wordt hoogst onaangename periode, met een brutale overbelasting van de eerste lijn.’ Tegelijk klinkt er hoop.
De tweede week van de kerstvakantie is nog niet eens voorbij, en de besmettingscijfers zijn alweer aan een opmars bezig. Er zijn er nu bijna 11.000 per dag, een stijging van 69 procent tegenover de week ervoor. Absolute uitschieter is de dag voor oudjaar, met 16.000 bevestigde gevallen. Bovendien is de piek nog lang niet bereikt, weten Marc Van Ranst en Steven Van Gucht. ‘We verwachten de komende week enorm veel viruscirculatie. En dus nog meer besmettingen. Het worden twee onaangename maanden, met heel veel zieken, op kantoor en in de zorg. Een toost op het nieuwe jaar met de collega’s: laat dat plan maar even varen.’
Het virus wordt aangewakkerd door een combinatie van factoren. ‘Enerzijds zit je met een omikronvariant die enorm besmettelijk is. Anderzijds rolt er een kerst- en oudejaarsgolf over ons heen’, zegt Van Gucht. ‘Veel mensen kwamen tijdens de feesten samen onder één dak. Je zat met een mix van generaties. Superveilig was het dus niet.’
Ook een belangrijke factor: de vakantiegangers keren terug. ‘Als ze zich laten testen, zullen we dat zeker zien in de cijfers. En dan spreek ik nog niet eens over de scholen die volgende week weer zullen opengaan. Nu wordt er nauwelijks onder de twaalf jaar getest. Dat gaat sowieso veranderen.’
[..]
‘Het wordt een hele zware periode, maar we gaan het moeten doen met de maatregelen die we hebben’, gaat Van Ranst verder. Of je nog meer kan doen? ‘Extra ventileren, drukke plaatsen vermijden en op het openbaar vervoer een FFP2-masker dragen. Dat beschermt jezelf én de anderen net iets meer.’ Hij pleit ook voor honderd procent telewerk in plaats van vier dagen op vijf, zoals nu verplicht is. ‘Als de baas het toelaat, zou ik niet twijfelen.’ Sowieso is het niet verstandig om die ene dag dat je nog naar kantoor mag een nieuwjaarsdrink te houden. ‘Doe dat niet. Het zou hoogst onverstandig zijn. Stel het uit.’
Naar wanneer dan? ‘Ik denk dat we nu nog even op onze tanden moeten bijten’, besluit Van Gucht. ‘In maart voorspel ik beterschap. We wachten daarvoor nog op de modellen van biostatisticus Niel Hens. Het vraagt tijd voor we met zekere nauwkeurigheid iets over de eigenschappen van omikron kunnen zeggen. Hoe besmettelijk is die variant precies? Hoe ziekmakend is hij nog? Gissingen en brede parameters doen de modellen alle kanten uitgaan. We moeten daarom afwachten tot de gegevens meer betrouwbaar zijn.’
Redden wat?quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef Mondkapje het volgende:
tot en met afgelopen zondag had nog altijd slechts 32 procent van de volwassen Nederlanders een boosterprik gekregen,
https://www.ad.nl/binnenl(...)tend-groot~a8af5184/
Redden we het voor eind januari? Niet zonder vrije inloop vrees ik.
En de SPERtijd van Ferd.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:00 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Eerst nog even een avondklok hoor.
Inmiddels al ruim boven de 40%. En het ligt niet aan de capaciteit.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef Mondkapje het volgende:
tot en met afgelopen zondag had nog altijd slechts 32 procent van de volwassen Nederlanders een boosterprik gekregen,
Alles open NU!quote:
Ik wacht even tot februari. Dan is het 7 maanden, mooie periode. En even kijken wat de verdere ontwikkelingen zijn. Heb niet het idee dat die spuit nu iets toevoegt aan de situatie. Denk dat veel mensen zo denken.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef Mondkapje het volgende:
De IHU-variant? Is een artikel van vandaag?quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef DonDruiper het volgende:
[..]
Nee.
Die was er al in november en opgeslokt door omicron.
Stop met het verspreiden van dit soort berichten.
Beetje zuinig, de lijn moet steil omhoog gaan, niet dit halfbakken gedoe.quote:
Ik word zo dood- en doodmoe van al die OMT-leden die constant uit eigen naam doem zitten te prediken in de media. Houd gewoon je mond en beperk je tot je taak.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Ah ja, Kluytmans. Kluytmans twee weken geleden:
“Deze variant is een worst-case scenario”, zei OMT-lid en arts-microbioloog Jan Kluytmans van het UMC Utrecht bij Op1. “Zo extreem hadden we het niet zien aankomen.” “Zonder extra maatregelen kunnen we de aankomende omikrongolf op geen enkele manier aan”, vertelde hij tijdens de Op1-uitzending van zondag 19 december. Op de piek van die golf zou het benodigde aantal IC-bedden minstens 3000, en waarschijnlijk zelfs meer dan 4000 bedragen. En in de meest ongunstige scenario’s: uitschieters naar meer dan 5000 bedden. "Dat zou een apocalyptische toestand worden.” Kortom: een lockdown was onvermijdelijk. “En als je het land dan op slot doet, is het goed om dat zo snel mogelijk te doen. Dan heeft een lockdown het meeste effect”, aldus Kluytmans. Nederland heeft deze beslissing nu als eerste land genomen. “Maar”, zei OMT-lid en arts-microbioloog Marc Bonten van het UMC Utrecht bij WNL op Zondag, “Ik voorspel dat andere landen zullen volgen.”
In mijn wereld kun je dan ook nog gewoon niet gaan zonder 'te huilen', maar in jouw wereld 'huilt' iedereen die wel wil gaan en geen booster wil?quote:Op woensdag 5 januari 2022 11:50 schreef Tarado het volgende:
[..]
ik zie dat toch anders, kijk naar de wintersporters, zonder booster kon dat niet, kan je 2 dingen doen, die booster halen en gaan of die booster niet halen en gaan huilen hoe oneerlijk het allemaal is dat je uitgesloten wordt van wintersport
Oh heh? Alleen in Nederland weten we dit nog niet zeker toch?quote:Hoe besmettelijk is die variant precies? Hoe ziekmakend is hij nog? Gissingen en brede parameters doen de modellen alle kanten uitgaan. We moeten daarom afwachten tot de gegevens meer betrouwbaar zijn.’
Ik snap ook werkelijk niet dat daar vanuit het kabinet niet op de rem is getrapt. Dit is zo funest voor je eigen beleid, voor de risicoperceptie bij de bevolking, voor het draagvlak en voor je autoriteit.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:04 schreef Pistolero het volgende:
[..]
Ik word zo dood- en doodmoe van al die OMT-leden die constant uit eigen naam doem zitten te prediken in de media.
wat je wil, dan huil je toch niet, dan is het toch ook geen probleem?quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:04 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
In mijn wereld kun je dan ook nog gewoon niet gaan zonder 'te huilen', maar in jouw wereld 'huilt' iedereen die wel wil gaan en geen booster wil?
Hugo: 'Daar gaan wij niet over.'quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik snap ook werkelijk niet dat daar vanuit het kabinet niet op de rem is getrapt. Dit is zo funest voor je eigen beleid, voor de risicoperceptie bij de bevolking, voor het draagvlak en voor je autoriteit.
Ze zoeken het maar uit met hun thuiswerken, thuisblijven en FFP2-maskers, no way dat ik dat ga doenquote:
Denk dat er (voornamelijk bij gezonde 50 minners) meer mensen zijn die zo’n booster op een tactisch momenten pakken omdat het nodig is voor reizen ed dan dan de mensen die hem pakken omdat ze hem medisch gezien echt nuttig vinden idd.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:03 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik wacht even tot februari. Dan is het 7 maanden, mooie periode. En even kijken wat de verdere ontwikkelingen zijn. Heb niet het idee dat die spuit nu iets toevoegt aan de situatie. Denk dat veel mensen zo denken.
Maar straks wel weer verontwaardigd zijn als Hugo/Ernst wat over het gedrag van de burgers zegt.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:07 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ze zoeken het maar uit met hun thuiswerken, thuisblijven en FFP2-maskers, no way dat ik dat ga doen
Grappig, ik lees in dat bericht dat ondanks dat er heel veel zieken gaan komen ze geen maatregelen gaan nemen in België. En dan pik jij er dat uit. Dat is ook maar iets wat hij zegt dat mensen kunnen doen, het is geen verplichting of zo.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:07 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ze zoeken het maar uit met hun thuiswerken, thuisblijven en FFP2-maskers, no way dat ik dat ga doen
Precies, voor mij is het geen probleem dat ik niet op wintersport kan. Mogelijkheid 3 dus.....quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
wat je wil, dan huil je toch niet, dan is het toch ook geen probleem?
Al zijn adviezen zijn uitgekomen, ik zou hem in een team zetten wat de koers voor 18 miljoen inwoners kan bepalen voor de aankomende 2 jaar.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef nostra het volgende:
[..]
“Deze variant is een worst-case scenario”, zei OMT-lid en arts-microbioloog Jan Kluytmans van het UMC Utrecht bij Op1. “Zo extreem hadden we het niet zien aankomen.” “Zonder extra maatregelen kunnen we de aankomende omikrongolf op geen enkele manier aan”, vertelde hij tijdens de Op1-uitzending van zondag 19 december. Op de piek van die golf zou het benodigde aantal IC-bedden minstens 3000, en waarschijnlijk zelfs meer dan 4000 bedragen. En in de meest ongunstige scenario’s: uitschieters naar meer dan 5000 bedden. "Dat zou een apocalyptische toestand worden.” Kortom: een lockdown was onvermijdelijk. “En als je het land dan op slot doet, is het goed om dat zo snel mogelijk te doen. Dan heeft een lockdown het meeste effect”, aldus Kluytmans. Nederland heeft deze beslissing nu als eerste land genomen. “Maar”, zei OMT-lid en arts-microbioloog Marc Bonten van het UMC Utrecht bij WNL op Zondag, “Ik voorspel dat andere landen zullen volgen.”
Nee hoor, dat gaat het ene oor in en het andere uit.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:08 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Maar straks wel weer verontwaardigd zijn als Hugo/Ernst wat over het gedrag van de burgers zegt.
Dan moet je ook niet klagen over het gebrek aan versoepelingen, zoals Hugo deze week nog heeft gezegd.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:08 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waarom zou ik nu al een booster pakken? Tweede prik was amper vier maanden geleden. In NL mag je toch niks extra’s als je een booster hebt, dus ik wacht nog een paar maanden.
prima hoor, maar ik reageerde op iemand die er wel problemen mee heeftquote:Op woensdag 5 januari 2022 12:09 schreef oppiedoppie het volgende:
[..]
Precies, voor mij is het geen probleem dat ik niet op wintersport kan. Mogelijkheid 3 dus.....
heb nog een herstelbewijs tot half maart, dan is de ic weer aardig leeg, tegen beter weten in hoop ik dat deze kneuzenkermis dan over isquote:Op woensdag 5 januari 2022 12:03 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Ik wacht even tot februari. Dan is het 7 maanden, mooie periode. En even kijken wat de verdere ontwikkelingen zijn. Heb niet het idee dat die spuit nu iets toevoegt aan de situatie. Denk dat veel mensen zo denken.
Hoezo zou je vrije inloop nodig hebben? Als je nu een afspraak maakt kan je binnen paar dagen terecht.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef Mondkapje het volgende:
Je mag niet klagen over het gebrek aan versoepelingen, omdat Hugo een loze quote de wereld in heeft gegooid dat er "genoeg boosters moeten zijn gezet" als je als dertiger die prik niet hebt gehaald?quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet klagen over het gebrek aan versoepelingen, zoals Hugo deze week nog heeft gezegd.
Voor het kabinet is dat alleen maar fijn. Kan de bevolking vast langzaam klaar worden gemaakt voor maatregelen/verlenging/etc. Kabinet is er juist niet bij gebaat om ervoor te zorgen dat OMT leden niet meer de media opzoeken. Dan krijgen we tenminste rechtstreeks van het OMT te horen hoeveel code zwart voorspellingen er nu weer gedaan worden.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Ik snap ook werkelijk niet dat daar vanuit het kabinet niet op de rem is getrapt. Dit is zo funest voor je eigen beleid, voor de risicoperceptie bij de bevolking, voor het draagvlak en voor je autoriteit.
Denk je echt dat als morgen iedereen die gevaccineerd is ook de booster heeft genomen, dat ze dan 14 januari zouden versoepelen?quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet klagen over het gebrek aan versoepelingen, zoals Hugo deze week nog heeft gezegd.
Ja, want het boosten van een gezonde dertiger (die vier maanden geleden nog geprikt is) gaat het verschil makenquote:Op woensdag 5 januari 2022 12:10 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Natuurlijk niet. Dit is gewoon weer de nieuwe wortel.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:12 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Denk je echt dat als morgen iedereen die gevaccineerd is ook de booster heeft genomen, dat ze dan 14 januari zouden versoepelen?
Haha no way.
Tja, als iedereen zo denkt wel natuurlijk.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:13 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, want het boosten van een gezonde dertiger (die vier maanden geleden nog geprikt is) gaat het verschil maken
En ik klaag wanneer ik wil klagen
het helpt wel om de curve platter te maken, ik vind het wel veel gevraagd maar verschil maakt het welquote:Op woensdag 5 januari 2022 12:13 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ja, want het boosten van een gezonde dertiger (die vier maanden geleden nog geprikt is) gaat het verschil maken
Nee dan is de 90% natuurlijk weer niet gehaald, toch wel het minimum dat gehaald dient te worden voordat we weer kunnen winkelen op afspraak...quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:12 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Denk je echt dat als morgen iedereen die gevaccineerd is ook de booster heeft genomen, dat ze dan 14 januari zouden versoepelen?
Haha no way.
Het gaat om de massa, mensen willen uit deze crisis maar meewerken aan de oplossing dat mag een ander doen. Tja..quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:13 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het volk is met zoveel propaganda bestookt dat ze werkelijk denken dat het boosteren van iedereen de infecties gaat terugdringen. Er is amper bewijs dat, zeker bij Omicron, een volledige vaccinatiegraad de infecties zodanig terugdringt dat risicogroepen die gevaccineerd zijn maar niet voldoende beschermd, eraan gaan omdat er infecties optreden die anders niet zouden zijn opgetreden.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:13 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Mwah, ik zie het kabinet er ook weer niet voor aan om dit voor de lol te doen, of omdat het kan; ik denk wel dat ze er oprecht van overtuigd zijn dat dit niet anders kan. Overigens is dat nog ernstiger, want het toont voornamelijk een gebrek aan competentie, aan creativiteit en aan durf, een apatische risico-aversheid die je nou juist net niet van een liberaal zou verwachten.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:12 schreef AlwaysHappy het volgende:
Voor het kabinet is dat alleen maar fijn. Kan de bevolking vast langzaam klaar worden gemaakt voor maatregelen/verlenging/etc
Ik ga het sowieso deze maand nog niet doen.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef Mondkapje het volgende:
Idd. Ze krijgen neem ik aan geld voor het bijzitten van OMT-meetings en alles? Vanuit de overheid? Dan kan je toch eisen stellen mbt. media/woordvoering etc.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:05 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat kunnen we al. Je moet iets anders verzinnen.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:16 schreef popje het volgende:
[..]
Nee dan is de 90% natuurlijk weer niet gehaald, toch wel het minimum dat gehaald dient te worden voordat we weer kunnen winkelen op afspraak...
Maar mbt bespreken van de onwenselijkheid/gevaar van 2g/QR samenleving is het toch niet compleet irrelevant? Maar ik post het wel niet als het ongewenst is.quote:Op woensdag 5 januari 2022 11:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, want hooguit een vrees voor de toekomst, helemaal geen zekerheid.
Ik ga die booster ook echt wel halen. Maar ik ben amper vier maanden geleden nog geprikt, dan is het in mijn ogen echt overkill.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:15 schreef Tarado het volgende:
[..]
het helpt wel om de curve platter te maken, ik vind het wel veel gevraagd maar verschil maakt het wel
apocalyptische toestandquote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Wat willen ze?quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:17 schreef Discombobulate het volgende:
Bizar dat Frankrijk nog harder wil gaan.
Dat moeten ook de personen doen die het grootste risico hebben om in het ziekenhuis te komen, oftewel je moet 50+ zich laten vaccineren. Val 50- daar niet mee lastig, dat is allemaal gerommel in de marge.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:16 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het gaat om de massa, mensen willen uit deze crisis maar meewerken aan de oplossing dat mag een ander doen. Tja..
Zoals met alle voorspellingen van het omt, zitten ze er 300% naast.quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef nostra het volgende:
[..]
Zeker wel, ik voel de urgentie ook niet maar heb toch de afspraak staan voor 15 januari nu. De booster helpt (in de massa) natuurlijk wel degelijk om het aantal ziekenhuisopnames drastisch te doen dalen (hopelijk).quote:Op woensdag 5 januari 2022 12:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik ga die booster ook echt wel halen. Maar ik ben amper vier maanden geleden nog geprikt, dan is het in mijn ogen echt overkill.
Maar blijkbaar mag ik dan geen mening meer hebben volgens sommigen.
90% boosteren van de gevaccineerden redden ze sws niet....en dat is het het doelquote:Op woensdag 5 januari 2022 12:01 schreef Mondkapje het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |