BB:quote:Ik ben nogal van de projectjes zie: http://forum.fok.nl/topic/2100984
Dus wordt het tijd voor een nieuw projectje, dit keer ga ik mijn platen eens beluisteren. (ik hou het eerst bij vinyl alleen) Ik zal elke plaat hier melden en er een klein tekstje bij plaatsten. Dit kan even duren(heb ooit al mijn mp3s achter elkaar geluisterd en daar was ik meer dan een jaar mee bezig dus wie weet hoe lang dit gaat duren heb ook wat minder tijd dus het zal niet elke dag geupdate worden)
Maar zonder verder getreuzel mijn platenkast:
Holger Czukay was komisch, ook als solist!quote:Op woensdag 26 januari 2022 16:03 schreef bazbo het volgende:
bazbo cd1610: Can - Live In Brighton 1975
[ afbeelding ]
Helaas zijn drie leden van Can ons al ontvallen. Michael Karoli overleed in 20001, Jaki Liebezeit en Holger Czukay in 2017. Toetsenist Irmin Schmidt blijft muziek maken en houdt Can levend door archiefopnamen van de band uit te brangen. Vorig jaar (2021) verschenen Live In Stuttgart 1975 en deze Live In Brighton 1975. Tijdens de opnamen in Brighton maakte zanger en improvisator Damu Suzuki geen deel meer uit van de band. We horen hier het kwartet in topvorm. Zoals veel Canconcerten destijds gingen, speelt de groep lange geïmproviseerde jams, gebaseerd op riffs en loops die we kennen van de albums. Dat is op deze dubbelcd niet anders. Ik hoor grooves die ik herken van Tago Mago, Ege Bamyasi en Future Days. Voortdurend zoeken de spelers de grens op, maar nergens wordt het een zootje. Soms wel wat atonaal. De zeven improvs hebben geen titel anders dan Eins, Zwei, Drei, Vier, Fünf, Sechs of Sieben. Ik kocht deze mooie uitgave op 18 januari 2022. Can heb je nooit genoeg en deze anderhalf uur durende en zeer goed klinkende verzameling improvisaties zijn een grandioze aanvulling.
Leuke plaat is datquote:Op woensdag 26 januari 2022 15:51 schreef bazbo het volgende:
bazbo cd1609: Matt Berry - The Blue Elephant
[ afbeelding ]
Britse acteur, componist, muzikant en zanger Matt Berry timmert fiks aan de weg. Ik had wel iets over hem, maar nog nooit iets ván hem gehoord, tot ik onlangs een interview met hem las en benieuwd werd naar zijn werk. The Blue Elephant is zijn meest recente studioalbum (uit 2021). Berry sloot zich op in zijn studio en fabriekte een vijftiental liedjes en instrumentaaltjes in elkander. Hij speelt met uitzondering van de drums (waarvoor hij Craig Blundell wist te strikken) alle instrumenten en dat zijn er zeer veel. Het meest opvallend vind ik zijn batterij aan analoog klinkende toetsenapparaten. De liedjes en instrumentaaltjes doen jarenzestig en psychedelisch aan, maar zijn uitermate toegankelijk. Summer Sun is de eerste single en kreeg een officiële video. Like Stone is ook zo'n meehuppelaar en kreeg zelfs een remix van Sean Lennon. Interessante kost! Vandaar dan ook dat ik het album kocht op 24 januari 2022. Wie weet volgt er meer.
Oh ja, heerlijk album!quote:Op vrijdag 11 februari 2022 16:20 schreef bazbo het volgende:
bazbo cd1649: The Nice - Ars Longa Vita Brevis
[ afbeelding ]
Het tweede album van The Nice (uit 1968) laat een kleine koerswijziging horen. De plaat opent met drie korte eigen composities: alleraardigste, humoristische maar beetje weinigzeggende deuntjes. Maar dan begint het pas echt. De band waagt zich aan een rockbewerking van Intermezzo From Karelia Suite (van Sibelius) en ik vind het fenomenaal. De hele tweede plaatkant is gewijd aan het titelnummer, een songsuite die een opbouw heeft als een klassiek concerto, met een prelude, vier movements en een coda. Drummer Brian Davison heeft een solo in het eerste movement, de gitaar en de piano spelen de hoofdrol in het tweede, het derde movement is een bewerking van een deel uit het vierde Brandenburger Concerto van Bach en het vierde movement is een soort reprise van het tweede. Bijzonder opvallend is dat de rol van gitarist David O'List een stuk kleiner is. De man bleek nogal onder invloed van allerlei middelen, verzaakte tijdens concerten en werd onmogelijk om mee te werken. Kort na het verschijnen van deze plaat mikte Emerson hem dan ook uit de band. Ook van dit album verscheen in 1998 een mooie remaster (die ik kocht op 15 oktober 1998) met twee extra's: de mono singlekantjes van Brandenburger en Happy Freuds.
Welk belendend perceel heb je nu weer in brand gestoken?quote:Op maandag 21 maart 2022 11:55 schreef Bosbeetle het volgende:
Al mijn platen en cds zitten weer in verhuisdozen
quote:Op maandag 21 maart 2022 13:37 schreef bazbo het volgende:
[..]
Welk belendend perceel heb je nu weer in brand gestoken?![]()
Tof!quote:Op maandag 21 maart 2022 18:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]dit keer heb ik/we zelf een huis gekocht
quote:Op maandag 21 maart 2022 11:55 schreef Bosbeetle het volgende:
Al mijn platen en cds zitten weer in verhuisdozen
quote:Op maandag 21 maart 2022 18:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]dit keer heb ik/we zelf een huis gekocht
Augustusquote:Op maandag 21 maart 2022 20:50 schreef bazbo het volgende:
[..]
Tof!![]()
En wanneer kun je de dozen weer uitpakken en platen gaan draaien?
Ja, gelukkig heeft iedereen het recht om geen smaak te hebben.quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:01 schreef Bosbeetle het volgende:
Grappig Bazbo ik vind het juist jammer dat opeth van grunts af is... wat mij betreft vind ik Wilsons invloed ook niet altijd fijn bij opeth.... Voor mij blijft blackwater park hun huzarenstuk. Al is Opeth live altijd geweldig (en ook ontzettend grappig).
quote:Op vrijdag 1 april 2022 10:59 schreef bazbo het volgende:
[..]
Ja, gelukkig heeft iedereen het recht om geen smaak te hebben.![]()
Ik ben gewoon helemaal niet zo van de metal. Het mag best stevig zijn, maar dat echte brute gedoe vind ik maar niks. Interessant is het om te horen hoe Opeth en Wilson elkaar beïnvloedden. Opeth werd wat subtieler, ruimtelijker en melodieuzer (?); Porcupine Tree juist harder en ging van prachtige psychedlische pop meer de metalkant op (toevalligerwijs ging dat samen met de toen nieuwe drummer Gavin Harrison). Ik vond In Absentia en Deadwing aanvankelijk lang niet zo mooi als het voorgaande werk van PT, maar toen ik Fear Of A Blank Planet een paar keer goed beluisterd had, viel het kwartje. Tegenwoordig vind ik die platen lang zo hard niet meer. Ik vind de ouwe Opeth niet vervelend, maar ik zal er niet gauw meer van kopen.
quote:Op maandag 11 april 2022 14:33 schreef bazbo het volgende:
bazbo cd1766: Oysterhead - The Grand Pecking Order
[ afbeelding ]
Oysterhead? Daar kan alleen maar Les Claypool achter zitten. (Verdomd.) Op 5 april 2002 koop ik The Grand Pecking Order, die al in 2001 verscheen, maar ik heb een Europese uitgave uit 2002. Samen met Trey Anastasio en Stewart Copeland is Les een nieuwe band begonnen. Hoe klinkt het? Als een malle mix van Primus, Phish en The Police, natuurlijk. Aangezien Claypool de meeste teksten aanlevert en die meeste teksten ook zingt en die bas van hem knalhard in de mix staat, slaat de balans tussen de drie bands zeer door naar Primus, maar mij hoort u niet klagen. Integendeel: ik vind dit een zeer fijne plaat en baal dat het maar bij dit album is gebleven. Wél heeft de band uitgebreid getourd door de Verenigde Staten in het najaar van 2001. Er was een eenmalige reünie in 2006 tijdens een festival en in 2020 was het trio opnieuw bij elkaar voor een serie concerten in de VS. Echter, na twee concerten op 14 en 15 februari zei de band de rest van de tour af. En mooi geen nieuw plaatwerk!
Welkom in het Ozricsuniversum!quote:Op maandag 25 april 2022 21:41 schreef Dagoduck het volgende:
Ozric Tentacles onlangs ontdekt. Heerlijk.
Ja hè? Doe je mee? Draai al je platen uit je platenkast!quote:
Vrees dat weinig mensen daar interesse in hebbenquote:Op donderdag 5 mei 2022 15:27 schreef bazbo het volgende:
[..]
Ja hè? Doe je mee? Draai al je platen uit je platenkast!
DAT MAKEN WIJ WEL UIT!quote:Op vrijdag 6 mei 2022 12:34 schreef Tyranoesauroes het volgende:
[..]
Vrees dat weinig mensen daar interesse in hebben
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |