bazbo cd1713: Nucleus - Torrid Zone - The Vertigo Recordings 1970-1975Ook de verdere platen van Nucleus waren lange tijd nauwelijks of niet te vinden. Sommige zijn ware collector's items en wisselen voor honderden euro's, dollars of ponden van eigenaar. Gelukkig komt in 2019 dit doosje uit. Op zes cd's staan negen elpees die Ian Carr met Nucleus uitbracht van 1970 tot en met 1975 bij het Vertigo label. Ik koop dat doosje op 1 april 2019.
Elastic Rock uit 1970 en
We'll Talk About It Later uit 1971 had ik al, maar alle volgende nog niet. Met dezelfde bezetting (waarin Chris Spedding, JohnMarshall en Karl Jenkins) maakt Nucleus eveneens in 1971
Solar Plexus. Op de twee voorgangers was het vooral pianist Karl Jenkins die compositorisch het meeste materiaal inbracht; op deze derdeling is het Ian Carr die de scepter zwaait. Vanaf dat moment heeft hij het roer grotendeels in handen. De plaat is gebaseerd rond één enkel thema, waarop de band in verschillende stukken varieert en wel zodanig dat datzelfde thema in die verschillende stukken bijna onherkenbaar wordt en er orenschijnlijk geheel nieuwe composities ontstaan. Drie elpees in nog geen jaar tijd: ga er maar aan staan. En de productie lag hoog. Na de drie elpees het verloop in de bezetting trouwens ook. Nogal wat bandleden zwaaiden af en Ian Carr moest met argusogen aanzien hoe Karl Jenkins, JohnMarshall en later ook anderen zich aansloten bij Soft Machine, dat tot zijn frustratie ook nog eens succesvoller (en bekender) was dan zijn Nucleus. De muziek van beide bands Soft Machine en Nucleus ligt overigens dicht bij elkaar, zij het dat bij Nucleus het rockelement altijd duidelijker aanwezig is en bij Soft Machine de nadruk ligt op het jazzy stuk. Maar veel ontloopt het elkaar niet. Op de vierde plaat
Belladonna (oorspronkelijk uitgebracht onder Ian Carr's eigen naam) komt een jonge gitarist meespelen en we horen bijvoorbeeld in
Hector's House hoe Allan Holdsworth zijn vloeiende gitaarspel ontwikkelt.
Labyrinth (met zangeres Norma Whinstone) en
Roots zijn eveneens sterke platen, niet in het minst omdat de blazerssectie uitgebreider is en inmiddels is er ook een zekere Kenny Wheeler in de gelederen. Niet lang, trouwens.
Under The Sun en
Snakeships Etcetera behoren misschien wel tot het beste wat Nucleus ooit heeft gemaakt. Stukken als
Sarsparilla en
Pussyfoot demonstreren hoe heerlijk de combinatie van sterke thema's en gedreven solo's uitpakt. Met het album
Alleycat uit 1975 wordt duidelijk dat Nucleus inmiddels een soort jazzrock speelt waar Zappa in de begin jaren zeventig ook een tijdje mee bezig was. Stevige grooves, uitgesponnen thema's en overal heen waaierende solo's: schitterend. Eind 1975 verbreekt Vertigo het contract met Nucleus; de verkoop van de platen loopt met het album achteruit. Live speelt de band echter alle zalen in Groot-Brittannië plat. Er komen nog platen van Nucleus uit op andere labels (en die heb ik allemaal niet), maar de verkoopresultaten zijn teleurstellend. Na 1985 verschijnt er geen nieuw werk meer. Ian Carr trekt zich terug uit de spotlichten tot op 25 februari 2009 het bericht komt dat hij op vijfenzeventigjarige leeftijd is overleden aan de Ziekte van Alzheimer. De negen platen in dit doosje zijn het bewijs dat Nucleus een fenomenale band was.
'Slechte gedichten bestaan niet; er bestaan alleen slechte mensen' (Willem Bierman)
Meer informatie op
www.bazbo.net