SPOILER: Errata 2021Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Geocaching Toolbox
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top 2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities
Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Lyrebird.
Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!
Hier is de Kerstpuzzel 2021 te vinden!
Sinds 2019 is er naast de gewone kerstpuzzel ook een speciale juniorkerstpuzzel, gericht op jongeren t/m 15 jaar. Ook daar is een topic over beschikbaar:
W&T / AIVD Juniorkerstpuzzel
[ Bericht 2% gewijzigd door CarloV op 28-12-2021 14:21:04 ]
Als je de vraag kan beantwoorden heb je 'mquote:Op dinsdag 28 december 2021 14:39 schreef hanssk het volgende:
Iemand opgave 15 al? Ik heb hem net ontcijferd, maar niet helemaal het voldane gevoel bij de uitkomst. Of mis ik nog een laatste stap?
Helaas, dat dansje was iets te vroeg... Het is bij die kleine helft gebleven.... Ik ga nu maar weer eens naar andere puzzels kijken....quote:Op maandag 27 december 2021 15:12 schreef Nikkie72 het volgende:
[..]
Even een vreugdedansje... een heel aantal woorden passend gekregen en nu bijna de helft van het diagram gevuld!
Ik vind ze allebei goed passen.quote:Op woensdag 29 december 2021 10:36 schreef jurjen3000 het volgende:
Zijn er meer mensen hier die opgave 5 wel ontcijferd hebben maar een van de twee namen een stuk beter vinden passen dan de andere?
Na googlen begreep ik ze beide.quote:Op woensdag 29 december 2021 10:36 schreef jurjen3000 het volgende:
Zijn er meer mensen hier die opgave 5 wel ontcijferd hebben maar een van de twee namen een stuk beter vinden passen dan de andere?
Hmmm, dan denk ik dat ik toch wel goed zit.quote:Op woensdag 29 december 2021 10:41 schreef thabit het volgende:
Ik ook. Hoewel de een misschien net iets beter past dan de ander, passen ze allebei wel goed.
Dit dus.... dat je de hele tekst hebt ontcijferd, veel informatie hebt, maar dan niet weet wat je moet invullen.quote:Op dinsdag 28 december 2021 14:39 schreef hanssk het volgende:
Iemand opgave 15 al? Ik heb hem net ontcijferd, maar niet helemaal het voldane gevoel bij de uitkomst. Of mis ik nog een laatste stap?
Ik verwacht dat ze daar wel soepel zullen zijn als je het antwoord maar goed beargumenteert in het commentaarvak.quote:
Maar daar is het wel overduidelijk dat je hem hebt opgelost als je zover bentquote:
Dat is waarquote:Op woensdag 29 december 2021 16:19 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar daar is het wel overduidelijk dat je hem hebt opgelost als je zover bent
Lijkt mij niet toch? Gewoon goed zoeken.quote:Op woensdag 29 december 2021 16:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik verwacht dat ze daar wel soepel zullen zijn als je het antwoord maar goed beargumenteert in het commentaarvak.
Dat heb ik dus ook. Ben net eens goed gaan kijken naar 16 en zo ineens ben ik in 15 minuten klaar. Nu alleen het antwoord nog.quote:Op woensdag 29 december 2021 17:54 schreef deerjuno het volgende:
Ik heb het gevoel dat ik bij alle puzzels veel te moeilijk denk. Lees hier dat 16 makkelijk zou moeten zijn, terwijl ik nog geen flauw benul heb. De opgaven die hier als moeilijk worden neergezet lukken dan weer wel...
Ik denk dat veel mensen misschien wel te makkelijk denken bij 16, of juist te moeilijk...quote:Op woensdag 29 december 2021 17:54 schreef deerjuno het volgende:
Ik heb het gevoel dat ik bij alle puzzels veel te moeilijk denk. Lees hier dat 16 makkelijk zou moeten zijn, terwijl ik nog geen flauw benul heb. De opgaven die hier als moeilijk worden neergezet lukken dan weer wel...
Dit klinkt alsof jij precies die opgaves hebt die ik nog moet.quote:Op woensdag 29 december 2021 17:54 schreef deerjuno het volgende:
Ik zoek nog steeds een teamgenoot die voor mij de moeilijke opgaven wil doenquote:Op woensdag 29 december 2021 17:54 schreef deerjuno het volgende:
Zoals Zweedse puzzelsquote:Op woensdag 29 december 2021 20:14 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ik zoek nog steeds een teamgenoot die voor mij de moeilijke opgaven wil doen
Als je het alleen maar denkt, denk ik toch van niet.quote:Op woensdag 29 december 2021 20:47 schreef MScript het volgende:
En zo ineens heb ik 16 te pakken (denk ik).
Qua geschiedenis klopt het wel
Wat mij betreft wel, zit een beetje op het randje van 1 of 2 bonuspunten voor mijquote:Op woensdag 29 december 2021 22:34 schreef kaledobber het volgende:
Ik heb nog niet veel mensen over 10 gehoord, worden dat bonuspunten?
Qua geschiedenis??? Ik zie er geen geschiedenis in. Is volgens mij nog heel actueel.quote:Op woensdag 29 december 2021 20:47 schreef MScript het volgende:
En zo ineens heb ik 16 te pakken (denk ik).
Qua geschiedenis klopt het wel
Ik zou zeggen van niet, dat was een van de eerste die ik had opgelost. Maarja, dat zegt blijkbaar niet zo veel.quote:Op woensdag 29 december 2021 22:34 schreef kaledobber het volgende:
Ik zie er ook geen geschiedenis in, maarja, ik zie er (nog) niks inquote:Op woensdag 29 december 2021 22:53 schreef MxxS het volgende:
[..]
Qua geschiedenis??? Ik zie er geen geschiedenis in. Is volgens mij nog heel actueel.
SPOILER: BonusOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Gebaseerd op wat hier wordt bestempeld als moeilijk en waar het na meer dan 2 weken puzzelen nog angstvallig stil blijft.
Ik heb hier overigens niets van opgelost, dus verwacht niet te veel van dit lijstje
Ook geschiedenis is actueel! En ook actualiteit is alweer geschiedenis!quote:Op woensdag 29 december 2021 22:53 schreef MxxS het volgende:
[..]
Qua geschiedenis??? Ik zie er geen geschiedenis in. Is volgens mij nog heel actueel.
Jij bent echt het omgekeerde van wat ik benquote:Op woensdag 29 december 2021 22:55 schreef deerjuno het volgende:
[..]
Ik zou zeggen van niet, dat was een van de eerste die ik had opgelost. Maarja, dat zegt blijkbaar niet zo veel.
Laat ik het dan "tijdlijn" noemenquote:Op woensdag 29 december 2021 22:53 schreef MxxS het volgende:
[..]
Exact!quote:Op woensdag 29 december 2021 22:58 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ook geschiedenis is actueel! En ook actualiteit is alweer geschiedenis!
Ik heb 1 en het thema. Als jij 2 t/m 26 hebt, dan zijn we erquote:Op woensdag 29 december 2021 20:14 schreef CarloV het volgende:
[..]
Ik zoek nog steeds een teamgenoot die voor mij de moeilijke opgaven wil doen
Wat toevallig!quote:Op woensdag 29 december 2021 23:02 schreef billiebob123 het volgende:
[..]
Ik heb 1 en het thema. Als jij 2 t/m 26 hebt, dan zijn we er
10 is een pure werkopgave. Dat zijn meestal niet de opgaven die in de bonus komen, maar wie weet...quote:Op woensdag 29 december 2021 22:34 schreef kaledobber het volgende:
hahaha, nou ik heb hier echt op lopen klooien je wil niet weten...quote:Op woensdag 29 december 2021 23:15 schreef thabit het volgende:
[..]
10 is een pure werkopgave. Dat zijn meestal niet de opgaven die in de bonus komen, maar wie weet...
Eerste van onderen? XDquote:Op woensdag 29 december 2021 22:58 schreef CarloV het volgende:
[..]
Jij bent echt het omgekeerde van wat ik ben
Volgens mij hoort 25 niet in dat rijtje thuis 🤔quote:Op woensdag 29 december 2021 23:49 schreef billiebob123 het volgende:
Alle opgaven zijn wel 'werkopgaven' toch? Behalve 23 en 25. Dat is gewoon het goede antwoord invullen en klaar!
Welk rijtje? 13a?quote:Op donderdag 30 december 2021 00:32 schreef Beerrend het volgende:
[..]
Volgens mij hoort 25 niet in dat rijtje thuis 🤔
En daarvoor moet je toch eerst 'werken'...quote:Op donderdag 30 december 2021 00:36 schreef deerjuno het volgende:
Ik vind 25 juist wel daar passen, als je maar weet wat je moet doen.
Ja zo ken ik nog 20 vragenquote:Op donderdag 30 december 2021 00:36 schreef deerjuno het volgende:
Ik vind 25 juist wel daar passen, als je maar weet wat je moet doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |