abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_202741339

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Afspraak maken kan via www.coronatest.nl , www.coronavaccinatie-afspraak.nl of telefoonnummer 0800-7070.

SPOILER: Helpen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Hont
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Linkjes voor informatie
SPOILER: Oversterfte met als oorzaak griep (2019) en Covid-19 (2020/2021)
SPOILER: Heb ik covid, perziksap of griep? (laat je sowieso testen!)
SPOILER: Informatie over dagcijfers
SPOILER: Varianten waaronder Omicron
SPOILER: Covid-19 opnames en vaccinatiestatus
SPOILER: Gedragsregels in dit topic:
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_202741402
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:49 schreef Da_Sandman het volgende:
Geen publiek dus meer in de stadions in Duitsland. Volgende verontwaardiging die de prullenbak in kan.
Nederland, gidsland *O*
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
pi_202741489
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:46 schreef JohnDDD het volgende:
Rutte doet nu net alsof hij niet zelf de beslissing heeft genomen dat er een lockdown moest komen. Alsof die zichzelf heeft afgekondigd. Je kunt het ook gewoon niet doen natuurlijk. Dat is altijd een optie.
Bij Rutte heb ik zowiezo altijd het idee dat alles hem overkomt. Het ligt altijd aan de ander.
pi_202741648
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:49 schreef Da_Sandman het volgende:
Geen publiek dus meer in de stadions in Duitsland. Volgende verontwaardiging die de prullenbak in kan.
Ja, want het is natuurlijk volstrekt onmogelijk dat meerdere landen dezelfde achterlijke overtrokken maatregelen nemen. Nu lege stadions navolging krijgt in Duitsland moet het wel een goede en logische maatregel zijn!

Ofzo.
pi_202741685
:W carnaval
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_202741710
twitter
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:05:25 #7
445514 DonDruiper
FOK!off met je popup a(i)ds.
pi_202741759
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:02 schreef Jor_Dii het volgende:
Dan vieren we dat toch gewoon in de zomer? Doen we kerst een weekje daarna.

We moeten ons aanpassen aan het virus.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_202741790
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:05 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Ja lekker man. Sint intocht voortaan in juni of zo, en 5 december op 5 juli. *O*
Zonder wrijving geen glans
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:08:07 #9
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_202741837
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:35 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Al zou je de IC met 20% vergroten, het probleem schuift dan gewoon een paar weken door zonder maatregelen maar vroeg of laat loop je gewoon vast, Duitsland heeft veel meer IC capaciteit dan wij en die zijn ook hard aan het ingrijpen. Dus wat levert het dan op?
Ik weet niet of dit zo is. Met 20% meer IC-capaciteit kun je met iets minder maatregelen toch nog ‘flatten the curve’ toepassen. Het aantal besmettingen en opnames zal dan toch ook stabiliseren op een hoger niveau dan nu capaciteitstechnisch mogelijk is. Consequentie is dat er meer mensen ziek worden en doodgaan, maar je kunt wel minder strenge maatregelen nemen.
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:08:08 #10
445514 DonDruiper
pi_202741838
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:06 schreef Haags het volgende:

[..]
Ja lekker man. Sint intocht voortaan in juni of zo, en 5 december op 5 juli. *O*
Heerlijk. Met je korte broek en slippertjes aan de wal zwaaien naar Sinterklaas.

Daarna gewoon weer van september tot april opgehokt.

Het nieuwe normaal.
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_202741888
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:08 schreef DonDruiper het volgende:

[..]
Heerlijk. Met je korte broek en slippertjes aan de wal zwaaien naar Sinterklaas.

Het nieuwe normaal.
Heerlijk 5 weken kerstvakantie in december en januari. Lekker donker buiten, alles dicht, genieten toch?
En dan 2 weekjes vakantie in juli als alles open is(wel met booster nummer 5, mondkapje, anderhalve meter en QR-code uiteraard!)
pi_202741912
quote:

[..]

Het nieuwe normaal.
Wel even de vraag of in de haven van Scheveningen een boot met vluchtelingen aan komt in de zomer of de boot met Sinterklaas. Maar goed, zingen zullen we!
Zonder wrijving geen glans
pi_202741927
Kwart vd kinderen zit nu bij opa en oma.
Go hard or go home
pi_202741952
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:14 schreef Johannes788 het volgende:
De Jonge wil structurele vaccinatiecampagne, na booster nog 'aantal prikken' nodig

Er moet worden toegewerkt naar een structurele vaccinatiecampagne, zodat op zijn minst de meest kwetsbare groepen periodiek een vaccin tegen corona kunnen krijgen. "Dat moet net zo lang, totdat we met zijn allen voldoende beschermd zijn", zei demissionair minister Hugo de Jonge dinsdag in de Kamer tijdens het coronadebat.

"Vooralsnog heb ik de verwachting dat we echt nog een aantal prikken te gaan hebben", zei De Jonge. "Je moet toe naar een structurele vaccinatieorganisatie en niet per prik als apart project zien."

De huidige boostercampagne, waarbij de meeste gevaccineerden een derde prik krijgen, draait na een moeizame start bijna op volle toeren. Deze week worden er naar verwachting 1 miljoen prikken gezet, volgende week moet dat worden opgekrikt naar 1,5 per week.

De Jonge kan "niet exact voorspellen" of een volgende, vierde prik in het tweede of derde kwartaal van volgend jaar zal moeten plaatsvinden. Maar RIVM en GGD hebben volgens hem "op hun netvlies" dat zij na de huidige campagne zich moeten voorbereiden op de volgende.

Overigens moest De Jonge terugkomen op zijn eerdere belofte dat alle zestigplussers voor de jaarwisseling hun booster zouden krijgen. "Allemaal gaat denk ik niet lukken", zei de bewindsman. Een deel zal daarom in januari worden geprikt.

'Omikronversie' van vaccin in de maak

Veel is afhankelijk van met welke variant van het coronavirus we te maken krijgen. De huidige vaccins hebben een stuk minder vat op omikron. Zonder booster is de bescherming tegen besmetting vier tot vijf keer minder, zei RIVM-topman Jaap van Dissel vandaag.

Een mogelijk nieuw vaccin voor deze specifieke variant door fabrikant BionTech/Pfizer wordt in het tweede kwartaal van volgend jaar verwacht. Nederland heeft al een bestelling geplaatst van 35 miljoen vaccins geplaatst voor de komende twee jaar.

Zodra er een 'omikronversie' beschikbaar is, worden die geleverd in plaats van de huidige vaccins, zei De Jonge.

Kortom, komende jaren ieder half jaar prikkie.

Walgelijk.
https://www.nu.nl/politie(...)l-prikken-nodig.html
Nee dit kan niet, het was 'technisch onmogelijk'. :+
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:12:17 #15
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_202741964
twitter

Met zijn allen naar New York !
pi_202741974
Wel knap dat we al 2443 topics hebben weten te vullen met heldere en niet te verstane uitleg waarom het vaccin niet werkt *O* #GenTerapieGriepBestrijdingsScrabbleWoord
Er komen tribunalen!!1!!!!!1
pi_202741980
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:03 schreef Nober het volgende:
[ twitter ]
Het 3 uur zachtjes laten creperen van het hert doet het hem :D
Gimme whiskey, give me bourbon, gimme gin..
'Cause it don't matter what I'm drinkin', Lord, as long as it drowns this sorrow I'm in.
pi_202742043
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:05 schreef DonDruiper het volgende:

[..]

Denk dat het gezegde 'als pasen en pinksteren op 1 dag vallen' binnenkort ook verleden tijd is.
pi_202742082
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:02 schreef Jor_Dii het volgende:
Elke pandemie heeft zijn voordelen.
pi_202742092
quote:

[..]

Het nieuwe normaal.
Strandpiet 8}
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:16:06 #21
445514 DonDruiper
pi_202742112
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:14 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Denk dat het gezegde 'als pasen en pinksteren op 1 dag vallen' binnenkort ook verleden tijd is.
Ik kijk nergens meer van op :D
Zuiger van het FOK!-OMT
pi_202742195
quote:
10s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:11 schreef Noek het volgende:
Kwart vd kinderen zit nu bij opa en oma.
Veel ouders die op een erfenis aan het wachten zijn :7
pi_202742266
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:12 schreef ThierryPicking het volgende:
Wel knap dat we al 2443 topics hebben weten te vullen met heldere en niet te verstane uitleg waarom het vaccin niet werkt *O* #GenTerapieGriepBestrijdingsScrabbleWoord
pi_202742271
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:18 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
Precies, Corona cashen! :7

Maar serieus, ik denk wel dat veel ouders toch de hulp van oma en opa inroepen. En dat is toch wel zorgelijk voor het potentiële aantal mensen wat hierdoor een pets van Corona gaat krijgen. :{
pi_202742291
quote:
#TaallNasi! :{w
pi_202742308
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:18 schreef Sherlock_Holmes het volgende:

[..]
Allemaal kinderhandjes met bloed eraan.
Go hard or go home
pi_202742383
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:21 schreef ThierryPicking het volgende:

[..]
#TaallNasi! :{w
Nee, dat is mijn zus.
pi_202742409
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 18:53 schreef devlinmr het volgende:

[..]
ja, vaccinatie bijvoorbeeld
[..]
Waar heb je het over? Ik heb het over het voorschrijven van nep covid medicijn ivermectine
Vaccinatie is het enige, gek genoeg... Dat is raar.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202742422
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:01 schreef Haags het volgende:
[ twitter ]

Krijg lekker de vinkentering met je kutapp
Pcies.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_202742586
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 19:12 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Dit is ook wel weer opvallend. Ik snap het maatschappelijk belang, maar ik heb een jaar lang elk tentamen thuis gemaakt. Waarom kan dat nu niet?
Het kan misschien wel maar tentamens thuis maken is tamelijk gestoord, als je het mij vraagt.

Het is gekut met apparatuur, als het daar ergens in fout gaat wordt je tentamen afgekeurd, terwijl het niet eens jouw schuld is, en als je naar de WC moet zit je vast. :7

Die grote zalen mag je volgens mij ook enorm je best doen om besmet te raken, laat staan dat het interessant is in een groep met studenten... Eigenlijk is het bij niemand echt interessant, het is heel hard aan een dood paard trekken maar er gebeurt toch echt tamelijk weinig.
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:35:44 #31
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_202742640
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:12 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]

Met zijn allen naar New York !
Voor 100 dollar? Daar kom ik m’n slaapzak niet voor uit hoor.
pi_202742671
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:33 schreef ludovico het volgende:

[..]
Het kan misschien wel maar tentamens thuis maken is tamelijk gestoord, als je het mij vraagt.

Het is gekut met apparatuur, als het daar ergens in fout gaat wordt je tentamen afgekeurd, terwijl het niet eens jouw schuld is, en als je naar de WC moet zit je vast. :7

Die grote zalen mag je volgens mij ook enorm je best doen om besmet te raken, laat staan dat het interessant is in een groep met studenten... Eigenlijk is het bij niemand echt interessant, het is heel hard aan een dood paard trekken maar er gebeurt toch echt tamelijk weinig.
Ik heb werkelijk nooit probleem gehad met de apparatuur, wat moet er gebeuren? Internetverbinding weg? Dan gebruik ik die van m’n telefoon wel. Of een andere laptop. Dat lost zich wel op.

Nogmaals, ik zie heus het maatschappelijk belang wel. Maar ik vraag me wel af of dit niet anders kan.
zie email 27 oktober
pi_202742685

quote:
Er moet worden toegewerkt naar een structurele vaccinatiecampagne tegen COVID-19, zodat op zijn minst de kwetsbaarste groepen periodiek een vaccin kunnen krijgen. "Dat moet net zo lang totdat we met zijn allen voldoende beschermd zijn", zei demissionair minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid) dinsdag in de Kamer tijdens het coronadebat.
Net zo lang totdat we voldoende beschermd zijn. Nou, ik zal m’n arm vast voorbereiden :+ iets zegt me dat ook een zesde booster niet opeens het gouden ei gaat zijn.

Pfizer zou wel blij zijn :D
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:39:03 #34
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2025/2026
pi_202742733
twitter

pi_202742802
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:39 schreef Scrummie het volgende:
[ twitter ]

Zeker interessant.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_202742813
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:37 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Net zo lang totdat we voldoende beschermd zijn. Nou, ik zal m’n arm vast voorbereiden :+ iets zegt me dat ook een zesde booster niet opeens het gouden ei gaat zijn.

Geen woord over verbeteren van de gezondheid en acceptatie.
Alleen maar elk mens vaccineren en continue boosteren.
Flikker op Hugo. Ga maar achter het station liggen als je jezelf zo graag wil laten prikken.
Klaar is klaar.
pi_202742863
quote:
[..]

Nou heh heh, Hugo komt al bijna in de buurt van wat logische oplossingen:
- Jaarlijkse coronaprik voor alle 50/60+ers en zwakkeren aan het einde van de jaar. Precies hetzelfde idee als de griepprik. De griepprik wordt trouwens ook elk jaar een beetje aangepast naar de op dat moment heersende varianten, virussen die muteren is niet eng.
- Structureel meer IC-bedden en geld naar de zorg.
- Meer aandacht voor echt thuisblijven als je ziek bent. Vroeger was het harstikke normaal als het halve kantoor in de winter zijn longen uit zijn lijf zat te hoesten en snotteren in de winter, dat mag wel eens afgelopen zijn.
- Veel meer aandacht en geld naar het aanmoedigen van een gezonde levensstijl. Dat betekend dus niet sportscholen sluiten en sport verbieden. Half Nederland heeft inmiddels overgewicht.

Voor de rest mag hij het lekker uitzoeken met zijn maatregelen en permanent aanpassen van onze samenleving aan corona.
pi_202742938
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:43 schreef Pistolero het volgende:

[..]
Nou heh heh, Hugo komt al bijna in de buurt van wat logische oplossingen:
- Jaarlijkse coronaprik voor alle 50/60+ers en zwakkeren aan het einde van de jaar. Precies hetzelfde idee als de griepprik
- Structureel meer IC-bedden en geld naar de zorg.
- Meer aandacht voor echt thuisblijven als je ziek bent. Vroeger was het harstikke normaal als het halve kantoor in de winter zijn longen uit zijn lijf zat te hoesten en snotteren in de winter, dat mag wel eens afgelopen zijn.
- veel meer aandacht en geld naar het aanmoedigen van een gezonde levensstijl. Dat betekend dus niet sportscholen sluiten en sport verbieden.

Voor de rest mag hij het lekker uitzoeken met zijn maatregelen en permanent aanpassen van onze samenleving aan corona.
Wat jij zegt is een veel betere oplossing dan we van hugo gaan horen.
Dan moeten we allemaal om de paar maanden aan het pfizer infuus voor je groene participatievinkje. Dat is zijn oplossing...
pi_202742940
quote:
[..]

Pfizer heeft ook een prima pilletje om geld aan te verdienen: https://www.theguardian.c(...)ll-why-not-available

Alleen daarvan zijn er tegen eind 2022 wereldwijd... 80 miljoen. Volgens mij heeft alleen Nederland er tegen die tijd al 80 miljoen vaccins doorheen gejast, al dan niet onder lichte dwang, waarvan we maar moeten zien of dat nog heel veel uitmaakt op de ziekenhuisbezetting nu.
pi_202742945
quote:
[..]

#prikjelek _O_
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_202743035
twitter

Actie in de tent. Open de sportvelden.
zie email 27 oktober
pi_202743038
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:12 schreef ThierryPicking het volgende:
Wat werkt er dan niet aan het vaccin? 68% op de IC ongevaccineerd en 54% op de verpleegafdeling.
  dinsdag 21 december 2021 @ 20:50:44 #43
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_202743060
Ik vind het nog steeds verbazend hoe een bedrijf dat doet waar het voor is, vaccins maken en leveren, verweten kan worden haar werk te doen en daarvoor betaald te worden. Vraag/noodzaak en aanbod.
pi_202743143
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:50 schreef Qarrad het volgende:
Ik vind het nog steeds verbazend hoe een bedrijf dat doet waar het voor is, vaccins maken en leveren, verweten kan worden haar werk te doen en daarvoor betaald te worden. Vraag/noodzaak en aanbod.
Is hier sprake van een vrije markt dan? Dan ga je uit van twee min of meer gelijkwaardige partijen. Dat is hier niet natuurlijk, Staten moeten wel vaccins afnemen.

Je mag van mij best wat verdienen, ze lopen immers ook risico’s die bedrijven. Maar bij een positie van marktmacht komt ook verantwoordelijkheid.
zie email 27 oktober
pi_202743155
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:42 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]
Geen woord over verbeteren van de gezondheid en acceptatie.
Alleen maar elk mens vaccineren en continue boosteren.
Flikker op Hugo. Ga maar achter het station liggen als je jezelf zo graag wil laten prikken.
Klaar is klaar.
Als er nou eens fatsoenlijk zou worden onderbouwd waarom ze ook elke paar maanden gezonde 50 minners vol willen spuiten dan zou ik er helemaal geen problemen mee hebben. Voor de risico groepen snap ik het ook wel, dan is het idd net de griep prik.

En hell, zelfs zonder die medische onderbouwing zou ik die booster halen als dat betekent dat ik weer 9 maanden normaal mag leven van pappa Rutte. Punt is alleen dat we ook dan gewoon weer eindigen met maatregelen en lockdowns. Zolang er niks aan de zorg gedaan wordt, zolang er geen acceptatie gaat komen..

Kunnen we wel een heel plan gaan bedenken om carnaval naar de zomer te verplaatsen, of om de kerstvakantie te verlengen/sectoren in winterslaap te laten gaan, maar dat is niet mijn definitie van ‘acceptatie’ of ‘leren leven met het virus’. Komt er meer op neer dat we het virus ons levens laten sturen. Een virus wat voor de grootste groepen niet enorm gevaarlijk is.

Ach ja, blijkbaar vinden we het allemaal maar prima en normaal of zo. Bijna twee jaar later, amper een steek verder, maar de nieuwste booster gaat ons wel beschermen hoor! :+

En ja, frustrated :P
pi_202743180
twitter

Iedereen gaat in lockdown

Mvg,
Mark
zie email 27 oktober
pi_202743182
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:49 schreef Newsworld het volgende:
Wat werkt er dan niet aan het vaccin? 68% op de IC ongevaccineerd en 54% op de verpleegafdeling.
Dat was uiteraard sarcasme. Covid vaccins werken. Het bewijs is echt overduidelijk :)
pi_202743205
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:50 schreef Qarrad het volgende:
Ik vind het nog steeds verbazend hoe een bedrijf dat doet waar het voor is, vaccins maken en leveren verweten kan worden haar werk te doen en daarvoor betaald te worden. Vraag/noodzaak en aanbod.
Ach ja, er zit nu eenmaal een stigma op geld verdienen aan de gezondheid van anderen en excessen als Shkreli en Purdue, die de facto alleen maar voedingsbodem hebben in een markt als de Amerikaanse, helpen daar natuurlijk bepaald niet aan mee. Uiteindelijk is en blijft het natuurlijk één groot egoïstisch spel, in welke kapitalistische of staatsgestuurde vorm je het ook giet, dat je zoveel mogelijk probeert te kanaliseren naar een vorm die het algemeen nut het beste dient. Zoveel mogelijk, want het ideaalplaatje bestaat simpelweg niet.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_202743212
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:54 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Iedereen gaat in lockdown

Mvg,
Mark
10.000? Ook dat is wel the next level in Covid management. Maar ergens ook wel inspirerend. Ik ken best wat verhalen van mensen die aangeven dat ze willen prikken maar toch echt niet opgeroepen worden. Gemiste kans?
pi_202743217
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2021 20:50 schreef Qarrad het volgende:
Ik zeg dan ook nergens dat ik ze het kwalijk neem. Ik doe een observatie. Dat ze vast blij zijn met het nieuws dat hun vaccin prima genoeg werkt om gebruikt te worden, maar niet zó goed dat de bescherming heel lang aanhoudt waardoor boosters nodig zijn. Wat dan weer extra oplevert. Snap prima dat het een bedrijf is dat wil verdienen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')