abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 10:26:24 #1
375570 crew  Cyan9
pi_202716013

Welkom in de ESF-SC

De vernieuwde Slowchat van ESF, voor al uw (non)-esf-gerelateerde dagelijkse beslommeringen.
Hier kan je kwijt wat je vanavond gaat eten, dat je ruzie hebt met de teckel van de tante van je buurvrouw, wat je vakantieplannen zijn, wat er vanavond op tv komt, wat je favoriete ESF-liedje van dit jaar is, wat je midden in de nacht kwijt moet, je slechtste grappen, hoe erg je spinnen haat, je klachten over WIDM óf Huub Stapel, als je sowieso mensen die Gerard of Huub heten stiekem niet vertrouwt, hoeveel meltdowns het je bezorgd heeft, je oneindige liefde voor IJs_beer, je laatste ervaring met afgelopen ESF, hoe harig jij Meke graag ziet, je aanschaf van een airfryer, dat jij een canvas met kerstboomprint stiekem ook nooit gezien hebt, wie Gerard Joling moet opvolgen en dat je geen idee hebt wat je moet kopen voor vader/moeder/ouder/kinderdag.

En uiteraard ook over serieuze zaken die je bezig houden of kwijt wilt. (En daar hoef je sorry voor te zeggen. Nee niet. Geen sorry. Hou op met gesorry. GEEN sorrrrry! ook geen sorrie.)

oO< :B wappertest2.gif w/ 120301_163650_wapperindiaan.gif 120301_163650_bloosindiaan.gif 120301_163650_frownindiaan.gif 120301_163650_redfaceindiaan.gif
Ons eiland Doezepwa Utopia:

Cee's moodboard van Doezepwa Utopia: https://pin.it/ikbu7rgamqkcu3

Handige linkjes naar leuke topics:
http://forum.fok.nl/topic/2442504
http://forum.fok.nl/topic/2424178
http://forum.fok.nl/topic/2382665
http://forum.fok.nl/topic/2428371
ESF / Die ESF-ers, wie zijn dat? #3
ESF / BEWAARTOPIC - overwinning ESF 2019

Onze top 50 eurovisieliedjes:
staat op Spotify
[2020] ESF Top 2000 Stemlijstjes playlist
[2021] ESF Top 2000 Stemlijstjes playlist

ESF_FOK Twitter
https://twitter.com/ESF_FOK

cheerlie-oranje2.gifcheerlie-witgeel.gif *G**O*
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 10:26:49 #2
375570 crew  Cyan9
pi_202716020
Jawohl.
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 10:28:33 #3
375570 crew  Cyan9
pi_202716043
Willkommen auf fok.de. *O*
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 10:40:44 #4
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_202716211
Und heute morgen habe ich die Coronamassnamenbetriebskommunikation erändert, so dass diese geeignet ist für momentane Situation.

Gute Morgen!

[ Bericht 1% gewijzigd door ijs_beer op 20-12-2021 10:47:00 ]
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 10:41:39 #5
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_202716223
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 10:26 schreef Cyan9 het volgende:
Jawohl.
Stimmung.

Mood
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 20 december 2021 @ 10:42:00 #6
39237 crew  H_T
2733
pi_202716228
DE DUITSERS KOMEN!!!1!
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 10:45:35 #7
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_202716271
quote:
11s.gif Op maandag 20 december 2021 10:42 schreef H_T het volgende:
DE DUITSERS KOMEN!!!1!
Wo is der Bahnhof?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 20 december 2021 @ 10:45:39 #8
39237 crew  H_T
2733
pi_202716272
Een bijzonder sympathiek en inspirerend volk, de Duitsers

Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 10:46:20 #9
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_202716280
Irgenwie Irgendwo Irgenwann. *O* *O* *O*
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 20 december 2021 @ 10:50:18 #10
39237 crew  H_T
2733
pi_202716337
Ich bin so schön, ich bin so toll
Ik ben de kleur MAGENTA
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 10:52:09 #11
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_202716365
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 10:50 schreef H_T het volgende:
Sie sind die Ha Tee von Schiphol?
pi_202716366
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 10:50 schreef H_T het volgende:
Ich bin der Anton aus Mecklenburg-Vorpommern?
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 20 december 2021 @ 10:54:27 #13
39237 crew  H_T
2733
pi_202716403
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 10:52 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
Sie sind die Ha Tee von Schiphol?
Sicher :Y Und habe ich das Genügen mit
zu machen zu haben?
Ik ben de kleur MAGENTA
  Moderator maandag 20 december 2021 @ 10:56:58 #14
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_202716426
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 10:54 schreef H_T het volgende:

[..]
Sicher :Y Und habe ich das Genügen mit
zu machen zu haben?
Nein! Sie mussen die Gemüse vond Hak haben!
pi_202716429
Neunundneunzig Covid-Varianten... :muziek:
  Moderator / KerstCrewQuizWinner maandag 20 december 2021 @ 11:00:04 #16
39237 crew  H_T
2733
pi_202716472
quote:
10s.gif Op maandag 20 december 2021 10:56 schreef ijs_beer het volgende:

[..]
Nein! Sie mussen die Gemüse vond Hak haben!
:D _O_
Ik ben de kleur MAGENTA
pi_202716486
Ik ga dit toch even hier posten omdat ik denk dat niemand meer het JESC topic leest, maar ik wil toch ff mijn frustratie kwijt.

Ik begrijp heel goed dat mensen het disrespectvol vinden wanneer juryleden door de performance van een ander land heen praten, dat is niet oké en verdient ook op de vingers getikt te worden van de EBU.

Maar ik zou echt eens willen dat mensen zich even loskoppelen van alle heisa en schaapjesgedrag van ‘ooooh dat kan echt niet’ en even kritisch nadenken. We KUNNEN niet enerzijds landen zoals Azerbeidzjan-Armenië willen op het ESF maar dan niet rekening houden met hun politieke situatie. En dan het argument ‘politiek hoort niet op het ESF’ Dat is er al. Elk jaar weer. Azerbeidzjan en Armenië zullen altijd nasty zijn tegen overelkaar en Rusland en Oekraïne ook bijvoorbeeld.

Daarbij komt, en misschien sla ik de plank volledig mis met dit volgende punt: ik merk echt een soort van afkeer tegen niet-Westers Europese landen op her ESF. Dit is iets wat ik al jaren merk maar ik durfde het niet echt uit te spreken want ik wil niet mensen beschuldigen ofzo. Maar het is echt een probleem wat ik tegenkom. Er word elk jaar weer neergekeken op landen zoals Armenië, Azerbeidzjan, Griekenland, Cyprus. Ze worden nauwelijks besproken, krijgen nauwelijks hype. Worden grappig over gedaan, niet serieus besproken.

Terwijl de landen zoals Zwitserland en Nederland vanaf dag 1 al hype krijgen en HEEL zwaar gehyped en verdedigd worden voor mijn gevoel.
Ik heb hier moeite mee want ik mis gewoon diversiteit bij de fanplatformen.

Misschien dat ik nu volledig onzin aan het lullen ben. Armenië had genoeg hype dit jaar. Maar dit is gewoon hoe ik het ervaar. Ik heb echt het gevoel alsof de Oost-Europese landen als tweederangs worden gezien en behandeld en alsof iedereen eig maar wil dat alleen West-Europese landen meedoen want die zijn dramavrij en hebben liedjes waar wel iedereen zich verbonden mee voelt ofzo
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
pi_202716548
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 11:00 schreef Nexum het volgende:
Ik ga dit toch even hier posten omdat ik denk dat niemand meer het JESC topic leest, maar ik wil toch ff mijn frustratie kwijt.

Ik begrijp heel goed dat mensen het disrespectvol vinden wanneer juryleden door de performance van een ander land heen praten, dat is niet oké en verdient ook op de vingers getikt te worden van de EBU.

Maar ik zou echt eens willen dat mensen zich even loskoppelen van alle heisa en schaapjesgedrag van ‘ooooh dat kan echt niet’ en even kritisch nadenken. We KUNNEN niet enerzijds landen zoals Azerbeidzjan-Armenië willen op het ESF maar dan niet rekening houden met hun politieke situatie. En dan het argument ‘politiek hoort niet op het ESF’ Dat is er al. Elk jaar weer. Azerbeidzjan en Armenië zullen altijd nasty zijn tegen overelkaar en Rusland en Oekraïne ook bijvoorbeeld.

Daarbij komt, en misschien sla ik de plank volledig mis met dit volgende punt: ik merk echt een soort van afkeer tegen niet-Westers Europese landen op her ESF. Dit is iets wat ik al jaren merk maar ik durfde het niet echt uit te spreken want ik wil niet mensen beschuldigen ofzo. Maar het is echt een probleem wat ik tegenkom. Er word elk jaar weer neergekeken op landen zoals Armenië, Azerbeidzjan, Griekenland, Cyprus. Ze worden nauwelijks besproken, krijgen nauwelijks hype. Worden grappig over gedaan, niet serieus besproken.

Terwijl de landen zoals Zwitserland en Nederland vanaf dag 1 al hype krijgen en HEEL zwaar gehyped en verdedigd worden voor mijn gevoel.
Ik heb hier moeite mee want ik mis gewoon diversiteit bij de fanplatformen.

Misschien dat ik nu volledig onzin aan het lullen ben. Armenië had genoeg hype dit jaar. Maar dit is gewoon hoe ik het ervaar. Ik heb echt het gevoel alsof de Oost-Europese landen als tweederangs worden gezien en behandeld en alsof iedereen eig maar wil dat alleen West-Europese landen meedoen want die zijn dramavrij en hebben liedjes waar wel iedereen zich verbonden mee voelt ofzo
Als die landen met een goede inzending komen is er net zoveel hype als bij elk ander land... en over welke hype heb je het bij Nederland? Volgens mij valt dit behoorlijk tegen. Bij Jeangu of nu bij S10 was er toch nul hype? En in Oost-Europa zal dit sowieso weer heel anders liggen. Het lijkt me normaal dat je meer verwantschap hebt met de landen om je heen, dat is nu eenmaal hoe het werkt.

Er heerst wel het gevoel dat die ex-Sovjetlanden allemaal op elkaar stemmen, en vooral allemaal op Rusland... en dat klopt ook wel enigszins. Rusland heeft een enorm diaspora-voordeel.
pi_202716600
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 11:05 schreef blackswangreen het volgende:

[..]
Als die landen met een goede inzending komen is er net zoveel hype als bij elk ander land... en over welke hype heb je het bij Nederland? Volgens mij valt dit behoorlijk tegen. Bij Jeangu of nu bij S10 was er toch nul hype? En in Oost-Europa zal dit sowieso weer heel anders liggen. Het lijkt me normaal dat je meer verwantschap hebt met de landen om je heen, dat is nu eenmaal hoe het werkt.

Er heerst wel het gevoel dat die ex-Sovjetlanden allemaal op elkaar stemmen, en vooral allemaal op Rusland... en dat klopt ook wel enigszins. Rusland heeft een enorm diaspora-voordeel.
Dat ligt natuurlijk aan hoe je het ervaart, maar ik zie op Twitter bijvoorbeeld al tientallen enthousiaste reacties bij S10 haar aankondiging terwijl het lied nog niet eens bekend is. En bij Griekenland zie ik dat dan gelijk al een stuk minder

En het is zeker normaal om meer verwantschap te hebben met de landen om je heen, maar ik denk dat de grondslag van het ESF toch wel is om ook je horizon te verbreden en kennis te maken en je open te stellen voor andere culturen en landen en ik merk gewoon dat dat de laatste jaren er steeds minder is. Mensen leven echt in hun eigen bubbel naar mijn mening

En wat betreft Rusland en hun diaspora. Ik zou dezelfde reactie wel willlen zien voor de Scandinavische landen. Of de Benelux. Precies hetzelfde verhaal maar ik zie daar echt nooit iemand over klagen :P het is imo heel selectief waar mensen over klagen
freedom comes when you learn to let go, creation comes when you learn to say no.
  maandag 20 december 2021 @ 11:27:51 #20
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_202716860
Guten Morgen! Wie geht es hier? Hast du lustige Pläne für heute?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
2006 Time Person of the Year
pi_202716895
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 11:10 schreef Nexum het volgende:

[..]
Dat ligt natuurlijk aan hoe je het ervaart, maar ik zie op Twitter bijvoorbeeld al tientallen enthousiaste reacties bij S10 haar aankondiging terwijl het lied nog niet eens bekend is. En bij Griekenland zie ik dat dan gelijk al een stuk minder

En het is zeker normaal om meer verwantschap te hebben met de landen om je heen, maar ik denk dat de grondslag van het ESF toch wel is om ook je horizon te verbreden en kennis te maken en je open te stellen voor andere culturen en landen en ik merk gewoon dat dat de laatste jaren er steeds minder is. Mensen leven echt in hun eigen bubbel naar mijn mening

En wat betreft Rusland en hun diaspora. Ik zou dezelfde reactie wel willlen zien voor de Scandinavische landen. Of de Benelux. Precies hetzelfde verhaal maar ik zie daar echt nooit iemand over klagen :P het is imo heel selectief waar mensen over klagen
Maar wat vind jij dan van die Griekse inzending? Het is eigenlijk gewoon een Noorse inzending, dus dan zou volgens jouw theorie iedereen er heel enthousiast over moeten zijn :)

Ik denk dat het puur afhankelijk is van de artiest en het liedje, als je naar Oekraïne of Rusland kijkt afgelopen jaar zijn dat ook niet bepaald nummers die je doordeweeks hoort op Radio Almere. Toch stemt heel Europa daarop. Uiteraard heb je ook steeds meer nationalisme, maar dat zijn de twee extremen die worden uitvergroot door sociale media. Aan de ene kant steeds diverser, aan de andere kant steeds fascistischer.
  maandag 20 december 2021 @ 11:32:18 #22
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_202716921
Goh ik snap je punt @Nexum maar op basis van wat ik hier zie valt dat allemaal best mee, dacht ik? Oekraïne was hier dit jaar bijvoorbeeld heel populair, en Rusland werd ook best positief ontvangen. Bulgarije was vorig jaar een topfavoriet, al direct na de lancering. Als een Oost-Europees land een heel goed lied stuurt heb ik niet direct de indruk dat men het alsnog negeert.

Ik heb me wel enorm geërgerd aan de Rusland-haat op het ESF zoals destijds met die tweeling die werd uitgejoeld om politieke redenen. Op dat moment begreep ik ook dat het ESF helemaal niet 'inclusive' is maar dat dat alleen van toepassing is op sommige mensen en niet op anderen.
  maandag 20 december 2021 @ 11:33:15 #23
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_202716935
Wie had dat gedacht @blackswangreen , dat jij en ik nog eens precies dezelfde twee voorbeelden zouden gebruiken om een punt te maken.
pi_202716982
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 11:05 schreef blackswangreen het volgende:

[..]

Bij de fans was er echt veel hype voor Jeangu, we weten ondertussen dat dat helemaal niets zegt. :+
  maandag 20 december 2021 @ 11:37:16 #25
181667 Strani
Beroemde influencer
pi_202716994
Ik heb een vrij ernstig probleem. Ik heb gisteren m'n laatste brood opgegeten en nu heb ik niks in huis als ontbijt (ja, een laat ontbijt). Dus ik moet even creatief gaan doen geloof ik.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')