abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_202707804
*O* Welkom in het grote FOK! slowcooker topic *O*

Websites voor aanschaf slowcooker:
www.fonq.nl
www.amazon.de
www.amazon.co.uk

Recepten:
Algemene sites:
https://twitter.com/fitslowcooker (EN)
https://twitter.com/SlowcookCentral (EN)
https://twitter.com/SassySlowcooker (EN)[/url]
slowcooker society (EN)
http://www.slowkoken.nl/ (NL)
http://www.crockpoteurope.com/Index.aspx (EN)
http://www.slowcookerclub.com/ (EN)
http://www.ayearofslowcooking.com/ (EN)
http://www.slowcookersociety.com/ (EN)
http://fitslowcookerqueen.com/(EN)
Recepten index De Slowcookers
Facebook groep De Slowcookers: https://www.facebook.com/groups/1390777021151739/

Gepost in deze reeks:
Pulled Pork (blog Nombelina)
Roti kip (blog Nombelina)
Stoofpeertjes van RobinOok (EN)
Chili con carne (allrecipes)
Vegetarische curry (slowkoken)
Erwtensoep (Marks&Marks blogspot)
Turkse linzensoep met paprika en yoghurt (slowkoken)
Chinese Pulled Beef (supergoldenbakes)
Texas-style pulled pork (blijzondersuiker)
Oma`s Hachee (smulweb)
Rendang (Indonesisch stoofvlees) (RobinOok)
Stoofvlees a la Bart2002
Easy Slow Cooker Pulled Pork (chowhound)
Pittige indische rundvleesstoofpot (smulweb)
Slow cooker butter chicken (allrecipes)
Marokkaanse kip (allrecipes)
Kip met satesaus a la Sorella
Slow Cooker Hoisin Chicken Recipe (cookincanuck)
3 Ingredients Easy Slow Cooker Sweet & Sour Chicken Recipe (slowcookersociety)
Mashed Potatoes(slowcookersociety)
Indo pulled pork (eetinspiratie)
Kip Dhansak a la Sorella
Easy Italian Chicken (fitslowcookerqueen)
Kip Marrakesh uit de slowcooker
Smeuiig varkensvlees met zoete/pittige saus
Heerlijke pittige kippensoep (smulweb)
Indische kip: Ajam Smoor Djawa (koksinfrankijk)
Slow Cooker Lasagna a la Sorella
Thai Chicken Lentil Curry (mjandhungryman)
cheesy bacon ranch potatoes (damndelicious)
Mostersoep met spekjes
Kippensoepje a la PdeHoog
Vietnamees stoofvlees
Daging setan (Duivels rundvlees)
Thai chicken soup
Spicy chicken curry



En weer verder pruttelen met die langzame potten :s) :Y) :s)
Spoilers!
pi_202707931
Denk dat met de ontwikkelingen van de gasprijs ook maar eens zo'n ding moet gaan afschaffen.
blablablabla
pi_202708489
Ik maak voor de kerst het voorafje: Franse uiensoep. En omdat ik pas twee uur voordat de gasten komen zelf thuiskom, maak ik die vooraf en gooi ik hem in de vriezer. Dan kan ik hem op de dag zelf ook mooi weer ontdooien in de slowcooker en is de magnetron/oven vrij voor het hoofdgerecht en heb ik er geen omkijken naar ^O^
pi_202709117
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 20:14 schreef B.ertha het volgende:
Ik maak voor de kerst het voorafje: Franse uiensoep. En omdat ik pas twee uur voordat de gasten komen zelf thuiskom, maak ik die vooraf en gooi ik hem in de vriezer. Dan kan ik hem op de dag zelf ook mooi weer ontdooien in de slowcooker en is de magnetron/oven vrij voor het hoofdgerecht en heb ik er geen omkijken naar ^O^
Ik zou even opzoeken hoe het zit met ontdooien in de slowcooker. Lees regelmatig dat dat geen goed idee is, maar geen flauw idee meer waarom.
We have far more in common than that which devides us..
  zondag 19 december 2021 @ 20:41:37 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202709194
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 20:37 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Ik zou even opzoeken hoe het zit met ontdooien in de slowcooker. Lees regelmatig dat dat geen goed idee is, maar geen flauw idee meer waarom.
Omdat het langzaam gaat, met temperaturen waarbij bacteriën te goed gedijen.

Daarom is het devies bij afkoelen: snel doen, bijv. door je pan in een bak koud water (met ijs) te zetten. En bij ontdooien/opwarmen: (langzaam) ontdooien in de koelkast (temperatuur is te laag voor snelle bacteriegroei) en daarna vlot opwarmen op het vuur.
The love you take is equal to the love you make.
pi_202709311
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2021 20:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Omdat het langzaam gaat, met temperaturen waarbij bacteriën te goed gedijen.

Daarom is het devies bij afkoelen: snel doen, bijv. door je pan in een bak koud water (met ijs) te zetten. En bij ontdooien/opwarmen: (langzaam) ontdooien in de koelkast (temperatuur is te laag voor snelle bacteriegroei) en daarna vlot opwarmen op het vuur.
Dank! Het snel afkoelen wist ik en ook waarom (en zure erwtensoep is niet lekker) maar het werkt dus ook de andere kant op om dezelfde redenen dus.
We have far more in common than that which devides us..
pi_202710668
Ik zou het idd ontdooien in de koelkast en dan alleen opwarmen op high :Y
Maar mag dat dan ook niet?
pi_202711197
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 21:47 schreef B.ertha het volgende:
Ik zou het idd ontdooien in de koelkast en dan alleen opwarmen op high :Y
Maar mag dat dan ook niet?
High is niet dat de temperatuur hoger is, maar sneller warm. Dus dan krijg je ook het bacterie probleem lijkt me.
We have far more in common than that which devides us..
pi_202715094
quote:
0s.gif Op zondag 19 december 2021 22:09 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
High is niet dat de temperatuur hoger is, maar sneller warm. Dus dan krijg je ook het bacterie probleem lijkt me.
Als het al ontdooit is, is het toch in dezelfde staat als alles dat je in de slowcooker doet?
Spoilers!
pi_202715290
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 09:07 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Als het al ontdooit is, is het toch in dezelfde staat als alles dat je in de slowcooker doet?
Het gaat volgens mij om het te langzaam opwarmen
We have far more in common than that which devides us..
pi_202715317
quote:
0s.gif Op maandag 20 december 2021 09:21 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]
Het gaat volgens mij om het te langzaam opwarmen
Dan zou je toch niets in de slowcooker kunnen doen :?
Spoilers!
pi_202715401
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2021 09:24 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dan zou je toch niets in de slowcooker kunnen doen :?
Jawel want dan gaar je. Ik weet het ook niet precies, maar in de diverse SC kookboeken staat dat het ding niet geschikt is om afgekoeld voedsel op te warmen.
We have far more in common than that which devides us..
pi_202715450
Ik vind het maar een raar verhaal eigenlijk :D Maar ik zou sowieso die soep gewoon opwarmen in een pan, veel sneller. De magnetron kan ook natuurlijk.
Spoilers!
  maandag 20 december 2021 @ 12:53:20 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_202718044
Ik zou zelf de slowcooker zeker niet gebruiken om te ontdooien. Voor weer opwarmen en doorgaren na ontdooien misschien wel.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 28 december 2021 @ 09:26:57 #15
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_202858692
Mijn moeder en een vriendin een slowcooker cadeau gedaan met kerst :)
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  maandag 3 januari 2022 @ 14:18:34 #16
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_203009048
Zaterdag weer lekker Vadouvan gemaakt :9
Zo simpel! als je maar een hoop kip gebruikt!
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  maandag 3 januari 2022 @ 20:43:11 #17
80382 manny
30 is best veel
pi_203014848
Wat ook blijft werken is een paar karbonades in redelijke grote stukken erin. Wat zout, peper, bbq saus en Chili / hotsauce, ui snipperen en klaar. ‘S ochtends erin, low en gaan.

Lekker, simpel en kan niet fout gaan vlees op tafel.
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_203023512
Gisteravond een boeuf bourguignon voorbereid en in de slowcooker gedaan. Vannacht 10 uur laten pruttelen. Vanmorgen echt supermals vlees O+ Dat wordt lekker vanavond :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_203026175
quote:
15s.gif Op maandag 3 januari 2022 14:18 schreef junkiesietze het volgende:
Zaterdag weer lekker Vadouvan gemaakt :9
Zo simpel! als je maar een hoop kip gebruikt!
Welk recept gebruik je?
pi_203026277
Ik had laatst Zuurvleish weer in de slowcooker gemaakt.

https://www.culy.nl/recepten/limburgs-zuurvlees-zoervleisj/

Ik deed 12 uur op 80 graden. 80 graden is tricky hoor, dat is echt heeeeelll slow cooken. Volgende keer wordt het 85 graden, 12 uur is wel heel erg lang, maar het (niet zo heel goede kwaliteit riblap )vlees had het nodig.

En bewaren in bakjes voor in de vriezer

quote:
Voor 4 tot 6 personen:

1 ruime kilo rundersukade of ribrunderlappen
400 ml water (ongeveer)
400 ml (gele) natuurazijn (ongeveer)
10 laurierblaadjes
10 jeneverbessen
10 kruidnagels
3 uien, in halve ringen
3 flinke eetlepels appel/perenstroop
3 flinke eetlepels bruine basterdsuiker + eventueel extra
1 kleine eetlepel speculaaskruiden (of koekkruiden)
5 plakken ontbijtkoek, verkruimeld + eventueel extra
  dinsdag 4 januari 2022 @ 12:12:49 #21
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_203026810
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 11:41 schreef soapie het volgende:

[..]
Welk recept gebruik je?
https://ashleywillems.nl/kip-vadouvan-slowcooker/
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  dinsdag 4 januari 2022 @ 12:14:47 #22
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_203026838
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 11:47 schreef christmastsunami het volgende:
Ik had laatst Zuurvleish weer in de slowcooker gemaakt.

https://www.culy.nl/recepten/limburgs-zuurvlees-zoervleisj/

Ik deed 12 uur op 80 graden. 80 graden is tricky hoor, dat is echt heeeeelll slow cooken. Volgende keer wordt het 85 graden, 12 uur is wel heel erg lang, maar het (niet zo heel goede kwaliteit riblap )vlees had het nodig.

En bewaren in bakjes voor in de vriezer
[..]

Wat een vreemde ingredienten, waar smaakt dit naar? kan me er niks bij voorstellen.
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_203026885
quote:
15s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 12:14 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
Wat een vreemde ingredienten, waar smaakt dit naar? kan me er niks bij voorstellen.
Het smaakt naar limburgs stoofvleesl. Zoet draadjes vlees. Wat ze daar met patat-frites eten.
pi_203028340
quote:
Klinkt goed, gaat op het lijstje om eens te proberen! Thnx!
  woensdag 5 januari 2022 @ 13:01:34 #25
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_203045191
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 januari 2022 09:10 schreef PdeHoog het volgende:
Gisteravond een boeuf bourguignon voorbereid en in de slowcooker gedaan. Vannacht 10 uur laten pruttelen. Vanmorgen echt supermals vlees O+ Dat wordt lekker vanavond :9
wat doe je er dan 's ochtends mee? zo de koelkast in en 's avonds weer opwarmen?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_203047782
quote:
15s.gif Op woensdag 5 januari 2022 13:01 schreef junkiesietze het volgende:

[..]
wat doe je er dan 's ochtends mee? zo de koelkast in en 's avonds weer opwarmen?
In dit geval: afkoelen en 's avonds weer een uurtje laten pruttelen maar dan op het vuur met aardappelen erbij :9 Was een perfect eenpansgerecht :9
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_203093249
quote:
Staat te pruttelen

De recepten van Ashley zijn trouwens allemaal wel te pruimen.
  Moderator zaterdag 8 januari 2022 @ 13:58:37 #28
388664 crew  Dotteke
pi_203093297
IK heb een multicooker maar ik krijg het eten er niet lekker in
Maak ik hachee of een stoofpotje, zoals ik hem altijd maakte, dan zit er nu totaal geen smaak aan.
Iemand een idee hoe dat komt?
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
pi_203093397
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 13:58 schreef Dotteke het volgende:
IK heb een multicooker maar ik krijg het eten er niet lekker in
Maak ik hachee of een stoofpotje, zoals ik hem altijd maakte, dan zit er nu totaal geen smaak aan.
Iemand een idee hoe dat komt?
Zout vergeten?

Nee ff serieus, het zou juist beter moeten smaken. Hoe lang?,Bij welke Temperatuur? Is de klep dicht?, zelfde ingredienten?
Beste Dotteke, zo weten niks.
pi_203093524
Ik ben lekker bezig!

Dit is geen slowcook recept, maar ik ga het toch doen. Na het marineren van de kip, ga ik niet ui en knoflook eerst aanbakken en dan de kip erbij en licht bruinbakken. Want dat werkt volgens mij niet, door de ui bakt de kip niet bruin aan en verbrand de knoflook.
De gemarineerde kip bak ik zonder ui en knof aan, dan doe ik de ui en knof met wat boter in de multicooker en zet ik die op bakken, dan pas de aangebraadde kip erbij. Dan de rest van de ingredienten, behalve de boontjes en koriander.
Ik ga dan dit op 85 graden 3 a 4 uur slowcooken en op het laatst doe ik de al gekookte boontjes erbij, zodat ze mooi groen blijven.
En ik ga de roomboter en yoghurt iets afwijken. Meer roomboter en minder yoghurt.
https://eatertainment.nl/recept/heerlijke-indian-butter-chicken/

quote:
Meng 1/5 yoghurt met het citroensap, de helft van de garam masala en het zout voor de marinade. Laat de kip hierin 1 uur marineren in de koelkast.
2
Verhit in een koekenpan olijfolie en fruit hierin de ui kort aan. Voeg knoflook, kaneel, paprikapoeder en de rest van de garam masala toe en bak even mee. Doe nu de kip met de marinade bij de uien en bak 3 minuten mee.
3
Zodra de kip aangebakken is, kunnen de boontjes en de blokjes tomaat in de pan. Breng het geheel aan de kook, draai het vuur laag en laat 15-20 minuten zachtjes sudderen. Roer er op het laatst de rest van de yoghurt en de boter doorheen en warm ze kort mee.
4
Kook intussen de rijst volgens de instructies op de verpakking.
5
Serveer de Indian butter chicken met rijst en garneer met koriander en cashewnoten.
quote:
250 gr Griekse Yoghurt
½ citroen (sap)
2 el garam masala
½ tl zout
400 gr kippendijfilets (in reepjes)
2 uien, gesnipperd
2 teentjes knoflook
¼ tl kaneel
1 tl paprikapoeder
500 gr sperziebonen, in stukjes
800 gr tomatenblokjes uit blik
50 gr roomboter
10 gr koriander
300 gr basmatirijst
60 gr cashewnoten
Zo gaat het dus op het plaatje mis, de boontjes zijn te gaar!
  Moderator zaterdag 8 januari 2022 @ 14:19:39 #31
388664 crew  Dotteke
pi_203093570
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:06 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Zout vergeten?

Nee ff serieus, het zou juist beter moeten smaken. Hoe lang?,Bij welke Temperatuur? Is de klep dicht?, zelfde ingredienten?
Beste Dotteke, zo weten niks.
Nee geen zout vergeten, niets vergeten
Heb het op verschillende manier geprobeerd
Gebruik zelf bij hachee zo zakje kruiden en extra laurier
Bij stoofpotje

Runderbouillon
Uien
Flesje trippelbier
Laurierblaadjes
Kruidnagels
Peper
Zout
Heb hem op slowcooken en op stoven en op sudderen gehad op drie manier en allemaal smaakloos
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
pi_203093667
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:19 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Nee geen zout vergeten, niets vergeten
Heb het op verschillende manier geprobeerd
Gebruik zelf bij hachee zo zakje kruiden en extra laurier
Bij stoofpotje

Runderbouillon
Uien
Flesje trippelbier
Laurierblaadjes
Kruidnagels
Peper
Zout
Heb hem op slowcooken en op stoven en op sudderen gehad op drie manier en allemaal smaakloos
Ik denk dat je nu teveel water gebruikt, je hebt bijna niets aan water nodig voor het bereiden onder de 100graden.
Dat gaat vaak fout met het slowcooken, de gewone recepten zijn zo dat er veel water gaat verdampen. Met zo'n cooker apparaat heb je veel minder water nodig dan bij een pan op vuur.
  Moderator zaterdag 8 januari 2022 @ 14:27:51 #33
388664 crew  Dotteke
pi_203093704
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:25 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Ik denk dat je nu teveel water gebruikt, je hebt bijna niets aan water nodig voor het bereiden onder de 100graden.
Dat gaat vaak fout met het slowcooken, de gewone recepten zijn zo dat er veel water gaat verdampen. Met zo'n cooker apparaat heb je veel minder water nodig dan bij een pan op vuur.
Vlees gekruid toen aangebakken in roomboter
Groenten er bij en bier
Geen druppel water er bij gedaan
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
pi_203093871
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:27 schreef Dotteke het volgende:

[..]
Vlees gekruid toen aangebakken in roomboter
Groenten er bij en bier
Geen druppel water er bij gedaan
Maar wel bier, en bier bestaat grotendeels uit water, wat voorheen meer verdampte. Minder bier gebruiken dus.
Veel minder, als je gaat slowcooken, gebruik je zo weinig mogelijk vocht, veel minder dan in een pan. Het vlees in een slowcook moet wat minder 'onder' staan, door de dampen en de gesloten cooker, wordt het vlees dan nog steeds gaar. In een pan moet het vlees onderstaan. Bij het slowcooken zo min mogelijk extra vocht toevoegen.
  Moderator zaterdag 8 januari 2022 @ 14:41:39 #35
388664 crew  Dotteke
pi_203093931
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 14:38 schreef christmastsunami het volgende:

[..]
Maar wel bier, en bier bestaat grotendeels uit water, wat voorheen meer verdampte. Minder bier gebruiken dus.
Veel minder, als je gaat slowcooken, gebruik je zo weinig mogelijk vocht, veel minder dan in een pan. Het vlees in een slowcook moet wat minder 'onder' staan, door de dampen en de gesloten cooker, wordt het vlees dan nog steeds gaar. In een pan moet het vlees onderstaan. Bij het slowcooken zo min mogelijk extra vocht toevoegen.
Ik zal het eens proberen. Het is zo jammer heb steeds alles weggekukkeld.
Thnx voor je tip :*
Wie mij niet heeft grootgebracht, zal mij ook niet klein krijgen!
pi_203113517
Vanavond weer eens de multicooker erbij gepakt, stamppot boerenkool met spekjes en rookworst op hoge druk. Binnenkort maar weer eens iets laten pruttelen :9
Tante minthy!! O+
Achtbaan1 is voor mij te intens
  zondag 9 januari 2022 @ 18:53:25 #37
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203113886
Ik moet binnenkort weer tomatensoep gaan maken want die is helaas helemaal op nu. Ik maak dat altijd in grote hoeveelheden, 12 tot 15 liter bijvoorbeeld en vries het dan in. Ben dan toch nog een behoorlijke tijd bezig en zou dat slowcookprincipe wel eens willen proberen, dat scheelt me toch wel tijd vermoed ik. Ik denk alleen niet dat zulke hoeveelheden in zo'n slowcooker passen.

Maar ik heb even opgezocht wat dat slowcooken nou eigenlijk inhoudt qua temperatuur, want meer is het niet. En dan blijkt dus dat je 'kookt' op 80 of op 90 graden. Dus ik kan net zo goed een hele grote pan in een soort hooikist zetten met een electrisch plaatje er onder en de temperatuur regelen met een thermostaatje. Zijn er mensen die met zoiets al ervaring hebben?

Bovendien is koken in een hooikist een stuk efficienter qua energieverbruik dan stoken op een gasfornuis.
pi_203114072
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 18:53 schreef Tengano het volgende:
Ik moet binnenkort weer tomatensoep gaan maken want die is helaas helemaal op nu. Ik maak dat altijd in grote hoeveelheden, 12 tot 15 liter bijvoorbeeld en vries het dan in. Ben dan toch nog een behoorlijke tijd bezig en zou dat slowcookprincipe wel eens willen proberen, dat scheelt me toch wel tijd vermoed ik. Ik denk alleen niet dat zulke hoeveelheden in zo'n slowcooker passen.

Maar ik heb even opgezocht wat dat slowcooken nou eigenlijk inhoudt qua temperatuur, want meer is het niet. En dan blijkt dus dat je 'kookt' op 80 of op 90 graden. Dus ik kan net zo goed een hele grote pan in een soort hooikist zetten met een electrisch plaatje er onder en de temperatuur regelen met een thermostaatje. Zijn er mensen die met zoiets al ervaring hebben?

Bovendien is koken in een hooikist een stuk efficienter qua energieverbruik dan stoken op een gasfornuis.
Een van de redenen dat ik zo'n apparaat fijn vind, is door de veiligheid. Natuurlijk kan het 8 uur op een klein vuurtje of oven. Maar dat het constant dan 8 uur op 80 graden op iets van of met vuur staat, electrische oven die op 80 graden kan daargelaten, vind ik altijd een heel klein beetje spannend en moet ik af en toe kijken of alles nog goed gaat.
Met zo'n apparaat kan je onbezorgd iets anders gaan doen.
De grootste die ik heb gezien was echter niet zoveel liter als jij wilt, de grootste is 8 liter ofzo.
  zondag 9 januari 2022 @ 19:26:42 #39
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203114332
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 19:09 schreef christmastsunami het volgende:
Een van de redenen dat ik zo'n apparaat fijn vind, is door de veiligheid. Natuurlijk kan het 8 uur op een klein vuurtje of oven. Maar dat het constant dan 8 uur op 80 graden op iets van of met vuur staat, electrische oven die op 80 graden kan daargelaten, vind ik altijd een heel klein beetje spannend en moet ik af en toe kijken of alles nog goed gaat.
Met zo'n apparaat kan je onbezorgd iets anders gaan doen.
De grootste die ik heb gezien was echter niet zoveel liter als jij wilt, de grootste is 8 liter ofzo.
Tja het punt is ook wel een beetje dat ik al zoveel (grote) pannen heb naast allerlei andere keukenonbenodigdheden :X

En zo'n pan op een electrisch plaatje is voor mijn gevoel redelijk veilig. Ik kan hem dan bij wijze van spreken ook in de douche zetten zodat er niks fout kan gaan. 8 uur op een gasvlammetje of wat voor vlammetje dan ook is ook niks voor mij.

Maar het voordeel van dat electrische plaatje is dat ik die pan daarna helemaal kan inpakken zodat hij qua warmte volledig geisoleerd is. En ik kan dan iedere pan kiezen die ik wil. Als ik het even snel begrepen heb is dat ook het slowcook principe; alle ingredienten in 1 pan en vervolgens 8 uur garen op 80 of 90 graden.
pi_203114444
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 19:26 schreef Tengano het volgende:

[..]
Tja het punt is ook wel een beetje dat ik al zoveel (grote) pannen heb naast allerlei andere keukenonbenodigdheden :X

En zo'n pan op een electrisch plaatje is voor mijn gevoel redelijk veilig. Ik kan hem dan bij wijze van spreken ook in de douche zetten zodat er niks fout kan gaan. 8 uur op een gasvlammetje of wat voor vlammetje dan ook is ook niks voor mij.

Maar het voordeel van dat electrische plaatje is dat ik die pan daarna helemaal kan inpakken zodat hij qua warmte volledig geisoleerd is. En ik kan dan iedere pan kiezen die ik wil. Als ik het even snel begrepen heb is dat ook het slowcook principe; alle ingredienten in 1 pan en vervolgens 8 uur garen op 80 of 90 graden.
De bedoeling is 8 uur op 80 graden, of 4 uur op 90 graden.

Maar dan kan je als hobbykok, gaan expirimenteren, ik vind 8 uur op 80 graden soms nog wat te kort voor runderriblappen, vooral door de kwaliteit uit de supermarkt.

maar met kipdij is 4 uur op 90 graden al weer iets te lang

Maar de eerste oude modellen, hadden maar 2 standen, 4 uur op 90 graden, of 8 uur op 80 graden, de laatste jaren zijn er modelletjes bijgekomen, die nog veel meer kunnen zoals frituren bijvoorbeeld. En meestal verkopen ze die onder de term 'multicooker'.
  zondag 9 januari 2022 @ 20:02:45 #41
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203114848
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 19:35 schreef christmastsunami het volgende:
De bedoeling is 8 uur op 80 graden, of 4 uur op 90 graden.

Maar dan kan je als hobbykok, gaan expirimenteren, ik vind 8 uur op 80 graden soms nog wat te kort voor runderriblappen, vooral door de kwaliteit uit de supermarkt.

maar met kipdij is 4 uur op 90 graden al weer iets te lang

Maar de eerste oude modellen, hadden maar 2 standen, 4 uur op 90 graden, of 8 uur op 80 graden, de laatste jaren zijn er modelletjes bijgekomen, die nog veel meer kunnen zoals frituren bijvoorbeeld. En meestal verkopen ze die onder de term 'multicooker'.
Tja met die kooktijden voor slowcooking heb ik dus 0,0 ervaring, maar ik kan natuurlijk na 4 of 5 uur ook even proeven wat ik normaal gesproken ook doe. Maar als ik zoveel soep op gas kook, ben ik ook uren bezig, en dan nog alles opruimen, afwassen en in heel veel bakjes doen met labeltjes -O-

Anyway het enige wat ik dan gebruik is een electrisch kookplaatje, een DS18B20 die ik al heb, een arduino, een ralaistje en eventueel een tijdschakelaar, maar die laatste hoeft niet eens. En dan kan ik iedere grote pan gebruiken die ik wil. Dit is zo'n temperatuur sensor (DS18B20) die daarvoor geschikt is en die op 0,3 graden celcius nauwkeurig is. Zijn iets van 1,50 bij Aliexpress.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Een ander groot voordeel vind ik dat ik meer smaak in de pan en in de soep houdt en ik niet zoveel vocht genereer met koken, zodat ik ook minder hoef te ventileren.

Dus dan zou het een kwestie zijn van een temperatuur kiezen, bij voorkeur 90 graden en dan maar afwachten. Ik zie zelf geen voordeel om lager dan die 90 graden te gaan namelijk :?

[ Bericht 2% gewijzigd door Tengano op 09-01-2022 20:12:02 ]
pi_203115004
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 20:02 schreef Tengano het volgende:

[..]
Tja met die kooktijden voor slowcooking heb ik dus 0,0 ervaring, maar ik kan natuurlijk na 4 of 5 uur ook even proeven wat ik normaal gesproken ook doe. Maar als ik zoveel soep op gas kook, ben ik ook uren bezig.

Anyway het enige wat ik dan gebruik is een electrisch kookplaatje, een DS18020 die ik al heb, een arduino en eventueel een tijdschakelaar, maar die laatste hoeft niet eens. En dan kan ik iedere grote pan gebruiken die ik wil. Dit is zo'n temperatuur sensor die daarvoor geschikt is en die op 0,3 graden celcius nauwkeurig is. Zijn iets van 1,50 bij Aliexpress.

Een ander groot voordeel vind ik dat ik meer smaak in de pan en in de soep houdt en ik niet zoveel vocht genereer met koken, zodat ik ook minder hoef te ventileren.

Dus dan zou het een kwestie zijn van een temperatuur kiezen, bij voorkeur 90 graden en dan maar afwachten. Ik zie zelf geen voordeel om lager dan die 90 graden te gaan namelijk :?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Je doet dat slowcooken eigenlijk vooral met vlees, wat lekker is om langzaam garen, in zijn eigen vocht te laten garen, dat is het idee erachter.

Oma's draadjesvlees bijvoorbeeld, of pulled pork, of indische rendang etc etc, Ossehaas zou wat zonde van het geld zijn, maar is wat overdreven en is beter om snel te bakken.

Die tech oplossing van je met die Arduino, is wel cool gek. *O*
pi_203115007
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 18:53 schreef Tengano het volgende:
Ik denk alleen niet dat zulke hoeveelheden in zo'n slowcooker passen.
Wat je kan doen is een geconcentreerdere versie maken door minder vocht toe te voegen en dan na het slowcooken verdunnen tot de gewenste dikte.
  zondag 9 januari 2022 @ 20:18:49 #44
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203115099
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 20:12 schreef christmastsunami het volgende:
Je doet dat slowcooken eigenlijk vooral met vlees, wat lekker is om langzaam garen, in zijn eigen vocht te laten garen, dat is het idee erachter.

Oma's draadjesvlees bijvoorbeeld, of pulled pork, of indische rendang etc etc, Ossehaas zou wat zonde van het geld zijn, maar is wat overdreven en is beter om snel te bakken.

Ok, that makes sense inderdaad. Dat soort dingen doe ik meestal in een gietijzeren pan op een klein electrisch plaatje (800 Watt van een oud fonduestel van de kringloop |:) ) zodat ik het goed kan temperen op een klein prutteltje :9 Heb hier even een plaatje van dat ding. De pan ervan heb ik weggegooid. Zit een keurig thermostaatje op en is perfect voor een stoofschoteltje. Lekker retro en voorzien van een gezellig rood lampje :s)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Die tech oplossing van je met die Arduino, is wel cool gek. *O*
Zo tech is dat niet hoor. Sensor uitlezen en aan de hand van de temperatuur het relais aan of uit zetten. Maar ik ben op die manier wel flexibel qua de grootte van de pan die ik dan wil gebruiken en dat is eigenlijk wat ik zoek. Plus dat ik er niet aan moet denken om nog een kookapparaat ;( ergens op te moeten slaan wat ik maar af en toe gebruik ;( Ik weet nu al niet waar ik mijn spullen moet laten :{

[ Bericht 5% gewijzigd door Tengano op 09-01-2022 20:39:34 ]
  zondag 9 januari 2022 @ 20:23:47 #45
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203115178
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 20:12 schreef Elleska het volgende:
Wat je kan doen is een geconcentreerdere versie maken door minder vocht toe te voegen en dan na het slowcooken verdunnen tot de gewenste dikte.
Maar dan wordt het heel lastig om de smaak goed te controleren onderweg tijdens het kookproces. Het eindproduct moet namelijk op 100% zeker goed zijn anders zit ik met 15 liter soep die niet te vreten is en dan lach je niet meer. Heb ik gelukkig maar 1 x meegemaakt, maar die les is bij mij wel aangekomen. Dus vandaar dat ik gedurende het proces altijd proef en ik maak zo'n soep altijd gewoon van wat ik heb of goedkoop heb ingekocht. Ik heb nooit precies hetzelfde recept op wat basisdingen na dan.

Maar misschien kan ik het hier beter bij laten anders verpest ik jullie recepten topic misschien. Dit is toch wel even een zijweggetje immers.

En in ieder geval bedankt voor de tips qua temperatuur en hoeveelheid kookvocht. Die laatste is pas duidelijk als je het type kookproces begrijpt dat er met slowcooken dus geen kookvocht verdampt zoals met normaal koken. Dus dat is wel een goeie inderdaad.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tengano op 09-01-2022 21:07:32 ]
pi_203115854
Als het geconcentreerd niet goed smaakt dan smaakt het verdund ook niet goed.
  zondag 9 januari 2022 @ 21:39:54 #47
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203116412
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:02 schreef Elleska het volgende:
Als het geconcentreerd niet goed smaakt dan smaakt het verdund ook niet goed.
Tuurlijk is dat zo.

Maar als ik een pan soep maak van zo'n 15 liter vind ik het zelf best heavy om op het smaakbeeld te komen wat ik in mijn hoofd heb. En Ik vind het zelf al moeilijker om grote hoeveelheden goed op smaak te krijgen ipv een normaal pannetje zeg maar. En zeker omdat ik nooit een recept gebruik.

Als ik dan dat smaakbeeld moet vertalen wat het dan zou moeten zijn op een kwart van de hoeveelheid of een derde in de geconcentreerde versie, dan zou ik echt niet weten waar ik dan qua smaak op uit moet komen en of ik de gewenste smaakbalans dan nog wel kan vaststellen en tweaken.

Stel je maar eens voor dat jij een babipangangsaus wilt maken, maar je wilt hem zo bereiden dat je uiteidelijk maar een kwart van het volume wilt hebben maar de smaak na aanlenging precies spot on moet zijn. Mij persoonlijk lijkt me dat erg lastig en ik denk dat dat buiten mijn zone van vermogendheden en comfort zit.
pi_203116502
Dat hoef ik mij niet voor te stellen want ik maak bij dingen die ik invries wel vaker een geconcentreerde versie. Dat scheelt een hoop ruimte.
Na het opwarmen nog even proeven, hele enkele keer wat bijsturen maar meestal is het eindresultaat prima. Het is sowieso nooit oneetbaar geweest.
  zondag 9 januari 2022 @ 21:50:13 #49
433238 Tengano
Try not to think of me
pi_203116563
quote:
0s.gif Op zondag 9 januari 2022 21:45 schreef Elleska het volgende:
Dat hoef ik mij niet voor te stellen want ik maak bij dingen die ik invries wel vaker een geconcentreerde versie. Dat scheelt een hoop ruimte.
Na het opwarmen nog even proeven, hele enkele keer wat bijsturen maar meestal is het eindresultaat prima. Het is sowieso nooit oneetbaar geweest.
Alle respect voor jou want ik vind dat heel knap van je, maar ik zie mezelf dat niet doen. Daarnaast heb ik ook zat vriesruimte dus is het ook niet zo noodzakelijk in mijn geval. Ik heb expres een grote vriezer gekocht om af en toe grote hoeveelheden te koken en in te vriezen en dan af en toe lekker simpel even iets op te warmen. Bij voorkeur dus smaakvolle maaltijdsoepen zodat ik van alles binnen krijg inclusief mijn vegies.

-------------------

...heb me intussen ietsje verder verdiept en er nog eens over nagedacht en zie ook dat deze 'cook' methode toch wel erg efficient lijkt. Nog een extra argument om dit toch maar eens uit te proberen. En op marktplaats scoor je zo'n cookertje al voor iets van 12,50. Toch de moeite waard om eens te kijken of dit toch iets voor mij is.

Wat me ook wel bevalt is dat je wss veel minder kookvocht en kookgeuren in je huis zult krijgen. Ook wel een pluspunt vind ik.

En wat ik ook wel lekker vind en graag invries is zuurkoolschotel met ananas en rookworst of gehakt. Lijkt me heerlijk (praktisch!) om gewoon ongekookte aardappelen met zuurkool bij elkaar te mikken en aan het eind van de dag een volledig gegaarde zuurkoolschotel klaar te hebben :)

Het enige wat wss niet zal lukken is het fruiten van uien en knoflook die ik vaak in mijn gerechten en soepen gebruik, maar die kan ik ook later, of beter nog halverwege, apart toevoegen.

En een kennisje van mij heeft een hele dure stomer, paar duizend euro of zoiets, maar dit komt volgens mij bijna op hetzelfde neer.

[ Bericht 6% gewijzigd door Tengano op 10-01-2022 07:13:50 ]
  maandag 10 januari 2022 @ 12:35:29 #50
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_203123152
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 januari 2022 13:52 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Staat te pruttelen

De recepten van Ashley zijn trouwens allemaal wel te pruimen.
Was het lekker?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')