quote:Op dinsdag 21 december 2021 21:16 schreef Digi2 het volgende:
[..]
What If Elon Musk Became President?
Waarom deed Ted Cruz dan met de primaries mee? Die is in Canada geboren. Lijkt me niet dat hij dat zou doen als hij uberhaupt geen kans zou kunnen makenquote:Okay, let’s get this out of the way. Obviously, Elon Musk can’t become president because he wasn’t born in the United States, which is one of the main requirements for the job. But let’s assume that the rules are different, and he could become president. What would happen then?
quote:Op dinsdag 21 december 2021 21:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
[..]
Waarom deed Ted Cruz dan met de primaries mee? Die is in Canada geboren. Lijkt me niet dat hij dat zou doen als hij uberhaupt geen kans zou kunnen maken
quote:Article Two of the United States Constitution
Clause 5: Qualifications for office
Beginning of the clause in the 1787 document
Section 1 of Article Two of the United States Constitution sets forth the eligibility requirements for serving as president of the United States:
No Person except a natural born Citizen, or a Citizen of the United States, at the time of the Adoption of this Constitution, shall be eligible to the Office of President; neither shall any person be eligible to that Office who shall not have attained to the Age of thirty five Years, and been fourteen Years a Resident within the United States.
At the time of taking office, the President must be:
a natural born citizen (or they became a citizen before September 17, 1787)
at least 35 years of age
an inhabitant of the United States for at least fourteen years.
A person who meets the above qualifications, however, may still be constitutionally barred from holding the office of president under any of the following conditions:
Article I, Section 3, Clause 7, gives the U.S. Senate the option of forever disqualifying anyone convicted in an impeachment case from holding any federal office.[13]
Section 3 of the 14th Amendment prohibits anyone who swore an oath to support the Constitution, and later rebelled against the United States, from becoming president. However, this disqualification can be lifted by a two-thirds vote of each house of Congress.[14]
The 22nd Amendment prohibits anyone from being elected to the presidency more than twice (or once if the person serves as president or acting president for more than two years of a presidential term to which someone else was originally elected).
Ik had ook even gegoogled en blijkbaar is "natural born" open voor interpretatie aangezien het verder nergens voorkomt in de grondwet. En tot op heden is er ook geen interpretatie nodig geweest. De moeder van Cruz is wel Amerikaans. Ik bladerde net door wat artikelen en die varieerden van "geen probleem" tot "nee kan niet" dus daar word je ook niet wijzer van, nog afgezien van de politieke kleur van die uitgaven.quote:
Musk heeft zich herhaaldelijk geuit geen politiek ambt te ambieren dus het is ook niet echt van belang in dit gevalquote:Op dinsdag 21 december 2021 21:56 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik had ook even gegoogled en blijkbaar is "natural born" open voor interpretatie aangezien het verder nergens voorkomt in de grondwet. En tot op heden is er ook geen interpretatie nodig geweest. De moeder van Cruz is wel Amerikaans. Ik bladerde net door wat artikelen en die varieerden van "geen probleem" tot "nee kan niet" dus daar word je ook niet wijzer van, nog afgezien van de politieke kleur van die uitgaven.
Mocht het dus ooit voorkomen zal het wel een gevalletje supreme court worden neem ik aan?
Het boeit me overigens niet genoeg om er goed in te duiken
Daar heb je gelijk in, even een zijwegquote:Op dinsdag 21 december 2021 22:01 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Musk heeft zich herhaaldelijk geuit geen politiek ambt te ambieren dus het is ook niet echt van belang in dit geval
Dat is een flinke tegenvaller voor Musk en Tesla aan het einde van 2021.quote:Tesla roept bijna half miljoen auto's terug in de Verenigde Staten
Autofabrikant Tesla roept in de Verenigde Staten 475.000 auto's terug. Bepaalde exemplaren van de Tesla Model 3 en Model S hebben mankementen die een verhoogd risico op verkeersongelukken kunnen opleveren, schrijft persbureau Bloomberg.
Bij bepaalde auto's van het type Model 3 zitten fouten in de bekabeling van de achteruitkijkcamera's, waardoor deze camera's kunnen stoppen met werken. Het bedrijf roept alle exemplaren van de Model 3 terug die tussen 2017 en 2020 in de Verenigde Staten zijn gemaakt. Het zou gaan om 356.309 voertuigen.
Ook roept het bedrijf 119.009 exemplaren van de Model S terug die zijn geproduceerd vanaf 2014. Door een fout in de sluiting van de kofferruimte aan de voorkant van de auto kan de klep uit het niets openspringen, schrijft de autofabrikant aan de Amerikaanse toezichthouder NHTSA.
Tesla heeft aangegeven dat het de problemen voor autobezitters gratis oplost. Het is niet bekend of de problemen ook spelen bij modellen die op de Nederlandse markt zijn gebracht.
Het bedrijf lag recent ook al onder het vergrootglas van de NHTSA. Na een onderzoek besloot de automaker een functie uit te schakelen die het mogelijk maakte om tijdens het rijden games te spelen op het scherm voor in de Tesla's.
Dat is denk ik een gevolg van de hele cultuur en ook het snelle schakelen dat ze doen in het ontwerp proces. Zeker in vergelijking met de conventionele autobedrijven. Die hebben dat soort dingen ook wel eens, maar zou het risico op ontwerp issues bij Tesla niet groter zijn?quote:Op donderdag 30 december 2021 15:48 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Dat is een flinke tegenvaller voor Musk en Tesla aan het einde van 2021.
Het is de 1e echt grote recall voor Tesla volgens mij. Fouten in de bekabeling kunnen meerdere oorzaken hebben. Het ontwerp zodanig aanpassen en testen dat die kans geringer wordt lijkt me voor Tesla juist een onderwerp dat met veel voortvarendheid opgepakt zal worden, zeker in samenwerking met SpaceX waar het van nog groter belang is. Een raket eindigd dan vaak met een RUD en dan is een recall niet meer mogelijkquote:Op donderdag 30 december 2021 16:33 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat is denk ik een gevolg van de hele cultuur en ook het snelle schakelen dat ze doen in het ontwerp proces. Zeker in vergelijking met de conventionele autobedrijven. Die hebben dat soort dingen ook wel eens, maar zou het risico op ontwerp issues bij Tesla niet groter zijn?
quote:
Recalls bij conventionele fabrikanten komen ook aan de lopende band voor.quote:Op donderdag 30 december 2021 16:33 schreef nixxx het volgende:
[..]
Dat is denk ik een gevolg van de hele cultuur en ook het snelle schakelen dat ze doen in het ontwerp proces. Zeker in vergelijking met de conventionele autobedrijven. Die hebben dat soort dingen ook wel eens, maar zou het risico op ontwerp issues bij Tesla niet groter zijn?
Vooral de aandeelhouders van zijn hyperloop bedrijf zijn erg teleurgesteld want er worden kosten gemaakt en er is nog steeds geen enkel uitzicht op enige baten. Neuralink zelfde laken een pak. Er worden veel kosten gemaakt, geen enkel uitzicht op enige baten. Aandeelhouders kijken vooral naar de beurskoersen en daar helpen vooral zijn vrienden bij de Fed Elon. Het gerechtelijk systeem en de instanties in de VS zijn bagger want kneiterhard aandeelhouders voor kunnen liegen zonder dat die in staat zijn hun recht te halen maakt dat wel duidelijk.quote:Op vrijdag 31 december 2021 05:41 schreef Lyrebird het volgende:
Ik had die Elon Musk best hoog zitten. Maar de afgelopen tijd wat meer in z'n werk verdiept, oa z'n hyperloop, de Boring Company, SpaceX en z'n Tesla truck, en daaruit blijkt dat hij er de ballen verstand van heeft. Of sterker nog, dat hij er wel wat verstand van heeft, maar dat hij er z'n hand niet voor omdraait om kneiterhard z'n aandeelhouders voor te liegen. Dit is niet iemand die je aan het hoofd van een multi-miljard onderneming wil hebben staan.
Dit bedrijf misschienquote:Op vrijdag 31 december 2021 12:41 schreef tjoptjop het volgende:
Welk hyperloop bedrijf? Hij heeft alleen ooit dat idee geopperd dacht ik (wat overigens helemaal niet compleet nieuw was, lage luchtdruk icm maglev) en er was iets van een prijsvraag opgericht voor universiteiten.
quote:With a never-before-seen passenger experience, Virgin Hyperloop promises speeds of up to 600 miles per hour, making a trip from L.A. to San Francisco in under 45 minutes
When Richard Branson first described the Hyperloop concept back in 2012, he spoke of a new mode of mass transportation that would cut travel time significantly. With speeds of up to 600 miles per hour, a trip from L.A. to San Francisco would be complete in under 45 minutes; Stockholm to Helsinki in about 30. Nearly 10 years later, Virgin Hyperloop--one of several companies working on hyperloop technology--is closing in on making the future of travel less futuristic.
https://www.boringcompany.com/hyperloopquote:Op vrijdag 31 december 2021 12:41 schreef tjoptjop het volgende:
Welk hyperloop bedrijf? Hij heeft alleen ooit dat idee geopperd dacht ik (wat overigens helemaal niet compleet nieuw was, lage luchtdruk icm maglev) en er was iets van een prijsvraag opgericht voor universiteiten.
Huh, dat is Richard Branson/Virginquote:
aha het valt nu onder Boring. Die zijn nu overigens wel met een tunnel systeem in Las Vegas bezig als commercieel project. Met gechauffeerde Tesla's ( ) ipv een tram of metro. Boring presenteert zich imo meer als tunnelgravers dan een hyperloop bedrijf.quote:Op vrijdag 31 december 2021 12:56 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
https://www.boringcompany.com/hyperloop
Als iemand er flinke sommen valuta tegenaan gooit is hij het wel. Waarom Musk eruit pikken?quote:Op vrijdag 31 december 2021 14:05 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Huh, dat is Richard Branson/Virgin
[..]
Dat bedoel ik ook met Boring, lijken zich meer te profileren als reguliere tunnelgravers. Hyperloop is ook maar een klein deeltje op de website en vooral luchtfietserij.quote:Op vrijdag 31 december 2021 14:17 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als iemand er flinke sommen valuta tegenaan gooit is hij het wel. Waarom Musk eruit pikken?
Voor Boring is het een mogelijkheid ver in de toekomst het in een tunnel te exploiteren. Voor zover ik het kan nagaan is het geen hoofdprioriteit en gooien ze daar (nog) geen grote sommen valuta tegenaan. Waarom ook als Brandson dat al doet? De kans het economisch rendabel te krijgen is erg klein mijnsinziens. Kwetsbaarheid voor terroristische aanslagen is ook een aspect wat nogal roet in het eten kan strooien.
Toch krijgen ze daar wel opdrachten voor. Voor het CERN is het wel een uitkomst als die een nog groter deeltjesversneller willen gaan bouwen. Als de kosten van tunneling omlaag blijven gaan en die van landoppervlak omhoog zoals hier in Nederland zijn tunnelwoningen dan geen optie om maar iets te noemen ook bezien vanuit klimaat perspectief want meer dan 30 m onder grond is het hier niet erg koud en zomers nooit heet.quote:Op vrijdag 31 december 2021 16:03 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Maar in tunnels voor auto's zie ik ook geen toekomst
Voor tunnels zal altijd wel een markt zijn, maar ging me meer om het auto aspect. Zoals Boring het ziet zijn relatief kleine tunnels waar dan Tesla's in rijden.quote:Op vrijdag 31 december 2021 16:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Toch krijgen ze daar wel opdrachten voor. Voor het CERN is het wel een uitkomst als die een nog groter deeltjesversneller willen gaan bouwen. Als de kosten van tunneling omlaag blijven gaan en die van landoppervlak omhoog zoals hier in Nederland zijn tunnelwoningen dan geen optie om maar iets te noemen ook bezien vanuit klimaat perspectief want meer dan 30 m onder grond is het hier niet erg koud en zomers nooit heet.
Wauw, wat een ongezonde obsessie lijk jij te hebbenquote:Op maandag 13 december 2021 15:55 schreef YoungDriller het volgende:
Hahah linkse bekken zullen schuimen.
Elon Musk
Dat is toch niet waar. Hij heeft de ruimtevaart gerevolutioniseerd met herbruikbare raketten en de autoindustrie met de Tesla. Dat kun je moeilijk toch gebakken lucht noemen wat in de praktijk nooit zal werken. Het is er gewoon al en het werkt.quote:Op vrijdag 31 december 2021 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
Het wrange is... je kunt het op je klompen aanvoelen of iets wel gaat werken of niet. En als je er dan een paar berekeningen op de achterkant van een bierviltje tegenaan gooit, dan realiseer je dat het bijna altijd gebakken lucht is, wat hij verkoopt.
Ondanks de beurskoers van Tesla was/ben ik niet onder de indruk van hun elektrische technologie, die volgens mij veel beter door Toyota, Mercedes etc. in de markt zal worden gezet. Amerikanen staan niet bekend om hun uitstekende kwaliteitscontrole. Een van de meest verrassende conclusies van Musk, dat hij niets in lidar ziet maar voor de automatische besturing van een Tesla vol inzet op cameras + AI kan ik niet plaatsen. Wat heb je dan, een mooi weer automatische besturing?quote:Op zaterdag 1 januari 2022 11:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is toch niet waar. Hij heeft de ruimtevaart gerevolutioniseerd met herbruikbare raketten en de autoindustrie met de Tesla. Dat kun je moeilijk toch gebakken lucht noemen wat in de praktijk nooit zal werken. Het is er gewoon al en het werkt.
Eens dat een Tesla matig is afgewerkt, net zoals veel Amerikaanse auto's. Mijn punt was echter dat het wel Tesla geweest is die de autoindustrie gerevolutioniseerd heeft. Een Tesla is een smartphone op wielen. Om zo ver door te denken is wel uniek. Over 5 jaar worden in Europa veel betere electrische wagens gebouwd.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 12:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ondanks de beurskoers van Tesla was/ben ik niet onder de indruk van hun elektrische technologie, die volgens mij veel beter door Toyota, Mercedes etc. in de markt zal worden gezet. Amerikanen staan niet bekend om hun uitstekende kwaliteitscontrole. Een van de meest verrassende conclusies van Musk, dat hij niets in lidar ziet maar voor de automatische besturing van een Tesla vol inzet op cameras + AI kan ik niet plaatsen. Wat heb je dan, een mooi weer automatische besturing?
Ook hier heb ik het niet gehad over de financiele situatie van SpaceX, maar wel dat hij de ruimte gerevolutioneerd heeft met herbruikbare raketten, die daadwerkelijk met een fractie van de kosten iets in een baan rond de aarde kunnen brengen. Ook hier is Musk wel de aanjager geweest.quote:Met Spacex heeft hij laten zien dat hij beter aan de weg timmert dan de subsidiespons NASA. Daarom had ik hem erg hoog zitten. Het idee dat je raketten herbruikbaar maakt, kan inderdaad voor een flinke bezuiniging op de kosten zorgen, maar als je kunt bezuinigen, waarom staat SpaceX dan op randje bankroet?
Lidar is een nogal kostbare techniek. Sandy Munroe stelde voor ook Flir te gaan gebruiken maar dergelijke cameras zijn eveneens relatief prijzig. Desondanks valt het mee want het blijkt geen mooi weer besturing.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 12:14 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ondanks de beurskoers van Tesla was/ben ik niet onder de indruk van hun elektrische technologie, die volgens mij veel beter door Toyota, Mercedes etc. in de markt zal worden gezet. Amerikanen staan niet bekend om hun uitstekende kwaliteitscontrole. Een van de meest verrassende conclusies van Musk, dat hij niets in lidar ziet maar voor de automatische besturing van een Tesla vol inzet op cameras + AI kan ik niet plaatsen. Wat heb je dan, een mooi weer automatische besturing?
De Starships hebben grote hoeveelheden Raptors nodig. Per stuk circa 36 tot 42. Als je vele Starships wil bouwen dan heb je grote hoeveelheden Raptors nodig.quote:En waarom moeten er zo veel nieuwe motoren worden gemaakt, als de oude motoren kunnen worden hergebruikt?
De "oude" Tesla accupacks kunnen worden hergebuikt als powerpacks.quote:De video laatst van die Fin die z'n Tesla opblies was ook wel een teken aan de wand. Als Tesla geef je 8 jaar garantie op de batterijen, maar om dan $20k te rekenen voor vervanging van de batterijen is slechte business, als die auto veel minder dan $20k waard is. En hoe groen is zo'n auto nou daadwerkelijk, als je voor $20k aan batterijen moet gaan recyclen? Een automotor kun je in een hoogoven omsmelten in een nieuwe automotor, maar hoe ga je voor $20k aan batterijen recyclen?
Dat gaat niet omdat een moderne ICE motor uit vele verschillende legeringen bestaat. Om gewicht te besparen worden er vaak aluminium legeringen gebruikt en RVS legeringen voor de cylinders bijv. vanwege minder kans op erosie.quote:hoogoven omsmelten in een nieuwe automotor
Dat maakt veel uit hoor. Mijn buurman heeft een Tesla en soms zie ik hem 's ochtends naar zijn auto lopen. Dan schreeuw ik: "BasEnAad van het fok forum vindt de baas van het merk waar jou auto van is stom!!!" En dan rijdt mijn buurman weer huilend naar zijn werk.quote:Op maandag 13 december 2021 17:51 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nou en? Hij helpt de wereld aan de electrische auto en betaalbaar de ruimte in. Wat maakt het dan uit dat jij hem een popster vind?
Toch had ik liever in Musk geinvesteerd dan in die mevrouw van Theranos!quote:Op zaterdag 1 januari 2022 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
Elon Musk heeft een visie, en Elon Musk laat zien dat hij dingen gedaan krijgt. Dat zijn twee grote pluspunten. Hij is inderdaad een succesvolle aanjager van technologie. Maar dan heb ik meer met de mensen achter Apple en Netflix, dan met Elon Musk, die keer op keer dingen belooft die hij niet waar kan maken. Je zit met gekromde tenen te kijken. En het nodigt uit tot kopieergedrag. "Fake it until you make it" is nu mede dankzij Elon Musk de standaard geworden in de technologie. Die mevrouw van Theranos, die knakker van WeWork en de oprichter van Nikola deden precies hetzelfde als Musk.
Hehe, touché!quote:Op zaterdag 1 januari 2022 12:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toch had ik liever in Musk geinvesteerd dan in die mevrouw van Theranos!
Mwah nee,quote:Op zaterdag 1 januari 2022 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
de oprichter van Nikola deden precies hetzelfde als Musk.
quote:Among the lies Milton told investors were claims he made about the Nikola One, a semi-truck prototype, according to the indictment. Prosecutors said Milton knew the prototype did not work and didn’t even have its own internal power source, but repeatedly called it “fully functioning.”
Probleem is dat de meeste werknemers van SpaceX tevens bedrijfseigenaar zijn. Dat heeft velen van hen geen windeieren gelegd. Die kunnen daarnaast Elon als ultrarijke suikeroom gaan zien nu Tesla een $ trillion bedrijf is. Het was blijkbaar nodig wat peper onder hun reet te leggen. Elon heeft daarop duidelijk gemaakt er niet klakkeloos op te rekenen dat hij als suikeroom komt opdraven. Op zich, voor mij althans heel begrijpelijk.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 20:30 schreef tjoptjop het volgende:
Zo lang investeerders nog voor SpaceX in de rij staan om er tegen een waardering van $100 (?) miljard geld in te stoppen zal een faillissement zo'n vaart niet lopen.
Het werk van Stanford is buitengewoon indrukwekkend, maar Lindell en Wetzstein gebruiken een dure superspeciale detector, een dure superspeciale laser en een dure superspeciale timer voor hun confocal diffuse tomography en de meneer die het zaakje aan elkaar praat durft dan te stellen dat Tesla hetzelfde concept met hun cameras kan gebruiken.quote:
Apple is pure bagger.quote:Op zaterdag 1 januari 2022 12:30 schreef Lyrebird het volgende:
Elon Musk heeft een visie, en Elon Musk laat zien dat hij dingen gedaan krijgt. Dat zijn twee grote pluspunten. Hij is inderdaad een succesvolle aanjager van technologie. Maar dan heb ik meer met de mensen achter Apple en Netflix, dan met Elon Musk, die keer op keer dingen belooft die hij niet waar kan maken. Je zit met gekromde tenen te kijken. En het nodigt uit tot kopieergedrag. "Fake it until you make it" is nu mede dankzij Elon Musk de standaard geworden in de technologie. Die mevrouw van Theranos, die knakker van WeWork en de oprichter van Nikola deden precies hetzelfde als Musk.
De efficientie en het geringe gewicht van een goede electro motor is veel beter dan dat van een ICE motor en compenseert veel van de gewichtstoename door de accupack en/of brandstofcel. De actieradius is ondertussen voldoende om te voorkomen dat een doorsnee gebruiker telkens tijdens zijn rit moet laden of H2 tanken.quote:Op zondag 2 januari 2022 09:09 schreef Lyrebird het volgende:
Het hele concept van elektrisch rijden, of het rijden op waterstof staat me trouwens tegen. Het is namelijk verdomd moeilijk om energie op een efficiënte manier samen te pakken, als je elektrisch of op waterstof wil rijden, of je moet om de paar seconden ergens opgeladen kunnen worden. Een trolleybus of een elektrische trein: prima. Een auto met een loodzware batterij of een stevige cilinder om de waterstof in op te slaan: het paard achter de wagen spannen.
De opkomst van renewable maakt het mogelijk dat er relatief veel H2 geproduceerd kan gaan worden. Dit kan worden omgezet in NH3 of CH4 wat het veel bruikbaarder maakt. H2 wordt pas vloeibaar enkele K boven absoluut nulpunt dat probleem heeft LNG of LNH3 niet.quote:Je kunt beter aan het recyclen van brandstoffen denken. Een vloeistof is een van de meest efficiënte manieren om zo veel mogelijk energie in zo weinig mogelijk ruimte met zo weinig mogelijk extra gewicht te verplaatsen. Een voordeel daarbij is dat je ~40 jaar aan ontwikkeling van moderne verbrandingsmotoren kunt hergebruiken.
Kan prima, alleen is niet rendabel voor grote afstanden&enorme massas zoals containerschepen. LNG of LNH3 zijn dan de voor de handliggende substituten voor fossiel. Fossiel LNG kan geleidelijk aan vervangen worden door renewable LNG.quote:Voor schepen denkt men ook die kant op, omdat je nooit genoeg batterijen mee kunt nemen om een schip te verplaatsen.
Ammonia combustion engines: latest researchquote:Is ammonia the fuel of the future?
A report compiled last August by Haldor Topsoe, an ammonia production technology firm, and other companies noted a number of those qualities. Ammonia has a higher energy density, at 12.7 MJ/L, than even liquid hydrogen, at 8.5 MJ/L. Liquid hydrogen has to be stored at cryogenic conditions of -253 °C, whereas ammonia can be stored at a much less energy-intensive -33 °C. And ammonia, though hazardous to handle, is much less flammable than hydrogen.
Furthermore, thanks to a century of ammonia use in agriculture, a vast ammonia infrastructure already exists. Worldwide, some 180 million metric tons (t) of ammonia is produced annually, and 120 ports are equipped with ammonia terminals.
Interessant, had nog nooit gehoord van ammonia als brandstofquote:Op zondag 2 januari 2022 12:58 schreef Digi2 het volgende:
Kan prima, alleen is niet rendabel voor grote afstanden&enorme massas zoals containerschepen. LNG of LNH3 zijn dan de voor de handliggende substituten voor fossiel. Fossiel LNG kan geleidelijk aan vervangen worden door renewable LNG.
Sabatier reaction
Haber_Bosch process
[..]
De huidige productie van H2 en NH3 middels fossiel, voornamelijk CH4 veroorzaakt nogal wat CO2 uitstoot. Door de benodigde H2 renewable te produceren valt daar al veel te winnen. Hoge CO2 uitstootheffingen gaan die transitie flink bevorderen. De bereikte economy of scale kan er dan voor zorgen dat NH3 een economisch rendabele brandstof(cq energiedrager) wordt.quote:Op zondag 2 januari 2022 13:50 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Interessant, had nog nooit gehoord van ammonia als brandstof
Starlink is in 1e instantie een uitkomst voor bewoners van gebieden waar betaalbaar snel internet ontbreekt. Voor de US kan het bovendien van toenemend geostrategisch belang worden en om deze reden pruttelt met name China vermoedelijk tegen. Het vernietigen van satellieten dmv missiles recent door China en Rusland signaleert dit al.quote:
quote:SpaceX’s Starlink successes secure US military contract for custom satellites
Perhaps less than coincidentally, that capability closely mirrors a growing desire in the US military to return some level of agility, innovation, and affordability to the development and procurement of space systems (mainly satellites and the ground systems needed to control and communicate with them).
Lanceringen met de F9 zijn waarschijnlijk te kostbaar om het winstgevend te krijgen. Starship kan tegen lager kosten veel meer satellieten tegelijk in LEO orbit brengen. De druk om Starship orbital te krijgen is groot want ook NASA rekent erop dat Starship gebruikt gaat worden voor de maanlandingen en hoopt tegelijkertijd eveneens snel van het kostbare SLS af te kunnen geraken. Starship zal niet zo snel human rated worden voor launch. De F9 is dat al wel. De combinatie F9 en Starship kan vrij snel SLS obsolete maken en ga er maar vanuit dat NASA daar uitvoering(lees subsidie) aan gaat geven zodra Starship succesvol orbital is.quote:Op zondag 2 januari 2022 15:20 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ben me nu in de materie aan het verdiepen, maar een kosten-baten plaatje spreekt niet in het voordeel van het concept. Het aantal satellieten dat hij nodig heeft is gigantisch, die eens in de 5 jaar vervangen moeten worden, en de kosten zijn nu zo hoog, dat je het concept alleen in rijkere landen kwijt kunt. Het is mij niet duidelijk hoe die kosten af gaan nemen als er meer mensen Starlink internet af gaan nemen.
hoeveel kryg je om zn pik te wassen ?quote:Op maandag 13 december 2021 15:55 schreef YoungDriller het volgende:
Hahah linkse bekken zullen schuimen.
Elon Musk
Er kunnen met Starlink meerdere potjes op het vuur komen waaruit inkomsten kunnen voortvloeienquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |