30 Cassandra Jenkins - An Overview on Phenomenal Natureus - 2e album - singer/songwriter
rustige liedjes, als je in de stemming bent erg mooi
29 Roxanne de Bastion - You & Me, We Are the Sameuk - 3e album - pop/singer-songwriter
ik ontdekte Roxanne toen pledgemusic nog een vertrouwde site was, met haar 1e ep. Poosje uit het oog verloren maar nu herontdekt. Mooie stem, muziek varieert een beetje, single Molecules deed me denken aan een uptempo Sophie Hunger nummer.
28 Penfriend - Exotic Monstersus - 1e album onder deze naam - pop/rock/singer-songwriter
voorheen maakte ze muziek onder de naam She Makes War, klonk als 90s alt rock, nu nieuwe naam Penfriend. De eerste single was veelbelovend maar dit staat helaas niet op het album, wel een paar goede singles die dan ook meteen geweldig zijn (zoals Cancel Your Hope) maar ook veel rustige stemmige liedjes die me een stuk minder doen.
27 EUT - Party Timenl - 2e album - pop
Het eerste album van EUT stond top 10 in dat jaar, deze mist toch wat echte uitschieters om hoog te scoren.
26 Lyla Foy - Forneveruk - 3e album - singer-songwriter
ik leerde Lyla kennen op BKS ten tijde van haar debuut, 2e gemist maar de 3e pak ik weer op. Rustige muziek, mooi gezongen met een hoofdrol voor de piano ipv gitaar en soms intrigerende tekstflarden.
25 Hadda Be - Another Lifeuk - 1e album - alt rock/punk
ik leerde de band kennen toen ze nog Foundlings heetten mar moesten vanwege een andere band de naam veranderen. Muzikaal is er weinig veranderd; de hardste nummers zijn het leukst en beloven meer maar enkele nummers die niet echt ergens heen gaan zorgen toch dat het niet veel hoger komt.
24 Emily Kinney - The Supporting Characterus - 3e album - singer/songwriter
Emily verrast niet maar blijft toch aaangenaam te luisteren en de teksten blijven grappig tot goed bedacht uitdagend
23 The Other Ones - The Other Onesuk - 1e album - alt rock/punk
90s sound al past het ook wel bij bands als Beths en Beach Bunny, net wat rauwer alleen. Ik vergelijk het ook met Hadda Be in deze zelfde lijst maar gemiddeld wel beter
22 Melissa Etheridge - One Way Outus - 16e album - roots
Blijkbaar een album met nummers die al een poos op de plank lagen, klinkt bij vlagen zoals op het eerste album, prima dus.
21 Wies - Het is een Wiesnl - 1e album - pop/rock
De eerste singles van Wies vind ik erg goed, ze zijn wel wat wisselvalliger geworden maar uiteindelijk is het album toch wel erg lekker. Radiostilte en Maar ik doe het toch blijven het best.
20 Beach Riot - Sub Atomic Party Cooluk - 1e album - punk/alt rock
Lekkere uptempo nummers waarop je skaters - of gezien de bandnaam surfers - kunt zien los gaan afgewisseld met meer alt rock in de stijl van bv subways of superchunk. Prima debuut.
19 New Pagans - The Seed, the Vessel, the Roots and Alluk - 1e album - postpunk
een van de vele goede nieuwe postpunk bands, uit Noord-Ierland. Soms gaat het meer richting alt. rock of gewoon punk dan postpunk maar dat maakt ze in elk geval onderscheidend.
18 The Courettes - Back in Mono?? - 3e album - garagerock
Een Ronette gemengd met the Cramps en geprodcueerd door Phil Spector, zo klinkt het ongeveer. Lekkere mono-gekte maar wel erg aangenaam met name single Hop the Twig (en waar komen ze vandaan? half denemarken, half brazilie volgens de bio).
17 Snail Mail - Valentineus - 2e album - singer-songwriter/pop
Op basis van het titelnummer als 1e single was mijn verwachting hoog die enigzins de kop werd ingedrukt door de volgende singles. Uiteindelijk blijkt het album er wat tussen in te zitten. Niet zo goed als het debuut maar zeker de moeite waard.
16 Dummy - Mandatory Enjoymentus - 1e album - electro/shoegaze
De beste nummers doen denken aan Stereolab in hun beste periode (single Daffodils!); het album is wat wisselvaliger met wat rustiger stukken die meer aan sfeer impressies doen denken
15 Lunar Vacation - Inside Every Fig Is a Dead Waspus - 1e album - dreampop
Minder zweverig dan veel dreampop, toch komt dat het dichtst bij. Ook gewoon mooie rustige nummers met een paar singles die erg benieuwd maakten naar de rest
14 Fightmilk - Contenderuk - 2e album - pop/rock
vorig jaar ontdekte ik ze met de heerlijke single 'if you had a sister'; dit jaar nog meer singles en het album dat gewoon erg lekker weg luistert
13 Taylor Blackwell - In Memory of Haroldineus - 1e album - singer-songwriter/pop/rock
Ik leerde haar kennen met de 1e single B.S. Poetry, een ballad met accordeon en venijnige tekst. De verrassing was best groot toen het album bleek te beginnen met een rocknummer dat zo van Juliana Hatfield had kunnen zijn, de rest van het album vliegt ook alle kanten op van ukelele ballads tot rock met jazz-tintjes. Erg fijne ontdekking van deze zangeres die eigenlijk actrice is (oa. gastrollen in tig series als ncis, swat, grey's).
12 HOWRAH - Blissnl - 2e album - noiserock
Het 2e album van deze supergroep lijkt een stuk meer op Zoppo dan het vorige album; enerzijds mis je dan de felle noisegitaartjes, anderzijds vond ik het laatste album van Zoppo ook geweldig dus ja is het zo erg?
11 PONY - TV Babyca - 1e album - pop/rock
Helemaal in mijn straatje, fans van Beths en Beach Bunny kunnen dit ook rustig proberen.
10 Julien Baker - Little Oblivionsus - 3e album - singer/songwriter
Minder minimaal dan de vorige 2 albums en dat bevalt wel erg goed, de 2e werd al wat veel van hetzelfde, nu dus wat meer ruimte voor gitaren en band
09 Orla Gartland - Woman on the Internetie - 1e album - pop/singer-songwriter
ze is al vanaf haar 16e bezig op youtube en/of soundcloud e.d. maar nu, 10 jaar later, is er een echt album, met onweerstaanbare uptempo liedjes afgewisseld met rustiger liedjes, overigens zijn de teksten minder luchtig dan sommige nummers lijken.
08 Flyying Colours - Fantasy Countryau - 2e album - shoegaze/dreampop
De echte shoegaze nummers zijn heerlijk, een paar nummers zijn wat zweveriger, die voorkomen een echte topnotering
07 Rats on Rafts - Excerpts From Chapter 3: The Mind Runs a Net of Rabbit Pathsnl - 3e album - noiserock
Een concept album wat het niet makkelijk verteerbaar maakt met wat intermezzo's en sowieso is de muziek iets waar je tegen moet kunnen qua lawaai en ritmes maar indien dat bevalt dan is het ook meteen en geweldig album.
06 Bess Atwell - Already, Alwaysuk - 2e album - singer-songwriter
haar vorige album blijkt alweer uit 2016, die stond op een anonieme 27e plaats in mijn jaaroverzicht maar dat is echt te laag. Mooie gedragen liedjes, op dit album af en toe wat meer uptempo zoals de single Red Light Heaven; heerlijke luistermuziek.
05 Tristen - Aquatic Flowersus - 6e album - singer/songwriterpop
6e album al, de eerste die ik echt ken al kende ik wel wat losse singles van eerder. Daardoor werd ik getriggerd met de 1e single van dit album (Complex) die uiteindelijk heel erg hoog staat in mijn singleslijst. De rest van het album is ook de moeite waard, ze weet toch in elk nummer wel een bijzonder sfeertje neer te zetten.
04 Desperate Journalist - Maximum Sorrow!uk - 4e album - pop/rock/postpunk
Het 4e album alweer, de vorige drie eindigden 3-1-1 in hun jaren *waarbij de 1e achteraf dik #1 had moeten zijn). Dat deze geen top 3 haalt zegt meer over de concurrentie, Fault en Everything You Wanted horen wel bij de beste singles van het jaar.
03 Juliana Hatfield - Bloodus - 17e album - pop/rock
Juliana blijft goede albums maken, deze is wel weer een van de betere van de laatste jaren. Experimenteler zoals ze ook in 2000 op het Juliana's Pony album bezig was, met schurende gitaren en vreemde geluidjes in sommige nummers. Zal niet voor nieuwe fans zorgen maar ik ben er weer blij mee.
02 Eliza Shaddad - The Woman You Wantuk - 2e album - pop/rock/singer-songwriter
vorig jaar ontdekt met oa de geweldige cover Pure Shores. Die staat hier niet op, wel muziek met geweldige opbouw, soms wat ruiger, soms rustig blijvend, soms ineens met strijkers, nooit saai of hetzelfde
01 Jess Locke - Don't Ask Yourself Whyau - 4e album - singer-songwriter
het 1e album van Jess dat ik op tijd ken om in een jaarlijst te zetten, tussen de vorige (2017) en deze ontdekte ik haar en wow wat een ontdekking was dat (meteen op 1 zegt genoeg). Heerlijke muziek, soms wat hardere gitaren, vaak toch vrij rustig en altijd intrigerend.
statistiekjes:
US: 11
UK: 10
NL: 4
AU: 2
[ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 24-12-2021 16:02:36 ]