Hier hadden ze er wel tijd bji gedaan, maar niet iedereen had op elke dag bij elke wijk het erbij gekregen. Maar ja verder blijft het natuurlijk een onzin streek van PostNL..quote:Op donderdag 7 april 2022 21:49 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
En dan komen ze met het argument dat ze er met kerst ook uit zichzelf tijd bij hadden gedaan. Wat niet waar is. Ze hadden het afgesproken met de OR, maar op het laatste moment toch niet gedaan, want het was te veel werk. Maar tijd van wijken afhalen is natuurlijk veel minder werk, zogenaamd.
Sterkte. Wel fijn dat je uit de ziektewet kanquote:Op donderdag 14 april 2022 21:40 schreef Rijstwaffel het volgende:
Ik ben nieuw hier! Maar werk al ruim 5 jaar als postbezorger. Ik ben ruim 1 jaar uit de running geweest vanwege ziekte maar morgen ga ik rustig aan weer starten! Zin an! Wel een beetje spannend.. hopelijk weet ik nog hoe het moet! :-)
Ja ik las hetquote:Op vrijdag 15 april 2022 09:54 schreef V__L_N het volgende:
Postnl gaat echt doorzetten op die stomme pilot met kleine post en grote post in aparte tassen. Plus de zaterdag piekdag gaat verdwijnen
Ja, leuk. Dan hebben de X-wijken ook nog maar 2 piekdagen, net als de Y-wijken. Dus zodra het dan ook maar iets drukker is dan gemiddeld, heb je 10 tassen of meer. Twee dagen per week mag je je een hernia tillen, en 3 dagen per week rij je met 2 kleine bundeltjes door je wijk. En dat allemaal omdat het zogenaamd efficienter is. Ja, als het je bedoeling is het werk nog zwaarder te maken en het toch al forse personeelstekort nog wat verder op te drijven, dan lijkt me dit inderdaad een uiterst efficiënte methode.quote:Op vrijdag 15 april 2022 09:54 schreef V__L_N het volgende:
Komt goed, je verleerd het echt niet zomaar. Doe vooral rustig aan, niet meteen 100% dat vind je lijf niet leuk hoor.
Postnl gaat echt doorzetten op die stomme pilot met kleine post en grote post in aparte tassen. Plus de zaterdag piekdag gaat verdwijnen
Maar waar laat je zo'n mailing dan? Vis je die eruit en loop je 'm dan de dag erna, als het wel een piekwijk is? In mijn wijk zijn het vooral Liander (onderhoud aan het netwerk), de gemeente en de plaatselijke woningbouwvereniging die er een handje van hebben om mailings op een daldag mee te geven. Ik heb wel eens bij een TL geïnformeerd hoe dat zat, en hij gaf aan dat het dan ws. toch 24 uurs post was. Ik vind het dan wel vreemd dat ik dan zo'n mailing op vrijdag in mijn X-wijk krijg en op zaterdag (dezelfde mailing dus) in de Y-wijk, Dat komt dan niet heel erg 24-uurs op mij over. Dan zou toch alles op dezelfde dag er bij moeten zitten, of een wijk nou X of Y is? Aangezien dit ook wel eens gebeurt met tijdschriften (hoewel lang niet zo vaak als met brieven van de woningbouwvereniging, of Bonarius, die de CV-ketels van de woningbouw onderhoudt) heb ik mij ook wel eens afgevraagd of er niet gewoon fouten worden gemaakt bij Voorbereiden of in het SC. Dat men eventjes vergeet welke wijk ook alweer piek of dal was, niet goed op het containerlabel heeft gekeken, of op een verkeerde knop gedrukt. Ik loop zo'n mailing dan wel gewoon weg, ook op een daldag, maar ik druk vervolgens wel extra stevig op de plusknopquote:Op vrijdag 15 april 2022 22:34 schreef zerebus het volgende:
Ik vond elke dag gelijk ook veel fijner, heb dat nu wel een beetje omdat ik een x en een y wijk heb, maar als de Y wijk piek is is het toch wel een stuk zwaarder dan andersom. Bovendien heb ik in de Y wijk nog regelmatig een mailing op zaterdag en ik verwacht niet dat die gaan verdwijnen.
Overigens doe ik een mailing in een dalwijk alleen bij de adressen waar ik ook post voor heb, ik vind het gewoon belachelijk om in een straat ieder adres een 'aan de bewoners van' kaartje van de postcode oplichterij in de bus te gooien terwijl ik maar voor 2 adressen post heb. Daar komt bij dat ze mijn rooster nooit aanpassen op die mailing en als ik 3 uur een piekwijk gelopen heb ga ik niet ook nog 3 uur een dalwijk lopen vanwege zo'n stom kaartje dat toch gelijk bij het oud papier gaat.
daar zijn vaak afspraken over, is in de vos al duidelijk! dingen als Elsevier etc gaan altijd op zelfde dag...mailingen zitten vaak in de rode bak en hebben we in de voorbereiding geen reet over te zeggen, ik geef het door aan planning, maar das it....quote:Op zaterdag 16 april 2022 17:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Aangezien dit ook wel eens gebeurt met tijdschriften
zijn ze er nooit achter gekomen? in bijna alle wijken in nl hebben ze meetpunten,gaan die weer huilen.quote:Op vrijdag 15 april 2022 22:34 schreef zerebus het volgende:
Ik vond elke dag gelijk ook veel fijner, heb dat nu wel een beetje omdat ik een x en een y wijk heb, maar als de Y wijk piek is is het toch wel een stuk zwaarder dan andersom. Bovendien heb ik in de Y wijk nog regelmatig een mailing op zaterdag en ik verwacht niet dat die gaan verdwijnen.
Overigens doe ik een mailing in een dalwijk alleen bij de adressen waar ik ook post voor heb, ik vind het gewoon belachelijk om in een straat ieder adres een 'aan de bewoners van' kaartje van de postcode oplichterij in de bus te gooien terwijl ik maar voor 2 adressen post heb. Daar komt bij dat ze mijn rooster nooit aanpassen op die mailing en als ik 3 uur een piekwijk gelopen heb ga ik niet ook nog 3 uur een dalwijk lopen vanwege zo'n stom kaartje dat toch gelijk bij het oud papier gaat.
die gidsen gaan de laatste tijd niet lekker,de oude structuur is een beetje ontwricht,ze komen dagen later,klanten gaan dan klagen en komen er steeds 2 in die week.quote:Op zaterdag 16 april 2022 17:49 schreef liedetector het volgende:
[..]
daar zijn vaak afspraken over, is in de vos al duidelijk! dingen als Elsevier etc gaan altijd op zelfde dag...mailingen zitten vaak in de rode bak en hebben we in de voorbereiding geen reet over te zeggen, ik geef het door aan planning, maar das it....
zit er veel andere shit bij zeg ik in onze unit lekker laten liggen, maar geen idee wat dar in andere units mee gedaan wordt...ik ben heel rigide en dal is dal, fuck wat ze er van vinden!
De adressen waar ik post voor heb krijgen die mailing dan gewoon op de daldag, en als ik voor de post naar een trappenhuis moet krijgt iedereen hem, dat maakt in tijd dan toch niet meer uit. De rest bezorg ik op de eerste piekdag daarna. Waar ik het in de tussentijd laat wisselt een beetje, als het bij mij in de buurt is ga ik toch thuis sorteren en voeg ik het er dan wel tussen.quote:Op zaterdag 16 april 2022 17:26 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Maar waar laat je zo'n mailing dan? Vis je die eruit en loop je 'm dan de dag erna, als het wel een piekwijk is? In mijn wijk zijn het vooral Liander (onderhoud aan het netwerk), de gemeente en de plaatselijke woningbouwvereniging die er een handje van hebben om mailings op een daldag mee te geven. Ik heb wel eens bij een TL geïnformeerd hoe dat zat, en hij gaf aan dat het dan ws. toch 24 uurs post was. Ik vind het dan wel vreemd dat ik dan zo'n mailing op vrijdag in mijn X-wijk krijg en op zaterdag (dezelfde mailing dus) in de Y-wijk, Dat komt dan niet heel erg 24-uurs op mij over. Dan zou toch alles op dezelfde dag er bij moeten zitten, of een wijk nou X of Y is? Aangezien dit ook wel eens gebeurt met tijdschriften (hoewel lang niet zo vaak als met brieven van de woningbouwvereniging, of Bonarius, die de CV-ketels van de woningbouw onderhoudt) heb ik mij ook wel eens afgevraagd of er niet gewoon fouten worden gemaakt bij Voorbereiden of in het SC. Dat men eventjes vergeet welke wijk ook alweer piek of dal was, niet goed op het containerlabel heeft gekeken, of op een verkeerde knop gedrukt. Ik loop zo'n mailing dan wel gewoon weg, ook op een daldag, maar ik druk vervolgens wel extra stevig op de plusknop
Ik mag hopen tegen 300% vergoeding dan...quote:Op dinsdag 19 april 2022 17:19 schreef the_X het volgende:
Ik dacht trouwens op Facebook gelezen te hebben dat er gisteren (2de paasdag) mensen wijken hebben weggelopen
wat valt er nog te sorteren dan?quote:Op woensdag 20 april 2022 18:55 schreef Cupfighter het volgende:
Ik ga zaterdag bij een concurrent van Post NL werken om te sorteren maar daar krijg ik dus Post NL wijken, blijkbaar wijken die niet weggelopen kunnen worden
De wijken komen daar vanuit Arnhem in zakken naar ons en wij moeten ze sorteren, en worden dan door onze postbodes bezorgdquote:Op donderdag 21 april 2022 04:59 schreef liedetector het volgende:
[..]
wat valt er nog te sorteren dan?
je bedoeld voorbereiden?quote:Op donderdag 21 april 2022 19:26 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
De wijken komen daar vanuit Arnhem in zakken naar ons en wij moeten ze sorteren, en worden dan door onze postbodes bezorgd
sorteren is toch dat het per wijk aankomt, dat wordt gewoon in arnhem al gedaan, hoe je het voorbereid maakt niet uit, het blijft voorbereidenquote:Op vrijdag 22 april 2022 08:50 schreef Bezorgertje het volgende:
Misschien wil de sociale werkplaats wel echt gesorteerd hebben. Geen combi- of triple bundel en machinefouten eruit bv..
Echt benieuwd naar de Cao deadline, staak graag mee.
Ja oke voorbereiden, je hebt gelijkquote:Op vrijdag 22 april 2022 02:49 schreef liedetector het volgende:
[..]
je bedoeld voorbereiden?
Ik weet wel dat wij een carré hebben wat naar een sociale werkplaats gaat....(zo wordt het aan ons verkocht ieg, maar gesorteerd is het al)
dan begrijp ik m weerquote:Op vrijdag 22 april 2022 10:54 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Ja oke voorbereiden, je hebt gelijk
Ik vind het erg apart dat ze het alleen over dinsdag hebben in de berichtgeving, X wijken worden dal en Y wordt piek maar uh waar blijft dan al die post van de X wijken?!? (Ja natuurlijk gaat dat naar de donderdag maar daar hoor je ze niet over...)quote:Op donderdag 21 april 2022 22:39 schreef V__L_N het volgende:
Dus door die verschuiving piek en dal volgende week, gaan alle tvgidsen plus de bladen plus de makro naar de donderdag. Dat wordt gewoon een tering lading waar je niet doorheen gaat komen.
Ze wilde ook niet dat dat erg aan de grote klok gaat. Iedere X bezorger weet dat je je die donderdag de klere gaat lopen. Als ze er op dinsdag 1 uur af halen moet die ergens anders er weer bij want die post verdwijnt niet.quote:Op vrijdag 22 april 2022 15:47 schreef the_X het volgende:
[..]
Ik vind het erg apart dat ze het alleen over dinsdag hebben in de berichtgeving, X wijken worden dal en Y wordt piek maar uh waar blijft dan al die post van de X wijken?!? (Ja natuurlijk gaat dat naar de donderdag maar daar hoor je ze niet over...)
als ze kien waren gewoon di x en y piek do ga je echt stuk in de x,iedere do is het al veel, plus dit erbijquote:Op vrijdag 22 april 2022 16:10 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Ze wilde ook niet dat dat erg aan de grote klok gaat. Iedere X bezorger weet dat je je die donderdag de klere gaat lopen. Als ze er op dinsdag 1 uur af halen moet die ergens anders er weer bij want die post verdwijnt niet.
In de bijzonderheden overzicht staat het wel verstopt, de verschuivingen:
X-wijken krijgen op deze zaterdag de
NPL 1 miljoen stuks handpost (selfmailer) 15 gram
NPL 1 miljoen stuks machinepost
Op donderdag zitten de:
Makro 393.000 stuks handpost 98 gram
Consumentengids 284.000 stuks handpost 115 gram
Happy Days magazine 278.000 stuks handpost 99 gram
ABN Amro 763.000 stuks machinepost
Lookbook Voorjaar (Nelson) 284.000 stuks handpost 98 gram
Mikro / Tros Kompas / TVKrant / Televizier do
EO Visie / Donald Duck / Libelle / Margriet do
Vandaag ook heel weinig grote post. Waar dat dan is gebleven?quote:Op vrijdag 22 april 2022 21:52 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
als ze kien waren gewoon di x en y piek do ga je echt stuk in de x,iedere do is het al veel, plus dit erbij
quote:Op zaterdag 23 april 2022 16:01 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Vandaag ook heel weinig grote post. Waar dat dan is gebleven?
Overigens mijn Y collega vond het heel goed geregeld, X collega's moeten maar niet zeuren. Dus maar even uitgelegd dat Y wijken nu echt wel heel veel voordeel hebben. Ipv 1,5 en 3 uur krijgt ze nu 3 en 3 uitbetaald. Terwijl ik ipv 3,5 en 2 nu 2 en 2 uitbetaald krijg. Dus ze vangt 6 uur salaris ipv 4,5 en ik ontvang 4 uur salaris ipv 5,5. Nou daar had ze ook recht op want X wijk bezorgers werden toch al ontzien... Mijn mond viel open. Dus ik nog een keer uitgelegd dat ze straks geen extra zware dag heeft, maar dat ik wel een dubbel zware dag had door deze onlogische schuiving. Nou haar probleem was het niet.
Van je collega's moet je het hebben.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Het is niet zo dat de Y-lopers bevoordeeld worden, maar de X-lopers worden wel benadeeld.quote:Op zaterdag 23 april 2022 16:01 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Vandaag ook heel weinig grote post. Waar dat dan is gebleven?
Overigens mijn Y collega vond het heel goed geregeld, X collega's moeten maar niet zeuren. Dus maar even uitgelegd dat Y wijken nu echt wel heel veel voordeel hebben. Ipv 1,5 en 3 uur krijgt ze nu 3 en 3 uitbetaald. Terwijl ik ipv 3,5 en 2 nu 2 en 2 uitbetaald krijg. Dus ze vangt 6 uur salaris ipv 4,5 en ik ontvang 4 uur salaris ipv 5,5. Nou daar had ze ook recht op want X wijk bezorgers werden toch al ontzien... Mijn mond viel open. Dus ik nog een keer uitgelegd dat ze straks geen extra zware dag heeft, maar dat ik wel een dubbel zware dag had door deze onlogische schuiving. Nou haar probleem was het niet.
Van je collega's moet je het hebben.
De bevoordeling en benadeling zitten niet puur in het verschuiven van de post, maar wel puur in de uren.quote:Op zondag 24 april 2022 01:02 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik ben het niet helemaal met je eens. Het is niet zo dat de Y-lopers bevoordeeld worden, maar de X-lopers worden wel benadeeld.
De Y-wijken hebben normaal gesproken woensdag en vrijdag piek, en nu dinsdag en vrijdag. Dus dat ze op dinsdag meer tijd krijgen is logisch, omdat ze ook meer post hebben die dag. Als PostNL die omdraaiing niet had gedaan, dan hadden de Y-wijken maar 1 piekdag gehad, en dan waren ze helemaal door hun hoeven gezakt.
Voor de X-lopers wordt het inderdaad zwaarder, want die hebben straks 2 piekdagen ipv 3. Het is dus wel gek dat er op dinsdag bij hun wel tijd af gaat, maar dat dit er op donderdag niet bij komt. Maar gelukkig zit er een mooie plusknop in de app waarmee wij dit onrecht zelf ongedaan kunnen maken.![]()
Hier is er bij het overgaan naar de x en y wel heel goed gekeken naar hoe groot die wijken waren hoor. Alle echt zware wijken werden bij voorbaat al x. De y zijn allemaal kleinere wijken of bv wijken met weinig voortuinen. De x zaterdagen zijn ook nooit volledige piekdagen geweest. Eigenlijk klopt de verdeling altijd netjes wel of is er (zoals bij mijn y collega) zelfs minder post op die piekdagen. In het begin was het lastig omdat je nog wel eens met grote verspreidingen liep te rommelen. Maar dingen als de postcodeloterij boeken gaan al jaren alleen maar op de doordeweekse dagen, dus die verdeling is tegenwoordig ook gelijk.quote:Op zich snap ik de gedachtegang van jouw Y-collega wel. Want wie bij de overgang van het oude piek-dalsysteem naar het X/Y-model zijn wijk in een Y-wijk zag veranderen werd met een flinke verzwaring van de piekdagen geconfronteerd, terwijl voor degenen die een X-wijk kregen in feite alles bij het oude bleef. Dat zou je dus kunnen opvatten als het "ontzien" van deze mensen.
Maar zoals je hebt kunnen lezen is PostNL sowieso van plan om ook bij de X-wijken het aantal piekdagen naar 2 terug te brengen. De X-wijken zijn straks op di en do piek, en op wo, vr en za dal. Dus dan kunnen we volgende week vast ervaren hoe dat zal zijn.
Bij ons is bij de indeling naar X en Y totaal niet gekeken naar de grootte van de wijken. Het is puur op postcode gegaan. En helaas lagen onze 3 grootste wijken allemaal in het postcodegebied dat Y-werd.quote:Op zondag 24 april 2022 14:30 schreef V__L_N het volgende:
[..]
De bevoordeling en benadeling zitten niet puur in het verschuiven van de post, maar wel puur in de uren.
Ik heb op mijn rooster 14,5 uur staan normaal. Volgende week is dat 11 uur + 2 uur VOF = 13 uur (-1,5)
Mijn collega heeft 11.5 uur staan normaal. Volgende week heeft ze 10 uur + 3,5 uur VOF = 13.5 uur (+2)
Dus mijn collega krijgt deze week 2 uur meer betaald dan anders en ik krijg 1,5 uur minder betaald dan anders. Als het eerlijk was gegaan dan waren die dagen echt compleet omgeruild, maar dat kan niet door het 13 weeks gemiddelde wat gebruikt wordt.
Daarnaast betekend dat nu dat ik dus ergens 1,5 uur moet gaan bijplussen. Maar je weet nu al dat er heus ergens een afrondingsverschil zit en er dus ergens wel 20 of 30 minuten afvalt die niet geplust wordt. Want zo recht op gaat het niet. Overigens betekend dit nog steeds dat de mensen met een X straks door hun hoeven zakken ipv de mensen met een y. Want de post van dinsdag wordt vrijwel 1 op 1 verplaatst naar de donderdag. Dat betekend in mijn geval 4 tassen post van dinsdag + 5 tassen van donderdag is 9 tassen post zonder de pakjes op donderdag. Ik zeg niet dat ze niet iets moeten doen met zo'n extra vrije dag. Maar moet dat kost nu de mensen met X wijken wel heel veel en dat is geen gezeur.
[..]
Hier is er bij het overgaan naar de x en y wel heel goed gekeken naar hoe groot die wijken waren hoor. Alle echt zware wijken werden bij voorbaat al x. De y zijn allemaal kleinere wijken of bv wijken met weinig voortuinen. De x zaterdagen zijn ook nooit volledige piekdagen geweest. Eigenlijk klopt de verdeling altijd netjes wel of is er (zoals bij mijn y collega) zelfs minder post op die piekdagen. In het begin was het lastig omdat je nog wel eens met grote verspreidingen liep te rommelen. Maar dingen als de postcodeloterij boeken gaan al jaren alleen maar op de doordeweekse dagen, dus die verdeling is tegenwoordig ook gelijk.
Sommige regiomanagers hebben beroerde keuzes gemaakt.quote:Op zondag 24 april 2022 15:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Bij ons is bij de indeling naar X en Y totaal niet gekeken naar de grootte van de wijken. Het is puur op postcode gegaan. En helaas lagen onze 3 grootste wijken allemaal in het postcodegebied dat Y-werd.
En heel postbodegebied indelen als Y, dat is wel een hele rare keuze zeg..quote:Op zondag 24 april 2022 15:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Bij ons is bij de indeling naar X en Y totaal niet gekeken naar de grootte van de wijken. Het is puur op postcode gegaan. En helaas lagen onze 3 grootste wijken allemaal in het postcodegebied dat Y-werd.
Tja, als de bonden maar 4,8% vragen is dit bod van PostNL nog niet eens zo slecht. Het is veel minder dan de inflatie, maar noem mij 1 werkgever die momenteel 11% loonsverhoging biedt (een enkele horeca-uitbater daargelaten). Ik ben vooral benieuwd naar de beloofde verhoging van de postbezorgersvergoeding, die moet in mijn ogen minstens verdubbeld worden, want je moet nu in feite geld betalen om te mogen werken.quote:Op zondag 1 mei 2022 14:16 schreef ophaling10 het volgende:
wat is het hier weer akelig stil,zeker na zo'n "mooi loonbod"
Heb er 5 jaar gewerkt als postbezorger, maar nooit een uitnodiging hiervoor gehad. Lijkt me wel intressant....quote:Op zaterdag 7 mei 2022 16:23 schreef Bezorgertje het volgende:
Helaas kan ik je niet helpen. Om de paar jaar wordt er hier wel een excursie gehouden waar je een rondleiding bij die sorteermachines krijgt. Dis als je bij postnl werkt krijg je misschien wel ooit de kans.
Het is ook nog geen 5,4% het kan nog veel lager uitvallen. De postbezorgers vergoeding gaat naar 2,50. Eventueel kun je dan nog een fietsvergoeding krijgen dat je er iets op vooruit gaat. Maar bv niet als je een elektrische fiets hebt of loopt.quote:Op dinsdag 10 mei 2022 23:25 schreef Rafierafie het volgende:
Wat een smeerlappen zijn het om wéér in de eerste maanden van de looptijd geen loonsverhoging door te voeren. Dat trucje flikten ze de vorige keer ook al.
De gemiddelde loonsverhoging is 5,4% over de gehele looptijd, in plaats van de "ruim acht procent" die ze ons voorschotelen.
En wie wil er in godsnaam 's avonds gaan rondlopen? Leuk in de donkere maanden. Niet praktisch en vooral ook niet veilig. Hoe verzinnen ze het?
De bvpp zal er hoe dan ook wel weer mee akkoord gaan. Daar twijfel ik niet aan.
Het is niet heel duidelijk aangegeven, maar de postbezorgersvergoeding wordt inderdaad 2,50. Daarbovenop komt nog een fietsvergoeding volgens het volgende schema:quote:Op woensdag 11 mei 2022 01:06 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Het is ook nog geen 5,4% het kan nog veel lager uitvallen. De postbezorgers vergoeding gaat naar 2,50. Eventueel kun je dan nog een fietsvergoeding krijgen dat je er iets op vooruit gaat. Maar bv niet als je een elektrische fiets hebt of loopt.
Echt de postnl denkt dat ze het personeel voor het uitkiezen heeft. Maar hier is de 1/3 van de wijken inmiddels open.
Er zal zeer waarschijnlijk ook niet eens een minimale avonduren toeslag komenquote:Op dinsdag 10 mei 2022 23:25 schreef Rafierafie het volgende:
En wie wil er in godsnaam 's avonds gaan rondlopen? Leuk in de donkere maanden. Niet praktisch en vooral ook niet veilig. Hoe verzinnen ze het?
De bvpp zal er hoe dan ook wel weer mee akkoord gaan. Daar twijfel ik niet aan.
Die gedachtegang snap ik niet helemaal. BVPP en CNV zullen alleen de nieuwe CAO ondertekenen als de meerderheid van hun leden hiermee instemt. Ik denk dan ook niet dat in dat geval veel leden van BVPP en CNV naar het FNV zullen overstappen, want als zij deze CAO niet willen, dan zouden ze toch massaal tegen stemmen?quote:Op vrijdag 13 mei 2022 17:10 schreef Bladblazer het volgende:
[..]
Er zal zeer waarschijnlijk ook niet eens een minimale avonduren toeslag komen![]()
De BVPP en CNV hebben allebei het principeakkoord ondertekend.
Als collega's lid zijn van deze vakbonden zou ik adviseren het lidmaatschap op te zeggen en over te stappen naar FNV..
Het gaat mij ook niet alleen om het nieuwe CAO, maar ook hoe de BVPP en CNV in veel meer zaken makkelijker meegaan met het bedrijf, ook in de OR. En de leden moeten natuurlijk over het CAO stemmen, maar voor zover ik weet adviseren BVPP en CNV tot nu toe elke keer om positief te stemmen. Nooit een negatief of neutraal stemadvies.quote:Op zaterdag 14 mei 2022 23:36 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Die gedachtegang snap ik niet helemaal. BVPP en CNV zullen alleen de nieuwe CAO ondertekenen als de meerderheid van hun leden hiermee instemt. Ik denk dan ook niet dat in dat geval veel leden van BVPP en CNV naar het FNV zullen overstappen, want als zij deze CAO niet willen, dan zouden ze toch massaal tegen stemmen?
De FNV contributie is inderdaad een stuk hoger, maar mensen met een lager inkomen hoeven minder te betalen:quote:Op zaterdag 14 mei 2022 23:36 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Daar komt bij dat de contributie bij het FNV een veelvoud bedraagt van dat bij de BVPP, en het FNV bovendien (binnen PostNL) maar een kleine bond is, die dus minder kan bereiken. Ze geven het zelf al aan op hun eigen site: Hun handtekening onder de nieuwe CAO is niet eens nodig,
Ah dit had ik nog niet meegekregen.quote:Op zaterdag 14 mei 2022 23:36 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Sterker nog: Op hun eigen site lijkt het zelfs alsof ze ook de eigen leden, tussen de regels door, adviseren toch maar voor te stemmen. Zo geven ze aan dat gezien de omstandigheden dit het beste CAO-resultaat is, je met tegenstemmen de CAO niet tegen houdt en alleen maar bereikt dat het FNV tijdens de looptijd van de CAO buitenspel komt te staan als gesprekspartner bij pilots en dergelijke.
(zie: https://www.fnv.nl/nieuws(...)gsresultaat-cao-post)
Bij het salaris van juniquote:Op dinsdag 17 mei 2022 20:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wanneer is eigenlijk die winstuitkering?
Neeh joh mensen met een X-wijk kunnen makkelijk zonder extra piekdag, dat weet je tochquote:Op dinsdag 17 mei 2022 20:33 schreef the_X het volgende:
Even tussendoor, heeft er al iemand iets gehoord over eventuele verschuivingen van X wijken volgende week ivm Hemelvaartsdag?
9 weken, vroeger was dat toch veel korter?!quote:Op donderdag 19 mei 2022 16:17 schreef V__L_N het volgende:
Zomderdal tijden... De botte bijl mag er weer in:
26 27 juni – 3 juli -4
27 4 juli – 10 juli -5
28 11 juli – 17 juli -11
29 18 juli – 24 juli -14
30 25 juli – 31 juli -15
31 1 aug – 7 aug -16
32 8 aug – 14 aug -15
33 15 aug – 21 aug -13
34 22 aug – 28 aug -10
Vreemd genoeg beginnen we twee weken voor de vakanties al met zomerdal, maar eindigen we voordat alle vakanties zijn afgelopen. (zuid loopt nog een week door).
quote:Fietsvergoeding voor postbezorgers die met hun eigen fiets bezorgen, met mogelijkheid tot declareren als deze niet kostendekkend is
Wat een quatsch. Die vergoeding is per definitie niet kostendekkend. In welke parallelle wereld is het wel mogelijk om voor maximaal 126 euro per jaar én te reserveren voor de vervanging van een fiets én ook nog eens reparaties en versleten onderdelen te betalen?quote:De fietsvergoeding wordt in beginsel voldoende geacht voor al het onderhoud en vervanging van de
fiets
Volgens mij is het al een paar jaar 9 weken, maar die kortingspercentages worden wel steeds hoger. Uiteraard weer een slimmigheidje van PostNL om mensen te dwingen extra wijken te lopen omdat ze anders (op papier, gebaseerd op de gekorte basistijden) in de min komen.quote:Op donderdag 19 mei 2022 21:10 schreef the_X het volgende:
[..]
9 weken, vroeger was dat toch veel korter?!
Als je je fiets van een junk koopt en alle reparaties zelf kunt uitvoeren, dan zou je het misschien netaan redden.quote:Op donderdag 19 mei 2022 22:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
[..]
Wat een quatsch. Die vergoeding is per definitie niet kostendekkend. In welke parallelle wereld is het wel mogelijk om voor maximaal 126 euro per jaar én te reserveren voor de vervanging van een fiets én ook nog eens reparaties en versleten onderdelen te betalen?
Dat lukt je zelfs bij lange na niet eens als je geen post bezorgt.
9 weken was vorig jaar ook al. De jaren daarvoor was het 8 weken. Maar het rare is dat ie nu niet meer met de vakantie mee loopt. Zuid heeft nog een week vakantie na die tijdvakken.quote:Op donderdag 19 mei 2022 23:43 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Volgens mij is het al een paar jaar 9 weken, maar die kortingspercentages worden wel steeds hoger. Uiteraard weer een slimmigheidje van PostNL om mensen te dwingen extra wijken te lopen omdat ze anders (op papier, gebaseerd op de gekorte basistijden) in de min komen.
niets raars aan. De tabel bijzondere beloningen wordt gevolgd en het hangt van jouw (vorige en/of door PostNL ingestelde) jaarloon af wat je afdraagt. Als dat te weinig is moet je bij de inkomstenbelasting nog wat afdragen en anders kun je wat terugkrijgen.quote:Op zondag 22 mei 2022 07:49 schreef liedetector het volgende:
Meer mensen hier die over vakantiegeld ineens een hele rare hoge loonheffing moeten afdragen?
De afgelopen 2 jaar hadden we idd niet zo'n hoge loonheffing. Daarvoor wel en nu ineens ook weer. Geen idee waarom.quote:Op zondag 22 mei 2022 07:49 schreef liedetector het volgende:
Meer mensen hier die over vakantiegeld ineens een hele rare hoge loonheffing moeten afdragen?
Dat ligt aan je jaarloon bijzonder tarief. Dit jaar zijn er 8 verschillende schijven met verschillende bijzonder tarieven. Inderdaad bedacht om mensen te behoeden om bij de jaarlijkse aangifte te veel te moeten laten bijbetalen. Echter alles valt of staat met het juist inschatten van je 2022 jaarloon.quote:Op zondag 22 mei 2022 11:26 schreef V__L_N het volgende:
[..]
De afgelopen 2 jaar hadden we idd niet zo'n hoge loonheffing. Daarvoor wel en nu ineens ook weer. Geen idee waarom.
Volgens mij was het langer geleden zelfs 6 of 7 weken. Ik vind ook dat PostNL er wel extreem veel af haalt, en dan krijgen we waarschijnlijk toch weer allemaal loterijen zooi e.d. dat er weer geplust moet worden. En dan met kerst extreem druk maar de percentages die er dan bij komen zijn een stuk minder extreemquote:Op vrijdag 20 mei 2022 15:28 schreef V__L_N het volgende:
[..]
9 weken was vorig jaar ook al. De jaren daarvoor was het 8 weken. Maar het rare is dat ie nu niet meer met de vakantie mee loopt. Zuid heeft nog een week vakantie na die tijdvakken.
Die lage tijden zijn ook wel echt heel extreem. Ik vraag me ook af of het echt haalbaar is altijd. Ik zak in die 9 weken 10 uur onder mijn contract uit. Dat is wel extreem veel. Ben wel blij dat ik mijn contract heb laten verhogen met een uur per week. Nu is het de postnl z'n probleem ipv dat ze het gewoon van m'n overuren afhalen en ik gewoon iets van 9 uur minder betaald krijg.
het is vooral ongeveer 600 euro hoger dan vorig jaar en in januari hadden ze hetzelfde probleem en hebben ze dat weer recht getrokken omdat het gewon in het systeem al mis ging over het loon, maar bij jou misschien niet! (met als edit zelfs toen kreeg ik nog 1500 euro terug)quote:Op zondag 22 mei 2022 10:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
niets raars aan. De tabel bijzondere beloningen wordt gevolgd en het hangt van jouw (vorige en/of door PostNL ingestelde) jaarloon af wat je afdraagt. Als dat te weinig is moet je bij de inkomstenbelasting nog wat afdragen en anders kun je wat terugkrijgen.
ik vind een procent of 40 best buitensporig (over een schaal twee met minder dan fulltime)quote:Op zondag 22 mei 2022 11:26 schreef V__L_N het volgende:
[..]
De afgelopen 2 jaar hadden we idd niet zo'n hoge loonheffing. Daarvoor wel en nu ineens ook weer. Geen idee waarom.
Bij mij is het precies andersom. Dit jaar is er ruim 37% ingehouden terwijl er vorig niets aan belasting werd ingehouden. Het gevolg was dat ik over 2021 nog een leuke rekening van de belastingdienst kreeg na mijn aangifte.quote:Op dinsdag 24 mei 2022 13:02 schreef Bladblazer het volgende:
Ik zie dat er bij mij juist deze keer niks aan loonheffing is afgetrokken, alleen een euro ofzo voor Premie PAWWVolgens mij had ik vorige keer nog iets van 35% eraf.
Maar dat van januari kwam doordat ze de meeruren en de TOT onterecht via het bijzondere tarief hadden belast. Vakantiegeld valt wel gewoon in het bijzonder tarief dus dat klopt welquote:Op zondag 22 mei 2022 18:32 schreef liedetector het volgende:
[..]
het is vooral ongeveer 600 euro hoger dan vorig jaar en in januari hadden ze hetzelfde probleem en hebben ze dat weer recht getrokken omdat het gewon in het systeem al mis ging over het loon, maar bij jou misschien niet! (met als edit zelfs toen kreeg ik nog 1500 euro terug)
https://www.fnv.nl/nieuws(...)ezorgers-is-een-feitquote:Op woensdag 25 mei 2022 08:29 schreef Rafierafie het volgende:
[..]
Bij mij is het precies andersom. Dit jaar is er ruim 37% ingehouden terwijl er vorig niets aan belasting werd ingehouden. Het gevolg was dat ik over 2021 nog een leuke rekening van de belastingdienst kreeg na mijn aangifte.
Hoe het allemaal precies werkt met het bijzonder tarief kun je hier lezen.
Huh, ik heb van FNV helemaal geen bericht gehad dat ik kon stemmen, ik dacht dat dat nog er aan kwam..quote:Op woensdag 25 mei 2022 19:30 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
https://www.fnv.nl/nieuws(...)ezorgers-is-een-feit
dat is volgens mij ook allemaal niet goed gegaan met die stemmingen,hoe kun je nu voor stemmen.quote:Op woensdag 25 mei 2022 20:02 schreef Bladblazer het volgende:
[..]
Huh, ik heb van FNV helemaal geen bericht gehad dat ik kon stemmen, ik dacht dat dat nog er aan kwam..
Ik heb ook tegen gestemt. Maar je stemt tegen voor de vorm. De meeste mensen zijn toch geen lid van de vakbond en de postnl werkt dat ook bewust tegen.quote:Op woensdag 25 mei 2022 20:46 schreef ophaling10 het volgende:
[..]
dat is volgens mij ook allemaal niet goed gegaan met die stemmingen,hoe kun je nu voor stemmen.
ja dat is incorrect,ze hadden er beter 16% (per direct ingaan)van kunnen maken.quote:Op donderdag 26 mei 2022 11:22 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Ik heb ook tegen gestemt. Maar je stemt tegen voor de vorm. De meeste mensen zijn toch geen lid van de vakbond en de postnl werkt dat ook bewust tegen.
Ik vermoed dat er pas problemen ontstaan als straks de minimumlonen wel versneld omhoog gaan. Dan gaan de hoge schalen maar een paar dubbeltjes meer verdienen dan de onervaren krachten.
In feite maakt het niet uit hoe veel mensen lid zijn van een bond. De leden brengen hun stem uit. Als de meerderheid van de leden voor stemt is de nieuwe CAO een feit. Als de meerderheid van de leden had tegengestemd was de CAO er niet gekomen, zelfs al is de meerderheid van de postbezorgers geen lid van een bond.quote:Op donderdag 26 mei 2022 11:22 schreef V__L_N het volgende:
[..]
Ik heb ook tegen gestemt. Maar je stemt tegen voor de vorm. De meeste mensen zijn toch geen lid van de vakbond en de postnl werkt dat ook bewust tegen.
Ik vermoed dat er pas problemen ontstaan als straks de minimumlonen wel versneld omhoog gaan. Dan gaan de hoge schalen maar een paar dubbeltjes meer verdienen dan de onervaren krachten.
Het is nog steeds 8 uur, het moet expliciet ingetrokken worden. Nu ook extra grappig dat ze in het nieuwe CAO een pilot hebben om tot 8 uur te bezorgen, ook voor bestaande medewerkers, terwijl wij dat dus al mogen.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 08:20 schreef V__L_N het volgende:
Weet iemand hier of je nog steeds tot 8 uur mag bezorgen? Of is het inmiddels weer 6 uur?
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als PostNL het hoger beroep verliestquote:Op donderdag 2 juni 2022 19:51 schreef the_X het volgende:
Kabinet had overname Sandd door PostNL niet mogen goedkeuren.
https://www.nu.nl/economi(...)ogen-goedkeuren.html
Ik denk niet zo heel veel. Het is niet meer terug te draaien. PostNL heeft alle aandelen van Sandd overgenomen voor 130 miljoen. Je kunt de voormalige aandeelhouders van Sandd moeilijk dwingen deze aandelen weer terug te kopen. Sandd bestaat niet meer. Er zijn geen medewerkers meer van Sandd, de auto's en gebouwen zijn verkocht, de sorteermachines ontmanteld en opgehaald door de oud-ijzerboer.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 11:43 schreef Bladblazer het volgende:
[..]
Het is nog steeds 8 uur, het moet expliciet ingetrokken worden. Nu ook extra grappig dat ze in het nieuwe CAO een pilot hebben om tot 8 uur te bezorgen, ook voor bestaande medewerkers, terwijl wij dat dus al mogen.
[..]
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als PostNL het hoger beroep verliest
Ja terugdraaien is inderdaad onmogelijk, en die tarieven van Sandd waren ook niet houdbaar. Ik ben inderdaad wel benieuwd of er nog iets van schadevergoeding of verandering van de postwet komt.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 15:07 schreef Kramerica-Industries het volgende:
[..]
Ik denk niet zo heel veel. Het is niet meer terug te draaien. PostNL heeft alle aandelen van Sandd overgenomen voor 130 miljoen. Je kunt de voormalige aandeelhouders van Sandd moeilijk dwingen deze aandelen weer terug te kopen. Sandd bestaat niet meer. Er zijn geen medewerkers meer van Sandd, de auto's en gebouwen zijn verkocht, de sorteermachines ontmanteld en opgehaald door de oud-ijzerboer.
De rechter had net zo goed kunnen beslissen dat de Zuiderzee destijds onrechtmatig is droog gelegd.
De enige mogelijke uitkomst, in mijn optiek, is dat PostNL (of de overheid: want die zijn degenen die de fout zijn ingegaan) aan mogelijke gedupeerden een schadevergoeding moet betalen. Of dat de eisen in de postwet mbt de tariefontwikkeling van PostNL nog strenger worden, om te voorkomen dat PostNL zijn monopoliepositie op de briefpostmarkt gaat misbruiken.
Wat ik trouwens niet helemaal begrijp is dat zowel de rechter als de eisers in deze zaak niet lijken te beseffen dat de oude situatie onhoudbaar was. Natuurlijk balen ze dat de lage prijzen van Sandd verleden tijd zijn, maar ze snappen blijkbaar niet dat die tarieven niet waren vol te houden. Sandd verdiende amper nog wat aan de postbezorging, daarom wilde Sandd ook zo graag overgenomen worden. Als de overname niet was doorgegaan dan had Sandd nu waarschijnlijk al op de rand van het faillissement gebalanceerd.
Klopt en hoewel NRP2 niet overal ingevoerd gaat worden, gaan ze wel overal nieuwe, grotere wijken maken met behulp van het al 3x eerder geflopte Georoute dat nu is omgedoopt in "Efficient Bezorgen" in een poging om ons om de tuin te leiden. Dus die wijken van 4 tot 5 uur gaan wel overal door, maar de elektrische fietsen waarschijnlijk niet, dus je mag nog steeds grotendeels voor eigen rekening je eigen fiets vernaggelen.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:54 schreef Bladblazer het volgende:
Zaterdag gaat voor alle wijken een daldag worden en het 3 bundel systeem komt er nu definitief aan..
Die handpost bij de pakketjes zou wel maximaal 10 stuks per wijk zijn maar dat moet ik nog zien..
wat te denken met gigaveel sneeuw/gladheid,kun je voor een paar knaken weer de hele dag aan het werk.quote:Op zondag 3 juli 2022 22:17 schreef zerebus het volgende:
Ik ben nog wel benieuwd hoe ze dat willen gaan doen als er hier niemand wijken van 4 uur wil gaat lopen. Verder vraag ik me af hoe ze dat met de kerst willen gaan doen, ik heb iig nog niet meegemaakt dat er echt tijd bij de wijken kwam, hooguit dat ze op daldagen als piekdagen op het rooster zetten, maar een piekdag van 4-5 uur wordt met de kerst zo 6-7 uur. Ik vind het ook wel een beetje tegenstrijdig met eerdere beweringen dat ze willen dat studenten dit werk als bijbaan gaan doen.
Ik vind het dan ergens toch wel grappig om te zien hoe het kaartenhuis na jaren van slecht beleid aan het instorten is. Alleen is het wel zaak je rug recht te houden en je niet onder druk te laten zetten om meer te gaan doen dan je al deed.
Geen overlappende bezorgkoppels meer en daardoor ook geen extreme pieken. Met name de woensdag wil nu nog wel eens bijzonder druk zijn.quote:Op maandag 4 juli 2022 18:09 schreef Bladblazer het volgende:
Inderdaad ja...
Ook apart dat er nog maar 2 bezorgkoppels overblijven. Vrijdag-zaterdag valt natuurlijk weg met zaterdag als daldag, maar waarom ook Woensdag-donderdag?
Je houdt altijd wat uitschieters door fouten van de drukker of de codeermachines, maar wat er nu 's ochtends nog aan post verwerkt wordt, komt er al aardig bij in de buurt.quote:Op zaterdag 2 juli 2022 10:54 schreef Bladblazer het volgende:
Zaterdag gaat voor alle wijken een daldag worden en het 3 bundel systeem komt er nu definitief aan..
Die handpost bij de pakketjes zou wel maximaal 10 stuks per wijk zijn maar dat moet ik nog zien..
Ah ja dat is wel fijn. Ben idd vrijdag vaak sneller klaar met de piekwijk terwijl die dan meer basistijd heeft dan woensdag.quote:Op maandag 4 juli 2022 19:14 schreef Bebop het volgende:
[..]
Geen overlappende bezorgkoppels meer en daardoor ook geen extreme pieken. Met name de woensdag wil nu nog wel eens bijzonder druk zijn.
[..]
Bij ons hebben ze alle open lopen voor de komende weken gepubliceerd, en het is de bedoeling dat je daar dan zelf op gaat bieden. Wie niet biedt en in de min komt loopt het risico dat hij lopen krijgt toegewezen. Ik vind dit wel een goed systeem, want nu kun je zelf kiezen op welke dagen je extra loopt en wijken selecteren die je kent en die in de buurt liggen van de wijken die je al hebt.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:52 schreef V__L_N het volgende:
Vooral prettig dat je totaal blind moet bestellen. Niemand heeft een idee van modellen of materiaal.
Hoe gaat het bij jullie met de zomerdal? Ik kreeg een telefoontje van mijn planner dat ik in de min ging staan en dat ik zelf maar even met mijn collega wat moest afspreken. Toen heb ik maar even gevraagd wie de planner was. En daarna moest ik dan zelf maar met de tl bellen, want ik wilde niet... Echt hoor.
Ik bestel niks. Ik wacht wel af wat collega's binnen krijgen voordat ik mijn punten verspil aan waardeloos materiaal. De laatste jeans uit de TNT-tijd waren van hele dikke spijkerstof. Bloedheet en als je nat regende duurde het 24 uur voordat de broek weer een beetje droog was. En de afritsbroek was van zweterig polyesther.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:52 schreef V__L_N het volgende:
Vooral prettig dat je totaal blind moet bestellen. Niemand heeft een idee van modellen of materiaal.
Inderdaad apart dat er verder nog niks bekend is over de broeken. Mogelijk is dat ook nog niet definitief/besloten omdat ze pas sinds het nieuwe CAO zijn gaan kijken naar het laten maken van nieuwe broeken. Ze zouden ook vanaf 1 juni te bestellen zijn en uiteindelijk was dat ruim een maand later pas, en dan nog die superlange levertijd. Een collega grapte al dat ze nog kinderen aan het zoeken waren in Bangladesh om voor 2 stuivers die broeken te maken.quote:Op zondag 10 juli 2022 13:52 schreef V__L_N het volgende:
Hoe gaat het bij jullie met de zomerdal? Ik kreeg een telefoontje van mijn planner dat ik in de min ging staan en dat ik zelf maar even met mijn collega wat moest afspreken. Toen heb ik maar even gevraagd wie de planner was. En daarna moest ik dan zelf maar met de tl bellen, want ik wilde niet... Echt hoor.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |