abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204505335
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 02:49 schreef liedetector het volgende:

[..]
je bedoeld voorbereiden?
Ik weet wel dat wij een carré hebben wat naar een sociale werkplaats gaat....(zo wordt het aan ons verkocht ieg, maar gesorteerd is het al)
Ja oke voorbereiden, je hebt gelijk
pi_204505756
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 10:54 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Ja oke voorbereiden, je hebt gelijk
dan begrijp ik m weer ;)
pi_204507416
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 22:39 schreef V__L_N het volgende:
Dus door die verschuiving piek en dal volgende week, gaan alle tvgidsen plus de bladen plus de makro naar de donderdag. Dat wordt gewoon een tering lading waar je niet doorheen gaat komen.
Ik vind het erg apart dat ze het alleen over dinsdag hebben in de berichtgeving, X wijken worden dal en Y wordt piek maar uh waar blijft dan al die post van de X wijken?!? (Ja natuurlijk gaat dat naar de donderdag maar daar hoor je ze niet over...)
  vrijdag 22 april 2022 @ 16:10:13 #229
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_204507581
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 15:47 schreef the_X het volgende:

[..]
Ik vind het erg apart dat ze het alleen over dinsdag hebben in de berichtgeving, X wijken worden dal en Y wordt piek maar uh waar blijft dan al die post van de X wijken?!? (Ja natuurlijk gaat dat naar de donderdag maar daar hoor je ze niet over...)
Ze wilde ook niet dat dat erg aan de grote klok gaat. Iedere X bezorger weet dat je je die donderdag de klere gaat lopen. Als ze er op dinsdag 1 uur af halen moet die ergens anders er weer bij want die post verdwijnt niet.

In de bijzonderheden overzicht staat het wel verstopt, de verschuivingen:
X-wijken krijgen op deze zaterdag de
NPL 1 miljoen stuks handpost (selfmailer) 15 gram
NPL 1 miljoen stuks machinepost

Op donderdag zitten de:
Makro 393.000 stuks handpost 98 gram
Consumentengids 284.000 stuks handpost 115 gram
Happy Days magazine 278.000 stuks handpost 99 gram
ABN Amro 763.000 stuks machinepost
Lookbook Voorjaar (Nelson) 284.000 stuks handpost 98 gram
Mikro / Tros Kompas / TVKrant / Televizier do
EO Visie / Donald Duck / Libelle / Margriet do
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_204511713
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 16:10 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Ze wilde ook niet dat dat erg aan de grote klok gaat. Iedere X bezorger weet dat je je die donderdag de klere gaat lopen. Als ze er op dinsdag 1 uur af halen moet die ergens anders er weer bij want die post verdwijnt niet.

In de bijzonderheden overzicht staat het wel verstopt, de verschuivingen:
X-wijken krijgen op deze zaterdag de
NPL 1 miljoen stuks handpost (selfmailer) 15 gram
NPL 1 miljoen stuks machinepost

Op donderdag zitten de:
Makro 393.000 stuks handpost 98 gram
Consumentengids 284.000 stuks handpost 115 gram
Happy Days magazine 278.000 stuks handpost 99 gram
ABN Amro 763.000 stuks machinepost
Lookbook Voorjaar (Nelson) 284.000 stuks handpost 98 gram
Mikro / Tros Kompas / TVKrant / Televizier do
EO Visie / Donald Duck / Libelle / Margriet do
als ze kien waren gewoon di x en y piek do ga je echt stuk in de x,iedere do is het al veel, plus dit erbij
  zaterdag 23 april 2022 @ 16:01:38 #231
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_204516776
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 april 2022 21:52 schreef ophaling10 het volgende:

[..]
als ze kien waren gewoon di x en y piek do ga je echt stuk in de x,iedere do is het al veel, plus dit erbij
Vandaag ook heel weinig grote post. Waar dat dan is gebleven?

Overigens mijn Y collega vond het heel goed geregeld, X collega's moeten maar niet zeuren. Dus maar even uitgelegd dat Y wijken nu echt wel heel veel voordeel hebben. Ipv 1,5 en 3 uur krijgt ze nu 3 en 3 uitbetaald. Terwijl ik ipv 3,5 en 2 nu 2 en 2 uitbetaald krijg. Dus ze vangt 6 uur salaris ipv 4,5 en ik ontvang 4 uur salaris ipv 5,5. Nou daar had ze ook recht op want X wijk bezorgers werden toch al ontzien... Mijn mond viel open. Dus ik nog een keer uitgelegd dat ze straks geen extra zware dag heeft, maar dat ik wel een dubbel zware dag had door deze onlogische schuiving. Nou haar probleem was het niet.

Van je collega's moet je het hebben.
Je hoeft geen wolf te zijn om te weten dat naast het pad de mooiste bloemen groeien
Loesje
pi_204517914
Ik had het bericht verkeerd gelezen, stukje dat X dal wordt blijkbaar overgeslagen. Ik dacht de post van woensdag wordt verschoven naar dinsdag, wat in mijn ogen betekent dat het BIJ de post van dinsdag komt, niet dat de post van dinsdag magisch verdwijnt en later erbij gegooid wordt zodat je je de klere kan tillen.. Echt een rare keuze van PostNL.

quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 16:01 schreef V__L_N het volgende:

[..]

Overigens mijn Y collega vond het heel goed geregeld, X collega's moeten maar niet zeuren. Dus maar even uitgelegd dat Y wijken nu echt wel heel veel voordeel hebben. Ipv 1,5 en 3 uur krijgt ze nu 3 en 3 uitbetaald. Terwijl ik ipv 3,5 en 2 nu 2 en 2 uitbetaald krijg. Dus ze vangt 6 uur salaris ipv 4,5 en ik ontvang 4 uur salaris ipv 5,5. Nou daar had ze ook recht op want X wijk bezorgers werden toch al ontzien... Mijn mond viel open. Dus ik nog een keer uitgelegd dat ze straks geen extra zware dag heeft, maar dat ik wel een dubbel zware dag had door deze onlogische schuiving. Nou haar probleem was het niet.

|:(
  zondag 24 april 2022 @ 01:02:39 #233
109199 Kramerica-Industries
Bijdehand mannetje
pi_204523487
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 april 2022 16:01 schreef V__L_N het volgende:

[..]

Ik ben het niet helemaal met je eens. Het is niet zo dat de Y-lopers bevoordeeld worden, maar de X-lopers worden wel benadeeld.

De Y-wijken hebben normaal gesproken woensdag en vrijdag piek, en nu dinsdag en vrijdag. Dus dat ze op dinsdag meer tijd krijgen is logisch, omdat ze ook meer post hebben die dag. Als PostNL die omdraaiing niet had gedaan, dan hadden de Y-wijken maar 1 piekdag gehad, en dan waren ze helemaal door hun hoeven gezakt.

Voor de X-lopers wordt het inderdaad zwaarder, want die hebben straks 2 piekdagen ipv 3. Het is dus wel gek dat er op dinsdag bij hun wel tijd af gaat, maar dat dit er op donderdag niet bij komt. Maar gelukkig zit er een mooie plusknop in de app waarmee wij dit onrecht zelf ongedaan kunnen maken. ;)

Op zich snap ik de gedachtegang van jouw Y-collega wel. Want wie bij de overgang van het oude piek-dalsysteem naar het X/Y-model zijn wijk in een Y-wijk zag veranderen werd met een flinke verzwaring van de piekdagen geconfronteerd, terwijl voor degenen die een X-wijk kregen in feite alles bij het oude bleef. Dat zou je dus kunnen opvatten als het "ontzien" van deze mensen.

Maar zoals je hebt kunnen lezen is PostNL sowieso van plan om ook bij de X-wijken het aantal piekdagen naar 2 terug te brengen. De X-wijken zijn straks op di en do piek, en op wo, vr en za dal. Dus dan kunnen we volgende week vast ervaren hoe dat zal zijn. ;)
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  zondag 24 april 2022 @ 14:30:02 #234
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_204526537
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 01:02 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Ik ben het niet helemaal met je eens. Het is niet zo dat de Y-lopers bevoordeeld worden, maar de X-lopers worden wel benadeeld.

De Y-wijken hebben normaal gesproken woensdag en vrijdag piek, en nu dinsdag en vrijdag. Dus dat ze op dinsdag meer tijd krijgen is logisch, omdat ze ook meer post hebben die dag. Als PostNL die omdraaiing niet had gedaan, dan hadden de Y-wijken maar 1 piekdag gehad, en dan waren ze helemaal door hun hoeven gezakt.

Voor de X-lopers wordt het inderdaad zwaarder, want die hebben straks 2 piekdagen ipv 3. Het is dus wel gek dat er op dinsdag bij hun wel tijd af gaat, maar dat dit er op donderdag niet bij komt. Maar gelukkig zit er een mooie plusknop in de app waarmee wij dit onrecht zelf ongedaan kunnen maken. ;)
De bevoordeling en benadeling zitten niet puur in het verschuiven van de post, maar wel puur in de uren.

Ik heb op mijn rooster 14,5 uur staan normaal. Volgende week is dat 11 uur + 2 uur VOF = 13 uur (-1,5)
Mijn collega heeft 11.5 uur staan normaal. Volgende week heeft ze 10 uur + 3,5 uur VOF = 13.5 uur (+2)
Dus mijn collega krijgt deze week 2 uur meer betaald dan anders en ik krijg 1,5 uur minder betaald dan anders. Als het eerlijk was gegaan dan waren die dagen echt compleet omgeruild, maar dat kan niet door het 13 weeks gemiddelde wat gebruikt wordt.

Daarnaast betekend dat nu dat ik dus ergens 1,5 uur moet gaan bijplussen. Maar je weet nu al dat er heus ergens een afrondingsverschil zit en er dus ergens wel 20 of 30 minuten afvalt die niet geplust wordt. Want zo recht op gaat het niet. Overigens betekend dit nog steeds dat de mensen met een X straks door hun hoeven zakken ipv de mensen met een y. Want de post van dinsdag wordt vrijwel 1 op 1 verplaatst naar de donderdag. Dat betekend in mijn geval 4 tassen post van dinsdag + 5 tassen van donderdag is 9 tassen post zonder de pakjes op donderdag. Ik zeg niet dat ze niet iets moeten doen met zo'n extra vrije dag. Maar moet dat kost nu de mensen met X wijken wel heel veel en dat is geen gezeur.

quote:
Op zich snap ik de gedachtegang van jouw Y-collega wel. Want wie bij de overgang van het oude piek-dalsysteem naar het X/Y-model zijn wijk in een Y-wijk zag veranderen werd met een flinke verzwaring van de piekdagen geconfronteerd, terwijl voor degenen die een X-wijk kregen in feite alles bij het oude bleef. Dat zou je dus kunnen opvatten als het "ontzien" van deze mensen.

Maar zoals je hebt kunnen lezen is PostNL sowieso van plan om ook bij de X-wijken het aantal piekdagen naar 2 terug te brengen. De X-wijken zijn straks op di en do piek, en op wo, vr en za dal. Dus dan kunnen we volgende week vast ervaren hoe dat zal zijn. ;)
Hier is er bij het overgaan naar de x en y wel heel goed gekeken naar hoe groot die wijken waren hoor. Alle echt zware wijken werden bij voorbaat al x. De y zijn allemaal kleinere wijken of bv wijken met weinig voortuinen. De x zaterdagen zijn ook nooit volledige piekdagen geweest. Eigenlijk klopt de verdeling altijd netjes wel of is er (zoals bij mijn y collega) zelfs minder post op die piekdagen. In het begin was het lastig omdat je nog wel eens met grote verspreidingen liep te rommelen. Maar dingen als de postcodeloterij boeken gaan al jaren alleen maar op de doordeweekse dagen, dus die verdeling is tegenwoordig ook gelijk.
Loesje
  zondag 24 april 2022 @ 15:04:03 #235
Bijdehand mannetje
pi_204526856
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 14:30 schreef V__L_N het volgende:

[..]
De bevoordeling en benadeling zitten niet puur in het verschuiven van de post, maar wel puur in de uren.

Ik heb op mijn rooster 14,5 uur staan normaal. Volgende week is dat 11 uur + 2 uur VOF = 13 uur (-1,5)
Mijn collega heeft 11.5 uur staan normaal. Volgende week heeft ze 10 uur + 3,5 uur VOF = 13.5 uur (+2)
Dus mijn collega krijgt deze week 2 uur meer betaald dan anders en ik krijg 1,5 uur minder betaald dan anders. Als het eerlijk was gegaan dan waren die dagen echt compleet omgeruild, maar dat kan niet door het 13 weeks gemiddelde wat gebruikt wordt.

Daarnaast betekend dat nu dat ik dus ergens 1,5 uur moet gaan bijplussen. Maar je weet nu al dat er heus ergens een afrondingsverschil zit en er dus ergens wel 20 of 30 minuten afvalt die niet geplust wordt. Want zo recht op gaat het niet. Overigens betekend dit nog steeds dat de mensen met een X straks door hun hoeven zakken ipv de mensen met een y. Want de post van dinsdag wordt vrijwel 1 op 1 verplaatst naar de donderdag. Dat betekend in mijn geval 4 tassen post van dinsdag + 5 tassen van donderdag is 9 tassen post zonder de pakjes op donderdag. Ik zeg niet dat ze niet iets moeten doen met zo'n extra vrije dag. Maar moet dat kost nu de mensen met X wijken wel heel veel en dat is geen gezeur.
[..]
Hier is er bij het overgaan naar de x en y wel heel goed gekeken naar hoe groot die wijken waren hoor. Alle echt zware wijken werden bij voorbaat al x. De y zijn allemaal kleinere wijken of bv wijken met weinig voortuinen. De x zaterdagen zijn ook nooit volledige piekdagen geweest. Eigenlijk klopt de verdeling altijd netjes wel of is er (zoals bij mijn y collega) zelfs minder post op die piekdagen. In het begin was het lastig omdat je nog wel eens met grote verspreidingen liep te rommelen. Maar dingen als de postcodeloterij boeken gaan al jaren alleen maar op de doordeweekse dagen, dus die verdeling is tegenwoordig ook gelijk.
Bij ons is bij de indeling naar X en Y totaal niet gekeken naar de grootte van de wijken. Het is puur op postcode gegaan. En helaas lagen onze 3 grootste wijken allemaal in het postcodegebied dat Y-werd.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
  maandag 25 april 2022 @ 11:33:36 #236
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_204535570
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 15:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
Bij ons is bij de indeling naar X en Y totaal niet gekeken naar de grootte van de wijken. Het is puur op postcode gegaan. En helaas lagen onze 3 grootste wijken allemaal in het postcodegebied dat Y-werd.
Sommige regiomanagers hebben beroerde keuzes gemaakt.
Loesje
pi_204565769
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2022 15:04 schreef Kramerica-Industries het volgende:

[..]
En heel postbodegebied indelen als Y, dat is wel een hele rare keuze zeg..
Hier zou de indeling van X en Y wijken dan misschien beter kunnen, maar per postcodegebied is het wel gewoon ongeveer 50/50.
pi_204597780
wat is het hier weer akelig stil,zeker na zo'n "mooi loonbod"
pi_204601518
Ik zou zeggen 10 procent verhoging als minimum, lager niet accepteren :W
  maandag 2 mei 2022 @ 10:53:44 #241
Bijdehand mannetje
pi_204605700
quote:
0s.gif Op zondag 1 mei 2022 14:16 schreef ophaling10 het volgende:
wat is het hier weer akelig stil,zeker na zo'n "mooi loonbod"
Tja, als de bonden maar 4,8% vragen is dit bod van PostNL nog niet eens zo slecht. Het is veel minder dan de inflatie, maar noem mij 1 werkgever die momenteel 11% loonsverhoging biedt (een enkele horeca-uitbater daargelaten). Ik ben vooral benieuwd naar de beloofde verhoging van de postbezorgersvergoeding, die moet in mijn ogen minstens verdubbeld worden, want je moet nu in feite geld betalen om te mogen werken.
pi_204636447
Ik ben benieuwd hoe dit werkt; weet iemand dit? Of is dit eerder ergens een keer uitgelegd?

Hoe gaat een brief door het sorteercentrum heen? Gaat alle briefpost door de SOSMA? Of alleen de brievenbuspost? En waar gaat de ‘partijenpost’ het sorteerproces in? Ik zou dan denken dat deze de SOSMA overslaat, vanwege de porto-controle. Zitten er dan lopende banden vanaf de SOSMA naar de SMK/SMX/SMO? En wie print de IX; de SOSMA of de SMK/SMX?

Gaat de post de eerste keer door de SMK/SMX voor een grove sortering? (Alleen op de cijfers v/d postcode?) En daarna nog een tweede maal voor de sortering op postcode-letters?

Wie is bereid om te beschrijven ‘hoe een brief door het scb’ gaat?
pi_204656031
Helaas kan ik je niet helpen. Om de paar jaar wordt er hier wel een excursie gehouden waar je een rondleiding bij die sorteermachines krijgt. Dis als je bij postnl werkt krijg je misschien wel ooit de kans.

[ Bericht 75% gewijzigd door Bezorgertje op 07-05-2022 16:34:43 ]
pi_204663120
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 mei 2022 16:23 schreef Bezorgertje het volgende:

Helaas kan ik je niet helpen. Om de paar jaar wordt er hier wel een excursie gehouden waar je een rondleiding bij die sorteermachines krijgt. Dis als je bij postnl werkt krijg je misschien wel ooit de kans.
Heb er 5 jaar gewerkt als postbezorger, maar nooit een uitnodiging hiervoor gehad. Lijkt me wel intressant....
pi_204663264
Jaren geleden heeft onze teamleider voor zo'n rondleiding gezorgd, we zijn daar toen met een man of veertig heen geweest. Best leuk.
pi_204692406
Er is eindelijk een akkoord voor onze nieuwe CAO tussen de bonden en PostNL, nu mogen de leden van de verschillende vakbonden erover stemmen

https://www.fnv.nl/nieuws(...)gsresultaat-cao-post

Per 1-1-2022 4% trede 0 t/m 3
Per 1-1-2023 4% trede 0 t/m 3

https://mijnpostnl.nl/nie(...)we-cao-postbezorgers

"PostNL start een pilot met avondbezorging van post om nieuwe medewerkers aan te trekken, bijvoorbeeld scholieren en studenten. Tijdens de pilotperiode kunnen huidige medewerkers ook op vrijwillige basis deelnemen."

[ Bericht 16% gewijzigd door the_X op 10-05-2022 20:06:31 ]
pi_204699850
Wat een smeerlappen zijn het om wéér in de eerste maanden van de looptijd geen loonsverhoging door te voeren. Dat trucje flikten ze de vorige keer ook al.
De gemiddelde loonsverhoging is 5,4% over de gehele looptijd, in plaats van de "ruim acht procent" die ze ons voorschotelen.
En wie wil er in godsnaam 's avonds gaan rondlopen? Leuk in de donkere maanden. Niet praktisch en vooral ook niet veilig. Hoe verzinnen ze het?
De bvpp zal er hoe dan ook wel weer mee akkoord gaan. Daar twijfel ik niet aan.
  woensdag 11 mei 2022 @ 01:06:03 #248
289633 V__L_N
Voor altijd
pi_204700928
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 23:25 schreef Rafierafie het volgende:
Wat een smeerlappen zijn het om wéér in de eerste maanden van de looptijd geen loonsverhoging door te voeren. Dat trucje flikten ze de vorige keer ook al.
De gemiddelde loonsverhoging is 5,4% over de gehele looptijd, in plaats van de "ruim acht procent" die ze ons voorschotelen.
En wie wil er in godsnaam 's avonds gaan rondlopen? Leuk in de donkere maanden. Niet praktisch en vooral ook niet veilig. Hoe verzinnen ze het?
Het is ook nog geen 5,4% het kan nog veel lager uitvallen. De postbezorgers vergoeding gaat naar 2,50. Eventueel kun je dan nog een fietsvergoeding krijgen dat je er iets op vooruit gaat. Maar bv niet als je een elektrische fiets hebt of loopt.

Echt de postnl denkt dat ze het personeel voor het uitkiezen heeft. Maar hier is de 1/3 van de wijken inmiddels open.
Loesje
pi_204701646
quote:
0s.gif Op woensdag 11 mei 2022 01:06 schreef V__L_N het volgende:

[..]
Het is ook nog geen 5,4% het kan nog veel lager uitvallen. De postbezorgers vergoeding gaat naar 2,50. Eventueel kun je dan nog een fietsvergoeding krijgen dat je er iets op vooruit gaat. Maar bv niet als je een elektrische fiets hebt of loopt.

Echt de postnl denkt dat ze het personeel voor het uitkiezen heeft. Maar hier is de 1/3 van de wijken inmiddels open.
Het is niet heel duidelijk aangegeven, maar de postbezorgersvergoeding wordt inderdaad 2,50. Daarbovenop komt nog een fietsvergoeding volgens het volgende schema:

Gemiddeld aantal daadwerkelijk gewerkte uren per week / Netto vergoeding in ¤:
Tot en met 6 uren / 4,00
Meer dan 6 uren tot en met 9 uren / 6,00
Meer dan 9 uren tot en met 12 uren / 8,00
Meer dan 12 uren tot en met 16 uren / 9,25
Meer dan 16 uren / 10,50

Deze bedragen zijn te vinden in de pdf "Principeakkoord cao postbezorgers 2021-2023"
pi_204735163
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2022 23:25 schreef Rafierafie het volgende:
Er zal zeer waarschijnlijk ook niet eens een minimale avonduren toeslag komen :')
De BVPP en CNV hebben allebei het principeakkoord ondertekend.

Als collega's lid zijn van deze vakbonden zou ik adviseren het lidmaatschap op te zeggen en over te stappen naar FNV..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')