Als je slijm hoort zit je veiligquote:Op zaterdag 20 november 2021 17:44 schreef Schuifpui het volgende:
Ik ben over het algemeen tegen maatregelen, maar één ding mogen ze wat mij betreft wel zo snel mogelijk doorvoeren en dat is het weren van 12- uit winkels en supermarkten. Het leek vanmorgen wel of elke volwassenen minimaal 1 en vaak 2 twee koters van een jaar of 5 mee had met zo'n smerig hoestje waarbij je het slijm gewoon kan horen. Uiteraard de groep die niet gevaccineerd is en geen mondkapje op hoeft. Sowieso is het al irritant dat die krijsers mee moeten, maar nu vind ik het gewoon ronduit asociaal.
Dat is idd een over zichzelf afgeroepen probleem.quote:Op zaterdag 20 november 2021 20:51 schreef Molo het volgende:
[..]
Den Haan, maar door meerderen gesteund
Hugo had juist de motie ontraden vanwege privacy
EU versie wordt over gesteggeld. Want er zwerven steeds meer fake QR codes overal rond. En dat wordt meer en meer als er steeds meer repressie komt overal
Ik snap je opmerking niet zo goed.quote:
Was een grapje. Je kunt prima boodschappen doen met je kind, daar hoef je echt geen verantwoording over af te leggenquote:Op zaterdag 20 november 2021 22:15 schreef PinkLow het volgende:
[..]
Ik snap je opmerking niet zo goed.
Punt finaal gemist. Ik klaag niet over drukte op zaterdagochtend. Overigens ga ik op de fiets naar m'n werk zodat ik geen last heb van files of drukte in de trein.quote:Op zaterdag 20 november 2021 18:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Klagen over drukte in supermarkten op zaterdagochtend.
Je kan ook klagen over files op maandagmorgen.
Of over een drukke trein in het spitsuur.
quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:25 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Punt finaal gemist. Ik klaag niet over drukte op zaterdagochtend. Overigens ga ik op de fiets naar m'n werk zodat ik geen last heb van files of drukte in de trein.
Het punt is dat er overal gemicromanaged wordt en maatregelen worden ingevoerd. Kinderen worden uitgezonderd van de QR-plicht, hoeven geen mondkapjes op en laat dat nou net de groep zijn die niet gevaccineerd is en waarbij de meeste besmettingen plaatsvinden. Dat lijkt me het logisch dat je die niet mee gaat nemen naar iets als een supermarkt waar allerlei groepen samenkomen en waar ze uberhaupt niet meer doen dan in de weglopen.
Het risico interesseert me persoonijk niet eens zo veel, ik krijg toch wel een keer corona, maar ik vind het zo onlogisch dat ik daar met zo'n kapje moet lopen, terwijl er echt massa's kinderen liepen te hoesten, te niezen en snottebellen af liepen te vegen en vervolgens van alles aanraken. Als er nou iets makkelijk zou zijn, is die even thuis laten. En ik doel inderdaad ook vooral op die hele gezinnen.
Daar verschillen de meningen over.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:20 schreef Molo het volgende:
[..]
Was een grapje. Je kunt prima boodschappen doen met je kind, daar hoef je echt geen verantwoording over af te leggen
Zelf ben ik ouder van drie kids en ik ben het volledig met je eens. Kinderen zijn om de week hier en in de week dat ze er zijn zorg ik gewoon dat ik niet in een winkel hoef te komen. Kleine moeite.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:25 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Punt finaal gemist. Ik klaag niet over drukte op zaterdagochtend. Overigens ga ik op de fiets naar m'n werk zodat ik geen last heb van files of drukte in de trein.
Het punt is dat er overal gemicromanaged wordt en maatregelen worden ingevoerd. Kinderen worden uitgezonderd van de QR-plicht, hoeven geen mondkapjes op en laat dat nou net de groep zijn die niet gevaccineerd is en waarbij de meeste besmettingen plaatsvinden. Dat lijkt me het logisch dat je die niet mee gaat nemen naar iets als een supermarkt waar allerlei groepen samenkomen en waar ze uberhaupt niet meer doen dan in de weglopen.
Het risico interesseert me persoonijk niet eens zo veel, ik krijg toch wel een keer corona, maar ik vind het zo onlogisch dat ik daar met zo'n kapje moet lopen, terwijl er echt massa's kinderen liepen te hoesten, te niezen en snottebellen af liepen te vegen en vervolgens van alles aanraken. Als er nou iets makkelijk zou zijn, is die even thuis laten. En ik doel inderdaad ook vooral op die hele gezinnen.
Je begrijpt toch wel dat dat niet makkelijk is? Mijn vrouw heeft 4 weken alleen maar op bed gelegen na haar bevalling, in die weken moest ik dus voor mijn dochter zorgen. Daar hoorde ook boodschappen doen bij.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:25 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Een heleboel ouders hebben de kinderen dan weer 24/7/365. Die kunnen niet de ene week zorgen dat ze niet in de winkel hoeven komen.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Zelf ben ik ouder van drie kids en ik ben het volledig met je eens. Kinderen zijn om de week hier en in de week dat ze er zijn zorg ik gewoon dat ik niet in een winkel hoef te komen. Kleine moeite.
Gewoon proberen om een beetje rekening te houden met elkaar. Zo heb ik er een teringhekel aan als ik op zatermiddag wel in de supermarkt moet zijn en het zit daar stampvol met bejaarden die de hele week boodschappen kunnen doen. Flikker op, zaterdag is voor de werkende mens.
Er zijn vast uitzondering en het heeft echt geen zin om allerlei cases in te gaan. Het merendeel wat er liep waren gewoon papa, mama met twee koters en dat is onnodig en asociaal wat mij betreft.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je begrijpt toch wel dat dat niet makkelijk is? Mijn vrouw heeft 4 weken alleen maar op bed gelegen na haar bevalling, in die 6 weken moest ik dus voor mijn dochter zorgen. Daar hoorde ook boodschappen doen bij.
Als er iets is wat moeilijk is is het wel je kind thuis laten als er niemand is om je kind op te vangen.
Dus je kiest er voor om een pasgeboren baby in coronatijd naar een supermarkt mee te nemen, ipv dat je gewoon de boodschappen laat bezorgen in een periode dat je al de benen onder je kont uit rent?quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je begrijpt toch wel dat dat niet makkelijk is? Mijn vrouw heeft 4 weken alleen maar op bed gelegen na haar bevalling, in die 6 weken moest ik dus voor mijn dochter zorgen. Daar hoorde ook boodschappen doen bij.
Als er iets is wat moeilijk is is het wel je kind thuis laten als er niemand is om je kind op te vangen.
Als je er zoveel last van hebt, bestel je je boodschapjes toch gewoon?quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:34 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Er zijn vast uitzondering en het heeft echt geen zin om allerlei cases in te gaan. Het merendeel wat er liep waren gewoon papa, mama met twee koters en dat is onnodig en asociaal wat mij betreft.
Klopt. Dat is een ander verhaal, al kan 95% van die groep ook gewoon de boodschappen thuis laten bezorgen.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een heleboel ouders hebben de kinderen dan weer 24/7/365. Die kunnen niet de ene week zorgen dat ze niet in de winkel hoeven komen.
Lijkt me meer iets voor de groep die er zoveel last van ondervindt. Laten zij hun boodschappen maar thuis bezorgen.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Klopt. Dat is een ander verhaal, al kan 95% van die groep ook gewoon de boodschappen thuis laten bezorgen.
Neuh, ik wil zelf m'n bananen uitzoeken.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je er zoveel last van hebt, bestel je je boodschapjes toch gewoon?
Tja, want rekening houden met elkaar is vooral iets van die ander natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Lijkt me meer iets voor de groep die er zoveel last van ondervindt. Laten zij hun boodschappen maar thuis bezorgen.
Nee. Mijn dochter (tweeënhalf jaar oud) nam ik mee. Ik woon in een dorp, daar bezorgt sinds kort Picnic, verder is de bezorging nogal beroerd.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:34 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Dus je kiest er voor om een pasgeboren baby in coronatijd naar een supermarkt mee te nemen, ipv dat je gewoon de boodschappen laat bezorgen in een periode dat je al de benen onder je kont uit rent?
Ik zie gewoon gezinnen waar de vader èn de moeder met hun virusfabriekjes in de supermarkt rondlopen. Daar is natuurlijk geen goede reden voor te verzinnen.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:34 schreef capricia het volgende:
Lekker dan. Ik heb een zus met drie kleine kinderen die weduwe is. Die mag dus nooit naar de supermarkt van sommigen hier.
Precies. Leven en laten leven. Beide kanten op dus.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:38 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Tja, want rekening houden met elkaar is vooral iets van die ander natuurlijk.
Ik kan het niet helpen een beetje te lachen om je reactie.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:38 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Neuh, ik wil zelf m'n bananen uitzoeken.
Typisch reactie van mensen met kinderen, iedereen moet zich aan hen aanpassen en waag het eens ouders ergens op aan te spreken. Anyway, mijn standpunt is wel duidelijk. Laten we het weer over corona hebben.
Staat er alweer een bordje met 'kom alleen' dan?quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:39 schreef Galvez het volgende:
[..]
Ik zie gewoon gezinnen waar de vader èn de moeder met hun virusfabriekjes in de supermarkt rondlopen. Daar is natuurlijk geen goede reden voor te verzinnen.
Ja, maar dat is dus niet wat je feitelijk zegt. Je vindt vooral dat die ander rekening moet houden met jou. Het probleem is dat iedereen zo denkt en, nou ja, dan werkt het dus niet.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Precies. Leven en laten leven. Beide kanten op dus.
Nee, maar je kunt zelf toch ook nadenken?quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Staat er alweer een bordje met 'kom alleen' dan?
Maar wie vraagt dat dan? Ik vraag jou toch niet voor me opzij te gaan in de supermarkt? Ik vraag je niets te doen of laten, waarom denk je dat ik van je zou vragen rekening met me te houden?quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:41 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, maar dat is dus niet wat je feitelijk zegt. Je vindt vooral dat die ander rekening moet houden met jou. Het probleem is dat iedereen zo denkt en, nou ja, dan werkt het dus niet.
Met mij? Nee ik heb geen kleine kinderen meer.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:41 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Ja, maar dat is dus niet wat je feitelijk zegt. Je vindt vooral dat die ander rekening moet houden met jou. Het probleem is dat iedereen zo denkt en, nou ja, dan werkt het dus niet.
Ja, hier wel. Nou ja, er staat “kom zoveel mogelijk alleen”.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Staat er alweer een bordje met 'kom alleen' dan?
En ben je daar ook al weer verplicht een karretje te gebruiken dan? Dat ze weer los staan zonder dat je een muntje bij je moet hebben?quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:44 schreef Galvez het volgende:
[..]
Ja, hier wel. Nou ja, er staat “kom zoveel mogelijk alleen”.
Als je als alleenstaande moeder geen oppas kan regelen snap ik dat.
Maar om nu met het gehele gezin de supermarkt te bevolken is gewoon verdraaid asociaal.
Waarom zou je oppas moeten regelen om boodschappen te gaan doen? Ik dacht dat de consensus was dat de supermarkt geen (hoog-)risico locatie was vanwege het vluchtige contact?quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:44 schreef Galvez het volgende:
[..]
Maar om nu met het gehele gezin de supermarkt te bevolken is gewoon verdraaid asociaal.
Dat lijkt me nog geen vrijbrief om daar ongebreideld schreeuwende virusfabriekjes rond te laten rennen.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:48 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom zou je oppas moeten regelen om boodschappen te gaan doen? Ik dacht dat de consensus was dat de supermarkt geen (hoog-)risico locatie was vanwege het vluchtige contact?
Natuurlijk kun je ook best wat laten bezorgen. Maar niet alles. Bovendien is de supermarkt toch niet een hoog-risico-gebied?quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:36 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Klopt. Dat is een ander verhaal, al kan 95% van die groep ook gewoon de boodschappen thuis laten bezorgen.
quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:41 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt zelf toch ook nadenken?
Ik lees vooral veel vooroordelen in je post, dat maakt een eerlijke discussie wat lastig. In mijn geval zit mijn dochter gewoon in de buggy om zich heen te kijken als ik 'r meeneem. Of ze zit in de winkelwagen voorin in het zitje.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:50 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dat lijkt me nog geen vrijbrief om daar ongebreideld schreeuwende virusfabriekjes rond te laten rennen.
De mensen die dit doen hebben vaak ook niet de best luisterende kinderen.
Als je daar erg bang voor bent, kun je überhaupt beter je boodschappen laten bezorgen.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:50 schreef Galvez het volgende:
[..]
Dat lijkt me nog geen vrijbrief om daar ongebreideld schreeuwende virusfabriekjes rond te laten rennen.
Dat het er over gesproken wordt is precies waarom die maatregelen er zijn. Omdat het zichtbaar is en we denken dat het daaraan ligt.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:48 schreef chratnox het volgende:
[..]
Waarom zou je oppas moeten regelen om boodschappen te gaan doen? Ik dacht dat de consensus was dat de supermarkt geen (hoog-)risico locatie was vanwege het vluchtige contact?
De overbelaste zorg is dan ook de belangrijkste reden dat niet alles los kan.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:57 schreef ludovico het volgende:
Fragiliteitsdenken... Een kans van 0.01% om besmet te raken met een virus met IFR van +-0.15 of lager (inmiddels kan je gevaccineerd zijn immers) en dat dan zien als schending van je rechten om niet ziek gemaakt te worden door een ander.....
Grow up.
En hier gaan zo ontzettend veel mensen in mee..
Als de zorg niet overbelast was hadden ze alles los moeten gooien. De risico's van het virus zijn niet bijzonder hoog voor het individu.
Ik heb heel veel gezegd en als ik zeg dat ze niet werken tegen varianten zal ik daar bedoeld hebben dat antilichamen veroorzaakt door vaccins niet/nauwelijks zullen werken tegen nieuwe virusvarianten.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:00 schreef chratnox het volgende:
[..]
In een eerdere post zei je: "Vaccins werken niet tegen varianten [sic]", daarom dacht ik dat dat je conclusie was.
Lees ik het nu goed dat je de immuniteit tegen Covid-19 vooral toeschrijft aan de andere Coronavirussen die rondgaan? cross-immunity enzo? Maar dan had corona tijdens de eerste golf al geen probleem moeten zijn, dat lijkt me dan ook niet logisch.
Noem het maar open deur maar dit topic zit bomvol met mensen die het als ongekend risico zien om besmet te raken met het virus.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
De overbelaste zorg is dan ook de belangrijkste reden dat niet alles los kan.
Beetje open deur wel.
Ik ben er niet zozeer bang voor. Maar het slaat gewoon nergens op. Ik heb me 2x laten vaccineren. Ik moet nu alsnog een mondkapje op in supermarkt. Nou geen probleem, doe ik wel. Maar ongevaccineerde kinderen die al hoestend door het supermarkt pad rennen en overal aan zitten, dat kan wel gewoon? Dat is gewoon niet logisch.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je daar erg bang voor bent, kun je überhaupt beter je boodschappen laten bezorgen.
Dat is wat mij betreft niet zo’n punt. Ik had het met name over tokkies die hun onopgevoede kinderen al krijsend door de supermarkt laten rennen en overal met hun tengels aan laten zitten.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:52 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik lees vooral veel vooroordelen in je post, dat maakt een eerlijke discussie wat lastig. In mijn geval zit mijn dochter gewoon in de buggy om zich heen te kijken als ik 'r meeneem. Of ze zit in de winkelwagen voorin in het zitje.
Was jij de spullen uit de supermarkt thuis af?quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:05 schreef Galvez het volgende:
[..]
Ik ben er niet zozeer bang voor. Maar het slaat gewoon nergens op. Ik heb me 2x laten vaccineren. Ik moet nu alsnog een mondkapje op in supermarkt. Nou geen probleem, doe ik wel. Maar ongevaccineerde kinderen die al hoestend door het supermarkt pad rennen en overal aan zitten, dat kan wel gewoon? Dat is gewoon niet logisch.
[..]
Dat is wat mij betreft niet zo’n punt. Ik had het met name over tokkies die hun onopgevoede kinderen al krijsend door de supermarkt laten rennen en overal met hun tengels aan laten zitten.
Ach, de eerste golf kon ik mij daar ook druk om maken. Nu vind ik het allemaal wel best. Kan jij vertellen dat leeft een stuk ontspannener.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:44 schreef Galvez het volgende:
[..]
Je kunt de kans dat je besmet raakt voor een heel groot deel verkleinen, maar helemaal uitsluiten gaat je niet lukken.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:05 schreef Galvez het volgende:
[..]
Ik ben er niet zozeer bang voor. Maar het slaat gewoon nergens op. Ik heb me 2x laten vaccineren. Ik moet nu alsnog een mondkapje op in supermarkt. Nou geen probleem, doe ik wel. Maar ongevaccineerde kinderen die al hoestend door het supermarkt pad rennen en overal aan zitten, dat kan wel gewoon? Dat is gewoon niet logisch.
[..]
Dat is wat mij betreft niet zo’n punt. Ik had het met name over tokkies die hun onopgevoede kinderen al krijsend door de supermarkt laten rennen en overal met hun tengels aan laten zitten.
Mja, als ik het over kan slaan, vind ik dat wel best. Ik hoef niet zo nodig besmet te raken. Geen zin om covid te krijgen, geen idee namelijk hoe iet op reageer. Ik vind het niet gek dat mensen hun best doen niet besmet te raken.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Noem het maar open deur maar dit topic zit bomvol met mensen die het als ongekend risico zien om besmet te raken met het virus.
En niet alleen in dit topic, als je wat beter om je heen kijkt zou je kunnen concluderen dat men denkt dat het om meer draait dan overbezetting.
Eens. En door zoveel mogelijk alleen naar de supermarkt te komen verkleinen we het risico op verdere verspreiding.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:10 schreef tesssssssss het volgende:
[..]
Je kunt de kans dat je besmet raakt voor een heel groot deel verkleinen, maar helemaal uitsluiten gaat je niet lukken.
Denk niet dat je het over gaat kunnen slaan. Iedereen krijgt het op een gegeven moment. Maar het is beter om het niet te krijgen als de ziekenhuizen uitpuilen.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mja, als ik het over kan slaan, vind ik dat wel best. Ik hoef niet zo nodig besmet te raken. Geen zin om covid te krijgen, geen idee namelijk hoe iet op reageer. Ik vind het niet gek dat mensen hun best doen niet besmet te raken.
Als voorkomen van besmetting een doel is, waar maatregelen zich op richten, hebben kinderen als ongevaccineerde, mondkaploze verspreiders; idd niets te zoeken in winkels.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:50 schreef Galvez het volgende:
[..]
Nee, prima, we moeten proberen ons best te doen... Handjes wassen voor het eten.. Meer ventileren.. Mijn zegen heb je. Handen schudden doen we ook al niet meer...quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mja, als ik het over kan slaan, vind ik dat wel best. Ik hoef niet zo nodig besmet te raken. Geen zin om covid te krijgen, geen idee namelijk hoe iet op reageer. Ik vind het niet gek dat mensen hun best doen niet besmet te raken.
Maar wel enorme vaccin trials.quote:Op zaterdag 20 november 2021 18:25 schreef THEFXR het volgende:
die delta is ontstaan in India, waar ze geen vaccins hadden.
En de ganga riverquote:
Een kans van 0.01%? Afgelopen week is 1% van Nederland besmet geraakt, in een week. Op dit tempo is de kans 100% in vier maanden twee jaar. Een IFR van 0.15 klopt ook niet, want daar zitten we al aan (25.000 doden) als de volledige bevolking van 17 miljoen besmet zou zijn geweest, en dat zijn we nog lang niet. Of nouja, op dit tempo in vier maanden twee jaar.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:57 schreef ludovico het volgende:
Fragiliteitsdenken... Een kans van 0.01% om besmet te raken met een virus met IFR van +-0.15 of lager (inmiddels kan je gevaccineerd zijn immers) en dat dan zien als schending van je rechten om niet ziek gemaakt te worden door een ander.....
Dat zou geweldig zijn !quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Een kans van 0.01%? Afgelopen week is 1% van Nederland besmet geraakt, in een week. Op dit tempo is de kans 100% in vier maanden. Een IFR van 0.15 klopt ook niet, want daar zitten we al aan (25.000 doden) als de volledige bevolking van 17 miljoen besmet zou zijn geweest, en dat zijn we nog lang niet. Of nouja, op dit tempo in vier maanden.
Lage vaccinatiegraad houdt nog steeds in massavaccinaties.quote:Op zaterdag 20 november 2021 18:27 schreef Jaeger85 het volgende:
Hoe verklaar je dan dat het ook in landen met lage vaccinatiegraden enorm verspreid? Rusland, Oost Europese landen. India toen het daar losbarstte?
Ik kan overigens niet tellen, het is natuurlijk 100 weken, niet 100 dagen. Op dit tempo zou het dus ongeveer twee jaar zijn, niet 4 maanden.quote:
Maar je moet het wel exponentieel doorrekenen. En niet lineair.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:21 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik kan overigens niet tellen, het is natuurlijk 100 weken, niet 100 dagen. Op dit tempo zou het dus ongeveer twee jaar zijn, niet 4 maanden.
Oh daar heb ik ook een hekel aan, maar dat heeft niets met corona te makenquote:Op zaterdag 20 november 2021 23:05 schreef Galvez het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:21 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik kan overigens niet tellen, het is natuurlijk 100 weken, niet 100 dagen. Op dit tempo zou het dus ongeveer twee jaar zijn, niet 4 maanden.
Ik snap je post niet zo goed. Eerst gaf je aan dat vaccins niet werkten tegen varianten en dat het vooral kwam door natuurlijke infecties (zoals andere coronavirussen) als ik je post goed begreep.quote:Op zaterdag 20 november 2021 22:59 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik heb heel veel gezegd en als ik zeg dat ze niet werken tegen varianten zal ik daar bedoeld hebben dat antilichamen veroorzaakt door vaccins niet/nauwelijks zullen werken tegen nieuwe virusvarianten.
Hier ook weer bedenken dat onduidelijk is of, hoe en op deel van een viruseiwit, dingen "werken".
Goed mogelijk dat straks de Epsilon ons stilletjes passeert en juist een Zeta variant gigantisch toeslaat.
Corona was ook in de eerste golf vooral een probleem van mensen die ongezond zijn omdat zij imo onvoldoende snel afweer ontwikkelen tegen de nieuwe (Wuhan & vervolg) variant die juist met name ACE2 receptoren (= gamechanger) beschadigen.
Het Coronavirus is qua diversiteit en gedrag net zo breed te trekken als ons dierenrijk. Ook onthouden dat wat we vroeger aanzagen voor griep(je) misschien wel corona was dat bijna dezelfde uitwerking heeft.
Basaal is immuniteit tegen "Corona" verworven die dan door soortgelijke herinfectie op accenten wordt (her)versterkt. Door een virus(variant) rond te laten gaan, raakt een populatie - mits leden voldoende gezond zijn - steeds beter beschermd. Een voordeeltje wat we vanwege onze evolutie hebben meegekregen.
Vaccinatie doet die aanpassing preventief dat bij een zeer selectief vaccin, per definitie dan ook minder goed en duurzaam qua breedte/bereik zal zijn.
Waar kwetsbare mensen vooral 'behoefte' aan hebben, om bij infectie gelijk of zsm die juiste antilichamen hebben om een infectie te beteugelen. Vaccins geven naar men vermoed nog steeds effectiviteit maar lang niet als dat ze deden veronderstellen. Dat ze "werken" is vooral omdat onze afweer zo fabelachtig anticipeert op herhaling.
Samengevat "vaccins" geven kwetsbare mensen een "boost" zodat hun generieke afweer in staat van paraatheid blijft. Probleem is wel dat juist de mensen die dat nodig hebben, doorgaans al een overwerkte afweer hebben dat hoe dan ook ergens anders een gevolg zal geven.
Zeker wel.quote:Op zaterdag 20 november 2021 18:27 schreef chratnox het volgende:
Ok. Dus de Deltavariant is niet veroorzaakt door de vaccins zeg je.
Hoeveel besmettelijker moet het wel niet zijn dan. UK zomer 2020 1000 PD, zomer 2021 40.000 PD. 4000% meer ipv 80% minder zoals men zou mogen verwachten na de massavaccinaties.quote:Kan het dan niet gewoon zijn dat de variant zoveel besmettelijker is en daardoor de vaccins het moeilijker hebben, waardoor het lijkt dat je bevattelijker bent?
En 80% raakt thuis besmet en hoeveel % in de supermarkt waar men vluchtig doorheen loopt van wat spelende kindertjes?quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:19 schreef speknek het volgende:
[..]
Een kans van 0.01%? Afgelopen week is 1% van Nederland besmet geraakt, in een week. Op dit tempo is de kans 100% in vier maanden twee jaar. Een IFR van 0.15 klopt ook niet, want daar zitten we al aan (25.000 doden) als de volledige bevolking van 17 miljoen besmet zou zijn geweest, en dat zijn we nog lang niet. Of nouja, op dit tempo in vier maanden twee jaar.
Eigenlijk zouden wij een metertje moeten hebben om te zien op hoeveel procent we zitten met corona ten opzichte van een influenza virus. We hebben veel gevaccineerden, een aantal doden, en veel besmettingen. Anderzijds zien we de afgelopen weken nog steeds een hoop shit komen. Waar zullen de X en Y assen elkaar doorkruizen..quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:31 schreef ludovico het volgende:
[..]
En 80% raakt thuis besmet en hoeveel % in de supermarkt waar men vluchtig doorheen loopt van wat spelende kindertjes?
25k doden zou je met IFR 0.15% zitten aan een cumulatief besmette populatie van 15miljoen ja. Maar dan pak je het gemiddelde.
Golf 1 zat op 0.7% golf 2 op 0.23% en volgens Ome Hugo is 80% gevaccineerd met een vaccin dat 33x de kans op de dood verlaagd.
Dus vertel jij maar of het eerlijk is om de gemiddelde IFR van covid de afgelopen tijd te blijven hanteren als de huidige.
Nu denk ik dat het vaccin (en dat blijkt uit Britse data) een factor 2 a 3.5 effectief is. Dus in alle eerlijkheid. Dan ben je het grootste deel van bijzonder IFR zeker wel kwijt.
En de transmissie gaat nog steeds enkele factoren sneller dan bij influenza (bij kloppende cijfers).. Die problemen gaan echt pas afzwakken (hoewel dat al flink gebeurt) als het virus echt bij iedereen al een keertje geïntroduceerd is. Vaccins werken maar gedeeltelijk voor een optimale immuun response.
Nog even volhouden dus.. We halen het wel.
Volgens Sanquin moet nu toch iedereen wel zo ongeveer antistoffen hebben?quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:33 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden wij een metertje moeten hebben om te zien op hoeveel procent we zitten met corona ten opzichte van een influenza virus. We hebben veel gevaccineerden, een aantal doden, en veel besmettingen. Anderzijds zien we de afgelopen weken nog steeds een hoop shit komen. Waar zullen de X en Y assen elkaar doorkruizen..
Dan zou je geen verschil moeten zien tussen gevacc of ongevacced. Tenminste. Als natuurlijke antistoffen niet inferieur zijn aan vaccin + natuurlijk.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens Sanquin moet nu toch iedereen wel zo ongeveer antistoffen hebben?
Ik zag vandaag iemand met ca. 180 km/u op de snelweg rijden.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:12 schreef phpmystyle het volgende:
Jezus, bij de buren naast mij is het echt bomvol met muziek.
Maar wel goed dat de horeca dicht zit![]()
Is dat zo? Niet in de gaten gehouden.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:35 schreef capricia het volgende:
[..]
Volgens Sanquin moet nu toch iedereen wel zo ongeveer antistoffen hebben?
Sanquin kan onderscheid maken tussen natuurlijke antistof of vaccinatie antistof... En de staat weet hoeveel % gevaxxed is in werkelijkheid.. Dusss idd wat jij zegt. Natuurlijke antistoffen zullen een downward bias hebben en de vaccin antistoffen een upward bias van ongeveer het verschil in vaccin antistoffen met het gemiddelde van de werkelijke populatie.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:42 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Is dat zo? Niet in de gaten gehouden.
Mensen die bij Sanquin komen lijken mij redelijk risico avers trouwens.
Verkoudheidvirussen kunnen je meerdere keren per jaar besmetten. Bij covid duurt de immuniteit langer, maar hoe lang weten we nog niet. Het is niet uitgesloten dat we een "steady-state" bereiken waarin nog steeds maatregelen nodig zijn.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:31 schreef ludovico het volgende:
En de transmissie gaat nog steeds enkele factoren sneller dan bij influenza (bij kloppende cijfers).. Die problemen gaan echt pas afzwakken (hoewel dat al flink gebeurt) als het virus echt bij iedereen al een keertje geïntroduceerd is. Vaccins werken maar gedeeltelijk voor een optimale immuun response.
In augustus had 95% van de bloeddonoren antistoffen.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Sanquin kan onderscheid maken tussen natuurlijke antistof of vaccinatie antistof... En de staat weet hoeveel % gevaxxed is in werkelijkheid.. Dusss idd wat jij zegt. Natuurlijke antistoffen zullen een downward bias hebben en de vaccin antistoffen een upward bias van ongeveer het verschil in vaccin antistoffen met het gemiddelde van de werkelijke populatie.
zomer 2020 waren er in de UK nog steeds maatregelen dus werd de R kunstmatig laag gehouden. Het originele virus had (uit mijn hoofd) een Ro van rond de 3, de Delta variant een Ro van rond de 7. Maargoed, dit is exact het verneukeratieve aan exponentiële groei. met een R van 1,1 besmetten 1000 mensen 1100, etc. Als de R 4 is ofzo dan besmetten 1000 mensen 4000 mensen, 4000 mensen 16000 mensen en 16000 mensen 64000 mensen. De groei gaat gewoon veel harder.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:30 schreef Za het volgende:
[..]
Zeker wel.
[..]
Hoeveel besmettelijker moet het wel niet zijn dan. UK zomer 2020 1000 PD, zomer 2021 40.000 PD. 4000% meer ipv 80% minder zoals men zou mogen verwachten na de massavaccinaties.
Ik weet niet wat de vaccinatiegraad is van België, specifiek die omgeving. Als 100% van de bevolking gevaccineerd is is 100% van je ziekenhuisopnames onder gevaccineerden. Dat betekent niet dat het niet helpt.quote:Ik denk tevens dat vaccins de verspreiding enorm vergroten.
En dat dit in eerste instantie de ongevaccineerden raakte, maar inmiddels de gevaccineerden, in het GZA Antwerpen is geen ongevaccineerde meer te bekennen op de IC.
Hoe zou je dat verklaren?
Wij als mensen hebben onderling altijd virussen uitgewisseld en dat is onderdeel van onze evolutie geweest dus kijken hoe het afloopt nu we dat proberen tegen te houden.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
I know. Ik stel het gewoon liefst zo lang mogelijk uit. Maar als het zover is, dan is dat zo.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:13 schreef speknek het volgende:
[..]
Denk niet dat je het over gaat kunnen slaan. Iedereen krijgt het op een gegeven moment. Maar het is beter om het niet te krijgen als de ziekenhuizen uitpuilen.
True, maar die bloeddoneren zijn wel iets jonger toch van leeftijd(?) dan wat er op de IC ligt.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:48 schreef capricia het volgende:
[..]
In augustus had 95% van de bloeddonoren antistoffen.
Dus moet nu echt wel de 100% gaan aantikken.
Niet te lang mee wachten, voor je het weet ben je oud en verzwakt en kun je het minder goed hanteren.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:50 schreef miss_sly het volgende:
[..]
I know. Ik stel het gewoon liefst zo lang mogelijk uit. Maar als het zover is, dan is dat zo.
De R na vorige zomer liep op sommige weken op tot 1,4. Nu zitten we steady rond de 1,25.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:30 schreef Za het volgende:
Hoeveel besmettelijker moet het wel niet zijn dan. UK zomer 2020 1000 PD, zomer 2021 40.000 PD. 4000% meer ipv 80% minder zoals men zou mogen verwachten na de massavaccinaties.
In een bejaardenhuis zit ik voorlopig nog lang niet, maar ik ben ook niet piepjong meer.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Niet te lang mee wachten, voor je het weet ben je oud en verzwakt en kun je het minder goed hanteren.
Hoe jonger je het krijgt, hoe beter. Dat hele corona gaat nog zeker voor jaren aan gezeik en gedonder geven in bejaardentehuizen, omdat vaccins minder werken, en natuurlijk infectie willen we blijkbaar voorkomen.
Wel trouwens apart dat er nog mensen zijn die denken dat ze immuun zullen/kunnen zijn voor besmetting.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoi Mark.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:55 schreef phpmystyle het volgende:
Een hoge R is toch ook minder erg in een populatie die deels gevaccineerd is, deels genezen ( of combi) en waar - hoe zeg ik dat netjes - mensen die vatbaar zijn voor corona reeds zijn overleden?
Daarom liggen er nog altijd minder mensen in het ziekenhuis dan een jaar geleden, ondanks veel meer vrijheden.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:55 schreef phpmystyle het volgende:
Een hoge R is toch ook minder erg in een populatie die deels gevaccineerd is, deels genezen ( of combi) en waar - hoe zeg ik dat netjes - mensen die vatbaar zijn voor corona reeds zijn overleden?
Zei die dat? Wist ik niet hoorquote:
Dan moet elke golf steeds wat minder tot escalatie leiden.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:56 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Daarom liggen er nog altijd minder mensen in het ziekenhuis dan een jaar geleden, ondanks veel meer vrijheden.
Maar ja, één arm breken is ook minder erg dan beide armen breken.
Dat is dan ook de verwachting. Van Dissel verwacht dat volgend jaar waarschijnlijk alleen de basismaatregelen nog nodig zijn vanwege vaccinatie + besmettingen + medicijnen.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:57 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Dan moet elke golf steeds wat minder tot escalatie leiden.
Ik denk dat die R0 waar je het over hebt veel theoretischer (onderworpen aan veel assumpties) is dan je denkt... We zitten met nauwelijks maatregelen nu met 1.5/2x zoveel besmette mensen..quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:48 schreef chratnox het volgende:
[..]
zomer 2020 waren er in de UK nog steeds maatregelen dus werd de R kunstmatig laag gehouden. Het originele virus had (uit mijn hoofd) een Ro van rond de 3, de Delta variant een Ro van rond de 7. Maargoed, dit is exact het verneukeratieve aan exponentiële groei. met een R van 1,1 besmetten 1000 mensen 1100, etc. Als de R 4 is ofzo dan besmetten 1000 mensen 4000 mensen, 4000 mensen 16000 mensen en 16000 mensen 64000 mensen. De groei gaat gewoon veel harder.
[..]
Ik weet niet wat de vaccinatiegraad is van België, specifiek die omgeving. Als 100% van de bevolking gevaccineerd is is 100% van je ziekenhuisopnames onder gevaccineerden. Dat betekent niet dat het niet helpt.
Dat is mooi. Alleen ventileren, handen wassen en 1,5 meter afstand.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is dan ook de verwachting. Van Dissel verwacht dat volgend jaar waarschijnlijk alleen de basismaatregelen nog nodig zijn vanwege vaccinatie + besmettingen + medicijnen.
En we maakten ons niet eens zo lang geleden nog druk om die Britse variant (was het b.1.1.7.?) met z’n 30 % meer besmettelijk.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:53 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
De R na vorige zomer liep op sommige weken op tot 1,4. Nu zitten we steady rond de 1,25.
De R0 van de variant vorige zomer was ~3, die halveerden we dus door de maatregelen in de zomer.
De R0 van de huidige variant is ~7, die is nu dus met meer dan 80% gedrukt door de maatregelen + vaccinatie.
Duidelijker kan ik het niet uitleggen.
Dit is gewoon hilarischquote:Op zaterdag 20 november 2021 22:31 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:
[..]
Zelf ben ik ouder van drie kids en ik ben het volledig met je eens. Kinderen zijn om de week hier en in de week dat ze er zijn zorg ik gewoon dat ik niet in een winkel hoef te komen. Kleine moeite.
Gewoon proberen om een beetje rekening te houden met elkaar. Zo heb ik er een teringhekel aan als ik op zatermiddag wel in de supermarkt moet zijn en het zit daar stampvol met bejaarden die de hele week boodschappen kunnen doen. Flikker op, zaterdag is voor de werkende mens.
Maar vaccinatie drukt de R wel degelijk. Een gevaccineerd persoon heeft (vanwege de vaccinatie) effectief een stuk lagere dan een ongevaccineerde.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:58 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik denk dat die R0 waar je het over hebt veel theoretischer (onderworpen aan veel assumpties) is dan je denkt... We zitten met nauwelijks maatregelen nu met 1.5/2x zoveel besmette mensen..
Als antistoffen veel helpen tegen verspreiding van het virus zou je groepsimmuniteit moeten zien vanwege de afname aan mensen zonder antistoffen. En dat gaat bij de laatste percentages dan wel heel hard als de verspreiding drijft op ongevaccineerden...
Daar geloof ik dus ok die reden niet in. The numbers dont add up.
Nieuwe artikelen zeggen ook stuk voor stuk dat de verspreiding bijna gelijk is tussen de groepen..
Even wat gedachtes over die R0 getallen dus die naar mijn idee niet kunnen kloppen. Te extreem.
Nee, uitsluiten is een uiterste. Maar de Spaanse griep was heftiger en pleitte na 3 jaar.quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:48 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Verkoudheidvirussen kunnen je meerdere keren per jaar besmetten. Bij covid duurt de immuniteit langer, maar hoe lang weten we nog niet. Het is niet uitgesloten dat we een "steady-state" bereiken waarin nog steeds maatregelen nodig zijn.
ZE is asociaal, hoor je dat. A-sociaalquote:Op zaterdag 20 november 2021 22:34 schreef capricia het volgende:
Lekker dan. Ik heb een zus met drie kleine kinderen die weduwe is. Die mag dus nooit naar de supermarkt van sommigen hier.
Haha basismaatregelen?quote:Op zaterdag 20 november 2021 23:58 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Dat is dan ook de verwachting. Van Dissel verwacht dat volgend jaar waarschijnlijk alleen de basismaatregelen nog nodig zijn vanwege vaccinatie + besmettingen + medicijnen.
De Britse variant was waarschijnlijk ook wel een probleem, want juist in januari/februari liep het weer op door de Britse variant (en een paar maanden later weer door de deltavariant)quote:Op zondag 21 november 2021 00:02 schreef Jazeg het volgende:
[..]
En we maakten ons niet eens zo lang geleden nog druk om die Britse variant (was het b.1.1.7.?) met z’n 30 % meer besmettelijk.
Little did we know.
Laat ook maar.quote:Op zondag 21 november 2021 00:10 schreef phpmystyle het volgende:
en ook geen 1,5 m op wat angsthazen na.
Viral load is bij break through infections gelijk... Dus besmettelijkheid ook... En in de UK zijn er ook net zoveel cases tussen de groepen +-..quote:Op zondag 21 november 2021 00:07 schreef chratnox het volgende:
[..]
Maar vaccinatie drukt de R wel degelijk. Een gevaccineerd persoon heeft (vanwege de vaccinatie) effectief een stuk lagere dan een ongevaccineerde.
Die artikelen stellen dat je even besmettelijk bent als je besmet bent geraakt, maar voor een kortere periode. Daarnaast is het een stuk lastiger besmet te raken. Dan heb je dus het feit dat gevaccineerde mensen veel minder makkelijk besmet raken en dat ze veel minder lang besmettelijk zijn. Dat zijn gigantische drivers.
Ik heb geen idee of die Ro in een klinische setting daadwerkelijk 7 is of anders, ik heb vooral 7 voorbij zien komen. Feit is wel dat de Delta-variant vele malen besmettelijker is dan de originele variant.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |