Tsja, als je soms topics hier ziet van mensen die tegen vaccins zijn met volstrekt onlogische argumenten en bijzondere redenaties over verhoudingen gevaccineerd/ongevaccineerd in ziekenhuis gaan we nooit boven 90% komen.quote:Op maandag 8 november 2021 09:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Draconische maatregelen zijn helemaal niet nodig op zich. Portugal met een vaccinatie graad van 98% nu. Maar dat miet je ook de steun hebben van de bevolking en daar onbreekt het ook wellicht aan in Nederland?
Met een vaccinatie graad van 98% is dat daar dik in orde.quote:Op maandag 8 november 2021 09:26 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
In Portugal is het nog wel lekker weer. We moeten nog afwachten hoe dat er over een week of 6 uit ziet, als daar ook de winter om de hoek komt kijken… Als daar dan alsnog de boel in elkaar flikkert dan hebben we wel een mooi probleem.
Lekker met de kinderen langs de deuren gaan. Zal het virus blij mee zijnquote:Op maandag 8 november 2021 09:18 schreef Frozen-assassin het volgende:
Sint-Maartenvakantie inlassen voor de scholen
Met je eens hoor, ben er helemaal klaar mee en vrees echt wat men nu weer uit de hoge hoed gaat toveren. Opnieuw aan je huis gekluisterd zitten een hele winter lang is echtquote:Op maandag 8 november 2021 09:27 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
True, ik vind corona inmiddels gewoon echt echt echt echt...
Laten we nou even afwachten hoe het zich in portugal heeft ontwikkeld.quote:Op maandag 8 november 2021 09:26 schreef Megumi het volgende:
[..]
Draconische maatregelen zijn helemaal niet nodig op zich. Portugal met een vaccinatie graad van 98% nu. Maar dat miet je ook de steun hebben van de bevolking en daar onbreekt het ook wellicht aan in Nederland?
1.5 en max groepsgrootte is heel makkelijk als schijnmaatregel te gooien. 2G en iets met placering of verplichte TvT in bepaalde sectoren is ook wel iets wat zo kan gebeuren.quote:Op maandag 8 november 2021 09:26 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Daar blijft het echt niet bij:
[ afbeelding ]
Nee, moet je niet willen nee.quote:Op maandag 8 november 2021 09:28 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Met je eens hoor, ben er helemaal klaar mee en vrees echt wat men nu weer uit de hoge hoed gaat toveren. Opnieuw aan je huis gekluisterd zitten een hele winter lang is echt
Dan gaan we hopen op medicijnen, een snelle uitbreiding van de zkhs capaciteit of een muterend virus die minder ernstig is.quote:Op maandag 8 november 2021 09:30 schreef zoost het volgende:
Welke discussie zouden we nu voeren als 100% gevaccineerd zou zijn en de zorg toch nog overstroomt met corona patiënten. Of welke discussie gaan we voeren als zo 90% van alle patiënten dubbel vaxed is? Iedereen boostershots en tot die tijd alle locaties toch TvT met een max van 24 uur? Of een totale lockdown? Het worden spannende maanden.
Mijn kind is wel gevaccineerd, maar haar bestie niet, want nog 11, en die is vrijdag ook positief getest. En ook best ziek nu, begreep ik.quote:Op maandag 8 november 2021 09:23 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik vind het ook best opvallend. Maar ja, mijn kinderen zijn niet gevaccineerd omdat ze jonger dan 12 zijn, dus misschien is het niet zo gek?
Geen discussie want zoals het er nu uitziet gaat het percentage gevaccineerden niet meer omhoog.quote:Op maandag 8 november 2021 09:30 schreef zoost het volgende:
Welke discussie zouden we nu voeren als 100% gevaccineerd zou zijn
Er zijn wel een aantal prikafspraken gemaakt toch? Maar ik geloof niet dat ze er nog 5% bij kunnen jassen nee.quote:Op maandag 8 november 2021 09:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Geen discussie want zoals het er nu uitziet gaat het percentage gevaccineerden niet meer omhoog.
Hier ga je niet vrolijk van worden en wens je dus sterkte.quote:Op maandag 8 november 2021 09:32 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mijn kind is wel gevaccineerd, maar haar bestie niet, want nog 11, en die is vrijdag ook positief getest. En ook best ziek nu, begreep ik.
De klas is ook al eens thuis geweest (brugklas dus), wegens meer dan 2 besmettingen, parallelklassen ook een aantal. Deels gevaccineerd deels niet gevaccineerd.
Aangezien er afgelopen week ook ~1000 gevaccineerden opgenomen zijn in het ziekenhuis is dat denk ik een gesprek wat gevoerd moet worden. Zelfs als de vaccinatiegraad 100% is zul je die opnamecijfers dus blijven houden. Is dat acceptabel?quote:Op maandag 8 november 2021 09:30 schreef zoost het volgende:
Welke discussie zouden we nu voeren als 100% gevaccineerd zou zijn en de zorg toch nog overstroomt met corona patiënten. Of welke discussie gaan we voeren als zo 90% van alle patiënten dubbel vaxed is? Iedereen boostershots en tot die tijd alle locaties toch TvT met een max van 24 uur? Of een totale lockdown? Het worden spannende maanden.
Hoop is uitgestelde teleurstelling. Daar zou ik niet op vertrouwen.quote:Op maandag 8 november 2021 09:31 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Dan gaan we hopen op medicijnen, een snelle uitbreiding van de zkhs capaciteit of een muterend virus die minder ernstig is.
Volgens mij is het advies dat als je test negatief is, je gewoon alles kunt doen. Als je je er niet fijn bij voelt, of bang bent dat er alsnog een positieve aan zit te komen, bijvoorbeeld door contact met positief geteste mensen, kun je jezelf in acht nemen en inderdaad verjaardagen afzeggen ofzo. Op dit moment is dat in ieder geval een individuele keuze.quote:Op maandag 8 november 2021 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is voor mij wel een wake-up call geweest. De besmettingen lopen op, ik merk er steeds meer van in m'n directe omgeving: tijd om weer wat strenger te zijn. Ik was weer vaker op locatie voor m'n werk, wat prettig was (ik ben net begonnen en moet met veel mensen kennismaken) maar strikt genomen niet noodzakelijk.
Ik vind het wel lastig hoe om te gaan met verkoudheidssymptomen. Vorige week ben ik negatief geweest, maar ik heb nog steeds symptomen. Nu er veel besmettingen in onze directe omgeving zijn, doe ik regelmatig een zelftest. Maar wat in zo'n situatie het advies is, is me onduidelijk. Bij een negatieve test zou je in principe weer eropuit mogen? Of doe je er dan ook verstandiger aan bijv. een verjaardag af te zeggen?
Dat is bijzonder:quote:Op maandag 8 november 2021 03:35 schreef Haradutas88 het volgende:
[..]
Dus wel. De kans dat een gevaccineerd iemand besmet is VELE malen kleiner is uit onderzoek gebleken.
Dat is natuurlijk een ding. Maar zie ook niet echt een beleid wat mensen wellicht zou kunnen motiveren zich wel te laten vaccineren. Ook denk ik omdat er een stevig wantrouwen is tegen de overheid en daardoor helaas ook tegen de wetenschap wat ik niet op termijn opgelost zie.quote:Op maandag 8 november 2021 09:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er zijn wel een aantal prikafspraken gemaakt toch? Maar ik geloof niet dat ze er nog 5% bij kunnen jassen nee.
Klopt. Maar omdat je gevaccineerd bent is de kans dat je door een besmetting ziek gaat worden vele malen kleiner. Dan een ongevaccineerde blijkt ook uit cijfers die ik eerder post. Dus indien mogelijk is vaccineren de beste optie.quote:Op maandag 8 november 2021 09:35 schreef ludovico het volgende:
Gevaccineerden zijn praktisch even besmettelijk.
Het grootste risico hier is de basisschool. En mijn kind thuishouden voor wie weet hoe lang, zie ik ook niet zitten.quote:Op maandag 8 november 2021 09:21 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Het is voor mij wel een wake-up call geweest. De besmettingen lopen op, ik merk er steeds meer van in m'n directe omgeving: tijd om weer wat strenger te zijn. Ik was weer vaker op locatie voor m'n werk, wat prettig was (ik ben net begonnen en moet met veel mensen kennismaken) maar strikt genomen niet noodzakelijk.
Ik vind het wel lastig hoe om te gaan met verkoudheidssymptomen. Vorige week ben ik negatief geweest, maar ik heb nog steeds symptomen. Nu er veel besmettingen in onze directe omgeving zijn, doe ik regelmatig een zelftest. Maar wat in zo'n situatie het advies is, is me onduidelijk. Bij een negatieve test zou je in principe weer eropuit mogen? Of doe je er dan ook verstandiger aan bijv. een verjaardag af te zeggen?
Vele malen kleiner is niet hetzelfde als niet he.quote:Op maandag 8 november 2021 09:35 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dat is bijzonder:
- Geen groepsimmuniteitseffecten
- Meer mensen case positive in Groot Britanië die gevaccineerd zijn.
Jij wilt zeggen dat ze anderen niet besmetten en dat dat stokje is overgenomen door ongevaccineerden, die slechts 10% van de bevolking uitmaken als je antistoffen meerekent..... Enig idee hoe hoog de incidentie dan wel niet zou moeten zijn in de samenleving om dat te bolwerken?
Numbers don't add up. Gevaccineerden zijn praktisch even besmettelijk.
Het zegt al genoeg dat er mensen zijn die honderden euro's betalen om maar een valse QR code krijgen. Het is een wedstrijdje "stoer doen" voor sommigen om te laten zien dat de overheid niet bepaald wat zij doen en dus juist zich aan geen 1 regel te willen confomeren.quote:Op maandag 8 november 2021 09:35 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een ding. Maar zie ook niet echt een beleid wat mensen wellicht zou kunnen motiveren zich wel te laten vaccineren. Ook denk ik omdat er een stevig wantrouwen is tegen de overheid en daardoor helaas ook tegen de wetenschap wat ik niet op termijn opgelost zie.
Stevig wantrouwen als er 85% gevaccineerd is, is dat niet wat overdreven?quote:Op maandag 8 november 2021 09:35 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een ding. Maar zie ook niet echt een beleid wat mensen wellicht zou kunnen motiveren zich wel te laten vaccineren. Ook denk ik omdat er een stevig wantrouwen is tegen de overheid en daardoor helaas ook tegen de wetenschap wat ik niet op termijn opgelost zie.
Er kwamen vorige week diverse berichten (volgens mij op basis van Nature) dat mensen die gevaccineerd zijn even besmettelijk zijn maar een stuk minder ontvankelijk om de besmetting op te lopen. Maar wanneer ze besmet zijn ze het even makkelijk verspreiden.quote:Op maandag 8 november 2021 09:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Vele malen kleiner is niet hetzelfde als niet he.
En dat ook de veel grotere groep gevaccineerden besmettingen telt maakt ze ook niet even besmettelijk.
Ik denk dat iedereen besmet raakt (gevaccineerd of ongevaccineerd). Echter zullen de gevaccineerden minder snel in de ziekenhuizen terecht komen of het wellicht helemaal niet merken dat ze besmet zijn.quote:Op maandag 8 november 2021 09:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
Vaccinatie is in principe voor iedereen gunstig als je er vanuit gaat dat iedereen die ongevaccineerd is uiteindelijk besmet geraakt.
Uiteindelijk gaat dit het probleem ook oplossen. Alleen tegen welke prijs is dan weer de vraag.quote:Op maandag 8 november 2021 09:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
Vaccinatie is in principe voor iedereen gunstig als je er vanuit gaat dat iedereen die ongevaccineerd is uiteindelijk besmet geraakt.
Lijkt mij ook waarschijnlijk ja.quote:Op maandag 8 november 2021 09:40 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Ik denk dat iedereen besmet raakt (gevaccineerd of ongevaccineerd). Echter zullen de gevaccineerden minder snel in de ziekenhuizen terecht komen of het wellicht helemaal niet merken dat ze besmet zijn.
12-17 is 57% volledig gevaccineerd, 25-29 67%, 30-34 69%, 35-39 74%. Dat zullen inderdaad echt niet allemaal wantrouwende burgers zijn. Ik denk nog steeds dat de groep antivaxxers echt in de minderheid is.quote:Op maandag 8 november 2021 09:40 schreef Tarado het volgende:
[..]
Stevig wantrouwen als er 85% gevaccineerd is, is dat niet wat overdreven?
Van die15% is een kleine groep antivaxxers die erg luid zijn, dan heb je een wat grotere groep ignorants die denken dat het ze het niet nodig hebben en als laatste nog een klein gedeelte die niet geprikt kunnen worden.
Zie ook wat Mexicanobakker post. Ook dit komt goed op termijn.quote:Op maandag 8 november 2021 09:40 schreef Tarado het volgende:
[..]
Stevig wantrouwen als er 85% gevaccineerd is, is dat niet wat overdreven?
Van die15% is een kleine groep antivaxxers die erg luid zijn, dan heb je een wat grotere groep ignorants die denken dat het ze het niet nodig hebben en als laatste nog een klein gedeelte die niet geprikt kunnen worden.
De huidige mentaliteit van de regering (niet alleen op dit dossier) is al 10 jaar; "we gaan er naar kijken als we daar zijn aanbeland". Weinig scenario's die worden uitgewerkt. Dan krijg je dit. Ik zou de regering toch echt aanraden om het scenario uit te werken dat wanneer de vaccinatiegraad de max heeft bereikt (en dat is ongeveer nu) en de ziekenhuizen blijven volstromen wat je dan gaat doen. Want dan draagvlak creëren wordt dan nagenoeg onmogelijk. Wie wil er nog een winter in lockdown, en je kunt niet eens de ongevaccineerden de schuld geven? Dan heb je grote kans dat de woede zich gaat richten op de regering en haar adviesorganen.quote:Op maandag 8 november 2021 09:33 schreef chratnox het volgende:
[..]
Aangezien er afgelopen week ook ~1000 gevaccineerden opgenomen zijn in het ziekenhuis is dat denk ik een gesprek wat gevoerd moet worden. Zelfs als de vaccinatiegraad 100% is zul je die opnamecijfers dus blijven houden. Is dat acceptabel?
Zo ja, top. Zo nee, wat nu? Wat als er 100 IC patiënten met Influenza bij komen? Of 200?
Dat gaat over hele specifieke settings en als je het mij vraagt "it doesn't add up" groepsimmuniteit effecten blijven uit.. Kan je wel zeggen dat het virus net besmettelijker wordt perfect gradueel oplopend met toename antistoffen... Maar lijkt mij wat ver gezocht.quote:Op maandag 8 november 2021 01:27 schreef Ondeugend_is_woedend het volgende:
[..]
Nou.. ik meen te hebben begrepen dat een gevaccineerd persoon minder besmettelijk is dan een niet gevaccineerd persoon.
Bron: van Dissel deze week in de briefing. Als dat zo is dan maakt het wel degelijk uit toch?
Hoe zie je het voor je dat het goed komt op termijn? Wat is je definitie daarvan?quote:Op maandag 8 november 2021 09:42 schreef Megumi het volgende:
[..]
Zie ook wat Mexicanobakker post. Ook dit komt goed op termijn.
De groep ongevaccineerden zijn allemaal in de minderheid.quote:Op maandag 8 november 2021 09:41 schreef chratnox het volgende:
[..]
12-17 is 57% volledig gevaccineerd, 25-29 67%, 30-34 69%, 35-39 74%. Dat zullen inderdaad echt niet allemaal wantrouwende burgers zijn. Ik denk nog steeds dat de groep antivaxxers echt in de minderheid is.
Dat is al heel vaak behandeld. Ze zijn de eerste dag even besmettelijk en daarna rap niet meer (als het immuunsysteem aangeslingerd wordt). Daar rennen alle wappies mee weg met zie je wel even besmettelijk, terwijl gevaccineerden eerder een factor 7 minder besmettelijk zijn.quote:Op maandag 8 november 2021 09:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er kwamen vorige week diverse berichten (volgens mij op basis van Nature) dat mensen die gevaccineerd zijn even besmettelijk zijn maar een stuk minder ontvankelijk om de besmetting op te lopen. Maar wanneer ze besmet zijn ze het even makkelijk verspreiden.
Ja, dat klopt. Maar niet allemaal antivaxxers.quote:Op maandag 8 november 2021 09:43 schreef Megumi het volgende:
[..]
De groep ongevaccineerden zijn allemaal in de minderheid.
We pompen ook 45 miljoen in QR code checks. Wat is dan belangrijker?quote:Op maandag 8 november 2021 09:39 schreef Mexicanobakker het volgende:
Enige kanttekening hierbij is: Is het voordeel bij jongeren groot genoeg om er zoveel geld in te pompen.
Maximaal 90 procent gok ik.quote:Op maandag 8 november 2021 09:33 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er zijn wel een aantal prikafspraken gemaakt toch? Maar ik geloof niet dat ze er nog 5% bij kunnen jassen nee.
Dat ben ik met je eens. Asocialen met een grote bek vallen helaas het meeste op. En krijgen vaak veel media tijd en dergelijke.quote:Op maandag 8 november 2021 09:43 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Maar niet allemaal antivaxxers.
Voor iedereen <50 is die kans ook al heel klein (99.5% of nog kleiner). Dus wat schiet je er mee op als je alle <50 personen gaat dwingen / dringen de vaccinatie te nemenquote:Op maandag 8 november 2021 09:38 schreef Megumi het volgende:
[..]
Klopt. Maar omdat je gevaccineerd bent is de kans dat je door een besmetting ziek gaat worden vele malen kleiner. Dan een ongevaccineerde blijkt ook uit cijfers die ik eerder post. Dus indien mogelijk is vaccineren de beste optie.
Toch heb ik ook ergens gelezen dat dat stuk van Nature waarin werd gesproken over even besmettelijk toch niet helemaal correct was. Ik weet even niet meer waar, ik ga even zoeken.quote:Op maandag 8 november 2021 09:40 schreef chratnox het volgende:
[..]
Er kwamen vorige week diverse berichten (volgens mij op basis van Nature) dat mensen die gevaccineerd zijn even besmettelijk zijn maar een stuk minder ontvankelijk om de besmetting op te lopen. Maar wanneer ze besmet zijn ze het even makkelijk verspreiden.
Dan gaat ie naar een ander plek waar het wel open is.quote:Op maandag 8 november 2021 09:41 schreef Johannes788 het volgende:
Ik kreeg dit van een maat van me uit Limburg, wilt zich laten vaccineren zo snel mogelijk en heeft vandaag vrij.
Gebeld om afspraak te maken gaven ze aan u kunt gewoon zonder afspraak want afspraken staan vol. Krijgt vervolgens dit te zien.
[ link | afbeelding ]
Wat een fail, waarom is dat uberhaupt dicht???
Ja, ze zijn minder lang besmettelijk en raken minder snel besmet. Neemt niet weg dat als er één besmettelijke gevaccineerde rondloopt in een café die ook ongevaccineerden die negatief getest zijn kan besmetten.quote:Op maandag 8 november 2021 09:43 schreef speknek het volgende:
[..]
Dat is al heel vaak behandeld. Ze zijn de eerste dag even besmettelijk en daarna rap niet meer (als het immuunsysteem aangeslingerd wordt). Daar rennen alle wappies mee weg met zie je wel even besmettelijk, terwijl gevaccineerden eerder een factor 7 minder besmettelijk zijn.
Tja, dat zul je houden en heb je aan alle kanten. Antivaxxers die een pesthekel aan de overheid hebben, maar ook types die ongevaccineerden het liefst verbannen naar een eiland.quote:Op maandag 8 november 2021 09:45 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens. Asocialen met een grote bek vallen helaas het meeste op. En krijgen vaak veel media tijd en dergelijke.
Dat is dus niet waar. Ook onder de 50< wordt je gewoon minder ziek als gevaccineerde.quote:Op maandag 8 november 2021 09:45 schreef zoost het volgende:
[..]
Voor iedereen <50 is die kans ook al heel klein (99.5% of nog kleiner). Dus wat schiet je er mee op als je alle <50 personen gaat dwingen / dringen de vaccinatie te nemen
De QR code is er eigenlijk alleen maar om de economie open te houden. Mogelijk is dan wel dat die 45 miljoen geen slechte investering is. Binnen het hele corona gebeuren kijk voor de grap maar eens naar de KLM en dergelijke.quote:Op maandag 8 november 2021 09:44 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
We pompen ook 45 miljoen in QR code checks. Wat is dan belangrijker?
Niemand in Nederland is gedwongen zich te laten vaccineren. Wel komen er maatregelen die mensen motiveren dit wel te doen. Of dat ook gaat werken daar kan je twijfels over hebben.quote:Op maandag 8 november 2021 09:45 schreef zoost het volgende:
[..]
Voor iedereen <50 is die kans ook al heel klein (99.5% of nog kleiner). Dus wat schiet je er mee op als je alle <50 personen gaat dwingen / dringen de vaccinatie te nemen
Leuk voor het individu (al kan je daar ook over twisten), maar daar schiet je niets mee op met betrekking tot de zorg.quote:Op maandag 8 november 2021 09:47 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. Ook onder de 50< wordt je gewoon minder ziek als gevaccineerde.
Van griep naar verkouden bijvoorbeeld. Of van verkouden naar geen klachten.
Als je straks niet meer naar je werk kunt of zonder vaccinatie niet meer naar een winkel kunt, is dat dan nog steeds 'motiveren'?quote:Op maandag 8 november 2021 09:49 schreef Megumi het volgende:
[..]
Niemand in Nederland is gedwongen zich te laten vaccineren. Wel komen er maatregelen die mensen motiveren dit wel te doen. Of dat ook gaat werken daar kan je twijfels over hebben.
Wel dus. Als je minder ziek wordt ben je ook minder besmettelijk (niet niezen scheelt al een hoop lijkt me).quote:Op maandag 8 november 2021 09:51 schreef zoost het volgende:
[..]
Leuk voor het individu (al kan je daar ook over twisten), maar daar schiet je niets mee op met betrekking tot de zorg.
Zijn natuurlijk genoeg mensen die het al zonder klachten hebben gehad vorig jaar.quote:Op maandag 8 november 2021 09:47 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Dat is dus niet waar. Ook onder de 50< wordt je gewoon minder ziek als gevaccineerde.
Van griep naar verkouden bijvoorbeeld. Of van verkouden naar geen klachten.
Absoluut waar!quote:Op maandag 8 november 2021 09:52 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Zijn natuurlijk genoeg mensen die het al zonder klachten hebben gehad vorig jaar.
Ik denk dat we die discussie sowieso al moeten gaan voeren. Heb sterk het vermoeden dat ook Zuid Europese landen met een grote vaccinatie graad over enkele weken weer gaan stijgen. Vaccinaties zijn leuk, maar ik begin wel steeds meer te twijfelen of het effect en de duur effectief genoeg zijn in een winter seizoen. We zetten volledig in op vaccins, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het niet genoeg gaat zijn.quote:Op maandag 8 november 2021 09:30 schreef zoost het volgende:
Ja, net zoals dat je wellicht een boete kunt krijgen bij te hard rijden, met alcohol op rijden, zonder gordel rijden etc etcquote:Op maandag 8 november 2021 09:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als je straks niet meer naar je werk kunt of zonder vaccinatie niet meer naar een winkel kunt, is dat dan nog steeds 'motiveren'?
Zoiets is wel vaker mogelijk bij kansrekening. Als ik een ton met 1 rode bal en 98 zwarte ballen heb en ik neem 1 bal, heb ik al een kleine kans om de rode bal te pakken. Als ik er dan 1 zwart balletje bij gooi, met de afweging dat ik daarna ook nog in een ton met 99999 zwarte ballen en 1 rode bal moet graaien, verklein ik de kans dat ik een rode bal pak in totaal.quote:Op maandag 8 november 2021 09:52 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Zijn natuurlijk genoeg mensen die het al zonder klachten hebben gehad vorig jaar.
Te hard rijden is verboden, met alcohol op rijden is verboden. Zonder gordel rijden is verboden.quote:Op maandag 8 november 2021 09:57 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ja, net zoals dat je wellicht een boete kunt krijgen bij te hard rijden, met alcohol op rijden, zonder gordel rijden etc etc
Je weet wat de gevolgen van je keuzes zijn, aanvaard dan ook de consequenties.
Kun je nagaan, het is pas begin november. Dat wordt nog een hele lange winter...quote:Op maandag 8 november 2021 09:57 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik denk dat we die discussie sowieso al moeten gaan voeren. Heb sterk het vermoeden dat ook Zuid Europese landen met een grote vaccinatie graad over enkele weken weer gaan stijgen. Vaccinaties zijn leuk, maar ik begin wel steeds meer te twijfelen of het effect en de duur effectief genoeg zijn in een winter seizoen. We zetten volledig in op vaccins, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het niet genoeg gaat zijn.
En dat kan je niet jaar in, jaar uit telkens maar op willen lossen met maatregelen; alsof het niks voorstelt.
Vertel hoe wil je het wel oplossen?quote:Op maandag 8 november 2021 09:57 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik denk dat we die discussie sowieso al moeten gaan voeren. Heb sterk het vermoeden dat ook Zuid Europese landen met een grote vaccinatie graad over enkele weken weer gaan stijgen. Vaccinaties zijn leuk, maar ik begin wel steeds meer te twijfelen of het effect en de duur effectief genoeg zijn in een winter seizoen. We zetten volledig in op vaccins, maar ik ben er nog steeds van overtuigd dat het niet genoeg gaat zijn.
En dat kan je niet jaar in, jaar uit telkens maar op willen lossen met maatregelen; alsof het niks voorstelt.
Zorg uitbreiden (niet binnen paar maanden geregeld), medicijnen na besmetting goedkeuren, vaccins verbeteren en in juiste periode toedienen (vanaf begin september). Natuurlijke immuniteit zou ook moeten toenemen.quote:Op maandag 8 november 2021 09:59 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Vertel hoe wil je het wel oplossen?
Nog steeds geen rijbewijsquote:Op maandag 8 november 2021 09:57 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ja, net zoals dat je wellicht een boete kunt krijgen bij te hard rijden, met alcohol op rijden, zonder gordel rijden etc etc
Daar gaat het niet om, het het gaat om de consequenties van je keuze.quote:Op maandag 8 november 2021 09:58 schreef chratnox het volgende:
[..]
Te hard rijden is verboden, met alcohol op rijden is verboden. Zonder gordel rijden is verboden.
Je niet laten vaccineren is niet verboden.
Ik vind die steeds weer teurgkerende redenatie toch wat te makkelijk, er is imo ook nog iets als proportionaliteit en dat wordt dan imo erg makkelijk terzijde geschoven.quote:Op maandag 8 november 2021 09:57 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Dit inderdaad.quote:Op maandag 8 november 2021 09:51 schreef chratnox het volgende:
[..]
Als je straks niet meer naar je werk kunt of zonder vaccinatie niet meer naar een winkel kunt, is dat dan nog steeds 'motiveren'?
Nee, daar gaat het wel om. Je maakt een vrije keuze. Van het begin af aan is het niet verboden geweest je niet te laten vaccineren. Sterker nog, op het moment dat de vaccinaties begonnen waren dat soort gevolgen niet eens bekend.quote:Op maandag 8 november 2021 10:01 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het het gaat om de consequenties van je keuze.
Bij elke keuze die je in je leven maakt moet je de consequentie aanvaarden.
Met de huidige arbeidsmarkt en de nu al gigantische kosten van de gezondheidszorg zie ik die niet snel gebeuren. Blijft ook nog de vraag natuurlijk in hoeverre je moet opschalen om geen maatregelen meer nodig te hebben.quote:Op maandag 8 november 2021 10:00 schreef aartstyle het volgende:
[..]
Zorg uitbreiden (niet binnen paar maanden geregeld), medicijnen na besmetting goedkeuren, vaccins verbeteren en in juiste periode toedienen (vanaf begin september). Natuurlijke immuniteit zou ook moeten toenemen.
Gevaar zit hem nog wel in varianten die weer resistent worden voor vaccins/medicijnen.
Kun je gewoon achter het stuur kruipen hoor. Kans dat je aangehouden wordt is minimaal (tenzij je er een potje van maakt) maar de eventuele consequenties bij een ongeluk zijn wel voor jou.quote:
Keuzes hebben niet altijd (zware) consequenties.quote:Op maandag 8 november 2021 10:01 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om, het het gaat om de consequenties van je keuze.
Bij elke keuze die je in je leven maakt moet je de consequentie aanvaarden.
Het verschil is dat de impact van het niet dragen van de gordel voor de maatschappij een stuk lager is.quote:Op maandag 8 november 2021 10:01 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik vind die steeds weer teurgkerende redenatie toch wat te makkelijk, er is imo ook nog iets als proportionaliteit en dat wordt dan imo erg makkelijk terzijde geschoven.
Als we mensen die hun gordel niet dragen de financiele afgrond in duwen is dat ook een consequentie, maar is dat gevolg redelijk?
Tuurlijk hebben keuzes altijd consequenties. Niet altijd zwaar, dat klopt.quote:Op maandag 8 november 2021 10:06 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Keuzes hebben niet altijd (zware) consequenties.
Precies, en dat wel of niet vaccineren een vrije keus is, daar heeft de wetgever heel goed over nagedacht. Dat nu aan de kant schuiven met allerlei vage vergelijkingen (autoverlichting, gordels) gaat heel erg mankquote:Op maandag 8 november 2021 10:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee, daar gaat het wel om. Je maakt een vrije keuze. Van het begin af aan is het niet verboden geweest je niet te laten vaccineren. Sterker nog, op het moment dat de vaccinaties begonnen waren dat soort gevolgen niet eens bekend.
Vergelijkingen met zaken die bij wet verboden zijn gaan gewoon mank, omdat je van tevoren wist dat het niet mocht.
Dus je geeft zelf aan dat de vergelijking mank loopt.quote:Op maandag 8 november 2021 10:08 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Het verschil is dat de impact van het niet dragen van de gordel voor de maatschappij een stuk lager is.
Maar goed, ik ben het met je eens dat mensen toegang tot onze verzorgingsstaat ontzeggen omdat ze weigeren te vaccineren te ver gaat.
Verplichten en een boete zou ik wel wat voor voelen.
Zou me daar nou niet zo druk om maken.quote:Op maandag 8 november 2021 09:14 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat kan maar is dat dan ook vervolgens wettelijk geregeld? Briefjes kunnen ook vervalst worden tenslotte. En personeel kan die briefjes ook gaan verkopen.
Ook wanneer je de keuze maakt voor iets dat bij wet verboden is is het een vrije keuze.quote:Op maandag 8 november 2021 10:04 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee, daar gaat het wel om. Je maakt een vrije keuze. Van het begin af aan is het niet verboden geweest je niet te laten vaccineren. Sterker nog, op het moment dat de vaccinaties begonnen waren dat soort gevolgen niet eens bekend.
Vergelijkingen met zaken die bij wet verboden zijn gaan gewoon mank, omdat je van tevoren wist dat het niet mocht.
Keuzes hebben altijd consequenties.. Zwaar of nietquote:Op maandag 8 november 2021 10:06 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Keuzes hebben niet altijd (zware) consequenties.
Je vergelijking gaat gewoon mank, zoals je zelf net ook zegt.quote:Op maandag 8 november 2021 10:09 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ook wanneer je de keuze maakt voor iets dat bij wet verboden is is het een vrije keuze.
Je weet wat de consequenties kunnen zijn en blijkbaar aanvaard je die.
Waarom rijden anders zoveel mensen te hard?
Ben ik an sich ook niet voor, maar ik zou een plicht eigenlijk wel eerlijker vinden dan de indirecte foefjes waarmee men nu mensen probeert klem te zetten.quote:Op maandag 8 november 2021 10:08 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Verplichten en een boete zou ik wel wat voor voelen.
Werkgever stelt dat jij vrij bent om je niet te laten vaccineren. Prima, maar de consequentie is dat je niet op de werkvloer mag komen omdat de werkgever niet het risico wil lopen straks de helft van zijn personeel met long covid of erger thuis te hebben zitten.quote:Op maandag 8 november 2021 10:09 schreef zoost het volgende:
[..]
Precies, en dat wel of niet vaccineren een vrije keus is, daar heeft de wetgever heel goed over nagedacht. Dat nu aan de kant schuiven met allerlei vage vergelijkingen (autoverlichting, gordels) gaat heel erg mank
De hele gang van zaken nu laat een vieze smaak in de mond achter, we zijn allerlei kunstgrepen aan het bedenken waarmee we de massa lastig vallen om die kleine groep maar aan de spuit te krijgen. Ruzies bij het zwembad en de sportkantine omdat Den Haag niet met de billen bloot wil.quote:Op maandag 8 november 2021 10:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ben ik an sich ook niet voor, maar ik zou een plicht eigenlijk wel eerlijker vinden dan de indirecte foefjes waarmee men nu mensen probeert klem te zetten.
Maar ja, dan moet de overheid zelf gaan handhaven. Nu kunnen ze dat mooi over de schutting flikkeren bij ondernemers en verenigingen, en straks ook scholen en werkgevers.quote:Op maandag 8 november 2021 10:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ben ik an sich ook niet voor, maar ik zou een plicht eigenlijk wel eerlijker vinden dan de indirecte foefjes waarmee men nu mensen probeert klem te zetten.
Dan lees je niet goedquote:Op maandag 8 november 2021 10:09 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Dus je geeft zelf aan dat de vergelijking mank loopt.
Ok, dat kan.
Voor de groep mensen die niet gevaccineerd kunnen worden is in Nederland níets geregeldquote:Op maandag 8 november 2021 09:14 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat kan maar is dat dan ook vervolgens wettelijk geregeld? Briefjes kunnen ook vervalst worden tenslotte. En personeel kan die briefjes ook gaan verkopen.
Nee dat zeg ik net niet... lees!quote:Op maandag 8 november 2021 10:11 schreef chratnox het volgende:
[..]
Je vergelijking gaat gewoon mank, zoals je zelf net ook zegt.
Oke dus we zijn het er over eens dat het maken van een verkeersovertreding een vrije keuze is. Topquote:Op het moment dat je 100 mag rijden en 120 rijdt weet je dat je een bekeuring kunt krijgen. Je maakt op dat moment de bewuste keuze te hard te rijden, de eventuele gevolgen daarvan te accepteren. Oftewel, voor je de keuze maakt te hard te rijden wist je wat de mogelijke consequenties waren.
Dat is bij je niet laten vaccineren niet zo, omdat die consequenties telkens aan verandering onderhevig zijn.
Het gaat maar om je eigen gezondheid, toch?quote:Op maandag 8 november 2021 09:46 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dan gaat ie naar een ander plek waar het wel open is.
Kom op he, een beetje moeite doen. Hij heeft al maanden de kans gehad om het om hoek te gaan halen...
Er mag wel eens wat gedaan worden aan de zorg, maar dat is hier vaker voorbij gekomen. Ze kunnen zich niet blijven verschuilen achter ‘dat soort veranderingen zijn niet in een paar weken geregeld’. Ooit moeten ze toch wel kunnen laten zien dat stappen zetten. De enige stap die tot nu toe gezet is dat er met minder patiënten in de ziekenhuis alweer wordt geroepen dat ze het niet meer aan kunnen; de capaciteit is alleen maar gedaald lijkt het wel. Accepteer hulp van privé klinieken ed ipv dat te weigeren.quote:Op maandag 8 november 2021 09:59 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Vertel hoe wil je het wel oplossen?
Op een gegeven moment zou je inderdaad zeggen dat de vrijheidsbeperking die uitgaat van al die foefjes opgeteld op een bepaalde manier zwaarder begint te wegen dan de inbreuk op lichamelijke integriteit dmv vaccinatieplicht.quote:Op maandag 8 november 2021 10:11 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik denk dat de mensen die wel zouden willen maar niet kunnen testen/vaccineren voor zowel politiek en media niet erg interessant zijn, helaas. Voor die eerste zou het betekenen dat je een zekere nuance in het beleid moet aanbrengen en daar is Hugo niet zo goed in, en veel clicks zal het in tegenstelling tot bijvoorbeeld het paniekgeroep van de zoveelste angstige talkshowexpert ook niet opleveren, dus de krant boelt het ook niet zo,quote:Op maandag 8 november 2021 10:15 schreef Molo het volgende:
[..]
Voor de groep mensen die niet gevaccineerd kunnen worden is in Nederland níets geregeld
En voor de groep mensen die ook niet getest kunnen worden is óók níets geregeld in Nederland
Niets
Ergens deze herfst zou dat mogelijk geregeld gaan worden. Ik vind het bizar dat daar niet meer mensen voor op de bres springen
Ja, tot dat als maatschappij onwenselijk gevonden werd. Daar ging dus een wetgevingstraject aan vooraf, waarna de consequentie van het dronken achter het stuur stappen duidelijk was.quote:Op maandag 8 november 2021 10:16 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Nee dat zeg ik net niet... lees!
[..]
Oke dus we zijn het er over eens dat het maken van een verkeersovertreding een vrije keuze is. Top
Vwb vaccinaties, daar zijn we de consequenties nog voor aan het onderzoeken en die zijn onderdeel van een maatschappelijk debat.
Vroeger mocht je dronken achter het stuur kruipen, totdat we dat als maatschappij onwenselijk vonden. Bij vaccinatie zal dat ook zo gaan. De consequenties zullen wettelijk moeten worden vastgelegd, een process waar we nu middenin zitten.
Groot voordeel van vaccinaties is dan wel dat je je altijd nog kunt laten vaccineren
Als er straks een beleid ingevoerd gaat worden op de werkvloer dan zullen ze wel moeten.quote:Op maandag 8 november 2021 10:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik denk dat de mensen die wel zouden willen maar niet kunnen testen/vaccineren voor zowel politiek en media niet erg interessant zijn, helaas. Voor die eerste zou het betekenen dat je een zekere nuance in het beleid moet aanbrengen en daar is Hugo niet zo goed in, en veel clicks zal het in tegenstelling tot bijvoorbeeld het paniekgeroep van de zoveelste angstige talkshowexpert ook niet opleveren, dus de krant boelt het ook niet zo,
Hoe je om gaat met uitzonderingsgroepen laat zien hoe goed je nagedacht hebt over je maatregel. Je hoeft uiteraard niet elke individuele casus te documenteren, maar het is wel van belang dat je duidelijk hebt dat er mogelijkerwijs mensen zijn die niet mee kunnen doen. Daar moet je een alternatief voor hebben.quote:Op maandag 8 november 2021 10:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ik denk dat de mensen die wel zouden willen maar niet kunnen testen/vaccineren voor zowel politiek en media niet erg interessant zijn, helaas. Voor die eerste zou het betekenen dat je een zekere nuance in het beleid moet aanbrengen en daar is Hugo niet zo goed in, en veel clicks zal het in tegenstelling tot bijvoorbeeld het paniekgeroep van de zoveelste angstige talkshowexpert ook niet opleveren, dus de krant boelt het ook niet zo,
Is inderdaad ver genoeg uitgekauwd.quote:Op maandag 8 november 2021 10:18 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Er mag wel eens wat gedaan worden aan de zorg, maar dat is hier vaker voorbij gekomen. Ze kunnen zich niet blijven verschuilen achter ‘dat soort veranderingen zijn niet in een paar weken geregeld’. Ooit moeten ze toch wel kunnen laten zien dat stappen zetten. De enige stap die tot nu toe gezet is dat er met minder patiënten in de ziekenhuis alweer wordt geroepen dat ze het niet meer aan kunnen; de capaciteit is alleen maar gedaald lijkt het wel. Accepteer hulp van privé klinieken ed ipv dat te weigeren.
Dus als ze in de zorg zeggen "jij bent niet gevaccineerd, hier is een aspirientje, veel plezier thuis" Dan vindt jij dat oke?quote:Daarnaast inderdaad die boosters (als die al genoeg werken in het winter seizoen) handiger inzetten; dus niet midden in de winter of begin lente pas vaccineren, maar vaccineer ouderen alvast rond september inderdaad. De zomer komen we nou eenmaal makkelijker door; dat zagen we ook in 2020. En dat was zonder vaccins.
En ik weet dat iedereen er anders over denkt, maar acceptatie is in mijn ogen de enige echte oplossing om van maatregelen af te komen. Acceptatie dat het leven oneerlijk kan zijn en dat mensen voortijdig kunnen overlijden; tegenwoordig kijken we alles maar te willen voorkomen; zelfs als het ten koste gaat van de gehele maatschappij. Acceptatie dat het kan gebeuren dat ze in de zorg keuzes moeten maken over wie ze als eerst behandelen.
Fitness is nu niet dicht en je kunt altijd buiten sporten of zelfs thuis.quote:Uiteindelijk wordt onze gezondheid alleen maar slechter door al die lockdowns. Minder mensen die kunnen sporten (fitness dicht bv), je komt met minder mensen in aanraking waardoor je immuun systeem minder wordt, etc. We moeten juist onze gezondheid boosten. Mensen motiveren om gezonder te leven. Voor de lange termijn levert dat je meer op dan jaarlijks smijten met een winterse lockdown.
Arbeidsvoorwaarden in de zorg zijn helemaal niet zo slecht. de druk en eventueel bureaucratie is iets wat aangepakt moet worden. Probleem is dat zodra er ergens iets mis gaat in de zorg er weer een proces opgetuigd wordt om dat te voorkomen inclusief de daarbij horende bureaucratie.quote:Al die zaken moet je combineren. Zorg voor meer zorg personeel door ze te motiveren met betere arbeidsvoorwaarden. Om maar wat te noemen.
Ben ik niet met je eens. Medicijnen en vaccins om maar eens wat te noemen. Ligduur op de IC is ook teruggelopen.quote:Uiteindelijk worden er veel meer mensen consistent geraakt door de maatregelen en de lockdowns...dan dat er mensen echt direct geraakt worden door Corona zelf. Maatregelen worden steeds minder proportioneel.
En ik snap ook wel dat dat niet binnen een dag geregeld is. Maar we zijn amper stappen verder vergeleken met 2020.
Je begint nu al te zien dat het maatschappleijk onwenselijk wordt gevonden dat mensen die niet gevaccineerd willen worden de plek van 8-15 andere patienten innemen op de ICquote:Op maandag 8 november 2021 10:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, tot dat als maatschappij onwenselijk gevonden werd. Daar ging dus een wetgevingstraject aan vooraf, waarna de consequentie van het dronken achter het stuur stappen duidelijk was.
Wat vindt jij wel een acceptabele consequentie?quote:Oftewel, uitsluiting is geen acceptabele consequentie van de vrije keus je niet te laten vaccineren. Dat is het maatschappelijk debat, maar de vergelijking met verkeersovertredingen gaat mank.
snap ikquote:Ten overvloede, maar om te voorkomen dat dat ineens de discussie wordt, uiteraard vind ik niet oke als iemand dronken achter het stuur stapt.
Waarbij ik ook nog wil aanmerken dat de wetgeving tegen dronken rijden iets is wat zich over een veel langere periode (decennia) ontwikkeld heeft. Het is niet zo dat er voor het ingaan van het verbod nooit over gediscusseerd werd, maar de burger en wetgever keken er eerder op een andere manier tegenaan waardoor er geen verbod was (een manier die we nu trouwens nogal vreemd zouden vinden, maar in die tijdsgeest niet onlogisch was) en uiteindelijk langzaam gedraaid is.quote:Op maandag 8 november 2021 10:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ja, tot dat als maatschappij onwenselijk gevonden werd. Daar ging dus een wetgevingstraject aan vooraf, waarna de consequentie van het dronken achter het stuur stappen duidelijk was.
Oftewel, uitsluiting is geen acceptabele consequentie van de vrije keus je niet te laten vaccineren. Dat is het maatschappelijk debat, maar de vergelijking met verkeersovertredingen gaat mank.
Ten overvloede, maar om te voorkomen dat dat ineens de discussie wordt, uiteraard vind ik niet oke als iemand dronken achter het stuur stapt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |