abonnement Unibet Coolblue
pi_201993651

Crowdfunding is hot!! In 2020 is in Nederland 417 miljoen euro met crowdfunding opgehaald. Dat is 2% minder dan een jaar eerder, toen 424 miljoen euro werd opgehaald. De markt van financiering via crowdfunding lijkt hard op weg om dit jaar te groeien richting de half miljard euro. In het eerste halfjaar werd er al voor 249 miljoen euro opgehaald in Nederland. Lees het meest recente onderzoek naar de status van crowdfunding in Nederland in 2021.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen leningen
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding
New Funding (NF), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending
October (OCT), hét platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowdpartners (CP), investeren beroepsvaart
Matching Capital, investeren in vastgoed vanaf 5.000 euro
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 6%.

Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tjalala op 02-11-2021 12:02:00 ]
pi_201994179
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 06:58 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Zonder SNS dus. Vreemd dat nr 133A dan in de pitch wordt genoemd.
Zeker. Qua zekerheden scheelt dat nogal. Van de ondernemerskwaliteiten van de man heb ik vooralsnog niet zo'n hele hoge dunk. Corona is een makkelijk excuus maar daarvóór had hij ook al een negatief EV.

Misschien kan Collin wat duidelijkheid verschaffen of de pitch aanpassen.
Pecunia non olet
pi_201994419
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 01:11 schreef TechLight het volgende:
Project B*ke R*pair 2 op Collin heeft wederom de “voorgefinancierde btw” niet geheel kunnen aflossen. Gaat nu naar afdeling “bijzonder beheer”, lijkt me een prima plan, want hier zit echt iets niet snor. Kan zo snel niet meer vinden hoe goed de tweede rang hypotheek gedekt is (hangt af hoeveel schuld er nog in het eerste project is). Ik meen dat het in ieder geval na de btw teruggave wel aardig gedekt was, dus vooralsnog dan weinig echte zorgen. Er is overigens wel als normale termijn afgelost, dus het ligt in ieder geval niet helemaal stil.
Bij aanvang van het tweede project was de openstaande hypotheekschuld van het eerste project 250k. De openstaande schuld van het tweede project is op dit moment 89k. Pand is aangekocht voor 450k. Lijkt dus ook voor de investeerders in het tweede project niet direct een probleem.
pi_201994653
quote:
0s.gif Op maandag 1 november 2021 22:39 schreef zeeland6 het volgende:
zojuist de SIG betalingen gecontroleerd. Het is weer een ouderwetse bende.
Ik kijk inmiddels bij SIG pas na een dag of zes, zeven, want het staat toch nooit in één keer goed. Dat zou natuurlijk wel zo moeten zijn, maar ik bespaar mezelf de moeite en de ergernis.
pi_201994675
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 09:03 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Bij aanvang van het tweede project was de openstaande hypotheekschuld van het eerste project 250k. De openstaande schuld van het tweede project is op dit moment 89k. Pand is aangekocht voor 450k. Lijkt dus ook voor de investeerders in het tweede project niet direct een probleem.
En verder is het natuurlijk evident dat je niet voor niks een bruto rente van 8% hebt gekregen bij deze lening.
pi_201994694
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 09:19 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Ik kijk inmiddels bij SIG pas na een dag of zes, zeven, want het staat toch nooit in één keer goed. Dat zou natuurlijk wel zo moeten zijn, maar ik bespaar mezelf de moeite en de ergernis.
Idem.
Dit is ook helemaal niks nieuws en is iedere maand het zelfde.
pi_201994742
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 november 2021 09:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Idem.
Dit is ook helemaal niks nieuws en is iedere maand het zelfde.
Idd, hoewel het toch een tijdje wel in 1x goed stond.
pi_201995595
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 08:41 schreef obligataire het volgende:

[..]
Zeker. Qua zekerheden scheelt dat nogal. Van de ondernemerskwaliteiten van de man heb ik vooralsnog niet zo'n hele hoge dunk. Corona is een makkelijk excuus maar daarvóór had hij ook al een negatief EV.

Misschien kan Collin wat duidelijkheid verschaffen of de pitch aanpassen.
Als ik verschillende projecten open op Colin, zie ik bij elke (niet in prive lening) een overzichtelijk kopje met jaarcijfers staan.

Behalve hier, dat doet bij mij wat alarmbellen afgaan.

quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2021 10:21 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Linkje bouw
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
om 11 uur publiek gegaan en vol binnen de minuut

[ Bericht 33% gewijzigd door CaLeX op 02-11-2021 11:03:03 ]
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_201996075
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 november 2021 10:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Als ik verschillende projecten open op Colin, zie ik bij elke (niet in prive lening) een overzichtelijk kopje met jaarcijfers staan.

Behalve hier, dat doet bij mij wat alarmbellen afgaan.
[..]
Niet best, ongetwijfeld.

Maar de cum.zekerheden zijn sowieso wel in orde en ik denk dat de ouders nog wel eens vaker zullen bijstaan indien nodig?
Pecunia non olet
pi_201996194
quote:
99s.gif Op dinsdag 2 november 2021 10:35 schreef CaLeX het volgende:

[..]
Als ik verschillende projecten open op Colin, zie ik bij elke (niet in prive lening) een overzichtelijk kopje met jaarcijfers staan.

Behalve hier, dat doet bij mij wat alarmbellen afgaan.
Dat hebben ze alleen bij Direct leningen toch?

133A is trouwens uit de pitch geschrapt zie ik.
pi_201996285
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 november 2021 11:30 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Dat hebben ze alleen bij Direct leningen toch?

dat zou wel eens kunnen kloppen, ik zie nu dat ik alleen direct leningen bekeken heb.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_201997654
quote:
Wel een vreemde curve in de woz waarde.
Wat ouder huis met aangebouwde schuur die volgens oude wandbord op maps bij een loodgieter in gebruik is (geweest).
Lijkt me op zich wel een goed project. Jammer dat verkopende partij geen commitment geeft met een achtergestelde deellening.

Adres
Adres: Engelmanstraat 41
Postcode: 6086 BB
Plaatsnaam: Neer
WOZ-waarde
i
Identificatie: 164000032260
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2020 190.000 euro
01-01-2019 175.000 euro
01-01-2018 208.000 euro
01-01-2017 196.000 euro
01-01-2016 193.000 euro
01-01-2015 186.000 euro
01-01-2014 178.000 euro

Kenmerken
i
Bouwjaar: 1936
Gebruiksdoel: industriefunctie,woonfunctie
Oppervlakte: 347 m²

https://drimble.nl/bedrij(...)en-timmerwerken.html

[ Bericht 3% gewijzigd door NaRegenDeZon op 02-11-2021 13:48:24 ]
pi_201997806
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 13:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Wel een vreemde curve in de woz waarde.
Wat ouder huis met aangebouwde schuur die volgens oude wandbord op maps bij een loodgieter in gebruik is (geweest).
Lijkt me op zich wel een goed project. Jammer dat verkopende partij geen commitment geeft met een achtergestelde deellening.

Adres
Adres: Engelmanstraat 41
Postcode: 6086 BB
Plaatsnaam: Neer
WOZ-waarde
i
Identificatie: 164000032260
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2020 190.000 euro
01-01-2019 175.000 euro
01-01-2018 208.000 euro
01-01-2017 196.000 euro
01-01-2016 193.000 euro
01-01-2015 186.000 euro
01-01-2014 178.000 euro

Kenmerken
i
Bouwjaar: 1936
Gebruiksdoel: industriefunctie,woonfunctie
Oppervlakte: 347 m²

https://drimble.nl/bedrij(...)en-timmerwerken.html

Misschien een keer bezwaar gemaakt tegen de WOZ-waarde om wat belasting te besparen?
pi_201999377
quote:
14s.gif Op dinsdag 2 november 2021 09:22 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Idem.
Dit is ook helemaal niks nieuws en is iedere maand het zelfde.
Weer wat binnen, nog een dozijn bedragen te gaan :)
Ik kan idd beter aan het eind van de week een keer kijken.....
Pecunia non olet
pi_201999487
Crowdrealestate zoekt echt de bodem op. Nu een zorgproject tegen 4% aangekondigd: Woonzorgcentrum Winterswijk
pi_201999539
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 15:49 schreef KrekelJapie het volgende:
Crowdrealestate zoekt echt de bodem op. Nu een zorgproject tegen 4% aangekondigd: Woonzorgcentrum Winterswijk
zonder mij in ieder geval
pi_202000619
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 15:49 schreef KrekelJapie het volgende:
Crowdrealestate zoekt echt de bodem op. Nu een zorgproject tegen 4% aangekondigd: Woonzorgcentrum Winterswijk
Om ze te pesten: voor een miljoen voorinschrijven en later niet definitief maken ^p^
Pecunia non olet
pi_202001199
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 15:49 schreef KrekelJapie het volgende:
Crowdrealestate zoekt echt de bodem op. Nu een zorgproject tegen 4% aangekondigd: Woonzorgcentrum Winterswijk
Dit gaat door de bodem heen. Ik doe daar in ieder geval niet mee.
  dinsdag 2 november 2021 @ 18:58:43 #20
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202001928
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 15:49 schreef KrekelJapie het volgende:
Crowdrealestate zoekt echt de bodem op. Nu een zorgproject tegen 4% aangekondigd: Woonzorgcentrum Winterswijk
https://zorgvastgoed.nl/A(...)kwijk-te-Winterswijk
Oók ik bedank feestelijk voor deze aanbieding :W
pi_202004476
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 09:03 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Bij aanvang van het tweede project was de openstaande hypotheekschuld van het eerste project 250k. De openstaande schuld van het tweede project is op dit moment 89k. Pand is aangekocht voor 450k. Lijkt dus ook voor de investeerders in het tweede project niet direct een probleem.
2e Bike / onlangs toevallig in de buurt, langs de winkel gereden, zag er prima en netjes uit, ook volk in de winkel, zit zelf in de 1e vandaar.
pi_202007927
linkjes van de beide collin projecten

Delicatessen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Timmerwerk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202008259
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2021 23:02 schreef Jaco078 het volgende:
linkjes van de beide collin projecten

Delicatessen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Timmerwerk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank Jaco, delicatessen meegenomen.
pi_202008573
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2021 23:02 schreef Jaco078 het volgende:
linkjes van de beide collin projecten

Delicatessen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Timmerwerk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb ze beide voor mijn basisbedrag meegenomen.

De timmerman lost in 5 jaar helemaal af, neemt een draaiend bedrijf over en wordt daarbij ook nog ondersteund door de vorige eigenaar. En de 2e hypotheek op zijn woonhuis is ongeveer dekkend dus de rente/risico verhouding lijkt me prima.
Pecunia non olet
pi_202008581
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 13:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Wel een vreemde curve in de woz waarde.
Wat ouder huis met aangebouwde schuur die volgens oude wandbord op maps bij een loodgieter in gebruik is (geweest).

De loodgieter was misschien een vorige eigenaar, streetview foto uit 2010 laat een te koop bord zien aan de voorkant van de woning.

En de woning stond zo te zien in 2019 ook te koop. De lagere WOZ waarde is misschien door de verkoopprijs toen.
https://drimble.nl/adres/neer/6086BB/engelmanstraat-41.html
pi_202009814
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 00:17 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik heb ze beide voor mijn basisbedrag meegenomen.

De timmerman lost in 5 jaar helemaal af, neemt een draaiend bedrijf over en wordt daarbij ook nog ondersteund door de vorige eigenaar. En de 2e hypotheek op zijn woonhuis is ongeveer dekkend dus de rente/risico verhouding lijkt me prima.
Ook beiden meegenomen. De timmerman haalt denk ik gemakkelijker de eindstreep dan de delicatesse zaak. Bij de laatste zou nog wel eens vroegtijdig de rode vlag kunnen vallen. Echter daar zijn de zekerheden met twee eerste hypotheken weer beter. Dus uiteindelijk komt bij beiden het geld wel terug naar mijn idee.
pi_202010706
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2021 23:02 schreef Jaco078 het volgende:
linkjes van de beide collin projecten

Delicatessen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Timmerwerk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! Ik heb de delicatessenzaak meegenomen.
pi_202010907
Ik werd van beide aanvankelijk niet enthousiast, maar het onderpand van de timmerman ligt mogelijk flink boven de WOZ-waarde. Multiples voor Neer liggen tegen de ¤2,0K/m2. Het woongedeelte is op basis van de foto's ongeveer even groot als dat van de buren op nummer 39 - zeg 150m2. Dan zou de schuur 200m2 zijn (2 verdiepingen), dat kan. Hiermee kom je minstens aan ¤300K marktwaarde.

Het is opmerkelijk dat de WOZ maar ¤5K hoger ligt dan de buren. Hij lag er in 2018 nog 30% boven; dat zou hem nu op ¤240K brengen. En de WOZ van #35 is zelfs ¤313K met eenzelfde woonoppervlak. Misschien heeft #41 de WOZ in het verleden aangevochten op basis van bouwkundige staat? De zijmuur ziet er niet geweldig uit op het grensvlak tussen begane grond en eerste verdieping. Ik heb daar geen verstand van, kan iemand van buiten er iets over zeggen?
pi_202011118
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 10:07 schreef Atlas_ het volgende:
Ik werd van beide aanvankelijk niet enthousiast, maar het onderpand van de timmerman ligt mogelijk flink boven de WOZ-waarde. Multiples voor Neer liggen tegen de ¤2,0K/m2. Het woongedeelte is op basis van de foto's ongeveer even groot als dat van de buren op nummer 39 - zeg 150m2. Dan zou de schuur 200m2 zijn (2 verdiepingen), dat kan. Hiermee kom je minstens aan ¤300K marktwaarde.

Van bouwtechnische zaken heb ik weinig verstand :) maar bij deze zou je kunnen meewegen dat de lening lineair wordt afgelost dus het risico loopt er sowieso vrij vlot uit en dan heb je na 2 jaar of zo een vrijwel risicoloze lening voor 7%.
Pecunia non olet
pi_202011147
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 08:41 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ook beiden meegenomen. De timmerman haalt denk ik gemakkelijker de eindstreep dan de delicatesse zaak. Bij de laatste zou nog wel eens vroegtijdig de rode vlag kunnen vallen. Echter daar zijn de zekerheden met twee eerste hypotheken weer beter. Dus uiteindelijk komt bij beiden het geld wel terug naar mijn idee.
De knaap uit Drunen heeft idd nog helemaal niets bewezen; hij nam een prima zaak over die al decennia bestond en heeft de zaak op het randje weten te brengen. Of die verhuizing naar een groter pand daar verbetering in brengt is een vraagteken. Ik snap trouwens ook niet dat hij niet meteen een aanvang maakt met die verhuur want dat zou toch voor broodnodige extra cashflow kunnen zorgen?
Pecunia non olet
pi_202011484
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 00:18 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
En de woning stond zo te zien in 2019 ook te koop. De lagere WOZ waarde is misschien door de verkoopprijs toen.
https://drimble.nl/adres/neer/6086BB/engelmanstraat-41.html
Sorry, had deze gemist. ¤189K mid 2019 zou nu ¤240K betekenen. Dat maakt de combinatie van rente en LTV vrijwel een kopie van een SIG schijf 1B+2, als die ¤240K de schuur bevat.

Aflossing is inderdaad aantrekkelijk. Maar ik wil erop kunnen vertrouwen dat er niet iets mis is met het pand. Als hij in 2019 verkocht is, zou dat een goed teken zijn. Het is wel opmerkelijk dat de aflossing op de hypotheek zo laag is (ongeveer 1 maand aan aflossing op basis van 100% annuitair, dat komt niet overeen met een aankoop in 2019). Misschien heeft de bank vrijwillig het hypotheekbedrag verlaagd om de crowdfunding mogelijk te maken.
pi_202013074
Zojuist zie ik de aflossing NLI/Juncto ontwikkeling, op de bank voorbij komen :)
Netjes 30 maanden 8% rente op jaarbasis betaald, dat is beter dan die woekerrente van CRE op hun laatste project :6
Pecunia non olet
pi_202013734
CRE stunt niet alleen met de rente maar ook met de voorwaarden. Geen boeterente bij vervroegde aflossing en geen extra vergoedingsrente als een project langer door loopt. Ben benieuwd hoe dit verder gaat.
pi_202013778
Max crowdfund wil administratie Greencrowd overnemen
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 13:22 schreef Max_Crowdfund het volgende:
Wij zijn bereid de administratie over te nemen van lopende projecten zodat klanten, zowel investeerder als geldleners, hier niet de dupe van worden. Dit hebben we aangegeven bij Greencrowd en het bestuur, maar helaas nog geen reactie mogen ontvangen. Zodra er een update volgt horen jullie meer.
pi_202014358
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 13:28 schreef KrekelJapie het volgende:
Max crowdfund wil administratie Greencrowd overnemen
[..]

Netjes ^O^
Ik had iets dergelijks ook van een van de twee marktleiders verwacht.
pi_202014449
Nieuw 5 jarig SiG project met een belachelijk hoge taxatie omdat er een kamervergunning voor 7 personen op zit:

Eilenbergstraat 168 te Tilburg LIVE 5 november 2021 om 12.00 uur

https://investeren.sameni(...)-eilenbergstraat-168

Het zal allemaal best waarde verhogend zijn maar ik laat deze lekker aan andere geïnteresseerde.
pi_202014534
quote:
14s.gif Op woensdag 3 november 2021 14:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Netjes ^O^
Ik had iets dergelijks ook van een van de twee marktleiders verwacht.
Idd netjes van Max. Het zou natuurlijk best kunnen dat de twee marktleiders achter de schermen ook in gesprek zijn met greencrowd.
Uiteindelijk zijn er maar een paar platforms die hier wel eens wat melden, en dat zijn over het algemeen de kleinere, die nog naar bredere bekendheid op zoek zijn.
pi_202014551
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2021 23:02 schreef Jaco078 het volgende:
linkjes van de beide collin projecten

Delicatessen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Timmerwerk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wederom mijn dank!

Ondanks de matige prestaties van de ondernemer hou ik het op basis van de zekerheden toch even bij de delicatessenzaak, welke ik voor mijn basis bedrag heb meegenomen.
pi_202014765
quote:
14s.gif Op woensdag 3 november 2021 14:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Netjes ^O^
Ik had iets dergelijks ook van een van de twee marktleiders verwacht.
Qua doelgroep had ik duurzaaminvesteren.nl als potentiële overnamekandidaat verwacht.
pi_202014795
Deze was hier nog niet gedeeld, dacht ik, al is het niet meteen verrassend nieuws: https://nos.nl/artikel/24(...)et-opkoopbescherming

Overigens ben ik als niet-jurist wel benieuwd hoe deze maatregel zich verhoudt tot het echt op eigendom als grondrecht. Het zou me niet verbazen als het Europese hof zich daar nog een keer over moet uitspreken op termijn.
  woensdag 3 november 2021 @ 16:01:22 #41
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202015637
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2021 23:02 schreef Jaco078 het volgende:
linkjes van de beide collin projecten

Delicatessen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Timmerwerk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt, beide mee gepakt
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202016159
quote:
14s.gif Op woensdag 3 november 2021 14:21 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw 5 jarig SiG project met een belachelijk hoge taxatie omdat er een kamervergunning voor 7 personen op zit:

Eilenbergstraat 168 te Tilburg LIVE 5 november 2021 om 12.00 uur

https://investeren.sameni(...)-eilenbergstraat-168

Het zal allemaal best waarde verhogend zijn maar ik laat deze lekker aan andere geïnteresseerde.
Eilenbergstraat 166 en 170, woz waarde 192k en 194k.

Deze laat ik ook over voor iemand anders
pi_202016174
Voordegroei komt weer met een fonds. https://mailchi.mp/voorde(...)4968118?e=29d7c9169b
pi_202016514
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 12:41 schreef obligataire het volgende:
Zojuist zie ik de aflossing NLI/Juncto ontwikkeling, op de bank voorbij komen :)
Netjes 30 maanden 8% rente op jaarbasis betaald, dat is beter dan die woekerrente van CRE op hun laatste project :6
Zat ik ook in.
Mooi project.
Inderdaad heel wat beter dan CRE in het algemeen en dan hun laatste project in het bijzonder.
Ik vraag me af of ik nog ooit via CRE zal investeren.
pi_202016649
Overlijden borgsteller
quote:
In november 2020 heeft er (middels een stemronde) een herziening van de leningvoorwaarden van H*pp*x plaatsgevonden. Onderdeel van de herziening was een aanvullende materiele borgstelling van ¤30.000,-- ​ voor de renteverplichtingen afgegeven door een familielid. Vanwege het overlijden van desbetreffende borgsteller verzoekt de onderneming om de materiele borgstelling te laten vervallen. Hiervoor in de plaats komt een bankgarantie van Rabobank van eveneens ¤30.000,-.

Wij ondersteunen dit verzoek.
Zekerheden lijken mij niet slechter te worden door borg bank. Bij particuliere borg hebben we al vaker gezien dat deze toch niet betaalde.

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 03-11-2021 17:44:17 ]
pi_202016784
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 14:55 schreef Incitatus3 het volgende:
Deze was hier nog niet gedeeld, dacht ik, al is het niet meteen verrassend nieuws: https://nos.nl/artikel/24(...)et-opkoopbescherming

Overigens ben ik als niet-jurist wel benieuwd hoe deze maatregel zich verhoudt tot het echt op eigendom als grondrecht. Het zou me niet verbazen als het Europese hof zich daar nog een keer over moet uitspreken op termijn.
Ook in Den Haag zelfbewoning in de eerste 4 jaar na koop
https://nos.nl/r/195126
pi_202017387
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2021 17:26 schreef KrekelJapie het volgende:
Overlijden borgsteller
[..]
Zekerheden lijken mij niet slechter te worden door borg bank. Bij particuliere borg hebben we al vaker gezien dat deze toch niet betaalde.
Ook bij bankgaranties is het maar de vraag (slechte ervaring mee als huurborg), is namelijk erg afhankelijk hoe deze is opgesteld en wat de voorwaarden zijn voor vrijgave, ik neem aan dat ze die niet hebben verteld.
pi_202017408
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 17:42 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ook in Den Haag zelfbewoning in de eerste 4 jaar na koop
https://nos.nl/r/195126
Vooropgesteld dat ik ook niet zomaar weet hoe deze onbalans op de woonmarkt 1-2-3 op te lossen hebben we het natuurlijk over symptoombestrijding hier door diverse gemeentes.
Wat voor huizen die reeds onder deze constructie verhuurd worden alleen maar een betere marge voor de verhuurder, en daarmee meer zekerheid voor ons als investeerder zal geven. (Voorzover e.e.a. natuurlijk stand gaat houden)
pi_202018148
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2021 23:02 schreef Jaco078 het volgende:
linkjes van de beide collin projecten

Delicatessen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Timmerwerk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank! De timmerman meegepakt!
pi_202018505
Ozgur kan vanavond een flesje open trekken, de teller staat inmiddels op 1321 K dus het bodembedrag is gehaald met nog 22 dagen te gaan.
Pecunia non olet
pi_202018696
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 18:31 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ook bij bankgaranties is het maar de vraag (slechte ervaring mee als huurborg), is namelijk erg afhankelijk hoe deze is opgesteld en wat de voorwaarden zijn voor vrijgave, ik neem aan dat ze die niet hebben verteld.
Ben het met je eens. Ik had bij een vorige stemming hierover tegen gestemd. Helaas in de minderheid. De betreffende ondernemer heeft tot nu slechts 2 maanden afgelost en al 3x uitstel gevraagd. Borg is echt een pleister waar nog steeds bloed uit kan stromen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 04-11-2021 04:44:34 ]
pi_202020114
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 19:56 schreef obligataire het volgende:
Ozgur kan vanavond een flesje open trekken, de teller staat inmiddels op 1321 K dus het bodembedrag is gehaald met nog 22 dagen te gaan.
En als hij dan na dat flesje besluit om genoegen te nemen met 1350K zou dat voor ons weer een betere LTV opleveren. Win-win zou ik zeggen: snelheid voor de ondernemer, meer comfort voor ons.
pi_202025162
Vervroegde aflossing Collin:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202025252
quote:
0s.gif Op woensdag 3 november 2021 19:56 schreef obligataire het volgende:
Ozgur kan vanavond een flesje open trekken, de teller staat inmiddels op 1321 K dus het bodembedrag is gehaald met nog 22 dagen te gaan.
Het is wel heel opvallend hoe langzaam deze volloopt.
pi_202025467
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 10:49 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Het is wel heel opvallend hoe langzaam deze volloopt.
M.i. moeilijk te begrijpen. Met zoveel spreiding in huurders en materiële hoge eigen inbreng.

De eerste dag is zo belangrijk...
Pecunia non olet
  donderdag 4 november 2021 @ 11:12:50 #56
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202025492
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 november 2021 23:02 schreef Jaco078 het volgende:
linkjes van de beide collin projecten

Delicatessen:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Timmerwerk:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Beide meegepakt ^O^
pi_202026114
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2021 11:11 schreef obligataire het volgende:

[..]
M.i. moeilijk te begrijpen. Met zoveel spreiding in huurders en materiële hoge eigen inbreng.

De eerste dag is zo belangrijk...
Is net online gekomen na een paar record weken geld ophalen bij collin, misschien is bij sommige ook gewoon de CF-portemonnee even leeg.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202026163
Erg vervelend dat het zo lang duurt bij Max crowdfund voordat je gestorte bedrag beschikbaar is in je wallet.
Vandaag gestort 2,5 uur voordat een nieuw project live zou komen.
Nu 2,5 uur later staat het bedrag er nog steeds niet in de wallet en het project is al weer volgeschreven.
Helaas....
pi_202026190
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 12:13 schreef ron6 het volgende:
Erg vervelend dat het zo lang duurt bij Max crowdfund voordat je gestorte bedrag beschikbaar is in je wallet.
Vandaag gestort 2,5 uur voordat een nieuw project live zou komen.
Nu 2,5 uur later staat het bedrag er nog steeds niet in de wallet en het project is al weer volgeschreven.
Helaas....
Ik begrijp hieruit dat ze nog steeds niet werken met i-deal?
pi_202026672
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 12:13 schreef ron6 het volgende:
Erg vervelend dat het zo lang duurt bij Max crowdfund voordat je gestorte bedrag beschikbaar is in je wallet.
Vandaag gestort 2,5 uur voordat een nieuw project live zou komen.
Nu 2,5 uur later staat het bedrag er nog steeds niet in de wallet en het project is al weer volgeschreven.
Helaas....
IK weet niet hoe je stort. Bij mij gaat het veel sneller (meestal binnen een minuut of 30) en vandaag zelfs al na een minuut een mail van bijschrijving.
pi_202026720
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 12:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik begrijp hieruit dat ze nog steeds niet werken met i-deal?
Ik heb er nu net nog eens naar gekeken, maar zie dat er nu ook een "Stort Direct" optie bij staat.
Daar kan blijkbaar wel met i-deal worden gestort.
Deze optie was mij nog niet eerder opgevallen.

Edit: bedrag staat ondertussen op mijn account,,, nu maar wachten op een volgende investerings mogelijkheid
pi_202027293
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 13:04 schreef ron6 het volgende:

[..]
Ik heb er nu net nog eens naar gekeken, maar zie dat er nu ook een "Stort Direct" optie bij staat.
Daar kan blijkbaar wel met i-deal worden gestort.
Deze optie was mij nog niet eerder opgevallen.

Edit: bedrag staat ondertussen op mijn account,,, nu maar wachten op een volgende investerings mogelijkheid
We zullen kijken hoe we dit prominenter in het dashboard kunnen tonen. Er komt snel weer wat nieuws!
pi_202027484
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 13:57 schreef Max_Crowdfund het volgende:

[..]
We zullen kijken hoe we dit prominenter in het dashboard kunnen tonen. Er komt snel weer wat nieuws!
Ik zit net eens even op jullie platform te kijken en lees dit:

Max Property Group B.V. (MPG) haalt een totaal bedrag van ¤ 4.250.000 op voor 14,16% van de aandelen van Max Property Group B.V.

Betekent dit, dat jullie de totale waarde van het bedrijf inschatten opruim 30 miljoen euro? Is dat niet iets te hoog gegrepen voor zo'n jong bedrijf?
Pecunia non olet
pi_202029341
Geen bier
quote:
Van een aantal van jullie hebben wij al bericht ontvangen over de incentive.
Wij hebben hier tot nog toe niet aan kunnen voldoen, om de volgende reden.
Kort gezegd heeft het nog niet kunnen versturen van de incentives te maken met het feit dat het
bier nog niet klaar is. De brouwerij was meer dan 6 maanden uit productie voordat de contracten
van de brouwerij getekend waren.
Het brouwproces is een zeer kritisch en nauwkeurig proces waarbij de kans op besmettingen groot
zijn. Om deze reden hebben de brouwers en Daniel Vinke de eerste twee maanden na overdracht
schoongemaakt, gereviseerd en daarna proefbouwsels gemaakt
Ik dacht dat een lopende brouwerij was overgenomen.
pi_202029436
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 16:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Geen bier
[..]
Ik dacht dat een lopende brouwerij was overgenomen.
Dat zou je wel zeggen ja, als je van dag 1 af operationeel zegt te zijn.........

De overname van de activa van de bestaande brouwerij in Zeist heeft als voordeel dat ik - samen met brouwer Pim Bosch - vanaf dag één operationeel ben en dus direct speciaalbieren kan verkopen. Zowel via onze eigen kanalen, als aan de horeca en retail. We kunnen dus direct van start.
Pecunia non olet
pi_202029536
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 17:01 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dat zou je wel zeggen ja, als je van dag 1 af operationeel zegt te zijn.........

De overname van de activa van de bestaande brouwerij in Zeist heeft als voordeel dat ik - samen met brouwer Pim Bosch - vanaf dag één operationeel ben en dus direct speciaalbieren kan verkopen. Zowel via onze eigen kanalen, als aan de horeca en retail. We kunnen dus direct van start.
Ik heb zojuist GVE gemaild dat hier op zijn minst sprake is van misleiding of nog erger en wat zij hier aan gaan doen Een verhoging achteraf van de rente lijkt me minimaal op zijn plaats in dit geval.
pi_202030344
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 16:53 schreef KrekelJapie het volgende:
Geen bier
[..]
Ik dacht dat een lopende brouwerij was overgenomen.
Na het laatste project van de gebroeders Vinke had ik de projecten al een licht kleurtje (= neem nieuwe projecten van deze ondernemers niet meer mee) gegeven in mijn overzichten.
Ik zit in Amelend I en II, en in het bier project.
Voor nu kleur ik de projecten een beetje donkerder, en zal de komende dagen ook eens een email voor GvE hierover brouwen.
pi_202030836
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 12:13 schreef ron6 het volgende:
Erg vervelend dat het zo lang duurt bij Max crowdfund voordat je gestorte bedrag beschikbaar is in je wallet.
Vandaag gestort 2,5 uur voordat een nieuw project live zou komen.
Nu 2,5 uur later staat het bedrag er nog steeds niet in de wallet en het project is al weer volgeschreven.
Helaas....
Bij mij vanmiddag binnen 10 minuten met ideal (niet bunq)
pi_202030887
Drama boot bij gve
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202031271
CCF Via deze weg willen wij u informeren over de algehele vervroegde aflossing van de lopende lening van New Horizons Vastgoed B.V., met leningnummer 38889.
Hierover is het volgende vermeld in de pitch:
‘Men heeft de mogelijkheid om gedurende de laatste drie maanden, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, vervroegd af te lossen zonder vergoedingsrente’.
Wij zullen de volledige vervroegde aflossing pro rato op uw rekening courant bijschrijven.
Onderstaand treft u het bericht aan van de ondernemer:
Beste investeerder,
New Horizons Vastgoed BV heeft, zoals bij aanvang aangekondigd, een herstructurering van de financiering doorgevoerd. De herstructurering bevat ook een alternatieve financiering met gunstigere voorwaarden. Derhalve is ervoor gekozen om de financiering vanuit Collin Crowdfund vroegtijdig af te lossen.
Wij willen u hartelijk danken voor het door u gestelde vertrouwen in ons!
Met vriendelijke groeten,
Fred Krautwurst
Met vriendelijke groet,

Beetje vreemd de kosten zijn hoger dan de rente... Vervroegde aflossing minder dan het de investering....
(de rente is tijdsevenredig, de kosten volledig).
pi_202031737
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:00 schreef zeeland6 het volgende:
Beetje vreemd de kosten zijn hoger dan de rente... Vervroegde aflossing minder dan het de investering....
(de rente is tijdsevenredig, de kosten volledig).
Begrijp ik het goed dat de kosten over de complete periode wel zijn berekend terwijl dat je over die periode geen rente hebt ontvangen?
pi_202031771
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:24 schreef tnhb het volgende:

[..]
Begrijp ik het goed dat de kosten over de complete periode wel zijn berekend terwijl dat je over die periode geen rente hebt ontvangen?
ja,heb al gemaild door Collin dat dit niet correct is.
pi_202032894
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:25 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
ja,heb al gemaild door Collin dat dit niet correct is.
Ik ben benieuwd wat voor reactie je krijgt.
pi_202033456
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:00 schreef zeeland6 het volgende:

Beetje vreemd de kosten zijn hoger dan de rente... Vervroegde aflossing minder dan het de investering....
(de rente is tijdsevenredig, de kosten volledig).
Zelfde als bij de extra aflossing En*rgief*briek D*venter CCF 32008 op 31-09-2021.
Aflossing ¤ 43,10 rente ¤ 3,41 en kosten ¤ 11,49. Netto uitbetaald ¤ 35,02. Hoe kan dit?
Nog niet nagevraagd bij Collin. Lijkt wel of ze bij de oudere leningen de huidige kosten berekenen.
Betaalschema wordt dan achteraf aangepast.
pi_202034066
Dit betreft New Horizons deel 1 neem ik aan?
Pecunia non olet
pi_202034207
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 17:08 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Ik heb zojuist GVE gemaild dat hier op zijn minst sprake is van misleiding of nog erger en wat zij hier aan gaan doen Een verhoging achteraf van de rente lijkt me minimaal op zijn plaats in dit geval.
Ik denk dat hier geen kwade opzet in het spel is, hoogstens wat naïef en knullig van meneer Vinke. Een brouwerij is nou eenmaal niet een apparaat dat je met een druk op de knop aan en uit kunt zetten, staat het een tijdje stil dan heb je een champignonkwekerij. Er is blijkbaar wat mis gegaan in de overdracht tussen oude en nieuwe eigenaar, misschien zijn er geen goede afspraken gemaakt over de staat van de brouwerij bij overdracht of zijn die afspraken niet nagekomen. Bouw je een nieuwe brouwerij dan weet je wat je hebt maar duurt het een tijd voordat je productie kunt draaien, koop je een bestaande brouwerij dan kom je verrassingen tegen. Ik heb liever dat ze nu even de tijd nemen om een en ander na te kijken, grondig schoon te maken en in te regelen dan dat ik een pakketje niet-vegetarisch schimmelbier in de brievenbus vind.
pi_202034359
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 20:57 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik denk dat hier geen kwade opzet in het spel is, hoogstens wat naïef en knullig van meneer Vinke. Een brouwerij is nou eenmaal niet een apparaat dat je met een druk op de knop aan en uit kunt zetten, staat het een tijdje stil dan heb je een champignonkwekerij. Er is blijkbaar wat mis gegaan in de overdracht tussen oude en nieuwe eigenaar, misschien zijn er geen goede afspraken gemaakt over de staat van de brouwerij bij overdracht of zijn die afspraken niet nagekomen. Bouw je een nieuwe brouwerij dan weet je wat je hebt maar duurt het een tijd voordat je productie kunt draaien, koop je een bestaande brouwerij dan kom je verrassingen tegen. Ik heb liever dat ze nu even de tijd nemen om een en ander na te kijken, grondig schoon te maken en in te regelen dan dat ik een pakketje niet-vegetarisch schimmelbier in de brievenbus vind.
De brouwerij heeft 6 maanden :o voor overdracht leeggestaan. Dat hadden ze wel vooraf kunnen vertellen aan ons.
pi_202035353
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 21:01 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
De brouwerij heeft 6 maanden :o voor overdracht leeggestaan. Dat hadden ze wel vooraf kunnen vertellen aan ons.
En dus ook een paar maanden geen omzet....
Pecunia non olet
pi_202035442
Volgens mij is deze hier nog niet langsgekomen:
NLI 9,25% staat open.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202036614
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 21:43 schreef ron6 het volgende:
Volgens mij is deze hier nog niet langsgekomen:
NLI 9,25% staat open.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik dacht het niet. Heb de pitch net voor live gaan, zowat een week geleden, globaal doorgenomen. Ik snap de business niet eerlijk gezegd, en zie een hoop bla bla, en name dropping van belangrijke gebruikers van het systeem. Qua zekerheden zit er ook niks hards in, dus ik heb het er snel bij gelaten.
pi_202036691
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 21:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
En dus ook een paar maanden geen omzet....
Blijkbaar gaat het om deze brouwerij: https://www.nederlandsebi(...)ij?brouwerij_id=1490
pi_202038032
Project betaalt de laatste twee termijnen niet en gaat naar de gerechtsdeurwaarder
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202038171
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 13:57 schreef Max_Crowdfund het volgende:

[..]
We zullen kijken hoe we dit prominenter in het dashboard kunnen tonen. Er komt snel weer wat nieuws!
Nieuwe staat al online: Maandag 9 uur. Pand in Londen, 6 maanden 10% op jaarbasis. Bedrag 381.000 euro.
pi_202038400
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 21:43 schreef ron6 het volgende:
Volgens mij is deze hier nog niet langsgekomen:
NLI 9,25% staat open.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met een grote boog omheen lopen?🤢
Het lijkt mij ondanks de juichende verhalen een monster dat altijd (geld)honger heeft..

[ Bericht 5% gewijzigd door obligataire op 04-11-2021 23:54:48 ]
Pecunia non olet
pi_202038498
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 20:30 schreef Vioolblok het volgende:

[..]
Zelfde als bij de extra aflossing En*rgief*briek D*venter CCF 32008 op 31-09-2021.
Aflossing ¤ 43,10 rente ¤ 3,41 en kosten ¤ 11,49. Netto uitbetaald ¤ 35,02. Hoe kan dit?
Nog niet nagevraagd bij Collin. Lijkt wel of ze bij de oudere leningen de huidige kosten berekenen.
Betaalschema wordt dan achteraf aangepast.
Voor dat project krijgen we elke maand de bruto rente (dus zonder aftrek van kosten door Collin). Dit omdat de jaarlijkse beheerfee groter is dan 1 maandbedrag aan rente en dus volgens de oude methodiek niet kon worden ingehouden zonder een negatief RC Saldo te creëren. De beheerfee wordt na einde looptijd, bij terugbetaling van de aflossingsvrije lening, in 1x voldaan. Door een tussentijdse deelaflossing was er ruimte om de beheerfee voor de jaren tm heden wel in 1x te incasseren. De beheerfee die Collin nog tegoed heeft bij de eindaflossing is hiermee verlaagd.
pi_202038567
Dank voor de uitleg. Jij had gereageerd naar CCF?
  vrijdag 5 november 2021 @ 00:21:01 #87
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202038608
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 20:57 schreef Zomaarevenkijken het volgende:

[..]
Ik denk dat hier geen kwade opzet in het spel is, hoogstens wat naïef en knullig van meneer Vinke. Een brouwerij is nou eenmaal niet een apparaat dat je met een druk op de knop aan en uit kunt zetten, staat het een tijdje stil dan heb je een champignonkwekerij. Er is blijkbaar wat mis gegaan in de overdracht tussen oude en nieuwe eigenaar, misschien zijn er geen goede afspraken gemaakt over de staat van de brouwerij bij overdracht of zijn die afspraken niet nagekomen. Bouw je een nieuwe brouwerij dan weet je wat je hebt maar duurt het een tijd voordat je productie kunt draaien, koop je een bestaande brouwerij dan kom je verrassingen tegen. Ik heb liever dat ze nu even de tijd nemen om een en ander na te kijken, grondig schoon te maken en in te regelen dan dat ik een pakketje niet-vegetarisch schimmelbier in de brievenbus vind.
Wanneer je een brouwerij schoon (kookketels, gistvaten en leidingen in ieder geval) en geventileerd achterlaat is er amper gevaar voor hygiëne, ook na 6 maanden. En vooral dat eerste punt is toch wel iets wat je van iedere brouwerij mag verwachten. En dat schoonmaken hoeft ook zeker geen maanden te duren. Ik ga niet direct van onwil uit maar denk dat ze gewoon andere prioriteiten hebben gesteld.
pi_202038616
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 00:10 schreef Vioolblok het volgende:
Dank voor de uitleg. Jij had gereageerd naar CCF?
Nee, dat is mijn eigen analyse. Maar de kosten bij de vervroegde aflossing van N*w Hor*zons 1 snap ik ook niet, dus fijn dat jij daarvoor contact hebt opgenomen Zeeland ;)
pi_202038719
Er staat weer een nieuw project online bij matchingcapital: https://matchingcapital.com/product/tro/
Let op:geen hypotheek, ook geen tweede maar slechts een koopoptie op het pand als zekerheid. ABNAmro hangt aan de eerste tiet.

Ook bij het parkeer project, wat ondertussen gesloten is op 200K, ipv de beoogde 650(?)K is er slechts een verpanding van 300K aan vorderingen
(Ik meen dat toen het project nog openstond voor 650K dat er ook een verkooprecht was op 1 of 2 panden met overwaarde t.o.v. de hypotheek).

Als we dan kijken op de website onder het kopje: Uw belegging > risico's en zekerheden lezen we het volgende:

Citaat:
Zekerheden
Stichting Matching Capital Zekerheid vestigt zekerheden, namens en in het belang van de deelnemende investeerders. Als de kredietnemer onverhoopt verzuimt om de contractueel afgesproken rente en/of aflossing tijdig te voldoen, treedt Stichting Matching Capital Zekerheid op en kan het (in het uiterste geval) beslag leggen op het pand.
Wij vestigen eerste hypotheek met (het gefinancierde) vastgoed als onderpand.

Selectie
Wij zoeken en selecteren projecten van bedrijven/ontwikkelaars met een goede reputatie en track record. U kiest zelf aan welk project u deelneemt, dus u weet waar uw geld zit. Wij zorgen ervoor dat u op de hoogte blijft van de loop van het project. Ons doel is om een aantrekkelijk alternatief te bieden voor spaarders en beleggers, met een hogere vaste rente en zekerheden (eerste recht van hypotheek met (met de lening aangekochte) onroerend goed als onderpand).
-Einde citaat-

Kortom, ook bij dit platform moet er per project dus goed naar de geboden zekerheden gekeken worden, en doet MC hierbij hun eigen USP's grof geweld aan.

W.m.b. tijd voor wat vragen.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 05-11-2021 01:09:13 ]
pi_202040634
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 17:08 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Ik heb zojuist GVE gemaild dat hier op zijn minst sprake is van misleiding of nog erger en wat zij hier aan gaan doen Een verhoging achteraf van de rente lijkt me minimaal op zijn plaats in dit geval.
Ik heb antwoord op mijn mail gekregen van GVE. Zij gaan de geldnemer om opheldering vragen en daarna informeren zij alle investeerders.
Eerst maar eens antwoord afwachten dus.
pi_202040821
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 19:25 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
ja,heb al gemaild door Collin dat dit niet correct is.
Goed gedaan heeft tot gevolg gehad dat men de kosten helemaal (0,60) heeft teruggeboekt.
pi_202041082
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 00:51 schreef ETphonehome het volgende:
Er staat weer een nieuw project online bij matchingcapital: https://matchingcapital.com/product/tro/
Let op:geen hypotheek, ook geen tweede maar slechts een koopoptie op het pand als zekerheid.

W.m.b. tijd voor wat vragen.
Overall:
• Als een dergelijke optieconstructie een goed idee is, waarom is dit de eerste keer dat ik hem tegenkom? Welke extra risico's brengt de constructie met zich mee? Bijv. Belastingdienst of andere schuldeisers die voorrang krijgen, geen vastlegging in het Kadaster, verder nog?

In meer detail:
• Wie heeft precies het recht om deze optie uit te voeren ("Matching Capital (of nader te noemen meester)" volgens het contract)?
• Hoe gaat de uitoefening van deze optie gefinancierd worden?
• Wie of wat garandeert dat de optie daadwerkelijk uitgeoefend zal worden, ook als woningprijzen met 60% gedaald zijn?
• Wie of wat garandeert dat de leningnemer de woning in de tussentijd niet verkoopt en met de noorderzon vertrekt?
• Waarom bevat het contract geen negatieve hypotheekverklaring?

Los hiervan klinkt 7% netto voor 55% LTV aantrekkelijk, dat kan tegenover bovenstaande risico's staan. Al zijn die risico's moeilijk op waarde te schatten zonder meer te weten over de leningnemer.

MC heeft trouwens de aflosboete verdubbeld naar 2%, fijn dat ze meteen werk gemaakt hebben van mijn punt.
pi_202041468
quote:
0s.gif Op donderdag 4 november 2021 20:08 schreef fok321 het volgende:

[..]
Ik ben benieuwd wat voor reactie je krijgt.
"De berekening van de beheervergoeding over de laatste termijn van New Horizons 38889 betrof inderdaad een omissie. Inmiddels hebben wij de termijn teruggedraaid en de beheervergoeding uitgeschakeld.

Onze excuses voor het ongemak.
pi_202041581
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 09:47 schreef crowder07 het volgende:

[..]
Ik heb antwoord op mijn mail gekregen van GVE. Zij gaan de geldnemer om opheldering vragen en daarna informeren zij alle investeerders.
Eerst maar eens antwoord afwachten dus.
Hadden ze in principe ook kunnen doen voor de update.
pi_202041650
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 11:19 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Hadden ze in principe ook kunnen doen voor de update.
heb je helemaal gelijk in
pi_202042639
SIG, Vlissingen Bossenburg 109 zie ik deze maand een vreemde transactie die ik niet kan verklaren. Hebben anderen dit ook? en zo ja heeft iemand de uitleg? dan wel dit al nagevraagd?
pi_202042750
SIG Tilburg. Schijven 2 en 3 al vol. Er is blijkbaar voldoende vertrouwen in het kamerverhuurpand.
pi_202043696
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 12:42 schreef Crowdyfunder het volgende:
SIG Tilburg. Schijven 2 en 3 al vol. Er is blijkbaar voldoende vertrouwen in het kamerverhuurpand.
Ik heb deze ook zeker meegepakt. Prachtig verbouwd weer door de jongens uit Tilburg, vind het pand meer te classificeren als luxe appartementen dan een kamerverhuurpand. Dit vind ik het perfecte voorbeeld van goed verhuurderschap en verre van "huisjesmelker".
pi_202043721
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 12:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
SIG, Vlissingen Bossenburg 109 zie ik deze maand een vreemde transactie die ik niet kan verklaren. Hebben anderen dit ook? en zo ja heeft iemand de uitleg? dan wel dit al nagevraagd?
Dit is één van de transacties waarmee SIG heeft zitten rommelen. Als je de eerste 3 betalingen bij elkaar optelt klopt het saldo weer.
pi_202043725
SIG
Almelo Zev*n bosj*s heeft niet betaald hoor ik van Luuck. Ze zitten er achter aan maar hebben nog niets gehoord.
pi_202043727
.

[ Bericht 99% gewijzigd door zeeland6 op 05-11-2021 14:07:50 ]
pi_202044113
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 00:51 schreef ETphonehome het volgende:
Er staat weer een nieuw project online bij matchingcapital: https://matchingcapital.com/product/tro/
Let op:geen hypotheek, ook geen tweede maar slechts een koopoptie op het pand als zekerheid. ABNAmro hangt aan de eerste tiet.
Ik ben hier niet enthousiast over. Je zag laatst ook al bij een ander project van GvE hoe precies het bij een rechter steekt of de geboden zekerheden echt ten gunste komen van de investeerders. En dat ging niet eens over een vreemde constructie. Dit soort onbekende zekerheden als koopoptie hebben zich nog nergens bewezen dat ze inderdaad ook hard uit te winnen zijn.

Zo wie zo mijdt ik projecten waarbij de ABN-AMRO is betrokken. Het zou niet de eerste keer zijn dat ze geld van een crowdfunding project zich toegeëigend. (ik noem dat stelen)

Voor mij dus een Nee. Kunnen ze beter ABN-AMRO aflossen en dan het hele bedrag voor 6 a 7% bij de crowd lenen met een 1e hypotheek.
pi_202044146
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 10:33 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Overall:
• Als een dergelijke optieconstructie een goed idee is, waarom is dit de eerste keer dat ik hem tegenkom? Welke extra risico's brengt de constructie met zich mee? Bijv. Belastingdienst of andere schuldeisers die voorrang krijgen, geen vastlegging in het Kadaster, verder nog?

In meer detail:
• Wie heeft precies het recht om deze optie uit te voeren ("Matching Capital (of nader te noemen meester)" volgens het contract)?
• Hoe gaat de uitoefening van deze optie gefinancierd worden?
• Wie of wat garandeert dat de optie daadwerkelijk uitgeoefend zal worden, ook als woningprijzen met 60% gedaald zijn?
• Wie of wat garandeert dat de leningnemer de woning in de tussentijd niet verkoopt en met de noorderzon vertrekt?
• Waarom bevat het contract geen negatieve hypotheekverklaring?

Los hiervan klinkt 7% netto voor 55% LTV aantrekkelijk, dat kan tegenover bovenstaande risico's staan. Al zijn die risico's moeilijk op waarde te schatten zonder meer te weten over de leningnemer.

MC heeft trouwens de aflosboete verdubbeld naar 2%, fijn dat ze meteen werk gemaakt hebben van mijn punt.
Helemaal mee eens wat je schrijft. Ik deel deze zorgen over de geboden zekerheid.
pi_202044758
Artikel uit de Volkskrant over OG jongens. Ook komen er een aantal SIG bekenden in voor:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Link naar origineel voor wie om de betaal muur heen kan. https://krant.volkskrant.(...)articles/1476698/9/1
pi_202044998
ECSP nieuws van Kapitaalopmaat
quote:
De afgelopen periode maakten we al een aantal malen melding van de komende Europ­ese Regelging die vo­or Crowdfunding dien­stverleners van krac­ht wordt. 10 november as. is het zover! Dan treedt de Europe­se Crowdfunding Wetg­eving (ECSP) in werk­ing en hebben alle crowdfundingdienstver­leners (CSP) één jaar de tijd om de beno­digde vergunning te verkrijgen. Kapitaal op Maat zal zodra dat mogelijk is het verzoek bij de AFM in­dienen om het aanvra­agproces te kunnen starten.

Eén van de belangrij­kste gevolgen van de Europese Wetgeving voor u als klant van Kapitaal op Maat, is dat een Crowdfundi­ngdienstverlener zelf geen Betaaldienstv­erlening mag verlene­n. Kapitaal op Maat is hiertoe de samenw­erking met GoCredible (GC) aangegaan. GC beschikt over de be­nodigde PSD2 vergunn­ing om betaaldienstv­erlening aan te bied­en. Sinds juni dit jaar gaan alle iDeal betalingen al via Go­Credible. De volgende stap is dat ook de maandelijkse incasso bij de ondernemer en de uitbetalingen aan investeerders via GoCredible gaan ve­rlopen. Als gevolg hiervan is Kapitaal op Maat verplicht om al haar investeerders en ondernemers te​ identificeren en ve­rifiëren conform de wettelijke richtlijn­en van de Wwft en de SW.

Om u zo makkelijk mo­gelijk te identifice­ren en verifiëren he­eft Kapitaal op Maat samen met GoCredibl­e, als echte FinTech­s, een digitale oplo­ssing ontwikkeld. Da­armee geven we u de mogelijkheid om vanu­it het nieuwe dashbo­ard in uw accountomg­eving de verificatie en identificatie te voltooien. Op korte termijn kunt u hier een uitnodiging voor verwachten. Als u nu al geïnteresseerd bent om met de eers­te testgroep mee te doen, kunt u zich hi­ervoor aanmelden door een mailtje te stu­ren naar info@kapita­alopmaat.nl.

Mocht u hier nog vra­gen over hebben, kunt u op de gebruikeli­jke wijze contact met ons opnemen. Wij kijken in ieder geval uit naar deze volge­nde stap in de profe­ssionalisering van de Crowdfundingmarkt.

Met vriendelijke gro­et,
Peter-Paul van Dijk & Wilbert Knol
pi_202045027
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 15:51 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Artikel uit de Volkskrant over OG jongens. Ook komen er een aantal SIG bekenden in voor:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Link naar origineel voor wie om de betaal muur heen kan. https://krant.volkskrant.(...)articles/1476698/9/1
FD heeft hier van de week ook over geschreven.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202045129
twitter
pi_202045641
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 17:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
Om ze te pesten: voor een miljoen voorinschrijven en later niet definitief maken ^p^
Zijn jullie dit nu aan het doen? Staat al op 85%..... ;)
pi_202045927
Als gewaardeerde investeerder maken we u graag attent op de volgende investeringskans:

Aankoop vastgoed Autobedrijf M*ssop (Soest) – Vastgoedlening – 6% rente - LTV 71%

Autobedrijf M. M*ssop is een bedrijf dat al sinds 1999 in Soest is gevestigd als een betrouwbaar adres voor het leveren van jonge, gebruikte auto’s aan particuliere en zakelijke relaties. Ondernemer M M*ssop heeft nu de kans om het huurpand aan te kopen en brengt hiervoor zelf ¤ 231.000 in.

Onderstaand worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.

Kredietbedrag: ¤ 780.000
Leenvorm: Vastgoedlening
Rente: 6%
Looptijd: 36 maanden
Belangrijkste zekerheden: 1e hypotheek op het vastgoed. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé.
Loan-to-Value 71%

Via de volgende link kunt u het project inzien en als eerste investeren.

https://www.geldvoorelkaa(...)=24954&code=MA24954i

U kunt tot dinsdag 9 november 10.00 uur investeren in het project, daarna wordt het project regulier gepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl.
pi_202046114
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 17:35 schreef Crowdyfunder het volgende:
Als gewaardeerde investeerder maken we u graag attent op de volgende investeringskans:

Aankoop vastgoed Autobedrijf M*ssop (Soest) – Vastgoedlening – 6% rente - LTV 71%

Autobedrijf M. M*ssop is een bedrijf dat al sinds 1999 in Soest is gevestigd als een betrouwbaar adres voor het leveren van jonge, gebruikte auto’s aan particuliere en zakelijke relaties. Ondernemer M M*ssop heeft nu de kans om het huurpand aan te kopen en brengt hiervoor zelf ¤ 231.000 in.

Onderstaand worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.

Kredietbedrag: ¤ 780.000
Leenvorm: Vastgoedlening
Rente: 6%
Looptijd: 36 maanden
Belangrijkste zekerheden: 1e hypotheek op het vastgoed. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé.
Loan-to-Value 71%

Via de volgende link kunt u het project inzien en als eerste investeren.

https://www.geldvoorelkaa(...)=24954&code=MA24954i

U kunt tot dinsdag 9 november 10.00 uur investeren in het project, daarna wordt het project regulier gepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl.
LTV van 71% tegen 6% klinkt niet heel verkeerd. Wat me echter tegenstaat is de beperkte aflossing: slechts 4% van de hoofdsom in 3 jaar. Heb de getallen even in excel geklopt: dit is een schema van 360 maanden voor volledige aflossing. Lijkt me erg lang voor een gebruikt pand.
Geen slecht project denk ik, maar toch houdt ik mijn kruit even droog voor iets met een hoger parel-gehalte.
pi_202046376
Herfinanciering collin lening Tweedehands auto's
https://www.collincrowdfund.nl/a1-occasions-2/
Geen zekerheden
pi_202046529
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 14:06 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Dit is één van de transacties waarmee SIG heeft zitten rommelen. Als je de eerste 3 betalingen bij elkaar optelt klopt het saldo weer.
Inderdaad. Geldt ook voor Spreeuwenstraat 257 en Andesdreef.
In plaats van een nieuwe transactie te doen waarmee je de foute terugdraait en daarna de correcte transacties, hebben ze weer wat zitten te rommelen.
Het blijft voor SiG moeijlijk om het gewoon duidelijk en goed te doen.
Maar goed, het uitgekeerd bedrag klopt, meer mogen we blijkbaar niet verwachten.
pi_202046605
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 17:35 schreef Crowdyfunder het volgende:
Als gewaardeerde investeerder maken we u graag attent op de volgende investeringskans:

Aankoop vastgoed Autobedrijf M*ssop (Soest) – Vastgoedlening – 6% rente - LTV 71%

Autobedrijf M. M*ssop is een bedrijf dat al sinds 1999 in Soest is gevestigd als een betrouwbaar adres voor het leveren van jonge, gebruikte auto’s aan particuliere en zakelijke relaties. Ondernemer M M*ssop heeft nu de kans om het huurpand aan te kopen en brengt hiervoor zelf ¤ 231.000 in.

Onderstaand worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.

Kredietbedrag: ¤ 780.000
Leenvorm: Vastgoedlening
Rente: 6%
Looptijd: 36 maanden
Belangrijkste zekerheden: 1e hypotheek op het vastgoed. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé.
Loan-to-Value 71%

Via de volgende link kunt u het project inzien en als eerste investeren.

https://www.geldvoorelkaa(...)=24954&code=MA24954i

U kunt tot dinsdag 9 november 10.00 uur investeren in het project, daarna wordt het project regulier gepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl.
Iemand heeft er zojuist ¤ 200.000 ingestopt waardoor de stand nu op ¤ 377.500 staat.
Nog even snel lezen.
pi_202046627
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 18:15 schreef KrekelJapie het volgende:
Herfinanciering collin lening Tweedehands auto's
https://www.collincrowdfund.nl/a1-occasions-2/
Geen zekerheden
Mooie escape voor de deelnemers in #1: lening tegen 6% wordt afgelost d.m.v. een grotere lening tegen 7%. Klinkt niet goed. Als deelnemer in #1 (wat ik niet ben) zou ik in mijn handen knijpen met de aflossing.
pi_202046652
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 18:32 schreef ML45 het volgende:

[..]
Iemand heeft er zojuist ¤ 200.000 ingestopt waardoor de stand nu op ¤ 377.500 staat.
Nog even snel lezen.
Die logde vast in op de verkeerde website, waarschijnlijk wilde die CrE een beetje trollen (dat project staat al op 92% trouwens).
pi_202046666
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 18:35 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Die logde vast in op de verkeerde website, waarschijnlijk wilde die CrE een beetje trollen (dat project staat al op 92% trouwens).
Dat moet je toch opvallen, want bij Collin is het toch gelijk boter bij de vis, overmaken bij inschrijven?
Edit: de 200k was bij GVE, daar kan je inderdaad ook toezeggen en later betalen...

[ Bericht 6% gewijzigd door lykkefund op 05-11-2021 20:49:27 (nagekomen inzicht) ]
pi_202046780
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 18:36 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Dat moet je toch opvallen, want bij Collin is het toch gelijk boter bij de vis, overmaken bij inschrijven?
CCF=Collin
Cre=crowdrealestate
pi_202048982
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 17:10 schreef lykkefund het volgende:

[..]
Zijn jullie dit nu aan het doen? Staat al op 85%..... ;)
Om heel eerlijk te zijn, ik heb er niets mee gedaan. Niet echt en niet fake :) Ik vind het aanbod een klap in het gezicht van de investeerders en zeker hen die al jaren bijdragen aan het succes van CRE.
Pecunia non olet
pi_202049278
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juli 2021 18:50 schreef obligataire het volgende:

[..]
Pitch die allerlei vraagtekens oproept. Waarom uitbreiding voorraad, zo te zien heeft hij al genoeg voorraad staan. Waaronder een boel moeilijk verkoopbaar schroot? Die lening zou hij ook makkelijk kunnen aflossen door een paar autootjes te verkopen die blijkbaar bijna alle met eigen geld zijn gefinancierd.
Ik vond die A1 toen al niets, nu al helemaal niet. Er klopt m.i. iets niet aan dit verhaal. Te mooi om waar te zijn.

Dan toch liever Massop. Mooi degelijk project en een verhaal dat aannemelijk overkomt. In ieder geval goed voor een basisinleg wat mij betreft. 1e Hypotheek op het aan te kopen pand dat hij zelf al huurt, dus besparing huursom, en een inbreng van bijna een kwart miljoen. Je kunt daar een aanwijzing in zien dat het hem zakelijk goed gaat.

2 Ton is wel wat overdreven :D
Pecunia non olet
pi_202049909
Ik zat nog even te kijken naar de laatste betalingsronde van SiG.
Het lijkt erop dat voor Heuvelaar Venray kosten ingehouden zijn, terwijl dat niet zou moeten (is vorige maand al gebeurd).

Misschien komt dat omdat de laatste betaling 29 oktober gedateerd is i.p.v. 1 november en de (rammelende) software alleen naar de maand kijkt en niet naar de termijn?

Hebben anderen dit ook?
pi_202050008
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:36 schreef TisIk het volgende:
Ik zat nog even te kijken naar de laatste betalingsronde van SiG.
Het lijkt erop dat voor Heuvelaar Venray kosten ingehouden zijn, terwijl dat niet zou moeten (is vorige maand al gebeurd).

Misschien komt dat omdat de laatste betaling 29 oktober gedateerd is i.p.v. 1 november en de (rammelende) software alleen naar de maand kijkt en niet naar de termijn?

Hebben anderen dit ook?
ik heb iets soortgelijks bij Kempenlaan Amsterdam
pi_202050517
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 17:35 schreef Crowdyfunder het volgende:
Als gewaardeerde investeerder maken we u graag attent op de volgende investeringskans:

Aankoop vastgoed Autobedrijf M*ssop (Soest) – Vastgoedlening – 6% rente - LTV 71%

Autobedrijf M. M*ssop is een bedrijf dat al sinds 1999 in Soest is gevestigd als een betrouwbaar adres voor het leveren van jonge, gebruikte auto’s aan particuliere en zakelijke relaties. Ondernemer M M*ssop heeft nu de kans om het huurpand aan te kopen en brengt hiervoor zelf ¤ 231.000 in.

Onderstaand worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.

Kredietbedrag: ¤ 780.000
Leenvorm: Vastgoedlening
Rente: 6%
Looptijd: 36 maanden
Belangrijkste zekerheden: 1e hypotheek op het vastgoed. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé.
Loan-to-Value 71%

Via de volgende link kunt u het project inzien en als eerste investeren.

https://www.geldvoorelkaa(...)=24954&code=MA24954i

U kunt tot dinsdag 9 november 10.00 uur investeren in het project, daarna wordt het project regulier gepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl.
Dank al bijna vol nu op ongeveer 92%
pi_202051589
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 22:36 schreef TisIk het volgende:
Ik zat nog even te kijken naar de laatste betalingsronde van SiG.
Het lijkt erop dat voor Heuvelaar Venray kosten ingehouden zijn, terwijl dat niet zou moeten (is vorige maand al gebeurd).

Misschien komt dat omdat de laatste betaling 29 oktober gedateerd is i.p.v. 1 november en de (rammelende) software alleen naar de maand kijkt en niet naar de termijn?

Hebben anderen dit ook?
Ik heb dit wel in augustus gehad met o.a. Kerkrade Kloosterraderstraat 6 en nog een aantal projecten. Dus het komt zeker vaker voor, echt een administratieve puinzooi. Ik ben ook erg huiverig geworden om nog te investeren bij SIG, staat op heel laag pitje.

[ Bericht 1% gewijzigd door markmangler op 06-11-2021 06:36:14 (toevoeging) ]
  zaterdag 6 november 2021 @ 08:14:14 #124
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202051971
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 17:35 schreef Crowdyfunder het volgende:
Als gewaardeerde investeerder maken we u graag attent op de volgende investeringskans:

Aankoop vastgoed Autobedrijf M*ssop (Soest) – Vastgoedlening – 6% rente - LTV 71%

Autobedrijf M. M*ssop is een bedrijf dat al sinds 1999 in Soest is gevestigd als een betrouwbaar adres voor het leveren van jonge, gebruikte auto’s aan particuliere en zakelijke relaties. Ondernemer M M*ssop heeft nu de kans om het huurpand aan te kopen en brengt hiervoor zelf ¤ 231.000 in.

Onderstaand worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.

Kredietbedrag: ¤ 780.000
Leenvorm: Vastgoedlening
Rente: 6%
Looptijd: 36 maanden
Belangrijkste zekerheden: 1e hypotheek op het vastgoed. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé.
Loan-to-Value 71%

Via de volgende link kunt u het project inzien en als eerste investeren.

https://www.geldvoorelkaa(...)=24954&code=MA24954i

U kunt tot dinsdag 9 november 10.00 uur investeren in het project, daarna wordt het project regulier gepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl.
Ik doe mee. Project is straks vol.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202052273
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 17:35 schreef Crowdyfunder het volgende:
Als gewaardeerde investeerder maken we u graag attent op de volgende investeringskans:

Aankoop vastgoed Autobedrijf M*ssop (Soest) – Vastgoedlening – 6% rente - LTV 71%

Autobedrijf M. M*ssop is een bedrijf dat al sinds 1999 in Soest is gevestigd als een betrouwbaar adres voor het leveren van jonge, gebruikte auto’s aan particuliere en zakelijke relaties. Ondernemer M M*ssop heeft nu de kans om het huurpand aan te kopen en brengt hiervoor zelf ¤ 231.000 in.

Onderstaand worden de belangrijkste kenmerken van de lening weergegeven.

Kredietbedrag: ¤ 780.000
Leenvorm: Vastgoedlening
Rente: 6%
Looptijd: 36 maanden
Belangrijkste zekerheden: 1e hypotheek op het vastgoed. Hoofdelijke aansprakelijkheid in privé.
Loan-to-Value 71%

Via de volgende link kunt u het project inzien en als eerste investeren.

https://www.geldvoorelkaa(...)=24954&code=MA24954i

U kunt tot dinsdag 9 november 10.00 uur investeren in het project, daarna wordt het project regulier gepubliceerd op Geldvoorelkaar.nl.
Dank voor het delen @Crowdfyunder. Ik doe mee
pi_202053281
Poehhh, die is hard gegaan.. ik ben al te laat.
-
pi_202056373
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 november 2021 17:02 schreef obligataire het volgende:

[..]
Om ze te pesten: voor een miljoen voorinschrijven en later niet definitief maken ^p^
pi_202065655
Geldvoorelkaar heeft ook een label specifiek voor horeca:
https://www.investeerinhoreca.nl/
Was ik nog niet eerder tegengekomen

Deze club werkt hierbij samen met Geldvoorelkaar
https://www.horecaadviesbureau.nl/over-ons/

[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 07-11-2021 16:15:06 ]
  zondag 7 november 2021 @ 09:41:05 #129
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202066186
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2021 07:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Geldvoorelkaar heeft ook een label specifiek voor horeca:
https://www.investeerinhoreca.nl/
Was ik nog niet eerder tegengekomen
Wat is het voordeel daarvan?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202066973
quote:
0s.gif Op zondag 7 november 2021 09:41 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Wat is het voordeel daarvan?
Ik heb geen idee. Ze hebben aantal van dit soort labels, maar de projecten staan volgens ook altijd op de site van geldvoorelkaar.
pi_202067390
quote:
0s.gif Op zondag 7 november 2021 11:06 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Ik heb geen idee. Ze hebben aantal van dit soort labels, maar de projecten staan volgens ook altijd op de site van geldvoorelkaar.
Als je als particulier bij GVE bijna tegen 80k zit, kan je je horeca projecten via deze site laten lopen. Zo kan je in totaal voor meer dan 80k in GVE projecten zitten. Ander voordeel heb ik nog niet kunnen ontdekken als investeerder.
  zondag 7 november 2021 @ 15:34:34 #132
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202071083
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2021 07:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Geldvoorelkaar heeft ook een label specifiek voor horeca:
https://www.investeerinhoreca.nl/
Was ik nog niet eerder tegengekomen
Waar is die info te vinden?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202071201
quote:
0s.gif Op zondag 7 november 2021 15:34 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Waar is die info te vinden?
Tip; even op de link klikken en lezen -)
pi_202073502
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 november 2021 14:07 schreef zeeland6 het volgende:
SIG
Almelo Zev*n bosj*s heeft niet betaald hoor ik van Luuck. Ze zitten er achter aan maar hebben nog niets gehoord.
Rotterdam Ell*w**tsdijkstraat 192 is ook nog niet binnen. Nog niets gehoord van sameningeld hierover.
pi_202077232
Vandaag mijn incentive lunch bij broodje Q genuttigd. Leuke zaak, goede locatie, aardig personeel en heel belangrijk een heerlijke lunch. Men moet alleen de logistiek wat betreft de wacht tijden nog wat beter onder controle krijgen. Broodje Q gaat het wel redden naar mijn idee.
De eigenaar vertelde dat er vanmiddag een tafeltje verder toevallig nog een investeerder zat. :) benieuwd of het iemand van hier was.
Hij begreep trouwens niet dat zijn pitch geheel door zijn vrienden en kennissen was vol gestort voor de eigenlijke life gang. :) Heb maar even uitgelegd wat de vrienden van het forum voor hem gedaan hebben. 8-)
pi_202080326
https://maxcrowdfund.com/nl/invest

Maandag om 9:00 uur 6 maanden 10% Londen life.

Daarnaast nog 15 maanden 10% Duitsland open. Inschrijven nog 2 dagen. Drempel is bereikt. Gaat zeker door.

De Spaanse (60 maanden 8%) loopt niet zo hard. Waarom?
Ik gok 3 redenen:
- Voor Max CF een lange looptijd (5 jaar)
- Voor Max CF een lage rente (nog altijd 2x zo hoog als CRE)
- Geen hypothecaire zekerheid (maar wel flinke inbreng leningnemer)

Als Londen te snel vol is, stort ik extra in Duitsland
pi_202080378
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24474

GVE. 7,75% hotel Den Haag. Nog 3 dagen. Kruipt richting 95%. Zal die vol komen?
pi_202081035
quote:
4s.gif Op zondag 7 november 2021 07:50 schreef KrekelJapie het volgende:
Geldvoorelkaar heeft ook een label specifiek voor horeca:
https://www.investeerinhoreca.nl/
Was ik nog niet eerder tegengekomen

Deze club werkt hierbij samen met Geldvoorelkaar
https://www.horecaadviesbureau.nl/over-ons/
En dus label voor vastgoed FDC Funding, met zo te zien maar 2 projecten tot nu toe. https://fdcfunding.nl Maar die heb ik volgens mij al eens voorbij zien komen op fok.

Staat dus niet hoog op het prioriteitenlijstje van GVE, zie er verder ook niet echt een voordeel in.
pi_202081213
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 01:38 schreef markmangler het volgende:

[..]
En dus label voor vastgoed FDC Funding, met zo te zien maar 2 projecten tot nu toe. https://fdcfunding.nl Maar die heb ik volgens mij al eens voorbij zien komen op fok.

Staat dus niet hoog op het prioriteitenlijstje van GVE, zie er verder ook niet echt een voordeel in.
Credionfunding is ook een sublabel
https://www.credionfunding.nl/credionfunding-projecten
  maandag 8 november 2021 @ 05:49:28 #140
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202081219
quote:
0s.gif Op zondag 7 november 2021 23:21 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24474

GVE. 7,75% hotel Den Haag. Nog 3 dagen. Kruipt richting 95%. Zal die vol komen?
Is al een keer verlengd.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
  maandag 8 november 2021 @ 10:40:02 #141
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202083596
quote:
0s.gif Op zondag 7 november 2021 23:16 schreef Crowdyfunder het volgende:
Als Londen te snel vol is, stort ik extra in Duitsland
Maak je daarover maar vooral geen zorgen }:| Met een LTV van 84,4% en een looptijd van 6 maanden kun je hier nauwelijks iets mee verdienen maar loop je wel een behoorlijk groot risico (mijns inziens). Hij zal beslist wel spoedig volkomen, maar het lijkt me niet dat de mensen elkaar voor de deur staan te verdringen om hieraan mee te mogen doen...
pi_202084173
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 10:40 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Maak je daarover maar vooral geen zorgen }:| Met een LTV van 84,4% en een looptijd van 6 maanden kun je hier nauwelijks iets mee verdienen maar loop je wel een behoorlijk groot risico (mijns inziens). Hij zal beslist wel spoedig volkomen, maar het lijkt me niet dat de mensen elkaar voor de deur staan te verdringen om hieraan mee te mogen doen...
Voor die 6 maanden neemt iedereen hem toch mee tbv de loyaliteitskorting? (al is het maar minimaal)
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202084192
Wat is voor jullie het voordeel van Max Crowd boven Estate Guru? Zoals ik het zie is het aanbod ongeveer vergelijkbaar, met hoogrentende dus tamelijk risicovolle vastgoed projecten. Die hoge rente geven ze niet voor niets en het is allemaal bullet wat ik zo zie. Ook de minimum inleg is hetzelfde (meervouden van 100).
Pecunia non olet
pi_202084232
2e lening voor nieuw restaurant op collin. 3e hypotheek.
pi_202084698
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 11:25 schreef optrandje het volgende:
2e lening voor nieuw restaurant op collin. 3e hypotheek.
Ik zit al in de eerdere lening. Dus deze sla ik over. De eerste lening krijgt een procentje minder dan deze nieuwe lening voor iets meer zekerheid. Naar mijn idee hadden deze chinezen beter in een keer de telraam goed kunnen bedienen. Afijn hoop wel dat ook deze lening vol komt.
pi_202084752
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 11:22 schreef obligataire het volgende:
Wat is voor jullie het voordeel van Max Crowd boven Estate Guru? Zoals ik het zie is het aanbod ongeveer vergelijkbaar, met hoogrentende dus tamelijk risicovolle vastgoed projecten. Die hoge rente geven ze niet voor niets en het is allemaal bullet wat ik zo zie. Ook de minimum inleg is hetzelfde (meervouden van 100).
Max komt voor in het AFM register crowdfunding.
Max is aangesloten bij het Kifid.

Estate Guru valt onder buitenlands toezicht.

Vandaar mijn voorkeur voor Max.
pi_202084802
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 12:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik zit al in de eerdere lening. Dus deze sla ik over. De eerste lening krijgt een procentje minder dan deze nieuwe lening voor iets meer zekerheid. Naar mijn idee hadden deze chinezen beter in een keer de telraam goed kunnen bedienen. Afijn hoop wel dat ook deze lening vol komt.
Waar ik het meest verbaasd over ben is hoe simpel CCF gewoon het tweede hypotheekrecht doorhaalt voor degene die in de eerste lening zitten om deze uit te breiden met diezelfde zekerheid voor de nieuwe lening. Dat zou natuurlijk niet moeten kunnen en volgens mij mag dat ook niet zonder instemming. De nieuwe lening zou gewoon een derde hypothecaire zekerheid moeten verstrekken. Dat CCF achter de schermen de eerste lening voorrang geeft zal best zo zijn, maar zo werken mijns inziens zekerheden niet!
pi_202084888
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 12:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Ik zit al in de eerdere lening. Dus deze sla ik over. De eerste lening krijgt een procentje minder dan deze nieuwe lening voor iets meer zekerheid. Naar mijn idee hadden deze chinezen beter in een keer de telraam goed kunnen bedienen. Afijn hoop wel dat ook deze lening vol komt.
Ik zag op RTLZ zaterdag bij Humberto mw W* van Mo*D. Blijkbaar is het normaal onder chinezen om niet te calculeren🤣

[ Bericht 0% gewijzigd door Zonnigetoekomst62 op 08-11-2021 12:48:20 ]
pi_202084899
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 12:15 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Waar ik het meest verbaasd over ben is hoe simpel CCF gewoon het tweede hypotheekrecht doorhaalt voor degene die in de eerste lening zitten om deze uit te breiden met diezelfde zekerheid voor de nieuwe lening. Dat zou natuurlijk niet moeten kunnen en volgens mij mag dat ook niet zonder instemming. De nieuwe lening zou gewoon een derde hypothecaire zekerheid moeten verstrekken. Dat CCF achter de schermen de eerste lening voorrang geeft zal best zo zijn, maar zo werken mijns inziens zekerheden niet!
Stichting zekerheden CCF heeft de zekerheid en niet de investeerders. CCF kan hierna best de gelden die ze uit verkoop ontvangen verdelen volgens zekerheid 1e lening en hierna pas 2e lening.
pi_202085026
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 12:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Stichting zekerheden CCF heeft de zekerheid en niet de investeerders. CCF kan hierna best de gelden die ze uit verkoop ontvangen verdelen volgens zekerheid 1e lening en hierna pas 2e lening.
Ik denk dat de stichting zekerheden de zekerheid heeft namens de investeerders en hier zelf alleen een administratieve rol heeft. De stichting heeft hier dus de belangen van de eerste investeerders van de eerste lening te behartigen en kan niet zomaar plussen en minnen met nieuwe zekerheden of oude zekerheden wijzigen dan wel opzeggen. Dat lijkt mij minimaal belangenverstrengeling. Want volgens jouw redenatie zou de stichting in principe dus alle zekerheden van alle leningen op één hoop kunnen gooien en die herverdelen over al haar investeerders. Dat zou volgens mij ook niet moeten kunnen.
pi_202085188
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 12:20 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Stichting zekerheden CCF heeft de zekerheid en niet de investeerders. CCF kan hierna best de gelden die ze uit verkoop ontvangen verdelen volgens zekerheid 1e lening en hierna pas 2e lening.
Stichting zekerheden handelt inderdaad namens de investeerders, dus op zich is dat wat ze doen waarschijnlijk juridisch denk ik best uit te leggen, alleen lijkt me het op z'n minst dat de investeerders uit de eerste lening hierover vooraf actief geïnformeerd zouden moeten worden (al was het maar uit fatsoen en transparantie). Daarnaast moet de rangorde natuurlijk wel goed geregeld zijn, maar dat lijkt me in de basis geen probleem, het staat in elk geval wel in pitch2 benoemd. Maar die kent de eerste groep niet en ziet mogelijk wel een nieuwe inschrijving op het onderpand verschijnen als de kadaster info wordt geraadplaagd voor het pand of als er mogelijk een automagische koppeling met die data is, actief informeren lijkt me dus het minste wat ze wel moeten doen.

Alleen begrijp ik helemaal niet waarom de ondernemer dit zo zou willen, die betaalt namelijk kosten voor het doorhalen en voor de vernieuwde hogere inschrijving. Ik kan me bij de beste wil op dit moment niet voorstellen dat dat goedkoper is dan een nieuwe (kleinere) 3e inschrijving. Ik neem dus aan dat deze actie vanuit CCF komt, maar ook dan begrijp ik de waarom reden niet, dus als iemand me dat kan uitleggen?
pi_202085289
Ik weet ook niet waarom ze niet simpelweg een derde inschrijving doen. Wel netjes dat de 1ste inschrijving tov de 1ste propositie verlaagd is. Het onderpand is zeer courant en brengt lachend de taxatiewaarde op. Wat dat betreft is ook de 2de propositie "veilig".
pi_202085428
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 12:42 schreef tnhb het volgende:

[..]
Stichting zekerheden handelt inderdaad namens de investeerders, dus op zich is dat wat ze doen waarschijnlijk juridisch denk ik best uit te leggen, alleen lijkt me het op z'n minst dat de investeerders uit de eerste lening hierover vooraf actief geïnformeerd zouden moeten worden (al was het maar uit fatsoen en transparantie). Daarnaast moet de rangorde natuurlijk wel goed geregeld zijn, maar dat lijkt me in de basis geen probleem, het staat in elk geval wel in pitch2 benoemd. Maar die kent de eerste groep niet en ziet mogelijk wel een nieuwe inschrijving op het onderpand verschijnen als de kadaster info wordt geraadplaagd voor het pand of als er mogelijk een automagische koppeling met die data is, actief informeren lijkt me dus het minste wat ze wel moeten doen.
Uiteraard kun je juridisch alles uitleggen, maar houdt dat ook stand voor een rechter. Bij mijn weten als er een hypothecaire zekerheid wordt verstrekt aan een groep mensen zoals in dit geval, kan er geen volgorde in de belangen van de groepsleden onderling zitten. Die geldt dan voor ieder groepslid en is evenredig verdeeld. De verstrekkers voor lening 1 staan dus voor de wet precies gelijk aan die van lening 2 straks. Bij mijn weten kan er niet per persoon worden vastgelegd welke rang hij heeft binnen dezelfde zekerheid, dat zou ook heel raar zijn, lijkt mij. Dat CCF op dit moment dat onderling wel even regelt, kan best al ben ik juridisch niet goed op de hoogte wat er gebeurt als iemand uit lening 2 naar de rechter stapt als het misgaat of wat als bijvoorbeeld CCF later er toch niet zoveel zin in heeft de verdeling juist toe te passen, hoe sterk een investeerder van lening 1 staat.

quote:
Alleen begrijp ik helemaal niet waarom de ondernemer dit zo zou willen, die betaalt namelijk kosten voor het doorhalen en voor de vernieuwde hogere inschrijving. Ik kan me bij de beste wil op dit moment niet voorstellen dat dat goedkoper is dan een nieuwe (kleinere) 3e inschrijving. Ik neem dus aan dat deze actie vanuit CCF komt, maar ook dan begrijp ik de waarom reden niet, dus als iemand me dat kan uitleggen?
Ik denk dat het voor nieuwe investeerders leuker klinkt een tweede hypothecaire zekerheid te hebben dan een derde. Verder snap ik het eigenlijk ook niet precies.

Ik zit overigens niet in de eerste lening en ga ook niet in de tweede lening. Ook heb ik beslist niet de gedegen juridische kennis om zeker te weten hoe het precies zit met deze samenvoeging van zekerheden. Logisch vind ik het in ieder geval beslist niet als dit juridisch zuiver is.
  maandag 8 november 2021 @ 13:07:34 #154
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202085481
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 11:22 schreef obligataire het volgende:
Wat is voor jullie het voordeel van Max Crowd boven Estate Guru? Zoals ik het zie is het aanbod ongeveer vergelijkbaar, met hoogrentende dus tamelijk risicovolle vastgoed projecten. Die hoge rente geven ze niet voor niets en het is allemaal bullet wat ik zo zie. Ook de minimum inleg is hetzelfde (meervouden van 100).
Klopt Obli, er is idd niet heel veel onderscheid. Eén van de verschillen is dat bij EGU de genoemde rentepercentages netto zijn; er zijn daar geen kosten voor de investeerder. Bij Max echter wel degelijk (ik geloof 1,2%). Maar je hebt helemaal gelijk, beide platformen bieden qua risico soortgelijke leningen aan.
pi_202085771
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 13:03 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Uiteraard kun je juridisch alles uitleggen, maar houdt dat ook stand voor een rechter. Bij mijn weten als er een hypothecaire zekerheid wordt verstrekt aan een groep mensen zoals in dit geval,
Er wordt geen hypothecaire zekerheid aan een groep mensen verstrekt. Stichting zekerheden is de hypotheeknemer.

[ Bericht 0% gewijzigd door KrekelJapie op 08-11-2021 13:46:37 ]
pi_202085803
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 12:42 schreef tnhb het volgende:
Alleen begrijp ik helemaal niet waarom de ondernemer dit zo zou willen, die betaalt namelijk kosten voor het doorhalen en voor de vernieuwde hogere inschrijving. Ik kan me bij de beste wil op dit moment niet voorstellen dat dat goedkoper is dan een nieuwe (kleinere) 3e inschrijving. Ik neem dus aan dat deze actie vanuit CCF komt, maar ook dan begrijp ik de waarom reden niet, dus als iemand me dat kan uitleggen?
Dat snap ik ook niet, tenzij op voorhand al een groter bedrag is ingeschreven in het hypotheek register.
pi_202085845
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 11:22 schreef obligataire het volgende:
Wat is voor jullie het voordeel van Max Crowd boven Estate Guru? Zoals ik het zie is het aanbod ongeveer vergelijkbaar, met hoogrentende dus tamelijk risicovolle vastgoed projecten. Die hoge rente geven ze niet voor niets en het is allemaal bullet wat ik zo zie. Ook de minimum inleg is hetzelfde (meervouden van 100).
Max is in Nederland gevestigd, Estate Guru in Estland. Platformrisico lijkt me hoger in Estland voor investeerders uit Nederland.

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 08-11-2021 13:47:22 ]
pi_202085981
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2021 13:39 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Max is in Nederland gevestigd, Estate Guru in Estland. Platformrisico lijkt me hoger in Estland.
EG gaat richting de half miljard geïnvesteerd vermogen, met 11% IRR tot op heden. Max zit op ¤7M en ik vind het maar een ingewikkeld clubje voor zo'n bescheiden omvang (internationaal, aandelencertificaten, dat vakantiepark, tokens). Het kan allemaal goed zijn opgezet, maar laat ze eerst maar eens tonen dat ze de business draaiende kunnen krijgen met flink volume, tot die tijd investeer ik liever bij een bewezen platform met stabiele cash flow
pi_202086310
quote:
1s.gif Op maandag 8 november 2021 13:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Dat snap ik ook niet, tenzij op voorhand al een groter bedrag is ingeschreven in het hypotheek register.
Die hogere inschrijving hebben we al eens eerder gezien, als er verwacht wordt dat er later nog een aanvullend lening komt kan het slim zijn om alvast een hogere inschrijving te doen aangezien je dan maak 1x notaris kosten heb ipv 2x, maar nu hebben ze die dus 3x (1x initieel en 2x bij aanpassing).
pi_202086446
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 13:03 schreef mike79_n het volgende:

[..]
Uiteraard kun je juridisch alles uitleggen, maar houdt dat ook stand voor een rechter. Bij mijn weten als er een hypothecaire zekerheid wordt verstrekt aan een groep mensen zoals in dit geval, kan er geen volgorde in de belangen van de groepsleden onderling zitten. Die geldt dan voor ieder groepslid en is evenredig verdeeld. De verstrekkers voor lening 1 staan dus voor de wet precies gelijk aan die van lening 2 straks. Bij mijn weten kan er niet per persoon worden vastgelegd welke rang hij heeft binnen dezelfde zekerheid, dat zou ook heel raar zijn, lijkt mij. Dat CCF op dit moment dat onderling wel even regelt, kan best al ben ik juridisch niet goed op de hoogte wat er gebeurt als iemand uit lening 2 naar de rechter stapt als het misgaat of wat als bijvoorbeeld CCF later er toch niet zoveel zin in heeft de verdeling juist toe te passen, hoe sterk een investeerder van lening 1 staat.
Bedenk dat de Stichting zekerheden het hypotheekrecht heeft, niet de individuele investeerders persoonlijk. De stichting moet vervolgens de belangen behartigen van de investeerders (dus groep 1 en groep 2, ongeacht of er 1 hypotheekrecht is of dat er 2 hypotheekrechten zijn). Als die de regels duidelijk afspreekt en vastlegt (en ook zo handelt) is dat in de basis goed. De volgorde zou dan denk ik moeten worden: kosten groep1, uitbetalen groep 1 (inclusief alle achterstallige rente), kosten groep2, uitbetalen groep2 (inclusief achterstallige rente). En bij die kosten zit het risico, want wanneer zijn het kosten van groep 1 en wanneer van groep 2? Gezien huidige waarde etc. is dat nu mogelijk een theoretisch discussie, maar soms is het verstandig helderheid te krijgen/hebben als je het nog eens bent en voordat het relevant wordt :)
pi_202086505
Zie een bedrag van 10% van de inleg binnen komen bij https://www.collincrowdfund.nl/van-gils-box3/. Denk dat de ondernemer van deze clausule gebruik maakt. Wel snel! loopt pas 2 maanden.

De ondernemer heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven, waardoor de extra aflossing in mindering wordt gebracht op de slottermijn.

Nog geen mail van Collin gehad over deze storting.
pi_202086774
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 14:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Zie een bedrag van 10% van de inleg binnen komen bij https://www.collincrowdfund.nl/van-gils-box3/. Denk dat de ondernemer van deze clausule gebruik maakt. Wel snel! loopt pas 2 maanden.

Dat is inderdaad een vlotte.

Zou de komende tijd dan deze volgen?
De ondernemer heeft de mogelijkheid om gedurende de eerste 12 maanden, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, éénmalig maximaal ¤ 150.000,- tussentijds vervroegd af te lossen (bij verkoop van één van de units) tegen drie maanden vergoedingsrente voor de investeerders. De looptijd zal hierbij gelijk blijven, waardoor de vervroegde aflossing in mindering wordt gebracht op de slottermijn. Of begin volgend jaar nog eens 10%
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202086789
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 14:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Zie een bedrag van 10% van de inleg binnen komen bij https://www.collincrowdfund.nl/van-gils-box3/. Denk dat de ondernemer van deze clausule gebruik maakt. Wel snel! loopt pas 2 maanden.

De ondernemer heeft de mogelijkheid om éénmaal per kalenderjaar maximaal 10% van het oorspronkelijke leenbedrag af te lossen zonder extra vergoedingsrente. De looptijd zal hierbij gelijk blijven, waardoor de extra aflossing in mindering wordt gebracht op de slottermijn.

Nog geen mail van Collin gehad over deze storting.
Idd. Het aflossingschema op de site is ook al aanpgepast. Hij betaalde zijn rentetermijn ook vorige week al op 2/11 ipv op 6/11 . Heeft zeker geld over net zoals bij ons. Dan zal er in januari ook nog wel 10% volgen.
  maandag 8 november 2021 @ 15:04:49 #164
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202086801
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 13:50 schreef Atlas_ het volgende:
EG gaat richting de half miljard geïnvesteerd vermogen, met 11% IRR tot op heden. Max zit op ¤7M en ik vind het maar een ingewikkeld clubje voor zo'n bescheiden omvang (internationaal, aandelencertificaten, dat vakantiepark, tokens). Het kan allemaal goed zijn opgezet, maar laat ze eerst maar eens tonen dat ze de business draaiende kunnen krijgen met flink volume, tot die tijd investeer ik liever bij een bewezen platform met stabiele cash flow
Ik deel jouw visie volledig. Inhoudelijk misschien weinig verschil maar EGU heeft een bewezen track record. En ik denk dat zij een goed netwerk hebben in hun thuismarkt (de Baltische Staten) om bij eventuele defaults adequaat te kunnen handelen.
pi_202086805
.

[ Bericht 99% gewijzigd door zeeland6 op 08-11-2021 15:05:49 ]
pi_202087760
kan iemand vertellen, als een tweede hypotheekhouder de schuld wil uitwinnen omdat er niet betaald wordt door de schuldenaar de eerste hypotheekhouder dit kan tegenhouden.
  maandag 8 november 2021 @ 16:22:36 #167
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202087786
Had een vraagje gesteld aan SIG. Onderstaande reactie.

Beste ......,

Dank voor je vraag. Door een bepreking in ons systeem bleek de start datum van project Maastricht Olympiaweg 93 achteraf niet de juiste uitbetaling te genereren.

Met de betaling van 1 november hebben we dit recht getrokken. Vanaf 1 december wordt er uitbetaald volgens het uitbetaalschema.

Excuses voor het ongemak.

Mocht je nog vragen hebben dan venemen we deze graag.

Met vriendelijke groet,
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202088519
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 16:19 schreef samlood het volgende:
kan iemand vertellen, als een tweede hypotheekhouder de schuld wil uitwinnen omdat er niet betaald wordt door de schuldenaar de eerste hypotheekhouder dit kan tegenhouden.
Meestal wordt er zelfs alleen toestemming gegeven voor vestigen van een 2e hypotheek met een voorwaarde dat de 2e hypotheekhouder de hypotheek niet zelfstandig mag uitwinnen. Als er geen akkoord komt (bv. Omdat de 1e hypotheekhouder wel betaald wordt), zal je lang op je geld moeten wachten als er geen andere bronnen zijn waar beslag op gelegd kan worden.
pi_202088607
quote:
Kosten project Kempenlaan 82-84 Amsterdam

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202089025
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 15:04 schreef InVestEerder het volgende:
EGU heeft een bewezen track record.
Klopt, in de tijd dat ik daar actief was zijn de projecten die fout liepen met een volledige recovery en rente teruggekomen. Maar het is ook de partij waarbij je (net als bij kom) ongunstige nieuwe algemene voorwaarden moest accepteren om nog bij je projecten en je geld te kunnen en waarbij de kosten (opname van je eigen geld) ook voor lopende projecten gewoon werd aangepast en er geen enkel begrip was. Het zijn inderdaad slechts details, maar zo ga je niet met klanten om, het was gewoon slikken of stikken. Ik ben er toen gestopt.
pi_202090053
Vandaag HCN 86 Bregje Beinsdorp (met wat Corona gedoe) afgelost
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
chapeau Marco G uit Noordwijk & staff
pi_202090059
Nieuwe GvE: (met investering linkje)

Den Haag property 15 – 25036

Met deze nieuwe lening wordt een kortlopende financiering gevraagd voor een verbouwing van een pand in Rotterdam. Het pand is reeds in bezit.

De belangrijkste kenmerken van het project zijn:

Kredietbedrag: ¤ 250.000
Rente: 5%
Looptijd: 9 maanden
Belangrijkste zekerheden: Negatieve hypotheekverklaring en hoofdelijke aansprakelijkheid in privé

In de pitch treft u meer informatie over het project aan.
Via deze link kunt u het project bekijken: https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25036.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 08-11-2021 19:45:26 ]
pi_202090195
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 19:21 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe GvE:

Den Haag property 15 – 25036

Met deze nieuwe lening wordt een kortlopende financiering gevraagd voor een verbouwing van een pand in Rotterdam. Het pand is reeds in bezit.

De belangrijkste kenmerken van het project zijn:

Kredietbedrag: ¤ 250.000
Rente: 5%
Looptijd: 9 maanden
Belangrijkste zekerheden: Negatieve hypotheekverklaring en hoofdelijke aansprakelijkheid in privé

In de pitch treft u meer informatie over het project aan.
Via deze link kunt u het project bekijken: https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=25036.
6-7% rente lijkt me realistischer gezien het ontbreken van hypotheek recht.

Maar gezien t trackrecord en de korte looptijd zal hij wel zo vol zitten..
pi_202090562
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 19:30 schreef Ron1986 het volgende:

[..]
6-7% rente lijkt me realistischer gezien het ontbreken van hypotheek recht.

Maar gezien t trackrecord en de korte looptijd zal hij wel zo vol zitten..
In deze tijd van hoge gasprijzen, is dit project uitstekend geschikt om de open haard van brandstof te voorzien :)
Pecunia non olet
pi_202091840
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 19:48 schreef obligataire het volgende:

[..]
In deze tijd van hoge gasprijzen, is dit project uitstekend geschikt om de open haard van brandstof te voorzien :)
^O^
pi_202094101
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 15:04 schreef InVestEerder het volgende:

[..]
Ik deel jouw visie volledig. Inhoudelijk misschien weinig verschil maar EGU heeft een bewezen track record. En ik denk dat zij een goed netwerk hebben in hun thuismarkt (de Baltische Staten) om bij eventuele defaults adequaat te kunnen handelen.
Eens met @Atlas en jou. ik ben eind 2017 bij EGU begonnen. Sommige defaults lopen lang aan, maar ik verwacht dat het verlies aan hoofdsom zeer beperkt zal zijn, ook op de paar langlopende defaults die ik heb.
De eerste 2.5 jaar heb ik maandelijks geld toegevoegd, op het moment herinvesteer ik aflossing en ontvangen rente, dus uitstaand bedrag groeit nu rustig door.
Ook daar is de rente zakkend de laatste tijd helaas, ik heb mijn basisbedrag per project (wat ik mee wil pakken) wat opgehoogd om mijn portefeuille geïnvesteerd te houden in voor mij interessante projecten.
pi_202094246
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 01:41 schreef ETphonehome het volgende:

[..]
Eens met @:Atlas en jou. ik ben eind 2017 bij EGU begonnen. Sommige defaults lopen lang aan, maar ik verwacht dat het verlies aan hoofdsom zeer beperkt zal zijn, ook op de paar langlopende defaults die ik heb.
Iedereen moet zijn eigen afweging maken. Als ze een greencrowdje doen, kan je echt helemaal nergens terecht als Nederlandse investeerder. In Nederland is regulering door de markt en AFM wat meer geborgd. Eventueel kan je zelfs bestuurders zelf aanspreken door middel van een rechtszaak. In het buitenland zijn deze zaken niet te doen.

Ik ben het ook eens dat Max zich nog wat meer moet bewijzen. Ik investeer nog niet via dit platform.
pi_202094269
quote:
0s.gif Op maandag 8 november 2021 11:25 schreef optrandje het volgende:
2e lening voor nieuw restaurant op collin. 3e hypotheek.
Zo slecht is deze niet. Zowel lening 1 als lening 2 lossen af tot 0. De hypothecaire zekerheid is ook voor lening 2 al volledig materieel en de zekerheid wordt elke maand sterker. Voor 8% is dit toch een leuk project om mee te nemen.
pi_202094371
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2021 05:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zo slecht is deze niet. Zowel lening 1 als lening 2 lossen af tot 0. De hypothecaire zekerheid is ook voor lening 2 al volledig materieel en de zekerheid wordt elke maand sterker. Voor 8% is dit toch een leuk project om mee te nemen.
Ziet er goed uit.
Mocht iemand een linkje hebben toevallig hou ik me aanbevolen.
pi_202095338
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2021 05:21 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zo slecht is deze niet. Zowel lening 1 als lening 2 lossen af tot 0. De hypothecaire zekerheid is ook voor lening 2 al volledig materieel en de zekerheid wordt elke maand sterker. Voor 8% is dit toch een leuk project om mee te nemen.
Mee eens. Ik zit al vrij dik in lening 1 maar een hapje lening 2 tegen 8% en met deze zekerheid durf ik wel aan. Aantrekkelijke rente/risico verhouding.

Dat de kosten van de opstart hoger zijn uitgevallen zou wel kunnen kloppen met de berichten die je hier en daar hoort over hogere (bouw)materiaalkosten door schaarste. En op het eerste verhaal had hij al 2 ton eigen geld ingebracht dus dat houdt een keer op lijkt me.
Pecunia non olet
pi_202097427
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 09:32 schreef obligataire het volgende:

[..]
Mee eens. Ik zit al vrij dik in lening 1 maar een hapje lening 2 tegen 8% en met deze zekerheid durf ik wel aan. Aantrekkelijke rente/risico verhouding.

Dat de kosten van de opstart hoger zijn uitgevallen zou wel kunnen kloppen met de berichten die je hier en daar hoort over hogere (bouw)materiaalkosten door schaarste. En op het eerste verhaal had hij al 2 ton eigen geld ingebracht dus dat houdt een keer op lijkt me.
Misschien ontgaat me iets. De bestaande 2e hypotheek (van het 1e project) wordt doorgehaald. En er wordt een nieuwe 2e hypotheek gevestigd voor beide projecten. Hoe kunnen dan de investeerders in het 1e project een voorrang hebben boven investeerders van het 2e project ? Er is immers maar 1 (2e) hypotheek ?
pi_202097528
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 12:05 schreef zeeland6 het volgende:
Hoe kunnen dan de investeerders in het 1e project een voorrang hebben boven investeerders van het 2e project ? Er is immers maar 1 (2e) hypotheek ?
Omdat de stichting zekerheden het hypotheekrecht namens de deelnemenrs beheert en dus afspreekt dat eerst de deelnemers uit de eerste lening worden betaald en daarna pas de deelnemers uit de tweede, volgens mij hebben we dat al eens eerder lang zien komen (kan alleen niet zo snel een project vinden waar dat het geval was, iemand?)
pi_202097550
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 12:05 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Misschien ontgaat me iets. De bestaande 2e hypotheek (van het 1e project) wordt doorgehaald. En er wordt een nieuwe 2e hypotheek gevestigd voor beide projecten. Hoe kunnen dan de investeerders in het 1e project een voorrang hebben boven investeerders van het 2e project ? Er is immers maar 1 (2e) hypotheek ?
de stichting van CCF heeft het 2e hypotheekrecht. Blijkbaak hoger ingeschreven dan de 250k uit het eerste project.

Binnen dat recht geven ze 2 lenigen uit, die er volgordelijk aanspraak erop kunnen maken.
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_202097697
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 12:13 schreef tnhb het volgende:

[..]
Omdat de stichting zekerheden het hypotheekrecht namens de deelnemenrs beheert en dus afspreekt dat eerst de deelnemers uit de eerste lening worden betaald en daarna pas de deelnemers uit de tweede, volgens mij hebben we dat al eens eerder lang zien komen (kan alleen niet zo snel een project vinden waar dat het geval was, iemand?)
Het zal wel kloppen, maar het vestigen van een derde hypotheek is volgens mij bij de notaris goedkoper voor de geldnemer, en duidelijker voor de geldgevers. Nu moet eerst der 2e hypotheek worden doorgehaald (kosten) en een nieuwe gevestigd (weer kosten).
pi_202097732
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 november 2021 04:51 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Iedereen moet zijn eigen afweging maken. Als ze een greencrowdje doen, kan je echt helemaal nergens terecht als Nederlandse investeerder. In Nederland is regulering door de markt en AFM wat meer geborgd. Eventueel kan je zelfs bestuurders zelf aanspreken door middel van een rechtszaak. In het buitenland zijn deze zaken niet te doen.

Ik ben het ook eens dat Max zich nog wat meer moet bewijzen. Ik investeer nog niet via dit platform.
Vandaar spreiding, ook over platforms. Want inderdaad, "een greencrowdje" hakt er hard in. Mijn uitstaande balans bij EGU is ongeveer 15% van mijn totale CF portefeuille. En dat vind ik meer dan genoeg.

Nu moet ik wel zeggen dat er een aantal Baltische platforms omgevallen/ontmaskert zijn (o.a. Envestio, waar ik zeer beperkt in zat). Ook in dit soort gevallen zie je dat "de crowd" zich vrij snel organiseert om schade te beperken/terug te halen wat er nog terug te halen is. In het geval van Envestio geloof ik wel dat er een bepaald deel van de inleg terug gaat komen.
pi_202098455
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 12:05 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Misschien ontgaat me iets. De bestaande 2e hypotheek (van het 1e project) wordt doorgehaald. En er wordt een nieuwe 2e hypotheek gevestigd voor beide projecten. Hoe kunnen dan de investeerders in het 1e project een voorrang hebben boven investeerders van het 2e project ? Er is immers maar 1 (2e) hypotheek ?
Dat is gisteren al toegelicht, zie 12.15u en 12.42u.
Pecunia non olet
pi_202098681
quote:
99s.gif Op dinsdag 9 november 2021 12:15 schreef CaLeX het volgende:

[..]
de stichting van CCF heeft het 2e hypotheekrecht. Blijkbaak hoger ingeschreven dan de 250k uit het eerste project.

Binnen dat recht geven ze 2 lenigen uit, die er volgordelijk aanspraak erop kunnen maken.
In pitch staat de dat oorspronkelijke 2e hypotheek wordt doorgehaald en er een nieuwe 2e wordt gevestigd
pi_202098710
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 12:25 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
, maar het vestigen van een derde hypotheek is volgens mij bij de notaris goedkoper voor de geldnemer, en duidelijker voor de geldgevers. Nu moet eerst der 2e hypotheek worden doorgehaald (kosten) en een nieuwe gevestigd (weer kosten).
Dat schrteef ik inderdaad ook al eerder, ik begrijp niet waarom de geldnemer die zou willen, dat uiteindelijk de rechten voldoende geborgd kunnen zijn twijfel ik niet aan, maar de logica van het waarom kan ik niet vinden.
pi_202098806
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 13:56 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat schrteef ik inderdaad ook al eerder, ik begrijp niet waarom de geldnemer die zou willen, dat uiteindelijk de rechten voldoende geborgd kunnen zijn twijfel ik niet aan, maar de logica van het waarom kan ik niet vinden.
We kunnen natuurlijk speculeren maar misschien is het beter om de vraag even bij Collin neer te leggen en de reactie hier even te delen. Dan is het duidelijk voor iedereen die dit graag wil weten.
pi_202098836
Buurtsuper
https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-lolkema/
2e hypotheek bedrijfspand + 2e hypotheek woonhuis
pi_202098840
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 november 2021 14:05 schreef Horsemen het volgende:

[..]
We kunnen natuurlijk speculeren maar misschien is het beter om de vraag even bij Collin neer te leggen en de reactie hier even te delen. Dan is het duidelijk voor iedereen die dit graag wil weten.
Dat heb ik al gedaan, helaas nog geen antwoord gekregen...
pi_202099146
Kapitaal op Maat heeft problemen met uitbetalen van de maandelijkse bedragen.
Normaal betaald KoM deze de 6e uit. Bij mij ontbreken echter voor 80% van de projecten de betalingen van deze maand.

(en dat is exclusief de 2 projecten die helemaal niet meer betalen)
pi_202099242
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 14:37 schreef dyna18 het volgende:
Kapitaal op Maat heeft problemen met uitbetalen van de maandelijkse bedragen.
Normaal betaald KoM deze de 6e uit. Bij mij ontbreken echter voor 80% van de projecten de betalingen van deze maand.

(en dat is exclusief de 2 projecten die helemaal niet meer betalen)
Ik heb deze maand nog niks ontvangen terwijl er 3 projecten zouden moeten betalen (naast diverse niet betalende projecten).
Herstel!
Ik heb alle 3 de projecten wel netjes op 5 november ontvangen maar dit is nog niet verwerkt bij KoM in het transactie overzicht (staat op "Nog te voldoen").

[ Bericht 10% gewijzigd door Horsemen op 09-11-2021 14:49:03 (Herstel) ]
pi_202099245
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 14:37 schreef dyna18 het volgende:
Kapitaal op Maat heeft problemen met uitbetalen van de maandelijkse bedragen.
Normaal betaald KoM deze de 6e uit. Bij mij ontbreken echter voor 80% van de projecten de betalingen van deze maand.

(en dat is exclusief de 2 projecten die helemaal niet meer betalen)
Bij mij is het net andersom (iets minder groot probleem dus :)), wel groot geld maar geen specificatie. Terwijl er nadien wel wat binnendruppelde mét specificatie.
Pecunia non olet
pi_202099674
quote:
1s.gif Op zondag 7 november 2021 17:41 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Rotterdam Ell*w**tsdijkstraat 192 is ook nog niet binnen. Nog niets gehoord van sameningeld hierover.
vandaag bij mij bijgeschreven in de wallet
pi_202099797
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 13:56 schreef tnhb het volgende:

[..]
Dat schrteef ik inderdaad ook al eerder, ik begrijp niet waarom de geldnemer die zou willen, dat uiteindelijk de rechten voldoende geborgd kunnen zijn twijfel ik niet aan, maar de logica van het waarom kan ik niet vinden.
Heb antwoord van collin gekregen dat de 2e hypotheek 'makkelijk'wordt gesplist in 2 delen. Waarom geen 3e hypotheek, daar geven ze geen antwoord op.
pi_202099806
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 14:07 schreef KrekelJapie het volgende:
Buurtsuper
https://www.collincrowdfund.nl/v-o-f-lolkema/
2e hypotheek bedrijfspand + 2e hypotheek woonhuis
Wat ik nu niet begrijp is dat men voor 6.5% leent bij Briqwise met een eerste hypotheek op bedrijfspand en dan voor de rest bij Collin aankomt tegen 8% met tweede hypotheek op bedrijfspand en woning.

Een totale lening bij Collin van 265K tegen 7% met 1ste hypotheek op bedrijfspand en tweede hypotheek op woning was ik wel in gestapt. Nu sla ik over te veel risico om alles kwijt te raken bij dit bedrijf met negatief eigen vermogen. Ik zou het misschien wel overwegen als duidelijk wordt wat de huidige jaarhuur is en wat de aankoop voor een voordeel heeft in de kosten structuur.

Hoe denken jullie over deze?

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-11-2021 15:39:20 ]
pi_202099808
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 15:18 schreef tuiniertje het volgende:

[..]
vandaag bij mij bijgeschreven in de wallet
De vertragingsrente volgt later?
pi_202099886
quote:
Geen zekerheden, wel een mooie rente en lineaire aflossing. Zit wel risico in aan de andere kant begrijp ik dat hij voor de komende 1.5 jaar al een vol orderboek heeft. Bovendien geen corona steun, dus ook geen te veel gekregen steun terug te betalen. Hier ga ik nog eens over nadenken. Wat is jullie mening?
  dinsdag 9 november 2021 @ 16:03:43 #202
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_202100251
Linkje van Landt*ng A'dam BV (Collin) zojuist (als investeerder in het vorige project) in de mail:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202100358
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 15:27 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Waarom geen 3e hypotheek, daar geven ze geen antwoord op.
Ondanks dat ik er expliciet om had gevraagd hebben ze de vraag "waarom deze duurdere constructie" heel mooi "vergeten" en op een andere niet gestelde vraag antwoord gegeven :)
pi_202100394
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 12:13 schreef tnhb het volgende:

[..]
Omdat de stichting zekerheden het hypotheekrecht namens de deelnemenrs beheert en dus afspreekt dat eerst de deelnemers uit de eerste lening worden betaald en daarna pas de deelnemers uit de tweede, volgens mij hebben we dat al eens eerder lang zien komen (kan alleen niet zo snel een project vinden waar dat het geval was, iemand?)
Dat was het geval bij de 2e lening voor L*nsbergen Orch*ds. Hier was het echter wel zo dat de oorspronkelijke 2e hypotheek bleef zoals die was. Een deel van de 1e lening was al afgelost en zo'n half jaar later zou er zoveel afgelost zijn dat het uitstaande bedrag van beide leningen binnen de ruimte van die 2e hypotheek zouden vallen.
https://www.collincrowdfund.nl/lansbergen-orchids-b-v-2/
Zelf zit ik in lening 1 hiervan.
pi_202101064
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 16:11 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ondanks dat ik er expliciet om had gevraagd hebben ze de vraag "waarom deze duurdere constructie" heel mooi "vergeten" en op een andere niet gestelde vraag antwoord gegeven :)
Ik heb mijn vraag herhaald. Antwoord 'dat had ook gekund hebben'.
Licht arrogant. Doe ook niet mee aan het 2e deel, heb slechte ervaringen met 2x in hetzelfde project stappen.
pi_202102255
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 17:24 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Ik heb mijn vraag herhaald. Antwoord 'dat had ook gekund hebben'.
Licht arrogant. Doe ook niet mee aan het 2e deel, heb slechte ervaringen met 2x in hetzelfde project stappen.
Al ruim de helft gevuld. Kon zomaar eens vóór de officiële publicatie vol zitten...
Pecunia non olet
pi_202103396
En de nieuwe van Nlinvesteert, die donderdag online gaat voor 9.25%.

Wat denken we er van?
pi_202103453
[quote]0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 20:37 schreef quepos het volgende:
En de nieuwe van Nlinvesteert, die donderdag online gaat voor 9.25%.

Wat denken we er van?
[/quote.

Dat wordt weer op tijd klaar zitten denk ik. Ga t wel proberen om m meet te nemen!
pi_202103717
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 20:37 schreef quepos het volgende:
En de nieuwe van Nlinvesteert, die donderdag online gaat voor 9.25%.

Wat denken we er van?
Heb je een link?
pi_202103887
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 21:00 schreef Atlas_ het volgende:

[..]
Heb je een link?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202106011
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 15:34 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Geen zekerheden, wel een mooie rente en lineaire aflossing. Zit wel risico in aan de andere kant begrijp ik dat hij voor de komende 1.5 jaar al een vol orderboek heeft. Bovendien geen corona steun, dus ook geen te veel gekregen steun terug te betalen. Hier ga ik nog eens over nadenken. Wat is jullie mening?
Ik overweeg sterk hem mee te nemen o.a. om de redenen die je noemt. Hij zou niet dit bedrag betalen als het bedrijf - althans onder normale omstandigheden - geen winst zou genereren. Jammer dat er geen noemenswaardige zekerheid is maar daar krijg je 8,5% rente voor (niet Direct) en dat is veel voor Collin's begrippen :)
Pecunia non olet
pi_202106017
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 14:37 schreef dyna18 het volgende:
Kapitaal op Maat heeft problemen met uitbetalen van de maandelijkse bedragen.
Normaal betaald KoM deze de 6e uit. Bij mij ontbreken echter voor 80% van de projecten de betalingen van deze maand.

(en dat is exclusief de 2 projecten die helemaal niet meer betalen)
En nog steeds niet bijgewerkt.....het is weer KOMmer en kwel :blauwoog:
Pecunia non olet
pi_202106091
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 01:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
En nog steeds niet bijgewerkt.....het is weer KOMmer en kwel :blauwoog:
Wellicht tijd om eens virtueel kennis te maken met Tobias, de nieuwe held van KoM: https://www.kapitaalopmaat.nl/Nieuwe-collega-Tobias-Knibbeler
pi_202106693
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 01:39 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik overweeg sterk hem mee te nemen o.a. om de redenen die je noemt. Hij zou niet dit bedrag betalen als het bedrijf - althans onder normale omstandigheden - geen winst zou genereren. Jammer dat er geen noemenswaardige zekerheid is maar daar krijg je 8,5% rente voor (niet Direct) en dat is veel voor Collin's begrippen :)
Linkje


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202107117
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 08:02 schreef Jaco078 het volgende:

[..]
Linkje


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Investeerder 77509 heeft er het volste vertrouwen in. Die pompt er even 50k in.
pi_202109466
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 01:43 schreef obligataire het volgende:

[..]
En nog steeds niet bijgewerkt.....het is weer KOMmer en kwel :blauwoog:
Heb liever dat ze betalen, dat is wel gelukt.
pi_202109608
En ondertussen nog 2% te gaan voor Ozgur: doelbedrag is met 50K verlaagt.
pi_202110173
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 08:47 schreef quepos het volgende:

[..]
Investeerder 77509 heeft er het volste vertrouwen in. Die pompt er even 50k in.
Nog ongeveer 30k te gaan die gaat vermoedelijk ook wel voor officiële openig vol komen. Een nadeel is wel dat bij problemen de man met 50k in het project bepaalt wat er gebeurd.Als dat een vriendje is van de ondernemer zou je dan zo maar eens de klos kunnen zijn.
Was de inleg niet gemaximeerd of ben ik in de war met een ander platform?
pi_202110393
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 12:09 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Heb liever dat ze betalen, dat is wel gelukt.
En de specificatie staat er nu ook eindelijk. Eens kijken wat ze allemaal binnengehengeld hebben.
Pecunia non olet
pi_202110596
Musical
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23455
Aflossingsvrij met 0 zekerheden. Echt eentje voor de liefhebber😭.

Met een bonus op basis van bezettingsgraad
quote:
Indien gedurende de looptijd van de lening een bezettingsgraad (aantal bezoekers) van 80% of hoger wordt gerealiseerd, ontvangen de investeerders op de einddatum een bonus van 1,5% over hun investeringsbedrag.
Incentive bij investering van ¤ 500.000,-
quote:
200 toegangskaarten cadeau voor de voorpremière, een rondleiding voor 4 personen achter de schermen en een diner voor 4 personen samen met de leden van de productie en het creatieve team.
pi_202111142
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Musical
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23455
Aflossingsvrij met 0 zekerheden. Echt eentje voor de liefhebber😭.

Met een bonus op basis van bezettingsgraad
[..]
Incentive bij investering van ¤ 500.000,-
[..]

Helaas ben ik particulier. Kan maximaal 80k minus openstaand saldo inleggen. ^O^
pi_202111161
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 14:12 schreef Crowdyfunder het volgende:

[..]
Helaas ben ik particulier. Kan maximaal 80k minus openstaand saldo inleggen. ^O^
Niet erg. It sil wierskynlik in ramp wurde :D
Pecunia non olet
pi_202111342
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 november 2021 14:37 schreef dyna18 het volgende:
Kapitaal op Maat heeft problemen met uitbetalen van de maandelijkse bedragen.
Normaal betaald KoM deze de 6e uit. Bij mij ontbreken echter voor 80% van de projecten de betalingen van deze maand.

(en dat is exclusief de 2 projecten die helemaal niet meer betalen)
Op 5 november heb ik de reguliere maandbetaling van KOM ontvangen, helaas is deze betaling nog steeds niet te zien in het overzicht met uitbetalingen (Mijn transacties) deze betaling is sinds vandaag pas zichtbaar in het overzicht met uitbetalingen (Mijn transacties).

[ Bericht 4% gewijzigd door Crowdfunder99 op 10-11-2021 14:28:42 ]
pi_202112790
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 14:22 schreef Crowdfunder99 het volgende:

[..]
Op 5 november heb ik de reguliere maandbetaling van KOM ontvangen, helaas is deze betaling nog steeds niet te zien in het overzicht met uitbetalingen (Mijn transacties) deze betaling is sinds vandaag pas zichtbaar in het overzicht met uitbetalingen (Mijn transacties).
Ik heb op 9/11 ontvangen (altijd wat later wegens internationale overschrijving), komt overeen met het bedrag en overzicht van 09/11. Echter staan er ook 2 betalingen in het overzicht van 05/11, waar ik op mijn rekening nog niks van heb gezien.
pi_202113034
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:33 schreef KrekelJapie het volgende:
200 toegangskaarten cadeau voor de voorpremière, een rondleiding voor 4 personen achter de schermen en een diner voor 4 personen samen met de leden van de productie en het creatieve team.
Gelukkig zijn de tickets wel overdraagbaar. Fijn dat ze het even melden, want om zo'n musical nu 200 keer uit te zitten _O- Het lijkt me overigens afgesproken werk met een aantal bevriende grote investeerders die dit soort investeringen hebben toegezegd, want anders maak je je met zo'n incentive vooral belachelijk.
pi_202113319
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 16:05 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]
Gelukkig zijn de tickets wel overdraagbaar. Fijn dat ze het even melden, want om zo'n musical nu 200 keer uit te zitten _O- Het lijkt me overigens afgesproken werk met een aantal bevriende grote investeerders die dit soort investeringen hebben toegezegd, want anders maak je je met zo'n incentive vooral belachelijk.
De kaartjes zijn maar op 2 dagen geldig (voorpremière). Bij de première mag je niet aanwezig zijn als je 5 ton investeert.
quote:
Let op: dit entreeticket geldt alleen voor de voorpremière. Deze tickets zijn overdraagbaar. Deze voorpremières zullen onder voorbehoud plaatsvinden op 29 en 30 september 2022.


[ Bericht 6% gewijzigd door KrekelJapie op 10-11-2021 16:59:39 ]
  woensdag 10 november 2021 @ 16:50:27 #228
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202113836
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Musical
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=23455
Aflossingsvrij met 0 zekerheden. Echt eentje voor de liefhebber😭.

Met een bonus op basis van bezettingsgraad
[..]
Incentive bij investering van ¤ 500.000,-
[..]

Bedrag is wat lager ¤ 5000,- maar toch veel geld om achter de schermen te mogen kijken.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202113937
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 16:50 schreef Zeghomaar het volgende:

[..]
Bedrag is wat lager ¤ 5000,- maar toch veel geld om achter de schermen te mogen kijken.
Als je achter de schermen wil kijken moet je minimaal 250.000 investeren
quote:
Als dank voor uw investering, krijgt u bij een investering vanaf:
¤ 5.000,- 2 toegangskaarten cadeau voor de voorpremière
¤ 10.000,- 4 toegangskaarten cadeau voor de voorpremière
¤ 25.000,- 10 toegangskaarten cadeau voor de voorpremière
¤ 100.000,- 25 toegangskaarten cadeau voor de voorpremière
¤ 250.000,- 100 toegangskaarten cadeau voor de voorpremière en ook krijgt u een rondleiding voor 4 personen achter de schermen.
¤ 500.000,- 200 toegangskaarten cadeau voor de voorpremière, een rondleiding voor 4 personen achter de schermen en een diner voor 4 personen samen met de leden van de productie en het creatieve team.
De incentive is bij alle waardes gebaseerd op 2.500 per kaart. Behalve als je 100.000 investeert. Dan is het 4.000 per kaart.
pi_202114202
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 16:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als je achter de schermen wil kijken moet je minimaal 250.000 investeren
[..]
De incentive is bij alle waardes gebaseerd op 2.500 per kaart. Behalve als je 100.000 investeert. Dan is het 4.000 per kaart.
We horen wel van je of het leuk was :)
Pecunia non olet
pi_202114355
Vastgoed Sint Maarten
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24645
2e hypotheek woonhuis + 3e hypotheek ander woonhuis

Ik mis de incentive:
Als u 160.000 investeert mag u 1 nacht overnachten in ons appartement op Sint Maarten. reiskosten zijn voor eigen rekening.
  woensdag 10 november 2021 @ 18:52:22 #232
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202115335
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 16:58 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Als je achter de schermen wil kijken moet je minimaal 250.000 investeren
[..]
De incentive is bij alle waardes gebaseerd op 2.500 per kaart. Behalve als je 100.000 investeert. Dan is het 4.000 per kaart.
Zoveel leeggoed-geld is er ook niet over.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202116272
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Nog ongeveer 30k te gaan die gaat vermoedelijk ook wel voor officiële openig vol komen. Een nadeel is wel dat bij problemen de man met 50k in het project bepaalt wat er gebeurd.Als dat een vriendje is van de ondernemer zou je dan zo maar eens de klos kunnen zijn.
Was de inleg niet gemaximeerd of ben ik in de war met een ander platform?
Projecten zonder zekerheid dat was 5 jaar geleden. Jeugdzonde.
pi_202116665
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 13:01 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Was de inleg niet gemaximeerd of ben ik in de war met een ander platform?
Is dacht ik alleen met Direct leningen (10%), dit is als ik me het goed herinner een gewone ondanks de 125k, dat is ook een signaal dat het een "complexe" lening is anders was het wel een Direct variant geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door tnhb op 10-11-2021 20:14:59 ]
pi_202120944
Voor de mensen die interesse hebben, https://platform.nlinvesteert.nl/invest/De_Parade_BV gaat over 40 minuten open.
pi_202121677
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 09:19 schreef postkoetspoetser het volgende:
Voor de mensen die interesse hebben, https://platform.nlinvesteert.nl/invest/De_Parade_BV gaat over 40 minuten open.
In een halve minuut een miljoen euro. Daar hebben mensen voorrang gehad vóór de publicatie.
Pecunia non olet
pi_202121722
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 10:04 schreef obligataire het volgende:

[..]
In een halve minuut een miljoen euro. Daar hebben mensen voorrang gehad vóór de publicatie.
was nog net op tijd
pi_202122416
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 12:22 schreef ETphonehome het volgende:
En ondertussen nog 2% te gaan voor Ozgur: doelbedrag is met 50K verlaagt.
Nu nog 1500 eurotjes te gaan tot de 1450K. https://www.collincrowdfund.nl/ozgur-kilic-box-3/
pi_202126741
quote:
Die hebben het dit jaar moeilijk gehad door de lockdown......maar inmiddels betalen ze alweer een half jaar normaal.

(ik vraag me dan toch af hoe ze ineens aan die forse eigen inbreng komen....maar goed dat is tactisch opgeteld bij de bijdrage pandeigenaar dus je weet niet hoeveel dat is).
Pecunia non olet
pi_202126850
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 15:19 schreef obligataire het volgende:

[..]
Die hebben het dit jaar moeilijk gehad door de lockdown......maar inmiddels betalen ze alweer een half jaar normaal.
Ja en vermoedelijk is er nu in de hotel branche goedkoop uit te breiden. Blijft natuurlijk wel een moeilijk verhaal om op dit moment je hotel vol met toeristen te krijgen.
pi_202128752
quote:
0s.gif Op woensdag 10 november 2021 19:49 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Projecten zonder zekerheid dat was 5 jaar geleden. Jeugdzonde.
Projecten met een hele lage rente en een gepimpte taxatie van een oud hok zijn ook niet vrij van risico :)
Een project met een goed verhaal en hoge rente kan nog steeds interessant zijn.
Pecunia non olet
pi_202136028
De vlag kan ook uit voor GvE Monkey Town Leeuwarden.

Begin van de week bericht gehad dat de lening afgelost is middels een update; laatste betaling iets vroeger dan gepland. Deze zal naar verwachting in de komende batch zitten.
Ondanks wat Corona prikkelen en een paar maanden extra enkel rente keurige betalers!

De kinderen en wij hebben veel plezier gehad van het leuk cadeau een 10 ritten kaart welke overal te gebruiken was, dit zie je niet vaak meer..

[ Bericht 1% gewijzigd door Ron1986 op 12-11-2021 02:33:35 (Typo) ]
pi_202137495
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2021 02:32 schreef Ron1986 het volgende:
De vlag kan ook uit voor GvE Monkey Town Leeuwarden.

Begin van de week bericht gehad dat de lening afgelost is middels een update; laatste betaling iets vroeger dan gepland. Deze zal naar verwachting in de komende batch zitten.
Ondanks wat Corona prikkelen en een paar maanden extra enkel rente keurige betalers!

De kinderen en wij hebben veel plezier gehad van het leuk cadeau een 10 ritten kaart welke overal te gebruiken was, dit zie je niet vaak meer..
Gaat dat over project *29 en heb je daar mail over gekregen? Ik namelijk niet en ik heb het laatste jaar het idee dat ik wel meer updates van gve mis.

Ondanks de situatie waar we sinds afgelopen anderhalf jaar mee te maken hebben, hebben de ondernemers gewoon met minimale corona vertraging het project afgerond, netjes gedaan!
pi_202137655
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 08:57 schreef tnhb het volgende:

[..]
Gaat dat over project *29 en heb je daar mail over gekregen? Ik namelijk niet en ik heb het laatste jaar het idee dat ik wel meer updates van gve mis.

Ondanks de situatie waar we sinds afgelopen anderhalf jaar mee te maken hebben, hebben de ondernemers gewoon met minimale corona vertraging het project afgerond, netjes gedaan!
Dit soort updates kun je terugvinden op de website van GvE onder het kopje Mijn updates. Deze update is niet via de mail gecommuniceerd.
  vrijdag 12 november 2021 @ 09:14:20 #246
443453 InVestEerder
wie zaait zal oogsten
pi_202137727
quote:
0s.gif Op donderdag 11 november 2021 17:12 schreef obligataire het volgende:
Projecten met een hele lage rente en een gepimpte taxatie van een oud hok zijn ook niet vrij van risico
Een project met een goed verhaal en hoge rente kan nog steeds interessant zijn.
Mee eens. Idd misschien geen harde zekerheden bij het machineonderhoudsbedrijf in Leeuwarden maar zonder meer een prima bedrijf dat al een ruim aantal jaren bestaat. Het verhaal is helder en de eigenaar gaat vol trots voor z'n bedrijf op de foto. Hij heeft duidelijk niets te verbergen. Zo zie ik het graag. Dat heb ik liever dan sommige vage figuren die via SIG lenen en bijna nergens terug te vinden zijn. Ik vind het helemaal niet erg dat steeds meer Gemeentes de "zelfbewoningsplicht" willen invoeren. Het zal je maar gebeuren dat het huis van je buurman wordt gekocht door zo'n cowboy en een paar weken later heb je niet meer 1 buurman, maar wel 5 of 6....
'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet'. Geld en rendement zijn leuk, maar voor mij niet ten koste van alles. Iedereen maakt zijn eigen investeringsafwegingen en dat is ook helemaal prima natuurlijk.
pi_202138948
Vervroegde aflossing GVE project 17698 | Aankoop beleggingspand Doesburg na 41/120 mnd. Jammer, was een mooie 7.5%, maar wel 10mnd boeterente.
pi_202139835
quote:
14s.gif Op vrijdag 12 november 2021 10:41 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Vervroegde aflossing GVE project 17698 | Aankoop beleggingspand Doesburg na 41/120 mnd. Jammer, was een mooie 7.5%, maar wel 10mnd boeterente.
Is de laatste tijd ook eerder regel dan uitzondering. Als ze elders goedkoper kunnen oversluiten zijn ze weg vooral nu de LTV met de stijgende huizen prijzen steeds lager word..
  vrijdag 12 november 2021 @ 11:55:59 #249
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_202140000
Verdomme weer te laat..nu voor CFF - VOF Lolkema. Toch maar weer de 'nieuwe mail' notificatie aanzetten...
pi_202140221
Ik ben erg benieuwd wat 'De Tocht' van GVE gaat doen. Staat nu op 20% van 2,5 miljoen. Ik had, zeker gezien de bizarre bedragen bij de incentives, een paar vroege grote investeringen verwacht. Als ze voor die 2,5 miljoen echt hopen op de 'gewone' crowd, dan gaan ze dit toch niet redden, zonder harde zekerheden, nota bene aan het begin van een volgende lockdown? Zouden ze echt geloven dat er investeerders willen instappen met bedragen tot wel 500.000 euro, voor een 7%-lening zonder harde zekerheden? Dan ben je behoorlijk naïef, naar mijn idee. Nostalgische gevoelens en Elfstedenkoorts zijn vast wat waard, maar investeerders denken gelukkig toch net wat rationeler. Als ik dan toch instap in zo'n risicovol project, dan wil ik ook meedelen in de winst, voor het geval dit inderdaad een tweede Soldaat van Oranje wordt. Doe dan het volledige bedrag via NPEX... Maar misschien zie ik het verkeerd en verrast GVE me - it happend before.
pi_202140381
Van mijn SIG-walletsaldo is nog steeds geen chocola te maken. Op 11-11-'21 hebben ze het resterende saldo naar mijn rekening overgemaakt, waarna het saldo logischerwijs 0,00 was. Daar komt vandaag twee keer een bedrag van 0,00 euro bij (gek, want het zouden betalingen moeten zijn en er worden geen kosten gerekend), en vervolgens heb ik wel een positief saldo. De conclusie is andermaal dat saldo en transacties niet een-op-een aan elkaar gekoppeld zijn, en dat is toch wel zorgelijk.
pi_202140528
Linkje grasland

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_202140542
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 11:55 schreef leolinedance het volgende:
Verdomme weer te laat..nu voor CFF - VOF Lolkema. Toch maar weer de 'nieuwe mail' notificatie aanzetten...
Ik zat om 11 uur klaar, toen was er nog ruimte om te investeren maar ik was blijkbaar niet snel genoeg met afronden en alsnog te laat. Helaas.
pi_202140562
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 12:33 schreef Jaco078 het volgende:
Linkje grasland

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2e hypotheek had iets hoger mogen zijn.

Perceel ligt niet helemaal naast de woning, maar is wel via de openbare weg te bereiken


[ Bericht 11% gewijzigd door KrekelJapie op 12-11-2021 13:28:35 ]
pi_202141213
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 12:36 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
2e hypotheek had iets hoger mogen zijn.
Als ik het dus goed lees:
Is de taxatie waarde van de grond 65K. En komt er op de grond een hypotheek van 125K. Dus hier gaat als het mis gaat naar we mogen hopen zo'n 60K uit komen.
Daarnaast is er nog een borgstelling van 60K die door twee zaken gedekt wordt:
De heer E.G.J. Gerlag geeft een persoonlijke borgstelling ter hoogte van ¤ 60.000,- af.
Ter securering van de borgstelling wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 60.000,- op het woonhuis aan de Distelbergsestraat 3, 6654 BK Afferden (kadastraal bekend als sectie D nummer 95 te Druten) verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het woonhuis is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 455.000,- en openstaande schuld van ¤ 445.000,-. Op basis van een recent taxatierapport met waardepeildatum 04-01-2021 heeft het onderpand een marktwaarde van ¤ 710.000,-. De waarde van de borgstelling is op dit moment materieel, door de overwaarde op de privé woning in combinatie met de overwaarde van overig onroerend goed in bezit.
Voornoemde twee aparte zekerheidsrechten (derdenhypotheekrecht én borgtocht) kunnen door Collin Crowdfund los van elkaar worden uitgewonnen. De derdenhypotheekgever én de borg zijn hiervan op de hoogte en zijn hierover geïnformeerd. Collin Crowdfund verbindt zich jegens derdenhypotheekgever én borg om in totaal niet méér uit te winnen van beide zekerheden dan ¤ 60.000,- te vermeerderen met wettelijke rente en kosten. Het staat Collin Collin Crowdfund volledig vrij, hetgeen derdenhypotheekgever én borg erkennen en bevestigen door middel van ondertekening van deze overeenkomst, te kiezen welk zekerheidsrecht wordt uitgewonnen, waarbij Collin ook beide zekerheidsrechten deels kan uitwinnen.


Dus als de veiling van de grond niet de openstaande schuld dekt kan er nog 60K via de twee andere wegen gehaald worden. Als mijn zienswijze goed is zijn de zekerheden nog niet zo slecht en wil ik wel meedoen.
Lees ik het goed???
pi_202141313
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 13:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als ik het dus goed lees:
Is de taxatie waarde van de grond 65K. En komt er op de grond een hypotheek van 125K. Dus hier gaat als het mis gaat naar we mogen hopen zo'n 60K uit komen.
Daarnaast is er nog een borgstelling van 60K die door twee zaken gedekt wordt:
124k zekerheid op een lening van 125k. 2e hypotheek had wat hoger mogen zijn om deze verhouding wat beter te laten zijn. Bv. 200k op een lening van 125k
pi_202141828
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2021 13:31 schreef KrekelJapie het volgende:
124k zekerheid op een lening van 125k. 2e hypotheek had wat hoger mogen zijn om deze verhouding wat beter te laten zijn. Bv. 200k op een lening van 125k
Tsja, dat is inderdaad een krappe dekking. Maar een grotere olifant in de kamer is m.i. "Op basis van een recent taxatierapport met waardepeildatum 25-06-2021 heeft het perceel een marktwaarde van ¤ 64.000,-. De aankoopsom bedraagt ¤ 152.675,85.". Waarom zou je zoveel meer willen betalen dan de getaxeerde waarde? Iemand een verklaring?
pi_202141910
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:08 schreef Inductor het volgende:

[..]
Tsja, dat is inderdaad een krappe dekking. Maar een grotere olifant in de kamer is m.i. "Op basis van een recent taxatierapport met waardepeildatum 25-06-2021 heeft het perceel een marktwaarde van ¤ 64.000,-. De aankoopsom bedraagt ¤ 152.675,85.". Waarom zou je zoveel meer willen betalen dan de getaxeerde waarde? Iemand een verklaring?
Stukje grond van de buurman komt maar 1x te koop.
pi_202141913
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:08 schreef Inductor het volgende:

[..]
Tsja, dat is inderdaad een krappe dekking. Maar een grotere olifant in de kamer is m.i. "Op basis van een recent taxatierapport met waardepeildatum 25-06-2021 heeft het perceel een marktwaarde van ¤ 64.000,-. De aankoopsom bedraagt ¤ 152.675,85.". Waarom zou je zoveel meer willen betalen dan de getaxeerde waarde? Iemand een verklaring?
Waarom vinden er overbiedingen plaats? Blijkbaar wil hij het graag hebben.
De grond naast je huis komt maar een keer te koop en misschien zijn er meer kapers op de kust die kort bij dit stukje land wonen en deze grond graag willen hebben..
pi_202142752
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 12:25 schreef Incitatus3 het volgende:
Van mijn SIG-walletsaldo is nog steeds geen chocola te maken. Op 11-11-'21 hebben ze het resterende saldo naar mijn rekening overgemaakt, waarna het saldo logischerwijs 0,00 was. Daar komt vandaag twee keer een bedrag van 0,00 euro bij (gek, want het zouden betalingen moeten zijn en er worden geen kosten gerekend), en vervolgens heb ik wel een positief saldo. De conclusie is andermaal dat saldo en transacties niet een-op-een aan elkaar gekoppeld zijn, en dat is toch wel zorgelijk.
Ik snap hier ook helemaal niets van. Bij mij niet het positieve saldo wat je noemt. Maar meerdere transacties van 0 euro. Als iemand dit wel snapt hoor ik het graag.
Grote kans dat achteraf deze transactieregels gewijzigd worden.
En ja, ik zou ook SiG kunnen bellen, maar heb er even geen zin meer in om bij elke fout van SiG er achteraan te gaan.

pi_202142784
Nog een stukje grasland
https://www.collincrowdfund.nl/anema-stables-3/
1e hypotheek. Geen waardebepaling. De verwachting is dat er een ruime overwaarde is.

Ligt naast het bedrijf

[ Bericht 18% gewijzigd door KrekelJapie op 12-11-2021 15:45:27 ]
pi_202142921
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:29 schreef KrekelJapie het volgende:
Nog een stukje grasland
https://www.collincrowdfund.nl/anema-stables-3/
1e hypotheek. Geen waardebepaling. De verwachting is dat er een ruime overwaarde is.
[ afbeelding ]
Je weet niet wat er in de grond zit maar met een waarde van minder dan ¤ 2 per m2 lijkt het geen hele gekke waardering. Voor 3,8% netto mogen ze iemand anders zoeken :W
pi_202144087
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:27 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ik snap hier ook helemaal niets van. Bij mij niet het positieve saldo wat je noemt. Maar meerdere transacties van 0 euro. Als iemand dit wel snapt hoor ik het graag.
Grote kans dat achteraf deze transactieregels gewijzigd worden.
En ja, ik zou ook SiG kunnen bellen, maar heb er even geen zin meer in om bij elke fout van SiG er achteraan te gaan.

[ afbeelding ]
Het lijkt erop dat hun administratiesysteem niet om kan gaan met betalingen die niet zijn uitgevoerd in de maand waarop ze betrekking hebben. De novemberbetalingen van de betreffende projecten zijn als ik het goed heb allemaal al eind oktober uitgevoerd, en daardoor hebben in hun administratiesysteem deze projecten voor november blijkbaar de status "nog niet betaald". Dat "lossen ze op" door middel van deze betalingen van 0 euro.
Dit lijkt ook samen te hangen met het feit dat er soms dubbel kosten worden ingehouden. Project Venray De Heuvelaar bijvoorbeeld. Daarvoor zijn de kosten ingehouden bij de oktoberbetaling van begin oktober. Omdat de novemberbetaling echter te vroeg is gedaan, namelijk op 29-10, ziet hun systeem dit blijkbaar als oktoberbetaling waarop kosten moeten worden ingehouden. Dat wordt nu "opgelost" door een extra betaling van 0 euro met negatieve kosten...
pi_202144172
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:27 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Ik snap hier ook helemaal niets van. Bij mij niet het positieve saldo wat je noemt. Maar meerdere transacties van 0 euro. Als iemand dit wel snapt hoor ik het graag.
Grote kans dat achteraf deze transactieregels gewijzigd worden.
En ja, ik zou ook SiG kunnen bellen, maar heb er even geen zin meer in om bij elke fout van SiG er achteraan te gaan.

[ afbeelding ]
Bij mij is iets vergelijkbaars gebeurd: ook een heleboel ¤ 0,00 transacties.
Maar daarnaast zijn ook de onterecht ingehouden kosten van termijn 1/11 van Heuvelaar teruggeboekt.

Die ¤0,00 transacties laat ook ik maar zitten, financieel klopt het nu.
Als je achter iedere fout (ook die je geen geld kosten) van SiG moet aangaan, kom je verder nergens meer aan toe :(
pi_202144239
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 16:53 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Het lijkt erop dat hun administratiesysteem niet om kan gaan met betalingen die niet zijn uitgevoerd in de maand waarop ze betrekking hebben. De novemberbetalingen van de betreffende projecten zijn als ik het goed heb allemaal al eind oktober uitgevoerd, en daardoor hebben in hun administratiesysteem deze projecten voor november blijkbaar de status "nog niet betaald". Dat "lossen ze op" door middel van deze betalingen van 0 euro.
Dit lijkt ook samen te hangen met het feit dat er soms dubbel kosten worden ingehouden. Project Venray De Heuvelaar bijvoorbeeld. Daarvoor zijn de kosten ingehouden bij de oktoberbetaling van begin oktober. Omdat de novemberbetaling echter te vroeg is gedaan, namelijk op 29-10, ziet hun systeem dit blijkbaar als oktoberbetaling waarop kosten moeten worden ingehouden. Dat wordt nu "opgelost" door een extra betaling van 0 euro met negatieve kosten...
Ik denkt dat je gelijk hebt.
Slechte software dus.
Zouden ze nu ook de fout(en) in de software corrigeren, of blijven ze maar wat aanmodderen door steeds maar wat vreemde transacties toe te voegen?
pi_202144843
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 17:05 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik denkt dat je gelijk hebt.
Slechte software dus.
Zouden ze nu ook de fout(en) in de software corrigeren, of blijven ze maar wat aanmodderen door steeds maar wat vreemde transacties toe te voegen?
SiG was natuurlijk niet voor niets van plan om o.a. van administratie software te wisselen.
pi_202145363
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:20 schreef KrekelJapie het volgende:
Stukje grond van de buurman komt maar 1x te koop.
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 14:20 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Waarom vinden er overbiedingen plaats? Blijkbaar wil hij het graag hebben.
De grond naast je huis komt maar een keer te koop en misschien zijn er meer kapers op de kust die kort bij dit stukje land wonen en deze grond graag willen hebben..
Tsja, doemdenkend kan ik nog wel een heel andere reden bedenken om meer (teveel?) te betalen dan de getaxeerde of gevraagde waarde, weten we wie is de verkopend partij? Want een prijs wordt tussen koper en verkoper onderling vastgesteld, kunnen duizende redenen zijn om op een ander prijs uit te komen dan de getaxeerde (150 k voor een stukje grasland van 0,8 ha is wel vrij prijzig), alleen dan staat de speculatie mode wel heel ver open. En inderdaad, de bezittingen van je buurman komen meestal maar 1x te koop, dat kan erg bepalend zijn voor wat je er voor wilt geven. Overigens is die paardenbusiness iets van de afgelopen zomer als ik het goed zag.
pi_202145401
quote:
0s.gif Op woensdag 29 september 2021 17:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Voorraadfinanciering Van der Veen Autogroep BV 60 maanden 5.5% ¤ 500.000,00

Maar meer info is er nog niet
Project van der Veen van waardevoorjegeld heeft geen haast met de financiering
pi_202145542
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 18:28 schreef tnhb het volgende:

[..]
[..]
Tsja, doemdenkend kan ik nog wel een heel andere reden bedenken om meer (teveel?) te betalen dan de getaxeerde of gevraagde waarde, weten we wie is de verkopend partij?
Weten we niet. Kijkend naar de situatie ter plaatse hoeft het perceel niet te horen bij de omliggende woningen vanwege de omheining: Distelbergsestraat
https://maps.app.goo.gl/dwm7SNgcj7Jh2Pf89
pi_202146491
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 16:53 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]
Het lijkt erop dat hun administratiesysteem niet om kan gaan met betalingen die niet zijn uitgevoerd in de maand waarop ze betrekking hebben. De novemberbetalingen van de betreffende projecten zijn als ik het goed heb allemaal al eind oktober uitgevoerd, en daardoor hebben in hun administratiesysteem deze projecten voor november blijkbaar de status "nog niet betaald". Dat "lossen ze op" door middel van deze betalingen van 0 euro.
Dit lijkt ook samen te hangen met het feit dat er soms dubbel kosten worden ingehouden. Project Venray De Heuvelaar bijvoorbeeld. Daarvoor zijn de kosten ingehouden bij de oktoberbetaling van begin oktober. Omdat de novemberbetaling echter te vroeg is gedaan, namelijk op 29-10, ziet hun systeem dit blijkbaar als oktoberbetaling waarop kosten moeten worden ingehouden. Dat wordt nu "opgelost" door een extra betaling van 0 euro met negatieve kosten...
Ik denkt dat je gelijk hebt.
Slechte software dus.
Zouden ze nu ook de fout(en) in de software corrigeren, of blijven ze maar wat aanmodderen door steeds maar wat vreemde transacties toe te voegen?
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 17:52 schreef Horsemen het volgende:

[..]
SiG was natuurlijk niet voor niets van plan om o.a. van administratie software te wisselen.
Zou kunnen dat dat de reden was, maar ze deden dat in ieder geval op een totaal verkeerde manier (vnl zonder goed te testen).
Waarschijnlijk is het beter om hun huidige software steeds wat te verbeteren en in ieder geval de gevonden fouten eruit te halen.
pi_202147825
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 17:05 schreef TisIk het volgende:

[..]
Ik denkt dat je gelijk hebt.
Slechte software dus.
Zouden ze nu ook de fout(en) in de software corrigeren, of blijven ze maar wat aanmodderen door steeds maar wat vreemde transacties toe te voegen?
Ik beweer, tot iemand het tegendeel bewijst, dat het heeeeeel veeeeeel handwerk is. Dus ook die te vroege boekingen die vervolgens met een null boeking in de maand daarna er voor moet zorgen dat die maand alsnog de betaald status kreeg, naast mogelijk erg starre legacy software. Maar daar zou NF ook last van moeten hebben want zover mijn informatie gaat gebruiken zij dezelfde basis. En zolang ik van nog één van de directieleden te lezen krijg dat verschillen in de afronding in de kosten voor projecten die exact op dezelfde dag gestart zijn en waarin ik exact hetzelfde bedrag heb geïnvesteerd, afhankelijk zijn van het totaal bedrag van de hele lening worden er dus gewoon handmatige correcties/aanpassingen gedaan, want zo slim is die software niet. Overigens waren de kosten in beide gevallen te laag. Dat het bedrag van de lening de oorzak hiervan is, is erg onwaarschijnlijk gezien de bedragen van die leningen juist dicht bij elkaar lagen (maar wel afwisselend door elkaar). Ik heb hier al langer geleden ook al eens met ze over gecommuniceerd, toen stonden ze open voor verbeteringen. Nu werd er (pas na herhaald vragen) wel erg knorrig en klantonvriendelijk gereageerd alsof ik om geld kwam vragen terwijl, als ze er daadwerkelijk echt naar hadden gekeken, hadden gezien dat ze zichzelf nu wel erg tekort aan het doen waren. Heel jammer dat een platform met een concept wat me erg aanspreekt er regelmatig weer zo'n administratieve bende van maakt.
pi_202147964
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 november 2021 18:38 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Weten we niet. Kijkend naar de situatie ter plaatse hoeft het perceel niet te horen bij de omliggende woningen vanwege de omheining: Distelbergsestraat
https://maps.app.goo.gl/dwm7SNgcj7Jh2Pf89
Ter info: afgelopen mei lijkt het perceel in twee stukken verdeeld te zijn (2388 en 2389):(https://perceelloep.nl/DTN03/D/2389)
pi_202148809
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 19:54 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ter info: afgelopen mei lijkt het perceel in twee stukken verdeeld te zijn (2388 en 2389):(https://perceelloep.nl/DTN03/D/2389)
2388 zal wel bij 93 (distelbergsestraat 8) horen omdat dat kleine stukje geen verbinding heeft met de openbare weg. Dit zal vermoedelijk ook de verkoper zijn van het perceel dat nu gekocht wordt door nr. 3

[ Bericht 7% gewijzigd door KrekelJapie op 12-11-2021 20:29:36 ]
pi_202149259
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 17:05 schreef TisIk het volgende:
Ik denkt dat je gelijk hebt.
Slechte software dus.
Zouden ze nu ook de fout(en) in de software corrigeren, of blijven ze maar wat aanmodderen door steeds maar wat vreemde transacties toe te voegen?
Ze modderen al jaren aan. Waarom zou dat nou ineens veranderen? Ik snap eigenlijk niet dat mensen er nog steeds hier over klagen, zeker als ze zeggen dat ze SIG zelf daar even niet over willen benaderen. Dat laatste snap ik, maar waarom dan alle investeerders hier belasten met steeds maar weer dezelfde problemen bij SIG? Tuurlijk ben ik een beetje biased, want ik investeer daar niet. Maar kom op. Ofwel stoppen met investeren daar, ofwel stoppen met hier klagen. Je moet toch echt bij SIG zijn, en die luisteren nu eenmaal niet.
pi_202150090
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 20:44 schreef TechLight het volgende:

[..]
Ze modderen al jaren aan. Waarom zou dat nou ineens veranderen? Ik snap eigenlijk niet dat mensen er nog steeds hier over klagen, zeker als ze zeggen dat ze SIG zelf daar even niet over willen benaderen. Dat laatste snap ik, maar waarom dan alle investeerders hier belasten met steeds maar weer dezelfde problemen bij SIG? Tuurlijk ben ik een beetje biased, want ik investeer daar niet. Maar kom op. Ofwel stoppen met investeren daar, ofwel stoppen met hier klagen. Je moet toch echt bij SIG zijn, en die luisteren nu eenmaal niet.
0 regels in de administratie is nieuw.
Dus logisch dat we dat hier bespreken.
En uit deze discussie is wat mij betreft een interessante theorie gekomen hoe dit veroorzaakt lijkt te worden.

Zo belastend is het hopelijk niet voor je ;)
pi_202150589
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 19:50 schreef tnhb het volgende:

[..]
Ik beweer, tot iemand het tegendeel bewijst, dat het heeeeeel veeeeeel handwerk is. Dus ook die te vroege boekingen die vervolgens met een null boeking in de maand daarna er voor moet zorgen dat die maand alsnog de betaald status kreeg, naast mogelijk erg starre legacy software. Maar daar zou NF ook last van moeten hebben want zover mijn informatie gaat gebruiken zij dezelfde basis. En zolang ik van nog één van de directieleden te lezen krijg dat verschillen in de afronding in de kosten voor projecten die exact op dezelfde dag gestart zijn en waarin ik exact hetzelfde bedrag heb geïnvesteerd, afhankelijk zijn van het totaal bedrag van de hele lening worden er dus gewoon handmatige correcties/aanpassingen gedaan, want zo slim is die software niet. Overigens waren de kosten in beide gevallen te laag. Dat het bedrag van de lening de oorzak hiervan is, is erg onwaarschijnlijk gezien de bedragen van die leningen juist dicht bij elkaar lagen (maar wel afwisselend door elkaar). Ik heb hier al langer geleden ook al eens met ze over gecommuniceerd, toen stonden ze open voor verbeteringen. Nu werd er (pas na herhaald vragen) wel erg knorrig en klantonvriendelijk gereageerd alsof ik om geld kwam vragen terwijl, als ze er daadwerkelijk echt naar hadden gekeken, hadden gezien dat ze zichzelf nu wel erg tekort aan het doen waren. Heel jammer dat een platform met een concept wat me erg aanspreekt er regelmatig weer zo'n administratieve bende van maakt.
Ik vermoed dat je gelijk hebt v.w.b. dat handwerk.
Dat van die legacy software zou me erg verbazen.
Crowdfunding is toch relatief jong en zou daarom daar toch geen last van moeten hebben?

Je zou eigenlijk ook verwachten dat bij crowdfundingplatformen alles juist heel erg ver geautomatiseerd is.

Het lijkt erop dat ze gewoon erg slechte software/systemen hebben, ontworpen door mensen die vinden dat ze heel vernieuwend bezig zijn ('veel beter dan die ouderwetse banken met hun legacy systemen'), maar in werkelijkheid een slecht product leveren en dat ook niet of nauwelijks verbeteren.
pi_202151095
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je weet niet wat er in de grond zit maar met een waarde van minder dan ¤ 2 per m2 lijkt het geen hele gekke waardering. Voor 3,8% netto mogen ze iemand anders zoeken :W
Ik heb wel eens meegedaan met een project met vergelijkbaar rendement (de pensioen b.v. met haar vakantiewoningen), maar deze had allesbehalve liquiditeitsnood, belegde wél in min of meer courant vastgoed en maakte last but not least véél meer winst.

Ik sla dus ook over. Hoop overigens wel dat hij volkomt gezien mijn eigen belangen :7 :7
Pecunia non olet
pi_202152010
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:27 schreef dyna18 het volgende:
Ik snap hier ook helemaal niets van.
Zie ik nu dat je een negatieve rente betaalt op één project (-0,01), waar dan weer een aflossing (+0,01) tegenover staat? Het gaat qua bedragen om niks natuurlijk en uiteindelijk is dit een 0,00 boeking. Maar wat gebeurt hier nu weer?

De opmerking 'stop met zeuren over SIG hier' vind ik, eerlijk gezegd, wat overdreven. Ik meld me zo nodig echt wel bij SIG, en heb hier zelfs gevraagd of er eventueel mensen mee zouden willen gaan, maar dan helpt het om te begrijpen wat er gebeurt en een beeld te hebben van hoe wijdverbreid het probleem is. Dus laten we dat vooral delen, zou ik zeggen, zeker bij nieuwe eigenaardigheden..
pi_202152391
quote:
1s.gif Op woensdag 10 november 2021 17:33 schreef KrekelJapie het volgende:
Vastgoed Sint Maarten
https://www.geldvoorelkaa(...)ten/project?id=24645
2e hypotheek woonhuis + 3e hypotheek ander woonhuis

Ik mis de incentive:
Als u 160.000 investeert mag u 1 nacht overnachten in ons appartement op Sint Maarten. reiskosten zijn voor eigen rekening.
Project staat open sinds vrijdag 12 nov 17.00 uur en loopt nog niet erg vlot.
Gezien de 2e hypotheek toch niet erg slecht, aan de 3e hypotheek hecht ik weinig waarde maar is leuk meegenomen. De duur van 120 maanden is lang waarbij de helft wordt afgelost. Je kan deze lange duur ook als positief zien omdat je over een lange termijn de rentevergoeding krijgt.

Iemand nog een advies / opmerking over dit project.
pi_202153198
Ik doe er aan mee. Gezien de maatschappelijke status van de mannen plus de zekerheden, verwacht ik weinig problemen.
Pecunia non olet
pi_202153617
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 november 2021 01:25 schreef obligataire het volgende:

Ik doe er aan mee. Gezien de maatschappelijke status van de mannen plus de zekerheden, verwacht ik weinig problemen.
1 van de mannen heeft de Australische nationaliteit. Dat is voor de HA een iets groter risico voor als huisverkoop tegenvalt, maar ik heb deze ook meegenomen.
pi_202153715
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 23:39 schreef ML45 het volgende:

[..]
Project staat open sinds vrijdag 12 nov 17.00 uur en loopt nog niet erg vlot.
Gezien de 2e hypotheek toch niet erg slecht, aan de 3e hypotheek hecht ik weinig waarde maar is leuk meegenomen. De duur van 120 maanden is lang waarbij de helft wordt afgelost. Je kan deze lange duur ook als positief zien omdat je over een lange termijn de rentevergoeding krijgt.

Iemand nog een advies / opmerking over dit project.
Ik heb er ook een duit in gedaan.
Ziet er goed uit en mochten de inkomsten uit het beleggers object tegenvallen kunnen ze prima deze tegenvaller opvangen naar mijn inzien.
pi_202154060
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 15:39 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Je weet niet wat er in de grond zit maar met een waarde van minder dan ¤ 2 per m2 lijkt het geen hele gekke waardering. Voor 3,8% netto mogen ze iemand anders zoeken :W
Kijkend naar lening 1 van Anema werd een vergelijkbaar stukje grasgrond zonder verbouwing getaxeerd op 130.000 voor 5,9ha. Nu is het een perceel van 2,85ha. Waarde zou dan +/- 63.000 zijn op een lening bedrag van 45.000. ltv zou dan 71% zijn. Vraag blijft alleen wie zo'n perceel wil hebben als het misgaat.

Lening 1 had een ltv van 46% en een rente van 6,5%. De voorwaarden van deze 3e lening zijn dus flink slechter

[ Bericht 3% gewijzigd door KrekelJapie op 13-11-2021 08:48:52 ]
pi_202156321
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 13:25 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Als ik het dus goed lees:
Is de taxatie waarde van de grond 65K. En komt er op de grond een hypotheek van 125K. Dus hier gaat als het mis gaat naar we mogen hopen zo'n 60K uit komen.
Daarnaast is er nog een borgstelling van 60K die door twee zaken gedekt wordt:
De heer E.G.J. Gerl** geeft een persoonlijke borgstelling ter hoogte van ¤ 60.000,- af.
Ter securering van de borgstelling wordt een tweede hypothecaire inschrijving ter hoogte van ¤ 60.000,- op het woonhuis aan de Distelb***ergsestraat 3, 6654 BK Afferden (kadastraal bekend als sectie D nummer 95 te Druten) verkregen ten behoeve van de investeerders van Collin Crowdfund. Het woonhuis is voorbelast met een eerste hypothecaire inschrijving van ¤ 455.000,- en openstaande schuld van ¤ 445.000,-. Op basis van een recent taxatierapport met waardepeildatum 04-01-2021 heeft het onderpand een marktwaarde van ¤ 710.000,-. De waarde van de borgstelling is op dit moment materieel, door de overwaarde op de privé woning in combinatie met de overwaarde van overig onroerend goed in bezit.
Voornoemde twee aparte zekerheidsrechten (derdenhypotheekrecht én borgtocht) kunnen door Collin Crowdfund los van elkaar worden uitgewonnen. De derdenhypotheekgever én de borg zijn hiervan op de hoogte en zijn hierover geïnformeerd. Collin Crowdfund verbindt zich jegens derdenhypotheekgever én borg om in totaal niet méér uit te winnen van beide zekerheden dan ¤ 60.000,- te vermeerderen met wettelijke rente en kosten. Het staat Collin Collin Crowdfund volledig vrij, hetgeen derdenhypotheekgever én borg erkennen en bevestigen door middel van ondertekening van deze overeenkomst, te kiezen welk zekerheidsrecht wordt uitgewonnen, waarbij Collin ook beide zekerheidsrechten deels kan uitwinnen.


Dus als de veiling van de grond niet de openstaande schuld dekt kan er nog 60K via de twee andere wegen gehaald worden. Als mijn zienswijze goed is zijn de zekerheden nog niet zo slecht en wil ik wel meedoen.
Lees ik het goed???
Ik probeer me een beeld te vormen van de zekerheid op die woning. Waar ik ben opgegroeid zie je wel vaker van dit soort oude woningen (boerderijtjes). Het zou zomaar 18e/19e eeuw kunnen zijn. Weinig comfortabel al kun je dat van buiten natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Gelegen in een weinig inspirerende uithoek van het land, al kan de grote rust een voordeel zijn :) Al met al vind ik 710K nogal aan de hoge kant.

https://www.google.nl/map(...).8799825!4d5.6215768

[ Bericht 0% gewijzigd door obligataire op 13-11-2021 12:45:15 ]
Pecunia non olet
pi_202156463
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 november 2021 21:56 schreef TisIk het volgende:
Dat van die legacy software zou me erg verbazen.
Dat hangt af van de definitie die je voor legacy hanteert. Ik hanteer die definitie al heel snel, bij op internet technology gebaseerde software gaat dat namelijk heel snel en dan is 5 jaar (als er niet dagelijks ontwikkelingen zijn en niet regelmatig fouten worden hersteld) een eeuwigheid.

Zowel nf al sig hebben naar mijn weten dezelfde basis (oude versie van WEBclusive https://www.fundingcore.nl/) die er in elk geval in de presentatie naar buiten de afgelopen jaren totaal niet is aangepast, ik verwacht dat de rest ook blijft zoals het is, dan is het voro mij al snel legacy.
pi_202157389
https://www.crowdpartners(...)kb/projecten/Detail/

Weforsea, ehhh ik bedoel Crowdpartners hebben weer een hypotheek voor een binnenvaartschip in de aanbieding.

Het zou me niks verbazen als de schipper fan is van Genesis.
pi_202168506
De specificatie van GvE is weer binnen. Ik verwachtte 2 laatste termijnen, maar er mag voor nu slechts 1 vlaggetje uit: Subway de Krogten - Breda heeft zonder enige vertraging de eindstreep gehaald.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 15% gewijzigd door ETphonehome op 14-11-2021 03:24:33 ]
pi_202169216
De bloemen mogen ook naar GvE project Crematiecentrum Westerhout. Een 9% project welke afgerond is na 72 maanden en waarbij het geld niet in rook is opgegaan.
pi_202169585
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 14:08 schreef Crowdyfunder het volgende:
https://www.crowdpartners(...)kb/projecten/Detail/

Weforsea, ehhh ik bedoel Crowdpartners hebben weer een hypotheek voor een binnenvaartschip in de aanbieding.

Het zou me niks verbazen als de schipper fan is van Genesis.
De mensen achter CP blijkbaar niet want die spreken ook over Ms ABACAP 8)7 , wat is het dan vraag ik me af.
Pecunia non olet
pi_202169638
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 08:59 schreef crowdiefunder het volgende:
De bloemen mogen ook naar GvE project Crematiecentrum Westerhout. Een 9% project welke afgerond is na 72 maanden en waarbij het geld niet in rook is opgegaan.
Van de doden niets dan goeds :) Wat heb ik spijt dat ik daar niet wat meer ingelegd heb.
Pecunia non olet
pi_202169766
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 09:42 schreef obligataire het volgende:

[..]
Van de doden niets dan goeds :) Wat heb ik spijt dat ik daar niet wat meer ingelegd heb.
Blijkbaar waren er destijds problemen met de financieringsaanvraag. Misschien dat ik hierom wel ben afgehaakt destijds
quote:
Toch ging de campagne niet zonder slag of stoot: de campagne moest worden teruggedraaid, omdat de voorwaarden van de campagne niet overeenstemden met die van de bank. Maar nadat de campagne met nieuwe voorwaarden opnieuw was gelanceerd, was de 300.000 euro in minder dan twee uur weer bijeen.
  zondag 14 november 2021 @ 09:52:51 #292
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_202169777
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 09:37 schreef obligataire het volgende:

[..]
De mensen achter CP blijkbaar niet want die spreken ook over Ms ABACAP 8)7 , wat is het dan vraag ik me af.
Wordt dat een beetje Abacadraba?
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_202169852
quote:
1s.gif Op zondag 14 november 2021 09:52 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Blijkbaar waren er destijds problemen met de financieringsaanvraag. Misschien dat ik hierom wel ben afgehaakt destijds
[..]

Klopt , was een beetje rommelig allemaal. Maar het toont wel aan dat een project zonder echte zekerheden maar met een goed verhaal en nette mensen, ook goede kans van slagen heeft, waarbij het rente % een goede compensatie was voor het extra risico. Alhoewel initiatiefnemers leven van de enige echte zekerheid die we in het leven hebben/ O-)
Pecunia non olet
pi_202169981
Ook Espol Plastics heeft zonder problemen de rit afgemaakt. Met de kennis van nu zou ik daar overigens niet in zijn gestapt, 5% zonder echte zekerheden, maar 5 jaar terug wilde ik mijn portefeuille vlot uitbreiden en nam ik vrij veel mee. Is desondanks goed afgelopen.
pi_202170015
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 10:00 schreef obligataire het volgende:

[..]
Klopt , was een beetje rommelig allemaal. Maar het toont wel aan dat een project zonder echte zekerheden maar met een goed verhaal en nette mensen, ook goede kans van slagen heeft, waarbij het rente % een goede compensatie was voor het extra risico. Alhoewel initiatiefnemers leven van de enige echte zekerheid die we in het leven hebben/ O-)
Wel jammer dat ze geen leuke incentive aanboden. })
pi_202170351
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2021 10:12 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ook Espol Plastics heeft zonder problemen de rit afgemaakt. Met de kennis van nu zou ik daar overigens niet in zijn gestapt, 5% zonder echte zekerheden, maar 5 jaar terug wilde ik mijn portefeuille vlot uitbreiden en nam ik vrij veel mee. Is desondanks goed afgelopen.
Was er sprake van 2 leningen, want die van mij loopt nog 15 maanden.....
Pecunia non olet
pi_202171138
Bij het bijwerken van de administratie bij GvE valt het me op dat er van Overname aandelen SAS nog steeds geen betaalschema bekend is terwijl de inleg al op 29 september is overgemaakt. Anderhalve maand geleden.......

Als je bij Collin toezegt/inlegt, staat het betaalschema meteen klaar. HCN idem. Waarom kunnen ze dat bij GvE niet? Ik weet dat het definitieve leningbedrag iets lager kan uitvallen (maar ook dat is hun eigen schuld), echter op de inleg van iedere individuele crowdfunder zou dat helemaal niets uit moeten maken. Kortom GvE , regel dat nou eens een keer wat beter! (als ze hier meelezen).

Plus dat de doorlooptijd van een nieuwe lening sowieso al véél te lang duurt maar dat is inmiddels al vaak genoeg gezegd en gecommuniceerd zou je zeggen.
Pecunia non olet
pi_202171313
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 november 2021 12:32 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ik probeer me een beeld te vormen van de zekerheid op die woning. Waar ik ben opgegroeid zie je wel vaker van dit soort oude woningen (boerderijtjes). Het zou zomaar 18e/19e eeuw kunnen zijn. Weinig comfortabel al kun je dat van buiten natuurlijk niet met zekerheid zeggen. Gelegen in een weinig inspirerende uithoek van het land, al kan de grote rust een voordeel zijn :) Al met al vind ik 710K nogal aan de hoge kant.

https://www.google.nl/map(...).8799825!4d5.6215768
Even kijkend naar de WOZ ontwikkeling:

Identificatie: 022500000765
Peildatum WOZ-waarde
01-01-2020 435.000 euro
01-01-2019 420.000 euro
01-01-2018 380.000 euro
01-01-2017 360.000 euro
01-01-2016 385.000 euro
01-01-2015 403.000 euro
01-01-2014 416.000 euro

Heeft de waarde van dit oude huis een wel erg grote sprong gemaakt............

Van de twee werkmaatschappijen heeft er trouwens minimaal 1 maar misschien wel allebei een verlies geboekt in 2020....
Pecunia non olet
pi_202171560
Een van zijn BV's heeft eerder een funding bij collin gehad https://www.collincrowdfund.nl/station-7/. Wat mij sowieso al opvalt is dat de BV structuren in tussentijd veranderd zijn.
WOZ waarde huis is veel lager dan marktwaarde, marktwaarde van weiland is veel lager dan aankoopprijs, dubbele persoonlijke borgstelling door de verschillende leningen, van meubelhandel naar paarden fokken, minimaal één van de BV's die verlies draait, ik doe niet mee want ik heb er geen goed gevoel bij.

Edit: niet naar datum eerdere lening gekeken, deze zou inmiddels afgelost moeten zijn.

[ Bericht 7% gewijzigd door Zomaarevenkijken op 14-11-2021 12:58:50 (verbetering) ]
pi_202171820
quote:
14s.gif Op zondag 14 november 2021 10:12 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:
Ook Espol Plastics heeft zonder problemen de rit afgemaakt. Met de kennis van nu zou ik daar overigens niet in zijn gestapt, 5% zonder echte zekerheden, maar 5 jaar terug wilde ik mijn portefeuille vlot uitbreiden en nam ik vrij veel mee. Is desondanks goed afgelopen.
Ook 'Welcom bij de Vos" (telefoonwinkel) heeft de laatste termijn van GVE betaald.
pi_202171999
quote:
0s.gif Op zondag 14 november 2021 12:49 schreef Zomaarevenkijken het volgende:
Een van zijn BV's heeft eerder een funding bij collin gehad https://www.collincrowdfund.nl/station-7/. Wat mij sowieso al opvalt is dat de BV structuren in tussentijd veranderd zijn.
De durfinvesteerders die de helft van de aandelen van de tussenholding bezaten zijn inderdaad verdwenen.
Misschien viel er niet genoeg te verdienen en/of verliep de samenwerking moeizaam.

Op zich zie ik nog wel een geconsolideerd positief resultaat maar heeft hij er meer fee uit getrokken dan dat de gezamenlijke winsten van de dochters toelieten.
Pecunia non olet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')