abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:20:38 #201
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_201896815
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:13 schreef Leandra het volgende:

[..]
Reageren hoe? Dat het geen probleem is als ze dat niet willen en dat ze dan misschien gewoon verder mogen zoeken?

Overigens kwam de initiėle irritatie vooral doordat iemand stelde dat te weigeren als de verkopers dat eisten, maar in dit geval hadden de verkopers die eis niet gesteld maar was het een suggestie van de makelaar.

Als het de verkopende makelaar was dan is die suggestie ook nog een flinke handreiking geweest, want de kopers zijn niet zijn klanten, maar hij kent dan de verkopers (die wel zijn klanten zijn) kennelijk goed genoeg om te weten dat ze daarvoor zullen vallen.

Maar goed, als je verontwaardigd gaat zitten zijn over een suggestie van de makelaar, die gewerkt heeft, en dan gaat doen alsof het een eis van de verkoper was dan krijg je idd geļrriteerde reacties.
Niemand zou er in mee moeten gaan.. dan is het zo afgelopen met die onzin. Maar ze hebben de macht en willen dat even laten gelden dus dan moeten de horigen een briefje schrijven of ze asjeblieft dat huis mogen kopen. Echt belachelijk.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:28:30 #202
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201896903
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:20 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Niemand zou er in mee moeten gaan.. dan is het zo afgelopen met die onzin. Maar ze hebben de macht en willen dat even laten gelden dus dan moeten de horigen een briefje schrijven of ze asjeblieft dat huis mogen kopen. Echt belachelijk.
Alsof verkopers niet met allerlei vervelende voorwaarden akkoord hoefden te gaan toen het een kopersmarkt was...
Een 5de bezichtiging voor je een bod deed? Geen probleem joh, tot proefwonen aan toe.

En nee, daar hoefde je ook niet in mee te gaan, maar ja, je wilt graag een huis (ver)kopen of niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:30:26 #203
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201896931
En voor de duidelijkheid: mij boeit het niet of je wel of geen briefje schrijft, maar ik kan me er echt niet druk om maken dat er mensen zijn die het doen, zeker niet als er 50 bezichtigingen gepland zijn voor een gewild huis.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201896937
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:01 schreef Drekkoning het volgende:
Het zal een grote minderheid zijn, maar genoeg sentimentele mensen die willen dat hun huis “goed terecht komt”.
Dan kan het als de biedingen bij elkaar in de buurt liggen absoluut de doorslag geven.
In kaboutertjesland wellicht ~:)
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:31:34 #205
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201896949
quote:

[..]
Prisoners dilemma.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:31:41 #206
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201896951
quote:

[..]
Je kan toch verwoorden waarom jij jezelf en partner/gezin in dat huis/in die buurt/dorp/stad ziet wonen zonder dat je overgaat tot smeken?
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:32:02 #207
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201896962
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:30 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Nee hoor, dat is de realiteit.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  maandag 25 oktober 2021 @ 13:33:02 #208
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201896980
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:30 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Nou, dan zal ik wel een kaboutertje zijn, want ik heb anderhalf jaar geleden mijn huis verkocht aan iemand die ik het gunde, het is niet eens bij een makelaar in de verkoop gekomen.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator maandag 25 oktober 2021 @ 13:50:27 #209
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201897203
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou, dan zal ik wel een kaboutertje zijn, want ik heb anderhalf jaar geleden mijn huis verkocht aan iemand die ik het gunde, het is niet eens bij een makelaar in de verkoop gekomen.
Ik heb die briefjes ook gekregen, maar ik had er niet om gevraagd. Mijn moeder heeft dergelijke briefjes ook gekregen, ook ongevraagd.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 25 oktober 2021 @ 14:01:17 #210
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_201897340
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:31 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Je kan toch verwoorden waarom jij jezelf en partner/gezin in dat huis/in die buurt/dorp/stad ziet wonen zonder dat je overgaat tot smeken?
Het voelt gewoon totaal niet goed, gewoon een bod doen en als je het hoogste hebt dan heb je het huis. Dadelijk heb je van die zweverige/creatieve types er wonen die willen dat je een heel verhaal schrijft of een moodboard maakt waarvoor je dat huis zou willen.

Dat is gewoon kopers door hoepels laten springen voor je eigen plezier. Tenminste zo voelt het.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  maandag 25 oktober 2021 @ 14:05:59 #211
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201897398
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 14:01 schreef AQuila360 het volgende:

[..]
Het voelt gewoon totaal niet goed, gewoon een bod doen en als je het hoogste hebt dan heb je het huis. Dadelijk heb je van die zweverige/creatieve types er wonen die willen dat je een heel verhaal schrijft of een moodboard maakt waarvoor je dat huis zou willen.

Dat is gewoon kopers door hoepels laten springen voor je eigen plezier. Tenminste zo voelt het.
Ja, zo voelt het. Maar objectief gezien valt dat best mee, als je niet allerlei andere scenario’s erbij sleept.

Een verkoper wil misschien ook met een goed gevoel een huis verkopen. Vrienden van ons werd bijv. het huis gegund omdat het verkopende oudere echtpaar het fijn vond dat er een jong gezin kwam in het huis waar zij ooit hun gezin hadden gesticht.
pi_201897535
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 12:01 schreef Drekkoning het volgende:
Het zal een grote minderheid zijn, maar genoeg sentimentele mensen die willen dat hun huis “goed terecht komt”.
Dan kan het als de biedingen bij elkaar in de buurt liggen absoluut de doorslag geven.
Dat heeft ook niet altijd 'sentimentele' redenen. Een maat van me in Seattle kocht een apartement. Achteraf hoorde hij van de verkoopster dat hij niet het hoogste bod had, maar zij wilde haar appartement niet aan 'blacks of Asians' verkopen.
pi_201898604
Las zojuist op Nu.nl dat het leeuwendeel van de geldverstrekkers de hypotheekrente heeft verhoogd (met 0,15%). Kantelpunt van de markt? Of zal dit weinig tot geen invloed hebben gezien de aanhoudende schaarste aan woningen?
  maandag 25 oktober 2021 @ 15:38:45 #214
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201898647
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:50 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb die briefjes ook gekregen, maar ik had er niet om gevraagd. Mijn moeder heeft dergelijke briefjes ook gekregen, ook ongevraagd.
En? Verkocht aan iemand met een leuk verhaal of keihard het hoogste bod?
Wullie bin KOEL © Soneal
  maandag 25 oktober 2021 @ 15:46:04 #215
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201898753
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Moet je dat echt vragen?
  Moderator maandag 25 oktober 2021 @ 15:53:15 #216
16180 crew  CoolGuy
pi_201898843
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:38 schreef Leandra het volgende:

[..]
Mijn moeder heeft het niet verkocht aan degene met het hoogste bod nee, maar dat kwam omdat dat hoogste bod nog niet binnen was toen ze Ja zei tegen dat andere bod. Dat andere bod kwam buiten de gestelde deadline, maar de makelaar liet het haar wel weten. Zij vond dat ze zich niet kon terugtrekken want ze had al toegezegd, en dat heeft ze ook niet gedaan.

Ik heb het huis verkocht aan het beste bod (lees: de beste voorwaarden, lees: geen voorwaarden), maar dat was tevens het hoogste bod ook ja. Was er een lager bod geweest zonder voorwaarden en dit bod mét voorwaarden was ik ook voor dat lagere bod gegaan.

Ik ging voor zsm zekerheid, niet zsm zoveel mogelijk geld.
  maandag 25 oktober 2021 @ 16:04:28 #217
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201898987
quote:
10s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:46 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Moet je dat echt vragen?
Ja :D
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201899349
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:35 schreef jcr700 het volgende:
Las zojuist op Nu.nl dat het leeuwendeel van de geldverstrekkers de hypotheekrente heeft verhoogd (met 0,15%). Kantelpunt van de markt? Of zal dit weinig tot geen invloed hebben gezien de aanhoudende schaarste aan woningen?
Precies mijn vraag.. ben benieuwd of er een soort voorspelling gedaan kan worden over de renteontwikkeling het komende jaar?
Alpha kenny one
  maandag 25 oktober 2021 @ 16:40:30 #219
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201899468
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 15:35 schreef jcr700 het volgende:
Zal waarschijnlijk voor dalende prijzen zorgen maar ook voor (evenredig?) minder financiering tegen dezelfde maandlasten als het duurdere huis. Onder de streep helpt het dus enkel mensen met vermogen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_201899495
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 16:29 schreef falling_away het volgende:

[..]
Precies mijn vraag.. ben benieuwd of er een soort voorspelling gedaan kan worden over de renteontwikkeling het komende jaar?
Een jaar geleden was de rente bij onze aanbieder al enorm laag, vond ik en die is sindsdien nog 2 keer iets verlaagd en zal tzt vast weer iets omhoog gaan, maar niet direct hoger dan een jaar geleden. Ik zou me in elk geval geen zorgen maken of er een trend in zien. Overigens heeft onze aanbieder de rente nu nog niet verhoogd (ons overbruggingskrediet heeft variabele rente, anders zou ik het niet eens weten)
pi_201899908
Vandaag bezichtiging gedaan. Zeer tof huis, zelfs nog twee behoorlijk grote ruimtes die niet eens op de foto's stonden.

Helaas waren wij de eerste van de 24 geplande bezichtigingen. En er was nog een wachtlijst.
En hebben wij dus geen ton overwaarde om er tegenaan te kunnen smijten in de strijd.

Dus we gaan wel een bod doen, (je zou maar net de ene zijn die aansluit bij hun wensen qua aanvaarding ofzo.....) maar euh, het is wel redelijk kansloos. :')
  maandag 25 oktober 2021 @ 17:27:16 #222
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201899962
quote:
7s.gif Op maandag 25 oktober 2021 17:22 schreef Candaasje het volgende:
Vandaag bezichtiging gedaan. Zeer tof huis, zelfs nog twee behoorlijk grote ruimtes die niet eens op de foto's stonden.

Helaas waren wij de eerste van de 24 geplande bezichtigingen. En er was nog een wachtlijst.
En hebben wij dus geen ton overwaarde om er tegenaan te kunnen smijten in de strijd.

Dus we gaan wel een bod doen, (je zou maar net de ene zijn die aansluit bij hun wensen qua aanvaarding ofzo.....) maar euh, het is wel redelijk kansloos. :')
Je bent de eerste. Snel doorpakken, wellicht werkt dat in je voordeel.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201900095
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 17:27 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Je bent de eerste. Snel doorpakken, wellicht werkt dat in je voordeel.
We moeten voor 1 november bieden, 2 november wordt er dan bekend gemaakt aan wie het 'gegund' wordt . Maar we vrezen dat het huis door de makelaar bewust te laag in de markt is gezet om zo goed te verdienen op de overwaarde. Ze liet doorschemeren het toch wel over minstens 10%, mogelijk meer, overbieden te hebben. Dat hebben wij helaas niet liggen, want op 500k spreek je dan toch wel over minstens 50k, wellicht eerder 70k.

Eigenlijk wisten we wel ergens dat dit huis boven onze 'stand' was hoor. (Ik ben pas deze zomer weer begonnen met werken, dus we hebben de laatste jaren vooral ingeteerd op ons vermogen). Maar we hadden niet verwacht dat het zó storm zou lopen. Vooral met dat andere huis in het achterhoofd, wat nog steeds te koop staat. We hadden de bezichtiging wel heel snel aangevraagd, zagen alleen een dag later al de cijfers van hoe vaak het bekeken was en opgeslagen, en toen zonk de moed ons eigenlijk al in de schoenen. Maar goed...niet geschoten is altijd mis natuurlijk. :)

Leerzaam is het altijd wel. Deze makelaar was weer totaal anders dan de vorige :D .
pi_201900257
Als de vraagprijs te laag is ingestoken kun je altijd nog overbieden onder voorbehoud van taxatie voor het bedrag dat je zou moeten financieren omdat je het niet hebt liggen. Mits je het wel kan en wil financieren uiteraard.
pi_201900403
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:32 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Nee hoor, dat is de realiteit.
Wellicht in een aantal zeldzame gevallen. Veruit de meesten gaan voor de hoogste bieder en/of de beste voorwaarden.
pi_201900407
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 17:55 schreef Stepperoller het volgende:
Als de vraagprijs te laag is ingestoken kun je altijd nog overbieden onder voorbehoud van taxatie voor het bedrag dat je zou moeten financieren omdat je het niet hebt liggen. Mits je het wel kan en wil financieren uiteraard.
Oh nee sorry, ik verwoorde het verkeerd. Ik denk eigenlijk dat het qua waarde van de woning zonder rekening te houden met overbieden zelfs een heel eerlijke en nette vraagprijs is. (Euh... ik weet niet of het nu duidelijker wordt :@ . Maar de vraagprijs komt dus wel erg overeen met wat huispedia en co zeggen. ). Maar ja, dit is dus een markt waarin overbieden wel een beetje de norm is, dus in die zin denk dat de makelaar bewust wat laag heeft ingezet.
(Of misschien wilden de verkopers het zelf hoor, dat kan natuurlijk ook)

Qua hypotheek komt het wel goed. Qua eigen vermogen kunnen we er nog wel iets overheen, maar niet de klap maken die nodig is. (Althans, ik ga er vanuit dat er tussen die 24 andere stellen vast wel iemand zit die 10% of meer kan bieden. Vriend is op dit moment hard aan het rekenen wat we precies zouden kunnen bieden. Maar dat gaat eerder richting de 525-530k. Dat zal hoogstwaarschijnlijk zeker niet toereikend zijn.)
pi_201900425
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 13:33 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dus het gunnen ging voor een beter bod van een ander? Of in elk geval een bod met betere voorwaarden?

Dan nog blijft dit n=1 en kan uitzondering de regel bevestigen.
pi_201900469
Ik schrijf overigens bij het bod zeker wel iets over hoe mooi we het huis vonden hoor. We waren ook gewoon enthousiast tijdens de bezichtiging zelf (achteraf was dat misschien minder handig omdat de makelaar dat zou kunnen gebruiken, maar aan de andere kant... ik ga niet lopen afkraken of zuur kijken. Dat kan ik niet eens denk ik, want ik heb veel te veel mimiek die ik niet onder controle heb, dus dat gelooft niemand :P )
Kan men beschouwen als op de knieėn gaan, maar de makelaar vertelde dat deze mensen het heel belangrijk vonden om het huis goed achter te laten.

Niet dat ik denk dat ons bod dus in de buurt gaat komen, maar als het om twee biedingen gaat die dicht bij elkaar liggen, zou het wel de doorslag kunnen geven aan wie het huis gegund wordt.
pi_201916933
quote:
7s.gif Op maandag 25 oktober 2021 18:11 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Oh nee sorry, ik verwoorde het verkeerd. Ik denk eigenlijk dat het qua waarde van de woning zonder rekening te houden met overbieden zelfs een heel eerlijke en nette vraagprijs is. (Euh... ik weet niet of het nu duidelijker wordt :@ . Maar de vraagprijs komt dus wel erg overeen met wat huispedia en co zeggen. ). Maar ja, dit is dus een markt waarin overbieden wel een beetje de norm is, dus in die zin denk dat de makelaar bewust wat laag heeft ingezet.
(Of misschien wilden de verkopers het zelf hoor, dat kan natuurlijk ook)

Qua hypotheek komt het wel goed. Qua eigen vermogen kunnen we er nog wel iets overheen, maar niet de klap maken die nodig is. (Althans, ik ga er vanuit dat er tussen die 24 andere stellen vast wel iemand zit die 10% of meer kan bieden. Vriend is op dit moment hard aan het rekenen wat we precies zouden kunnen bieden. Maar dat gaat eerder richting de 525-530k. Dat zal hoogstwaarschijnlijk zeker niet toereikend zijn.)
Heb afgelopen jaar toch nog best vaak meegemaakt dat er echt geen peil op te trekken is wat voor een biedingen een huis gaat uitlokken bij anderen, dus ik zou gewoon altijd zelf bieden wat het je waard is.

En % overbieden was in ons segment en zoekgebied niet bepaald een goede maatstaf.
  woensdag 27 oktober 2021 @ 11:05:18 #230
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201917483
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 18:13 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Dus het gunnen ging voor een beter bod van een ander? Of in elk geval een bod met betere voorwaarden?

In ons geval gewoon een realistisch bod en zonder dat het huis te koop openbaar kwam, dat scheelde al zeker 10-15K aan verkoopklaar maken en makelaarskosten.

Zowel voor de koper als voor ons was dit een prima deal, en welke betere voorwaarden precies?
En ja, als ik het een kreng had gevonden of als ze een bizar bod had gedaan dan had ik het uiteraard alsnog op de reguliere manier te koop kunnen zetten.
Al met al is het huis in 2013 en 2020 van eigenaar gewisseld en heeft het beide keren niet te koop gestaan.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201917652
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 11:05 schreef Leandra het volgende:

[..]
In ons geval gewoon een realistisch bod en zonder dat het huis te koop openbaar kwam, dat scheelde al zeker 10-15K aan verkoopklaar maken en makelaarskosten.

Zowel voor de koper als voor ons was dit een prima deal, en welke betere voorwaarden precies?
En ja, als ik het een kreng had gevonden of als ze een bizar bod had gedaan dan had ik het uiteraard alsnog op de reguliere manier te koop kunnen zetten.
Al met al is het huis in 2013 en 2020 van eigenaar gewisseld en heeft het beide keren niet te koop gestaan.
Och, zullen we het N=2 maken? Mijn eerste kijker was ook een gunfactor. Had aangegeven telkens naast het net te vissen bij het kopen door o.a. investeerders. Had al twee blinde biedingen gehad ruim boven de vraagprijs van investeerders.

Maar ik zag mijzelf er in, een aantal jaren daar voor. Ik heb alle kijkers afgebeld en het huis direct aan hen gegund.
pi_201917737
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 10:15 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Heb afgelopen jaar toch nog best vaak meegemaakt dat er echt geen peil op te trekken is wat voor een biedingen een huis gaat uitlokken bij anderen, dus ik zou gewoon altijd zelf bieden wat het je waard is.

En % overbieden was in ons segment en zoekgebied niet bepaald een goede maatstaf.
True, true. Ik hoop ergens dat andere kijkers toch hun bedenkingen hebben bij geen apart toilet aanwezig (Deze zit enkel in de badkamer. Weliswaar zit die badkamer in de hal, maar ook bezoek moet daar dus op. Voor ons geen dealbreaker, maar het is minder ideaal) en dat de (grote) wasmachineruimte toegankelijk is via een sluipdoor-kruipdoorgangetje van slechts 1.50m hoog en anders enkel buitenom. En dat het dus veel trappetjes heeft (niet handig voor ouderen) en minder geschikt is voor mensen met kinderen of een kinderwens.

Maar dat is wel een beetje ijdele hoop vrees ik. Niettemin; we gaan wel een bod neerleggen. Het niet doen zou gewoon dom zijn. :)
pi_201917777
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 11:05 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je had dus geen andere biedingen. Daarmee vind ik jouw anekdote minder relevant. Het punt is juist dat vrijwel iedereen voor het meest gunstige bod gaat, ongeacht motivatie van de koper. Dat gedoe met een motivatiebrief is gerommel in de marge en bovendien in mijn ogen nogal denigrerend. :Y
pi_201923734
Vandaag getekend _O_
Nu alleen hypotheek regelen ( maar we zijn in afwachting van anderen, dus kunnen weinig doen op dit moment)

Maandag de taxatie, notaris geregeld _O_
  woensdag 27 oktober 2021 @ 20:24:40 #235
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201924483
Vandaag gebeld door andere makelaar ... Of we nog interesse hadden in een andere woning waar ik was wezen kijken.

Was de toko met een nogal in het voordeel vd verkopende partij bouwkundig rapport (gemaakt in opdracht van ...) Denk snel 30 a 40k directe kosten die er niet in stonden.

Blijkbaar waren ze nu zo ver dat wij,met 1k meer dan de vraagprijs aan de beurt waren :') vriendelijk bedankt.
Dum de dum
pi_201925000
quote:
0s.gif Op maandag 25 oktober 2021 18:13 schreef Catatafishh het volgende:

[..]

Wat ik zo om me heen hoor, speelt gunning wel degelijk een rol. Zeker wanneer biedingen niet ver uit elkaar liggen en er in de voorwaarden verder geen gekke dingen staan.

Bij onze verkoop zat er ruim 20k verschil tussen het hoogste bod en het tweede bod. Dat vond ik te groot. Wanneer er 5k verschil had gezeten tussen het hoogste bod en het tweede bod, dan hadden we het zeker gegund aan het tweede bod.
  woensdag 27 oktober 2021 @ 21:24:12 #237
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201925358
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 11:30 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Je had dus geen andere biedingen. Daarmee vind ik jouw anekdote minder relevant. Het punt is juist dat vrijwel iedereen voor het meest gunstige bod gaat, ongeacht motivatie van de koper. Dat gedoe met een motivatiebrief is gerommel in de marge en bovendien in mijn ogen nogal denigrerend. :Y
Het was nog niet openbaar te koop gekomen, vanwege de gunfactor.
Ik wist dat zij wat zocht in onze wijk.
Overigens is er geen enkele twijfel dat er meerdere biedingen zouden zijn geweest als het wel openbaar te koop kwam.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201925834
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 21:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Overigens is er geen enkele twijfel dat er meerdere biedingen zouden zijn geweest als het wel openbaar te koop kwam.
Er zouden wellicht meerdere biedingen zijn geweest. Maar je had ze niet. Dus dat valt niet te vergelijken met een situatie waarin de biedingen daadwerkelijk op tafel liggen.

En de K's die je uitspaarde door de makelaar niet nodig te hebben speelde vast ook geen rol
pi_201925885
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 20:54 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wat ik zo om me heen hoor, speelt gunning wel degelijk een rol. Zeker wanneer biedingen niet ver uit elkaar liggen en er in de voorwaarden verder geen gekke dingen staan.

Bij onze verkoop zat er ruim 20k verschil tussen het hoogste bod en het tweede bod. Dat vond ik te groot. Wanneer er 5k verschil had gezeten tussen het hoogste bod en het tweede bod, dan hadden we het zeker gegund aan het tweede bod.
Wat ik zo om mij heen hoor speelt het meeste gunstige bod de belangrijke rol. Ook bij jou dus, gelet op je verhaal. Verder schets je een situatie niet daadwerkelijk op tafel lag: kiezen tussen 5k en een koper die je het gunde. Dus je hebt het over een hypothetische situatie en daarbij speelt sociale wenselijkheid altijd een grote rol. Jij was vast die zeldzame persoon geweest die de persoonlijke nooit verkoos boven geld.

Kijk anders eens wat de makelaars er in 2018 van vonden

quote:
Het moet gezegd worden dat een charmeoffensief waarschijnlijk alleen maar werkt als er sprake is van gelijke biedingen en voorwaarden van meerdere potentiėle kopers. Want laten we wel wezen: geld en voorwaarden zijn toch het allerbelangrijkst, daar zijn de makelaars het wel over eens.

“Soms zijn verkopers wel genegen zich te laten leiden door andere zaken dan prijs en condities, maar dit komt niet heel vaak voor”, zegt Niels Bakker van Aankoopmakelaar Amsterdam
Of

quote:
Stephan van Diepen van Viermakelaars die bemiddelt in ’s Hertogenbosch, Rosmalen en Vught, gelooft er zelfs helemaal niet in. “Als makelaar ben ik er voor de beste prijs en condities. Een persoonlijke noot vind ik volkomen onbelangrijk. Wat is als verkoper je relatie met die koper nou? Die zie je nooit meer, tenzij je moeder in de straat woont.”
:7

[ Bericht 4% gewijzigd door Catatafishh op 27-10-2021 22:19:12 ]
pi_201926539
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 22:07 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Er zouden wellicht meerdere biedingen zijn geweest. Maar je had ze niet. Dus dat valt niet te vergelijken met een situatie waarin de biedingen daadwerkelijk op tafel liggen.

En de K's die je uitspaarde door de makelaar niet nodig te hebben speelde vast ook geen rol
Zoveel aan een makelaar betalen is een keuze. Je kan hem ook zelf verkopen met ondersteuning.

quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 22:13 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Wat ik zo om mij heen hoor speelt het meeste gunstige bod de belangrijke rol. Ook bij jou dus, gelet op je verhaal. Verder schets je een situatie niet daadwerkelijk op tafel lag: kiezen tussen 5k en een koper die je het gunde. Dus je hebt het over een hypothetische situatie en daarbij speelt sociale wenselijkheid altijd een grote rol. Jij was vast die zeldzame persoon geweest die de persoonlijke nooit verkoos boven geld.

Kijk anders eens wat de makelaars er in 2018 van vonden
[..]
Of
[..]
:7
Dat een makelaar het onbelangrijk acht is niet relevant. Ik heb het in mijn omgeving ook vaker gezien, kan ook iets te maken hebben met de opvattingen van mensen buiten postzegel Amsterdam
  woensdag 27 oktober 2021 @ 23:06:45 #241
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201926596
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 21:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Waarom heb je dat dan niet gedaan? Het klinkt alsof je geld hebt laten liggen.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 00:31:20 #242
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201927126
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 23:06 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Waarom heb je dat dan niet gedaan? Het klinkt alsof je geld hebt laten liggen.
Neuh, per saldo zal het niet zoveel uitgemaakt hebben, er zou sowieso een fors bedrag naar de verkoopmakelaar gaan, en dan nog kosten (en energie) verkoopklaar maken.
Helemaal geen zin in.

Plus dat ik exact wist wat andere huizen in de wijk opgeleverd hadden, ik welke staat.
Per saldo had een openbare verkoop niet veel meer opgeleverd, maar dat wat het wel meer zou zijn was ik dan aan andere kosten kwijt geweest.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 28 oktober 2021 @ 00:38:37 #243
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201927140
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 22:07 schreef Catatafishh het volgende:

[..]

Ja, dat speelde wel een rol, dat had ik in de post daarvoor al gezegd: er had zo'n 10-15K aan kosten aan gezeten, die we nu niet gemaakt hebben en waardoor er netto ongeveer hetzelfde voor ons overbleef, zonder dat ons huis op Funda kwam en over 5 jaar nog op youtube staat.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201927861
Ik vind het wel opmerkelijk hoor. Men is bereid af te zien van behoud van financiering/ bouwkundige keuring (ook als dit eigenlijk niet zo verstandig is gekeken naar de eigen situatie), is bereid om tonnen en tonnen over te bieden, en accepteert dat allemaal iets dat in deze markt nu eenmaal zo werkt als je kans wil maken...
... maar even een persoonlijk berichtje typen, dat is dan zwichtend je ziel verkopen.... :?

Nu zal het afzien van die voorwaarden en een lekker dik bod doen veel vaker een voorsprong geven of bepalend zijn, dat geloof ik graag, maar wat kan het nu echt voor kwaad om wel even een persoonlijke noot erbij te stoppen? Hoeft echt niet een epistel van 3 A4tjes vol gebraakbal over hoe geweldig je het huis vindt, maar gewoon 2 zinnetjes?

Misschien behoort de verkoper wel net tot die 1% (? ik noem maar wat) die daar wel voor valt. En/of zit je in een regio waar de ons-kent-ons-vibe heel erg aanwezig is en toch wel medebepalend is omdat de verkoper zijn/haar huis graag goed achterlaat. (Dan heb ik het niet over Amsterdam, maar de kleinere dorpen.)

Mijn persoonlijke noot zal in elk geval een bedankje zijn voor de tijd en moeite. Al is het maar omdat er in het betreffende dorp één makelaarsduo actief is, en die hou ik ook gewoon graag een beetje te vriend. Baat het niet, dan schaadt het niet.
pi_201927863
quote:
0s.gif Op woensdag 27 oktober 2021 23:02 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Zoveel aan een makelaar betalen is een keuze. Je kan hem ook zelf verkopen met ondersteuning.
[..]
Dat een makelaar het onbelangrijk acht is niet relevant. Ik heb het in mijn omgeving ook vaker gezien, kan ook iets te maken hebben met de opvattingen van mensen buiten postzegel Amsterdam
Wat weet een makelaar immers nu van de huizenmarkt. Ten opzichte van de anekdotische en mogelijk sociaal wenselijke herinneringen van willekeurige forumgebruikers :)

Overigens is die tweede quote van een makelaar uit het zuiden. Dat is in Amsterdamse termen in de diep donkere provincie.
  Moderator donderdag 28 oktober 2021 @ 09:22:45 #246
16180 crew  CoolGuy
pi_201928281
Ik weet niet wat precies het doel is, maar dat per se gelijk willen hebben hier is nu wel klaar.
pi_201929684
Ik ben aan het dubben. Eigenlijk slaat het nergens op want weinig kans, maar.... bouwkundige keuring of niet.....
(voorbehoud van financiering dus sowieso wel, maar over die bouwkundige twijfel ik. Is toch weer een extra obstakel).

Huis komt uit 1991, grootste onderhoud leek op de bovenverdieping hier en daar een likje verf (houten kozijnen, leken zo op het eerste zicht niet rot). Woonkamer, badkamer en slaapkamer waren helemaal gerenoveerd/aangebouwd. Zagen er echt heel keurig uit. Zaten ook nieuwe kozijnen (2019 geloof ik, even uit mijn hoofd) in. Er is geen kruipruimte, dus daar hoeven we niet te zoeken naar zwammen en beestjes denk ik dan. Maar...er is een groot gedeelte souterrain. Staat wel allemaal op bosgrond (zou droger moeten zijn). Maar... euh ja.... toch. Een kelder lijkt me best een zwakker punt van een huis te kunnen vormen?

We hebben wel een heel document gekregen waarin de verkopers hebben aangegeven dat er op een plek bij een deel van een van de platte daken na (in 2017 ook hersteld), verder geen lekkage is geweest. En we hebben de makelaar gevraagd of ze nog (groot) onderhoud verwachten. Dat was niet het geval. (Enkel de cv-ketel eens vervangen, die is 20 jaar oud).

Nu moet ik wel zeggen...de makelaar leek zelf niet heel technisch onderlegd. De makelaar bij de vorige bezichtiging vertelde wel het type/materiaal isolatie wat er gebruikt was, deze wist wat minder te vertellen. Maar er lijkt ook wel echt minder te moeten gebeuren. We hebben zelf ook iets minder goed/lang kunnen rondkijken, want de volgenden stonden natuurlijk al weer klaar. En het was best een huis met veel ruimtes en gangetjes.

Dus. Lastig dit. Ik denk eigenlijk dat het niet écht nodig is, maar ik keek net Kopen Zonder Kijken en daarin kwam er opeens een extra bedrag van 20.000 euro en rotte vloerbalken, zwammen en beestjes voorbij. Dus nu denk ik 'oei'... :D
pi_201929738
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:49 schreef Candaasje het volgende:
Ik ben aan het dubben. Eigenlijk slaat het nergens op want weinig kans, maar.... bouwkundige keuring of niet.....
(voorbehoud van financiering dus sowieso wel, maar over die bouwkundige twijfel ik. Is toch weer een extra obstakel).

Huis komt uit 1991, grootste onderhoud leek op de bovenverdieping hier en daar een likje verf (houten kozijnen, leken zo op het eerste zicht niet rot). Woonkamer, badkamer en slaapkamer waren helemaal gerenoveerd/aangebouwd. Zagen er echt heel keurig uit. Zaten ook nieuwe kozijnen (2019 geloof ik, even uit mijn hoofd) in. Er is geen kruipruimte, dus daar hoeven we niet te zoeken naar zwammen en beestjes denk ik dan. Maar...er is een groot gedeelte souterrain. Staat wel allemaal op bosgrond (zou droger moeten zijn). Maar... euh ja.... toch. Een kelder lijkt me best een zwakker punt van een huis te kunnen vormen?

We hebben wel een heel document gekregen waarin de verkopers hebben aangegeven dat er op een plek bij een deel van een van de platte daken na (in 2017 ook hersteld), verder geen lekkage is geweest. En we hebben de makelaar gevraagd of ze nog (groot) onderhoud verwachten. Dat was niet het geval. (Enkel de cv-ketel eens vervangen, die is 20 jaar oud).

Nu moet ik wel zeggen...de makelaar leek zelf niet heel technisch onderlegd. De makelaar bij de vorige bezichtiging vertelde wel het type/materiaal isolatie wat er gebruikt was, deze wist wat minder te vertellen. Maar er lijkt ook wel echt minder te moeten gebeuren. We hebben zelf ook iets minder goed/lang kunnen rondkijken, want de volgenden stonden natuurlijk al weer klaar. En het was best een huis met veel ruimtes en gangetjes.

Dus. Lastig dit. Ik denk eigenlijk dat het niet écht nodig is, maar ik keek net Kopen Zonder Kijken en daarin kwam er opeens een extra bedrag van 20.000 euro en rotte vloerbalken, zwammen en beestjes voorbij. Dus nu denk ik 'oei'... :D
Ik zou echt altijd een bouwkundige keuring laten uitvoeren bij zo'n huis. Je steekt er tonnen aan euro's in, dan wil je toch weten wat je koopt?

Als de verkopers er zelf van overtuigd zijn dat het huis in orde is, zullen ze het ook niet laten afketsen op een bouwkundige keuring.
pi_201929761
quote:

Heb je al een iemand in gedachten om de keuring te doen? Kijken of die snel kan en zorg dat de keuring plaats vindt voor de 3 dagen bedenktijd na tekenen.

[ Bericht 0% gewijzigd door potjecreme op 28-10-2021 12:04:57 ]
pi_201929769
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:54 schreef Heph844 het volgende:

[..]
Ik zou echt altijd een bouwkundige keuring laten uitvoeren bij zo'n huis. Je steekt er tonnen aan euro's in, dan wil je toch weten wat je koopt?

Als de verkopers er zelf van overtuigd zijn dat het huis in orde is, zullen ze het ook niet laten afketsen op een bouwkundige keuring.
Ja dat is waar. Ik denk dat er op zich ook wel grotere obstakels zijn dan die keuring. Maar het is er nog eens eentje extra bovenop.

Anderzijds... een huis (souterrain) dat straks letterlijk onder water staat is het ook niet ideaal :')
pi_201929788
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 11:55 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Heb je al een iemand in gedachten om de keuring te doen? Kijken of die snel kan en zorgen dat de keuring plaats vindt voor de 3 dagen bedenktijd na tekenen.
Niet specifiek. Vriend heeft zich maar eens ingeschreven bij Eigen Huis.
Ik acht de kans zeer klein tot nihil dat we mogen tekenen, maar ik zal zo eens gaan informeren :) thnx
pi_201930075
Een aantal luxe projecten in Amsterdam:

De Hooch
Funda

Nog niet opgeleverd, maar bijna alles is al verkocht. De prijs per vierkante meter is 14000 - 20000, wat zelfs voor die locatie erg hoog is (voor de meeste bestaande woningen ligt het tussen 7000-11000). En je betaalt maandelijks 500+ aan servicekosten.

Ode Apartments
Funda

Ook nog niet opgeleverd, maar veel al wel verkocht. De prijs per vierkante meter is iets lager, maar voor die locatie nog steeds erg hoog (11,000+). Daarnaast staan de appartementen niet eens op eigen grond, maar is er sprake van erfpacht.

Wie koopt er zulke woningen? Als investering kan dit toch niet ideaal zijn?

Er is echt te veel geld. Bij het zien van zulke projecten kun je niet anders dan verwachten dat de huizenprijzen eeuwig zullen stijgen.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 13:02:37 #253
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201930418
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 12:25 schreef craziness het volgende:

De Hooch
Funda

Nog niet opgeleverd, maar bijna alles is al verkocht. De prijs per vierkante meter is 14000 - 20000, wat zelfs voor die locatie erg hoog is (voor de meeste bestaande woningen ligt het tussen 7000-11000). En je betaalt maandelijks 500+ aan servicekosten.

Ode Apartments
Funda

Ook nog niet opgeleverd, maar veel al wel verkocht. De prijs per vierkante meter is iets lager, maar voor die locatie nog steeds erg hoog (11,000+). Daarnaast staan de appartementen niet eens op eigen grond, maar is er sprake van erfpacht.

Er is echt te veel geld. Bij het zien van zulke projecten kun je niet anders dan verwachten dat de huizenprijzen eeuwig zullen stijgen.
Dat is juist het segment waarin de prijzen het minst stijgen (maar wel dalen als de boel instort).
Aan de andere kant moeten we denk ik eens ophouden te doen alsof hoge huizenprijzen in een metropool als Amsterdam raar zijn.
In Londen, Parijs, Keulen en Brussel verkopen zulke projecten voor die prijzen ook probleemloos, in New York zou het zelfs bizar goedkoop zijn.

Het is nou eenmaal zo dat er een hoop rijke mensen zijn op deze wereld, voor wie 3.000.000 voor een (behoorlijk ruim) appartement niet zo'n probleem is.
Daar moet je niet naar willen kijken vanaf een positie met een normaal inkomen, net zoals je niet naar couture kleding kijkt of niet snapt dat Pon een hele showroom vol Lamborghini's en zelfs Bugatti's kan hebben.... ja, er zijn mensen die dat betalen, probleemloos.

Ik vraag me al af hoe het kan dat mensen een Canada Goose jas van ¤ 1.000 kunnen kopen, nou ja, niet zozeer het kunnen, maar ook het doen.... en dan de kindertjes nog in de merkkleding, terwijl ze er verder uitzien alsof ze misschien nog wel voor zorgtoeslag in aanmerking komen.... je weet het nooit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201930574
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 13:02 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat is juist het segment waarin de prijzen het minst stijgen (maar wel dalen als de boel instort).
Aan de andere kant moeten we denk ik eens ophouden te doen alsof hoge huizenprijzen in een metropool als Amsterdam raar zijn.

Je vergelijkt een appartement in Amsterdam met een guccitas of lamborghini, onnodige luxes alleen maar om mee te pochen.

Bedenk ook dat er ook in Amsterdam gewoon normale mensen moeten wonen en werken. De basisschooljuf, waar moet die gaan wonen? Moet die maar elke dag met de trein van Purmerend naar Amsterdam komen? De koffiejuffrouw? De vuilnisman? De buschaffuer? De starbucks'barista'? Waar moeten die wonen dan?

Er moeten ook in een dure stad als Amsterdam gewoon betaalbare woningen beschikbaar zijn, punt uit. Ik zou me dan voor deze doelgroep wel richten op sociale huur in plaats van koop. Kopen in Amsterdam is inderdaad alleen weggelegd voor de welgestelden.

Als je gewoon een goede sociale huurwoning in Amsterdam kan krijgen dan hoef je ook niet per se te kopen. De inkomensgrens daarvoor moet dus omhoog (want kopen is geen optie) en het aanbod moet echt worden vertienvoudigd of zo. Gewoon een nieuw eiland aanleggen naast IJburg, daar is nog een stukje IJmeer wat nķet binnen het Natura 2000 gebied valt.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201930745
quote:

[..]
In Londen, Parijs, Keulen en Brussel verkopen zulke projecten voor die prijzen ook probleemloos, in New York zou het zelfs bizar goedkoop zijn.

Het is nou eenmaal zo dat er een hoop rijke mensen zijn op deze wereld, voor wie 3.000.000 voor een (behoorlijk ruim) appartement niet zo'n probleem is.
Daar moet je niet naar willen kijken vanaf een positie met een normaal inkomen, net zoals je niet naar couture kleding kijkt of niet snapt dat Pon een hele showroom vol Lamborghini's en zelfs Bugatti's kan hebben.... ja, er zijn mensen die dat betalen, probleemloos.

Ik vraag me al af hoe het kan dat mensen een Canada Goose jas van ¤ 1.000 kunnen kopen, nou ja, niet zozeer het kunnen, maar ook het doen.... en dan de kindertjes nog in de merkkleding, terwijl ze er verder uitzien alsof ze misschien nog wel voor zorgtoeslag in aanmerking komen.... je weet het nooit.
Ik begrijp zeker hoe dat kan. Ik gaf ook aan dat er te veel geld is in de wereld. Tenminste, er is zoveel geld in omloop dat stijgende vastgoedprijzen logisch zijn.

Maar je gaf iets interessants en relevants aan, namelijk:

quote:
"Dat is juist het segment waarin de prijzen het minst stijgen (maar wel dalen als de boel instort)."
En dat brengt mij terug op mijn punt: dit soort woningen kunnen juist daarom toch geen goede investering zijn? Wie legt er 3+ miljoen euro neer voor een woning met erfpacht dat in de toekomst opgeleverd wordt?

Tenzij het investering aspect minder zwaar weegt dan de aanzien/sociale status dat het hebben van zo'n apartement met zich meebrengt (in bepaalde kringen).
pi_201930829
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 13:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Je vergelijkt een appartement in Amsterdam met een guccitas of lamborghini, onnodige luxes alleen maar om mee te pochen.

Bedenk ook dat er ook in Amsterdam gewoon normale mensen moeten wonen en werken. De basisschooljuf, waar moet die gaan wonen? Moet die maar elke dag met de trein van Purmerend naar Amsterdam komen? De koffiejuffrouw? De vuilnisman? De buschaffuer? De starbucks'barista'? Waar moeten die wonen dan?
Als de arbeiders niet meer in de stad kunnen wonen, dan kunnen hun kinderen ook niet meer naar school in de stad.

De scholen in de binnenstad worden kleiner; de vraag voor docenten neemt af. De docent heeft geen werk meer in Amsterdam, dus waarom zou hij of zij nog reizen naar Amsterdam? De docent blijft lekker in Purmerend, waar de vraag voor docenten sterk is toegenomen vanwege de influx van Amsterdammers die Amsterdam niet meer konden betalen.

Dat is nog niet het geval, maar dat zie ik wel gebeuren.

Een stad alleen voor de elite is geen stad meer.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 13:58:48 #257
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201931059
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 13:16 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Er moeten ook in een dure stad als Amsterdam gewoon betaalbare woningen beschikbaar zijn, punt uit. Ik zou me dan voor deze doelgroep wel richten op sociale huur in plaats van koop. Kopen in Amsterdam is inderdaad alleen weggelegd voor de welgestelden.

Als je gewoon een goede sociale huurwoning in Amsterdam kan krijgen dan hoef je ook niet per se te kopen. De inkomensgrens daarvoor moet dus omhoog (want kopen is geen optie) en het aanbod moet echt worden vertienvoudigd of zo. Gewoon een nieuw eiland aanleggen naast IJburg, daar is nog een stukje IJmeer wat nķet binnen het Natura 2000 gebied valt.
Hoezo zijn dat soort dingen nou weer om mee te pochen? Sommige mensen houden gewoon van mooie dingen en als ze het geld hebben geven ze het er aan uit, dat heeft echt niet altijd wat te maken met wat de buren op nummer 22 er van vinden.
Sterker nog; als je zoveel geld hebt boeit het waarschijnlijk geen ruk wat de buren op nummer 22 er van vinden.

En ja, er moeten ook gewone mensen wonen, maar net als bij iedere andere metropool komen die gewone mensen van de buitenwijken.
Je hoeft namelijk niet in de binnenstad te wonen als je je dat niet kunt permitteren.
Ik zou ook niet weten waarom dat wel zou moeten, heel vervelend voor je dat je geen sociale huurwoning op een A-locatie kunt krijgen, maar ik hoor je ook niet klagen over het feit dat de schooljuf in Aerdenhout geen huis kan kopen.
Betaalbare woningen in de regio zouden idd beschikbaar moeten zijn, maar dat betekent niet dat ze op A-locatie, de Amsterdamse binnenstad beschikbaar moeten zijn.

Het punt is dat de schooljuffrouw vaak helemaal geen recht meer heeft op sociale huur, dus hoe vervelend het ook is dat ze uit Purmerend, Zaandam of Hoofddorp moet komen, het is zoals het is.
Ze kan immers ook in Purmerend, Zaandam of Hoofddorp gaan werken als ze daar woont, maar het is fijn dat je zo begaan bent met het lot van de Amsterdamse miljonairskindertjes.... want wat als ze geen juf meer hebben?

Het probleem is vooral dat sociale huurwoningen bewoond blijven door mensen die daar allang niet meer voor in aanmerking zouden komen, die naar een (sociale) koopwoning zouden moeten verhuizen, en wederom zou ik niet weten waarom dat binnen de ring zou moeten zijn.
Je kunt dus wel sociale huur bijbouwen, maar dan moet je de huur van de scheefwoners liberaliseren, en als die ¤ 1.500 per maand moeten gaan betalen (niet in 1 keer, maar wel verhoging op verhoging op verhoging) dan is het nog maar de vraag of ze hun woning zo interessant vinden.

Maar goed, het doet er wederom allemaal niet toe in dit topic, iemand post wat prijzige appartementen hartje Amsterdam, en je maakt er weer een kruistocht over sociale huur van.
Redelijk off-topic in dit topic, maar je moest weer even op je stokpaardje.
Het probleem zal in Belfast wel niet echt anders zijn.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 28 oktober 2021 @ 14:06:00 #258
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201931131
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 13:34 schreef craziness het volgende:

[..]
Ik begrijp zeker hoe dat kan. Ik gaf ook aan dat er te veel geld is in de wereld. Tenminste, er is zoveel geld in omloop dat stijgende vastgoedprijzen logisch zijn.

Maar je gaf iets interessants en relevants aan, namelijk:
[..]
En dat brengt mij terug op mijn punt: dit soort woningen kunnen juist daarom toch geen goede investering zijn? Wie legt er 3+ miljoen euro neer voor een woning met erfpacht dat in de toekomst opgeleverd wordt?

Tenzij het investering aspect minder zwaar weegt dan de aanzien/sociale status dat het hebben van zo'n apartement met zich meebrengt (in bepaalde kringen).
Klopt, ik verwacht ook niet dat die mensen het als investering kopen en indien wel alleen voor de hele lange termijn.
Overigens denk ik dat een deel van de appartementen door bedrijven gekocht is, om hoger personeel of gasten te kunnen laten verblijven, of voor expats.

Ik weet ook niet waar dat statusverhaal toch iedere keer vandaan komt..... als je status wilt hebben voor megabucks kun je beter dit pand kopen dat van Ben Pon geweest is, reken maar dat het hele dorp weet wie je bent, en reken maar dat je eigen kringen (mensen die met gemak zulke bedragen aan een huis kunnen uitgeven) het ook een geweldig landgoed zullen vinden.

Dat statusverhaal verbijstert me, ik weet niet of jij je huis gekocht hebt vanwege de status, maar ik het mijne niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 28 oktober 2021 @ 14:13:33 #259
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201931209
quote:

De Hooch
Funda

Ode Apartments
Funda

Uiteindelijk zijn er niet zo heel veel van dit soort appartementen. Ten minste, als je het vergelijkt met alle appartementen in Amsterdam. Ik ken denk ik maar 1 of 2 mensen waarvan ik weet dat ze het kunnen bekostigen als ze het willen. Dus zo heel gek vind ik het niet.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 14:18:28 #260
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201931234
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:06 schreef Leandra het volgende:

[..]
Klopt, ik verwacht ook niet dat die mensen het als investering kopen en indien wel alleen voor de hele lange termijn.
Overigens denk ik dat een deel van de appartementen door bedrijven gekocht is, om hoger personeel of gasten te kunnen laten verblijven, of voor expats.

Ik weet ook niet waar dat statusverhaal toch iedere keer vandaan komt..... als je status wilt hebben voor megabucks kun je beter dit pand kopen dat van Ben Pon geweest is, reken maar dat het hele dorp weet wie je bent, en reken maar dat je eigen kringen (mensen die met gemak zulke bedragen aan een huis kunnen uitgeven) het ook een geweldig landgoed zullen vinden.

Dat statusverhaal verbijstert me, ik weet niet of jij je huis gekocht hebt vanwege de status, maar ik het mijne niet.
Dat huis valt me dan wel weer mee. :o
pi_201931258
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 13:58 schreef Leandra het volgende:

[..]
Hoezo zijn dat soort dingen nou weer om mee te pochen? Sommige mensen houden gewoon van mooie dingen en als ze het geld hebben geven ze het er aan uit, dat heeft echt niet altijd wat te maken met wat de buren op nummer 22 er van vinden.
Sterker nog; als je zoveel geld hebt boeit het waarschijnlijk geen ruk wat de buren op nummer 22 er van vinden.

En ja, er moeten ook gewone mensen wonen, maar net als bij iedere andere metropool komen die gewone mensen van de buitenwijken.
Je hoeft namelijk niet in de binnenstad te wonen als je je dat niet kunt permitteren.
Ik zou ook niet weten waarom dat wel zou moeten, heel vervelend voor je dat je geen sociale huurwoning op een A-locatie kunt krijgen, maar ik hoor je ook niet klagen over het feit dat de schooljuf in Aerdenhout geen huis kan kopen.
Betaalbare woningen in de regio zouden idd beschikbaar moeten zijn, maar dat betekent niet dat ze op A-locatie, de Amsterdamse binnenstad beschikbaar moeten zijn.

Het punt is dat de schooljuffrouw vaak helemaal geen recht meer heeft op sociale huur, dus hoe vervelend het ook is dat ze uit Purmerend, Zaandam of Hoofddorp moet komen, het is zoals het is.
Ze kan immers ook in Purmerend, Zaandam of Hoofddorp gaan werken als ze daar woont, maar het is fijn dat je zo begaan bent met het lot van de Amsterdamse miljonairskindertjes.... want wat als ze geen juf meer hebben?

Het probleem is vooral dat sociale huurwoningen bewoond blijven door mensen die daar allang niet meer voor in aanmerking zouden komen, die naar een (sociale) koopwoning zouden moeten verhuizen, en wederom zou ik niet weten waarom dat binnen de ring zou moeten zijn.
Je kunt dus wel sociale huur bijbouwen, maar dan moet je de huur van de scheefwoners liberaliseren, en als die ¤ 1.500 per maand moeten gaan betalen (niet in 1 keer, maar wel verhoging op verhoging op verhoging) dan is het nog maar de vraag of ze hun woning zo interessant vinden.

Maar goed, het doet er wederom allemaal niet toe in dit topic, iemand post wat prijzige appartementen hartje Amsterdam, en je maakt er weer een kruistocht over sociale huur van.
Redelijk off-topic in dit topic, maar je moest weer even op je stokpaardje.
Het probleem zal in Belfast wel niet echt anders zijn.
Daar waar de schooljuffrouw niet meer kan wonen dunt de populatie mensen met jonge kinderen gemiddeld genomen ook rap uit. Probleem is dat Nederland als geheel misschien wel die metropool is als er niet ingegrepen wordt.

Maar idd nogal offtopic.

quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:24 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ach welnee joh.
Een toenemend aantal mensen heeft amper nog een geografische uitwijkmogelijkheid binnen de landsgrenzen om nog betaalbaar te kunnen wonen en dat verbetert niet met niks doen. Zo bedoelde ik het. Hele land de metropool is misschien te hyperbolisch, maar dan op zijn minst buitenwijk daarvan.

[ Bericht 6% gewijzigd door Stepperoller op 28-10-2021 14:33:25 ]
  donderdag 28 oktober 2021 @ 14:24:27 #262
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201931285
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:22 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Daar waar de schooljuffrouw niet meer kan wonen dunt de populatie mensen met jonge kinderen gemiddeld genomen ook rap uit. Probleem is dat Nederland als geheel misschien wel die metropool is als er niet ingegrepen wordt.

Maar idd nogal offtopic.
Ach welnee joh.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 28 oktober 2021 @ 14:29:20 #263
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201931327
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:18 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Dat huis valt me dan wel weer mee. :o
Ja, maar het landgoed zelf hč..... 141.455m² O+
Al die ruimte, de vijver.... als ik het ruimschoots had (en er dus geen hypotheek voor hoefde af te sluiten) dan zou ik het serieus kunnen overwegen.
Het huis moet wel wat opgeknapt worden, maar dan kun je tijdelijk in de "tuinmanswoning" met een woonoppervlak van 307m² (!!!) wonen.
Daarbij liggen er in het landhuis al deels dezelfde tegels als ik hier ook in de keuken heb liggen, dus zoveel hoef ik er dan niet aan te doen :+

Oh, en voor de duidelijkheid: ik zou het niet voor de status hoeven kopen, maar vooral omdat ik de privacy van het landgoed geweldig vind.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201931488
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:06 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, maar wij zijn dan ook geen tientallen of honderden miljoenen waard (ga ik dan maar even vanuit). Ik denk dat de top vastgoed aanschaft uit statusoverwegingen. Misschien niet eens als vast verblijfplaats. Maar ik zeg ook maar wat.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 14:52:39 #265
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201931508
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:49 schreef craziness het volgende:

[..]
Ja, maar wij zijn dan ook geen tientallen of honderden miljoenen waard (ga ik dan maar even vanuit). Ik denk dat de top vastgoed aanschaft uit statusoverwegingen. Misschien niet eens als vast verblijfplaats. Maar ik zeg ook maar wat.
Ik denk ook niet dat degenen die die appartementen van ¤ 3.000.000 kopen tientallen of honderden miljoenen waard zijn.
Er zullen er best bij zijn die meer dan 10 miljoen waard zijn, maar ik zou er niet vanuit gaan dat dat het gros is.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201931538
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:52 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik denk ook niet dat degenen die die appartementen van ¤ 3.000.000 kopen tientallen of honderden miljoenen waard zijn.
Er zullen er best bij zijn die meer dan 10 miljoen waard zijn, maar ik zou er niet vanuit gaan dat dat het gros is.
Ik vind het overigens prima dat zulke appartementen bestaan. In vergelijking met andere landen valt het zelfs erg mee.

Amsterdam (en Nederland in het algemeen) moet gewoon meer, maar vooral hoger bouwen. Amsterdam is overigens best klein, dus zelfs als je in de "buitenwijken" woont, woon je nog steeds relatief dichtbij de binnenstad.

Leuk feitje: een groot deel van Amsterdam is pas vanaf de 20e eeuw gebouwd.

Daarvoor bestond de stad voornamelijk uit enkel de Grachtengordel & Jordaan. (Oud-)Zuid, de Pijp, Oost, etc. is allemaal relatief nieuw.

Groeikaart Amsterdam

Tot 1921-1940 eigenlijk nog heel dorps IMO.

[ Bericht 11% gewijzigd door craziness op 28-10-2021 15:03:05 ]
  donderdag 28 oktober 2021 @ 15:01:50 #267
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201931584
quote:

De Hooch
Funda

Ode Apartments
Funda

Voor dat geld heb je wel 2 slaapkamers.
The End Times are wild
pi_201931617
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 15:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Voor dat geld heb je wel 2 slaapkamers.
TBF het zijn wel hele ruime kamers – en elk met een privé badkamer. Een aantal met inloopkast.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 15:10:03 #269
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201931662
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:56 schreef craziness het volgende:

[..]
Ik vind het overigens prima dat zulke appartementen bestaan. In vergelijking met andere landen valt het zelfs erg mee.

Amsterdam (en Nederland in het algemeen) moet gewoon meer, maar vooral hoger bouwen. Amsterdam is overigens best klein, dus zelfs als je in de "buitenwijken" woont, woon je nog steeds relatief dichtbij de binnenstad.

Leuk feitje: een groot deel van Amsterdam is pas vanaf de 20e eeuw gebouwd.

Daarvoor bestond de stad voornamelijk uit enkel de Grachtengordel & Jordaan. (Oud-)Zuid, de Pijp, Oost, etc. is allemaal relatief nieuw.

Groeikaart Amsterdam

Tot 1921-1940 eigenlijk nog heel dorps IMO.
Je ziet eigenlijk heel goed hoe steden groeien.... telkens er een nieuwe schil aan de buitenkant bij.
En zoals altijd zullen daar ook vooral degenen heen trekken die zich niet meer kunnen permitteren in het oudere stadsdeel te blijven wonen.

Ik zit toevallig nu "Call the midwife" te kijken en dat speelt zich af in de jaren 50/60 in Poplar, Londen... toen een enorme achterstandswijk.
Nu is Poplar al redelijk onbetaalbaar aan het worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  donderdag 28 oktober 2021 @ 15:12:36 #270
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201931682
quote:

De Hooch
Funda

Ode Apartments
Funda

Dat is toch prachtig als je een pied-a-terre in Amsterdam wil? En voor sommige mensen maakt dat niet uit, die gaan niet voor 1 mln minder op een locatie zitten waarbij ze niet uitkijken over het IJ.
In het algemeen zijn dit soort objecten juist goede investeringen omdat ze hun waarde behouden, ook in crisistijd komen ze er altijd bovenop.

En vergeet niet dat genoeg mensen voor praktisch niets kunnen lenen. Die betalen op 2 miljoen misschien 20K rente per jaar. Dat is 1800 p.m., zeer betaalbaar.
The End Times are wild
pi_201931729
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 15:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Je ziet eigenlijk heel goed hoe steden groeien.... telkens er een nieuwe schil aan de buitenkant bij.
En zoals altijd zullen daar ook vooral degenen heen trekken die zich niet meer kunnen permitteren in het oudere stadsdeel te blijven wonen.

Ik zit toevallig nu "Call the midwife" te kijken en dat speelt zich af in de jaren 50/60 in Poplar, Londen... toen een enorme achterstandswijk.
Nu is Poplar al redelijk onbetaalbaar aan het worden.
Klopt.

Een andere factor is dat huishoudens veel kleiner zijn geworden. Ik heb snel twee kaarten samengevoegd waarin dit "probleem" goed naar voren komt:

Amsterdam was in 1940, slechts 81 jaar geleden, veel kleiner. Het inwoneraantal vergeleken met 2000 was echter veel groter; 800,000 vs 730,000.

Amsterdam is altijd een volle stad geweest. Het is nu beter dan in het verleden omdat de bevolking verspreid is over een grotere stad. Gewoon lekker veel hoogbouw in Noord. De verbinding is nu toch een stuk beter.

pi_201931824
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:56 schreef craziness het volgende:

[..]

Amsterdam (en Nederland in het algemeen) moet gewoon meer, maar vooral hoger bouwen.
Jammer alleen dat de ondergrond in Nederland geen keiharde rotsen zijn, dat maakt dat hele hoge bouwen erg duur. Appartementen in de Zalmhaventoren zijn nou niet in het segment waar starters op zitten te wachten.
pi_201931829
quote:
7s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 15:04 schreef craziness het volgende:

[..]
TBF het zijn wel hele ruime kamers – en elk met een privé badkamer. Een aantal met inloopkast.
Hier in dublin heb je veel van dat soort huizen met grote kamers met badkamers erin en zo.

Er is geen mens die de huur daarvan kan betalen, en kopen ook niet omdat het wordt opgekocht door rijke beleggingsfondsen. Dus in de praktijk wonen metnsen daar dan vaak met 4 man, een koppel per slaapkamer, en delen de keuken.

Niet echt fijn om te wonen maar anders sta je op straat.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201931929
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 15:25 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Jammer alleen dat de ondergrond in Nederland geen keiharde rotsen zijn, dat maakt dat hele hoge bouwen erg duur. Appartementen in de Zalmhaventoren zijn nou niet in het segment waar starters op zitten te wachten.
Huh? Bij laagbouw is het nadeel van de slappe ondergrond relatief gezien juist veel groter. Juist omdat je elk gebouwtje hoe klein dan ook in de tweede zandlaag moet funderen. Als je eenmaal in die tweede zandlaag zit, maakt het niet meer zo veel uit of je 1 of 20 verdiepingen maakt.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201933442
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 15:40 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Huh? Bij laagbouw is het nadeel van de slappe ondergrond relatief gezien juist veel groter. Juist omdat je elk gebouwtje hoe klein dan ook in de tweede zandlaag moet funderen. Als je eenmaal in die tweede zandlaag zit, maakt het niet meer zo veel uit of je 1 of 20 verdiepingen maakt.
Dus je bedoelde een beetje omhoog, niet echt veel omhoog. Boven de 15-20 etages wordt het exponentieel duurder. Heb de afgelopen jaren inderdaad heel weinig flatgebouwen van 10-15 etages gebouwd zien worden.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 18:12:41 #276
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201933483
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 18:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Dus je bedoelde een beetje omhoog, niet echt veel omhoog. Boven de 15-20 etages wordt het exponentieel duurder. Heb de afgelopen jaren inderdaad heel weinig flatgebouwen van 10-15 etages gebouwd zien worden.
Het meest rendabel is blokken van 4 etages hoog , dan hoeft er geen lift in
en verkopen is gen punt , . al bouw je hokjes van 30 m2 voor 150.000 euro of 75 m2 voor 350.000 euro

Of al is de locatie op een industrieterrrein of aan een drukke weg alles verkoopt nu
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_201933505
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 18:12 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het meest rendabel is blokken van 4 etages hoog , dan hoeft er geen lift in
en verkopen is gen punt , . al bouw je hokjes van 30 m2 voor 150.000 euro

of 75 m2 voor 350.000 euro
Blokken tot 4 zie je nog wel eens ja, maar flats 10-15 weinig. Maar die zouden wel veel mee kunnen helpen met het woningtekort. Al vermoed ik dat weinig mensen er animo voor hebben. Die dingen hebben nu niet echt een geweldige reputatie.
pi_201933618
quote:
88s.gif Op maandag 18 oktober 2021 14:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Vandaag ook weer een bezichtiging afwijzing gekregen "de bezichtiging was vorige week al" waarom bestaat de website funda.nl uberhaupt, niet om huizen te verkopen blijkbaar.... De site funda.nl is gewoon een trollsite.
lol als een huis op funda komt dat niet populair is dan moet je al binnen een halve dag reageren anders zijn de bezichtigen vol (vaak doen ze max 3 dagen plannen met kijkers).
Als je denkt dat je als een huis al een week op funda staat nog een bezichtiging kunt krijgen dan ben je wel erg naļef. En als het wel mogelijk is zou ik niet eens willen kijken want dan is er wat mis met het huis.
  donderdag 28 oktober 2021 @ 19:02:42 #279
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_201933988
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 18:15 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Blokken tot 4 zie je nog wel eens ja, maar flats 10-15 weinig. Maar die zouden wel veel mee kunnen helpen met het woningtekort. Al vermoed ik dat weinig mensen er animo voor hebben. Die dingen hebben nu niet echt een geweldige reputatie.
Blokken van 4 hoog zijn goedkoop ook al door de ruimte die een lift blok inneemt en de kosten van die betonkolom en de periodieke kosten van onderhoud
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  donderdag 28 oktober 2021 @ 21:56:52 #280
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201936473
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 14:29 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ja, maar het landgoed zelf hč..... 141.455m² O+
Al die ruimte, de vijver.... als ik het ruimschoots had (en er dus geen hypotheek voor hoefde af te sluiten) dan zou ik het serieus kunnen overwegen.
Het huis moet wel wat opgeknapt worden, maar dan kun je tijdelijk in de "tuinmanswoning" met een woonoppervlak van 307m² (!!!) wonen.
Daarbij liggen er in het landhuis al deels dezelfde tegels als ik hier ook in de keuken heb liggen, dus zoveel hoef ik er dan niet aan te doen :+

Oh, en voor de duidelijkheid: ik zou het niet voor de status hoeven kopen, maar vooral omdat ik de privacy van het landgoed geweldig vind.
Oh ik bedoelde dat het een koop je is!

Het lijkt me ook tof om zoiets te kopen met een paar bevriende stellen. 1tje in de tuinmanswoning en dan die grote hut opdelen. Nog een extra huisje of 2/3 erbij bouwen ergens.

Maar ook dan moet je denk ik een miljoen pp meenemen ;(
  donderdag 28 oktober 2021 @ 22:01:57 #281
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201936528
quote:
0s.gif Op donderdag 28 oktober 2021 18:08 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
In Amsterdam? Dat komt denk ik eerder omdat ze geen hoogbouw willen.
pi_201938265
quote:

Ik heb ons huis uit 2009 ook laten keuren. Ja, dat kost een paar 100 euro en nee, natuurlijk kwam er niets uit. Maar de problemen zijn zoveel groter als er wel wat aan de hand blijkt te zijn.

Deden we overigens voor het tekenen. Donderdsgochtrnd bezichtigd, donderdagavond een deal, vrijdag een week later de keuring en die middag direct getekend.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_201938290
quote:

Ik zou altijd voor een bouwkundige keuring gaan. Het kost een paar honderd euro, 95% van de tijd komt er behalve een losliggende dakpan of een scheurtje niets uit. Maar de risico's als er wel iets fundamenteel mis is, staan voor mijn gevoel niet in verhouding tot die kleine investering in wat extra zekerheid. En ook bij een huis uit '91 kan er iets mis zijn.

Daarnaast sta je zonder bouwkundige keuring 1-0 achter bij een verborgen gebrek, omdat je moeilijker kunt aantonen dat je aan je onderzoeksplicht voldaan hebt.

Maar dat is mijn mening. Volgens mij is @investeerdertje een andere mening toegedaan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:13:28 #284
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_201938479
Voor een woning uit 1991 bouwtechnisch mwoah, hangt van de locatie en bouwmethodes af vooral.

Een taxatie stipt ook eea aan, als daar punten onder redelijk uitkomen zou ik zeker de bouwtechnische keuring nog apart laten doen.

Hoeft niet als voorwaarde in bod, gewoon zorgen dat je binnen de 3 dgn bedenktijd het doet ^^ of in het koopcontract opnemen dat als er meer dan X kosten zitten als ontbindende voorwaarde.
Dum de dum
  Moderator vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:25:33 #285
16180 crew  CoolGuy
pi_201939043
Ik ben in dit geval ook niet gegaan voor een bouwtechnische keuring. Huis is uit 2010+, dus die gok heb ik dan genomen. Maar het huis wat ik verkocht heb was uit '34. Nu was ook daar niks mis mee, maar als ik de koper was geweest had ik zeer zeker een BK laten doen (dat heb ik destijds dus ook gedaan).

De huidige eigenaren echter hebben dat niet gedaan. Als ze het wel hadden gewild had ik het ook prima gevonden. Ze hadden helemaal geen voorwaarden, maar degene die mij boeide was geen voorbehoud van financiering (als er zo'n bod bij zou zitten uiteraard).
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:44:27 #286
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201939192
Op ons oude huis is door de koper een keuring gedaan tijdens de bedenktijd.

Zij en ik tekenden aan het eind van de ochtend, toen zijn we naar het huis gegaan voor de keuring en aan het eind van de middag tekende mijn man.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_201939196
quote:
Huis komt uit 1991, grootste onderhoud leek op de bovenverdieping hier en daar een likje verf (houten kozijnen, leken zo op het eerste zicht niet rot).
Van buiten kan je moeilijk zien of het rot is, je zult moeten prikken op de gevoelige plekken: hoeken en platte delen.

quote:
Er is geen kruipruimte, dus daar hoeven we niet te zoeken naar zwammen en beestjes denk ik dan. Maar...er is een groot gedeelte souterrain.
Het huis is gefundeerd op staal? Hoe ziet de fundering er dan uit? Betonplaat??

quote:

We hebben wel een heel document gekregen waarin de verkopers hebben aangegeven dat er op een plek bij een deel van een van de platte daken na (in 2017 ook hersteld), verder geen lekkage is geweest.
Plat dak is sowieso al een reden te kijken hoe oud het is, welke materialen, isolatie, randafwerking.

Al met al hoef je niet een bouwkundige keuring te klaten doen, maar wel door een deskundige (laten) kijken naar de details van de bovengenoemde 3 zaken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_201940367
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 07:29 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Ik heb ons huis uit 2009 ook laten keuren. Ja, dat kost een paar 100 euro en nee, natuurlijk kwam er niets uit. Maar de problemen zijn zoveel groter als er wel wat aan de hand blijkt te zijn.

Deden we overigens voor het tekenen. Donderdsgochtrnd bezichtigd, donderdagavond een deal, vrijdag een week later de keuring en die middag direct getekend.
Oh dat is wel een idee (ook voor eventueel andere huizen), om het nog voor het tekenen of in de bedenktijd te doen. Die paar honderd euro is inderdaad niet het probleem hoor, meer dat ik niet wist of het voor verkopers echt een dealbreaker zou worden.

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 07:37 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Ik zou altijd voor een bouwkundige keuring gaan. Het kost een paar honderd euro, 95% van de tijd komt er behalve een losliggende dakpan of een scheurtje niets uit. Maar de risico's als er wel iets fundamenteel mis is, staan voor mijn gevoel niet in verhouding tot die kleine investering in wat extra zekerheid. En ook bij een huis uit '91 kan er iets mis zijn.

Daarnaast sta je zonder bouwkundige keuring 1-0 achter bij een verborgen gebrek, omdat je moeilijker kunt aantonen dat je aan je onderzoeksplicht voldaan hebt.

Maar dat is mijn mening. Volgens mij is @:investeerdertje een andere mening toegedaan.
Ja, vooral die onderzoeksplicht vind ik wel een ding. We hebben tijdens de bezichtiging wel dingen nagevraagd, maar om nu te zeggen dat we écht wijzer ervan werden..neuh. En we hadden dus ook beperkt de tijd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 08:13 schreef Fe2O3 het volgende:
Voor een woning uit 1991 bouwtechnisch mwoah, hangt van de locatie en bouwmethodes af vooral.

Een taxatie stipt ook eea aan, als daar punten onder redelijk uitkomen zou ik zeker de bouwtechnische keuring nog apart laten doen.

Hoeft niet als voorwaarde in bod, gewoon zorgen dat je binnen de 3 dgn bedenktijd het doet ^^ of in het koopcontract opnemen dat als er meer dan X kosten zitten als ontbindende voorwaarde.
Dank voor de tips!

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
Ik ben in dit geval ook niet gegaan voor een bouwtechnische keuring. Huis is uit 2010+, dus die gok heb ik dan genomen. Maar het huis wat ik verkocht heb was uit '34. Nu was ook daar niks mis mee, maar als ik de koper was geweest had ik zeer zeker een BK laten doen (dat heb ik destijds dus ook gedaan).

De huidige eigenaren echter hebben dat niet gedaan. Als ze het wel hadden gewild had ik het ook prima gevonden. Ze hadden helemaal geen voorwaarden, maar degene die mij boeide was geen voorbehoud van financiering (als er zo'n bod bij zou zitten uiteraard).
Ah top, iedereen is het er hier ook als verkoper wel over eens dat het niet zo'n probleem is om te willen laten doen. :)

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 09:44 schreef blomke het volgende:

[..]
Van buiten kan je moeilijk zien of het rot is, je zult moeten prikken op de gevoelige plekken: hoeken en platte delen.
[..]
Het huis is gefundeerd op staal? Hoe ziet de fundering er dan uit? Betonplaat??
[..]
Plat dak is sowieso al een reden te kijken hoe oud het is, welke materialen, isolatie, randafwerking.

Al met al hoef je niet een bouwkundige keuring te klaten doen, maar wel door een deskundige (laten) kijken naar de details van de bovengenoemde 3 zaken.
We hebben hier en daar gepord in het hout, maar dus niet overal inderdaad.

Het is beton op zandgrond. Komt meer in die regio voor (dat huis in Amerongen was het ook).
Maar bouwdeskundige of keuring (eens zien wie we zouden kunnen vinden) dus gewoon doen.

Dank! ^O^
pi_201940695
quote:

[..]

Hoe zien mensen eruit die voor zorgtoeslag in aanmerking komen? Hoe kan je dat beoordelen? Niet echt toch?
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:10:39 #290
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201940710
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 12:08 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Hoe zien mensen eruit die voor zorgtoeslag in aanmerking komen? Hoe kan je dat beoordelen? Niet echt toch?
Nee, maar als je ergens in een pretpark met ze in de rij staat dan heb je net wat langer de tijd om al je vooroordelen de ruimte te geven.

En ja, ik verwacht wat eerder zorgtoeslag bij Djaiden en Kimberley dan bij Diederik en Karlijn.
Maar ook dat zijn gewoon mijn vooroordelen natuurlijk.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:40:09 #291
16180 crew  CoolGuy
pi_201941015
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 12:10 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nee, maar als je ergens in een pretpark met ze in de rij staat dan heb je net wat langer de tijd om al je vooroordelen de ruimte te geven.

En ja, ik verwacht wat eerder zorgtoeslag bij Djaiden en Kimberley dan bij Diederik en Karlijn.
Ik heb diezelfde vooroordelen. En dat is onterecht, dwz, never judge a book by it's cover, maar tóch heb ik die vooroordelen ook.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:43:13 #292
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201941053
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 12:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Ik heb diezelfde vooroordelen. En dat is onterecht, dwz, never judge a book by it's cover, maar tóch heb ik die vooroordelen ook.
Ik weet het, daarom ook mijn "je weet het nooit" opmerking.
Wullie bin KOEL © Soneal
  Moderator vrijdag 29 oktober 2021 @ 12:47:11 #293
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201941112
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 12:40 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Tja ik heb ook gaten in mijn jas, niet omdat ik geen geld heb voor een nieuwe jas, maar omdat ik geen zin heb om de moeite te doen om een jas te kopen :D #academisch tenue :D

Ik moet bij dit soort dingen altijd denken aan vroeger toen ik ging windsurfen op redelijk oude spullen, maar ik kon wel windsurfen. Toen kwam er een keer een familie aan met allemaal glimmende windsurf spullen planken zeilen pakken de hele ratteplan. Ik had gelijk zoiets van wow dat zijn vast professionals ze hadden ook echt de goede spullen dat je denkt die hebben er echt goed over nagedacht. Toen stapten ze op de plank en konden nog geen meter vooruit.

Hetzelfde heb ik bij bedrijven gezien die glimmende apparaten hebben maar er dan zulke suffe dingen op doen, terwijl bij een universiteit de apparaten met ducktape aan elkaar hangen bij wijze van spreken maar er wel bleeding edge dingen op worden uitgevonden.

Ik judge dus ook een book by its cover en ga ervan uit dat een uitgeleefd boek wel een goed boek moet zijn geweest want veel mensen hebben het willen lezen :D
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201941273
Ik heb ook (nog*) recht op zorgtoeslag, ondanks dat ik toch een vrij burgerlijke naam heb, niet op het kamp woon en fulltime werk ;)

Maar ik heb dan ook geen Canada Goose :r jas.

(*Mijn vriend en ik zijn nog geen fiscaal partners. Het huidige huis is dan ook van hem, we hebben tot nu toe alles gescheiden qua rekeningen e.d. Dat gaat wel veranderen. )
pi_201941323
quote:
Veel woningzoekers vragen zich af of ze nu een huis moeten proberen te kopen of dat ze beter kunnen wachten tot het moment dat de huizenprijzen weer gaan dalen.

Een lastige vraag, waarop een goed antwoord geven bijna onmogelijk is. Een huis is geen belegging en allereerst een plek om te wonen. Maar het kan wel grote gevolgen hebben als je op de top van de markt koopt. Ook maakt het uit of je starter bent of doorstromer en of je een woning voor de korte of de langere termijn koopt. Daarnaast spelen er enorm veel factoren mee die van invloed zijn op de woningprijs. Achteraf verklaren waarom het wel of niet goed was om te kopen is vaak makkelijker dan voorspellen.

Laten we allereerst kijken naar starters op de woningmarkt. Wij kochten in 2004 ons eerste huis en destijds werd er al vanaf 1999 gezegd dat de prijsstijgingen zo niet langer konden doorgaan. De situatie was niet zo extreem als nu, maar pas in 2008 zakte de woningprijs in. We hebben veertien jaar in dat huis gewoond en de tijd werkte in dat geval in ons voordeel. We hadden meer tijd om af te lossen en de tijd om in inkomen te stijgen. Hadden we een woning gekocht met een perspectief van bijvoorbeeld vijf jaar, dan hadden we fors in de problemen gezeten. In de huidige markt heeft een starter de lastigste positie.

Een doorstromer heeft een lager risico. Stel: je hebt nu een huis van 4 ton en je stroomt door naar een huis van 6 ton, dan is je extra risico 2 ton. Als je blijft wonen waar je woont en de waarde van je huis neemt met 10 procent af, dan zakt je vermogen met 40.000 euro. In een nieuw huis zou je vermogen met 60.000 euro dalen. De extra schade is dan beperkt. Ook voor doorstromers kan het heel bepalend zijn of zij een huis voor een paar jaar kopen of voor een langere periode. Omdat er vaak al overwaarde is, is het risico van een doorstromer in verhouding lager dan van een starter.

Rek
Uiteraard kan ik de woningprijs niet voorspellen, maar ik denk dat de rek er wel uit is. Het aanbod neemt af en ik heb de indruk dat de markt tot stilstand gaat komen. Tegelijkertijd is de inflatie aan het oplopen, wat vrijwel zeker ook hogere hypotheekrentes gaat geven. Doordat energie en boodschappen duurder gaan worden, is er minder financiėle ruimte voor de woning. De leencapaciteit zal daardoor zeker gaan afnemen.

Ik verwacht dat het effect voor 2022 nog beperkt zal zijn, maar voor 2023 een stuk sterker. Deze factoren samen kunnen als gevolg hebben dat het verkoopproces omslaat en mensen eerst weer gaan verkopen voordat ze gaan kopen. De kans op een daling van de woningprijs is dan een stuk reėler. Dit betekent niet dat de positie van de koper dan gelijk verbetert, want als je minder kunt lenen, kan het nog steeds lastig zijn om een betaalbare woning te vinden.

Nu kopen of wachten is een persoonlijke afweging die om zorgvuldigheid vraagt. Het is belangrijk om je ervan bewust te zijn dat wachten je niet per definitie betere kansen hoeft te geven.

De auteur is Master of Financial Planning
https://www.rd.nl/artikel(...)om-een-huis-te-kopen
pi_201941324
Toeslagvoorordelen zijn ook wel erg Annet uit Soesterberg-achtig.
  vrijdag 29 oktober 2021 @ 13:18:49 #297
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_201941433
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 12:10 schreef Leandra het volgende:

[..]

Definieer die vooroordelen dan eens?

Mensen die een dusdanig laag inkomen hebben dat ze recht hebben op zorgtoeslag geven graag geld uit aan merkartikelen?
Mensen die een dusdanig laag inkomen hebben dat ze recht hebben op zorgtoeslag en hun kinderen kleden in merkkleding verdienen vast zwart bij, anders konden ze zich geen merkartikelen veroorloven?
Mensen die een dusdanig laag inkomen hebben dat ze recht hebben op zorgtoeslag zijn te herkennen aan de namen die ze hun kinderen geven?
Mensen die een dusdanig laag inkomen hebben dat ze recht hebben op zorgtoeslag gaan graag naar pretparken met hun kinderen?
pi_201941436
quote:
Dus starters die een woning zoeken waar ze redelijkerwijs nog wel zo'n 10 jaar mee vooruit kunnen zijn verstandig in plaats van verwend.
pi_201941531
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 13:19 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Dus starters die een woning zoeken waar ze redelijkerwijs nog wel zo'n 10 jaar mee vooruit kunnen zijn verstandig in plaats van verwend.
Het is goed om dat mee te nemen als je nu koopt.
pi_201941607
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 oktober 2021 12:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Ik weet het, daarom ook mijn "je weet het nooit" opmerking.
Je weet het nooit, maar bepaalde vooroordelen worden toch vaker wel dan niet bevestigd (al hoeft dat ook weer niet altijd te zeggen dat de redenering die gebruikt wordt om tot het vooroordeel te komen juist is).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')