abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201440835
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 10:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, zo werkt het wel gewoon. En zeker bij zoiets als Groningen, waar gewoon decennialang een heel deel van de bevolking structureel is genegeerd en in gevaar is gebracht tbv economische winst... ik kan me gewoon geen conclusie voorstellen waarbij de Nederlandse overheid niet enorm veel wordt verweten. En ik denk dat het enige goede antwoord richting de Groningers dan aftreden is.

Let wel: ik zeg niet dat ik van mening ben dat dat per sé goed is als het bijvoorbeeld een Remkes I of een Van Zanen I is. Ik heb ook niet zo veel met die ministeriële verantwoordelijkheid, je bent vooral verantwoordelijk voor je eigen daden. Maar zoals die verantwoordelijkheid nu werkt gaat het wel zo. En is het aan de Groningers niet uit te leggen om dat dit keer anders te doen. Ik denk dat dat zelfs een extra schop zou zijn, het gevoel zal wéér zijn "als het om iets in de Randstad zou gaan, zouden ze wel opstappen". Ik denk niet dat een regering dat kan maken, met de huidige uitleg van de ministeriële verantwoordelijkheid.
Er speelt natuurlijk wel meer. Ministrieële verantwoordelijkheid (waar ik op zich ook geen fan van ben) is ook niet zwart-wit.

Je kunt ervoor kiezen om te proberen gesodemieter uit het verleden onder het tapijt te vegen. Dan zorg je dat bonnetjes in rook opgaan, je bent helaas niet duidelijk genoeg geweest toen je aandrong nu echt alles te laten onderzoeken op het departement of je bent jammer genoeg iets vergeten. De modus-operandi van lieden als Opstelten, Snel en Rutte. Aftreden is dan gepast.

Je kunt er ook voor kiezen om bij het aantreden goed navraag te doen en de kasten te laten controleren op lijken. Eventuele bevindingen kun je dan delen met de kamer, misschien zelfs met een plan om de schade te herstellen. In ieder geval geef je openheid van zaken, trek je geen rookgordijnen op en informeer je de kamer, bij voorkeur op eigen initiatief. In zo'n geval heb je aan je verantwoordelijkheden voldaan. Aftreden is niet nodig.
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_201440921
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:56 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Zolang het Malieveld nog niet volstaat met mensen die nieuwe verkiezingen eisen hebben ze ook nog niks te verliezen met het uitstellen daarvan.
Zodra het geroep er om begint, vanuit de serieuze partijen zoals bijvoorbeeld GL of PvdA wordt uitstellen riskant. Voor je het weet ben je geframed als de omgekeerde Trudeau.
zie email 27 oktober
pi_201440962
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:24 schreef BlackLining het volgende:

[..]
Er speelt natuurlijk wel meer. Ministrieële verantwoordelijkheid (waar ik op zich ook geen fan van ben) is ook niet zwart-wit.

Je kunt ervoor kiezen om te proberen gesodemieter uit het verleden onder het tapijt te vegen. Dan zorg je dat bonnetjes in rook opgaan, je bent helaas niet duidelijk genoeg geweest toen je aandrong nu echt alles te laten onderzoeken op het departement of je bent jammer genoeg iets vergeten. De modus-operandi van lieden als Opstelten, Snel en Rutte. Aftreden is dan gepast.

Je kunt er ook voor kiezen om bij het aantreden goed navraag te doen en de kasten te laten controleren op lijken. Eventuele bevindingen kun je dan delen met de kamer, misschien zelfs met een plan om de schade te herstellen. In ieder geval geef je openheid van zaken, trek je geen rookgordijnen op en informeer je de kamer, bij voorkeur op eigen initiatief. In zo'n geval heb je aan je verantwoordelijkheden voldaan. Aftreden is niet nodig.
Ben ik het in beginsel wel mee eens. Zo gaat het ook in de meeste gevallen. Veruit de meeste bewindspersonen die vallen over wat er voor hun ambtstermijn is gebeurd vallen op z’n minst mede op hun eigen foute/onvolledige antwoorden of op trage/onjuiste afhandeling in hun termijn.

Echt puur op fouten uit het verleden aftreden is zeldzaam.

Maar ik ben het ook wel met Hanca eens dat niet aftreden in het Noorden wel eens heel erg verkeerd zou kunnen vallen.
zie email 27 oktober
pi_201441227
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 13:38 schreef Mondkapje het volgende:

[..]
Ik denk dat we een type als Kaag nodig hebben om daadwerkelijk problemen op te lossen. In de Schoo-lezing was ze heel helder over wat er gebeuren moet op milieugebied. Andere bewindspersonen laten te snel hun kop hangen naar belangengroeperingen. Waardoor het hier jarenlang uit de hand kon lopen wat betreft stikstof.
Leuk dat je het helder kan verwoorden en een duidelijke visie hebt.

Fijn.

Maar misbruik die dan niet om je in te laten met een of andere rijke lobby organisatie die de mensheid naar een kant wil duwen van armoede tbv hun eigen gewin.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 20 september 2021 @ 15:14:39 #55
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_201441508
quote:

[..]

Op ieder ministerie na iedere wisseling van de wacht een evaluatie en controle, dat lijkt me eigenlijk wel een uitstekend plan om dat de standaard te laten zijn.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_201441660
quote:

[..]

Ik had het hier specifiek over Groningen. Over het algemeen ben ik het volledig met je eens dat een minister of kabinet niet moet kunnen vallen over fouten uit het verleden, als ze zelf de kamer goed informeren over die fouten. Maar ik denk dat Groningen wel eens minstens net zo zwaar uit kan pakken als Srebrenica. Toen was blijven zitten ook onaanvaardbaar. Het gaat hier mij dus specifiek over dit dossier.

En daarom lijkt het me dus ook dat een kabinet sowieso in de eerste helft van 2023 valt. Eerste kwartaal is de presentatie van het rapport over Groningen, tweede kwartaal het debat. En dan maakt het weinig uit welk kabinet er zit.

Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  maandag 20 september 2021 @ 15:40:10 #57
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201441819
Wat is nou het idee van al die PVV'ers die nieuwe verkiezingen willen? Weer je stembiljet verbranden met een stem op Geert die dan plechtig belooft om 4 jaar keihard oppositie te voeren? Daar heb je toch geen nieuwe verkiezingen voor nodig?
Antifa
pi_201441865
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 15:40 schreef VoMy het volgende:
Wat is nou het idee van al die PVV'ers die nieuwe verkiezingen willen? Weer je stembiljet verbranden met een stem op Geert die dan plechtig belooft om 4 jaar keihard oppositie te voeren? Daar heb je toch geen nieuwe verkiezingen voor nodig?
Lijkt me puur een reactie "Rutte weg, goed idee".
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_201442054
quote:
De verwachting dat ze deze keer wel mee mogen formeren? Anders weet ik het ook niet. Het lijkt mij dat nieuwe verkiezingen pas iets opzouden lossen als iedereen alle lijsttrekkers van alle niet nieuwe partijen aftreden zodat er de volgende keer wezenlijk iets anders is. Anders loopt het na een hoop gedebateer en vertragingen gewoon weer uit op een herhaling van dit.
pi_201442136
Bij een nieuwe verkiezingscampagne zijn er natuurlijk zeker wel kansen voor de PVV om sterker uit de bus te komen. Er is in de tussentijd genoeg gebeurd om nieuwe verkiezingen te rechtvaardigen.
pi_201442284
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:03 schreef DarkwingDuck het volgende:
Bij een nieuwe verkiezingscampagne zijn er natuurlijk zeker wel kansen voor de PVV om sterker uit de bus te komen. Er is in de tussentijd genoeg gebeurd om nieuwe verkiezingen te rechtvaardigen.
Dat eerste: en dan? 2/3/4/5 extra zakkenvullende schreeuwers in de Kamer? Op die verkozen leden na, wie schiet daar wat mee op?

En dat tweede ben ik het gewoon mee oneens. Er is juist eigenlijk nog niks gebeurd met de meest recente uitslag, laat ze daar eerst maar eens wat mee doen.
pi_201442312
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat eerste: en dan? 2/3/4/5 extra zakkenvullende schreeuwers in de Kamer? Op die verkozen leden na, wie schiet daar wat mee op?
Hopelijk de democratie en de formatie. Het eerste is in verval, het laatste schiet niet op.
quote:
En dat tweede ben ik het gewoon mee oneens. Er is juist eigenlijk nog niks gebeurd met de meest recente uitslag, laat ze daar eerst maar eens wat mee doen.
Het staat je vrij om het met mij oneens te zijn. Ik ben van mening dat er ontzettend veel gebeurd is sinds de laatste verkiezingen in maart.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2021 16:16:14 ]
pi_201442448
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

[..]
Hopelijk de democratie en de formatie. Het eerste is in verval, het laatste schiet niet op.
[..]
Het ging me om een betere uitslag van de PVV, wie schiet daar wat mee op? PVV doet toch gewoon bewust niks met de zetels, behalve wat vrienden van Wilders salaris geven?
pi_201442465
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het ging me om een betere uitslag van de PVV, wie schiet daar wat mee op? PVV doet toch gewoon bewust niks met de zetels, behalve wat vrienden van Wilders salaris geven?
Ze hoeven ook niks met hun zetels te doen, dat kunnen ze rustig aan gematigd rechtse partijen overlaten die met hun eigen standpunten opschuiven.
pi_201442477
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:26 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Ze hoeven ook niks met hun zetels te doen, dat kunnen ze rustig aan gematigd rechtse partijen overlaten die met hun eigen standpunten opschuiven.
Ja, maar daar voor maakt het dan weer niet uit of de PVV 15 of 25 zetels heeft.
  maandag 20 september 2021 @ 16:30:11 #67
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_201442508
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:15 schreef DarkwingDuck het volgende:

Dit zijn van die lege teksten :') 'De democratie is in verval' dus misschien schiet de democratie er wat mee op om een PVV-fractie te hebben die net iets groter of net iets kleiner is dan die van nu? Wat is dat nou voor nepantwoord.
Antifa
pi_201442625
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 16:13 schreef Hanca het volgende:

[..]

Wat vind je er eigenlijk van dat 1 van de grotere partijen stelselmatig wordt genegeerd en overgeslagen?
pi_201442654
quote:
Waarom? Rutte kan moreel verheven zijn taken neerleggen en vervolgens via de kamer 'leuk verder gaan'. Er verandert de facto precies niks
pi_201442674
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 16:38 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Wat vind je er eigenlijk van dat 1 van de grotere partijen stelselmatig wordt genegeerd en overgeslagen?
Dat is een eigen keus. Ze hebben bewust allerlei standpunten die tegen de rechtstaat en zelfs de grondwet in gaan, gewoon om te voorkomen dat er een kans is dat ze misschien mee moeten onderhandelen en concessies moet doen. Ik juich dat dus toe, met zulke partijen moet je niet willen praten.
pi_201442710
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:30 schreef VoMy het volgende:

[..]
Dit zijn van die lege teksten :') 'De democratie is in verval' dus misschien schiet de democratie er wat mee op om een PVV-fractie te hebben die net iets groter of net iets kleiner is dan die van nu? Wat is dat nou voor nepantwoord.
Bij een democratie in verval denk ik eerder aan Erdogan of Orban of zo. Wat we in Nederland bij de hakken hebben is een verziekte (bestuurs)cultuur. Dat raakt weliswaar zeer aan de democratie, maar is toch echt wel iets anders. Met hele andere oplossingen ook.
zie email 27 oktober
  Moderator / Redactie Sport maandag 20 september 2021 @ 17:02:57 #72
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201442912
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 14:20 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]
Qua peilingen levert het nu niets op maar ik herken sentiment wel. Ik heb zelf ook zoiets van; lukt het jullie niet dan gaan we opnieuw stemmen. Dat het wel klaar is; moe van partijen die hun belang boven landsbelang zetten.

Vertrouwen in Kaag en Hoekstra daalt ook flink. Dat zou wel schadelijk zijn voor hun.
Nieuwe verkiezingen gaan D66 en bovenal CDA heel erg pijn doen. D66 wegens het traditiegetrouw A zeggen en B doen, terwijl er ditmaal geen hele hordes nieuwe studenten bij zijn gekomen, en CDA wegens bekende redenen. Helaas zijn er nog te veel mensen vastgeroest aan de VVD en daar zal vast ook niets aan veranderen zo lang Rutte er nog zit, maar met een goede campagne van bijvoorbeeld JA21 kan die partij ook best wat verliezen. Het corona-effect speelt iig niet meer mee.

Er valt echt wel heel wat te verliezen voor alle drie de hoofdrolspelers, dat weten ze. En als Omtzigt wat bij elkaar weet te rapen, kan ook daar nog wat gerommel van komen. Laat maar komen dus :7
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_201442942
quote:
0s.gif Op maandag 20 september 2021 16:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is een eigen keus. Ze hebben bewust allerlei standpunten die tegen de rechtstaat en zelfs de grondwet in gaan, gewoon om te voorkomen dat er een kans is dat ze misschien mee moeten onderhandelen en concessies moet doen. Ik juich dat dus toe, met zulke partijen moet je niet willen praten.
Je gaat er dus vanuit dat Wilders dit bewust zo doet? Door hem niet uit te nodigen aan de formatietafel speel je hem dus in de kaart?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-09-2021 17:05:55 ]
pi_201442992
quote:
1s.gif Op maandag 20 september 2021 16:41 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Waarom? Rutte kan moreel verheven zijn taken neerleggen en vervolgens via de kamer 'leuk verder gaan'. Er verandert de facto precies niks
Als er een nieuwe premier komt die de rust terugbrengt in politiek Den Haag, dan heeft Rutte tijdens de volgende verkiezingen een probleem.
  maandag 20 september 2021 @ 17:15:24 #75
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_201443053
quote:
Populistische partijen drijven nu eenmaal op zendtijd, niet op daadwerkelijk beleids- of Kamerwerk. Geert zit daar echt niet om dingen voor zijn achterban voor elkaar te krijgen, maar om een heleboel stemming en kabaal te maken en dat lukt nog beter in een verkiezingscampagne. Het slechtste wat Wilders, Baudet, Marijnissen c.s. kan overkomen is een stabiel kabinet met veel draagvlak. Dan heb je niks om tegenaan te schoppen en ben je vier jaar nauwelijks in beeld.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')