De IndyCar Series is de belangrijkste Open Wheel raceklasse in de Verenigde Staten en gaat dit jaar zijn 26ste seizoen in. Het is ook het 101ste jaar van het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap, dat ooit begon in 1905. In het voorprogramma van de IndyCar Series rijden ook nog andere klassen zoals de US F2000, Pro 2000 en de Indy Lights.
Tussen 1905 en 1955 werd het Amerikaanse Open Wheel kampioenschap georganiseerd door de AAA (American Automobile Associaton), waarbij het tot 1937 gebruikelijk was om met twee-zitters te rijden, waarbij een mechanicien meereed. Gedurende beide wereldoorlogen waren er geen officiele kampioenschappen.
Tussen 1956 en 1978 nam de USAC (United States Auto Club) onder leiding van Indy 500 baas Tony Hulman de organisatie over. In deze periode veranderden de wagens van de traditionele roadsters met de motor voorin naar de Formule wagens met de motor achterin zoals wij die nu kennen. Daarnaast werden naast de traditionele oval en dirt track races er steeds meer races gehouden op straten- en permanente circuits.
Na de dood van Tony Hulman in 1977 en enkele belangrijke officials in een vliegtuigongeluk in 1978 was er een breuk in de organisatie en begonnen enkele teamowners hun eigen organisatie CART (Championship Auto Racing Teams) en organiseerden hun eigen kampioenschap, waarbij de Indy 500 nog steeds door de USAC werd georganiseerd. Deze situatie duurde tot 1995 waarbij de CART het kampioenschap organiseerde en de USAC de Indy 500.
In 1996 had Tony Hulman's kleinzoon Tony George hier genoeg van en richtte de IRL (Indy Racing League) op met een eigen kampioenschap met de Indy 500 waarvan de organisatie werd overgenomen. Hierdoor ontstonden er naast elkaar twee kampioenschappen, de Champ Cars georganiseerd door CART en de IndyCars onder leiding van de IRL. De Indy 500 was onderdeel van de IRL maar er deden wel Champ Cars teams en coureurs aan mee. Deze situatie duurde tot 2008, toen de Champ Car World Series (een doorstart van CART, dat in 2003 failliet ging) samenging met IRL en de huidige IndyCar Series voortbracht.
Er wordt gereden met de Dallara DW12, een wagen die mede is ontwikkeld door wijlen Dan Wheldon en na zijn dood de initialen DW kreeg. De 12 staat voor het eerste seizoen waarin deze wagen gebruikt werd. De wagen wordt aangedreven door een 2.2 liter V6 twin-turbo motor van Chevrolet of Honda en gebruikt ethanol als brandstof. Afhankelijk van de turbo-boost levert de motor tussen de 500 en 700pk bij 12.000 toeren.
Het bodywork dat wordt gebruikt is een standaard 'Universal Aerokit', waarvan er twee versies zijn. Eén voor de permanente-, stratencircuits en short ovals en één voor de high speed ovals, zoals Indianapolis. De wagen heeft ook een aeroscreen, een soort halo met plexiglas ruit.
Aerokit voor de permanente-, stratencircuits en short ovalsDit jaar wordt de Indianapolis 500 (ook wel Indy 500 genoemd) voor de 105de keer gereden. Het is de belangrijkste race van de IndyCar Series en wordt ook wel
"The Greatest Spectacle in Racing" genoemd omdat er op de wedstrijddag ongeveer 300.000 bezoekers aanwezig zijn. Deze wedstrijd wordt nogmaal gesproken gehouden op de zondag voor Memorial Day, een Amerikaanse feestdag op de laatste maandag van mei.
Tussen 1950 en 1960 telde de race mee voor het wereldkampioenschap Formule 1, maar behoudens een enkele uitzondering, deed er in die periode geen enkele Formule 1 coureur aan mee. Dat gebeurde vooral in de jaren '60 toen coureurs als Jim Clark en Graham Hill, die beiden de race een keer wonnen, de oversteek waagden. De Nederlander Arie Luyendijk won de race twee keer, in 1990 en 1997 en heeft nog steeds het ronderecord in handen met een tijd van 37,895 seconde (382.182 km/uur). Vorig jaar won Takuma Sato de race voor de tweede keer in zijn carrière.
Indy 500 winnaar Takuma SatoAfgelopen seizoen werd Scott Dixon voor de zesde keer kampioen in de IndyCars.
IndyCar kampioen Scott DixonSPOILER: schema inclusief Nederlandse uitzendtijden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit jaar doen er 20 fulltime coureurs mee aan het IndyCar kampioenschap, waarbij sommige wagens door meerdere coureurs gedeeld worden. In totaal zijn er 23 auto's die het hele seizoen aan de start komen. Daarnaast zijn er ook nog enkele coureurs die één of meerdere races rijden.
Er doet ook een Nederlander mee aan de IndyCar Series. Dat is Rinus van Kalmthout, in de VS Rinus VeeKay genoemd. Hij vertrok in 2017 naar de VS om via de Road to Indy in de IndyCars terecht te komen. Sinds vorig jaar rijdt hij voor het team van Ed Carpenter Racing, met als beste resultaat een derde plaats in de Indy Grand Prix.
Rinus 'VeeKay' van KalmthoutEr staan dit jaar ook 3 `rookies` aan de start, waarvan de jongste 27 jaar is. De bekendste is ex-Formule 1 coureur Romain Grosjean en de andere twee zijn voormalig NASCAR coureur Jimmie Johnson en Australische Supercars coureur Scott McLaughlin.
Meer informatie over de IndyCar is te vinden op
IndyCar.com en meer gedetailleerde informatie op
IndyCar 101.
SPOILER: OP code
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
No Dyson Barrier is going to stop me!
Starflyer
Flies to the stars
quote:
Power had wat problemen waardoor hij lang in de pits stond
No Dyson Barrier is going to stop me!
Starflyer
Flies to the stars
quote:
Op zondag 19 september 2021 22:11 schreef H_T het volgende:[..]
Ja, maar is Rossi weer de baan op dan? Dat heb ik dan gemist. Die stond er in de opening meteen naast toch?
Ja, maar is weer op weg geholpen en rijdt op een rondje achterstand. Power op drie ronden.
No Dyson Barrier is going to stop me!
Starflyer
Flies to the stars
Rinus weer naar binnen. Nu weer voor zwart
quote:
Hoeft er waarschijnlijk nog maar een. Dus nog steeds op schema. Worden wel lange stints nu.
No Dyson Barrier is going to stop me!
Ik kijk met een half oog, maar het is nog niet echt spannend he?
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
quote:
P13
Owh, nu weer P14
EDIT P15...
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Rondetijden van Rinus waren ook al erg langzaam
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
quote:
Wie ben jij nou weer?
Anyway: welkom
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
De Race van Rinus is VK.
Volkomen Kut.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
quote:
Is nog maar de vraag..
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Starflyer
Flies to the stars
quote:
Blijkbaar te vroeg de pits in dus. Eigen fout waarschijnlijk of van het team?
No Dyson Barrier is going to stop me!
Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
quote:
Geen idee. Gebeurde iig iets (voor ons) onverwachts/onverklaarbaars
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Mooi. Vervelende in de weg rijdende achterblijvers.
Johnson of niet.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
Starflyer
Flies to the stars
quote:
Miscommunicatie met de pitcrew blijkbaar, waarbij het mij niet helemaal duidelijk is wiens fout het was. Of hij is onterecht binnen geroepen of hij is zelf te vroeg de pits ingereden. Gezien sommige berichten op Twitter neig ik naar het eerste.
No Dyson Barrier is going to stop me!
Starflyer
Flies to the stars
Ondanks de 18de plaats van Rinus van Kalmthout is hij een plek gestegen naar de elfde plaats in het kampioenschap. Hij staat nu met 303 punten een punt achter Rossi en een punt voor op Sato.
Hoewel er voor Rinus, behalve een top 10 klassering, weinig meer te winnen is, is het kampioenschap nog enigszins spannend met Alex Palou en Pato O'Ward op 35 punten nog als enige kanshebbers. Newgarden maakt nog een theoretische kans, maar het moet wel heel raar lopen wil hij kampioen worden.
Spannender echter is de strijd om de 22 Leader Circle plekken, wat recht geeft op $ 1.000.000,- voor het volgende seizoen. Hoe belangrijk dit is voor de teams blijkt wel uit het feit dat #98 van Marco Andretti vorig jaar als 23ste eindigde en buiten de boot viel voor dit geld. Hierdoor had hij niet genoeg budget om een volledig seizoen te rijden, waardoor hij alleen maar de Indy 500 reed. Het scheelt dus ook in het budget dat een coureur mee moet nemen bij de kleinere teams als ze binnen deze top 22 in de entrant stand eindigen.
Hoewel de regels niet helemaal duidelijk (en openbaar) zijn, lijkt het erop dat er 26 gegadigden zijn voor de 22 Leader Circle betalingen. Niet helemaal duidelijk is of de wagens die dit seizoen niet alle races hebben gereden maar wel de intentie hebben om volgend seizoen fulltime te gaan rijden (zoals de tweede Meyer Shank Racing en de derde Rahal Letterman Lanigan Racing wagen) ook aan de criteria voldoen.
Gaan we uit van alle 26, dan is dit de huidige stand van de auto's in de gevarenzone, met de #45 van Rahal Letterman Lannigan Racing op 22ste en laatste plek die nog in aanmerking komt voor dit prijzengeld. Met nog één race te gaan zijn er maximaal 54 en minimaal 5 punten per race te verdienen, mits de auto aan de start komt. De nummer #4 AJ Foyt is dus al uitgeschakeld.
18. A.J. Foyt Enterprises #14 (Bourdais)– 234
19. Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan #18 (Jones) – 215
20. Andretti Steinbrenner Autosport #29 (Hinchcliffe) – 204
21. Arrow McLaren SP #7 (Rosenqvist/Askew/Magnussen) – 200
22. Rahal Letterman Lanigan Racing #45 (Ferucci/Lundgaard/Askew) – 193
---
23. Chip Ganassi Racing #48 (Johnson/Kanaan) – 191
24. Carlin #59 (Chilton/Daly) – 153
25. Meyer Shank Racing #06 (Castroneves) – 147
26. A.J. Foyt Enterprises #4 (Kellet) – 137
Edit: Volgens
Marshall Pruett maken alleen fulltime auto's kans op het geld, dus de #45 en #06 niet.
[ Bericht 4% gewijzigd door Starflyer op 21-09-2021 12:16:56 ]
No Dyson Barrier is going to stop me!
Starflyer
Flies to the stars
quote:
Ja. Dat programma bestaat al sinds 2002 en is in 2013 uitgebreid naar 22 entries.
No Dyson Barrier is going to stop me!
Starflyer
Flies to the stars
Rosenqvist, Pagenaud, Castroneves, Grosjean, Hinchcliffe en Jones naar de Fast 12.
Rinus P13 en start dus van P26 in de race
Edit P12 en P24 dus omdat Harvey bestraft is voor het veroorzaken van de gele vlag.
[ Bericht 16% gewijzigd door Starflyer op 25-09-2021 22:29:54 ]
No Dyson Barrier is going to stop me!
Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
quote:
Op zaterdag 25 september 2021 22:22 schreef Starflyer het volgende:Newgarden moet winnen en minimaal 3 bonuspunten pakken om nog kans te maken op het kampioenschap. Het eerste bonuspunt heeft hij binnen.
O'Ward moet winnen of tweede worden met een bonuspunt (voor aan de leiding liggen) om kans te maken.
Als Palou 11de wordt is hij sowieso kampioen.
🤞 voor Newgarden dan maar, al is het eigenlijk onbegonnen werk.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin