Ondanks de 18de plaats van Rinus van Kalmthout is hij een plek gestegen naar de elfde plaats in het kampioenschap. Hij staat nu met 303 punten een punt achter Rossi en een punt voor op Sato.
Hoewel er voor Rinus, behalve een top 10 klassering, weinig meer te winnen is, is het kampioenschap nog enigszins spannend met Alex Palou en Pato O'Ward op 35 punten nog als enige kanshebbers. Newgarden maakt nog een theoretische kans, maar het moet wel heel raar lopen wil hij kampioen worden.
Spannender echter is de strijd om de 22 Leader Circle plekken, wat recht geeft op $ 1.000.000,- voor het volgende seizoen. Hoe belangrijk dit is voor de teams blijkt wel uit het feit dat #98 van Marco Andretti vorig jaar als 23ste eindigde en buiten de boot viel voor dit geld. Hierdoor had hij niet genoeg budget om een volledig seizoen te rijden, waardoor hij alleen maar de Indy 500 reed. Het scheelt dus ook in het budget dat een coureur mee moet nemen bij de kleinere teams als ze binnen deze top 22 in de entrant stand eindigen.
Hoewel de regels niet helemaal duidelijk (en openbaar) zijn, lijkt het erop dat er 26 gegadigden zijn voor de 22 Leader Circle betalingen. Niet helemaal duidelijk is of de wagens die dit seizoen niet alle races hebben gereden maar wel de intentie hebben om volgend seizoen fulltime te gaan rijden (zoals de tweede Meyer Shank Racing en de derde Rahal Letterman Lanigan Racing wagen) ook aan de criteria voldoen.
Gaan we uit van alle 26, dan is dit de huidige stand van de auto's in de gevarenzone, met de #45 van Rahal Letterman Lannigan Racing op 22ste en laatste plek die nog in aanmerking komt voor dit prijzengeld. Met nog één race te gaan zijn er maximaal 54 en minimaal 5 punten per race te verdienen, mits de auto aan de start komt. De nummer #4 AJ Foyt is dus al uitgeschakeld.
18. A.J. Foyt Enterprises #14 (Bourdais)– 234
19. Dale Coyne Racing with Vasser-Sullivan #18 (Jones) – 215
20. Andretti Steinbrenner Autosport #29 (Hinchcliffe) – 204
21. Arrow McLaren SP #7 (Rosenqvist/Askew/Magnussen) – 200
22. Rahal Letterman Lanigan Racing #45 (Ferucci/Lundgaard/Askew) – 193
---
23. Chip Ganassi Racing #48 (Johnson/Kanaan) – 191
24. Carlin #59 (Chilton/Daly) – 153
25. Meyer Shank Racing #06 (Castroneves) – 147
26. A.J. Foyt Enterprises #4 (Kellet) – 137
Edit: Volgens
Marshall Pruett maken alleen fulltime auto's kans op het geld, dus de #45 en #06 niet.
[ Bericht 4% gewijzigd door Starflyer op 21-09-2021 12:16:56 ]