Het wordt nog veel duurder om er meerdere typen toestellen op na te houden. Dat kunnen wij al helemaal niet betalen.quote:Op zondag 19 september 2021 21:46 schreef Straatcommando. het volgende:
In running costs en daarnaast is een F16, mits gemoderniseerd, prima in staat samen te werken met een 35 waardoor de twee samen veel beter uit de verf komen. Zoals ik al zei, de 35 is een top toestel, maar te duur en niet hetgeen wij als NL zouden moeten hebben.
Wie gaat straks buiten kantooruren de intercepties doen in Zwitserlandquote:Op zondag 19 september 2021 15:54 schreef polderturk het volgende:
Frankrijk is nu ook boos op Zwitserland omdat ze voor de Amerikaanse F35's gekozen hebben.
[ twitter ]
https://www.theguardian.c(...)jacking-office-hoursquote:It was French and Italian jet pilots who escorted the Ethiopian Airlines plane hijacked by its co-pilot safely to Geneva airport on Monday morning – because, at 6.02am, it was still nearly two hours before the Swiss air force came to work.
"Switzerland cannot intervene because its airbases are closed at night and on the weekend," spokesman Laurent Savary told AFP. "It's a question of budget and staffing."
Ja dat weet ik, daarom zou ik zelf eerder voor een vloot f16's hebben gekozen dan 35's, maar goed. Er is een reden dat ik daar niet over ga natuurlijkquote:Op zondag 19 september 2021 21:47 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het wordt nog veel duurder om er meerder toestellen op na te houden. Dat kunnen wij al helemaal niet betalen.
Daarnaast is de F16 ook een multirole toestel he.
De financiën zijn dus de reden waarom wij er een multi-role toestel op nahouden van 1 type en na de NF-5 nog eenmotorig ook omdat dat ook goedkoper is.quote:Op zondag 19 september 2021 21:49 schreef Straatcommando. het volgende:
Ja dat weet ik, daarom zou ik zelf eerder voor een vloot f16's hebben gekozen dan 35's, maar goed. Er is een reden dat ik daar niet over ga natuurlijk
De VS hebben dat geld wel en hebben dus een hele mooie mix van alles waardoor het gros elkaar complimenteer. Dat is mooi wark..
er is een politiek spelletje van gemaaktquote:Op zondag 19 september 2021 21:37 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Een beetje duurder is wel een understatement. Het was en is vooral een politiek speeltje die onder aan de streep weinig toevoegt aan onze luchtmacht. In feite maken we dezelfde fout als de Amerikanen door niet compleet committed te gaan. In ons geval de 35 en in de VS de 22.
Ja dat kost centjes, maar het werd toch al eens tijd om meer geld in defensie in het algemeen te proppen.
Exact hetzelfde geldt voor de Apache... Ook een shitload aan onderzoeken of de Tigre misschien toch niet beter was...quote:Op zondag 19 september 2021 22:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is een politiek spelletje van gemaakt
de KLu is altijd vanaf de conceptfase tot nu fan geweest van F35 puur omdat het doet wat wij met ons jachtvliegtuig willen doen ... alles
en meer
vraag me af hoeveel geld er in Den Haag was bespaart aan onderzoeken en vergaderingen en debatten die tot de uiteindelijke order allemaal op dezelfde conclusie uitkwamen en gewoon van het oordeel van de mensen die ermee moeten werken af was gegaan ... denk dat we er nog wat bij hadden kunnen kopen
Gelukkig zijn we destijds niet opgescheept met dat drama ding wat Tiger/ Tigre heet...quote:In aanloop naar een besluit stonden de ministeries van Defensie en Economische Zaken (EZ) tegenover elkaar. Defensie verklaarde de Apache te willen aanschaffen. EZ had echter een voorkeur voor de Tigre en bestempelde het uitgesproken standpunt van Defensie als 'een typisch staaltje arrogantie van de legertop'.
https://www.politico.eu/a(...)ver-submarine-furor/quote:If there were any doubt that the accord is on the ropes, German MEP Bernd Lange, chair of the European Parliament's international trade committee, said the deal was in trouble, for reasons that stretched beyond France's opposition. "The willingness to compromise, on the European side, has now certainly decreased," Lange told POLITICO, arguing that Australia's recent U-turn also hit German interests.
"In addition to Australia's security policy orientation, the deal with the U.S. also sends industrial policy signals against the EU," said Lange, noting the new pact also affects the German company Atlas Elektronik, which is part of Thyssen Krupp Marine.
Het zou natuurlijk ook geholpen hebben als de geraamde kosten iets dichter bij de realiteit lagen, maar iets zegt me dat de keuze dan niet gemaakt was.quote:Op zondag 19 september 2021 22:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is een politiek spelletje van gemaakt
de KLu is altijd vanaf de conceptfase tot nu fan geweest van F35 puur omdat het doet wat wij met ons jachtvliegtuig willen doen ... alles
en meer
vraag me af hoeveel geld er in Den Haag was bespaart aan onderzoeken en vergaderingen en debatten die tot de uiteindelijke order allemaal op dezelfde conclusie uitkwamen en gewoon van het oordeel van de mensen die ermee moeten werken af was gegaan ... denk dat we er nog wat bij hadden kunnen kopen
dat denk ik ook nietquote:Op zondag 19 september 2021 22:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Het zou natuurlijk ook geholpen hebben als de geraamde kosten iets dichter bij de realiteit lagen, maar iets zegt me dat de keuze dan niet gemaakt was.
De Duitsers zijn natuurlijk team Frankrijk aangezien TKMS aan de kant geschoven is door Nederland vwb de vervanging van onze subs.quote:Op zondag 19 september 2021 22:07 schreef crystal_meth het volgende:
UK-France defence summit cancelled in Aukus row
De kans dat de free trade agreement tussen EU en Australië nog doorgaat lijkt klein. Ook de Duitsers zijn niet blij met wat er gebeurd is.
[..]
https://www.politico.eu/a(...)ver-submarine-furor/
Sydney Morning Heraldquote:Defence is looking at alternatives to $90 billion French submarines
Defence has confirmed for the first time it is looking at alternatives for submarines if the troubled $90 billion deal with French company Naval Group does not go ahead.
Department secretary Greg Moriarty told a Senate estimates hearing on Wednesday he had been thinking about the issue over the past 12 months although he stressed the government wanted to go ahead with the existing contract.
The government selected DCNS, now Naval Group, in 2016 to build Australia’s new attack-class submarines to replace its ageing Collins class fleet.
Since then, there have been tensions in the relationship over cost and timeline blowouts and disagreements over the commitments to meet local contract requirements.
The first of the 12 submarines is not scheduled to be built until the early 2030s.
Mr Moriarty told the committee “it became clear to me that we were having challenges with the Attack Class program over the last 15-12 months”.
“So of course, you do reasonably prudent thinking about what one of those options might be or what you might be able to do if you are unable to proceed,” he said.
Mr Moriarty said he had held several discussions with senior officers about what that might involve.
“I wouldn’t refer to it as Plan B, I’d say prudent contingency planning,” he said.
However, Mr Moriarty said the government was “absolutely committed to trying to work through with Naval Group and build a regionally superior submarine in Adelaide”.
A spokesman for Naval Group said the company was “fully committed to continuing to achieve important program milestones”.
“Significant progress has already been made on submarine design, workforce growth and Australian industry involvement,” the spokesman said.
Prime Minister Scott Morrison is expected to discuss the submarine project with French President Emmanuel Macron when they meet in Paris later this month.
Opposition defence spokesman Brendan O’Connor called on Mr Morrison to explain what changes could be made to the largest Defence contract in Australia’s history.
“There has been no certainty about the future submarine for some time, yet it is only today we are hearing confirmation that the government is looking at other options for our submarine capability,” he said.
It has been reported Australian officials are now considering German options including submarines from TKMS and Saab.
Mr Moriarty would not comment on specific options but said, “it’s fair to say we’re looking at capability pathways,” when Labor senator Penny Wong asked whether Defence was engaging with other suppliers.
“I’m not going to go into those pathways but the Chief of Navy said that yesterday we’re not looking at the TKMS,” he said.
Commodore Tim Brown, who was previously the director-general of submarine capability and is now in a role looking at overall force structure requirements, repeatedly told the senators he could not discuss whether he was involved in considering alternatives because everything he did in that previous job was classified.
Independent senator Rex Patrick eventually lost his temper at this evasion, telling Commodore Brown everything he did was paid for by taxpayers.
“We have an oversight role and we are entitled to ask questions and we expect answers,” the senator said.
De piloten veel invloed hebben binnen de KLu, dat leidt wel eens tot problemen, juist omdat zij alles willen. Voorbeeld is de Chinook D waar allerlei aanpassingen voor gedaan voor de Nederlandse versie, met name in de cockpit. Boeing was welwillend maar heeft de luchtmacht vrolijk platgefactureerd met kosten voor speciale ondersteuning. De D's waren lang niet op, maar de resterende exemplaren zijn van pure ellende maar vervangen door F's die wel standaard US issue zijn om de ondersteuningskosten maar omlaag te krijgen.quote:Op zondag 19 september 2021 22:00 schreef sp3c het volgende:
[..]
er is een politiek spelletje van gemaakt
de KLu is altijd vanaf de conceptfase tot nu fan geweest van F35 puur omdat het doet wat wij met ons jachtvliegtuig willen doen ... alles
en meer
vraag me af hoeveel geld er in Den Haag was bespaart aan onderzoeken en vergaderingen en debatten die tot de uiteindelijke order allemaal op dezelfde conclusie uitkwamen en gewoon van het oordeel van de mensen die ermee moeten werken af was gegaan ... denk dat we er nog wat bij hadden kunnen kopen
Bron?quote:Op zondag 19 september 2021 23:08 schreef Havermout2 het volgende:
[..]
De piloten veel invloed hebben binnen de KLu, dat leidt wel eens tot problemen, juist omdat zij alles willen. Voorbeeld is de Chinook D waar allerlei aanpassingen voor gedaan voor de Nederlandse versie, met name in de cockpit. Boeing was welwillend maar heeft de luchtmacht vrolijk platgefactureerd met kosten voor speciale ondersteuning. De D's waren lang niet op, maar de resterende exemplaren zijn van pure ellende maar vervangen door F's die wel standaard US issue zijn om de ondersteuningskosten maar omlaag te krijgen.
De onderhandelingen met de VS waren 18 maanden geleden begonnen, dus voordat die "problemen" zich voordeden. Ze hebben de Fransen gewoon aan het lijntje gehouden. Dat er problemen opdoken is begrijpelijk, hoe meer zou uitgevoerd worden, hoe meer ze zouden moeten betalen.quote:Op zondag 19 september 2021 22:30 schreef AchJa het volgende:
Artikel van juni dit jaar:
[..]
Sydney Morning Herald
De Fransen moeten niet net doen alsof dit plotsklaps uit de lucht is komen vallen.
Dat is geen vergissing, maar opzettelijk foute info naar de pers lekken. Of denk je dat ze pas op de laatste dag het besluit namen?quote:Australia is also set to formally agree with the French company building the government’s 12 new attack-class submarines on its plan for the next 2½ years of the program, allowing for the pressure hull for the first boat to be built as early as 2024.
Multiple senior sources within the government, who were not authorised to speak publicly, confirmed the agreement was set to be formally locked in by the end of the next week.
TKMS is officieel nog in de race, Navantia ligt er uit. Dus de Duitsers en Fransen hebben beide belangen bij de Nederlandse onderzeeërs.quote:Op zondag 19 september 2021 22:18 schreef AchJa het volgende:
[..]
De Duitsers zijn natuurlijk team Frankrijk aangezien TKMS aan de kant geschoven is door Nederland vwb de vervanging van onze subs.
Ah nu snap ik de Fransen beter, de luchtmacht van Zwitserland is een soort vazalstaat.quote:Op zondag 19 september 2021 21:47 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wie gaat straks buiten kantooruren de intercepties doen in Zwitserland
[..]
https://www.theguardian.c(...)jacking-office-hours
Welke zijn nog in de race? Ik dacht dat we samen gingen werken met de Noren?quote:Op maandag 20 september 2021 09:12 schreef Niek92 het volgende:
[..]
TKMS is officieel nog in de race, Navantia ligt er uit. Dus de Duitsers en Fransen hebben beide belangen bij de Nederlandse onderzeeërs.
quote:Op zondag 19 september 2021 21:47 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Wie gaat straks buiten kantooruren de intercepties doen in Zwitserland
[..]
https://www.theguardian.c(...)jacking-office-hours
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |