Wat betekent het concreet? Wat gaat er nu anders gebeuren?quote:Op woensdag 12 juli 2023 16:37 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist. Fijn dat het erdoor is!
Goed gedaan.
[ twitter ]
Voor Nederland waarschijnlijk niet heel veel. Niet meer dan we nu al moeten ivm stikstof en watervervuiling. Tenminste, zo is de wet opgezet. De vraag is wel hoe rechters de wet gaan interpreteren.quote:Op woensdag 12 juli 2023 18:12 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Wat betekent het concreet? Wat gaat er nu anders gebeuren?
Let op het woord natuurgebieden. Er staat geen Natura2000, in principe valt elk stuk natuur er onder. En ook belangrijk: er is een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.quote:De overkoepelende doelen blijven staan: in 2030 moeten herstelwerkzaamheden plaatsvinden in 30 procent van de natuurgebieden in slechte staat. In 2040 is dat 60 procent en in 2050 90 procent.
Wss toch nog zoveel inhoud dat er ook waren die tegen stemden.quote:Op woensdag 12 juli 2023 18:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor Nederland waarschijnlijk niet heel veel. Niet meer dan we nu al moeten ivm stikstof en watervervuiling. Tenminste, zo is de wet opgezet. De vraag is wel hoe rechters de wet gaan interpreteren.
Dit is eigenlijk de wet concreet:
[..]
Let op het woord natuurgebieden. Er staat geen Natura2000, in principe valt elk stuk natuur er onder. En ook belangrijk: er is een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.
Maar er zijn landen die hier meer van gaan merken dan Nederland, in principe.
Er is wel een hoop uitgehaald, juist om gevallen zoals stikstof hier die de bouw en de aanleg van nieuwe energiebronnen plat legt te voorkomen: https://nos.nl/artikel/24(...)kte-natuurherstelwet
De wet is helaas daardoor wel een beetje een lege huls, de vernatting van veengebieden had ik er bijvoorbeeld nog graag in zien staan.
Ja, de landbouwlobby is tegen en die heeft helaas het halve EP in haar achterzak.quote:Op woensdag 12 juli 2023 19:20 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Wss toch nog zoveel inhoud dat er ook waren die tegen stemden.
Ik las dat EVP tegen stemde, lijkt mij sterk dat van Dalen ook tegen stemdequote:Op woensdag 12 juli 2023 19:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de landbouwlobby is tegen en die heeft helaas het halve EP in haar achterzak.
Hij steunt, gelukkig, de basisideeën van de wet:quote:Op woensdag 12 juli 2023 19:26 schreef QWARQTAARTJE het volgende:
[..]
Ik las dat EVP tegen stemde, lijkt mij sterk dat van Dalen ook tegen stemde
https://www.melkvee.nl/ar(...)te-natuurherstelwet/quote:ChristenUnie-Europarlementariër Peter van Dalen vindt dat vissers en boeren te weinig betrokken zijn bij het voorstel. „De natuurherstelwet houdt met te veel mensen te weinig rekening“, stelt hij. „Het tijdschema is rigide en er is geen maatwerk.“ Hij heeft zich onthouden van stemming, omdat hij ook goede zaken in het voorstel zag. „Het staat buiten kijf dat het er slecht voor staat met de natuur in Europa. De toename van bosbranden, overstromingen, smeltende gletsjers en een sterke afname van de biodiversiteit laten dat duidelijk zien. Het is alleen een gemiste kans dat er te weinig rekening wordt gehouden met boeren en vissers, die het momenteel al heer zwaar te verduren hebben.“
Denk je juist niet dat dat eerder sterk samenhangt en deels is van een voortdurende competenties-strijd binnen europese instanties?quote:Op maandag 16 oktober 2023 08:51 schreef Hanca het volgende:
Ik heb het idee dat Von der Leyen steeds minder wordt gewaardeerd in de EU. En dat net in het jaar richting de verkiezingen...
Dit vond en vind ik juist een enorm voordeel. Laat dat nauwelijks democratische Europese Parlement met bijna 500 totaal niet gecontroleerde vertegenwoordigers die niet op daden worden afgerekend en waar nooit een debat in het openbaar wordt gevoerd maar zo min mogelijk verantwoordelijkheid krijgen. Wat mij betreft heffen ze dat parlement op.quote:Op maandag 16 oktober 2023 09:27 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Denk je juist niet dat dat eerder sterk samenhangt en deels is van een voortdurende competenties-strijd binnen europese instanties?
met de verkiezingen zijn er volop andere kapers-op-de-kust voor de positie van Von-der-Leyen...
juist haar benoeming heeft weer bewezen dat dat geen daadwerkelijk 'gekozen' positie is, waar dan de stemmers tijdens de europese verkiezingen hun stem voor afgeven, maar dat dit een benoeming is die door de regeringsleiders van de Lidstaten onderling via 'handje-klap' geregeld wordt.
En dus is ook de kans groot dat na de verkiezingen de regeringsleiders van de grootste fractie daarvoor een kandidaat in eigen-regie kunnen voordragen en deze alsnog benoemd wordt.
De europese regeringsleiders hebben het oorspronkelijke plan om een gezamelijke lijsttrekker aan te wijzen die dan automatisch aanspraak had op deze positie heel knap tijdens de eerste verkiezing al weten kapot te maken en hun oude achterkamertjes-handjeklap-benoemingen weten te verdedigen toen... met Von der Leyen als resultaat als 'the accidental president'.
kip-ei situatie.....quote:Op maandag 16 oktober 2023 09:44 schreef Hanca het volgende:
Dit vond en vind ik juist een enorm voordeel. Laat dat nauwelijks democratische Europese Parlement met bijna 500 totaal niet gecontroleerde vertegenwoordigers die niet op daden worden afgerekend en waar nooit een debat in het openbaar wordt gevoerd maar zo min mogelijk verantwoordelijkheid krijgen. Wat mij betreft heffen ze dat parlement op.
Wellicht is onze zienswijze ook anders omdat ik juist dat tegenwerken helemaal niet als een nadeel zie, maar juist als een enorm voordeel. Ik hoef geen langetermijn visie van de EU, de EU zou uit een stel ambtenaren moeten bestaan die doen wat nodig is om de economische eenheid van vrije handel in stand te houden. En daarnaast zorgen dat ieder lid zich houdt aan de Europese normen wat betreft rechtsstaat en mensenrechten. Meer niet echt. Geen state of the union van iemand die doet alsof ze aan het hoofd van de EU staat. En zeker geen "ever closer Union", er moeten eerder bevoegdheden terug naar de lidstaten.quote:Op maandag 16 oktober 2023 11:12 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Juist jouw 'droom-EU' van "enkel de Europese Raad en de Raad van de europese Unie" die enkel door de regeringen der lidstaten gecontroleerd worden ... bestaat uit het meest corruptie en tegenwerkende deel van de huidige europese unie, die op eigengewin uitzien... last-but-not-least met het uiteindelijk ook hun eigen partijcrindjes vervolgens leuke baantjes toeschuiven. (omdat mensen op een positie benoemen nu eenmaal de ultieme macht der lidstaten is gebleven en ze daarin hun macht behouden)
De Bart Veldkamp van het EP. Intens treurig dit gaat idd.quote:Op zaterdag 28 oktober 2023 22:46 schreef Hanca het volgende:
En In 't Veld (eerst D66, nu Volt maar door Volt Nederland afgewezen als kandidaat) heeft haar plekje op een lijst: Volt België.
https://www.trouw.nl/buit(...)-in-belgie~bf4e9b1b/
En dan mensen vooral niet laten denken dat het Europese Parlement een poppenkast vol opgeblazen ego's die alleen aan zichzelf denken is.
Je kunt 0 privéleven hebben en er toch vooral voor jezelf zitten, volgens mij is haar werk gewoon haar leven geworden.quote:Op vrijdag 10 november 2023 13:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De Bart Veldkamp van het EP. Intens treurig dit gaat idd.
Overigens zit ze er niet echt voor zichzelf denk ik. Want er zijn er weinig die zo hard werken en zichzelf ervoor wegcijferen als Sophie in t Veld. Het is een soort publiek geheim binnen D66 dat ze gewoon helemaal nul priveleven heeft.
Maar die vrouw is daardoor zo vergroeid geraakt met haar functie dan ze denkt dat Europa niet zonder haar kan.
Aan het einde van zijn termijn is Draghi dan 82, toch? We gaan toch niet de VS achterna door te denken dat alleen oude mensen geschikt zijn, mag ik hopen.quote:Op zaterdag 9 december 2023 00:21 schreef capricia het volgende:
Hmm, ik lees al meerdere dagen dat Draghi kans maakt om volgend jaar Von der Leyen op te volgen.
Haar naam wordt dan weer genoemd voor nieuwe NATO-chef.
En toevallig kwam ik deze vandaag tegen.
https://www.reuters.com/w(...)per-says-2023-12-08/
quote:Op dinsdag 9 januari 2024 23:24 schreef Lospedrosa het volgende:
https://www.instagram.com(...)MTNqajY2NjlzeDlnZQ==
Is dit echt de PM van Schotland?
Even een internet opsomming, overdreven of echt ad hand in de eu?
https://www.instagram.com/reel/Cz4kRGytwa1/?igsh=cmVuY2tuamZzZWdm
https://www.instagram.com(...)MW1pYTF4eTloa2djdA==
https://www.instagram.com(...)MWtyd3FmOXd5czRwZg==
Leuk dat je wilt optreden, maar Schotland heeft wel degelijk een Premier (PM).quote:Op woensdag 10 januari 2024 10:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
[modbreak]Net als Oekraine zit Schotland niet in de EU en Schotland heeft geen PM.
Dit is de zoveelste keer dat je hier offtopic post, stop daar aub mee.[/modbreak]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |