abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_209867676
quote:
1s.gif Op woensdag 12 juli 2023 16:37 schreef capricia het volgende:

[..]
Juist. Fijn dat het erdoor is!
Goed gedaan.

[ twitter ]
Wat betekent het concreet? Wat gaat er nu anders gebeuren?
pi_209868121
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 18:12 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Wat betekent het concreet? Wat gaat er nu anders gebeuren?
Voor Nederland waarschijnlijk niet heel veel. Niet meer dan we nu al moeten ivm stikstof en watervervuiling. Tenminste, zo is de wet opgezet. De vraag is wel hoe rechters de wet gaan interpreteren.

Dit is eigenlijk de wet concreet:
quote:
De overkoepelende doelen blijven staan: in 2030 moeten herstelwerkzaamheden plaatsvinden in 30 procent van de natuurgebieden in slechte staat. In 2040 is dat 60 procent en in 2050 90 procent.
Let op het woord natuurgebieden. Er staat geen Natura2000, in principe valt elk stuk natuur er onder. En ook belangrijk: er is een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.

Maar er zijn landen die hier meer van gaan merken dan Nederland, in principe.

Er is wel een hoop uitgehaald, juist om gevallen zoals stikstof hier die de bouw en de aanleg van nieuwe energiebronnen plat legt te voorkomen: https://nos.nl/artikel/24(...)kte-natuurherstelwet
De wet is helaas daardoor wel een beetje een lege huls, de vernatting van veengebieden had ik er bijvoorbeeld nog graag in zien staan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_209868736
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 18:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor Nederland waarschijnlijk niet heel veel. Niet meer dan we nu al moeten ivm stikstof en watervervuiling. Tenminste, zo is de wet opgezet. De vraag is wel hoe rechters de wet gaan interpreteren.

Dit is eigenlijk de wet concreet:
[..]
Let op het woord natuurgebieden. Er staat geen Natura2000, in principe valt elk stuk natuur er onder. En ook belangrijk: er is een inspanningsverplichting, geen resultaatverplichting.

Maar er zijn landen die hier meer van gaan merken dan Nederland, in principe.

Er is wel een hoop uitgehaald, juist om gevallen zoals stikstof hier die de bouw en de aanleg van nieuwe energiebronnen plat legt te voorkomen: https://nos.nl/artikel/24(...)kte-natuurherstelwet
De wet is helaas daardoor wel een beetje een lege huls, de vernatting van veengebieden had ik er bijvoorbeeld nog graag in zien staan.
Wss toch nog zoveel inhoud dat er ook waren die tegen stemden.
pi_209868802
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 19:20 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Wss toch nog zoveel inhoud dat er ook waren die tegen stemden.
Ja, de landbouwlobby is tegen en die heeft helaas het halve EP in haar achterzak.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_209868832
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 19:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, de landbouwlobby is tegen en die heeft helaas het halve EP in haar achterzak.
Ik las dat EVP tegen stemde, lijkt mij sterk dat van Dalen ook tegen stemde
pi_209868908
quote:
0s.gif Op woensdag 12 juli 2023 19:26 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Ik las dat EVP tegen stemde, lijkt mij sterk dat van Dalen ook tegen stemde
Hij steunt, gelukkig, de basisideeën van de wet:
https://www.petervandalen(...)erij?originNode=9216

Maar hij heeft zich onthouden van stemming:
quote:
ChristenUnie-Europarlementariër Peter van Dalen vindt dat vissers en boeren te weinig betrokken zijn bij het voorstel. „De natuurherstelwet houdt met te veel mensen te weinig rekening“, stelt hij. „Het tijdschema is rigide en er is geen maatwerk.“ Hij heeft zich onthouden van stemming, omdat hij ook goede zaken in het voorstel zag. „Het staat buiten kijf dat het er slecht voor staat met de natuur in Europa. De toename van bosbranden, overstromingen, smeltende gletsjers en een sterke afname van de biodiversiteit laten dat duidelijk zien. Het is alleen een gemiste kans dat er te weinig rekening wordt gehouden met boeren en vissers, die het momenteel al heer zwaar te verduren hebben.“
https://www.melkvee.nl/ar(...)te-natuurherstelwet/
pi_210968564
Von der Leyen heeft zich flink vergallopeerd bij haar bezoek aan Israël: https://www.trouw.nl/buit(...)-standpunt~b63a4120/

Allereerst vraagt iedereen zich af wat ze daar deed, buitenlandse politiek is voor Borrell en de lidstaten, zij heeft daar niks te zoeken. En de ministers van buitenlandse zaken hadden juist net met Borrell besproken dat ze zich ernstig zorgen maken over de acties van Israël en alle aanvallen op burgers afwijzen. Vervolgens komt daarna Von der Leyen met een totaal kritiekloze persverklaring waarin ze Israël steunt en zei ze dat ze ‘wist dat het antwoord van Israël zal aantonen dat het een democratie is’.

Dat vervolgens bijna alle leiders van de EU landen zaterdag zelf maar een verklaring afgaven waarin ze de aanvallen van Israël veroordelen, geeft aan hoe erg men de blunder van Von der Leyen vond. En zondagavond kwam daar nog een gezamelijke persverklaring van alle EU leiders overheen, dat “Israël – in overeenstemming met het humanitair en internationaal recht – het recht heeft zich tegen dergelijke gewelddadige en willekeurige aanvallen te verdedigen", maar ook “dat alle burgers te allen tijde moeten worden beschermd in overeenstemming met het internationaal humanitair recht.”

Ik heb het idee dat Von der Leyen steeds minder wordt gewaardeerd in de EU. En dat net in het jaar richting de verkiezingen...
pi_210968854
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 08:51 schreef Hanca het volgende:
Ik heb het idee dat Von der Leyen steeds minder wordt gewaardeerd in de EU. En dat net in het jaar richting de verkiezingen...
Denk je juist niet dat dat eerder sterk samenhangt en deels is van een voortdurende competenties-strijd binnen europese instanties?

met de verkiezingen zijn er volop andere kapers-op-de-kust voor de positie van Von-der-Leyen...

juist haar benoeming heeft weer bewezen dat dat geen daadwerkelijk 'gekozen' positie is, waar dan de stemmers tijdens de europese verkiezingen hun stem voor afgeven, maar dat dit een benoeming is die door de regeringsleiders van de Lidstaten onderling via 'handje-klap' geregeld wordt.

En dus is ook de kans groot dat na de verkiezingen de regeringsleiders van de grootste fractie daarvoor een kandidaat in eigen-regie kunnen voordragen en deze alsnog benoemd wordt.

De europese regeringsleiders hebben het oorspronkelijke plan om een gezamelijke lijsttrekker aan te wijzen die dan automatisch aanspraak had op deze positie heel knap tijdens de eerste verkiezing al weten kapot te maken en hun oude achterkamertjes-handjeklap-benoemingen weten te verdedigen toen... met Von der Leyen als resultaat als 'the accidental president'.

Juist een zwakke president van de Commissie is wat de regeringsleiders als liefste zien..
eentje die verdere pogingen om een gezamelijk grondwettelijk kader te scheppen in naam ondersteunt, maar in realiteit vooral dwarsboomt (de 49 citizen recommendations van de Conference on the Future of Europe van mei 2022, waarover vooraf een groot theater gemaakt werd maar wat de regeringsleiders sindsdien volledig ignoreren)
verder wordt de european Green Deel ook in de uitvoering ontzettend tegengewerkt, vermoedelijk vooral uit financiele motieven, de meesste landen zien het gewoon als een grote taart met geld waarvan iedereen een zo groot mogelijk stukje wil afsnijden en niemand bekommert zich om de uitwerking, wat altijd al een garantie voor een veel geld verspillende Unie, die vervolgens hooguit lokale corruptie versterkt.

Het enige punt waarin Von der Leyen goed scoort is het financieren van crisismaatregelen voor lidstaten..
de EU blinkt onder haar uit in crisis-management waarbij de EU relatief snel geld beschikbaar kan stellen voor noodmaatregelen op gebied van energie, en gezondheidsondersteunende noodmaatregelen...

Op kortetermijns-crisisgebied lijktt de EU relatief snel en kapitaalkrachtig te kunnen handelen (en heeft ook een enorm vermogen achter de hand), maar de lange-termijns-visie lijkt volledig afwezig en verdwenen te zijn in de laatste 4 jaar
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_210969002
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 09:27 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Denk je juist niet dat dat eerder sterk samenhangt en deels is van een voortdurende competenties-strijd binnen europese instanties?

met de verkiezingen zijn er volop andere kapers-op-de-kust voor de positie van Von-der-Leyen...

juist haar benoeming heeft weer bewezen dat dat geen daadwerkelijk 'gekozen' positie is, waar dan de stemmers tijdens de europese verkiezingen hun stem voor afgeven, maar dat dit een benoeming is die door de regeringsleiders van de Lidstaten onderling via 'handje-klap' geregeld wordt.

En dus is ook de kans groot dat na de verkiezingen de regeringsleiders van de grootste fractie daarvoor een kandidaat in eigen-regie kunnen voordragen en deze alsnog benoemd wordt.

De europese regeringsleiders hebben het oorspronkelijke plan om een gezamelijke lijsttrekker aan te wijzen die dan automatisch aanspraak had op deze positie heel knap tijdens de eerste verkiezing al weten kapot te maken en hun oude achterkamertjes-handjeklap-benoemingen weten te verdedigen toen... met Von der Leyen als resultaat als 'the accidental president'.
Dit vond en vind ik juist een enorm voordeel. Laat dat nauwelijks democratische Europese Parlement met bijna 500 totaal niet gecontroleerde vertegenwoordigers die niet op daden worden afgerekend en waar nooit een debat in het openbaar wordt gevoerd maar zo min mogelijk verantwoordelijkheid krijgen. Wat mij betreft heffen ze dat parlement op.

De regeringsleiders worden daarentegen wel actief gecontroleerd door de pers, worden wel afgerekend op hun daden en leggen wel verantwoording af voor pers en nationaal parlement. De vergadering van regeringsleiders (Europese Raad) is dus inderdaad de plek waar zulke beslissingen horen.

Met alleen de Europese Raad en de Raad van de Europese Unie (waarbij de vakministers samenkomen) zou de EU prima kunnen functioneren. De Europese Commissie heeft dan nog wel een functie, maar kan daar die raden worden gecontroleerd. Het hele circus van dat ondemocratische parlement met de duizenden lobbyclubs er omheen is nergens voor nodig.
pi_210969373
En nog weer een analyse over hoe Hoekstra de klimaatcommissaris werd, nu meer vanuit Eickhout (GL) en Chahim (PvdA), met ook aandacht voor de rol van Samsom.

https://www.volkskrant.nl(...)e-hoekstra~b3c7cf95/
pi_210969814
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 09:44 schreef Hanca het volgende:
Dit vond en vind ik juist een enorm voordeel. Laat dat nauwelijks democratische Europese Parlement met bijna 500 totaal niet gecontroleerde vertegenwoordigers die niet op daden worden afgerekend en waar nooit een debat in het openbaar wordt gevoerd maar zo min mogelijk verantwoordelijkheid krijgen. Wat mij betreft heffen ze dat parlement op.
kip-ei situatie.....

je geeft een parlemenet eigenlijk nauwelijks macht of invloed en gaat dan klagen dat ze 'niks werkelijk doen' en nooit verantwoordelijkheid nemen...

Punt is juist dat dat bij ieder parlement zo gaat ... parlementen bestaan al veel langer en waren lang ook vooral bekend staand als nutteloos praat-en-niksdoe-inrichtingen...

Denk bv aan de beroemde dichtregel over de nederlandse Staten-Generaal uit de tijd van de Republiek der verenigde provincien (ook een Unie-staat waarin weinig macht centraal geregeld was) "ze dronken een glas en deden eeen plas, en alles bleef zoals het was".

Het is echter enorm gevaarlijk als insitutionele inrichtingen controle hebben over vele biljarden an belastinggelden en deze kunnen rondsturen, maar hierover geen duideljke controlerende instantie ook een macht kan uitoefenen de besteders van dat vele geld weg te sturen of minstens op de rem te trappen...

dat is in de huidige EU het geval... dat is erg leuk voor de regeringsleiders der lidstaten, die veelal zelf die gelden voor eigen gewin hebben voorzien (zeker in bepaalde oost- of zuideuropese staten een lucratieve business en de machtsbasis van veel regeringsleiders)...

Juist jouw 'droom-EU' van "enkel de Europese Raad en de Raad van de europese Unie" die enkel door de regeringen der lidstaten gecontroleerd worden ... bestaat uit het meest corruptie en tegenwerkende deel van de huidige europese unie, die op eigengewin uitzien... last-but-not-least met het uiteindelijk ook hun eigen partijcrindjes vervolgens leuke baantjes toeschuiven. (omdat mensen op een positie benoemen nu eenmaal de ultieme macht der lidstaten is gebleven en ze daarin hun macht behouden)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_210970038
quote:
0s.gif Op maandag 16 oktober 2023 11:12 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Juist jouw 'droom-EU' van "enkel de Europese Raad en de Raad van de europese Unie" die enkel door de regeringen der lidstaten gecontroleerd worden ... bestaat uit het meest corruptie en tegenwerkende deel van de huidige europese unie, die op eigengewin uitzien... last-but-not-least met het uiteindelijk ook hun eigen partijcrindjes vervolgens leuke baantjes toeschuiven. (omdat mensen op een positie benoemen nu eenmaal de ultieme macht der lidstaten is gebleven en ze daarin hun macht behouden)
Wellicht is onze zienswijze ook anders omdat ik juist dat tegenwerken helemaal niet als een nadeel zie, maar juist als een enorm voordeel. Ik hoef geen langetermijn visie van de EU, de EU zou uit een stel ambtenaren moeten bestaan die doen wat nodig is om de economische eenheid van vrije handel in stand te houden. En daarnaast zorgen dat ieder lid zich houdt aan de Europese normen wat betreft rechtsstaat en mensenrechten. Meer niet echt. Geen state of the union van iemand die doet alsof ze aan het hoofd van de EU staat. En zeker geen "ever closer Union", er moeten eerder bevoegdheden terug naar de lidstaten.

En die corruptie zie ik niet in de Europese Raad, wel in het Europese Parlement.
pi_211115715
En In 't Veld (eerst D66, nu Volt maar door Volt Nederland afgewezen als kandidaat) heeft haar plekje op een lijst: Volt België.

https://www.trouw.nl/buit(...)-in-belgie~bf4e9b1b/

En dan mensen vooral niet laten denken dat het Europese Parlement een poppenkast vol opgeblazen ego's die alleen aan zichzelf denken is.
pi_211250273
Nou, er is een akkoord over de natuurherstelwet. Er is nauwelijks iets van over, maar het is een klein stapje in de goede richting: https://nos.nl/artikel/24(...)telwet-europese-unie
  vrijdag 10 november 2023 @ 13:43:09 #215
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211252952
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 22:46 schreef Hanca het volgende:
En In 't Veld (eerst D66, nu Volt maar door Volt Nederland afgewezen als kandidaat) heeft haar plekje op een lijst: Volt België.

https://www.trouw.nl/buit(...)-in-belgie~bf4e9b1b/

En dan mensen vooral niet laten denken dat het Europese Parlement een poppenkast vol opgeblazen ego's die alleen aan zichzelf denken is.
De Bart Veldkamp van het EP. Intens treurig dit gaat idd.

Overigens zit ze er niet echt voor zichzelf denk ik. Want er zijn er weinig die zo hard werken en zichzelf ervoor wegcijferen als Sophie in t Veld. Het is een soort publiek geheim binnen D66 dat ze gewoon helemaal nul priveleven heeft.

Maar die vrouw is daardoor zo vergroeid geraakt met haar functie dan ze denkt dat Europa niet zonder haar kan.
pi_211252961
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 november 2023 13:43 schreef Hexagon het volgende:

[..]
De Bart Veldkamp van het EP. Intens treurig dit gaat idd.

Overigens zit ze er niet echt voor zichzelf denk ik. Want er zijn er weinig die zo hard werken en zichzelf ervoor wegcijferen als Sophie in t Veld. Het is een soort publiek geheim binnen D66 dat ze gewoon helemaal nul priveleven heeft.

Maar die vrouw is daardoor zo vergroeid geraakt met haar functie dan ze denkt dat Europa niet zonder haar kan.
Je kunt 0 privéleven hebben en er toch vooral voor jezelf zitten, volgens mij is haar werk gewoon haar leven geworden.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 15 november 2023 @ 13:40:04 #217
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_211303695
Mozilla wil dat Brussel het voorlopige voorstel over de Europese digitale identiteit publiceert, aangezien hier binnenkort al een eerste stemming over plaatsvindt. Vorige week bereikten het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie een voorlopig akkoord over de Europese digitale identiteit. Er volgen nu formele stemmingen over het plan, die voor deze maand, volgende maand en februari volgend jaar gepland staan.

De Commissie industrie, onderzoek en energie (ITRE) van het Europees Parlement stemt eind november over het overeengekomen voorstel. Volgende maand zal de Europese Raad dit doen, gevolgd door een plenaire stemming in het Europees Parlement in februari volgend jaar. De tekst van het voorstel is echter nog steeds niet openbaar, tot onvrede van Mozilla.

De Firefox-ontwikkelaar maakt zich grote zorgen over Artikel 45 van het voorstel, wat volgens Mozilla de veiligheid van versleutelde verbindingen op het web ondermijnt. Digitale rechtenbeweging epicenter.works stelde dat Brussel, na felle kritiek van techbedrijven, beveiligingsexperts en academici, aanpassingen aan het artikel heeft doorgevoerd, maar Mozilla maakt zich nog altijd grote zorgen over Artikel 45 en de gevolgen ervan.

De Europese Commissie stelde in een reactie op de kritiek dat het om een 'misverstand' ging en dat experts die het had gesproken stelden dat er geen risico is dat overheden hierdoor kunnen spioneren of de vertrouwelijkheid van versleutelde verbindingen in het geding is. Brussel heeft echter niet laten weten met welke experts het contact heeft gehad. Ook bij het voorstel voor client-side scanning, om zo alle chatberichten van burgers te controleren, wilde de Europese Commissie dit niet openbaar maken.

Mozilla wil nu dat het Europees Parlement, de Raad van de Europese Unie en de Europese Commissie de uiteindelijke tekst voor de Europese digitale identiteit zo snel mogelijk openbaar maken, beveiligingsexperts voldoende tijd krijgen om het wetsvoorstel te bestuderen voordat er verdere actie wordt ondernomen en transparant zijn over welke experts er zijn geraadpleegd.

Bron: https://www.security.nl/p(...)dentiteit+publiceert

De EU is zo transparant als een loden deur.... :X
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  Moderator zaterdag 9 december 2023 @ 00:21:26 #218
236264 crew  capricia
pi_211560489
Hmm, ik lees al meerdere dagen dat Draghi kans maakt om volgend jaar Von der Leyen op te volgen.
Haar naam wordt dan weer genoemd voor nieuwe NATO-chef.
En toevallig kwam ik deze vandaag tegen.

https://www.reuters.com/w(...)per-says-2023-12-08/
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_211561107
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2023 00:21 schreef capricia het volgende:
Hmm, ik lees al meerdere dagen dat Draghi kans maakt om volgend jaar Von der Leyen op te volgen.
Haar naam wordt dan weer genoemd voor nieuwe NATO-chef.
En toevallig kwam ik deze vandaag tegen.

https://www.reuters.com/w(...)per-says-2023-12-08/
Aan het einde van zijn termijn is Draghi dan 82, toch? We gaan toch niet de VS achterna door te denken dat alleen oude mensen geschikt zijn, mag ik hopen.

Nou kende 1 maand voor ze voorzitter van de Europese Commissie werd niemand Von der Leyen, voor deze functie kun je het beste niet genoemd worden.
pi_211568349
En de klimaatrechtszaken blijven komen: 32 Europese landen tegelijk voor de rechter gedaagd.

https://youth4climatejustice.org/

En ze lijken nog best kansrijk, aangezien het EHRM deze zaak gelijk met spoed heeft behandeld (behandelt worden lukt maar 10% van de zaken bij het EHRM), aan de Grote Kamer heeft gegeven en het Hof heeft zelfs naast de drie genoemde mensenrechten (het recht op leven, het recht op een gezinsleven en het recht om vrij te zijn van leeftijdsdiscriminatie) een vierde mensenrecht (het recht op leven, het recht op een gezinsleven en het recht om vrij te zijn van leeftijdsdiscriminatie) toegevoegd. Dit zal net zo baanbrekend voor de EU kunnen zijn als Urgenda voor Nederland.

https://www.volkskrant.nl(...)de-rechter~bc0c4bc2/
  woensdag 27 december 2023 @ 21:13:32 #221
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_211784243
Mr. EU is overleden. Wel oud geworden.
https://www.nu.nl/buitenl(...)rs-98-overleden.html

In vind dat die man een standbeeld verdient. Zulke visionairs missen we.
pi_211945888
Charles Michel stopt er mee, hij gaat het Europees Parlement in: https://nos.nl/artikel/25(...)zitter-europese-raad
pi_211979042
Dan zeg ik wel niks en laat Fok een stille dood sterven.

[ Bericht 77% gewijzigd door Lospedrosa op 10-01-2024 10:30:56 ]
Vakman pur sang
pi_211981066
quote:
Net als Oekraine zit Schotland niet in de EU en Schotland heeft geen PM.

Dit is de zoveelste keer dat je hier offtopic post, stop daar aub mee.
  zondag 14 januari 2024 @ 17:53:58 #225
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_212029743
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2024 10:25 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
[modbreak]Net als Oekraine zit Schotland niet in de EU en Schotland heeft geen PM.

Dit is de zoveelste keer dat je hier offtopic post, stop daar aub mee.[/modbreak]
Leuk dat je wilt optreden, maar Schotland heeft wel degelijk een Premier (PM).

https://www.rtlnieuws.nl/(...)er-opvolging-schotse
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')