abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:33:25 #101
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339259
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:51 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit is een aantoonbaar feit, als eerste generatie sinds de oorlog. Dus alles wat je verder zegt is natuurlijk lariekoek.
Ja en toch had elke generatie er last van ook als het niet aantoonbaar was.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:34:00 #102
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339267
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 12:52 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Die afgestudeerden moeten niet zo klagen dat ze hun halve salaris kwijt zijn aan een kleine studio waar met een beetje geluk nog een badkamer bij zit :(

Getekend, de gemiddelde 35+'er.
De gemiddelde 35+er is ook zijn halve salaris kwijt aan wonen... Ik merkte alleen op dat de wooncrises wel een beetje geclaimd wordt door de studerenden terwijl ik denk dat het probleem acuter is bij de wat ouderen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 september 2021 @ 14:37:55 #103
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201339303
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
De gemiddelde 35+er is ook zijn halve salaris kwijt aan wonen...
De gemiddelde 35+er heeft echter meer dan een kleine studio, of een huisje in the middle of nowhere. Is het nou zo extreem lastig om te begrijpen dat jouw lullige problemen misschien wel een droomscenario zijn voor alle jongeren? Het is geen luxeprobleem, het gaat om de meest basale dingen die gewoon ver buiten bereik liggen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 september 2021 @ 14:38:21 #104
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201339309
En ouderen zijn wel de allerlaatste groep waar dit een probleem is :')
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:39:34 #105
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339324
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:37 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De gemiddelde 35+er heeft echter meer dan een kleine studio, of een huisje in the middle of nowhere. Is het nou zo extreem lastig om te begrijpen dat jouw lullige problemen misschien wel een droomscenario zijn voor alle jongeren? Het is geen luxeprobleem, het gaat om de meest basale dingen die gewoon ver buiten bereik liggen.
Ja maar er is ook een soort verkeerd beeld, zie bijvoorbeeld het nieuwsitem van de 21 jarige jongen die bij zijn vader woont... wat gebracht wordt als vreselijk abnormaal... en niet te doen. Terwijl dat ook 10,20 of 30 jaar niet zo gek was als je op je 21ste nog thuis woonde.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:40:13 #106
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339333
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:38 schreef Nattekat het volgende:
En ouderen zijn wel de allerlaatste groep waar dit een probleem is :')
Ik had het niet over ouderen ik heb het over mensen die al een tijdje een baan hebben en niet over derde jaars die nu al klagen over koopwoningen, ze zijn er hoor...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201339345
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:38 schreef Nattekat het volgende:
En ouderen zijn wel de allerlaatste groep waar dit een probleem is :')
Ik denk, maar corrigeer me maar als ik het mis heb, dat hij op de wat oudere jongere doelt. Bij je ouders in de kelder zitten is kut als je 22 bent maar het is nog een heel stuk kutter als je 29 of 32 bent.
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 september 2021 @ 14:42:09 #108
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201339361
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:41 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Ik denk, maar corrigeer me maar als ik het mis heb, dat hij op de wat oudere jongere doelt. Bij je ouders in de kelder zitten is kut als je 22 bent maar het is nog een heel stuk kutter als je 29 of 32 bent.
De gemiddelde demonstrant gisteren zal echt wel wat jaartjes ouder zijn geweest dan 22 als ik de foto's zo zie, dus dit slaat natuurlijk nergens op om te verkondigen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_201339365
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 14:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik had het niet over ouderen ik heb het over mensen die al een tijdje een baan hebben en niet over derde jaars die nu al klagen over koopwoningen, ze zijn er hoor...
Ja maar wederom, laten we nou niet doen alsof het probleem wel meevalt omdat er ook een hand vol mensen om een rare reden klaagt. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 september 2021 @ 14:43:21 #110
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201339383
quote:
16s.gif Op maandag 13 september 2021 14:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja maar wederom, laten we nou niet doen alsof het probleem wel meevalt omdat er ook een hand vol mensen om een rare reden klaagt. :{
Dit is ook gewoon de kern van het probleem. Lekker zitten cherrypicken om maar de kop in het zand te kunnen steken. Het ligt alleen aan de jongeren en hun onredelijke eisen, blablabla. Ik word er echt niet goed van.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:43:52 #111
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339391
Het voelde ook als een heel amsterdams protetst trouwens, wellicht is dit hoe de media het brengt of hoe het voor mij op twitter overkomt. Maar van mij mag het allemaal wel wat breder gedragen worden, en mag er wel goed gekeken worden naar hoe je het structureel moet aanpakken. Het zou me niets verbazen als ze straks een specifieke groep gaan subsidiėren en dat daarmee een andere groep weer in de problemen raakt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:44:20 #112
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339396
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:42 schreef Nattekat het volgende:

[..]
De gemiddelde demonstrant gisteren zal echt wel wat jaartjes ouder zijn geweest dan 22 als ik de foto's zo zie, dus dit slaat natuurlijk nergens op om te verkondigen.
Wellicht zit ik in de verkeerde bubbel zou kunnen hoor.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201339411
quote:
16s.gif Op maandag 13 september 2021 14:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja maar wederom, laten we nou niet doen alsof het probleem wel meevalt omdat er ook een hand vol mensen om een rare reden klaagt. :{
Maar die hand vol met rare demonstranten maken het wel een stuk lastiger om dit op te lossen. De wooncrisis fiksen gaat hoe dan ook heel pijnlijk worden (vergeet niet hoe veel nu onderschreven door die hoge woningwaarde, als die daalt komen er ook zat mensen en instellingen in de problemen) en het is al moeilijk genoeg om dat te doen zonder dat je ook nog eens tegen het beeld moet opboksen dat het alleen maar een stel krakers en hipsters binnen de ring zijn die erdoor getroffen worden.
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:45:48 #114
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201339412
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:43 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit is ook gewoon de kern van het probleem. Lekker zitten cherrypicken om maar de kop in het zand te kunnen steken. Het ligt alleen aan de jongeren en hun onredelijke eisen, blablabla. Ik word er echt niet goed van.
Aan beide kanten wordt er overdreven. Jongeren hebben het nu niet overdreven slechter dan de generaties daarvoor, alleen de babyboomer generatie heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt, de rest sukkelt er een beetje achteraan.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:46:23 #115
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339418
quote:
16s.gif Op maandag 13 september 2021 14:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja maar wederom, laten we nou niet doen alsof het probleem wel meevalt omdat er ook een hand vol mensen om een rare reden klaagt. :{
Ik zeg in elke post dat het een probleem is dat ik achter het protest sta en dat er vooral goed gekeken moet worden hoe dit aan te pakken... maar daar mag je overheen lezen.

Ikzelf zie ook amper de mogelijkheid om een huis te kopen, omdat ik het domweg te duur vind. Maar daarvoor geeft ik vooral de lage rente en de prijs die mensen willen betalen de schuld van. Als men gewoon niet zoveel voor huizen gaat betalen zakt de prijs ook. :P
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 september 2021 @ 14:48:21 #116
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201339439
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 14:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Het voelde ook als een heel amsterdams protetst trouwens, wellicht is dit hoe de media het brengt of hoe het voor mij op twitter overkomt. Maar van mij mag het allemaal wel wat breder gedragen worden, en mag er wel goed gekeken worden naar hoe je het structureel moet aanpakken. Het zou me niets verbazen als ze straks een specifieke groep gaan subsidiėren en dat daarmee een andere groep weer in de problemen raakt.
Protest in Amsterdam trekt vooral Amsterammers aan, schokkend :o
Dit is natuurlijk niet bepaald de doelgroep die genoeg geld over heeft om stad en land af te reizen voor een protest. Neemt niet weg dat er zat tussen zaten die dat wel gedaan hebben.

Ik heb in het nieuws gewoon een verhaal gehoord van een 28-jarige die nog in een studentenhuis moet wonen terwijl ze al jaren niet meer studeert. Simpelweg omdat ze geen kant op kan. Dus ik kan nou niet zeggen dat de media een verkeerd beeld schetst.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:48:52 #117
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339447
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:43 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit is ook gewoon de kern van het probleem. Lekker zitten cherrypicken om maar de kop in het zand te kunnen steken. Het ligt alleen aan de jongeren en hun onredelijke eisen, blablabla. Ik word er echt niet goed van.
Wie zegt hier in dit topic dat het aan jongeren ligt :? Ik zeg alleen dat er ook een raar wereldbeeld heerst. Niet dat de schuld van de huizencrises daar ligt. Volgensmij is het vrij duidelijk waar de schuld van deze crises ligt, er is teveel geld (en mogelijkheid tot krijgen van veel geld van de bank) waardoor de prijs opgedreven wordt en de mensen met minder geld in de problemen raken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:50:30 #118
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339458
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:48 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Protest in Amsterdam trekt vooral Amsterammers aan, schokkend :o
Dit is natuurlijk niet bepaald de doelgroep die genoeg geld over heeft om stad en land af te reizen voor een protest. Neemt niet weg dat er zat tussen zaten die dat wel gedaan hebben.

Ik heb in het nieuws gewoon een verhaal gehoord van een 28-jarige die nog in een studentenhuis moet wonen terwijl ze al jaren niet meer studeert. Simpelweg omdat ze geen kant op kan. Dus ik kan nou niet zeggen dat de media een verkeerd beeld schetst.
Ik ben een 40 jarige wetenschapper en zie ook geen mogelijkheid tot wonen/kopen waar ik wil, ik snap het probleem.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 september 2021 @ 14:50:47 #119
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201339460
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 14:48 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Wie zegt hier in dit topic dat het aan jongeren ligt :? Ik zeg alleen dat er ook een raar wereldbeeld heerst. Niet dat de schuld van de huizencrises daar ligt. Volgensmij is het vrij duidelijk waar de schuld van deze crises ligt, er is teveel geld (en mogelijkheid tot krijgen van veel geld van de bank) waardoor de prijs opgedreven wordt en de mensen met minder geld in de problemen raken.
Ik heb het niet specifiek over wat jij zegt, maar de algehele tendens van oudere generaties om het probleem te nuanceren.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:55:16 #120
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339501
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:50 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik heb het niet specifiek over wat jij zegt, maar de algehele tendens van oudere generaties om het probleem te nuanceren.
Ja opzich een goede eigenschap tenopzichte van algehele tendens van jongeren om problemen iets groter te maken dan ze wellicht zijn. Ook volledig te begrijpen omdat ze voor het eerst tegen zulk soort problemen aanlopen. Maar je wedijvert wel met iets wat ze voor ogen hebben en ze mogen er best op gewezen worden hoe reeėel dat beeld is. Daarmee zeg ik niet dat het geen probleem is, maar daarmee geeft je wel de grote van het probleem aan.

Datzelfde heb je tijdens corona ook gezien over online lesgeven, er werd geklaagd over dat het rommelig was en niet zo goed als de reallife verie, zonder dat ze ooit in de klas les gehad hebben. (wat net zo rommelig is) er werd dus vergeleken met een ideale situatie die nooit bestaan heeft. En daar ruikt dit ook een beetje naar ze vergelijken met een situatie die ze denken dat er geweest is, maar er niet geweest is. "Vroegah was alles beter en nu is alles kut". Terwijl ik denk vroeger was alles kut en nu is alles kut.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 14:59:38 #121
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_201339553
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 14:50 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik ben een 40 jarige wetenschapper en zie ook geen mogelijkheid tot wonen/kopen waar ik wil, ik snap het probleem.
Same, alleen 10 jaar jonger.
pi_201339902
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 14:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik zeg in elke post dat het een probleem is dat ik achter het protest sta en dat er vooral goed gekeken moet worden hoe dit aan te pakken... maar daar mag je overheen lezen.

Ikzelf zie ook amper de mogelijkheid om een huis te kopen, omdat ik het domweg te duur vind. Maar daarvoor geeft ik vooral de lage rente en de prijs die mensen willen betalen de schuld van. Als men gewoon niet zoveel voor huizen gaat betalen zakt de prijs ook. :P
Nouja als er genoeg woningen waren zouden mensen ook niet te veel betalen ongeacht de lage rente, de lage rente maakt dit alleen mogelijk om te doen; dat mensen een hoge prijs willen betalen voor een woning kan ik ze echt niet kwalijk nemen eigenlijk, dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 15:33:49 #123
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201339987
quote:
16s.gif Op maandag 13 september 2021 15:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nouja als er genoeg woningen waren zouden mensen ook niet te veel betalen ongeacht de lage rente, de lage rente maakt dit alleen mogelijk om te doen; dat mensen een hoge prijs willen betalen voor een woning kan ik ze echt niet kwalijk nemen eigenlijk, dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
Niet helemaal er gaan nu allemaal mensen verhuizen omdat de rente gunstig is. De prijzen worden daardoor ook opgedreven omdat men simpelweg met dezelfde maandlasten een hoger bedrag kan lenen en ze hun oude huis voor meer kwijt kunnen ook al moeten ze het nieuwe huis ook duurder kopen dat kan omdat de rente zo laag is.

Ik heb het idee (maar wellicht ongefundeerd) dat heel veel mensen op zoek zijn naar een ideaal punt in de markt om er zo gunstig mogelijk uit te komen en dat daarom de markt overspannen is omdat het nou eenmaal een heel gunstig moment is. De rente hoeft maar een jaartje omhoog te gaan en er komen weer hele andere problemen naar boven borrelen. Mensen wiens huis onderwater staat, mensen die niet voldoende hypotheek kunnen krijgen leegstand. Als dit alleen maar wanbeleid was van de nederlandse overheid hadden andere landen niet precies dezelfde problemen, nu wel dit vraagstuk speelt bijvoorbeeld ook in duitsland.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201339998
quote:
16s.gif Op maandag 13 september 2021 15:27 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nouja als er genoeg woningen waren zouden mensen ook niet te veel betalen ongeacht de lage rente, de lage rente maakt dit alleen mogelijk om te doen; dat mensen een hoge prijs willen betalen voor een woning kan ik ze echt niet kwalijk nemen eigenlijk, dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
Ja, als je het kunt betalen, waarom zou je dan niet? Het is niet zo dat als jij weigert de prijs te betalen, dat dan de huizenprijzen dalen. Nee, dan gaat er gewoon een ander mee vandoor en zit jij nog steeds op die zolderkamer, in die studentenflat of in dat veel te krappe huis.

Ik heb gelukkig in januari 2020 mijn huis gekocht, toen was het nog lang niet zo'n gekkenhuis als nu. Maar ja, ik heb inderdaad overboden met enkele duizenden euro's. En ik heb blijkbaar redelijk veel meer betaald dan de huizen 2/3 jaar eerder waard waren. Maar daar kan ik op zich toch niks aan doen?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201340028
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 15:33 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Niet helemaal er gaan nu allemaal mensen verhuizen omdat de rente gunstig is. De prijzen worden daardoor ook opgedreven omdat men simpelweg met dezelfde maandlasten een hoger bedrag kan lenen en ze hun oude huis voor meer kwijt kunnen ook al moeten ze het nieuwe huis ook duurder kopen dat kan omdat de rente zo laag is.

Ik heb het idee (maar wellicht ongefundeerd) dat heel veel mensen op zoek zijn naar een ideaal punt in de markt om er zo gunstig mogelijk uit te komen en dat daarom de markt overspannen is omdat het nou eenmaal een heel gunstig moment is. De rente hoeft maar een jaartje omhoog te gaan en er komen weer hele andere problemen naar boven borrelen. Mensen wiens huis onderwater staat, mensen die niet voldoende hypotheek kunnen krijgen leegstand. Als dit alleen maar wanbeleid was van de nederlandse overheid hadden andere landen niet precies dezelfde problemen, nu wel dit vraagstuk speelt bijvoorbeeld ook in duitsland.
Ook Duitsland heeft last van een sterkere groei aan huishoudens dan verwacht door langer alleen wonen en scheiden. En ook in Duitsland heeft tijdens de financiėle crisis de bouw stil gelegen.

Je hoeft ook helemaal niet te verhuizen om te profiteren van de rente. Je kunt gewoon je hypotheek oversluiten. Soms heb je dan een boeteclausule, maar die is altijd veel en veel goedkoper dan verhuizen, zeker nu je met enorme bedragen moet overbieden (bedragen die je dus niet in je hypotheek mag meefinancieren maar gewoon neer moet leggen).
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 15:38:03 #126
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201340040
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 15:34 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, als je het kunt betalen, waarom zou je dan niet? Het is niet zo dat als jij weigert de prijs te betalen, dat dan de huizenprijzen dalen. Nee, dan gaat er gewoon een ander mee vandoor en zit jij nog steeds op die zolderkamer, in die studentenflat of in dat veel te krappe huis.

Ik heb gelukkig in januari 2020 mijn huis gekocht, toen was het nog lang niet zo'n gekkenhuis als nu. Maar ja, ik heb inderdaad overboden met enkele duizenden euro's. En ik heb blijkbaar redelijk veel meer betaald dan de huizen 2/3 jaar eerder waard waren. Maar daar kan ik op zich toch niks aan doen?
Ja er is dus gewoonweg teveel geld in omloop, men kan allemaal voor veel geld huizen kopen en daarmee de mensen met net iets minder geld uit de markt prijzen. Dat geld zit bij huidige huizenbezitters, beleggers, mensen die dankzij corona veel meer dan anders hebben kunnen sparen, etc etc. Grappig genoeg is het gedeeltelijk een luxeprobleem. Als de huizen knetterduur waren en je kon niet zoveel geld lenen tegen gunstige rente dan komen er vanzelf wel weer huizen die aan de straatstenen niet weg kunnen en zelfs leegstand. Zonder ook maar een huis meer of minder te bouwen.

Het is een lastig veelzijdig probleem wat je niet oplost door aan één knop te draaien. Wat onze regering graag het liefste doet.

Ik ben heel benieuwd naar cijfers wat het gemiddelde woonoppervlak per persoon is bijvoorbeeld. En wat door de jaren heen de huur/koop verhoudingen zijn.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201340118
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 15:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ja er is dus gewoonweg teveel geld in omloop, men kan allemaal voor veel geld huizen kopen en daarmee de mensen met net iets minder geld uit de markt prijzen. Dat geld zit bij huidige huizenbezitters, beleggers, mensen die dankzij corona veel meer dan anders hebben kunnen sparen, etc etc. Grappig genoeg is het gedeeltelijk een luxeprobleem. Als de huizen knetterduur waren en je kon niet zoveel geld lenen tegen gunstige rente dan komen er vanzelf wel weer huizen die aan de straatstenen niet weg kunnen en zelfs leegstand. Zonder ook maar een huis meer of minder te bouwen.

Het is een lastig veelzijdig probleem wat je niet oplost door aan één knop te draaien. Wat onze regering graag het liefste doen.
De rente is al jaren zo extreem laag en toch is de huizenmarkt sinds iets meer dan een jaar pas geėxplodeerd. Het ligt dus niet alleen aan de rente.



Of je nu 1,5% of 2% moet betalen maakt ook niet veel uit, dat is op maandbasis tientjeswerk. Daar zit die enorme stijging echt niet in.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 15:46:55 #128
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201340151
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 15:44 schreef Hanca het volgende:

[..]
De rente is al jaren zo extreem laag en toch is de huizenmarkt sinds iets meer dan een jaar pas geėxplodeerd. Het ligt dus niet alleen aan de rente.

[ afbeelding ]

Of je nu 1,5% of 2% moet betalen maakt ook niet veel uit, dat is op maandbasis tientjeswerk. Daar zit die enorme stijging echt niet in.
Tja volgensmij is een groot gedeelte ook gewoon klassiek luchtbellen blazen, mensen met dollartekens die denken te verdienen aan hun huis en mensen die zich gek laten maken door de markt en mensen die zeggen "wie huurt is een sukker" en "als je niet 10% overbiedt krijg je het nooit" Als je daar in gaat geloven dan is het vanzelf zo.

Als je in utrecht woningen zoekt gaat dat als een lopend vuurtje hoor je wordt een keer of 10 overboden en voor je het weet ga je zelf ook overbieden en dan doe je dus mee aan het probleem. Voordat je het weet gaan mensen ook verwachten dat overbieden de norm is en verkopen ze niet meer aan mensen die dat niet doen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201340177
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 15:38 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Ik ben heel benieuwd naar cijfers wat het gemiddelde woonoppervlak per persoon is bijvoorbeeld. En wat door de jaren heen de huur/koop verhoudingen zijn.
Het percentage jongeren met een eigen huis was in 2018 al fors lager dan in 2012:



En ik denk dat dit nog wel extreem veel verder gedaald is. Broers/zussen/neven/nichten die dus 10 jaar ouder zijn konden wel kopen. Dan snap je dat de huidige generatie dat ook verwacht.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201340199
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 15:46 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
Tja volgensmij is een groot gedeelte ook gewoon klassiek luchtbellen blazen, mensen met dollartekens die denken te verdienen aan hun huis en mensen die zich gek laten maken door de markt en mensen die zeggen "wie huurt is een sukker" en "als je niet 10% overbiedt krijg je het nooit" Als je daar in gaat geloven dan is het vanzelf zo.

Als je in utrecht woningen zoekt gaat dat als een lopend vuurtje hoor je wordt een keer of 10 overboden en voor je het weet ga je zelf ook overbieden en dan doe je dus mee aan het probleem. Voordat je het weet gaan mensen ook verwachten dat overbieden de norm is en verkopen ze niet meer aan mensen die dat niet doen.
Het verschil tussen huren en kopen is ondertussen zo groot geworden dat je toch ook gewoon objectief een sukkel bent als je huurt terwijl je ook kunt kopen?
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 15:57:39 #131
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201340302
quote:
9s.gif Op maandag 13 september 2021 15:50 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Het verschil tussen huren en kopen is ondertussen zo groot geworden dat je toch ook gewoon objectief een sukkel bent als je huurt terwijl je ook kunt kopen?
Dat ligt er een beetje aan hoe je huurt als je een lage huur hebt en wat je normaal zou aflossen spaart (give or take) dan is huren helemaal niet ze heel raar. En met de huidige huizenprijzen is vooral voor alleenstaanden tegenwoordig huren soms de enige mogelijkheid.

Je kirjgt toch een soort van vertekend beeld met in het achterhoofd dat huren geld weggooien is gaan sommige mensen meer betalen voor een huis dan ze eigenlijk kunnen en komen daardoor in grotere problemen. Ook voedt dat het idee dat er geen tijd genoeg is om een huis te kopen aaarg ik gooi alleen maar geld weg en nu is de markt gunstig ik moet dus nu een huis kopen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201340317
Ik heb dit bericht gevonden:



Het percentage kopers is dus (gelukkig) behoorlijk gestegen.

Dat percentage uit 2012 was begin 2020 nog ongeveer hetzelfde: https://longreads.cbs.nl/(...)ngen-telt-nederland/

De stijging is dus verdwenen. Jammer, want je gunt iedereen een eigen huis.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_201340341
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 15:57 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat ligt er een beetje aan hoe je huurt als je een lage huur hebt en wat je normaal zou aflossen spaart (give or take) dan is huren helemaal niet ze heel raar. En met de huidige huizenprijzen is vooral voor alleenstaanden tegenwoordig huren soms de enige mogelijkheid.

Je kirjgt toch een soort van vertekend beeld met in het achterhoofd dat huren geld weggooien is gaan sommige mensen meer betalen voor een huis dan ze eigenlijk kunnen en komen daardoor in grotere problemen. Ook voedt dat het idee dat er geen tijd genoeg is om een huis te kopen aaarg ik gooi alleen maar geld weg en nu is de markt gunstig ik moet dus nu een huis kopen.
Huren is gewoon objectief geld weggooien als je ook kunt kopen (voor alleenstaanden gaat dat inderdaad niet altijd op, al hebben wij ook gekocht op 1 salaris). Wat je betaalt aan rente is gewoon zeer fors minder dan wat je betaalt aan huur.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 16:05:55 #134
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201340396
quote:
1s.gif Op maandag 13 september 2021 16:01 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat ligt er een beetje aan hoe je huurt als je een lage huur hebt en wat je normaal zou aflossen spaart (give or take) dan is huren helemaal niet ze heel raar. En met de huidige huizenprijzen is vooral voor alleenstaanden tegenwoordig huren soms de enige mogelijkheid.

Je kirjgt toch een soort van vertekend beeld met in het achterhoofd dat huren geld weggooien is gaan sommige mensen meer betalen voor een huis dan ze eigenlijk kunnen en komen daardoor in grotere problemen. Ook voedt dat het idee dat er geen tijd genoeg is om een huis te kopen aaarg ik gooi alleen maar geld weg en nu is de markt gunstig ik moet dus nu een huis kopen.


Huren is gewoon objectief geld weggooien als je ook kunt kopen (voor alleenstaanden gaat dat inderdaad niet altijd op, al hebben wij ook gekocht op 1 salaris). Wat je betaalt aan rente is gewoon zeer fors minder dan wat je betaalt aan huur.
Dit valt of staat met wat je huurt of koopt... en daar zit denk ik een groot probleem. Er zijn namelijk maar heel weinig 1 persoonswoningen of 2 persoonswoningen. Je komt bij koop al heel snel richting de éénsgezinwoning vooral als je een tuin wilt. Er is in nederland best wel een armoede in woonvormen in de huur sector zit veel meer variatie voor alleenstaanden of stellen zonder kinderen, waardoor je vaak veel passender kunt huren dan je kunt kopen.

Het kopen van een woning in een flat waar je toch vaak een flink maandbedrag kwijt bent aan vve voelt ook bijna als een soort tussenvorm je hebt dan wel de woning gekocht maar toch een heel stuk minder het gebouw als bij een rijtjeswoning of een vrijstaand huis...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 16:07:58 #135
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201340412
Maar het is dus vooral de huursector die kapot is, en niet meer conform de huidige markt/rentestand.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator maandag 13 september 2021 @ 17:29:14 #136
54278 crew  Tijger_m
42
pi_201341212
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 14:50 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Ik heb het niet specifiek over wat jij zegt, maar de algehele tendens van oudere generaties om het probleem te nuanceren.
Heh, je kan het ook omdraaien, jongeren zien geen nuance :P ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  Moderator / Redactie Sport maandag 13 september 2021 @ 18:17:26 #137
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201341855
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 16:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar het is dus vooral de huursector die kapot is, en niet meer conform de huidige markt/rentestand.
Koopsector ook hoor :P
Dat geldt even goed voor bestaande huizenbezitters.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_201345945
En de middenklasse blijft ondertussen gewoon lekker VVD stemmen _O-

pi_201346051
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 22:03 schreef Breekfast het volgende:
En de middenklasse blijft ondertussen gewoon lekker VVD stemmen _O-

Ik heb nooit op de VVD gestemd. Maar zijn er eigenlijk wel betere opties…
pi_201346121
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 22:10 schreef 110 het volgende:

[..]
Ik heb nooit op de VVD gestemd. Maar zijn er eigenlijk wel betere opties…
Als je de woningmarkt nog verder wilt verzieken dan is de VVD inderdaad de beste keuze :Y . Dereguleren, huisjesmelkers lokken, het aan de markt overlaten, de rol van woningcorporaties inperken en hun een heffing opleggen...

What could possibly go wrong :Y
pi_201346162
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 22:17 schreef Breekfast het volgende:

[..]
Als je de woningmarkt nog verder wilt verzieken dan is de VVD inderdaad de beste keuze :Y . Dereguleren, huisjesmelkers lokken, het aan de markt overlaten, de rol van woningcorporaties inperken en hun een heffing opleggen...

What could possibly go wrong :Y
Voor pandjesbazen is het geweldig ja. Maar ik bedoelde meer dat mensen waarschijnlijk naar het totaalbeeld kijken en dan toch maar weer VVD stemmen.
pi_201348025
quote:
0s.gif Op zondag 12 september 2021 17:43 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is wel een lastige. Dan koop je dat als stel, maar na 2 jaar ga je scheiden of overlijdt 1 van beide. Of je krijgt een baan aangeboden aan de andere kant van het land of wat mij betreft in een ander land. Mensen vast ketenen aan hun huis door een verkoopverbod lijkt me echt negatieve bijeffecten krijgen.
Dan mag je er van af. Er zijn altijd uitzonderingen.
pi_201348035
quote:
0s.gif Op maandag 13 september 2021 10:57 schreef Momo het volgende:

[..]
Zit je dan op een studio appartement daar? Of heb je echt een mooie deal? 500 euro kale woonlasten is wel zeer nice als je een beetje leuk appartement hebt.
Of hij huurt het al een tijdje. Dat zal ook voor de vrienden gelden. Hij is veertig. Geen starter op de huurmarkt.
pi_201348114
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 10:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Dat geld weggooi argument is eigenlijk ook alleen maar de laaste jaren aan de orde met de extreme lage rente en dat is nou net iets waar de regering niet direct (wellicht via europa wel) iets aan kan doen. Eigenlijk is het idee dat huren ongezond is ook een enorme bijdrage aan het probleem. Maar het is dus de hele huurkant van het geheel dat verrot is of aan het rotten is.
:')

Nee dat is omdat de gemiddelde huur tegenwoordig teringhoog is. Dat jij het lastig vindt om verder dan je eigen huur te kijken, nadat je er al tientallen keren op bent gewezen, verandert daar niets aan.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
pi_201348178
quote:
1s.gif Op zondag 12 september 2021 18:47 schreef Hanca het volgende:
Ik ken trouwens ook mensen die het heerlijk vinden om minstens een half uur en soms een uur reistijd te hebben. Na de drukte van je werk even tijd voor jezelf met muziek of een podcast (of in het ov een boek), voor je het gezinsleven in duikt. Ik zou wel eens een onderzoek willen zien hoeveel mensen er zo over denken, ik vond zelf altijd mijn reistijd (altijd met bus/trein) altijd heerlijk. Echt een onderbreking van de drukte van de dag, een moment dat je niks moet.
Een half uur reistijd op de fiets kan toch ook?
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 09:17:27 #146
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201349205
quote:
13s.gif Op dinsdag 14 september 2021 07:00 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
:')

Nee dat is omdat de gemiddelde huur tegenwoordig teringhoog is. Dat jij het lastig vindt om verder dan je eigen huur te kijken, nadat je er al tientallen keren op bent gewezen, verandert daar niets aan.
quote:
88s.gif Op maandag 13 september 2021 16:07 schreef Bosbeetle het volgende:
Maar het is dus vooral de huursector die kapot is, en niet meer conform de huidige markt/rentestand.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201349485
Er moeten gewoon minder immigranten binnenkomen. Dan blijven er meer huizen over voor de gevestigde bevolking.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2021 09:35:36 ]
  Moderator / Redactie Sport dinsdag 14 september 2021 @ 09:35:27 #148
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_201349486
quote:
13s.gif Op dinsdag 14 september 2021 07:00 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
:')

Nee dat is omdat de gemiddelde huur tegenwoordig teringhoog is. Dat jij het lastig vindt om verder dan je eigen huur te kijken, nadat je er al tientallen keren op bent gewezen, verandert daar niets aan.
Dit soort figuren ga je nooit overtuigen, dat is ook precies de reden waarom er in de politiek niets gedaan wordt. Iedere keer maar de problemen nuanceren of doen alsof dit niet uniek is. Allemaal erg makkelijk roepen natuurlijk als je zelf al helemaal prima gesettled bent.

Inlevingsvermogen 0.0
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  Moderator dinsdag 14 september 2021 @ 09:42:00 #149
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_201349556
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 september 2021 09:35 schreef Nattekat het volgende:

[..]
Dit soort figuren ga je nooit overtuigen, dat is ook precies de reden waarom er in de politiek niets gedaan wordt. Iedere keer maar de problemen nuanceren of doen alsof dit niet uniek is. Allemaal erg makkelijk roepen natuurlijk als je zelf al helemaal prima gesettled bent.

Inlevingsvermogen 0.0
Ik ben al lang overtuigd en sta volledig achter het protest ik denk alleen dat de meer bouwen oplossing niet het antwoord is. Ik denk dat het antwoord op verschillende plaatsen gezocht moet worden zowel bij de politiek als bij de mensen die denken dat huizenbezit een recht is. Want wonen is een grondrecht maar huizenbezit niet persee.

Dus ik nuanceer het probleem in die zin niet ik vind het trouwens net zo onzinnig om dit alleen een probleem voor jongeren te noemen. Ik denk dat het een probleem over de hele linie is. Ik ken ook ouderen (die huren trouwens) die graag kleiner zouden willen wonen, maar voor wie dat onmogelijk is omdat de huur dan te veel omhoog gaat.

Waar ik alleen bang voor ben dat deze wooncrises er in gaat resulteren dat er 30 vinexwijken waar eigenlijk niemand wil wonen uit de grond gestampt gaan worden en dat de prijzen van de huizen daar nog steeds niet te betalen zijn. Verder vind ik dat er wat weinig aandacht is voor de huurkant van het verhaal, en dat het idee "huren is voor sukkels" veel te hard is in de maatschappij waardoor je mensen elkaar bijna gaan dwingen om te kopen terwijl dat lang niet in alle gevallen een goede keuze is. Straks krijg je hele volksstammen die wel een huis kopen maar deze niet goed kunnen onderhouden omdat dat te duur is bijvoorbeeld.

Dit is een complex probleem waar ook maatschappelijke kanten aan zitten die je ook wel mag benoemen namelijk hoe er over wonen en kopen nagedacht wordt in de breedte. Die discussie mag ook gevoerd worden, en is ook nodig naast het simpele "de regering is kut" argument, dat is te makkelijk.

Je moet dus kijken naar de regering, de wooncorporaties, de vastgoedbeleggers, de makelaars (want die hebben ook een groot aandeel in prijsopdrijving), de kopers en verkopers, de huurders en hoe we het in het land geregeld willen hebben.

Iedereen een eigen huis is net zo'n zinnig streven als "geen gezeik iedereen rijk".


Wat mij betreft zou het streven moeten zijn iedereen een redelijke betaalbare kans op wonen.

[ Bericht 9% gewijzigd door Bosbeetle op 14-09-2021 09:52:44 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_201349795
Meer bouwen is wel de oplossing. Wel gedifferentieerd bouwen: niet alleen starterswoningen, maar ook het hogere segment zodat mensen die nu in starterswoningen zitten kunnen doorschuiven. En inderdaad ook juist kleinere woningen en wellicht ook woonvormen waar vraag naar is (hofjes voor ouderen, zodat die misschien minder eenzaam zijn, wordt bijvoorbeeld naar gekeken). En ook zowel koop als vrije huur als sociale huur. In alle sectoren is veel nodig.

Maar is er gewoon een groot tekort aan woningen. We hebben veel minder huizen dan huishoudens. En ik vraag me af of de gedwongen thuiswonende jongere en de gedwongen bij elkaar wonende gescheiden partners dan al wel als losse huishoudens worden gezien.

En het aantal huishoudens gaat de komende 10 jaar fors toenemen, dus moet er gewoon flink gebouwd worden.


En nee, een huis kopen is geen recht. Maar wel de wens van het grootste deel van de mensen. Goed politiek woningbeleid is dat faciliteren wat de mensen willen. En dus zorg je voor koopwoningen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')