Ohja, zoiets heb ik ook een keer gehad met een voetganger!quote:Op dinsdag 28 september 2021 21:59 schreef tong_poh het volgende:
Even een zelfklacht. Vandaag een fietser compleet over het hoofd gezien. Geen idee waar hij vandaan kwam. Gelukkig net gemist. Nog uit mijn open raam sorry gezegd. Maar volgens mij had ie het zelf niet zo door hoe dichtbij het was.
Het blijft toch een beetje een loterij elke keer als je aan het verkeer deelneemt. Daarom stoort mij het ook als mensen iets onverwachts doen.quote:Op woensdag 29 september 2021 09:39 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ohja, zoiets heb ik ook een keer gehad met een voetganger!
Ik stond te wachten om rechtsaf te slaan voor stoplicht, en zowel mijn stoplicht als het stoplicht voor de voetgangers - om over te steken - gingen op groen (sowieso vind ik dat eigenlijk een link systeem, waarbij afslaand en rechtdoorgaand verkeer tegelijk groen krijgen en het afslaande verkeer dus voorrang moet verlenen aan rechtdoorgaand, maar goed).
Maar omdat de voetganger letterlijk naast de paal van het stoplicht stond te wachten en het ook schemerde (was begin avond) had ik hem to-taal niet gezien.
Op het moment dat ik dus de schoudercheck deed zag ik hem niet, en reed ik dus door. Vervolgens zie ik opeens een persoon aan mijn passagierskant uit het niets die letterlijk naar achter moest springen om mijn auto te ontwijken. Vervolgens zag ik hem in mijn binnenspiegel boos zijn middelvinger opsteken .... terecht op zich
Maar als voetganger moet je sowieso nooit er 100% vanuit gaan dat een auto je gezien heeft, al zeker niet als je achter een paal verdekt staat te wachten. Bleef nog steeds wel mijn fout though...
Strontvervelend. Of als mensen lopen te drukken als ik verkeer voor me hebquote:Op zondag 3 oktober 2021 01:59 schreef PzKpfw het volgende:
Mensen die altijd lopen te drukken ook al rij je gewoon de maximum toegestane snelheid + een beetje.
Als ze echt goed drukken merken ze dat niet.quote:Op zondag 3 oktober 2021 07:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Strontvervelend. Of als mensen lopen te drukken als ik verkeer voor me heb
Ik kan er niet doorheen hè!
Maargoed, ruitenvloeistof aan en gaan
Snelheid minderen is dan effectieverquote:Op zondag 3 oktober 2021 07:36 schreef Sunshine1982 het volgende:
[..]
Strontvervelend. Of als mensen lopen te drukken als ik verkeer voor me heb
Ik kan er niet doorheen hè!
Maargoed, ruitenvloeistof aan en gaan
“The full ‘Audi’”quote:Op zondag 3 oktober 2021 07:44 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Als ze echt goed drukken merken ze dat niet.
Ik ga altijd iets naar links/rechts zodat ze het achter me echt wel kunnen zien.quote:Op zondag 3 oktober 2021 07:44 schreef Ambrosius het volgende:
[..]
Als ze echt goed drukken merken ze dat niet.
Wie zegt dat hij daar vanuit ging? Wie weet zag hij wel dat jij hem over het hoofd had gezien, maar deed hij weer alsof hij dat niet zag om je te laten schrikken en daarmee de volgende keer beter op te laten letten.quote:Op woensdag 29 september 2021 09:39 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
Ohja, zoiets heb ik ook een keer gehad met een voetganger!
Ik stond te wachten om rechtsaf te slaan voor stoplicht, en zowel mijn stoplicht als het stoplicht voor de voetgangers - om over te steken - gingen op groen (sowieso vind ik dat eigenlijk een link systeem, waarbij afslaand en rechtdoorgaand verkeer tegelijk groen krijgen en het afslaande verkeer dus voorrang moet verlenen aan rechtdoorgaand, maar goed).
Maar omdat de voetganger letterlijk naast de paal van het stoplicht stond te wachten en het ook schemerde (was begin avond) had ik hem to-taal niet gezien.
Op het moment dat ik dus de schoudercheck deed zag ik hem niet, en reed ik dus door. Vervolgens zie ik opeens een persoon aan mijn passagierskant uit het niets die letterlijk naar achter moest springen om mijn auto te ontwijken. Vervolgens zag ik hem in mijn binnenspiegel boos zijn middelvinger opsteken .... terecht op zich
Maar als voetganger moet je sowieso nooit er 100% vanuit gaan dat een auto je gezien heeft, al zeker niet als je achter een paal verdekt staat te wachten. Bleef nog steeds wel mijn fout though...
Idd ja.quote:Op dinsdag 28 september 2021 08:27 schreef DW457 het volgende:
[..]
Deze zie ik zo vaak. Probleem is ook dat bij het aanzetten van de dagrijverlichting het dashboard licht geeft. Dat is gewoon ronduit dom van fabrikanten. Geen normale verlichting aan, zou een donker dashboard moeten betekenen. Dan los je al een deel van het probleem op.
Dat doe ik best vaak, tot ergernis van m'n vriendin Als fietser van rechts hier in de woonwijk ook, omdat heel veel auto's niet eens de moeite nemen om een zijstraat in te kijken.quote:Op zondag 3 oktober 2021 08:04 schreef Stepperoller het volgende:
Toen ik een keer ging oversteken bij een zebrapad en er een debiel keihard aangereden kwam deed ik ook alsof ik blind ging oversteken (maar in werkelijkheid was het tegendeel waar, want het is het niet waard om aangereden te worden ook al heb ik gelijk)
Ok. Ja wie weet was het inderdaad een secret master plan van de voetganger om mij als asociale met piepende banden scheurende, niets ontziende automobilist een stevig lesje te leren.quote:Op zondag 3 oktober 2021 08:04 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Wie zegt dat hij daar vanuit ging? Wie weet zag hij wel dat jij hem over het hoofd had gezien, maar deed hij weer alsof hij dat niet zag om je te laten schrikken en daarmee de volgende keer beter op te laten letten.
Toen ik een keer ging oversteken bij een zebrapad en er een debiel keihard aangereden kwam deed ik ook alsof ik blind ging oversteken (maar in werkelijkheid was het tegendeel waar, want het is het niet waard om aangereden te worden ook al heb ik gelijk) waardoor hij alsnog vol in de ankers ging Hij deed ook nog zijn raampje open voor een boze schreeuwpartij over dat ik uit moest kijken.
En nee ik stond niet achter een paal of anderzijds lastig zichtbaar, was gewoon een aso die dacht voor langs te kunnen glippen door intimiderend genoeg aan te komen rijden.
Meestal schuif een naar links, om dan alweer terug naar rechts te gaan zodra ik enigszins voorbij de voorruit ben van de invoegen.quote:Op zondag 3 oktober 2021 11:39 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb me op laten fokken. Ik weet, niet handig, maar deze keer liet ik mij leiden door m'n emotie.
A17/A58, knooppunt De Stok. Ik kwam van Moerdijk, meneer in een Volvo met grote caravan kwam van Breda en moest invoegen. Probleem was dat hij dat persé wilde doen waar ik op dat moment reed. En ik ging dit keer nergens heen, wat resulteerde in getoeter en wilde gebaren van Volvobestuurder, die uiteindelijk achter mij invoegde.
Sterf maar af, met je lange combi. Je hebt een halve kilometer lang de gelegenheid gehad om in te voegen, zeeën van ruimte achter mij, en als je dan echt door wilt rijden en pas op het aller-allerlaatste moment 'm ertussen wilt drukken mag je het van mij uitzoeken.
Heel goed, is net als fooi geven aan bezorgers, je houdt het alleen maar in stand zo. Ruimte maken voor invoegers net zo.quote:Op zondag 3 oktober 2021 11:39 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb me op laten fokken. Ik weet, niet handig, maar deze keer liet ik mij leiden door m'n emotie.
A17/A58, knooppunt De Stok. Ik kwam van Moerdijk, meneer in een Volvo met grote caravan kwam van Breda en moest invoegen. Probleem was dat hij dat persé wilde doen waar ik op dat moment reed. En ik ging dit keer nergens heen, wat resulteerde in getoeter en wilde gebaren van Volvobestuurder, die uiteindelijk achter mij invoegde.
Sterf maar af, met je lange combi. Je hebt een halve kilometer lang de gelegenheid gehad om in te voegen, zeeën van ruimte achter mij, en als je dan echt door wilt rijden en pas op het aller-allerlaatste moment 'm ertussen wilt drukken mag je het van mij uitzoeken.
Ja, ik vind dat gedrag heel vreemd, per se voor iemand willen invoegen, terwijl er achter meer dan genoeg ruimte is. Helemaal mooi dat die mensen uit hun panty schieten.quote:Op zondag 3 oktober 2021 11:39 schreef Ridocar het volgende:
Ik heb me op laten fokken. Ik weet, niet handig, maar deze keer liet ik mij leiden door m'n emotie.
A17/A58, knooppunt De Stok. Ik kwam van Moerdijk, meneer in een Volvo met grote caravan kwam van Breda en moest invoegen. Probleem was dat hij dat persé wilde doen waar ik op dat moment reed. En ik ging dit keer nergens heen, wat resulteerde in getoeter en wilde gebaren van Volvobestuurder, die uiteindelijk achter mij invoegde.
Sterf maar af, met je lange combi. Je hebt een halve kilometer lang de gelegenheid gehad om in te voegen, zeeën van ruimte achter mij, en als je dan echt door wilt rijden en pas op het aller-allerlaatste moment 'm ertussen wilt drukken mag je het van mij uitzoeken.
Distronic/adaptive cruise doet dat..quote:Op maandag 4 oktober 2021 19:21 schreef Tyr80 het volgende:
Mensen die niet gewoon goed aansluiten en een autolengte open laten, bij de Mac, bij het verkeerslicht.
Het is verboden om een kruispunt op te rijden als je hem niet direct kan verlaten.quote:Op maandag 4 oktober 2021 20:45 schreef Tyr80 het volgende:
Onder het rijden prima, maar als je anderen een cyclus vertraging aansmeert bij de verkeerslichten omdat je een strook blokkeert ben je gewoon zwakzinnig.
En trouwens, veelal antieke koekblikken, die dat soort shit niet hebben.
Bij een lange vrachtwagen op een korte invoegstrook doe ik dat ook nog wel, of als ik hard aan het rijden ben, maar bij een 100 weg echt niet. En het is ook irritant als mensen dat wel doen. De mensen die invoegen moeten ruimte zoeken, het is niet aan de mensen op de weg om ruimte te maken.quote:Op zondag 3 oktober 2021 11:57 schreef Fer het volgende:
[..]
Meestal schuif een naar links, om dan alweer terug naar rechts te gaan zodra ik enigszins voorbij de voorruit ben van de invoegen.
De invoegers zoeken ook wel ruimte maar vaak dan vóór die ander die ze net niet meer kunnen inhalen.quote:Op maandag 4 oktober 2021 21:32 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Bij een lange vrachtwagen op een korte invoegstrook doe ik dat ook nog wel, of als ik hard aan het rijden ben, maar bij een 100 weg echt niet. En het is ook irritant als mensen dat wel doen. De mensen die invoegen moeten ruimte zoeken, het is niet aan de mensen op de weg om ruimte te maken.
Nee hoor. Genoeg mensen die naast je komen rijden en dan gaan gebaren dat je opzij moet. Boos worden als het einde van de invoegstrook nadert.quote:Op maandag 4 oktober 2021 22:30 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
De invoegers zoeken ook wel ruimte maar vaak dan vóór die ander die ze net niet meer kunnen inhalen.
Hier krijgen ze het weleens voor elkaar om aan het einde van de (korte) invoegstrook stil te komen staan en hem er vervolgens helemaal niet meer tussen te krijgenquote:Op maandag 4 oktober 2021 22:33 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee hoor. Genoeg mensen die naast je komen rijden en dan gaan gebaren dat je opzij moet. Boos worden als het einde van de invoegstrook nadert.
En dat terwijl er 100m voor en 100m achter me vrij is
Allemaal dankzij mensen die plaats maken. Gewoon niet doen tenzij echt noodzakelijk.
Van de meest linker baan, hup zo voor een vrachtwagen langs om uit te voegen. Hoe vaak ik dat wel niet zie…quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 07:48 schreef vipergts het volgende:
Is het haaks van rijstrook wisselen weer iets nieuws. Ik zit niet vaak op de snelweg maar afgelopen zaterdag viel het me echt dat er veel mensen zo van rijstrook wisselen ipv in een vloeiende beweging.
Mensen denken onsterfelijk te zijn in de auto.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 07:48 schreef vipergts het volgende:
Is het haaks van rijstrook wisselen weer iets nieuws. Ik zit niet vaak op de snelweg maar afgelopen zaterdag viel het me echt dat er veel mensen zo van rijstrook wisselen ipv in een vloeiende beweging.
Nederlanders idem.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 12:59 schreef Hojdhopper het volgende:
Ik zou het volgende hier iedere week wel kunnen posten:
Duitsers die bij 3 rijstroken op de middelste strook blijven rijden (met 120/130). Voornamelijk de wat oudere bestuurders.
Ookal kent Duitsland net als Nederland een "Rechtsfahrgebot", velen blijven stoicijns in het midden rijden. Houdt een hoop verkeer op.
Ja oké, maar daar is de snelheid begrensd op 100. Dus iedereen rijdt min of meer dezelfde snelheid (of niet? heb daar maar 10 keer of zo gereden).quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 13:08 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nederlanders idem.
Op de 5 baans A2 kun je beter op de eerste 2 stroken rijden, de andere 3 zijn veel drukker.
Ja, maar ook in NL moet je gewoon rechts houden. En dat is echt niet moeilijk.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 13:11 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja oké, maar daar is de snelheid begrensd op 100. Dus iedereen rijdt min of meer dezelfde snelheid (of niet? heb daar maar 10 keer of zo gereden).
Ahja ik dacht dat het om NL ging. Duitsers kunnen er ook wat van de laatste jaren. Komen ook gewoon naar links als je met 200+ aan komt.quote:In DE is het vrij gevaarlijk als rechts 100-120 rijdt, links de mensen met 160+ langs komen knallen en jij met 130-150 in het midden rijdt en die 120er voor je moet inhalen terwijl rechts helemaal vrij is.
Ging idd om Duitsland, had ik erbij moeten zetten.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 14:19 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ja, maar ook in NL moet je gewoon rechts houden. En dat is echt niet moeilijk.
Maarja, als je dan elke keer naar links gaat voor invoegers, ben je nogal aan het slingeren.
[..]
Ahja ik dacht dat het om NL ging. Duitsers kunnen er ook wat van de laatste jaren. Komen ook gewoon naar links als je met 200+ aan komt.
In NL komt het net zo goed voor. Zeker bij spitsstroken, die zijn echt super eng.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 15:25 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ging idd om Duitsland, had ik erbij moeten zetten.
Maar goed, misschien had ik ook gewoon "linksplakkers/middenplakkers in het algemeen" moeten schrijven. :p
Tussen 2 vrachtwagens door kan ook. Staat wel een filmpje op Youtube hoe je dat vooral niet moet doen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2021 07:53 schreef arvensis het volgende:
[..]
Van de meest linker baan, hup zo voor een vrachtwagen langs om uit te voegen. Hoe vaak ik dat wel niet zie…
Het valt me eigenlijk op, best vaak zijn dat electrische auto's. Alsof ze de batterij willen sparenquote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:22 schreef dick_laurent het volgende:
Vandaag terug naar huis gereden van paar daagjes uitstapje noord Frankrijk. Letterlijk de he-le rit lang in de stromende regen met giganisch slecht zicht.
En dan nog zie je dat bijna de helft vd automobilisten gewoon zonder enige vorm van verlichting rijdt, want hey... het is overdag toch?
Of Opels dat valt mij op.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:53 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Het valt me eigenlijk op, best vaak zijn dat electrische auto's. Alsof ze de batterij willen sparen
Zondag 3 uur in de regen in de auto gezeten en de meesten zonder licht waren juist oudere auto's want geen verlichting die automatisch aan gaat. En heel veel met alleen dagverlichting en daardoor geen achterlichten.quote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:53 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Het valt me eigenlijk op, best vaak zijn dat electrische auto's. Alsof ze de batterij willen sparen
Doe gewoon je verlichting aan, ook als je automatische verlichting hebt, dat is pas echt schijtirritant, rijden ze onder een tunnel zie je ineens een paar achterlichten aan gaan.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 08:18 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Zondag 3 uur in de regen in de auto gezeten en de meesten zonder licht waren juist oudere auto's want geen verlichting die automatisch aan gaat. En heel veel met alleen dagverlichting en daardoor geen achterlichten.
Ik zou toch zeggen dat die meestal wel LED DRL hebben?quote:Op woensdag 6 oktober 2021 22:53 schreef derLudolf het volgende:
[..]
Het valt me eigenlijk op, best vaak zijn dat electrische auto's. Alsof ze de batterij willen sparen
Nu schrik ik er niet meer van, omdat ik ook weet wat het is. Maar de eerste keren schrik je toch een beetje van die rode lampen voor je.quote:Op donderdag 7 oktober 2021 08:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Doe gewoon je verlichting aan, ook als je automatische verlichting hebt, dat is pas echt schijtirritant, rijden ze onder een tunnel zie je ineens een paar achterlichten aan gaan.
En het lijkt ook allemaal veel erger geworden, sinds de invoering van de 100km/h. Want nu is inhalen met 100m per uur verschil ineens niet meer asociaal?quote:Op maandag 27 september 2021 09:24 schreef dick_laurent het volgende:
Nou, weer eens een wat langer ritje snelweg gehad dit weekend en poe poe... ik had wel een paar standaard irritaties jah
Standaard, omdat ik ze eerder heb meegemaakt, maar misschien zijn ze herkenbaar voor jullie.
1e irritatie = Wat is de deal met mensen, die een vrachtwagen op de linkerbaan gaan inhalen met 99 km/h waardoor ze er echt twaalf jaar over doen om in te halen ....
Maar guess what, zodra ze daarna weer naar rechts gaan en je denkt van: "oke, jou haal ik in want ik erger me kapot aan je", dan gaan ze opeens op de rechterbaan 115 ofzo rijden!
Waarom de f#ck deed je dat nét niet ff toen je die vrachtwagen aan het inhalen was jij intense droeftoeter?!?! (denk ik dan)
2e irritatie = Waarom moeten mensen zich letterlijk "proppen" in een gaatje tussen mij en mijn voorligger. Ik houd niet voor niets wat afstand.
Dit is gewoon standaard relaxt en veilig rijgedrag, ik ga niet op 2m van iemands bumper rijden met een reden...
Maakte het weer tot twee keer toe mee dat iemand dus echt vlak voor mij naar rechts ging en daar bleef pruttelen op cruise control, waardoor ik dus op die 2m van zijn bumper kwam te rijden.
Ik WIL niet op 2m van jouw bumper rijden, maar daar dwing je mij nu toe. Dus nu moet ik ofwel vaart gaan minderen om weer afstand te creëren, of ik moet je gaan inhalen. Argh.
Zo, dat waren ze weer. Geen schokkende dingen, maar wel vaker terugkomende irritaties (bij mij dan )
Nu je het zegt, zie het iedere dag wel een keer ja, en ik zit maar 2x een kwartier in de auto op een werkdag.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 22:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
Als Belg zeg ik: jullie rijden wel graag door rood. In België zie ik dat nooit en laatst naar rotterdam gereden en heb er minstens 3 gezien.
Terwijl ik het in België niet meer kan herinneren.
Ik rij ook wel eens net door rood, als ik zeker weet dat er geen flitspaal staat . Geen zin om nog eens 5 minuten te moeten wachten voor het stoplicht.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 22:10 schreef capuchon_jongen het volgende:
Als Belg zeg ik: jullie rijden wel graag door rood. In België zie ik dat nooit en laatst naar rotterdam gereden en heb er minstens 3 gezien.
Terwijl ik het in België niet meer kan herinneren.
Hier niet. Vroeger wel een paar keer iemand die met een mooie witte leasebus begon, maar na een paar maanden al snel onder de deuken zat, waarna ze er meestal snel stopten en een nieuwe held met nieuwe bus het weer ging proberen.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 23:47 schreef Ridocar het volgende:
Algemeen generaliserend dingetje dat mij opvalt:
Petje, begin 20, verlengde en verhoogde witte Sprinter van twee of drie generaties terug, deuken rondom, digitaal gas- en rempedaal en een postnlsticker.
Ik denk dat iedereen wel een beeld heeft.
Ding is alleen: als jij rood hebt, dan heeft n ander groen. Als je dan net een snelle motor ofzo treft, dan gaat dat nog wel eens fout.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 23:54 schreef samuel25 het volgende:
[..]
Ik rij ook wel eens net door rood, als ik zeker weet dat er geen flitspaal staat . Geen zin om nog eens 5 minuten te moeten wachten voor het stoplicht.
Waardoor anderen denken dat er geremd wordt, en dus ook automatisch richting de rem gaan.......quote:Op donderdag 7 oktober 2021 08:23 schreef Leandra het volgende:
[..]
Doe gewoon je verlichting aan, ook als je automatische verlichting hebt, dat is pas echt schijtirritant, rijden ze onder een tunnel zie je ineens een paar achterlichten aan gaan.
In Nederland liggen toch inmiddels overal wel sensoren onder de weg? Sinds ik niet meer in Nederland woon is het altijd een verademing als ik in NL voor een stoplicht sta. Dat is tenminste dynamisch.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 23:54 schreef samuel25 het volgende:
[..]
Ik rij ook wel eens net door rood, als ik zeker weet dat er geen flitspaal staat . Geen zin om nog eens 5 minuten te moeten wachten voor het stoplicht.
Die lussen zijn vaker met een bepaalde prioriteit geprogrammeerd en ook liggen ze op verschillende afstanden van het verkeerslicht. Dit om gevaarlijke opstoppingen te vermijden, zoals op een afrit van een snelweg. Maar als je pech hebt, zit je in het voorsorteervak dat minder prioriteit heeft en mag je langer wachten.quote:Op woensdag 13 oktober 2021 09:53 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
In Nederland liggen toch inmiddels overal wel sensoren onder de weg? Sinds ik niet meer in Nederland woon is het altijd een verademing als ik in NL voor een stoplicht sta. Dat is tenminste dynamisch.
Hier in DE sta je werkelijk waar soms letterlijk 3 of 4 minuten te wachten voor een stoplicht, midden in de nacht als er geen verkeer is.
Voor fietsers deels nog erger, er zijn een paar stoplichten hier in de buurt die gewoon 3 "groene autostoplicht loops" laten gaan voordat het voor fietsers groen wordt.
Het viel me gewoon op.quote:Op dinsdag 12 oktober 2021 22:12 schreef Tyr80 het volgende:
[..]
Nu je het zegt, zie het iedere dag wel een keer ja, en ik zit maar 2x een kwartier in de auto op een werkdag.
Maja, zo kom ik ook nooit in België.
Dat kon je nog wel eens tegenvallen.quote:Op woensdag 20 oktober 2021 10:45 schreef Irritatie100 het volgende:
...
Lichten worden toch uitgeschakeld als ik de auto afsluit, dus ik snap echt niet waarom niet iedereen daarvoor kiest maar blijkbaar liever de automatische functie gebruikt. En ik heb een Kia Picanto, dus niks fancy, dus ik vermoed dat minstens 85% van het Nederlandse wagenpark gewoon de schakelaar permanent op dimlicht kan laten staan.
Same here. Mijn auto zet wel de dimlichten uit maar stadslicht blijft gewoon aan. Mijn ervaring is dat de meeste auto's dat zo doen.quote:Op donderdag 21 oktober 2021 13:31 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Dat kon je nog wel eens tegenvallen.
Ik heb tot nu toe nog nooit een auto gehad waar ik de knop op dimlicht kon laten staan als ik de auto afsloot. Wel altijd een alarm als ik de deur open doe en m’n lichten staan nog aan.
Alleen piepen, maar niet dimlicht uitdoen: Hyundai i10 deed dat, Mitsubishi Spacestar deed dat, mijn huidige 2018 Mitsubishi Outlander doet dat ook.
Nou ja, mijn auto komt ook uit 2002 hoor, dus misschien ben ik niet de juiste persoon om het aan te vragenquote:Op donderdag 21 oktober 2021 15:26 schreef Irritatie100 het volgende:
Hmmm, dat mijn vorige auto die uit 2002 stamde dat nog niet deed vond ik logisch, maar ik dacht dat het tegenwoordig wel vrij normaal was Misvatting van mijn kant dan!
Ik heb ook een auto uit de VAG familie en ik heb de software en kabel om instellingen in de auto aan te passen. Het eerste wat ik gedaan heb is de achterlichten mee te laten branden met de dagrijverlichting.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 14:01 schreef Fer het volgende:
Best wel veel auto’s die gewoon uit gaan, als je de auto uitzet. Maar nog beter, de sensor van een VAG mobiel werkt perfect. Kan hem nooit op een fout bestrappen. Ook bij bewolking, regen of onder bomen gaan de lampen aan.
Omdat achterlichten weinig toevoegen, zolang het buiten licht is.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 19:04 schreef boertie het volgende:
[..]
Ik heb ook een auto uit de VAG familie en ik heb de software en kabel om instellingen in de auto aan te passen. Het eerste wat ik gedaan heb is de achterlichten mee te laten branden met de dagrijverlichting.
Is snap niet waarom ze dat niet af fabriek doen.
Onzin.quote:Op vrijdag 22 oktober 2021 19:40 schreef Fer het volgende:
[..]
Omdat achterlichten weinig toevoegen, zolang het buiten licht is.
Hoe vaak rem je voor een auto die van je weg rijdt? DRL is nuttig, omdat je een auto kan zien aankomen, die op je af komt rijden.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 18:23 schreef vannelle het volgende:
[..]
Onzin.
Ook bij daglicht kan bijvoorbeeld een laagstaande zon op een nat wegdek je zicht behoorlijk belemmeren.
Als de spray van een nat wegdek dat al niet doet.......
En dat is maar 1 voorbeeld.
Nu wil je mij ws. willen vragen om meer voorbeelden maar die kun je ongetwijfeld zelf ook wel bedenken als je bewust bent van hoe mensen verantwoord aan het verkeer deel kunnen nemen.
En buiten dat, wat voegt de DRL dan precies toe als het buiten licht is?
Onzin, voegen niets behalve dat het zinloos stroom verbruikt. Kunnen wel lekker al onze lichte aan gaan laten maar als je iemand overdag niet ziet zonder licht ben je gewoon blind. Tenzij het echt omstandigheden zijn zoals mist, donkere wolken + regen etc. Er staat niet voor niets na tunnels vergeet je verlichting niet uit te zetten... zelfs de overheid is het niet met je eens.quote:Op zaterdag 23 oktober 2021 18:23 schreef vannelle het volgende:
[..]
Onzin.
Ook bij daglicht kan bijvoorbeeld een laagstaande zon op een nat wegdek je zicht behoorlijk belemmeren.
Als de spray van een nat wegdek dat al niet doet.......
En dat is maar 1 voorbeeld.
Nu wil je mij ws. willen vragen om meer voorbeelden maar die kun je ongetwijfeld zelf ook wel bedenken als je bewust bent van hoe mensen verantwoord aan het verkeer deel kunnen nemen.
En buiten dat, wat voegt de DRL dan precies toe als het buiten licht is?
Hoe feller het licht hoe donkerder de schaduw. Oftewel, het kan prima licht zijn maar auto's zonder licht kunnen onzichtbaar zijn, ook voor de niet-blinde medemens. Het is nu eenmaal een feit dat een object dat licht moet reflecteren minder zichtbaar is dan een object dat licht uitstraalt.quote:Op zondag 24 oktober 2021 10:20 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Onzin, voegen niets behalve dat het zinloos stroom verbruikt. Kunnen wel lekker al onze lichte aan gaan laten maar als je iemand overdag niet ziet zonder licht ben je gewoon blind.
Ik zie die borden nooit bij tunnels?quote:Op zondag 24 oktober 2021 10:20 schreef YoshiBignose het volgende:
Er staat niet voor niets na tunnels vergeet je verlichting niet uit te zetten
Ik doe netjes licht aan bij tunnel en als ik eruit ben weer uit hoor. Domme mensen heb je sowieso, wat heb ik daar mee te maken. Als je in het donker je lichten niet aan zet waarom zouden ze dat overdag dan wel doen En ik heb zo vaak dat ik in het donker auto's zie zonder verlichting en die zie je zelfs niet zomaar over het hoofd. Je hebt namelijk zelf ook twee koplampen... en twee ogen. Nee het is gewoon onzin om licht aan te doen terwijl er genoeg daglicht is. Beetje dezelfde redenering als zeggen doe maar gewoon altijd een helm op want je kan altijd op je hoofd vallen.quote:Op zondag 24 oktober 2021 11:22 schreef daNpy het volgende:
[..]
Hoe feller het licht hoe donkerder de schaduw. Oftewel, het kan prima licht zijn maar auto's zonder licht kunnen onzichtbaar zijn, ook voor de niet-blinde medemens. Het is nu eenmaal een feit dat een object dat licht moet reflecteren minder zichtbaar is dan een object dat licht uitstraalt.
En helaas zijn mensen tegenwoordig te dom om te herkennen wanneer ze hun licht aan en uit moeten zetten. Of zet jij je licht wél aan voor en uit ná een tunnel? Doe je hetzelfde bij een bomenrij? Wat als je weggaat in de schemering en het is nog licht genoeg?
Mensen die met de zon in de rug rijden hebben hier ook minder last van als tegemoetkomend verkeer. Als ze al zo clever zijn dat ze tijdens het rijden hun licht aan gaan zetten, hebben ze het niet in de gaten want zelf hebben ze er geen last van (lees: niet door hoe onzichtbaar ze zijn).
Ik heb bij een winkelcentrum gewoond en de hoeveelheid mensen die daar 's avonds in het donker gewoon zonder verlichting weg rijdt is absurd.
Gewoon altijd je licht aan, als je die 0,00000003 liter benzine niet kan missen ga je maar met de fiets.
Denk aan uw lichten staat er volgens mij... heb ze vaak genoeg zien staan maar weet zo even niet waar. Coentunnel heeft ze ook zeker gehad. Het is wel een beetje onduidelijk want denk aan uw lichten klinkt niet als doe je lichten uit, maar ik neem aan dat ze dat ermee bedoelen want het staat altijd aan het eind van de tunnel.quote:Op zondag 24 oktober 2021 11:28 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zie die borden nooit bij tunnels?
Bij de Leidscherijntunnel staan ze ook, die borden.quote:Op zondag 24 oktober 2021 11:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Gebruikelijke blabla
[..]
Denk aan uw lichten staat er volgens mij... heb ze vaak genoeg zien staan maar weet zo even niet waar. Coentunnel heeft ze ook zeker gehad. Het is wel een beetje onduidelijk want denk aan uw lichten klinkt niet als doe je lichten uit, maar ik neem aan dat ze dat ermee bedoelen want het staat altijd aan het eind van de tunnel.
Nee, dat is het niet. Maar jij rijdt waarschijnlijk weinig buitengebied zo te lezen.quote:Op zondag 24 oktober 2021 11:36 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Nee het is gewoon onzin om licht aan te doen terwijl er genoeg daglicht is. Beetje dezelfde redenering als zeggen doe maar gewoon altijd een helm op want je kan altijd op je hoofd vallen.
Ze doen zelfs in de nacht op bepaalde stukken snelweg de lantaarnpalen uit om stroom te besparen en dan wil jij dat iedereen even stroom gaat verspillen overdag door lichten aan te doen terwijl de zon brandt met 100.000 lux. De enige reden dat er meer ongelukken zijn is volgens mij juist door elektronica zoals automatische verlichting (die te laat of soms in het donker niet aan gaan) of auto's die wel dashboard verlichting hebben terwijl het licht niet aan staat. Zoals altijd vervangt de computer het gezonde verstand van de mensen en daardoor krijg je problemen.quote:Op zondag 24 oktober 2021 11:40 schreef daNpy het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet. Maar jij rijdt waarschijnlijk weinig buitengebied zo te lezen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |