Dit lijkt me eerder iets voor de Speld. Toch? Toch... Kan je alsjeblieft zeggen dat dit van de Speld afkomstig is of een andere satire site?quote:
quote:Dassen trekt de deur nog maar ’s dicht: Volt stapt niet in een kabinet
Nieuwkomer Volt zal niet de partij zijn die de formatie uit het slop trekt. Fractievoorzitter Laurens Dassen ziet het niet zitten om met zijn piepjonge partij in een coalitie te stappen en noemt de huidige situatie ‘gênant.’
https://www.volkskrant.nl(...)en-kabinet~bde4844c/
Komt van iemand met haat voor Kaag. Kijk zijn tweets maar.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:08 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Dit lijkt me eerder iets voor de Speld. Toch? Toch... Kan je alsjeblieft zeggen dat dit van de Speld afkomstig is of een andere satire site?
Waarschijnlijk niet, er wordt in Qatar met de Taliban gesproken over het hervatten van evacuaties uit Afghanistan en die zullen waarschijnlijk dit als prijs vragen.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:08 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Dit lijkt me eerder iets voor de Speld. Toch? Toch... Kan je alsjeblieft zeggen dat dit van de Speld afkomstig is of een andere satire site?
Zoals 75% van de Nederlanders dus. Maar dan nog, het is waar of het is niet waar. Kan jij garanderen dat het niet waar is?quote:Op donderdag 2 september 2021 13:09 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Komt van iemand met haat voor Kaag. Kijk zijn tweets maar.
Dat ze niet geschikt is volgens sommigen.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
Vrij logisch als Kaag als minister van ontwikkelingssamenwerking spreekt met partijen die eventueel ontwikkelingshulp krijgen. Wat heeft dit te maken met de formatie?
Hoho dat is ze niet mee hèquote:Op donderdag 2 september 2021 13:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
Vrij logisch als Kaag als minister van ontwikkelingssamenwerking spreekt met partijen die eventueel ontwikkelingshulp krijgen. Wat heeft dit te maken met de formatie?
Kun je eens stoppen met je ongefundeerde haat verspreiden over Kaag? Je verziekt het hele topic hiermee.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:11 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Zoals 75% van de Nederlanders dus. Maar dan nog, het is waar of het is niet waar. Kan jij garanderen dat het niet waar is?
Zou ze geschikter zijn als ze de Nederlandse evacuees daar in Kabul liet stikken?quote:Op donderdag 2 september 2021 13:12 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Dat ze niet geschikt is volgens sommigen.
[ afbeelding ]
Geen idee. Tot mijn schande moet ik zeggen dat het hele Afghanistan me geen reet kan schelen. Ik heb geen zin in die mensen hier. Was eigen risico om mensen uit het westen te helpen.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:13 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Zou ze geschikter zijn als ze de Nederlandse evacuees daar in Kabul liet stikken?
Met mensen zoals jij snap ik dat sommige zich wenden tot aanslagen.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:15 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Geen idee. Tot mijn schande moet ik zeggen dat het hele Afghanistan me geen reet kan schelen. Ik heb geen zin in die mensen hier. Was eigen risico om mensen uit het westen te helpen.
Je kan dus niet garanderen dat het Twitter bericht onwaar is. Dat zegt toch eigenlijk al heel veel, dat zo'n bericht niet resoluut als onwaar weggezet kan worden. Ongefundeerde 'haat'? Kaag is muv de eigen achterban vrij impopulair. Jij maakt er haat van, wat natuurlijk een overdrijving is.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:13 schreef archito het volgende:
[..]
Kun je eens stoppen met je ongefundeerde haat verspreiden over Kaag? Je verziekt het hele topic hiermee.
Dat is een goede vraag. Tijd voor een Kaag topic.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
Wat heeft dit te maken met de formatie?
Jij reageert op een post dat 75% van de Nederlanders een haat voor Kaag heeft. Verwijt mij nu niet dat ik over haten begin. Misschien lijkt het zo dat de meeste Nederlanders een hekel hebben aan Kaag als je jezelf in bepaalde contreien begeeft, maar dat ligt meer aan jouw bubbel. Geholpen door figuren als Wilders, Baudet of kranten als de Telegraaf.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:19 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Je kan dus niet garanderen dat het Twitter bericht onwaar is. Dat zegt toch eigenlijk al heel veel, dat zo'n bericht niet resoluut als onwaar weggezet kan worden. Ongefundeerde 'haat'? Kaag is muv de eigen achterban vrij impopulair. Jij maakt er haat van, wat natuurlijk een overdrijving is.
Ze zal het niet op persoonlijke titel doen, als ze het al doet. Niet eerder algemeen ontwikkelingssamenwerking?quote:Op donderdag 2 september 2021 13:21 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Dat is een goede vraag. Tijd voor een Kaag topic.
Mensen die moe zijn van alle leed op de wereld. Na dit volgt er wel weer iets anders waar we over kunnen gaan huilen. Mijn tranen zijn opgedroogd. Ik ben er even klaar mee.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:18 schreef arie_bc het volgende:
[..]
Met mensen zoals jij snap ik dat sommige zich wenden tot aanslagen.
Als jij iedere twitterscheet die jou goed uitkomt als waar aanneemt is het triest met je gesteld. Wees toch ernstig en kritisch.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:19 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Je kan dus niet garanderen dat het Twitter bericht onwaar is. Dat zegt toch eigenlijk al heel veel, dat zo'n bericht niet resoluut als onwaar weggezet kan worden. Ongefundeerde 'haat'? Kaag is muv de eigen achterban vrij impopulair. Jij maakt er haat van, wat natuurlijk een overdrijving is.
Wat?quote:Op donderdag 2 september 2021 13:19 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Vooralsnog hoop ik dat het een of andere verwrongen vorm van satire is. Ik laat het dus in het midden, totdat ik meer informatie tot mij krijg over dit onderwerp. Ik mag toch hopen dat jij dezelfde grondhouding hebt en niet elke twittersheet die jou onwelvallig is afdoet als apennootjes.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:25 schreef Makrelis het volgende:
[..]
Als jij iedere twitterscheet die jou goed uitkomt als waar aanneemt is het triest met je gesteld. Wees toch ernstig en kritisch.
Lol. Jij begint over haat, een overduidelijke overdrijving. Ik noem 75%, ook een overduidelijke overdrijving. En ja hoor, het ligt altijd aan de ander. Nu schijnbaar weer aan onwelvallige politici en media.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:24 schreef archito het volgende:
[..]
Jij reageert op een post dat 75% van de Nederlanders een haat voor Kaag heeft. Verwijt mij nu niet dat ik over haten begin. Misschien lijkt het zo dat de meeste Nederlanders een hekel hebben aan Kaag als je jezelf in bepaalde contreien begeeft, maar dat ligt meer aan jouw bubbel. Geholpen door figuren als Wilders, Baudet of kranten als de Telegraaf.
Nader te bepalen combinatie, he, dus kan zijn dat ze het met z'n drietjes gaan doen (wat ik erg, erg dom zou vinden als D66 daarmee akkoord zou gaan), of twee van de drie (VVD-D66, VVD-CDA) gaan het kabinet vormen.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:31 schreef Cupfighter het volgende:
VVD, D66 CDA, is dat niet net zoiets wat we hadden maar dan zonder de CU erbij dan. daar schieten we wat mee op zeg, en waarom moet dat CDA erbij, volgens mij zit daar geen hond op te wachten
Voor een meerderheid hoef je ze er inderdaad niet erbij te slepen en voor de stabiliteit al helemaal niet.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:31 schreef Cupfighter het volgende:
VVD, D66 CDA, is dat niet net zoiets wat we hadden maar dan zonder de CU erbij dan. daar schieten we wat mee op zeg, en waarom moet dat CDA erbij, volgens mij zit daar geen hond op te wachten
Ik denk dat het de VVD en CDA samen niet gaat lukken. Ze kunnen niet vertrouwen op een rechtse meerderheid voor steun en ik zie een D66, PvdA, GL etc echt geen rechtse plannen steunen. Wat dat betreft zie ik het meeste kans in een samenwerking van VVD en D66, zonder het CDA.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:32 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Nader te bepalen combinatie, he, dus kan zijn dat ze het met z'n drietjes gaan doen (wat ik erg, erg dom zou vinden als D66 daarmee akkoord zou gaan), of twee van de drie (VVD-D66, VVD-CDA) gaan het kabinet vormen.
Aannemend dat het een van de laatste twee combinaties gaat worden, zal het vooral liggen aan de voorkeur van de VVD welke combinatie het dan wordt.
Zonder CDA liggen de kaarten plotseling heel anders op tafel. Bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 2 september 2021 10:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Als ik de peilingen zie dan vraag ik mij toch echt af waarom er zo'n verlangen zou zijn naar nieuwe verkiezingen want ik zie er geen doorbraak uit komen, VVD wat groter, D66 wat kleiner, CDA op zwaar verlies, PvdA en GL winnen iets. Hooguit is het CDA dan even uitgerangeerd maar of dat soelaas biedt is ook maar de vraag.
Zou ook mijn voorkeur hebben, maar goed, VVD en CDA zaten zo ontzettend vast geplakt aan elkaar deze formatie, dat het mij ook niet zou verbazen als ze daar toch de voorkeur voor hebben. Voor mijn gevoel laat Ruttes politieke instinct hem een beetje in de steek de laatste tijd, dus ik zie hem er ook wel voor aan zo hoogmoedig te zijn om te denken dat het met de CDA-combi toch heel succesvol gaat worden.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:36 schreef archito het volgende:
[..]
Ik denk dat het de VVD en CDA samen niet gaat lukken. Ze kunnen niet vertrouwen op een rechtse meerderheid voor steun en ik zie een D66, PvdA, GL etc echt geen rechtse plannen steunen. Wat dat betreft zie ik het meeste kans in een samenwerking van VVD en D66, zonder het CDA.
Op papier is dat zo. Genoeg overeenkomsten op liberaal gebied. Op het progressief/conservatief deel komen ze er wel uit verwacht ik. Maar Kaag heeft zich daar al tegen uitgesproken. Wellicht draait ze nog bijquote:Op donderdag 2 september 2021 13:36 schreef archito het volgende:
[..]
Ik denk dat het de VVD en CDA samen niet gaat lukken. Ze kunnen niet vertrouwen op een rechtse meerderheid voor steun en ik zie een D66, PvdA, GL etc echt geen rechtse plannen steunen. Wat dat betreft zie ik het meeste kans in een samenwerking van VVD en D66, zonder het CDA.
Als Rutte en Hoekstra er schijt aan kunnen hebben dat GL en de PvdA aan elkaar vast kunnen houden kan Kaag dat natuurlijk net zo goed ook voor de VVD en het CDA doen. Ik kan niet echt een reden bedenken waarom D66 wel allerlei concessies zou moeten doen die Rutte en Hoekstra overduidelijk niet zelf bereid zijn om te maken.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:38 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Zou ook mijn voorkeur hebben, maar goed, VVD en CDA zaten zo ontzettend vast geplakt aan elkaar deze formatie, dat het mij ook niet zou verbazen als ze daar toch de voorkeur voor hebben. Voor mijn gevoel laat Ruttes politieke instinct hem een beetje in de steek de laatste tijd, dus ik zie hem er ook wel voor aan zo hoogmoedig te zijn om te denken dat het met de CDA-combi toch heel succesvol gaat worden.
Oh, zeker, als VVD zo vast wil blijven houden aan het CDA, zou ik als Kaag lekker zeggen "red oe d'r met" en een groot links/progressief oppositieblok creëren, waardoor VVD en CDA telkens uit moeten wijken naar rechts. We weten allemaal dat dat een groot fiasco gaat worden, dus dat geeft dan ook nog wat hoop op een herstel van links voor de volgende verkiezingenquote:Op donderdag 2 september 2021 13:42 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als Rutte en Hoekstra er schijt aan kunnen hebben dat GL en de PvdA aan elkaar vast kunnen houden kan Kaag dat natuurlijk net zo goed ook voor de VVD en het CDA doen. Ik kan niet echt een reden bedenken waarom D66 wel allerlei concessies zou moeten doen die Rutte en Hoekstra overduidelijk niet zelf bereid zijn om te maken.
Als Rutte blijft vasthouden aan het CDA zou ik als ik Kaag was hem heel duidelijk maken dat hij even helemaal niks te willen heeft na de blokkade van PvdA/GL of dat hij het dan maar zelf mag uitzoeken met het CDA.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:42 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als Rutte en Hoekstra er schijt aan kunnen hebben dat GL en de PvdA aan elkaar vast kunnen houden kan Kaag dat natuurlijk net zo goed ook voor de VVD en het CDA doen. Ik kan niet echt een reden bedenken waarom D66 wel allerlei concessies zou moeten doen die Rutte en Hoekstra overduidelijk niet zelf bereid zijn om te maken.
Gewoon laten en je dingetje doen vanuit de constructieve oppositie. Het meeste kun je toch wel naar je trekken omdat zo'n kabinet niet kan rekenen op steun vanuit Forum en de PVV en op de punten waar dat niet zo is kunnen ze toch niet ontzettend veel vernachelen in die korte tijd dat ze missionair zijn.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:46 schreef archito het volgende:
[..]
Als Rutte blijft vasthouden aan het CDA zou ik als ik Kaag was hem heel duidelijk maken dat hij even helemaal niks te willen heeft na de blokkade van PvdA/GL of dat hij het dan maar zelf mag uitzoeken met het CDA.
Daar zit meteen ook wel de spannende bluf, wat als Rutte en Hoekstra het inderdaad samen gaan proberen? Maar dat lijkt me nog steeds erg onwaarschijnlijk, ik zie daar geen werkbare coalitie uitkomen.
En Nederland zal daar tegenover zetten dat de rechten voor vrouwen en meisjes ook in stand blijven. Of dat dat geld wordt uitgekeerd in de vorm van voedsel of medicijnen voor de bevolking. Daar weet jij DarkwingDuck helemaal niks vanaf. Jij DarkwingDuck leest alleen Kaag, Taliban en 200 miljoen en da's schijnbaar al genoeg om lekker boos over te wordenquote:Op donderdag 2 september 2021 13:11 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waarschijnlijk niet, er wordt in Qatar met de Taliban gesproken over het hervatten van evacuaties uit Afghanistan en die zullen waarschijnlijk dit als prijs vragen.
We gaan het zien.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:40 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Op papier is dat zo. Genoeg overeenkomsten op liberaal gebied. Op het progressief/conservatief deel komen ze er wel uit verwacht ik. Maar Kaag heeft zich daar al tegen uitgesproken. Wellicht draait ze nog bij
Rutte heeft altijd de mond vol over 'liberaal zijn' maar als hij dan de kans krijgt om de echte liberaal uit te hangen blijft ie toch klitten aan conservatieve partijen als de CU en het CDA.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:58 schreef BlackLining het volgende:
VVD-D66-CDA zou te belachelijk voor woorden zijn. GL/PvdA wegzetten als instabiel maar dan wel het CDA erbij. Want daar gaat het er pas echt christelijk aan toe allemaal
Ah ja, zodat we lekker doorgaan met campagne voeren tijdens de formatiegesprekken?quote:Op donderdag 2 september 2021 13:58 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
We gaan het zien.
Wat mij betreft komt er zo spoedig mogelijk een nieuwe kieswet. Daarin moet komen te staan dat als 6 maand na de verkiezingen nog geen nieuw kabinet is aangetreden er verkiezingen worden uitgeschreven en dat die binnen 1 maand na uitschrijving moeten plaatsvinden.
Misschien motiveert dat de kleuters in de zandbak wat meer om tot samenwerking te komen.
Liberaal kan zowel conservatief als progressief zijn. De VVD is een conservatieve liberale partij. D66 een progressieve liberale partij.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:59 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Rutte heeft altijd de mond vol over 'liberaal zijn' maar als hij dan de kans krijgt om de echte liberaal uit te hangen blijft ie toch klitten aan conservatieve partijen als de CU en het CDA.
Het CDA is behoorlijk liberaal, economisch gezien. Bovendien moet hij wel, want we hebben hier (godzijdank) een coalitiesysteem.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:59 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Rutte heeft altijd de mond vol over 'liberaal zijn' maar als hij dan de kans krijgt om de echte liberaal uit te hangen blijft ie toch klitten aan conservatieve partijen als de CU en het CDA.
Campagne voeren is iets wat partijen het hele jaar door al doen. Voor verkiezingen echter net wat intensiever.quote:Op donderdag 2 september 2021 14:00 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ah ja, zodat we lekker doorgaan met campagne voeren tijdens de formatiegesprekken?
Dat lijkt me geen goed plan
Dat is niet eens logistiek rond te krijgen in Nederland, verkiezingen binnen een maand organiseren. Bovendien gaat iedereen dan juist dwars liggen want als je dan je zin niet krijgt dan ga je gewoon weer voor nieuwe rondes met de volgende verkiezingen.quote:Op donderdag 2 september 2021 13:58 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
We gaan het zien.
Wat mij betreft komt er zo spoedig mogelijk een nieuwe kieswet. Daarin moet komen te staan dat als 6 maand na de verkiezingen nog geen nieuw kabinet is aangetreden er verkiezingen worden uitgeschreven en dat die binnen 1 maand na uitschrijving moeten plaatsvinden.
Misschien motiveert dat de kleuters in de zandbak wat meer om tot samenwerking te komen.
Maak er dan twee maand van. Ook prima. Logistiek lijkt het mij prima te doen zodra er met stemcomputers gestemd kan worden.quote:Op donderdag 2 september 2021 14:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is niet eens logistiek rond te krijgen in Nederland, verkiezingen binnen een maand organiseren. Bovendien gaat iedereen dan juist dwars liggen want als je dan je zin niet krijgt dan ga je gewoon weer voor nieuwe rondes met de volgende verkiezingen.
Je wilt toch eerst even tasten of er een meerderheidskabinet mogelijk is, dat is dus niet mogelijk ( wat al enigszins wel te verwachten was).quote:Op donderdag 2 september 2021 13:31 schreef Cupfighter het volgende:
Moet daar 5 maanden over gedaan om dit eruit te krijgen, wat een armoe zeg
Waarom moet ie dat nu nu? Voor een minderheidskabinet is het toch totaal niet noodzakelijk om ook het CDA erbij te betrekken?quote:Op donderdag 2 september 2021 14:00 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Het CDA is behoorlijk liberaal, economisch gezien. Bovendien moet hij wel, want we hebben hier (godzijdank) een coalitiesysteem.
Ergo, men is gewoon bang voor beeldvorming.quote:Net als in de vorige fase van de formatie blijkt daarom dat er ondanks een voldoende inhoudelijke basis, andere overwegingen en blokkades een rol spelen die voorkomen dat vanuit de inhoud geformeerd kan worden. Helaas moet ik constateren dat deze andere overwegingen niet zijn weg te nemen via het inhoudelijke debat. Het gesprek over de inhoud wordt snel verlaten om het toch weer over de ‘wie met wie’ vraag te hebben.
Deze andere overwegingen laten zich samenvatten in de positionering van partijen ten opzichte van elkaar en de beeldvorming daarover, het gepercipieerde risico dat de eigen visie en inhoud te veel ondergesneeuwd raken als niet aan bepaalde voorwaarden, zoals een beperkt aantal partijen uit een bepaalde stroming, wordt voldaan, het benodigde draagvlak in de fractie en partij en de visies op de stabiliteit van sommige meerderheidsvarianten.
Ook bij een minderheidsregering is het vaak wel wenselijk om zoveel mogelijk zetels te hebben. Maar het hoeft idd niet. VVD en D66 zouden het ook samen kunnen gaan doen. Lijkt mij wel leuk.quote:Op donderdag 2 september 2021 14:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waarom moet ie dat nu nu? Voor een minderheidskabinet is het toch totaal niet noodzakelijk om ook het CDA erbij te betrekken?
Ik denk eigenlijk dat Kaag nog liever met het CDA in een kabinet plaatsneemt dan met alleen VVD/D66. De kans dat D66 er als het kleine broertje van de VVD uitkomt is niet ondenkbeeldig en in een CDA/VVD/D66 kabinet is er voor D66 iets meer mogelijkheid zich te profileren als de partij die voor links de honneurs waarneemt in de regeringscoalitie.quote:Op donderdag 2 september 2021 14:31 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ook bij een minderheidsregering is het vaak wel wenselijk om zoveel mogelijk zetels te hebben. Maar het hoeft idd niet. VVD en D66 zouden het ook samen kunnen gaan doen. Lijkt mij wel leuk.
Het is natuurlijk evengoed wenselijk voor een meerderheidsregering om niet met de krapst mogelijke meerderheid te regeren (en dus zowel GL als de PvdA erbij te betrekken). Kaag hoeft toch geen offers te brengen die Rutte en Hoekstra niet zelf bereid zijn om te doen?quote:Op donderdag 2 september 2021 14:31 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
Ook bij een minderheidsregering is het vaak wel wenselijk om zoveel mogelijk zetels te hebben. Maar het hoeft idd niet. VVD en D66 zouden het ook samen kunnen gaan doen. Lijkt mij wel leuk.
Boventalligheid in kabinetten pakt nooit heel goed uit geloof ik, de meest stabiele coalities lijken die te zijn die juist een heel kleine meerderheid hebben.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:00 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het is natuurlijk evengoed wenselijk voor een meerderheidsregering om niet met de krapst mogelijke meerderheid te regeren (en dus zowel GL als de PvdA erbij te betrekken). Kaag hoeft toch geen offers te brengen die Rutte en Hoekstra niet zelf bereid zijn om te doen?
Nieuwe verkiezingen gaan dus inderdaad niet helpen.quote:
In een regering brengt iedereen offers. Wat Kaag wel en niet aan offers brengt niet ze zelf weten. Maar zo Rutte en Hoekstra niet bereid waren om met GroenLinks en PvdA (wel met een van de twee) te regeren was Kaag niet bereid om met CU een regering te vormen. Wat mij betreft staat het dus minimaal gelijkspel in kinderachtigheid.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:00 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Het is natuurlijk evengoed wenselijk voor een meerderheidsregering om niet met de krapst mogelijke meerderheid te regeren (en dus zowel GL als de PvdA erbij te betrekken). Kaag hoeft toch geen offers te brengen die Rutte en Hoekstra niet zelf bereid zijn om te doen?
Ik mis in dit plaatje Triple B.quote:
Hier ben ik het van harte mee eens.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:06 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
In een regering brengt iedereen offers. Wat Kaag wel en aan offers brengt niet ze zelf weten. Maar zo Rutte en Hoekstra niet bereid waren om met GroenLinks en PvdA (wel met een van de twee) te regeren was Kaag niet bereid om met CU een regering te vormen. Wat mij betreft staat het dus minimaal gelijkspel in kinderachtigheid.
Zie het kleine onderschriftquote:
Op de echt grote thema's van de komende tijd heeft D66 (of in ieder geval de nieuwe kiezersaanwas) meer gemeen met CU dan met VVD.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:07 schreef SnertMetChoco het volgende:
Kan me indenken dat D66 niet zo'n zin heeft in zo'n conservatieve wolk.
Toch niet hè, Kaag en Segers sluiten elkaar om inhoudelijke verschillen uit. Rutte en Hoekstra doen dat puur omwille van de beeldvorming.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:06 schreef DarkwingDuck het volgende:
[..]
In een regering brengt iedereen offers. Wat Kaag wel en niet aan offers brengt niet ze zelf weten. Maar zo Rutte en Hoekstra niet bereid waren om met GroenLinks en PvdA (wel met een van de twee) te regeren was Kaag niet bereid om met CU een regering te vormen. Wat mij betreft staat het dus minimaal gelijkspel in kinderachtigheid.
Sure. Beide doen het om beeldvorming. Lees het eindverslag van Hamer maar. De enige gespreksdeelnemer die geen lat over de vingers krijgt is CU. Inhoudelijk waren ze nog nergens aan toegekomen.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:09 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Toch niet hè, Kaag en Segers sluiten elkaar om inhoudelijke verschillen uit. Rutte en Hoekstra doen dat puur omwille van de beeldvorming.
Op het gebied van klimaat, natuur, belang van instituties zeker. Maar ik doelde op de conservatieve wolk van VVD plus CDA in een minderheidskabinet.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:09 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Op de echt grote thema's van de komende tijd heeft D66 (of in ieder geval de nieuwe kiezersaanwas) meer gemeen met CU dan met VVD.
En ook het opkomen van minderheden, het balang van voldoende ontwikkelingssamenwerking, een fatsoenlijke asielprocedure... allemaal punten waar CU en D66 vanuit verschillende vertrekpunten toch dicht bij elkaar komen.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:11 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Op het gebied van klimaat, natuur, belang van instituties zeker. Maar ik doelde op de conservatieve wolk van VVD plus CDA in een minderheidskabinet.
Een groter BBB en JA21 zorgt wellicht voor extra opties over rechts.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:05 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Nieuwe verkiezingen gaan dus inderdaad niet helpen.
Ik zie D66 daar niet mee in zee gaan. En voor BBB is Rutte uitgesloten dacht ik (weet ik niet zeker).quote:Op donderdag 2 september 2021 15:22 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Een groter BBB en JA21 zorgt wellicht voor extra opties over rechts.
D66 gaat daar inderdaad niet mee in zee; maar als deze 2 partijen genoeg zetels van PVV en FvD kunnen afsnoepen dan zit een rechtse meerderheid er misschien in.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:23 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik zie D66 daar niet mee in zee gaan. En voor BBB is Rutte uitgesloten dacht ik (weet ik niet zeker).
Hopelijk is dat wederzijds. Wat een achterlijk wijf is dat zeg.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:23 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik zie D66 daar niet mee in zee gaan. En voor BBB is Rutte uitgesloten dacht ik (weet ik niet zeker).
Het lijkt ook niet perse aan de CU te liggen, maar aan de positie van D66 in het kabinet. Met GroenLinks en PVDA had D66 een comfortabele middenpositie. Met de voortzetting van het huidige kabinet, met dezelfde premier, valt het hele verhaal van D66 (voor verandering/nieuw leiderschap enz.) weg. D66 heeft denk ik de wens om de eerste vrouwelijke premier te leveren. Dan hebben ze ook de kiezers nodig die van PVDA en GroenLinks naar D66 zijn gegaan. Met het voortzetten van de huidige coalitie raak je die kwijt.quote:Op donderdag 2 september 2021 15:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ook het opkomen van minderheden, het balang van voldoende ontwikkelingssamenwerking, een fatsoenlijke asielprocedure... allemaal punten waar CU en D66 vanuit verschillende vertrekpunten toch dicht bij elkaar komen.
Maar goed, Kaags laatste argument was dat ze graag meer wilde experimenteren met drugs. De ethische themas waren plots verdwenen. En de staatswiet van Rutte III ging CU inderdaad eigenlijk al te ver. Maar voor beide lijkt dat me geen reden om de formatie te laten mislukken, toch?
Het lijkt dus meer een besluit op onderbuik dan echt op inhoud.
Oh nee, dat moet hij absoluut niet. Liever niet, zelfs. Zeker niet als je GL/PvdA blokt 'want instabiel'. Dan moet je je ook verre van het CDA houden wil je dat argument geloofwaardig houden.quote:Op donderdag 2 september 2021 14:18 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Waarom moet ie dat nu nu? Voor een minderheidskabinet is het toch totaal niet noodzakelijk om ook het CDA erbij te betrekken?
En beeldvorming is heulemaal niet belangrijk in de politiekquote:Op donderdag 2 september 2021 14:27 schreef DireStraits7 het volgende:
Uit het verslag:
[..]
Ergo, men is gewoon bang voor beeldvorming.
Die titel. 'Kost geen zetels' nee de titel moet zijn 'levert zetels op'.quote:
Op D66 en CDA na lijken de meeste partijen beloond te worden voor hun weigering om tot een regering toe te treden met te veel politiek andersdenkenden. Maar peilingen zeggen op zich vrij weinig als er geen verkiezingen aanstaande zijn.quote:
Boos weglopen is ook lastig... ik ben boos opquote:Op donderdag 2 september 2021 18:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op D66 en CDA na lijken de meeste partijen beloond te worden voor hun weigering om tot een regering toe te treden met te veel politiek andersdenkenden. Maar peilingen zeggen op zich vrij weinig als er geen verkiezingen aanstaande zijn.
Heb jij een beeld van hoe er binnen D66 een beetje tegen dit proces werd aangekeken en dan met name het vrij hard laten vallen van CU, waar toch prima mee is samengewerkt?quote:Op donderdag 2 september 2021 20:06 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb het idee dat de leiders van meerdere partijen zich laten opjagen door drammerige, luidruchtige leden op Twitter die vooral graag wantrouwen en polarisatie zaaien. De rekkelijken verliezen het dit keer van de preciezen. Slechte ontwikkeling.
Welke extreme ruk naar links?quote:Op donderdag 2 september 2021 20:24 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik denk dat veel pragmatische en gematigde D66-kiezers deze extreme ruk naar links niet appreciëren.
Alleen met GL+PvdA willen regeren en alle andere opties resoluut afwijzen.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:35 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Welke extreme ruk naar links?
Ik vroeg het bewust aan een D66 stemmer. Het antwoord van mensen die dit een extreme ruk naar links noemen interesseert me niks, want die weten 0% over hoe een D66 stemmer denkt.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:24 schreef Van_Poppel het volgende:
Ik denk dat veel pragmatische en gematigde D66-kiezers deze extreme ruk naar links niet appreciëren.
Ik heb vroeger ook D66 gestemd (als pragmatische en gematigde kiezer). Zou niet weten waarom ik hier mijn mening niet mag posten.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vroeg het bewust aan een D66 stemmer. Het antwoord van mensen die dit een extreme ruk naar links noemen interesseert me niks, want die weten 0% over hoe een D66 stemmer denkt.
quote:
Ik zit in een paar appgroepen met D66'ers maar ik ben vrij eenzaam met mijn standpunt om het huidige kabinet voort te zetten. Al richt de frustratie van hen zich niet zozeer naar de CU maar naar CDA/VVD. Het lijkt erop dat er zo veel wantrouwen naar Hoekstra/Rutte is, dat hen de favoriete partner niet wordt gegund.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb jij een beeld van hoe er binnen D66 een beetje tegen dit proces werd aangekeken en dan met name het vrij hard laten vallen van CU, waar toch prima mee is samengewerkt?
Ik snap de politieke reden, D66 wilde een kabinet met links forceren en kon daarna ook niet meer terug. Maar toch ben ik wel benieuwd wat D66 leden hier nou van vinden. En dan niet de leden van de 'Pia Dijkstra-tak', die zijn denk ik nooit tevreden geweest met Rutte III. Maar de leden die wel blij waren met het afgelopen kabinet.
Het is genoeg voor ze om medisch-ethische kwesties door een meerderheid in de Kamer te laten bepalen. CU wil per se in het regeerakkoord afdwingen dat er niks mee gebeurt. Daar is kennelijk geen licht tussen te krijgen. Verder is er geen relevante uitsluiting geweest voor zover ik weet.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:36 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Alleen met GL+PvdA willen regeren en alle andere opties resoluut afwijzen.
Ik snap dat er voorkeur is voor een minder conservatief kabinet.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zit in een paar appgroepen met D66'ers maar ik ben vrij eenzaam met mijn standpunt om het huidige kabinet voort te zetten. Al richt de frustratie van hen zich niet zozeer naar de CU maar naar CDA/VVD. Het lijkt erop dat er zo veel wantrouwen naar Hoekstra/Rutte is, dat hen de favoriete partner niet wordt gegund.
Je weet dat het argument medisch-ethisch al weer een oud argument is? Laatste keer was het argument de legalisering van drugs en kwam er geen woord meerover euthanasie, gewoon omdat CDA de euthanasiewet net zo hard blokkeert en niet in een kabinet gaat zitten die die wet in voert.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:39 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het is genoeg voor ze om medisch-ethische kwesties door een meerderheid in de Kamer te laten bepalen. CU wil per se in het regeerakkoord afdwingen dat er niks mee gebeurt. Daar is kennelijk geen licht tussen te krijgen. Verder is er geen relevante uitsluiting geweest voor zover ik weet.
Zelf denk ik dat het eerder zo is dat ze voltooid leven wel even willen laten varen maar dat de wietteelt daar het wisselgeld voor zou moeten zijn.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je weet dat het argument medisch-ethisch al weer een oud argument is? Laatste keer was het argument de legalisering van drugs en kwam er geen woord meerover euthanasie, gewoon omdat CDA de euthanasiewet net zo hard blokkeert en niet in een kabinet gaat zitten die die wet in voert.
Het was dus een gelegenheidsargument dat weer ingewisseld is, in plaats van dat ze eerlijk zegt waar het om gaat: VVD+CDA+CU is te conservatief.
Dit. Er is geen chemie.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zelf denk ik dat het eerder zo is dat ze voltooid leven wel even willen laten varen maar dat de wietteelt daar het wisselgeld voor zou moeten zijn.
Maar ik denk dat te conservatief niet het probleem is. Ik denk eerder dat het in wantrouwen tussen personen gaat.
Welke personen?quote:Op donderdag 2 september 2021 20:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zelf denk ik dat het eerder zo is dat ze voltooid leven wel even willen laten varen maar dat de wietteelt daar het wisselgeld voor zou moeten zijn.
Maar ik denk dat te conservatief niet het probleem is. Ik denk eerder dat het in wantrouwen tussen personen gaat.
Wat toch vreemd is aangezien Kaag en Segers juist met z'n tweeen mooi oude herinneringen aan Egypte kunnen ophalen.quote:
Maar dan nog. Als je letterlijk alle politieke journalisten moet geloven, was er zelden tot nooit ruzie tussen CU bewindslieden en D66 bewindslieden, ze hadden het steeds met CDA aan de stok. Ik heb nog steeds het gevoel dat ze de verkeerde voor de bus heeft gegooid. Ik snap dat CDA niet zo maar weg te krijgen was, maar het was politiek wel slimmer geweest als ze dat had geprobeerd: dat gaf nu een weg richting een minderheidskabinet zonder CDA. Nu plots CDA afserveren na het afserveren van de CU, maakt haar ongeloofwaardig.quote:Op donderdag 2 september 2021 20:52 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk eerder dat het in wantrouwen tussen personen gaat.
Kaag, Rutte, Hoekstra, Klaver en Ploumen, en hun achterbannen met hen.quote:
Nee de CU is eigenlijk alleen maar in die positie gekomen omdat CDA/VVD die partij het liefst hebben. En dat Rutte en Hoekstra niet wordt gegund. Stel dat de verhoudingen zo waren dat het CDA eruit lag en de CU met de linkse partijen mee zou doen, dan denk ik dat Segers van harte welkom was geweest.quote:Op donderdag 2 september 2021 21:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dan nog. Als je letterlijk alle politieke journalisten moet geloven, was er zelden tot nooit ruzie tussen CU bewindslieden en D66 bewindslieden, ze hadden het steeds met CDA aan de stok. Ik heb nog steeds het gevoel dat ze de verkeerde voor de bus heeft gegooid. Ik snap dat CDA niet zo maar weg te krijgen was, maar het was politiek wel slimmer geweest als ze dat had geprobeerd: dat gaf nu een weg richting een minderheidskabinet zonder CDA. Nu plots CDA afserveren na het afserveren van de CU, maakt haar ongeloofwaardig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |