quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:43 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb wel eens met m'n blote pielemuis in een tijdschrift gestaan toen ik een kleuter was
quote:Chemiebedrijf 3M loost illegaal gevaarlijke stof in Schelde
Het Amerikaanse chemiebedrijf 3M loost in het Belgische Zwijndrecht een giftige stof in het water van de Schelde, dat uiteindelijk ook door de Westerschelde in Nederland stroomt. Het gaat om FBSA, een stof die zich opstapelt in de longen [...]
https://www.nu.nl/economi(...)stof-in-schelde.html
Voorlopig maar even niet zwemmen @Luctor.et.Emergoquote:
Hij kan alleen bij zijn ouders gaan klagen lijkt mij. Die hebben toestemming gegeven.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:21 schreef Koen66 het volgende:
https://www.ad.nl/show/ba(...)irvana-aan~a65029d7/
man man man
Ik kan me herinneren dat hij tijdens het 20 of 25-jarige jubileum van het album nog een interview had gehouden. Toen was het blijkbaar nog oké (of hij begreep toen nog niet dat hij er extra geld aan kon verdienen).quote:Op woensdag 25 augustus 2021 12:18 schreef Redefine het volgende:
[..]
Hij kan alleen bij zijn ouders gaan klagen lijkt mij. Die hebben toestemming gegeven.
Deze had een APK keuring kunnen gebruiken.quote:Op dinsdag 24 augustus 2021 20:40 schreef Roger_Epiales het volgende:
1738
Net aan in 1738 (1 januari), het vergaan van het schip de Leusden.
De Leusden was een in 1718-1719 gebouwd slavenschip wat in haar 19-jarige dienst tien keer de Trans-Atlantische driehoeksreis maakte. In totaal zou zij 6.564 slaven van West-Afrika naar Zuid-Amerika vervoeren, waarvan iets meer dan driekwart de tocht ook daadwerkelijk zou overleven om daar verkocht te worden.
[ afbeelding ]
Indeling van een Brits slavenschip, de Nederlandse zaten vergelijkbaar in elkaar.
Op haar laatste tocht vervoerde zij 700 slaven naar Suriname. Op 30 december 1737 kwam het schip voor de kust van Frans-Guyana in zwaar weer terecht, regen en mist belemmerde het zicht zodanig dat bij de monding van rivier de Marowijne de bemanning (incl de kapitein) al bij de Surinamerivier dacht te zijn. Tegen de tijd dat de kapitein zich afvroeg of ze wel goed zaten en een sloep uitzond om te controleren waar ze precies voor de kust voeren dreef het schip al te ver naar de monding van de Marowijne.
De Leusden liep op een zandbank en sloeg lek, water begon het ruim in te lopen. Er werd nog geprobeerd het water naar buiten te pompen, maar het lek was te groot voor de twee aanwezige pompen en het schip begon steeds verder over te hellen. De bemanning, bang dat de slaven uit het ruim zouden klimmen en ze zouden overmeesteren (ze waren op dit moment nog niet geboeid, omdat ze vlak hiervoor aan dek waren geweest om te eten) besloot de luiken naar het slavendek dicht te timmeren.
Uiteindelijk zou het schip volledig op haar kant op de zandbank komen te liggen en met het opkomende tij vol met water komen te staan. De bemanning werd in de ochtend door de uitgezonden sloep gered, samen met 16 slaven die voor werkzaamheden nog bovendeks waren op het moment van omslaan. De 16 geredde slaven werden in Suriname alsnog verkocht, 20 slaven waren al tijdens de reis omgekomen, de overige 664 verdronken die nacht.
Denk vooral dat laatste.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 12:23 schreef Cee het volgende:
[..]
Ik kan me herinneren dat hij tijdens het 20 of 25-jarige jubileum van het album nog een interview had gehouden. Toen was het blijkbaar nog oké (of hij begreep toen nog niet dat hij er extra geld aan kon verdienen).
Voor die stof vroeg 3M nooit een vergunning aan om het te lozen in het water. De Vlaamse overheid meet daarom ook niet de concentraties ervan, waardoor het bedrijf jarenlang ongestoord zijn gang kon gaan.quote:
Vrije geest hoorquote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:43 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik heb wel eens met m'n blote pielemuis in een tijdschrift gestaan toen ik een kleuter was
Ja, er zullen misschien ook wel regels bestaan die zeggen dat een overheid niet zomaar bij zo'n bedrijf mag gaan kijken wat ze zoal maken en met wat voor proces ze dat doen. In dat geval is het ook lastig om te weten wat er zoal aan afvalstoffen bij komen kijken en alles continu testen op alle stofjes die er maar kunnen bestaan lijkt me ook niet haalbaar.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 13:24 schreef blackswangreen het volgende:
[..]
Voor die stof vroeg 3M nooit een vergunning aan om het te lozen in het water. De Vlaamse overheid meet daarom ook niet de concentraties ervan, waardoor het bedrijf jarenlang ongestoord zijn gang kon gaan.
Ik weet nooit wat gekmakender is aan dit soort berichten: de gewetenloze macht van het grote geld of de totale incompetentie van de overheid.
Dat wordt wel een beetje vermoeiend ja... ik merk het ook wel bij het sporten bijvoorbeeld. Ik ga bij de sportschool altijd douchen na afloop, en als er al mensen douchen zijn dat mannen van mijn eigen generatie (35-40). De nieuwe generatie 18-30 doucht echt nooit, of in onderbroekquote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:29 schreef Arizona het volgende:
[..]
Vrije geest hoor![]()
Zou tegenwoordig echt niet meer kunnen. We zijn (misplaatst) preuts momenteel en aan werkelijk alles wordt een label van mógelijke seksualiteit gehangen.
Aanklagen die hapquote:Op woensdag 25 augustus 2021 11:43 schreef Strani het volgende:
[..]
En naast misplaatst preuts m.i. ook kleinzerig.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 14:29 schreef Arizona het volgende:
[..]
Vrije geest hoor![]()
Zou tegenwoordig echt niet meer kunnen. We zijn (misplaatst) preuts momenteel en aan werkelijk alles wordt een label van mógelijke seksualiteit gehangen.
De overheid test (normaal gesproken) in de buurt van zo'n bedrijf wat er zoal in het water belandt. Blijkbaar testen ze alleen op de aanwezigheid van bepaalde stoffen, ipv alle stoffen te analyseren die ze aantreffen. Dat laatste lijkt me toch wel handig. Misschien wel wat tijdrovender en duurder.quote:Op woensdag 25 augustus 2021 15:00 schreef Roger_Epiales het volgende:
[..]
Ja, er zullen misschien ook wel regels bestaan die zeggen dat een overheid niet zomaar bij zo'n bedrijf mag gaan kijken wat ze zoal maken en met wat voor proces ze dat doen. In dat geval is het ook lastig om te weten wat er zoal aan afvalstoffen bij komen kijken en alles continu testen op alle stofjes die er maar kunnen bestaan lijkt me ook niet haalbaar.
Maar zoals het daar staat klinkt het idd wel heel erg knullig.
Wat schandaligquote:
Wat voor soort peper is het?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 16:58 schreef Roger_Epiales het volgende:
Intussen heeft hier nog een peper besloten dat het tijd was om geel te worden.
[ afbeelding ]
Interessant genoeg is het de middelste, die niet het oudst is.
Wees erbij of wees een vierkantje!!quote:Op woensdag 25 augustus 2021 18:29 schreef Meke het volgende:
Nou mense het scheelde niet veel, maar het wordt 11 september![]()
![]()
De baan is gereserveerd tussen 15u en 17u!
Wer ist dabei?
Leuk!!! Willen er mensen van hier teamen?quote:Op woensdag 25 augustus 2021 10:26 schreef H_T het volgende:
[..]
En voor de Potterheads: volgende week hebben Upbeatles een Harry Potter-quiz op de planning staan. Die is wel helemaal online
Ik ben een vierkantjequote:Op woensdag 25 augustus 2021 19:11 schreef Meke het volgende:
Hallo ik lok jullie graag weer allemaal naar het MEET-topic want er is eigenlijk bekend wanneer we gaan meeeten![]()
[..]
Wees erbij of wees een vierkantje!!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |