abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:57:43 #102
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_201017909
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 21:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Oké dus het werkt maar 1 kant op? Zo werkt dat natuurlijk niet. Als jij 55K extra te besteden hebt en dus kan uitgeven aan bijvoorbeeld het verhogen van je bod op een huis zodat je zeker weet dat je het krijgt, dan is dat het verschil tussen wel of geen winnend bod maken.

Kan je het wel lekker gaan bagatelliseren alsof het niks is, maar ik zou toch wat minder stellig zijn in jullie opvattingen. Die 55 kan voor jullie non-eigenaren een wereld van verschil maken.
Wablief? :?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_201017979
quote:
16s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 21:57 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wablief? :?
Ja dat zou ik ook zeggen.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:01:58 #104
459912 FlippingCoin
pi_201018012
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ja dat zou ik ook zeggen.
Ja ik kan er weinig van maken dus ik geef je nog een kans om er een logisch verhaal van te maken; maar als de situatie daar niet naar zou zijn kan dat ook tot morgen wachten natuurlijk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_201018070
quote:
16s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:01 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja ik kan er weinig van maken dus ik geef je nog een kans om er een logisch verhaal van te maken; maar als de situatie daar niet naar zou zijn kan dat ook tot morgen wachten natuurlijk.
Lees het nog een keer zou ik zeggen. Langzaam, misschien helpt het. Ik geef je nog een hint; 55K op een gemiddelde huizenprijs van 400K is nog steeds 12%.

Roepen “dat het niks is in de context van een huis kopen” is dus evident onjuist en eigenlijk gewoon dom gelul.

Wil je nog een poging je standpunt verder uit te wijden, je verhaal te wijzigen of stop je hier en nu gewoon?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2021 22:04:48 ]
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:05:47 #106
459912 FlippingCoin
pi_201018095
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Lees het nog een keer zou ik zeggen. Langzaam, misschien helpt het. Ik geef je nog een hint; 55K op een gemiddelde huizenprijs van 400K is nog steeds 12%.

Roepen “dat het niks is in de context van een huis kopen” is dus evident onjuist en eigenlijk gewoon dom gelul.

Wil je nog een poging je standpunt verder uit te wijden, je verhaal te wijzigen of stop je hier en nu gewoon?
Nou nee je leek mij beschonken dus ik dacht, slaap even je roes uit babbelen we morgen verder. :o
pi_201018109
quote:
16s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nou nee je leek mij beschonken dus ik dacht, slaap even je roes uit babbelen we morgen verder. :o
Je kiest dus voor optie 3, prima, staat genoteerd.
pi_201018273
quote:

[..]
Oké dus het werkt maar 1 kant op? Zo werkt dat natuurlijk niet. Als jij 55K extra te besteden hebt en dus kan uitgeven aan bijvoorbeeld het verhogen van je bod op een huis zodat je zeker weet dat je het krijgt, dan is dat het verschil tussen wel of geen winnend bod maken.

Kan je het wel lekker gaan bagatelliseren alsof het niks is, maar ik zou toch wat minder stellig zijn in jullie opvattingen. Die 55 kan voor jullie non-eigenaren een wereld van verschil maken.
Ok, laat ik het iets makkelijker voor je maken, want blijkbaar valt het niet mee.

In 2008 lag de gemiddelde huizenprijs op 260k. Het modale salaris was 31500 (cijfers over gemiddelde salarissen zijn lastig te vinden). Met zo’n salaris kreeg je ongeveer 160k hypotheek in 2008. (Bruto maandlasten maximaal 32.7% van bruto inkomen en de rente was ongeveer 5%). Je had dus 100k eigen geld nodig om met een modaal salaris een gemiddeld huis te kopen.

Gaan we naar 2021.
In het tweede kwartaal van 2021 lag de gemiddelde huizenprijs op 410k. Het modale salaris ligt op 36500 euro. Met dat salaris krijg je vandaag ongeveer 165k hypotheek. Je hebt nu dus 245k eigen geld nodig om met een modaal salaris een gemiddeld huis te kopen.

Dus ja, in 2008 was het aanmerkelijk makkelijker om een huis te kopen en 55k is peanuts op die 245k.
pi_201018452
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:11 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Ok, laat ik het iets makkelijker voor je maken, want blijkbaar valt het niet mee.

In 2008 lag de gemiddelde huizenprijs op 260k. Het modale salaris was 31500 (cijfers over gemiddelde salarissen zijn lastig te vinden). Met zo’n salaris kreeg je ongeveer 160k hypotheek in 2008. (Bruto maandlasten maximaal 32.7% van bruto inkomen en de rente was ongeveer 5%). Je had dus 100k eigen geld nodig om met een modaal salaris een gemiddeld huis te kopen.

Gaan we naar 2021.
In het tweede kwartaal van 2021 lag de gemiddelde huizenprijs op 410k. Het modale salaris ligt op 36500 euro. Met dat salaris krijg je vandaag ongeveer 165k hypotheek. Je hebt nu dus 245k eigen geld nodig om met een modaal salaris een gemiddeld huis te kopen.

Dus ja, in 2008 was het aanmerkelijk makkelijker om een huis te kopen en 55k is peanuts op die 245k.
Ik zal je eigen argument even herschrijven want het blijft lastig voor je:

In 2008 kon ik met 55K vele malen meer bewerkstelligen bij het kopen van een huis dan 13(!) jaar later.

En ja, dat heeft o.a te maken met de hoogte van een gemiddeld koophuis toen en nu, maar er zijn nog wel wat meer zaken die daarmee te maken hadden, wat dacht je van bv de inflatie die je maar gemakshalve even vergeten bent (gemiddeld 1.92% per jaar).

Verder heeft je statement natuurlijk niks te maken met de hoogte van dat bedrag, want laten we wel wezen, je doet wel heel tof over dat het zo weinig voorstelt, je hebt het zelf niet op je bankrekening staan.
pi_201018561
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik zal je eigen argument even herschrijven want het blijft lastig voor je:

In 2008 kon ik met 55K vele malen meer bewerkstelligen bij het kopen van een huis dan 13(!) jaar later.

En ja, dat heeft o.a te maken met de hoogte van een gemiddeld koophuis toen en nu, maar er zijn nog wel wat meer zaken die daarmee te maken hadden, wat dacht je van bv de inflatie die je maar gemakshalve even vergeten bent (gemiddeld 1.92% per jaar).

Verder heeft je statement natuurlijk niks te maken met de hoogte van dat bedrag, want laten we wel wezen, je doet wel heel tof over dat het zo weinig voorstelt, je hebt het zelf niet op je bankrekening staan.
Zucht.....hij chargeerde
pi_201018576
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:22 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Zucht.....hij chargeerde
En dat is nogal dom.
pi_201018604
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]
En dat is nogal dom.
Zucht
pi_201018628
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:18 schreef Scorpie het volgende:

Dit soort opmerkingen kun je gerust achterwege laten. Je weet geen zak van mijn financiële situatie en die doet er in dit verhaal niet toe.

Het argument, "ja maar ik spaarde ook gewoon 55k" is gewoon onzinnig op de situatie van nu, al heb je 10% inflatie per jaar.
pi_201018655
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:23 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Zucht
Ja sorry, feiten liegen nu eenmaal niet. Kan hij wel heel erg leuk gaan chargeren om een andere user een hak te willen zetten, als je eerst roept dat je 2008 niet kan vergelijken met nu en vervolgens doe je zelf *exact* hetzelfde, dan is dat :')-waardig.
pi_201018692
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:24 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Dit soort opmerkingen kun je gerust achterwege laten. Je weet geen zak van mijn financiële situatie en die doet er in dit verhaal niet toe.

Het argument, "ja maar ik spaarde ook gewoon 55k" is gewoon onzinnig op de situatie van nu, al heb je 10% inflatie per jaar.
Misschien even naar je eigen postgedrag kijken waarin je nogal jaloers overkomt op CoolGuy. En onzinnige argumenten zit dit hele topic vol van, dus zullen we het daar maar even niet over hebben?
pi_201018801
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Misschien even naar je eigen postgedrag kijken waarin je nogal jaloers overkomt op CoolGuy. En onzinnige argumenten zit dit hele topic vol van, dus zullen we het daar maar even niet over hebben?
Ik heb geen enkele reden om jaloers te zijn op CoolGuy, dus laat je onzinnige insinuaties achterwege en hou het gewoon bij feiten.

In 2008 moest Jan Modaal iets meer dan 3 bruto jaarsalarissen aan eigen geld op tafel leggen om een gemiddeld huis te kopen, tegenwoordig is gaat het om ruim 6 bruto jaarsalarissen. Dat heeft niks met inflatie van doen, dat zijn de harde cijfers.

[ Bericht 0% gewijzigd door NightDancert op 21-08-2021 22:47:36 ]
pi_201019144
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:29 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Ik heb geen enkele rede om jaloers te zijn op CoolGuy, dus laat je onzinnige insinuaties achterwege en hou het gewoon bij feiten.

In 2008 moest Jan Modaal iets meer dan 3 bruto jaarsalarissen aan eigen geld op tafel leggen om een gemiddeld huis te kopen, tegenwoordig is gaat het om ruim 6 bruto jaarsalarissen. Dat heeft niks met inflatie van doen, dat zijn de harde cijfers.
Maar door de lagere rente zijn je maandlasten / werkelijke kosten wel lager. Als je nu een hypotheek vast kan zetten 30 jaar voor zo'n 1,75% zit je wel gebakken. En ze hebben ook nog e.e.a gedaan om starters te helpen: 100k schenking belastingvrij, NHG omhoog, inkomen partner telt meer mee, geen overdrachtsbelasting etc.
Facts don't care about your feelings
pi_201019328
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Maar door de lagere rente zijn je maandlasten / werkelijke kosten wel lager. Als je nu een hypotheek vast kan zetten 30 jaar voor zo'n 1,75% zit je wel gebakken. En ze hebben ook nog e.e.a gedaan om starters te helpen: 100k schenking belastingvrij, NHG omhoog, inkomen partner telt meer mee, geen overdrachtsbelasting etc.
De werkelijke kosten zijn het probleem niet, men krijgt simpelweg niet genoeg hypotheek.

100k schenking is leuk, maar dat is voor een hoop mensen ver buiten het bereik. Vrijstelling overdrachtsbelasting is maar voor kopers tot 35 jaar en voor huizen tot 400k. Een gemiddelde woning voldoet hier in 2021 al niet meer aan.

Inkomen partner telt zeker meer mee, maar voor nu had ik de rekensom voor een alleenstaande gepakt, omdat dat wat makkelijker vergelijken is en dat ook de casus was die CoolGuy gebruikte in zijn vergelijking.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:00:05 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201019637
quote:

[..]

Bij ons was die 55K eigenlijk precies het verschil tussen dit huis wel of niet kunnen laten bouwen.
Niet vanwege de grond en de bouwkosten zelf, maar om wat daar nog bovenop komt: vloeren, keuken, tuin, schilder.

Het stelt sowieso een hoop voor, maar het kan vooral net het verschil zijn tussen wel of niet kunnen doen.

Maar met de huidige prijzen en taxaties die niet altijd zo hoog zijn als het bod is het een prima bedrag om achter de hand te hebben als je wilt kopen, want als je 350K biedt en de taxatie komt op 321K uit zul je die ontbrekende 29K toch zelf bij moeten leggen.
Plus de andere kosten koper, als starter heb je dan weer geen overdrachtsbelasting.
Tenminste onder de 400K.
Wullie bin KOEL Š Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:08:17 #120
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_201019844
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:29 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Ik heb geen enkele reden om jaloers te zijn op CoolGuy, dus laat je onzinnige insinuaties achterwege en hou het gewoon bij feiten.

Is ook onzinnige vergelijken. Je moet de woonquote erbij nemen. Wat je in de maand aan percentage van je inkomen kwijt bent aan je woonlasten. 1000 euro toen is een andere hypotheek dan 1000 euro nu,
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_201019951
Ieder tijd zijn eigen uitdagingen. Huis kopen kost altijd veel geld en kan spannend zijn.

En ja vriendinnen die thuiswonend waren hadden vette spaarrekeningen. Als mijn ouders in Amsterdam zouden wonen, zou ik het ook wel weten. Tuurlijk moet je het alsnog zelf doen. En zelf keuzes maken om dan werkelijk te sparen. Maar de dames hielden zoveel over dat het geen moeilijke keuze was. Is wel fijne informatie als je loopt te pochen met je spaargeld. En stoer loopt te doen niks aan te willen nemen van mammie en pappie. Was dan duur gaan huren. Dan was je ze echt niet tot last. Maar nee dat zou geld kosten. Maar wel mensen geldwolf noemen omdat ze met ouders willen praten over mogelijkheden voor schenking.
pi_201019983
Dit is een onzinnige discussie. Er spelen volgens mij twee vragen:

1. Biedt ¤ 55.000,- op de bank slagkracht op de vastgoedmarkt? Uiteraard.
2. Biedt ¤ 55.000,- op de bank in 2021 minder slagkracht op de vastgoedmarkt dan ¤ 55.000,- in 2008? Uiteraard.

Case closed jongens. Nu over naar de inhoud
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:13:20 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201019986
Daarbij was de hypotheeklast in 2008 vaak alleen rente, nu is het voor starters ook aflossing.
Maar goed, aflossen is sparen in stenen, dat ben je niet echt kwijt.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:20:57 #124
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_201020195
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:13 schreef Leandra het volgende:
Daarbij was de hypotheeklast in 2008 vaak alleen rente, nu is het voor starters ook aflossing.
Maar goed, aflossen is sparen in stenen, dat ben je niet echt kwijt.
Op de 30 jaars termijn maakt dat ook niet uit, 100% afgelost is 100% afgelost lijkt me.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_201020234
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:08 schreef zalkc het volgende:

[..]
Is ook onzinnige vergelijken. Je moet de woonquote erbij nemen. Wat je in de maand aan percentage van je inkomen kwijt bent aan je woonlasten. 1000 euro toen is een andere hypotheek dan 1000 euro nu,
Wat je kwijt bent is niet eens het probleem, alleen krijg je nu gezien je rente een veel lagere hypotheek, terwijl de huizenprijzen hoger zijn. Dat zijn twee factoren die de huidige situatie versterken. Je kan als Jan Modaal nagenoeg hetzelfde krijgen aan hypotheek tov 2008 (160k vs 165k), maar de bruto maandlasten van een hypotheek van 165k nu zijn een stuk lager dan toen (850 vs 550 euro). Dus ja, als je eenmaal voldoende hypotheek krijgt vallen je woonlasten wel mee.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:44:05 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201020733
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:20 schreef zalkc het volgende:

[..]
Op de 30 jaars termijn maakt dat ook niet uit, 100% afgelost is 100% afgelost lijkt me.
Behalve dat er toen veel mensen helemaal niet aflosten.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_201020863
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 17:04 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Maar die realiteit ligt gevoelig, want als je accepteert dat de waarde daar eigenlijk lager lag dan ie eigenlijk had moeten zijn, net zoals wel graag geroepen wordt dat ie nu hoger is dan wat ie zou moeten zijn, dan betekent dat dat je alleen maar klaagt omdat je nu aan de negatieve kant zit in plaats van aan de positieve kant.

Dat is een waarheid die onprettig is om te accepteren want dat betekent dat je de verantwoording niet meer volledig buiten jezelf kunt leggen.
Volgens mij snap jij er echt serieus niks van.
pi_201020963
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:50 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Volgens mij snap jij er echt serieus niks van.
Laten we eerlijk zijn: niemand op dit forum snapt er iets van ;(
pi_201021188
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Behalve dat er toen veel mensen helemaal niet aflosten.
Zelfs als je 0% aflost in 30 jaar tijd, hoeveel procent van de waarde van het huis is dan op het einde van de rit nog schuld? Als de huizenprijzen x 5 gaan is dat nog maar 20%?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 22 augustus 2021 @ 00:08:36 #130
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201021222
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 00:07 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zelfs als je 0% aflost in 30 jaar tijd, hoeveel procent van de waarde van het huis is dan op het einde van de rit nog schuld? Als de huizenprijzen x 5 gaan is dat nog maar 20%?
Dat weet je niet, over 30 jaar kan wel weer precies een dip zijn.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_201021254
Taalfilosoof Ludwig Wittgenstein schreef ooit: 'Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen.' Ik denk dat veel mensen op dit forum wel iets van Wittgenstein kunnen opsteken.
pi_201021355
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 00:08 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dat weet je niet, over 30 jaar kan wel weer precies een dip zijn.
Oh met het huidige klimaat ben ik niet bang daarvoor, die inflatie komt wel.
Succes alleen voor de mensen die hun rente niet lang hebben vastgezet die straks meer mogen aftikken..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 22 augustus 2021 @ 10:02:21 #133
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201023381
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:08 schreef zalkc het volgende:

[..]
Maar mensen komen nu gewoon niet meer aan kopen toe! Die mogen wel huren voor 1500 maar niet kopen met maandlasten van 1000
The End Times are wild
pi_201023408
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 10:02 schreef LXIV het volgende:

[..]
Maar mensen komen nu gewoon niet meer aan kopen toe! Die mogen wel huren voor 1500 maar niet kopen met maandlasten van 1000
Hoe lang blijven we deze drogredenering eigenlijk nog roeptoeteren? Een fijne voor de onderbuik, maar dit houdt totaal geen rekening met dat een huurprijs en de maandelijkse hypotheek gewoon niet 1 op 1 vergelijkbaar zijn.
pi_201023646
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 10:07 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Hoe lang blijven we deze drogredenering eigenlijk nog roeptoeteren? Een fijne voor de onderbuik, maar dit houdt totaal geen rekening met dat een huurprijs en de maandelijkse hypotheek gewoon niet 1 op 1 vergelijkbaar zijn.
Globaal rekenen mensen zo omdat het gaat om wat betaal je voor een dak boven je hoofd. Dan gaan er weer mensen roepen: Ja maar onderhoudskosten. Het is maar net of jij er voor kiest je huis goed te onderhouden. Met lagere dak boven je hoofd lasten kan je meer sparen en eventueel dat geld gebruiken voor onderhoud. Verder vergeten de onderhoudsroepers dat een gedeelte ook nog eens aflossing is. Dus je spaart nog veel meer!!!!!!!

Dus niks onderbuik. Voor velen die duur huren is kopen voordeliger. Als je in de juiste tijd koopt kan zelfs andersom (van goedkoop huren naar hoger hypotheek lasten) voordeliger zijn :P
  zondag 22 augustus 2021 @ 10:43:51 #136
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201023680
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 10:07 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Je snapt niet eens wat ik zeg
The End Times are wild
pi_201023705
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 00:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
Oh met het huidige klimaat ben ik niet bang daarvoor, die inflatie komt wel.
Succes alleen voor de mensen die hun rente niet lang hebben vastgezet die straks meer mogen aftikken..
Toenemende inflatie zie ik juist als groot risico voor de huizenprijzen.

Inflatie omhoog = rente omhoog totdat de inflatie weer de 2% benaderd.

Als de rente weer naar 5% gaat, worden de nettorentelasten of een huis 3 x of 4x hoger dan nu als de prijzen niet zouden corrigeren.
De huizenprijzen gaan dan door de afgenomen betaalbaarheid veel harder naar beneden dan die 2 of 3 procent jaarlijkse toename door de inflatie.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_201024208
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 10:45 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Toenemende inflatie zie ik juist als groot risico voor de huizenprijzen.

Inflatie omhoog = rente omhoog totdat de inflatie weer de 2% benaderd.

Als de rente weer naar 5% gaat, worden de nettorentelasten of een huis 3 x of 4x hoger dan nu als de prijzen niet zouden corrigeren.
De huizenprijzen gaan dan door de afgenomen betaalbaarheid veel harder naar beneden dan die 2 of 3 procent jaarlijkse toename door de inflatie.
Exact.

En die betaalbaarheid hypothese geldt allicht ook voor vreemd vermogen gefinancieerde financiele assets (aandelen etc).
Jep... Reele rente is niet het enige wat belangrijk is, nominale rente heeft ook grote invloed.

Mede mogelijk gemaakt door de centrale banken.
Asap rente omhoog in kleine stapjes...

Die monetaire financiering zal allemaal wel maar dat lage rente beleid is echt helemaal niks.

[ Bericht 2% gewijzigd door ludovico op 22-08-2021 11:28:29 ]
pi_201024226
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 10:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Cultuurmoslim?
pi_201024391
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 10:02 schreef LXIV het volgende:

[..]
Financiële risico's zijn ook bepaalt niet gering...
  zondag 22 augustus 2021 @ 11:36:23 #141
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201024403
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:35 schreef ludovico het volgende:

[..]
Financiële risico's zijn ook bepaalt niet gering...
Dat is wel te overzien als je 30 jaar vast zet
The End Times are wild
  zondag 22 augustus 2021 @ 11:37:48 #142
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201024422
quote:
2s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:23 schreef ludovico het volgende:

[..]
Exact.

En die betaalbaarheid hypothese geldt allicht ook voor vreemd vermogen gefinancieerde financiele assets (aandelen etc).
Jep... Reele rente is niet het enige wat belangrijk is, nominale rente heeft ook grote invloed.

Mede mogelijk gemaakt door de centrale banken.
Asap rente omhoog in kleine stapjes...

Die monetaire financiering zal allemaal wel maar dat lage rente beleid is echt helemaal niks.
Kan niet meer. Dan klapt eerst Italië en dan de euro en dat is het einde van de EU.
Enige oplossing zou zijn hervormingen in Italië, maar dat is voor hen onacceptabel.
The End Times are wild
pi_201024440
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:36 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat is wel te overzien als je 30 jaar vast zet
Baan weg, restschuld.
pi_201024455
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:37 schreef LXIV het volgende:

[..]
Kan niet meer. Dan klapt eerst Italië en dan de euro en dat is het einde van de EU.
Enige oplossing zou zijn hervormingen in Italië, maar dat is voor hen onacceptabel.
Italië betaald dan via de rente de andere EMU landen... Tjah, als je dat gewoon ook monetair financiert...

Laat die schulden maar oplopen, als de rente maar niet onder de 2% zakt, en ja een deel wordt dan ook gewoon met inflatie bekostigd. Immers, nieuw papier in omloop.

Centrale bank kan toch gewoon schulden opkopen wanneer de yield 2% noteert?

Sowieso werkt monetaire financiering veel beter als sturing voor de inflatie dan rentebeleid... Ook minder side effects is mijn indruk.
  zondag 22 augustus 2021 @ 11:48:08 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201024568
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Baan weg, restschuld.
Werkgelegenheid is geen probleem
The End Times are wild
pi_201024584
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:48 schreef LXIV het volgende:

[..]
Werkgelegenheid is geen probleem
Why, ga je werkverschaffen?

In 2008 ging het toch niet zo lekker, dat willen we voor zijn.
Massive scale people failing on their loans.

Ok wij zijn geen VS en je kan hier niet zomaar weglopen...
  zondag 22 augustus 2021 @ 11:50:03 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201024587
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:40 schreef ludovico het volgende:

[..]
Italië betaald dan via de rente de andere EMU landen... Tjah, als je dat gewoon ook monetair financiert...

Laat die schulden maar oplopen, als de rente maar niet onder de 2% zakt, en ja een deel wordt dan ook gewoon met inflatie bekostigd. Immers, nieuw papier in omloop.

Centrale bank kan toch gewoon schulden opkopen wanneer de yield 2% noteert?

Sowieso werkt monetaire financiering veel beter als sturing voor de inflatie dan rentebeleid... Ook minder side effects is mijn indruk.
We zijn nu zo diep down the drain dat 2% al niet meer houdbaar is. Wil je in nl 2% hebben, dan is dat voor Italië al 6%
The End Times are wild
  zondag 22 augustus 2021 @ 11:50:25 #148
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_201024590
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:39 schreef ludovico het volgende:

[..]
Baan weg, restschuld.
Loterij des levens.
Soms heb je gewoon dikke pech, daar een beetje rekening mee houden is tot daar aan toe. Maar je kunt ook niet altijd in de ‘wat als’ angst blijven.
pi_201024596
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:50 schreef LXIV het volgende:

[..]
We zijn nu zo diep down the drain dat 2% al niet meer houdbaar is. Wil je in nl 2% hebben, dan is dat voor Italië al 6%
ECB is toch een politiek instrument, die koopt gewoon extra Italië op tegen 2%.
pi_201024612
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:50 schreef zalkc het volgende:

[..]
Loterij des levens.
Soms heb je gewoon dikke pech, daar een beetje rekening mee houden is tot daar aan toe. Maar je kunt ook niet altijd in de ‘wat als’ angst blijven.
Dat is het punt niet, de financiele stabiliteit (taak DNB) wordt uitgehold als je iedereen maar enorme schulden laat hebben die ze matig zouden kunnen terugbetalen.

In 2008 was het te losjes vorm gegeven.
  zondag 22 augustus 2021 @ 11:52:12 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201024622
Kortom, het kernprobleem is de EMU. Die is inherent onhoudbaar. Met nulrente wordt deze nu bij elkaar gehouden, maar hoe langer dat duurt, hoe groter de side-effects overal anders worden.
The End Times are wild
pi_201024651
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:52 schreef LXIV het volgende:
Kortom, het kernprobleem is de EMU. Die is inherent onhoudbaar. Met nulrente wordt deze nu bij elkaar gehouden, maar hoe langer dat duurt, hoe groter de side-effects overal anders worden.
Dat zijn we wel eens maar met 0 inflatie maak je het ook niet mogelijk om relatieve devaluatie te verzorgen met extra inflatie in andere landen....

Je forceert Griekenland en Italië etc om prijzen te verlagen, lonen te verlagen... Succes, die zijn naar beneden star, omhoog gaat prima.... Maar NL en Duitsland doen niet aan loonstijgingen.....................

Zeg het maar, het is vervlochten maar het is inherent politiek om het te doen slagen.

EMU in inherent onhoudbaar zonder grote politieke inmening, de ECB pakt dat stokje nu zelf op op een of andere rare manier i.p.v. de politiek.

De combi klopt iig geen kut van nee...

Maar dit hele land gelooft heilig in de EU / Euro joh, als je opmerkingen hebt erover ben je extreem-rechts.
  zondag 22 augustus 2021 @ 11:57:22 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201024678
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Dat zijn we wel eens maar met 0 inflatie maak je het ook niet mogelijk om relatieve devaluatie te verzorgen met extra inflatie in andere landen....

Je forceert Griekenland en Italië etc om prijzen te verlagen, lonen te verlagen... Succes, die zijn naar beneden star, omhoog gaat prima.... Maar NL en Duitsland doen niet aan loonstijgingen.....................

Zeg het maar, het is vervlochten maar het is inherent politiek om het te doen slagen.

EMU in inherent onhoudbaar zonder grote politieke inmening, de ECB pakt dat stokje nu zelf op op een of andere rare manier i.p.v. de politiek.
De huidige politiek zal nooit toegeven dat de EU gedoemd is. Dat is het eigen falen toegeven. En straks stort het net zo snel in een als Afghanistan. Perfecte vergelijking van de politiek die niet in staat je s haar falen toe te geven totdat er een catastrofe ontstaat.
The End Times are wild
  zondag 22 augustus 2021 @ 11:58:06 #154
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201024692
En trouwens, ook bij die catastrofe zullen ze nog niks toegeven.
The End Times are wild
pi_201024768
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:57 schreef LXIV het volgende:

[..]
De huidige politiek zal nooit toegeven dat de EU gedoemd is. Dat is het eigen falen toegeven. En straks stort het net zo snel in een als Afghanistan. Perfecte vergelijking van de politiek die niet in staat je s haar falen toe te geven totdat er een catastrofe ontstaat.
Middelkoop noemt het the big reset.
Ray Dalio ziet ook al zoiets opkomen..

Goudstandaard is ook ooit losgelaten...

You will own nothing and you will be happy.

In mijn eigen visie is de groeiende ongelijkheid de catalysator van deze problemen overigens.

Hoe meer geld op een hoopje "ter beschikking voor investeringen" komt t.o.v. het hoopje "om uit te geven en doen circuleren in de economie" hoe lager de rente moet worden anders is het niet meer op te brengen.

Vervolgens zie je dat welvaart natuurlijk wel moet groeien altijd, dus de belastingdruk op vermogen moet weer wat naar beneden..

Ik weet het niet joh ik denk dat groeiende ongelijkheid onhoudbaar is, vanaf een miljoen of 10-50 mag de belastingdruk op winst uit vermogen gewoon wel naar 100%.

In dezelfde filosofie wordt de vergrijzing weleens als boosdoener aangewend als reden voor lage rentes... Oudere mensen sparen relatief veel en geven weinig uit...

Als je kijkt naar hoe groot de balans is van de ECB is dat ook enorm gestegen natuurlijk. De monetaire inflatie is er al, de prijsinflatie nog niet.
- Omdat het geld niet wordt uitgegeven maar wordt gespaard / in de financiele economie terecht komt (!).
pi_201024938
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 11:58 schreef LXIV het volgende:
En trouwens, ook bij die catastrofe zullen ze nog niks toegeven.
Denk eerlijk gezegd dat het gros van de mensen geen besef heeft van deze materie, te ingewikkeld.

Zijn een paar economen die er iets van een beeld bij kunnen krijgen.... Maar ook niet allemaal.
pi_201025026
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 10:39 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Globaal rekenen mensen zo omdat het gaat om wat betaal je voor een dak boven je hoofd. Dan gaan er weer mensen roepen: Ja maar onderhoudskosten. Het is maar net of jij er voor kiest je huis goed te onderhouden. Met lagere dak boven je hoofd lasten kan je meer sparen en eventueel dat geld gebruiken voor onderhoud. Verder vergeten de onderhoudsroepers dat een gedeelte ook nog eens aflossing is. Dus je spaart nog veel meer!!!!!!!

Dus niks onderbuik. Voor velen die duur huren is kopen voordeliger. Als je in de juiste tijd koopt kan zelfs andersom (van goedkoop huren naar hoger hypotheek lasten) voordeliger zijn :P
Je bevestigt nu voor mij alleen maar dat het een onderbuik redenering is.
pi_201025031
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 10:43 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ok

[ Bericht 65% gewijzigd door #ANONIEM op 22-08-2021 12:25:09 ]
pi_201025053
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:24 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Mja wanneer is het geen onderbuik redenering?

Je risico aversie en je tijdshorizon wat goed voelt voor je om ergens op een plek te blijven zijn subjectieve factoren die bepalen of iets een verstandige keuze voor je is.
pi_201025066
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:24 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Neem mij mee naar de rationele redenering.
  zondag 22 augustus 2021 @ 12:40:26 #161
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201025240
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:17 schreef ludovico het volgende:

[..]
Denk eerlijk gezegd dat het gros van de mensen geen besef heeft van deze materie, te ingewikkeld.

Zijn een paar economen die er iets van een beeld bij kunnen krijgen.... Maar ook niet allemaal.
De media mag het ook niet uitleggen van de staat. Dat zou maar onrust veroorzaken.
The End Times are wild
pi_201025281
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:40 schreef LXIV het volgende:

[..]
De media mag het ook niet uitleggen van de staat. Dat zou maar onrust veroorzaken.
Kunnen ze ook niet. Bij RTL-Z begrijpen ze het ook niet hoor.

Ja een interviewtje met Willem Middelkoop publiceren dan raakt het de oppervlakte...
Dit is niet aan de man te brengen joh. Te ingewikkeld, te complex, etc.
pi_201025380
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:26 schreef ludovico het volgende:

[..]
Mja wanneer is het geen onderbuik redenering?

Je risico aversie en je tijdshorizon wat goed voelt voor je om ergens op een plek te blijven zijn subjectieve factoren die bepalen of iets een verstandige keuze voor je is.
Daar heb je een punt. Die zaken spelen ook een rol in de waardebepaling voor een persoon. Dus zijn subjectief. Het is in mijn ogen wel net wat genuanceerder dan het dommige geroep dat huurprijzen hoger liggen dan hypotheeklasten voor hetzelfde huis. En dat het feit op zich op de 1 of andere manier oneerlijk is.
pi_201025399
quote:
1s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:48 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]
Daar heb je een punt. Die zaken spelen ook een rol in de waardebepaling voor een persoon. Dus zijn subjectief. Het is in mijn ogen wel net wat genuanceerder dan het dommige geroep dat huurprijzen hoger liggen dan hypotheeklasten voor hetzelfde huis. En dat het feit op zich op de 1 of andere manier oneerlijk is.
Ik mag idd hopen dat je meer factoren betrekt bij je keuze dan slechts huurkosten / hypotheeklasten.
pi_201039919
De hypotheekaanvraag is goedgekeurd en de woning is zelfs hoger getaxeerd dan wij hebben geboden! Wij zijn helemaal blij dat de koop nu definitief is.
  Moderator maandag 23 augustus 2021 @ 11:49:40 #166
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_201039940
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 11:47 schreef Jaeger85 het volgende:
De hypotheekaanvraag is goedgekeurd en de woning is zelfs hoger getaxeerd dan wij hebben geboden! Wij zijn helemaal blij dat de koop nu definitief is.
Gefeliciteerd!
Breitling - Instruments for Professionals
pi_201043496
twitter

twitter
pi_201043538
Maar het kan ook andersom natuurlijk

twitter
pi_201043671
Wtf is een levenskeuzenaar
Edit: ik dacht ik zit in het LinkedIn ergernissen topic :D

Ik had ook een huis is 2008. Dat ik verliet in 2013. Toen werd op papier helaas ook daadwerkelijk betalen.
pi_201055622
quote:
0s.gif Op maandag 23 augustus 2021 11:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Wat heb je gekocht en voor hoeveel?

-persoonlijke vetes doe je maar elders-

Zelf heb ik op het hoogtepunt van de schaarstecrisis een woning gekocht in 2018. Een nieuwbouw tussenwoning. Dit was niet makkelijk en een soort once in a lifetime deal. Ik heb ook veel mazzel gehad ermee. Veel ontwikkelaars waren al een aantal jaar failliet en via via (niet via funda) werd ik op de hoogte gebracht. Toch ga ik niet neerbuigend doen naar anderen.

[ Bericht 26% gewijzigd door Rene op 24-08-2021 19:44:57 ]
pi_201056073
quote:
0s.gif Op zondag 22 augustus 2021 12:03 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoe meer geld op een hoopje "ter beschikking voor investeringen" komt t.o.v. het hoopje "om uit te geven en doen circuleren in de economie" hoe lager de rente moet worden anders is het niet meer op te brengen.

Vervolgens zie je dat welvaart natuurlijk wel moet groeien altijd, dus de belastingdruk op vermogen moet weer wat naar beneden..

Ik weet het niet joh ik denk dat groeiende ongelijkheid onhoudbaar is, vanaf een miljoen of 10-50 mag de belastingdruk op winst uit vermogen gewoon wel naar 100%.

Helemaal mee eens. We moeten af van de superrijken, dat is nergens voor nodig.

Van mij mag iemand best 40 miljoen hebben staan hoor. Dan ben je toch al rijk zat? Kan je de grootste villa van kopen die er is in het land, elke dag luxe uiteten, je kan zelfs af en toe met de privéjet vliegen en dergelijke als je dat wil. Je hebt ook zat mogelijkheden om je bedrijf uit te breiden.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201056391
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 18:01 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Van mij mag iemand best 40 miljoen hebben staan hoor. Dan ben je toch al rijk zat? Kan je de grootste villa van kopen die er is in het land, elke dag luxe uiteten, je kan zelfs af en toe met de privéjet vliegen en dergelijke als je dat wil. Je hebt ook zat mogelijkheden om je bedrijf uit te breiden.
Ik hoop alleen dat je geen communisme zult aanhangen. Communisten beweren dat ze alles gelijk willen verdelen maar de geschiedenis verraadt iets heel anders!
  dinsdag 24 augustus 2021 @ 18:53:34 #173
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_201056678
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 18:01 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Wat doen we dan met het geld wat ze meer hebben? Leningen van economisch vluchtelingen betalen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_201057135
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 18:53 schreef kanovinnie het volgende:

[..]
Wat doen we dan met het geld wat ze meer hebben? Leningen van economisch vluchtelingen betalen?
Misschien eens beginnenmet het klimaat probleem oplossen
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_201062145
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 19:28 schreef sirdanilot het volgende:

[..]
Misschien eens beginnenmet het klimaat probleem oplossen
Welk probleem?
pi_201064592
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 augustus 2021 23:42 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]
Welk probleem?
Je had beter moeten opletten bij aardrijkskunde op de middelbareschool
  Moderator woensdag 25 augustus 2021 @ 10:12:48 #177
16180 crew  CoolGuy
pi_201064719
Dit topic gaat over huizen kopen ja of nee, niet over of rijken niet rijk mogen zijn of klimaatproblemen.
pi_201071632
Begint nu wel heel bizar te worden, zelfs hier in de provincie, ver van de randstad. Een twee onder een kap, oerlelijk, zeer gedateerd (lees, moet flink opgeknapt worden, nieuwe badkamer, keuken, vloeren etc) en ook nog eens gelegen aan een drukke weg, oftewel net de weg waar je liever niet woont, komt op funda voor vraagprijs 479.000.

Een half miljoen voor een gare, lelijke woning die je 10 jaar geleden voor 150.000 nog niet kwijt kwam.

Ik geloof best dat dit soort excessen niets voorstellen bij de horrorverhalen uit de grote steden, maar dit is niet de eerste absurd geprijsde woning hier in de regio die dan ook nog rap verkocht worden.

Als woningzoekende met beperkt budget ben je nu (eigenlijk al bijna twee jaar) t haasje en het ziet er niet naar uit dat dit gaat veranderen.
  woensdag 25 augustus 2021 @ 20:07:10 #179
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201071816
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 19:58 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Begint nu wel heel bizar te worden, zelfs hier in de provincie, ver van de randstad. Een twee onder een kap, oerlelijk, zeer gedateerd (lees, moet flink opgeknapt worden, nieuwe badkamer, keuken, vloeren etc) en ook nog eens gelegen aan een drukke weg, oftewel net de weg waar je liever niet woont, komt op funda voor vraagprijs 479.000.

Een half miljoen voor een gare, lelijke woning die je 10 jaar geleden voor 150.000 nog niet kwijt kwam.

Ik geloof best dat dit soort excessen niets voorstellen bij de horrorverhalen uit de grote steden, maar dit is niet de eerste absurd geprijsde woning hier in de regio die dan ook nog rap verkocht worden.

Als woningzoekende met beperkt budget ben je nu (eigenlijk al bijna twee jaar) t haasje en het ziet er niet naar uit dat dit gaat veranderen.
Begint er inderdaad steeds meer op te lijken dat zelfs uitwijken uit de randstad je niet meer gaat redden binnenkort
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_201071915
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 20:07 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Begint er inderdaad steeds meer op te lijken dat zelfs uitwijken uit de randstad je niet meer gaat redden binnenkort
Ik zit er serieus aan te denken mijn huidige woning niet te verkopen en gewoon te verhuren zodra we over zijn :D
  woensdag 25 augustus 2021 @ 20:14:49 #181
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201071962
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 20:12 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik zit er serieus aan te denken mijn huidige woning niet te verkopen en gewoon te verhuren zodra we over zijn :D
Waarom zou je dat in hemelsnaam niet doen? Als je de financiële ruimte hebt zou je dom zijn om nu te verkopen.

Dat huis gaat alleen maar meer waard worden en dat is nog buiten het passieve inkomen uit de huur hetgeen waarschijnlijk meer dan opweegt tegen eventuele hogere financieringslasten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  woensdag 25 augustus 2021 @ 21:48:23 #182
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201073562
quote:

[..]
Als je dat hypotheektechnisch rond kunt krijgen...
En je kunt handelen dat iedereen hier je een vuige huisjesmelker die de markt KAPOTTTT maakt noemt :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wullie bin KOEL Š Soneal
pi_201074241
quote:
1s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 21:48 schreef Leandra het volgende:

[..]
Als je dat hypotheektechnisch rond kunt krijgen...
En je kunt handelen dat iedereen hier je een vuige huisjesmelker die de markt KAPOTTTT maakt noemt :+
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hypotheek zou ik dan volledig aflossen met mijn huidige spaargeld, zit wel een boete op, eerst maar eens vragen hoeveel die is…
pi_201074253
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 22:39 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Hypotheek zou ik dan volledig aflossen met mijn huidige spaargeld, zit wel een boete op, eerst maar eens vragen hoeveel die is…
Misschien heeft je bank ook een optie op een verhuurhypotheek
pi_201074306
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 22:40 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Misschien heeft je bank ook een optie op een verhuurhypotheek
Das wel een goeie, zal het eens navragen!
pi_201074310
quote:

[..]
Ik vind 'randstad' op gebied van huizenmarkt altijd wat simpel. Wat mij betreft is het economisch kerngebied van Nederland de randstad plus Noord-Brabant en Gelderland. Grofweg de vierkant Alkmaar - Apeldoorn - Eindhoven - Breda.
pi_201074969
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 12:26 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Nu wachten op de mensen die gaan zeggen dat je in Groningen of Zeeland ook kan wonen
Dat is wel wat wij hebben gedaan. Niet de makkelijkste optie, maar ik kies liever voor een betaalbaar leven dan krom te moeten liggen om de hypotheek + leefkosten te kunnen (blijven) betalen.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
  donderdag 26 augustus 2021 @ 00:25:16 #188
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201075043
quote:

[..]
Is nu al zo. Voor mensen met een modaal inkomen. Ik vrees dat alleenstaande mensen zonder rijke ouders en met een modaal inkomen gewoon nooit meer in Nederland een woning kunnen krijgen. Het tekort is enorm, de immigratie gaat in volle vaart door en alles volbouwen zal ook niet gebeuren.
The End Times are wild
  donderdag 26 augustus 2021 @ 00:26:01 #189
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_201075046
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 19:58 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:

Er is geen enkel teken dat het ooit nog beter gaat worden.
The End Times are wild
pi_201079256
quote:
0s.gif Op woensdag 25 augustus 2021 20:14 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Dat huis gaat alleen maar meer waard worden en dat is nog buiten het passieve inkomen uit de huur hetgeen waarschijnlijk meer dan opweegt tegen eventuele hogere financieringslasten.
Jij kunt de toekomst voorspellen?
  donderdag 26 augustus 2021 @ 13:05:53 #191
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201079318
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:01 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Jij kunt de toekomst voorspellen?
Neu, is een aanname gebaseerd op het verleden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_201079366
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:05 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Neu, is een aanname gebaseerd op het verleden.
Moet je met aandelen eens proberen. Gaat fout.
  donderdag 26 augustus 2021 @ 13:16:08 #193
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201079499
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:08 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Op de lange termijn gaat dat uiteindelijk wel altijd goed.
Kijk maar eens wat je 20 jaar geleden voor dezelfde aandelen betaald zou hebben, en de bakstenen van je huis gaan niet failliet, dus meer zekerheid.

Het gaat met voorbeelden waarbij het fout gaat altijd over een korte termijn, niet over 20 jaar.

Even los van het feit dat een afbetaald huis je geen restschuld oplevert als de markt instort.
Wullie bin KOEL Š Soneal
  donderdag 26 augustus 2021 @ 13:29:10 #194
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201079727
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:08 schreef Antropoceen het volgende:

[..]
Huizen zijn geen aandelen :).

Huizen worden over tijd vrijwel zeker meer waard. Zoals Leandra ook al aangeeft.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_201079816
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:29 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Huizen zijn geen aandelen :).

Huizen worden over tijd vrijwel zeker meer waard. Zoals Leandra ook al aangeeft.
Dan moet je wel tijd van leven hebben.

Tussentijds kan er van alles gebeuren; zwangerschap, scheiding, overlijden partner etc. Gevallen genoeg waarbij John Williams en Martijn Krabbé moesten komen helpen :)

Een huis is geen beleggingsobject maar zeker voor jongere mensen een gebruiksartikel en doorgaans zwaar gefinancierd.........
Pecunia non olet
  donderdag 26 augustus 2021 @ 13:38:25 #196
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_201079872
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Dan moet je wel tijd van leven hebben.

Tussentijds kan er van alles gebeuren; zwangerschap, scheiding, overlijden partner etc. Gevallen genoeg waarbij John Williams en Martijn Krabbé moesten komen helpen :)

Een huis is geen beleggingsobject maar zeker voor jongere mensen een gebruiksartikel en doorgaans zwaar gefinancierd.........
Uiteraard, de situatie moet er naar zijn. In dit geval ging het om iemand die zijn oude woning financieel gezien aan kan houden naast zijn hoofdwoning.

Dan is er vrijwel zeker sprake van flinke overwaarde.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
  Moderator donderdag 26 augustus 2021 @ 13:46:00 #197
16180 crew  CoolGuy
pi_201079985
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:38 schreef Drekkoning het volgende:

[..]
Uiteraard, de situatie moet er naar zijn. In dit geval ging het om iemand die zijn oude woning financieel gezien aan kan houden naast zijn hoofdwoning.

Dan is er vrijwel zeker sprake van flinke overwaarde.
Het betreft in dit geval inderdaad @Scorpie Die ken ik buiten FOK! om ook, en die heeft zijn zaakjes heel goed en stabiel op de rit los van de overwaarde van zijn huidige/oude huis, die kan dit inderdaad realiseren zonder daar financieel rare sprongen voor te moeten maken.
pi_201080141
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 00:00 schreef Kiid het volgende:

[..]
Dat is wel wat wij hebben gedaan. Niet de makkelijkste optie, maar ik kies liever voor een betaalbaar leven dan krom te moeten liggen om de hypotheek + leefkosten te kunnen (blijven) betalen.
Het wordt al een stuk makkelijker als je een huis in de provincie Utrecht kan verkopen alvorens je daarheen trekt. Of verwar ik je nu met iemand anders? Voor de starter is vruchteloos bezichtigen en bieden in een uithoek door de geringere kansen alweer een stuk lastiger.

Voorbeeld van een zoekende starter in Drenthe
quote:
0s.gif Op woensdag 26 mei 2021 21:32 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
En dat een woning voor je te betalen is incl. realistisch overbieden maakt niet dat je een bezichtigingsafspraak weet te maken en dat het geen bieden op inschrijving is. Als je met tientallen anderen een bod uitbrengt kan je bod nog wel heel goed zijn, maar je kansen zijn simpelweg veel kleiner, want er zijn tal van anderen die dat ook doen.

Zie bijv. dit filmpje vanaf 4:00 https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-s-voor-in-de-plaats
Die jongen en alle vrienden van hem in dat dorp in Drenthe slaan aan het bieden als er een keer een betaalbare woning beschikbaar komt.
pi_201081178
quote:

[..]
Goed idee hoor, gewoon mee profiteren van de huizencrisis.
pi_201081256
quote:

Waar precies?
pi_201083215
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 15:22 schreef Mens-erger-je-niet het volgende:

[..]
Waar precies?
Bij mij in de buurt.
pi_201085299
quote:
0s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 13:56 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Het wordt al een stuk makkelijker als je een huis in de provincie Utrecht kan verkopen alvorens je daarheen trekt. Of verwar ik je nu met iemand anders? Voor de starter is vruchteloos bezichtigen en bieden in een uithoek door de geringere kansen alweer een stuk lastiger.

Voorbeeld van een zoekende starter in Drenthe
[..]

Je verward me inderdaad met iemand anders. Wij zijn ook starters en hebben onlangs onze 1e woning gekocht, huren nu nog duur momenteel. Wonen toevallig wel in omgeving Utrecht.

Ik vond het ook niet leuk om een huis te kopen en al helemaal niet de gedachte dat het ons financieel helemaal leeg zou zuigen de komende 30 jaar. Nu hebben we een mooie woning gekocht in zeeland (nog wel de kant van brabant) en hebben we ons geld (+- 100k) gebruikt om de hypotheek laag te houden ipv het geld gebruiken om hier in de regio kans te maken.

Maar ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik dit had gedaan als woningen wat betaalbaarder zouden zijn.
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')