abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_201017816
quote:
16s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 21:49 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Niks meer voorstelt in de context van het kopen van een huis, zo moeilijk was deze niet volgende keer zonder zijwieltjes.
Oké dus het werkt maar 1 kant op? Zo werkt dat natuurlijk niet. Als jij 55K extra te besteden hebt en dus kan uitgeven aan bijvoorbeeld het verhogen van je bod op een huis zodat je zeker weet dat je het krijgt, dan is dat het verschil tussen wel of geen winnend bod maken.

Kan je het wel lekker gaan bagatelliseren alsof het niks is, maar ik zou toch wat minder stellig zijn in jullie opvattingen. Die 55 kan voor jullie non-eigenaren een wereld van verschil maken.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 21:57:43 #102
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_201017909
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 21:53 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Oké dus het werkt maar 1 kant op? Zo werkt dat natuurlijk niet. Als jij 55K extra te besteden hebt en dus kan uitgeven aan bijvoorbeeld het verhogen van je bod op een huis zodat je zeker weet dat je het krijgt, dan is dat het verschil tussen wel of geen winnend bod maken.

Kan je het wel lekker gaan bagatelliseren alsof het niks is, maar ik zou toch wat minder stellig zijn in jullie opvattingen. Die 55 kan voor jullie non-eigenaren een wereld van verschil maken.
Wablief? :?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_201017979
quote:
16s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 21:57 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Wablief? :?
Ja dat zou ik ook zeggen.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:01:58 #104
459912 FlippingCoin
pi_201018012
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:00 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ja dat zou ik ook zeggen.
Ja ik kan er weinig van maken dus ik geef je nog een kans om er een logisch verhaal van te maken; maar als de situatie daar niet naar zou zijn kan dat ook tot morgen wachten natuurlijk.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_201018070
quote:
16s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:01 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Ja ik kan er weinig van maken dus ik geef je nog een kans om er een logisch verhaal van te maken; maar als de situatie daar niet naar zou zijn kan dat ook tot morgen wachten natuurlijk.
Lees het nog een keer zou ik zeggen. Langzaam, misschien helpt het. Ik geef je nog een hint; 55K op een gemiddelde huizenprijs van 400K is nog steeds 12%.

Roepen “dat het niks is in de context van een huis kopen” is dus evident onjuist en eigenlijk gewoon dom gelul.

Wil je nog een poging je standpunt verder uit te wijden, je verhaal te wijzigen of stop je hier en nu gewoon?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-08-2021 22:04:48 ]
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 22:05:47 #106
459912 FlippingCoin
pi_201018095
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:04 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Lees het nog een keer zou ik zeggen. Langzaam, misschien helpt het. Ik geef je nog een hint; 55K op een gemiddelde huizenprijs van 400K is nog steeds 12%.

Roepen “dat het niks is in de context van een huis kopen” is dus evident onjuist en eigenlijk gewoon dom gelul.

Wil je nog een poging je standpunt verder uit te wijden, je verhaal te wijzigen of stop je hier en nu gewoon?
Nou nee je leek mij beschonken dus ik dacht, slaap even je roes uit babbelen we morgen verder. :o
pi_201018109
quote:
16s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:05 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Nou nee je leek mij beschonken dus ik dacht, slaap even je roes uit babbelen we morgen verder. :o
Je kiest dus voor optie 3, prima, staat genoteerd.
pi_201018273
quote:

[..]

Ok, laat ik het iets makkelijker voor je maken, want blijkbaar valt het niet mee.

In 2008 lag de gemiddelde huizenprijs op 260k. Het modale salaris was 31500 (cijfers over gemiddelde salarissen zijn lastig te vinden). Met zo’n salaris kreeg je ongeveer 160k hypotheek in 2008. (Bruto maandlasten maximaal 32.7% van bruto inkomen en de rente was ongeveer 5%). Je had dus 100k eigen geld nodig om met een modaal salaris een gemiddeld huis te kopen.

Gaan we naar 2021.
In het tweede kwartaal van 2021 lag de gemiddelde huizenprijs op 410k. Het modale salaris ligt op 36500 euro. Met dat salaris krijg je vandaag ongeveer 165k hypotheek. Je hebt nu dus 245k eigen geld nodig om met een modaal salaris een gemiddeld huis te kopen.

Dus ja, in 2008 was het aanmerkelijk makkelijker om een huis te kopen en 55k is peanuts op die 245k.
pi_201018452
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:11 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Ok, laat ik het iets makkelijker voor je maken, want blijkbaar valt het niet mee.

In 2008 lag de gemiddelde huizenprijs op 260k. Het modale salaris was 31500 (cijfers over gemiddelde salarissen zijn lastig te vinden). Met zo’n salaris kreeg je ongeveer 160k hypotheek in 2008. (Bruto maandlasten maximaal 32.7% van bruto inkomen en de rente was ongeveer 5%). Je had dus 100k eigen geld nodig om met een modaal salaris een gemiddeld huis te kopen.

Gaan we naar 2021.
In het tweede kwartaal van 2021 lag de gemiddelde huizenprijs op 410k. Het modale salaris ligt op 36500 euro. Met dat salaris krijg je vandaag ongeveer 165k hypotheek. Je hebt nu dus 245k eigen geld nodig om met een modaal salaris een gemiddeld huis te kopen.

Dus ja, in 2008 was het aanmerkelijk makkelijker om een huis te kopen en 55k is peanuts op die 245k.
Ik zal je eigen argument even herschrijven want het blijft lastig voor je:

In 2008 kon ik met 55K vele malen meer bewerkstelligen bij het kopen van een huis dan 13(!) jaar later.

En ja, dat heeft o.a te maken met de hoogte van een gemiddeld koophuis toen en nu, maar er zijn nog wel wat meer zaken die daarmee te maken hadden, wat dacht je van bv de inflatie die je maar gemakshalve even vergeten bent (gemiddeld 1.92% per jaar).

Verder heeft je statement natuurlijk niks te maken met de hoogte van dat bedrag, want laten we wel wezen, je doet wel heel tof over dat het zo weinig voorstelt, je hebt het zelf niet op je bankrekening staan.
pi_201018561
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Ik zal je eigen argument even herschrijven want het blijft lastig voor je:

In 2008 kon ik met 55K vele malen meer bewerkstelligen bij het kopen van een huis dan 13(!) jaar later.

En ja, dat heeft o.a te maken met de hoogte van een gemiddeld koophuis toen en nu, maar er zijn nog wel wat meer zaken die daarmee te maken hadden, wat dacht je van bv de inflatie die je maar gemakshalve even vergeten bent (gemiddeld 1.92% per jaar).

Verder heeft je statement natuurlijk niks te maken met de hoogte van dat bedrag, want laten we wel wezen, je doet wel heel tof over dat het zo weinig voorstelt, je hebt het zelf niet op je bankrekening staan.
Zucht.....hij chargeerde
pi_201018576
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:22 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Zucht.....hij chargeerde
En dat is nogal dom.
pi_201018604
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:22 schreef Scorpie het volgende:

[..]
En dat is nogal dom.
Zucht
pi_201018628
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:18 schreef Scorpie het volgende:

Dit soort opmerkingen kun je gerust achterwege laten. Je weet geen zak van mijn financiële situatie en die doet er in dit verhaal niet toe.

Het argument, "ja maar ik spaarde ook gewoon 55k" is gewoon onzinnig op de situatie van nu, al heb je 10% inflatie per jaar.
pi_201018655
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:23 schreef potjecreme het volgende:

[..]
Zucht
Ja sorry, feiten liegen nu eenmaal niet. Kan hij wel heel erg leuk gaan chargeren om een andere user een hak te willen zetten, als je eerst roept dat je 2008 niet kan vergelijken met nu en vervolgens doe je zelf *exact* hetzelfde, dan is dat :')-waardig.
pi_201018692
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:24 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Dit soort opmerkingen kun je gerust achterwege laten. Je weet geen zak van mijn financiële situatie en die doet er in dit verhaal niet toe.

Het argument, "ja maar ik spaarde ook gewoon 55k" is gewoon onzinnig op de situatie van nu, al heb je 10% inflatie per jaar.
Misschien even naar je eigen postgedrag kijken waarin je nogal jaloers overkomt op CoolGuy. En onzinnige argumenten zit dit hele topic vol van, dus zullen we het daar maar even niet over hebben?
pi_201018801
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:26 schreef Scorpie het volgende:

[..]
Misschien even naar je eigen postgedrag kijken waarin je nogal jaloers overkomt op CoolGuy. En onzinnige argumenten zit dit hele topic vol van, dus zullen we het daar maar even niet over hebben?
Ik heb geen enkele reden om jaloers te zijn op CoolGuy, dus laat je onzinnige insinuaties achterwege en hou het gewoon bij feiten.

In 2008 moest Jan Modaal iets meer dan 3 bruto jaarsalarissen aan eigen geld op tafel leggen om een gemiddeld huis te kopen, tegenwoordig is gaat het om ruim 6 bruto jaarsalarissen. Dat heeft niks met inflatie van doen, dat zijn de harde cijfers.

[ Bericht 0% gewijzigd door NightDancert op 21-08-2021 22:47:36 ]
pi_201019144
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:29 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Ik heb geen enkele rede om jaloers te zijn op CoolGuy, dus laat je onzinnige insinuaties achterwege en hou het gewoon bij feiten.

In 2008 moest Jan Modaal iets meer dan 3 bruto jaarsalarissen aan eigen geld op tafel leggen om een gemiddeld huis te kopen, tegenwoordig is gaat het om ruim 6 bruto jaarsalarissen. Dat heeft niks met inflatie van doen, dat zijn de harde cijfers.
Maar door de lagere rente zijn je maandlasten / werkelijke kosten wel lager. Als je nu een hypotheek vast kan zetten 30 jaar voor zo'n 1,75% zit je wel gebakken. En ze hebben ook nog e.e.a gedaan om starters te helpen: 100k schenking belastingvrij, NHG omhoog, inkomen partner telt meer mee, geen overdrachtsbelasting etc.
Facts don't care about your feelings
pi_201019328
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:40 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Maar door de lagere rente zijn je maandlasten / werkelijke kosten wel lager. Als je nu een hypotheek vast kan zetten 30 jaar voor zo'n 1,75% zit je wel gebakken. En ze hebben ook nog e.e.a gedaan om starters te helpen: 100k schenking belastingvrij, NHG omhoog, inkomen partner telt meer mee, geen overdrachtsbelasting etc.
De werkelijke kosten zijn het probleem niet, men krijgt simpelweg niet genoeg hypotheek.

100k schenking is leuk, maar dat is voor een hoop mensen ver buiten het bereik. Vrijstelling overdrachtsbelasting is maar voor kopers tot 35 jaar en voor huizen tot 400k. Een gemiddelde woning voldoet hier in 2021 al niet meer aan.

Inkomen partner telt zeker meer mee, maar voor nu had ik de rekensom voor een alleenstaande gepakt, omdat dat wat makkelijker vergelijken is en dat ook de casus was die CoolGuy gebruikte in zijn vergelijking.
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:00:05 #119
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201019637
quote:

[..]

Bij ons was die 55K eigenlijk precies het verschil tussen dit huis wel of niet kunnen laten bouwen.
Niet vanwege de grond en de bouwkosten zelf, maar om wat daar nog bovenop komt: vloeren, keuken, tuin, schilder.

Het stelt sowieso een hoop voor, maar het kan vooral net het verschil zijn tussen wel of niet kunnen doen.

Maar met de huidige prijzen en taxaties die niet altijd zo hoog zijn als het bod is het een prima bedrag om achter de hand te hebben als je wilt kopen, want als je 350K biedt en de taxatie komt op 321K uit zul je die ontbrekende 29K toch zelf bij moeten leggen.
Plus de andere kosten koper, als starter heb je dan weer geen overdrachtsbelasting.
Tenminste onder de 400K.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:08:17 #120
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_201019844
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 22:29 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Ik heb geen enkele reden om jaloers te zijn op CoolGuy, dus laat je onzinnige insinuaties achterwege en hou het gewoon bij feiten.

Is ook onzinnige vergelijken. Je moet de woonquote erbij nemen. Wat je in de maand aan percentage van je inkomen kwijt bent aan je woonlasten. 1000 euro toen is een andere hypotheek dan 1000 euro nu,
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_201019951
Ieder tijd zijn eigen uitdagingen. Huis kopen kost altijd veel geld en kan spannend zijn.

En ja vriendinnen die thuiswonend waren hadden vette spaarrekeningen. Als mijn ouders in Amsterdam zouden wonen, zou ik het ook wel weten. Tuurlijk moet je het alsnog zelf doen. En zelf keuzes maken om dan werkelijk te sparen. Maar de dames hielden zoveel over dat het geen moeilijke keuze was. Is wel fijne informatie als je loopt te pochen met je spaargeld. En stoer loopt te doen niks aan te willen nemen van mammie en pappie. Was dan duur gaan huren. Dan was je ze echt niet tot last. Maar nee dat zou geld kosten. Maar wel mensen geldwolf noemen omdat ze met ouders willen praten over mogelijkheden voor schenking.
pi_201019983
Dit is een onzinnige discussie. Er spelen volgens mij twee vragen:

1. Biedt ¤ 55.000,- op de bank slagkracht op de vastgoedmarkt? Uiteraard.
2. Biedt ¤ 55.000,- op de bank in 2021 minder slagkracht op de vastgoedmarkt dan ¤ 55.000,- in 2008? Uiteraard.

Case closed jongens. Nu over naar de inhoud
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:13:20 #123
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_201019986
Daarbij was de hypotheeklast in 2008 vaak alleen rente, nu is het voor starters ook aflossing.
Maar goed, aflossen is sparen in stenen, dat ben je niet echt kwijt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zaterdag 21 augustus 2021 @ 23:20:57 #124
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_201020195
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:13 schreef Leandra het volgende:
Daarbij was de hypotheeklast in 2008 vaak alleen rente, nu is het voor starters ook aflossing.
Maar goed, aflossen is sparen in stenen, dat ben je niet echt kwijt.
Op de 30 jaars termijn maakt dat ook niet uit, 100% afgelost is 100% afgelost lijkt me.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_201020234
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 augustus 2021 23:08 schreef zalkc het volgende:

[..]
Is ook onzinnige vergelijken. Je moet de woonquote erbij nemen. Wat je in de maand aan percentage van je inkomen kwijt bent aan je woonlasten. 1000 euro toen is een andere hypotheek dan 1000 euro nu,
Wat je kwijt bent is niet eens het probleem, alleen krijg je nu gezien je rente een veel lagere hypotheek, terwijl de huizenprijzen hoger zijn. Dat zijn twee factoren die de huidige situatie versterken. Je kan als Jan Modaal nagenoeg hetzelfde krijgen aan hypotheek tov 2008 (160k vs 165k), maar de bruto maandlasten van een hypotheek van 165k nu zijn een stuk lager dan toen (850 vs 550 euro). Dus ja, als je eenmaal voldoende hypotheek krijgt vallen je woonlasten wel mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')