In de states krijgen ook jongere mensen een griepprik trouwens. Een kennis van mij uit Texas (gast is pas 26) neemt hem ook jaarlijks. Gewoon "just in case" was zijn beredeneringquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:28 schreef koemleit het volgende:
[..]
Voor griep krijgen de ouderen, zwakkere en zorgpersoneel jaarlijks een spuit Das echt niet gek.
prima verder maar het is toch nog niet ingegaanquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:32 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
AstraZeneca alleen onder bepaalde voorwaarden. Sputnik en Sinovac kun je vergeten.
hier blijven mensen ook wat makkelijker thuis omdat de baas dat betaalt, daar nietquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:33 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
In de states krijgen ook jongere mensen een griepprik trouwens. Een kennis van mij uit Texas (gast is pas 26) neemt hem ook jaarlijks. Gewoon "just in case" was zijn beredenering
(en nee hij is niet moddervet, ondanks Texas)
Wie dat gelooft is niet goed snikquote:Op donderdag 19 augustus 2021 08:59 schreef vosss het volgende:
Is maar tot 1 november jongens en meisjes!!!!![]()
Heb jij je spuitje al @voss? Je had mooi betoog waarom je het niet had gedaanquote:Op donderdag 19 augustus 2021 08:56 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat is al vanaf het begin klip en klaar. Ook toen gezegd werd door Hugo en alle media dat je het vooral voor de ander deed. Dit was vanaf dag 1 helder.
Of gewoon iedere 3 maanden, want na 3 maanden is vaccinwerking minder krachtigquote:Op donderdag 19 augustus 2021 08:34 schreef vosss het volgende:
[..]
En waarom zijn er 3 wel voldoende dan?
Daar komt gewoon een vierde bij. En een vijfde. Mooi verdienmodel voor de vaccinmakers.
Ik ken overigens geen andere vaccins waarvan je minimaal 3 shots moet nemen. Maargoed, ik ben niet heel erg thuis in het vaccinwereldje.
Nee, geen spuit. En daar blijf ik bij zolang er geen horrorvariant bestaat.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:36 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Heb jij je spuitje al @:Voss? Je had mooi betoog waarom je het niet had gedaan
Leugens. Texas heeft geen mensen die niet moddervet zijnquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:33 schreef dick_laurent het volgende:
[..]
In de states krijgen ook jongere mensen een griepprik trouwens. Een kennis van mij uit Texas (gast is pas 26) neemt hem ook jaarlijks. Gewoon "just in case" was zijn beredenering
(en nee hij is niet moddervet, ondanks Texas)
wel vast een testspaarpotje aanmakenquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Nee, geen spuit. En daar blijf ik bij zolang er geen horrorvariant bestaat.
Nee. Ik laat me net zo lang niet testen terwijl ik gewoon gezond ben (maar wel COVID-19 onder de leden kan hebben) als gevaccineerde mensen zich niet hoeven laten testen (terwijl die óók gewoon COVID-19 onder de leden kunnen hebben).quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:42 schreef Tarado het volgende:
[..]
wel vast een testspaarpotje aanmaken
dus geen evenementen voor jou?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Nee. Ik laat me net zo lang niet testen terwijl ik gewoon gezond ben (maar wel COVID-19 onder de leden kan hebben) als gevaccineerde mensen zich niet hoeven laten testen (terwijl die óók gewoon COVID-19 onder de leden kunnen hebben).
Daar weiger ik pertinent aan mee te doen
Als wel gevaccineerd persoon kan ik deze houding heel goed begrijpen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Nee. Ik laat me net zo lang niet testen terwijl ik gewoon gezond ben (maar wel COVID-19 onder de leden kan hebben) als gevaccineerde mensen zich niet hoeven laten testen (terwijl die óók gewoon COVID-19 onder de leden kunnen hebben).
Daar weiger ik pertinent aan mee te doen
Het zij zo. Ik werk niet mee aan het zakken vullen van vriendjes van Hugo en Rutte door mij te pas en te onpas te moeten laten testen.quote:
Goed bezig. Snap je volkomenquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:40 schreef vosss het volgende:
[..]
Nee, geen spuit. En daar blijf ik bij zolang er geen horrorvariant bestaat.
quote:’Vroege en harde aanpak’
Nieuw-Zeeland blijft vanwege de uitbraak met de Delta-variant tot zeker vrijdag in lockdown. Het land streeft eliminatie van het virus na en dat kan alleen met de „vroege en harde aanpak” die er vorig jaar ook voor gezorgd heeft dat het virus werd uitgeroeid. „We hebben maar één kans”, zei Ardern dinsdag toen ze de lockdown aankondigde.
Prima verder, ik ben ook nog niet van plan om ergens heen te gaan waar je tvt of vaccinatiebewijs moet laten zien. Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens, de kans dat een ongevaccineerd iemand zieker wordt is gewoon groter.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:49 schreef vosss het volgende:
[..]
Het zij zo. Ik werk niet mee aan het zakken vullen van vriendjes van Hugo en Rutte door mij te pas en te onpas te moeten laten testen.
Als je met vaccin niet meer besmettelijk zou zijn stond ik daar wellicht anders in, maar ik zie niet in waarom een ongevaccineerd persoon zich moet laten testen en een gevaccineerd persoon niet.
Die kans is groter inderdaad, maar de ongevaccineerde die zich laat testen voor hij naar binnen mag kan net zo goed aangestoken worden door een gevaccineerd persoon.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:53 schreef Tarado het volgende:
Dat laatste ben ik niet helemaal met je eens, de kans dat een ongevaccineerd iemand zieker wordt is gewoon groter.
Blijft treurig dat sommige nog steeds denken dat zero covid een mogelijkheid is. Ik wens Nieuw-Zeeland veel geluk de komende jaren.quote:
Door de lockdown ligt de vaccinatiecampagne ook stil begreep ik. Goed dat ze hun prioriteiten zo goed op orde hebben.quote:
Van mij hoeft het ook allemaal niet, vanaf 20 september zou ik zeggen AYOR oftewel at your own risk, geen tvt meer.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:00 schreef vosss het volgende:
[..]
Die kans is groter inderdaad, maar de ongevaccineerde die zich laat testen voor hij naar binnen mag kan net zo goed aangestoken worden door een gevaccineerd persoon.
Sterker nog, die kans is bijna 100% want de gevaccineerden hebben voldoende aan hun groene vinkje en mogen zonder testen binnen. Met kans op het besmet zijn.
De kans dat een besnette ongevaccineerde binnen is is veel kleiner, want ik mag toch aannemen dat je als ongevaccineerd met een positieve testuitslag de toegang geweigerd wordt.
Ergo: ja, die ongevaccineerde wordt waarschijnlijk zieker als iemand hem daar binnen aansteekt, maar die wordt dan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aangestoken door een gevaccineerd persoon. En doe kiest er dus ook zelf voor om naar binnen te gaan. Dus daar hoef ik geen compassie mee te hebben.
Ok er zullen ook ongevaccineerden binnen zijn die wel besmet zijn, maar het gros van de testen pikt die er wel uit. En die mogen dus niet binnen.
Het is gewoon zo krom als een hoepel.
Je hebt wel heel veel vertrouwen in die toegangstests. Laat ik je uit de droom helpen: Je kan aan de hand van een momentopname heel slecht bepalen of je in de toekomst wel of niet besmettelijk wordt. Ook niet als je die test 5 minuten van te voren aan de deur zou afnemen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:00 schreef vosss het volgende:
[..]
Die kans is groter inderdaad, maar de ongevaccineerde die zich laat testen voor hij naar binnen mag kan net zo goed aangestoken worden door een gevaccineerd persoon.
Sterker nog, die kans is bijna 100% want de gevaccineerden hebben voldoende aan hun groene vinkje en mogen zonder testen binnen. Met kans op het besmet zijn.
De kans dat een besmette ongevaccineerde binnen is is veel kleiner, want ik mag toch aannemen dat je als ongevaccineerd met een positieve testuitslag de toegang geweigerd wordt.
Ergo: ja, die ongevaccineerde wordt waarschijnlijk zieker als iemand hem daar binnen aansteekt, maar die wordt dan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aangestoken door een gevaccineerd persoon. En die kiest er dus ook zelf voor om naar binnen te gaan. Dus daar hoef ik geen compassie mee te hebben.
Ok er zullen ook ongevaccineerden binnen zijn die wel besmet zijn, maar het gros van de testen pikt die er wel uit. En die mogen dus niet binnen.
Daarom zou een booster shot geen gek idee zijn bij de mensen die normaal al de griepprik ontvangen. Is er überhaupt al een strategie voor een eventuele derde prik?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:05 schreef Tarado het volgende:
[..]
Van mij hoeft het ook allemaal niet, vanaf 20 september zou ik zeggen AYOR oftewel at your own risk, geen tvt meer.
Het enige probleem is dan dat er weer een piek in opnames kan komen.
geloof dat ze daar in september mee komenquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:07 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Daarom zou een booster shot geen gek idee zijn bij de mensen die normaal al de griepprik ontvangen. Is er überhaupt al een strategie voor een eventuele derde prik?
En de mensen die vanuit EU naar nieuw Zeeland willen reizen de komende jaren wens ik evenveel geluk.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:01 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Blijft treurig dat sommige nog steeds denken dat zero covid een mogelijkheid is. Ik wens Nieuw-Zeeland veel geluk de komende jaren.
Maar we mogen het geen vaccinatiedrang noemen. Ik vraag me af of de volksvertegenwoordigers die gisteren voor de motie van D66 hebben gestemd nu echt zo achterlijk zijn om te denken dat mensen daarin trappen? Of zouden ze zelf niet doorhebben hoe krom de hoepel is waar ze doorheen proberen te springen?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:00 schreef vosss het volgende:
[..]
De kans dat een besmette ongevaccineerde binnen is is veel kleiner, want ik mag toch aannemen dat je als ongevaccineerd met een positieve testuitslag de toegang geweigerd wordt.
Ergo: ja, die ongevaccineerde wordt waarschijnlijk zieker als iemand hem daar binnen aansteekt, maar die wordt dan met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid aangestoken door een gevaccineerd persoon. En die kiest er dus ook zelf voor om naar binnen te gaan. Dus daar hoef ik geen compassie mee te hebben.
Je mag het noemen wat je wil maar je kan de regering toch niet verwijten dat ze linksom of rechtsom voor zoveel mogelijk gevaccineerden gaan, want het schijnt toch te werken.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:09 schreef Lurf het volgende:
Maar we mogen het geen vaccinatiedrang noemen.
Dat er ligt er nog steeds aan hoe hoog de ziekenhuisoercentages zijn onder de gevaccineerden bij de dominante variant.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:07 schreef Simmertje het volgende:
[..]
Daarom zou een booster shot geen gek idee zijn bij de mensen die normaal al de griepprik ontvangen. Is er überhaupt al een strategie voor een eventuele derde prik?
Nouja, het is natuurlijk wel raar. De tweede kamer heeft 2 verschillende moties (van Denk en van PVV) aangenomen dat vaccinatiedrang, vaccinatiedwang en verplichting niet acceptabel zijn.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
Je mag het noemen wat je wil maar je kan de regering toch niet verwijten dat ze linksom of rechtsom voor zoveel mogelijk gevaccineerden gaan, want het schijnt toch te werken.
Dat verwijt ik ze wel omdat het een glijdende schaal is (vergelijk het huidige standpunt eens met dat aan het begin van de vaccinatiecampagne) en er met oneigenlijke argumenten extra drempels voor ongevaccineerden worden opgeworpen, zoals vosss duidelijk uitlegt. Van onze politici verwacht ik meer begrip van de materie en minder polarisatie.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
Je mag het noemen wat je wil maar je kan de regering toch niet verwijten dat ze linksom of rechtsom voor zoveel mogelijk gevaccineerden gaan, want het schijnt toch te werken.
Dat is dus zo'n kulredenering waarvan ik niet snap dat mensen erin meegaan. Vaccineren doe je voor jezelf, niet voor een ander. Het idee van groepsimmuniteit voor corona is allang afgeserveerd. Beperkende maatregelen zijn geen gevolg van niet-vaccineren, maar van politieke besluitvorming op basis van een afweging van politieke risico's.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:16 schreef Mexicanobakker het volgende:
Uiteindelijk is er al op meerdere manieren vaccinatiedrang uitgevoerd. Ook gewoon een prima zaak natuurlijk, die dingen werken pas goed als genoeg mensen meedoen.
Wel als we daarmee AliExpress China worden.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:12 schreef Tarado het volgende:
[..]
Ik denk dat je die tweedeling in de maatschappij bijna niet kunt voorkomen. Veel mensen willen vrijheid door veiligheid, en anderen staan dat voor hun in de weg via hun persoonlijke vrijheid.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:19 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat verwijt ik ze wel omdat het een glijdende schaal is (vergelijk het huidige standpunt eens met dat aan het begin van de vaccinatiecampagne) en er met oneigenlijke argumenten extra drempels voor ongevaccineerden worden opgeworpen, zoals vosss duidelijk uitlegt. Van onze politici verwacht ik meer begrip van de materie en minder polarisatie.
Gotta catch em all.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:21 schreef zoost het volgende:
Ik ga het via de natuurlijke immuniteit proberen. Elke 6 maanden een herstelbewijs voor elke variant als ik het oploop. Enige probleem is als ik helemaal immuun ben dat daarvoor geen code in de app bestaat.
Nee, de regering staat dat in de weg door een arbitraire eis te stellen dat je aantoont 'veilig' te zijn van één van de weet ik veel hoeveel virussen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik denk dat je die tweedeling in de maatschappij bijna niet kunt voorkomen. Veel mensen willen vrijheid door veiligheid, en anderen staan dat voor hun in de weg via hun persoonlijke vrijheid.
Je kunt de spreiding weldegelijk beperken door meer vaccineren. Totale immuniteit is vrijwel onmogelijk, maar hoe meer vaccins, hoe beter het systeem geremd wordt.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:23 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat is dus zo'n kulredenering waarvan ik niet snap dat mensen erin meegaan. Vaccineren doe je voor jezelf, niet voor een ander. Het idee van groepsimmuniteit voor corona is allang afgeserveerd. Beperkende maatregelen zijn geen gevolg van niet-vaccineren, maar van politieke besluitvorming op basis van een afweging van politieke risico's.
Los daarvan is de groep die roept ' vaccineren doe je voor een ander' opeens heel wat minder betrokken bij de medemens wanneer het over niet gevaccineerde gaat. Als je het zo graag voor een ander doet, laat je dan ook testen voor je ergens naar binnen gaat waar ook niet gevaccineerde zijn.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:23 schreef Lurf het volgende:
[..]
Dat is dus zo'n kulredenering waarvan ik niet snap dat mensen erin meegaan. Vaccineren doe je voor jezelf, niet voor een ander. Het idee van groepsimmuniteit voor corona is allang afgeserveerd. Beperkende maatregelen zijn geen gevolg van niet-vaccineren, maar van politieke besluitvorming op basis van een afweging van politieke risico's.
Ik wil vooral normaal kunnen leven, maar daarbij ook vertrouwen kunnen hebben in de zorg als mij iets overkomt. Maar niet-gevaccineerden kiezen niet voor de collectieve oplossing binnen een prisoners dilemma. Dusja, dan zijn dat wel duidelijk de individualisten.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:26 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Los daarvan is de groep die roept ' vaccineren doe je voor een ander' opeens heel wat minder betrokken bij de medemens wanneer het over niet gevaccineerde gaat. Als je het zo graag voor een ander doet, laat je dan ook testen voor je ergens naar binnen gaat waar ook niet gevaccineerde zijn.
Dan is opeens de draagkracht dat je iets voor een ander doet verdwenen.
Prima hoor, ik doe het ook niet voor een ander, maar stop dan met dat geblaat.
Ik ben misantroop genoeg om je gelijk te geven, maar ergens heb ik nog de hoop dat mensen slimmer zijn en zich niet zo laten manipuleren door de beeldvorming van onze politici.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:24 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ik denk dat je die tweedeling in de maatschappij bijna niet kunt voorkomen. Veel mensen willen vrijheid door veiligheid, en anderen staan dat voor hun in de weg via hun persoonlijke vrijheid.
Niet iedereen die niet gevaccineerd is zorgt voor ziekenhuisopnamen. En die hele groep op één hoop gooien is al helemaal te gek.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:26 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Je kunt de spreiding weldegelijk beperken door meer vaccineren. Totale immuniteit is vrijwel onmogelijk, maar hoe meer vaccins, hoe beter het systeem geremd wordt.
Die mensen die zich niet laten vaccineren geven extra druk op de zorg. Zorg die ik nodig heb mocht iemand mij ineens aanrijden of als ik ineens een tumor onder de leden heb. Als men die zorg niet kan leveren door corona, óf als evenementen als festivals, voetbalwedstrijden en beurzen niet door kunnen gaan omdat ze moeten voorkomen dat die zorg niet geleverd wordt, heb IK daar weldegelijk last van.
Dat is niet hoe het beleid ingezet is, en de communicatiequote:Op donderdag 19 augustus 2021 08:56 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat is al vanaf het begin klip en klaar. Ook toen gezegd werd door Hugo en alle media dat je het vooral voor de ander deed. Dit was vanaf dag 1 helder.
als jij ze nou even aanwijstquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:29 schreef Molo het volgende:
Niet iedereen die niet gevaccineerd is zorgt voor ziekenhuisopnamen. En die hele groep op één hoop gooien is al helemaal te gek.
Klopt, volstrekt mee eensquote:Op donderdag 19 augustus 2021 09:07 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Met het grote verschil dat je de griepprik en de pneumokokkenshot niet pakt omdat je graag een groen vinkje in een app wil houden, want anders kom je nergens meer binnen.
Prima als ze herhalingsvaccins beschikbaar houden voor iedereen die het nodig heeft, maar het moet geen voorwaarde worden om de samenleving open te houden.
De aandeelhouders van Pfizer knijpen zich nu al in de handjes.
Weet je nog, de eerdere spotjes?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:30 schreef Molo het volgende:
[..]
Dat is niet hoe het beleid ingezet is, en de communicatie
Exactquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:00 schreef vosss het volgende:
[..]
Nogmaals: het is een politieke keuze om onze zorg op deze manier in te richten en om acute en planbare zorg via dezelfde voordeur te behandelen. Het kan ook anders.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:26 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Die mensen die zich niet laten vaccineren geven extra druk op de zorg. Zorg die ik nodig heb mocht iemand mij ineens aanrijden of als ik ineens een tumor onder de leden heb. Als men die zorg niet kan leveren door corona, óf als evenementen als festivals, voetbalwedstrijden en beurzen niet door kunnen gaan omdat ze moeten voorkomen dat die zorg niet geleverd wordt, heb IK daar weldegelijk last van.
Populatie minus de risicogroepen (die goed in kaart zijn)?quote:
In Limburg zeggen we extra zoerquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:33 schreef Molo het volgende:
[..]
Exact
Waarbij de natuurlijke immunisatie dus ook bescherming geeft, maar die is dan weer eindig na 180 dagen qua QR code vinkje
Extra zuâh, en krom, zou ik als Hagenees zeggen
Yepquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:32 schreef chratnox het volgende:
[..]
Weet je nog, de eerdere spotjes?
"Je doet het voor je oma. Je doet het voor je ouders."
Er is bijna de hele pandemie gesproken over het doen voor de mensen die er meer risico van liepen, niet voor jezelf.
Die eis stellen ze alleen aan ongevaccineerden!!! Terwijl gevaccineerden net zo goed besmettelijk kunnen zijn.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:26 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nee, de regering staat dat in de weg door een arbitraire eis te stellen dat je aantoont 'veilig' te zijn van één van de weet ik veel hoeveel virussen.
Het werkt niet één op één zo natuurlijk, maar dit is de benadering vanuit kansrekening. Iemand die niet gevaccineerd is heeft meer kans op serieuze ziekte na besmetting.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:29 schreef Molo het volgende:
[..]
Niet iedereen die niet gevaccineerd is zorgt voor ziekenhuisopnamen. En die hele groep op één hoop gooien is al helemaal te gek.
Daarnaast kun je ook wél gevaccineerd een ziekenhuisopname nodig hebben, én mensen om je heen besmetten.
Eensquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:26 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Los daarvan is de groep die roept ' vaccineren doe je voor een ander' opeens heel wat minder betrokken bij de medemens wanneer het over niet gevaccineerde gaat. Als je het zo graag voor een ander doet, laat je dan ook testen voor je ergens naar binnen gaat waar ook niet gevaccineerde zijn.
Maar de mensen die tegen vaccineren zijn, zijn vaak evengoed tegen de testmaatschappij.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:26 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Iemand die niet gevaccineerd is en zich laat testen alvorens naar binnen te gaan loopt meer kans om binnen besmet te worden door een ongetest gevaccineerd persoon.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het werkt niet één op één zo natuurlijk, maar dit is de benadering vanuit kansrekening. Iemand die niet gevaccineerd is heeft meer kans op serieuze ziekte na besmetting.
De transmissie via gevaccineerden gaat bij Delta gemakkelijker, omdat zij iets minder goede bescherming hebben. Dit zorgt ervoor dat de spreiding stoppen de facto meer gevaccineerden nodig heeft.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:39 schreef Tjoent het volgende:
Maar is groepsimmuniteit nu helemaal van tafel, met de komst van de Delta-variant? En indien ja, hoe weten ze nu ineens zo zeker dat groepsimmuniteit bij deze variant niet zou gelden?
Want eerder zei de WHO dat zij 'denken' dat een vaccinatiegraad van 60 a 70% voldoende zou moeten zijn om de transmissieketen van het virus te doorbreken.
https://www.who.int/emerg(...)ience-in-5/episode-1
De ongevaccineerden groep is niet een homogene groepquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:38 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Het werkt niet één op één zo natuurlijk, maar dit is de benadering vanuit kansrekening. Iemand die niet gevaccineerd is heeft meer kans op serieuze ziekte na besmetting.
Het speltheoretische model wat hier achter ligt heeft desalniettemin veel weg van een klassiek prisoners dilemma als je eigen perceptie is dat je kans op ernstige ziekte kleiner is dan de kans op bijwerkingen, als niet meegenomen wordt dat de kans op spreiding ook wat lager is dan wanneer het vaccin niet aanwezig is. Dat is alleen mee te nemen in het nut van een groep. Daarnaast is vanuit het individu het effect op de zorg verwaarloosbaar, maar als misschien wel een miljoen mensen zich niet laten vaccineren zijn hele lage percentages nog steeds serieus te nemen. Wat dus weer effect heeft op ofwel andere zorg die je mogelijk nodig hebt, ofwel het feit dat er minder mogelijk is omdat er moet voorgesorteerd worden op een te wankel zorgstelsel. Vergeet niet dat het zorgstelsel al wankelede met alle maatregelen die er zijn geweest.
Voor mij persoonlijk is het belangrijker dat anderen zich vaccineren dan dat ik zelf gevaccineerd ben (even buiten het maatschappelijke nut vanwege de voordelen rondom niet meer hoeven testen gerekend), maar om tot de cooperatieve oplossing te komen met het meeste nut ben ik wel bereid me te laten prikken.
Alle logica is opge-offert aan de vaccinatiedwang van BigPharma. De lobbyisten van BigPharma hebben Hugo en het OMT in hun zak.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:39 schreef Tjoent het volgende:
Maar is groepsimmuniteit nu helemaal van tafel, met de komst van de Delta-variant? En indien ja, hoe weten ze nu ineens zo zeker dat groepsimmuniteit bij deze variant niet zou gelden?
Want eerder zei de WHO dat zij 'denken' dat een vaccinatiegraad van 60 a 70% voldoende zou moeten zijn om de transmissieketen van het virus te doorbreken.
https://www.who.int/emerg(...)ience-in-5/episode-1
Of gewoon loslaten. Met 1,8 miljoen ongevaccineerden zou dat ongeveer 2500 dooien opleveren.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
De transmissie via gevaccineerden gaat bij Delta gemakkelijker, omdat zij iets minder goede bescherming hebben. Dit zorgt ervoor dat de spreiding stoppen de facto meer gevaccineerden nodig heeft.
Heb je ook een percentage? Zoiets als in Ijsland? De UK?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
De transmissie via gevaccineerden gaat bij Delta gemakkelijker, omdat zij iets minder goede bescherming hebben. Dit zorgt ervoor dat de spreiding stoppen de facto meer gevaccineerden nodig heeft.
Nouja, als je ziektes op zijn beloop laat blijft het altijd een tikkende tijdbom. Je wil je gewoon maximaal inspannen om ook mogelijke mutaties te voorkomen. Dat doe je alleen door spreiding te minimaliseren.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:43 schreef Molo het volgende:
[..]
De ongevaccineerden groep is niet een homogene groep
Er is inmiddels meer dan prima in kaart wie de risicogroepen zijn. Vaccineer die lekker en laat de rest net rust met je drang en dwang rondom Covidvaccinaties zou mijn voorkeur hebben.
Dat is veel zinniger dan een 'u bent gevaarlijk en in gevaar tenzij tegendeel bewezen is'. Het klopt niet en het is duur en het is invasief, niet houdbaar en niet wenselijk
Ik heb hier geen data van gezien, dus of het 100% zeker het geval is weet ik niet, maar het werd volgens mij wel genoemd in serieuze onderzoeken. Maar heb zo 123 geen bronnen hiervan, misschien heeft iemand anders die wel.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:46 schreef zoost het volgende:
[..]
Heb je ook een percentage? Zoiets als in Ijsland? De UK?
Via gevaccineerden ja? Die zouden toch juist een relatief goede bescherming hebben, dankzij het vaccin? Maar gevaccineerden verspreiden het virus dus makkelijker?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:43 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, daar had wel serieus over nagedacht moeten worden. Echter, denk je dat ze zo even een blik zorgmedewerkers open kunnen trekken?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:48 schreef vosss het volgende:
Ze hebben anderhalf jaar tijd gehad om structureel op te schalen en ze hebben er niets mee gedaan.
Hoe kan vaccinatiedrang onaanvaardbaar zijn?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:15 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nouja, het is natuurlijk wel raar. De tweede kamer heeft 2 verschillende moties (van Denk en van PVV) aangenomen dat vaccinatiedrang, vaccinatiedwang en verplichting niet acceptabel zijn.
In het debat gisteren werd er door Paternotte heel lacherig over gedaan dat je Lowlands ticket iets duurder werd, maar dat is natuurlijk niet waar het om gaat.
quote:Drang: innerlijke neiging om iets te doen. sterk verlangen om iets te doen
Wat ik meen te hebben gelezen is dat de vaccins minder bescherming bieden en dat daardoor de transmissie ook hoger is dan bij eerdere varianten. Natuurlijk nog wel altijd lager dan bij ongevaccineerden. Ik weet eerlijk gezegd niet of het stijgingspercentage constant is of hoger bij gevaccineerden. In ieder geval levert de algehele hogere transmissie al op dat je meer vaccins nodig hebt om hetzelfde effect te behalen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:50 schreef Tjoent het volgende:
[..]
Via gevaccineerden ja? Die zouden toch juist een relatief goede bescherming hebben, dankzij het vaccin? Maar gevaccineerden verspreiden het virus dus makkelijker?
Het ligt er wel aan wat voor nudges je toepast dan, lijkt mij.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hoe kan vaccinatiedrang onaanvaardbaar zijn?
[..]
Maar die is verwaarloosbaar klein.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:53 schreef Scrummie het volgende:
Ik vind het wel tijd voor de Epsilon variant.
Ja, tijdens de grootste crisis van na 40-45 verwacht ik inderdaad wat meer daadkracht / creativiteit op dat vlak. Men had allerlei noodwetten kunnen aannamen om meer capaciteit te realiseren.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, daar had wel serieus over nagedacht moeten worden. Echter, denk je dat ze zo even een blik zorgmedewerkers open kunnen trekken?
Laten we dan maar voor omega gaan.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:54 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Maar die is verwaarloosbaar klein.
BigPharma heeft nu inderdaad 'alle' macht, ben ik met je eens. Dat is onvermijdelijk in deze situatie. Alleen is de vraag waar en wanneer het eindigtquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:45 schreef zoost het volgende:
[..]
Alle logica is opge-offert aan de vaccinatiedwang van BigPharma. De lobbyisten van BigPharma hebben Hugo en het OMT in hun zak.
Net als het feit dat er 200 mensen op de IC liggen. Is dat nou een pandemie?
Daarom gewoon kappen met dat hele TVTquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Iemand die niet gevaccineerd is en zich laat testen alvorens naar binnen te gaan loopt meer kans om binnen besmet te worden door een ongetest gevaccineerd persoon.
Ook dat is simpele kansberekening
Het is hier natuurlijk niet dat je de drang hebt om iets te doen, dit is 'drang' vanuit de overheid. Simpel gezegd dat je iets opgelegd wordt en je uit twee kwaden moet kiezen. Je hebt nog steeds een keus, hoewel het alternatief over 't algemeen dusdanig heftig is dat je er niet voor kan kiezen. Een voorbeeld wat weleens gebruikt wordt is een cardioloog die zegt een hartpatiënt niet verder te behandelen als deze blijft roken.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hoe kan vaccinatiedrang onaanvaardbaar zijn?
[..]
Daarom willen ze ook dat gevaccineerden zich ook moeten laten testen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:43 schreef vosss het volgende:
[..]
Iemand die niet gevaccineerd is en zich laat testen alvorens naar binnen te gaan loopt meer kans om binnen besmet te worden door een ongetest gevaccineerd persoon.
Ook dat is simpele kansberekening
Eerder hebben we ook meer zorgmedewerkers gehad. Als je iets wilt moet je er over nadenken en er alles aan doen het te realiseren.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Ja, daar had wel serieus over nagedacht moeten worden. Echter, denk je dat ze zo even een blik zorgmedewerkers open kunnen trekken?
Ik heb vooral het idee dat we ons er achter blijven verschuilen. Achter dat ene argument (dat je niet zomaar een blik zorgmedewerkers open kan trekken). Het argument klopt natuurlijk op korte termijn, maar we zijn alweer 1.5 jaar bezig. Lange termijn visie ontbreekt volledig. Naast de suggestie om mensen dan maar elk jaar te vaccineren en om wellicht een tweedeling te creeeren.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:07 schreef Molo het volgende:
[..]
Eerder hebben we ook meer zorgmedewerkers gehad. Als je iets wilt moet je er over nadenken en er alles aan doen het te realiseren.
Waar een wil is is een weg. Dat kort tijd, effort en veel geld. Maar het kan heus wel.
Er is vanaf het begin gezegd dat opschalen van zorg niet kon. Op de korte termijn heel logisch.
Op de langere termijn is niet eens over gesproken, laat staan naar gehandeld.
Deze patstelling moet stoppen
Ja dat bedoelde ik te zeggen iddquote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:11 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik heb vooral het idee dat we ons er achter blijven verschuilen. Achter dat ene argument (dat je niet zomaar een blik zorgmedewerkers open kan trekken). Het argument klopt natuurlijk op korte termijn, maar we zijn alweer 1.5 jaar bezig. Lange termijn visie ontbreekt volledig. Naast de suggestie om mensen dan maar elk jaar te vaccineren en om wellicht een tweedeling te creeeren.
Pandemie Light.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:45 schreef zoost het volgende:
[..]
Alle logica is opge-offert aan de vaccinatiedwang van BigPharma. De lobbyisten van BigPharma hebben Hugo en het OMT in hun zak.
Net als het feit dat er 200 mensen op de IC liggen. Is dat nou een pandemie?
Ik had serieus beter van jou verwachtquote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:07 schreef Molo het volgende:
Er is vanaf het begin gezegd dat opschalen van zorg niet kon. Op de korte termijn heel logisch.
Op de langere termijn is niet eens over gesproken, laat staan naar gehandeld.
Deze patstelling moet stoppen
Goed puntquote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:46 schreef vosss het volgende:
[..]
Of gewoon loslaten. Met 1,8 miljoen ongevaccineerden zou dat ongeveer 2500 dooien opleveren.
Ik vind dat een acceptabel getal. Zelfs als ik er zelf bij zou zitten.
En dat is een terechte vraag. Antwoord: een vaccinatie neem je om jouw persoonlijke risico op ernstige ziekte te verminderen. Niet om een sticker van de juf te krijgen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:04 schreef KingRadler het volgende:
[..]
Daarom willen ze ook dat gevaccineerden zich ook moeten laten testen.
Ben er zelf op tegen, dan krijg je de vraag waarom een Vaccin.
Een hoge viral load betekend hoge virus replicatie dus infectie.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 08:27 schreef miss_sly het volgende:
Niets bekend over waarom de mensen zijn getest, bijv of ze wel of geen klachten hebben. En niets over of ze in het ziekenhuis komen. Beetje summier vind ik deze berichtgeving.
Als mensen die gevaccineerd zijn alsnog niet in het ziekenhuis komen, maakt het niet uit als ze andere mensen die gevaccineerd zijn besmetten.
Alleen wel lullig dat we dan iedereen als "ziek en gevaarlijk" gaan beschouwen tenzij ze zelf het tegendeel kunnen bewijzen.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:18 schreef Lurf het volgende:
[..]
En dat is een terechte vraag. Antwoord: een vaccinatie neem je om jouw persoonlijke risico op ernstige ziekte te verminderen. Niet om een sticker van de juf te krijgen.
Ook in 1,5 jaar wordt het lastig maar het mag op zijn minst onderwerp van gesprek worden. Opschaling is een vrij ineffectief middel voor besmettingsgolven die een land in luttele weken richting een zorginfarct brengen. Maar ik weet vrijwel zeker dat als wij het influenzavirus niet hadden gekend dat onze IC capaciteit nog minder was geweest. Dus het is wel degelijk een idee om in te spelen op welke virussen er zoal in een land rondgaan. Dat gaat dan waarschijnlijk meer kosten, maarja, het geld voor alle steunpakketten groeit ons ook niet bepaald op de rug.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:11 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Ik heb vooral het idee dat we ons er achter blijven verschuilen. Achter dat ene argument (dat je niet zomaar een blik zorgmedewerkers open kan trekken). Het argument klopt natuurlijk op korte termijn, maar we zijn alweer 1.5 jaar bezig. Lange termijn visie ontbreekt volledig. Naast de suggestie om mensen dan maar elk jaar te vaccineren en om wellicht een tweedeling te creeeren.
Nee dat denk ik niet. Niks doen is een elk geval de slechtste optie.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 10:50 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Er is sowieso snel een andere denkwijze nodig hoe we verder gaan in de zorg:quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:22 schreef galantis het volgende:
[..]
Ook in 1,5 jaar wordt het lastig maar het mag op zijn minst onderwerp van gesprek worden. Opschaling is een vrij ineffectief middel voor besmettingsgolven die een land in luttele weken richting een zorginfarct brengen. Maar ik weet vrijwel zeker dat als wij het influenzavirus niet hadden gekend dat onze IC capaciteit nog minder was geweest. Dus het is wel degelijk een idee om in te spelen op welke virussen er zoal in een land rondgaan. Dat gaat dan waarschijnlijk meer kosten, maarja, het geld voor alle steunpakketten groeit ons ook niet bepaald op de rug.
Ze heeft wel gelijk. Covid gaat niet meer weg, het wordt endemisch. IC-artsen zoals Girbes zeggen gewoon: “we hebben er een ziekte bij”. Er zullen dus altijd mensen op de IC liggen met covid. Dan zal je moeten zorgen dat de ziekenhuizen het aan kunnen. Je kan niet nog jaren roepen “ja maar de zorg”.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:15 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik had serieus beter van jou verwacht
Nee, heeft ze niet. En jij ook niet.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:28 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ze heeft wel gelijk. Covid gaat niet meer weg, het wordt endemisch. IC-artsen zoals Girbes zeggen gewoon: “we hebben er een ziekte bij”. Er zullen dus altijd mensen op de IC liggen met covid. Dan zal je moeten zorgen dat de ziekenhuizen het aan kunnen. Je kan niet nog jaren roepen “ja maar de zorg”.
We zijn nu anderhalf jaar bezig en er is nog geen enkel begin gemaakt met serieuze capaciteitsuitbreiding. Terwijl dat een veel duurzamere oplossing is dan maatregelen of een QR-samenleving.
Stuk voor stuk legitieme vragen. Dit ethische debat moet de komende tijd gewoon gevoerd gaan worden.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:27 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Er is sowieso snel een andere denkwijze nodig hoe we verder gaan in de zorg:
- Leveren we niet veel te veel onnodige zorg?
- Moeten we wel oneindig doorbehandelen tegen enorme kosten?
- Moeten we niet alvast opschalen vanwege de enorme vergrijzing die er aankom?
- Moeten we personeel niet breder opleiden dan we nu doen om een flexibele schil te creëren?
Oke heb je ook nog argumenten dan, of kom je alleen m’n post afschieten?quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:30 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Nee, heeft ze niet. En jij ook niet.
Ga maar zoeken, het staat al meer dan eens in deze topicreeks.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:30 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Oke heb je ook nog argumenten dan, of kom je alleen m’n post afschieten?
Momentje hoor. Even 2024 topics doorscrollen. Ik kom zo bij je terug.quote:Op donderdag 19 augustus 2021 11:32 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ga maar zoeken, het staat al meer dan eens in deze topicreeks.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |