quote:Formal start of final phase of Afghan pullout by US, NATO
KABUL, Afghanistan (AP) — The final phase of ending America’s “forever war” in Afghanistan after 20 years formally began Saturday, with the withdrawal of the last U.S. and NATO troops by the end of summer.
President Joe Biden had set May 1 as the official start of the withdrawal of the remaining forces — about 2,500-3,500 U.S. troops and about 7,000 NATO soldiers.
Even before Saturday, the herculean task of packing up had begun.
The military has been taking inventory, deciding what is shipped back to the U.S., what is handed to the Afghan security forces and what is sold as junk in Afghanistan’s markets. In recent weeks, the military has been flying out equipment on massive C-17 cargo planes.
The U.S. is estimated to have spent more than $2 trillion in Afghanistan in the past two decades, according to the Costs of War project at Brown University, which documents the hidden costs of the U.S. military engagement.
Defense department officials and diplomats told The Associated Press the withdrawal has involved closing smaller bases over the last year. They said that since Biden announced the end-of-summer withdrawal date in mid-April, only roughly 60 military personnel had left the country.
The U.S. and its NATO allies went into Afghanistan together on Oct. 7, 2001 to hunt the al-Qaida perpetrators of the 9/11 terrorist attacks who lived under the protection of the country’s Taliban rulers. Two months later, the Taliban had been defeated and al-Qaida fighters and their leader, Osama bin Laden, were on the run.
In his withdrawal announcement last month, Biden said the initial mission was accomplished a decade ago when U.S. Navy SEALS killed bin Laden in his hideout in neighboring Pakistan. Since then, al-Qaida has been degraded, while the terrorist threat has “metastasized” into a global phenomenon that is not contained by keeping thousands of troops in one country, he said.
Until now the U.S. and NATO have received no promises from the Taliban that they won’t attack troops during the pullout. In a response to AP questions, Taliban spokesman Suhail Shaheen said the Taliban leadership was still mulling over its strategy.
The insurgent group continues to accuse Washington of breaching the deal it signed with Biden’s predecessor more than a year ago. In that agreement, the U.S. said it would have all troops out by May 1.
In a statement Saturday, Taliban military spokesman Zabihullah Mujahid said the passing of the May 1 deadline for a complete withdrawal “opened the way for (Islamic Emirate of Afghanistan) mujahidin to take every counteraction it deems appropriate against the occupying forces.”
However, he said fighters on the battlefield will wait for a decision from the leadership before launching any attacks and that decision will be based on “the sovereignty, values and higher interests of the country.”
Violence has spiked in Afghanistan since the February 2020 deal was signed. Peace talks between the Taliban and Afghan government, which were part of the agreement, quickly bogged down. On Friday, a truck bomb in eastern Logar province killed 21 people, many of them police and students.
Afghans have paid the highest price since 2001, with 47,245 civilians killed, according to the Costs of War project. Millions more have been displaced inside Afghanistan or have fled to Pakistan, Iran and Europe.
Afghanistan’s security forces are expected to come under increasing pressure from the Taliban after the withdrawal if no peace agreement is reached in the interim, according to Afghan watchers.
Since the start of the war they have taken heavy losses, with estimates ranging from 66,000 to 69,000 Afghan troops killed. The Afghan military has been battered by corruption. The U.S. and NATO pay $4 billion a year to sustain the force.
Some 300,000 Afghan troops are on the books, although the actual number is believed to be lower. Commanders have been found to inflate the numbers to collect paychecks of so-called “ghost soldiers,” according to the U.S. watchdog monitoring Washington’s spending in Afghanistan.
Last year was the only year U.S. and NATO troops did not suffer a loss. The Defense Department says 2,442 U.S. troops have been killed and 20,666 wounded since 2001. It is estimated that over 3,800 U.S. private security contractors have been killed. The Pentagon does not track their deaths.
The conflict also has killed 1,144 personnel from NATO countries.
The Taliban, meanwhile, are at their strongest since being ousted in 2001. While mapping their gains and territorial holds is difficult, they are believed to hold sway or outright control over nearly half of Afghanistan.
“We are telling the departing Americans ... you fought a meaningless war and paid a cost for that and we also offered huge sacrifices for our liberation,” Shaheen told the AP on Friday.
Striking a more conciliatory tone, he added: “If you ... open a new chapter of helping Afghans in reconstruction and rehabilitation of the country, the Afghans will appreciate that.”
In announcing the departure, Biden said waiting for ideal conditions to leave would consign America to an indefinite stay.
In the Afghan capital and throughout the country, there is a growing fear that chaos will follow the departure of the last foreign troops. After billions of dollars and decades of war, many Afghans wonder at whether it was worth it.
quote:Donderdag eerste vluchtelingen verwacht
Noodopvang Zoutkamp klaar voor komst Afghaanse vluchtelingen
Door ANDR SPAANSEN
Updated 8 min geleden
15 min geleden
ZOUTKAMP - De Willem Lodewijk van Nassaukazerne in Zoutkamp (gemeente Het Hogeland) is woensdag snel gereed gemaakt voor de komst van naar verwachting honderden Afghanen. Bij de uitgestrekte kazerne in het Groningse landelijke gebied is inmiddels een grote tent geplaatst en medewerkers van allerlei ondersteunende bedrijven rijden het terrein op en af. Naar verwachting komen de eerste vluchtelingen vanaf donderdag naar het noorden.
Regiomanager Regio Noord Corina Deekens van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers licht woensdagmiddag toe op het terrein: ,,We kunnen hier tot 540 mensen opvangen, onder wie gezinnen met kinderen. Zij hoeven niet naar Ter Apel voor de reguliere procedure." Identificatie en registratie van de aangekomen groepen vindt deze keer in Zoutkamp plaats. ,,IND en Marechaussee kunnen er hier mee bezig."
Dat is wel het eindresultaat ja. Een kleine groep politieke kontkussers is er erg rijk van geworden.quote:
Dat zijn toch verdomd veel tolken.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:56 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)haanse-vluchtelingen
Kamp Zoutkamp is in orde gebracht
eerste 500 vluchtelingen kunnen onderdak
Ik hoop dat er geen weilanden voor hoeven te worden opgeofferd
We hebben al zo weinig groen
[..]
Er werd ook veel geluld in en over Afghanistan de afgelopen 20 jaar.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:02 schreef LitmanenAFCA het volgende:
[..]
Dat zijn toch verdomd veel tolken.
Ik hoop dat ze snel wat huizen kunnen bouwen zodat deze mensen onderdak hebben.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja, vooral die koks zullen veel gevaar lopen.quote:Een Kamermeerderheid wil dat bijvoorbeeld bewakers, koks, journalisten en medewerkers van mensenrechtenorganisaties als 'systematisch vervolgde groep' worden aangemerkt, net als de tolken.
Het is allemaal zo'n onzinquote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:06 schreef luxerobots het volgende:
Van nu.nl:
[..]
Ja, vooral die koks zullen veel gevaar lopen.
Volgens wikipedia hadden we maart 2020, 106.631 Syrirs in Nederland.quote:
Ik vermoed dat er veel meer Afghanen komen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Volgens wikipedia hadden we maart 2020, 106.631 Syrirs in Nederland.
Ik ben benieuwd hoe snel het aantal Afghanen ook in de buurt zit.
Je gaat toch ook niet wandelend naar je vakantieparadijs?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:04 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Hoezo kunnen de vluchtelingen niet de grens over wandelen en alleen maar per vliegtuig vluchten?
Taliban controleert alle grensovergangen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:04 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Hoezo kunnen de vluchtelingen niet de grens over wandelen en alleen maar per vliegtuig vluchten?
De Taliban is toch wel even andere koek. Afghanistan zal het westen een rotzorg zijn, totdat er eigen belangen zijn. Die waren er voor de Amerikanen, maar dat belang werd steeds minder met de huidige terugtrekking tot gevolg. De tijd gaat ons leren hoe het zich ontwikkelt, maar voor Europa is de huidige situatie minder gunstig dan voor de Amerikanen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:52 schreef Zwerfkind het volgende:
[..]
Dat was het al eeuwen.
Het Westen was zo arrogant om te denken dat zij dit wel even konden veranderen in korte tijd.
Zelfs onder de Russen hadden de vrouwen vele malen meer rechten.
foto 1972 - Communistisch Afghanistan
[ afbeelding ]
Maar de wegen naar het vliegveld niet?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:20 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Taliban controleert alle grensovergangen.
Het is niet zo als even bij Venlo over de grens gaan neem ik aan, het is allemaal erg onherbergzaam. Misschien is de west kant in de buurt van Iran nog het meest kansrijk?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:23 schreef Neef_Wuppie het volgende:
[..]
Maar de wegen naar het vliegveld niet?
Het vliegveld is dichterbij.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:23 schreef Neef_Wuppie het volgende:
[..]
Maar de wegen naar het vliegveld niet?
Emotioneel gelul gebaseerd op anekdotisch bewijs.quote:
quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:52 schreef Zwerfkind het volgende:
[..]
Dat was het al eeuwen.
Het Westen was zo arrogant om te denken dat zij dit wel even konden veranderen in korte tijd.
Zelfs onder de Russen hadden de vrouwen vele malen meer rechten.
foto 1972 - Communistisch Afghanistan
[ afbeelding ]
Die vrouwen in korte rok waren toen natuurlijk ook al ver in de minderheid. Die hoorden bij de rijke, corrupte, elite.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:16 schreef slashdotter3 het volgende:
Stel je voor dat de US zich er niet mee had bemoeid en de Russen hun gang had laten gaan. Dan hadden ze de mujahideen malloten en warlords met hun kinderneukende bacha bazi afgeslacht en er een communistische vazalstaat van gemaakt die nog altijd 10x beter is dan de puinzooi dat het nu is. Zeker met de 3 triljoen aan grondstoffen van het land had er heel veel welvaart en ontwikkeling van betaald kunnen worden.
[..]
Dacht gelezen te hebben dat Pakistan een hek heeft staan op de grens.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:56 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Het vliegveld is dichterbij.
De wegen naar de grens zijn 400 km naar Tadzjikistan en 250 km naar Pakistan.
Een "uitgestrekte kazerne"...quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Moet het aanrecht 1,50 zijn of volstaat 1 meter?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:21 schreef Haags het volgende:
Taliban: geleerden gaan zich over vrouwenrechten buigen
Misschien dat NL i.p.v. de VS er wat militairen neer kunnen gooien. Ik vind het wel heel makkelijk; de situatie is super chaotisch. Ik kan mij wel voorstellen dat de militiairen daar niet van alles door laten.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:14 schreef rutger05 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)n-dreigde-te-stikken
Volgens dit artikel ontzeggen VS militairen de toegang tot het vliegveld aan burgers van andere bevriende landen, zoals Italianen, Duitsers en een Nederlander, zodat deze niet gevacueerd kunnen worden.
Ik hoop en neem aan dat de betrokken landen, waaronder dus Nederland, direct hun diplomatieke kanalen inzetten om te zorgen dat hun burgers toegang krijgen tot het vliegveld om gevacueerd te kunnen worden.
Belachelijk dat ze op een slokje water en wat droog zand zonder munitie voor hun nauwelijks onderhouden wapens en dergelijken niet harder konden vechten nadat er al weet ik het hoeveel het loodje hebben gelegd in de talloze gevechten tegen de Taliban de afgelopen maanden.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:08 schreef Confetti het volgende:
[..]
Emotioneel gelul gebaseerd op anekdotisch bewijs.
De feiten zijn hard en genadeloos. Het Afghaanse leger heeft zich geblameerd en moeten zich kapotschamen. Zelden in de geschiedenis van de mensheid heeft een leger van een Staat zich zo makkelijk overgegeven.
Laffe honden zijn het.
en het groen dan ??quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:06 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze snel wat huizen kunnen bouwen zodat deze mensen onderdak hebben.
We verven de woningen groen.quote:
https://www.reddit.com/r/(...)app&utm_source=sharequote:Afghanistan's All-Girls Robotics Team is Desperately Fighting to Escape the Country
Reports allege they are now missing.
Kritische en assertieve mensen hebben helemaal geen invloed op het regeringsbeleid van landen, aangezien de regeringen bestaan uit bewapende krachtige koppige oudere mannen, als jij hen bedoelt met het Westen geef ik jou gelijk en moeten die maar de dialoog aangaan met de Talibanleiders.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 16:33 schreef Werkperd het volgende:
[..]
Welke dialoog kent het westen dan? Irak? Syri? Afghanistan? Libi?
Ik snap niet hoe jullie het kunnen verzinnen om telkens voor te doen als defenders van mensenrechten maar ondertussen hele continenten opblazen.
Het westen kent maar 1 taal en dat de taal van de oorlog.
Wel een mooi dorpje dat meteen als thuis voelt, inclusief autowrakken etc.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:29 schreef AchJa het volgende:
[..]
Een "uitgestrekte kazerne"...![]()
Ze zijn nog nooit op locatie geweest zeker...
Dat is Marnehuizen... Het oefendorp.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:46 schreef nixxx het volgende:
Wel een mooi dorpje dat meteen als thuis voelt, inclusief autowrakken etc.
Weet je dit zeker, jongeman.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:39 schreef spectrumanalyser het volgende:
Je herkent ze aan de baard. Elke man met baard is van (of in ieder geval voor-) de Taliban.
Ja, dit is een goed punt. Wie zegt dat dit geen Taliban is. Je kunt het niet onderscheiden. Zie ook de foto van het vrachtvliegtuig. daar kan best Taliban tussen zitten.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:48 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Weet je dit zeker, jongeman.
Als ik naar de vluchtelingen kijk op het vliegveld, dan tel ik veel baarden, sommige zijn epic long
[ afbeelding ]
Zit er vlak tegenaan toch?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat is Marnehuizen... Het oefendorp.
Jawel.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:01 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Maar dat deed Biden helemaal niet.
Oh oke, dan is het goed.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:08 schreef Confetti het volgende:
[..]
Emotioneel gelul gebaseerd op anekdotisch bewijs.
De feiten zijn hard en genadeloos. Het Afghaanse leger heeft zich geblameerd en moeten zich kapotschamen. Zelden in de geschiedenis van de mensheid heeft een leger van een Staat zich zo makkelijk overgegeven.
Laffe honden zijn het.
Dit!!!!!!quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:01 schreef KingRadler het volgende:
Het Vliegveld zit vol met terroristen.
En de wereld laat ze gewoon meevliegen op vakantie naar het westen.
Ik hoop dat ze goed gescreend worden.
Dat lijkt me nogal lastig in Afghanistan.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 18:20 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Taliban controleert alle grensovergangen.
Oh joh, jij zit in de mailinglist van de Taliban waar alle enige plannen kenbaar worden gemaakt?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
Taliban heeft als plan om meer landen binnen te vallen. Veel plezier daarmee hoor.
Sociologist...quote:
Neu, ze hielden een soort persmomentjequote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:18 schreef jogy het volgende:
[..]
Oh joh, jij zit in de mailinglist van de Taliban waar alle enige plannen kenbaar worden gemaakt?
Nee, dat is niet wat.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:04 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dit!!!!!!
Verbod op een baard, is dat wat?
En dan? Als ze niet willen praten gaat de EU wel even militair ingrijpen met die wegbezuinigde knakenlegers van ze?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:25 schreef Rambolin het volgende:
EU-buitenlandchef Borrell vindt dat Europese Unie met Taliban moet praten
Voor de Europese Unie zit er niets anders op dan met de Taliban gaan praten nu de terreurorganisatie de oorlog in Afghanistan heeft gewonnen, zegt EU-buitenlandchef Josep Borrell dinsdag. Dat is echter niet hetzelfde als het erkennen van het gezag van de Taliban.
https://www.nu.nl/buitenl(...)ban-moet-praten.html
Ze schilderen die huizen maar groen , we moeten deze mensen en de rest van wereld die een beetje zielig lijken helpenquote:
Het lijkt me echt zo onwaarschijnlijk dat ze dat gezegd hebben. Heb je iets van een linkje? (Net ff gezocht maar niet echt iets kunnen vinden)quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:24 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Neu, ze hielden een soort persmomentje
Ben je al lang een botte lul?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 17:07 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja we hebben al zo weinig groen
[..]
die gelukzoekers bedoel je
Marokkanen en Afghanen
Een Taliban die wil niet naar Nederland, geloof me.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
vertel mij hoe je een Taliban persoon wilt gaan tegenhouden. ben dan benieuwd naar hoe je een Taliban persoon kunt onderscheiden van een niet-Taliban persoon.
Die Taliban hebben net hun doel bereikt, waarom zouden die naar Europa willen nu?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:34 schreef spectrumanalyser het volgende:
vertel mij hoe je een Taliban persoon wilt gaan tegenhouden. ben dan benieuwd naar hoe je een Taliban persoon kunt onderscheiden van een niet-Taliban persoon.
Tjakkastan hebben ze meer interesse in. Of Tajikistan.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:40 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Die Taliban hebben net hun doel bereikt, waarom zouden die naar Europa willen nu?
Ik vraag me bij dit soort theorien, indien het waar zou zijn, altijd een aantal dingen af:quote:
De belangrijkste reden dat Afghanistan een broeinest voor internationaal terrorisme was, ligt toch echt in de westerse bemoeizucht nadat de USSR er was binnengevallen, in nauwe samenwerking met Saoedi-Arabi en Pakistan.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:42 schreef AchJa het volgende:
Oud-commandant Afghanistan missie: ‘Afghanen gingen ervan uit dat wij zouden blijven helpen’
Het Westen heeft Afghanistan in de steek gelaten, stelt oud-commandant Mart de Kruif van de NAVO-missie ISAF. Met grote gevolgen. ,,Wat nu in Afghanistan gebeurt is onnodig, onherstelbaar en oliedom.’’
Onthutst zag de voormalig luitenant-generaal van de Koninklijke Landmacht aan hoe Afghanistan na het terugtrekken van de Amerikanen razendsnel onder de voet werd gelopen door de taliban. In 2008 en 2009 leidde Mart de Kruif (1958) de 45.000 militairen tellende Navo-troepenmacht ISAF (International Security Assistance Force Afghanistan) in Zuid-Afghanistan, waar Nederland in Uruzgan aan bijdroeg. Inmiddels is hij met pensioen en kan hij vrijuit over zijn ervaringen praten. ,,Als voormalig commandant vind ik het mijn verantwoordelijkheid om mijn mening te geven.’’
De razendsnelle verovering van Kaboel heeft hem overrompeld, zegt hij. ,,Dit had niemand zien aankomen, ook de Amerikaanse inlichtingendiensten niet. Als dat wel zo was geweest, zou de evacuatieoperatie echt niet zo chaotisch verlopen. De beelden die we nu zien, doen me denken aan Vietnam in 1975. Met het verschil dat Nederland er nu zelf een rol in speelt, omdat wij ook actief aan de missie hebben meegedaan. Dat maakt het voor mij des te schrijnender. Wat er nu in Afghanistan gebeurt is onnodig, onherstelbaar en oliedom. We zien nu een ramp van ongekende omvang waarvan we nog niet precies weten wat de consequenties zijn voor ons.’’
Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Twintig jaar hebben we met westerse troepen in het land gezeten, het Afghaanse leger en de politie getraind. En dan komt de taliban en lopen ze meteen over?
,,Er ontstaat nu onterecht het beeld dat Afghanen laf zijn, dat herken ik helemaal niet. Je moet hun cultuur kennen om te begrijpen wat er is gebeurd. In Afghanistan is eer de belangrijkste deugd. Als je eer met iemand deelt, heb je een vriend voor het leven. Als je eer kwetst, een vijand voor het leven.
Wij hebben nooit gezegd: kies onze kant, maar over een paar jaar zijn we weer weg. Alle Afghanen gingen ervan uit dat wij, westerse landen, hen zouden blijven helpen zo lang het nodig was. Het vertrek van de Amerikanen was dat de doodsteek voor het Afghaanse leger. Ineens stonden ze er alleen voor.
Het Afghaanse leger mist essentile zaken. We hebben de mensen geleerd hoe ze een wapen moeten hanteren, maar de logistiek en het leiderschap hebben we altijd in eigen hand gehouden. Daarnaast moet je de mentale component niet onderschatten. De kracht van een leger zit in drie componenten. De fysieke: wat voor wapens, mensen en voorraden heb je? Welke strategie en tactiek volg je? Maar uiteindelijk bepalen hoe gemotiveerd en weerbaar je bent wie de oorlog wint. Kijk naar Vietnam, Syri en nu Afghanistan. We zijn vergeten het Afghaanse leger goed leiderschap, goede ondersteuning en vertrouwen in zichzelf mee te geven. Ze voelen zich in de steek gelaten, machteloos. Heel pragmatisch kiezen ze dan voor hun eigen stam, voor de partij die ze denken dat het sterkste wordt. Veel krijgsheren en stamleiders hebben daarom deals gesloten met de taliban om ze doorgang te verlenen.’’
Hoe lang hadden we dan moeten blijven?
,,Als je Afghanistan echt wil opbouwen, met gezondheidszorg, onderwijs en een plek voor vrouwen en meisjes in de samenleving, ben je generaties bezig. Daar had de overheid vooraf eerlijk in moeten zijn. Dat Biden zegt dat de VS niet aan opbouw wilde doen, maar het land alleen ontdoen van Al Qaeda, is echt niet waar. De VS heeft meer dan 130 miljard dollar uitgegeven aan nation building, om te voorkomen dat het land weer een broeinest zou worden voor terrorisme.’’
Hadden we dan nooit aan de missie moeten beginnen?
,,Dat zou dan inderdaad de consequentie zijn geweest. Maar we hadden ook pragmatisch kunnen zijn. De westerse landen zaten nog maar met 3500 man in Afghanistan, van wie honderd Nederlanders. Mij maak je niet wijs dat Nederland als zestiende economie van de wereld, met een krijgsmacht van 60.000 mensen, niet in staat is zo’n vredesmissie uit te voeren. Dat hadden we makkelijk nog generaties kunnen volhouden, met het oog op de stabiliteit in de wereld. Maar Joe Biden wilde het niet, en wij wilden het niet. Vergeet niet dat wij zelf in 2010 onze missie in Uruzgan hebben beindigd. Niet omdat we die niet konden volhouden, maar om binnenlandse politieke redenen. Onze invloed in Azi, op het wereldtoneel, is helemaal weg. Als Westen hebben we geen visie op wat we met de wereld aan willen. De prijs die we nu gaan betalen is vreselijk hoog.’’
U spreekt veel Afghanistan-veteranen, hebben zij het gevoel dat alles voor niets is geweest?
,,Het overgrote deel vindt het vreselijk wat er nu gebeurt, en is ook boos. Toch zijn ze trots dat zij hebben geprobeerd om het goede te doen. Maar er zijn ook veteranen die zeggen: het was vanaf het begin een zinloze missie, we hadden nooit moeten gaan.’’
Hoe voelt u zich daarbij? U heeft in uw tijd in Afghanistan 282 brieven moeten schrijven naar families van militairen die onder uw bewind sneuvelden. Hebben zij hun leven voor niets gegeven?
,,Nee, zelf haal ik ook zingeving uit het feit dat we een jaar lang ons stinkende best hebben gedaan. Dat we de mensen daar echt vooruitgang, een blik op de toekomst, hebben geboden. Ik voel me ontzettend verbonden met het land. Met de mensen, die zo open, eervol en moedig zijn. Het gros van de mensen die ik in Afghanistan heb zien sterven, waren overigens Afghanen. Elke avond zag ik in ons ziekenhuis blauwe plastic vuilniszakken liggen vol geamputeerde ledematen van burgers die het slachtoffer waren van bermbommen van de taliban. Dat maakt het voor mij persoonlijk des te pijnlijker dat we ze nu in de steek laten.’’
Is het onze verantwoordelijkheid om de Afghanen die hielpen bij de missie naar Nederland te halen, zoals tolken en beveiligers?
,,Voor de mensen die ons heel actief hebben geholpen, hebben wij een morele verantwoordelijkheid. Dat staat buiten kijf. Het is lastig om dat zuiver en netjes te doen, want zijn mensen wie ze zeggen te zijn? In Afghanistan heeft niet iedereen papieren. Maar bij twijfel moeten we mensen het voordeel geven. Niet het nadeel, zoals tot nu toe is gebeurd.’’
Kan Nederland ooit nog aan een vredesmissie deelnemen? Of zien we nu het bewijs dat we daar niet toe in staat zijn?
,,Het is niet zo dat onze vredesmissies per definitie falen. In Bosni is het na de genocide al twintig jaar vrede. Maar het is essentieel dat we vooraf bepalen wat we willen bereiken. Daar is het meteen al fout gegaan. De politiek bepaalde dat het een opbouwmissie werd, geen gevechtsmissie. Van de politiek mochten wij als opbouwmissie ISAF geen zaken doen met operatie Enduring Freedom, die achter Al Qaeda aanging. Geen militair kon dat begrijpen. Elke gewonde Nederlandse militair is afgevoerd in een helikopter waar Enduring Freedom op stond. De politieke wenselijkheid is soms heel lastig te vertalen in de militaire werkelijkheid.
Ons parlement heeft de verantwoordelijkheid om in de spiegel te kijken. Militairen zenden zichzelf niet uit, dat doet de politiek. We hebben in al die jaren 30.000 Nederlandse militairen naar Afghanistan uitgezonden, met 300.000 familieleden die thuis in angst zaten, en die missie is niet geslaagd. Dan moet je onderzoeken hoe dat heeft kunnen gebeuren.’’
Hoe verwacht u dat het verder gaat in Afghanistan?
,,Voor westerse interventies is de deur dicht, zeker voor komende jaren. Ik vrees dat de relatieve rust van nu tijdelijk is. Er zal een strijd tussen stammen ontstaan om de macht, waarin de doorvoer van herone een essentile rol speelt. De taliban en de krijgsheren zijn voor hun financiering voor een groot deel van herone afhankelijk. Ik geloof niet dat de taliban milder is dan twintig jaar geleden. Ze hebben betere communicatiemedewerkers. Mijn ervaring is dat zij zich aan geen enkele wet, oorlogsrecht of menselijke waarde houden. De sharia zal de heersende wetgeving worden.’’
De Gelderlander
Plannen liggen al klaar, net zoals het invasieplan van Nederland klaarligt bij het Pentagon. Ze hadden voor 9/11 ook al een invasieplan voor Afghanistan klaarliggen. Maar het plan uitvoeren gebeurt pas na een gebeurtenis zoals 9/11, Afghanistan werd binnengevallen nog geen maand na 9/11, maar daarna werd 9/11 ook deels uitgebuit om Irak erbij te doen om Saddam aan te pakken, George W. Bush wilde wraak nemen voor zijn vader, en de neo-cons om hem heen hadden al heel lang een plan klaarliggen om het Midden-Oosten te transformeren in het voordeel van Isral.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:50 schreef Repentless het volgende:
- hoe ver vantevoren is dit allemaal uitgedacht en door wie? Als er vanaf het begin zo'n dieper plan onder ligt, zou dat betekenen dat 9/11 in scne is gezet. Of gebruikt 'men' gebeurtenissen in de wereld en wordt er daarna een dergelijk plan omheen gesmeed?
https://thehill.com/homen(...)or-prioritization-ofquote:Trump criticizes evacuation of Afghans, calls for prioritization of Americans
Former President Trump on Wednesday slammed the Biden administration over a photo showing more than 600 Afghan civilians crowded onto a U.S. Air Force plane Sunday, arguing that the aircraft “should have been full of Americans.”
The photo, first obtained and shared by news outlet Defense One, showed Afghan civilians sitting shoulder to shoulder on a U.S. Air Force C-17 Globemaster III for evacuation from Kabul to Qatar hours after the Taliban took over Afghanistan’s capital city.
Trump on Wednesday used his Save America PAC to share a CBS News tweet of the image, writing, “This plane should have been full of Americans.”
“America First!” he added.
https://afghanistan.liveuamap.com/ ?quote:Op woensdag 18 augustus 2021 21:12 schreef Discombobulate het volgende:
Weet iemand dat wereldkaartje website waar dingen staan voor geopolitieke risico's voor de VS? Ik had een keer een website en toen was South China Sea rood ingekleurd door een cirkeltje, Iran toen met Trump, Libi o.a., etc.
Kan die website niet meer vinden.
Hier heb je een "Political Risk Map": https://www.marsh.com/us/(...)l-risk-map-2021.htmlquote:Op woensdag 18 augustus 2021 21:12 schreef Discombobulate het volgende:
Weet iemand dat wereldkaartje website waar dingen staan voor geopolitieke risico's voor de VS? Ik had een keer een website en toen was South China Sea rood ingekleurd door een cirkeltje, Iran toen met Trump, Libi o.a., etc.
Kan die website niet meer vinden.
of vrienden worden met Iranquote:Op woensdag 18 augustus 2021 20:41 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Tjakkastan hebben ze meer interesse in. Of Tajikistan.
Nee was van de hele wereld.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 21:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
https://afghanistan.liveuamap.com/ ?
Zoiets was het inderdaad, maar die ik bedoelde zit hier niet bij.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 21:20 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Hier heb je een "Political Risk Map": https://www.marsh.com/us/(...)l-risk-map-2021.html
Hier zijn er enkele: https://www.aon.com/2020-(...)ence-maps/index.html (onderaan de pagina)
Jammer dat ze een niqaab draagt.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 19:07 schreef heywoodu het volgende:
Echt wel +1 voor Clarissa Ward deze dagen.
[ twitter ]
En ook voor anderen die hetzelfde doen overigens, voor welk netwerk precies boeit wat minder.
Gewoon af dat ding, toon ballen.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 21:28 schreef superniger het volgende:
[..]
Jammer dat ze een niqaab draagt.
Als je deze theorie als waarheid ziet: wacht men tot zich een aanleiding voordoet, of wordt dit georkestreerd? En indien het laatste: hoe ver/hoeveel jaar wordt er vooruit gedacht m.b.t. dit soort plannen? Want als je Assange hoort, is het onderliggende doel dus een 'neverending war' om bepaalde geldstromen en verplaatsingen van mensen te creren.quote:Op woensdag 18 augustus 2021 21:03 schreef Rambolin het volgende:
[..]
Plannen liggen al klaar, net zoals het invasieplan van Nederland klaarligt bij het Pentagon. Ze hadden voor 9/11 ook al een invasieplan voor Afghanistan klaarliggen. Maar het plan uitvoeren gebeurt pas na een gebeurtenis zoals 9/11, Afghanistan werd binnengevallen nog geen maand na 9/11, maar daarna werd 9/11 ook deels uitgebuit om Irak erbij te doen om Saddam aan te pakken, George W. Bush wilde wraak nemen voor zijn vader, en de neo-cons om hem heen hadden al heel lang een plan klaarliggen om het Midden-Oosten te transformeren in het voordeel van Isral.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |