Ik heb 8x300 op het zuiden en haal alleen op het midden van een top dag ook bijna die 2400 die het maximaal aan kan, met wat op oost en west ga je die piek never halen.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 14:03 schreef qajariaq het volgende:
Sinds een paar weken 9 panelen op het dak, 5 richting oost en 4 naar het westen gericht. Het totaal vermogen zou dan bijna 3 KW zijn maar meestal blijft dat rond hooguit de helft hangen gedurende de dag. Nu komt het lijntje om een uur of zeven vrij rap omhoog en blijft daar tot om een uur of negen de zon onder de nok van de overburen zakt.
Tot nog toe geen enkele dag gehad zonder behoorlijke meeropbrengst. Maar ik ben wel heel benieuwd of ik op een druilige dag rond de kerst überhaupt nog enige vorm van productie heb. Rond die tijd ga ik pas zien of het aantal panelen een beetje in evenwicht is met mijn verbruik.
De oost-west opstelling is bewust gedaan ivm met het aflopen van de salderingsregeling. De komende jaren heb ik dus de tijd om daar verder op in te spelen. Ik zie echter niet hoe je zonder batterij ooit je gebruik en opwekken in balans kunt krijgen. Apparaten als een keukenboiler of koffiezetter en zeker een inductieplaat gebruiken gedurende korte tijd meer dan de panelen leveren en omgekeerd zal je altijd momenten hebben dat je nauwelijks stroom verbruikt en dus bijna alles teruglevert.
Ik had ook absoluut niet verwacht dat het ooit ook maar in de buurt van het maximum zou komen. Ik vind het zelf wel mooi dat de opbrengst al behoorlijk is als de zon boven de nok van de achterburen is en best goed door gaat tot de schaduw van de voorburen de panelen bereikt. Gedurende de hele dag een mooie opbrengst dus met wel een piek rond de middag maar niet extreem.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:24 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik heb 8x300 op het zuiden en haal alleen op het midden van een top dag ook bijna die 2400 die het maximaal aan kan, met wat op oost en west ga je die piek never halen.
Hoeveel miningrigs heb je daarop draaien?quote:Op vrijdag 23 juli 2021 18:30 schreef YoshiBignose het volgende:
Mijn beste maand was juni met 308 kWh... denk niet dat juli beter wordt.
Heb ik helaas nietquote:Op vrijdag 23 juli 2021 19:22 schreef JDx het volgende:
[..]
Hoeveel miningrigs heb je daarop draaien?
Ik heb net een kast gekocht voor m'n GTX 980, daarmee ga ik klooien, underclocken en wat er ook bij komt kijken, rest van de infrastructuur staat er al, na 3 maanden minen met m'n RTX 2060 Super en GTX 980 moet ik iets van 300 euro hebben + 300 van mezelf, haal ik dan hopelijk een RTX 3060 Ti of hoger om te gamen en gaat de 2060 op de plek van de 980, die is 3 maanden daarna terugverdient, that's the plan.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 20:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Heb ik helaas nieten nu te laat met deze videokaart prijzen. Heb hier nog een GTX 1070 maar daar haal je nog geen $2 per dag mee
ga ik liever gamen.
Op Tweakers gaat het in het crypto topic weer vaak over zonnepanelen en huizenprijzen en hypotheken, zijn toch wel dingen die vaak samen gaan blijkbaar.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 23:10 schreef Vonkenboer het volgende:
Zullen we het hier over zonnepanelen hebben en niet het minen van bitcoins of andere Crypto toestanden.
Alvast bedankt !
Dit was nog geen 3 jaar geleden, nou wilde ik bij dezelfde aanbieder kijken wat dit nu kost, zodat ik weet wat ik ongeveer opzij moet leggen, maar het is zo'n irritante website waar je alleen info in kan vullen en dan nemen ze contact met je op, ik wil gewoon de prijs zien.quote:8 x Zonnepanelen 300 Wp All Black
1 x Omvormer SolarEdge SE2200 HD Wave
8 x SolarEdge Optimizer P370
1 x Montagesysteem Solar Construct Montagemateriaal - Plat Dak
1 x Volledig all-inclusive installatie
1 x Leveren en opleggen tegels t.b.v. ballast
---
¤ 4255,57 (incl. btw)
Na 5 jaar, eind 2022 dus.quote:Op zaterdag 24 juli 2021 08:43 schreef namliam het volgende:
Waarom na 3 jaar er nu weer 4 bij?
Lijkt me dat je 3 jaar geleden verkeerd gekozen hebt? ZOu je niet
1) op zijn minst wachten dat deze panelen zichzelf hebben terug verdient (= nog 3 of 4 jaar)
2) Ja kan altijd er voor kiezen een extra installatie er naast zetten, heeft geen effect op de huidige installatie krijg je alleen 8 panelen en 1 omvormer er bij... of het impact heeft op de "lijn" binnens huis, hangt van de locatie en installatie af, bovendien heb ik daar eigenlijk te weinig verstand van.
Zo gek lijkt me dat bedrag niet.quote:Op maandag 26 juli 2021 19:15 schreef Seven. het volgende:
Damn, de eerste offerte voor 54m plat dak vernieuwen komt terug op 4200 euro(gewoon bitumen er overheen, dichten van een paar dakdoorvoeren). Komt neer op zo'n 85 euro per m2.
Maar moet wel gebeuren voor we zonnepanelen leggen. Maar even blijven shoppen.
quote:
45 euro per m2 is gangbaarquote:Op maandag 26 juli 2021 20:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee dit idd.... ik had verwacht dat het meer zou kosten.
Nee, voor de opbrengst is het geen best jaarquote:Op maandag 26 juli 2021 20:17 schreef Leandra het volgende:
Ik vraag me af of we deze maand de opbrengst van mei voorbij gaan, nou was mei ook al redelijk beroerd, maar ik denk dat ze elkaar niet veel gaan ontlopen, met de dagen zoals die eraan komen
Met nieuwe daktrimmen? En welke kwaliteit dakbedekking?quote:Op maandag 26 juli 2021 19:15 schreef Seven. het volgende:
Damn, de eerste offerte voor 54m plat dak vernieuwen komt terug op 4200 euro(gewoon bitumen er overheen, dichten van een paar dakdoorvoeren). Komt neer op zo'n 85 euro per m2.
Maar moet wel gebeuren voor we zonnepanelen leggen. Maar even blijven shoppen.
Hoe lang geleden en in welk deel van Nederland?quote:
Dat zie ik hier ook staan, maar ervaring leert dat de prijzen die op dat soort sites staan over het algemeen best wel heel erg rooskleurig zijn.quote:
En als je via die sites een offerte aanvraagt dan?quote:Op maandag 26 juli 2021 20:57 schreef Seven. het volgende:
Ik heb nu al 4 sites die aangeven dat 45 euro per m2 een scherpe prijs is. Nou snap ik ook dat je dan wel echt aan de onderkant van de markt zit te roeren dus voor 2250 gaat 'm niet worden maar ergens rond 3000 euro moet wel lukken.
Juni dit jaar, 50 euro per m2
https://www.verbouwkosten.com/dakbedekking/prijzen/
Ik zit op het moment op 900 en april en mei waren bij mijn 1000.quote:Op maandag 26 juli 2021 20:17 schreef Leandra het volgende:
Ik vraag me af of we deze maand de opbrengst van mei voorbij gaan, nou was mei ook al redelijk beroerd, maar ik denk dat ze elkaar niet veel gaan ontlopen, met de dagen zoals die eraan komen
Inmiddels staat de teller op 989.97quote:Op woensdag 28 juli 2021 15:39 schreef bambino het volgende:
[..]
Ik zit op het moment op 900 en april en mei waren bij mijn 1000.
Vandaag nog paar uurtjes en dan nog 3 dagen. 1000 is dus haalbaar mits redelijk mooi weer.
Juli was 900, bagger dus.
Juni was goed, 1175.
Aug en sept moeten dit jaar gaan redden, anders wordt het ook op zon gebied een zeer beroerd jaar.
Met dit weer gaan we de 14 niet halen in ieder geval haha.quote:Op vrijdag 30 juli 2021 20:52 schreef bambino het volgende:
[..]
Inmiddels staat de teller op 989.97
Dus ik heb morgen 14kWh nodig om gelijk te zijn aan mei/april.
Dat gaat denk ik wel lukken.
Waarom niet bekabeld dan? Toen ik wist dat ik zonnepanelen kreeg was het eerste wat ik deed kabels trekken, op WiFi vertrouwen lijkt me niks met zo'n SolarEdge oid.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 09:05 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb geen idee van de waardes de laatste weken.
In juni begon de omvormer te mopperen op de wifi (nieuwe), af en toe pikte hij aan bij een open wifi in de buurt als ik inlogde, maar niet op de eigen.
En begin deze week weer ingelogd en opeens pakte de omvormer wel de eigen wifi op. Gek ding...
Dit is een Trannergy omvormer, simpel geval verder.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 12:35 schreef JDx het volgende:
[..]
Waarom niet bekabeld dan? Toen ik wist dat ik zonnepanelen kreeg was het eerste wat ik deed kabels trekken, op WiFi vertrouwen lijkt me niks met zo'n SolarEdge oid.
Ah zo, bij mij zit ie aan de andere kant van de muur, gat in de muur en kabeltje erdoor.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 12:39 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Dit is een Trannergy omvormer, simpel geval verder.
Het is een kwestie van locatie/beschikbare lijntjes. Er was geen poort meer over op de router en de omvormer hangt precies aan de andere kant van de zolder. Ik hoef niet perse alles precies te weten, als er maar stroom uitkomt![]()
Hij draaide ook al prima jaren op de oude wifi. Alleen nu even gemopper bij wisseling van de wifi-router.
Of wel?quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:39 schreef Makrolon het volgende:
Bla bla dak en graden.
Feiten, 2 rijen van 4 panelen 8 panelen, iets met tussenruimte
Of 3 rijen van 4 12 panelen, frames en graden
Ik denk dat t laatste meer oplevert of niet?
Huh ik snap je punt niet helemaal?quote:
Ik snapte jouw post niet.quote:Op zondag 1 augustus 2021 08:38 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Huh ik snap je punt niet helemaal?
Het gaat er om dat met 12 panelen de hoek minder ideaal is en ik wellicht te maken krijg met schaduw op de panelen onderling. En dat als ik 8 panelen leg ik ze idealer kan positioneren.
Typische bijwerking van zonnepanelen: de neiging om opbrengst en weersverwachtingen te checkenquote:Op zaterdag 31 juli 2021 11:03 schreef bambino het volgende:
[..]
Met dit weer gaan we de 14 niet halen in ieder geval haha.
Tot nog toe 2.65 vandaag.
Als er straks nog ff 2 uur wat zon komt dan lukt het misschien.
Nadeel van veel zon-dagen is dan weer dat je de tuin moet sproeienquote:Op zondag 1 augustus 2021 10:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Typische bijwerking van zonnepanelen: de neiging om opbrengst en weersverwachtingen te checken.
M'n ouders en m'n broer hebben er ook last van. Vermoedelijk krijgen wij het ook.
Maximum is prima mogelijk, hier meerdere keren bereikt de wattpiek van 2.275 watt.quote:Op vrijdag 23 juli 2021 16:57 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik had ook absoluut niet verwacht dat het ooit ook maar in de buurt van het maximum zou komen. Ik vind het zelf wel mooi dat de opbrengst al behoorlijk is als de zon boven de nok van de achterburen is en best goed door gaat tot de schaduw van de voorburen de panelen bereikt. Gedurende de hele dag een mooie opbrengst dus met wel een piek rond de middag maar niet extreem.
Omdat ik ze net heb val ik van de ene in de andere verbazing, een mooie tijd beleef ik dus
Heb jij schaampanelen waar je net een ledlampje op kan laten branden of echte panelen ?quote:Op zondag 1 augustus 2021 11:34 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nadeel van veel zon-dagen is dan weer dat je de tuin moet sproeien. Vwb milieu broekzak vestzak (wij hebben geen regenton).
Ik kijk eens per maand naar de opbrengst van de panelen, kan er weinig aan veranderen. Maar wij "kregen" ze bij onze nieuwbouwwoning dus ik ga een gekregen paard niet in de bek kijken
Je kan ook nog kijken naar de mogelijkheden van een oost-west opstelling.quote:Op zaterdag 31 juli 2021 18:39 schreef Makrolon het volgende:
Wat zouden jullie doen:
Ik heb een plat dak van 4x8m. Ik heb al panelen en plat dak landscape frames. Van 22,5 graden.
Nu kan ik 2 dingen doen, 2 rijen van 4 panelen, met een tussenruimte van 2 meter tussen de panelen.
Of 3 rijen van 4, dan pas ik de frames aan naar 10 graden en heb je dus een tussenruimte van 50cm...
Ik denk dat t laatste meer oplevert of niet?
Juni had ik 1176, dat was ook redelijk goed.quote:Op zondag 1 augustus 2021 08:01 schreef JDx het volgende:
April 285
Mei 295
Juni 355
Juli 294
Hoe krijg jij deze maand beter dan juni?
Oh wacht, je vergelijkt het met april en mei, wat had jij in juni dan?
Als dat zo stabiel blijft in de winter heb je het goed gedaan.quote:Op zondag 1 augustus 2021 12:31 schreef TheFreshPrince het volgende:
April 1849kWh
Mei 1839kWh
Juni 2139kWh
Juli 1944kWh
Dat lijkt nog niet zo gek.
Haha vergeet dat maar, als je het gevoel van de afgelopen maanden qua "zomergevoel" erbij pakt, dan valt het allemaal wel mee, door de lage temperaturen was de efficiëntie op de zonnige momenten hoger.quote:Op zondag 1 augustus 2021 12:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als dat zo stabiel blijft in de winter heb je het goed gedaan.
Haha, nee, in de winter zakt dat uiteraard in.quote:Op zondag 1 augustus 2021 12:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als dat zo stabiel blijft in de winter heb je het goed gedaan.
quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Haha, nee, in de winter zakt dat uiteraard in.
Waarom niet eerder aanschaffen?quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:36 schreef Johannes788 het volgende:
Vraagje. Is door het terugleveren vergoeding wat flink minder nog wel de moeite waard te investeren in zonnepanelen? Wil volgend jaar zomer ze gaan afschaffen.
Nog niet genoeg gespaard voor ze aan te schaffenquote:Op zondag 1 augustus 2021 13:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom niet eerder aanschaffen?
Staatssecretaris zegt binnen 7 jaar terugverdienen blijft wat we willen... Dat salderen afbouwen is ook weer vertraagd naar 2023... Rendementen zijn hoog naar mijn idee, heb het eens uitgerekend.
Betaal regeling.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:40 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Nog niet genoeg gespaard voor ze aan te schaffen
We hebben 8 panelen en dat is - je raadt het nooit - precies genoeg voor ons verbruikquote:Op zondag 1 augustus 2021 11:51 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Heb jij schaampanelen waar je net een ledlampje op kan laten branden of echte panelen ?
Daarmee kunnen ze bezuinigen op isolatie en andere zaken in de nieuwbouw.
Ik heb zo een duurzaam huis vastgekoppeld aan het warmtenet.... Tis alleen maar duurder dat systeem joh.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:52 schreef Sport_Life het volgende:
maar we betalen nu ~1.200 per jaar voor gas, dus is het de investering niet waard. .
En hele goede isolatie heeft ook weer een groot nadeel namelijk dat de warmte lang in huis blijft hangen. In de zomer de openslaande deuren open zetten is er dan niet meer bij . Al kan dat natuurlijk worden opgelost door de warmtepomp te laten koelen. Maar dat kost (links of rechtsom) weer energie, dus uiteindelijk is er altijd wel watquote:Op zondag 1 augustus 2021 13:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb zo een duurzaam huis vastgekoppeld aan het warmtenet.... Tis alleen maar duurder dat systeem joh.
Gas is overigens relatief schoon, scheelt weer het verbranden van kolen voor je elektriciteit.![]()
Mits die een beetje te hachelen zijn, maareh, gezien het tekort aan woningen zou ik vooral gewoon meer gaan bouwen......quote:Op zondag 1 augustus 2021 14:07 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
En hele goede isolatie heeft ook weer een groot nadeel namelijk dat de warmte lang in huis blijft hangen. In de zomer de openslaande deuren open zetten is er dan niet meer bij . Al kan dat natuurlijk worden opgelost door de warmtepomp te laten koelen. Maar dat kost (links of rechtsom) weer energie, dus uiteindelijk is er altijd wel wat.
Woningen vanaf ~jaren 90 zijn prima geïsoleerd (hr++, dakisolatie etc), al het extra is naar verhouding minimaal. De overheid kan beter de < jaren 30 woningen in de steden aanpakken.
Neequote:Op zondag 1 augustus 2021 13:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Betaal regeling.
Nee ok, duidelijk toch. Denk dat het wel aan te bevelen is hoor. Komt wel goed. Kans dat je minder rendement maakt dan -0.5% rente en - 2% inflatie is ook wel redelijk natuurlijk.
Maar heb je wel een beetje buffer voor je wasmachine enzo? Auto?
Keb net een rekening van 2k ofzo voor de auto.quote:Op zondag 1 augustus 2021 14:40 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Neeom je laatste vraag te beantwoorden
Maar jij hebt een grondgebonden warmtepomp, dat scheelt nogal in energiekosten, zeker voor het koelen.quote:Op zondag 1 augustus 2021 14:21 schreef laziness het volgende:
Het koelen via de warmtepomp zomers kost bij mij niet super veel energie. Of eigenlijk vanaf april gaat ie automatisch al vaak om naar de koelstand.
Maar mijn 12 panelen dekken het volledige gebruik van het huis.
Hoewel ik me afvraag of we dit jaar uit gaan komen. Het is echt wel slechter dan afgelopen jaren.
Dan is het een Franse autoquote:Op zondag 1 augustus 2021 14:43 schreef ludovico het volgende:
Keb net een rekening van 2k ofzo voor de auto.
Opel.quote:Op zondag 1 augustus 2021 16:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dan is het een Franse auto
quote:Op zondag 1 augustus 2021 16:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dan is het een Franse auto
WEL GODVERDOMMEquote:Opel Automobile GmbH, vaak afgekort tot Opel, is een van oorsprong Duitse autofabriek, die sinds 2017 in handen is van het Franse autoconcern PSA Groupe.
Ik vond 25k vrij veel voor een L/W pomp maar zie nu dat er ook nog panelen bij gerekend werden.quote:Op zondag 1 augustus 2021 15:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar jij hebt een grondgebonden warmtepomp, dat scheelt nogal in energiekosten, zeker voor het koelen.
Even los van het feit dat een L/W warmtepomp ook minder goed kan koelen, en dat wat hij kan koelen meer energie kost.
Hier idem trouwens, ik zit alleen nog een beetje met de instelling van de thermostaten te prutsen en doen, maar ik neem aan dat als die op 20 staan dat hij dan vanzelf gaat koelen als het nodig is.
Het gros zal echter voor een L/W warmtepomp kiezen, zeker als het gaat om het vervangen van de CV, want de grondboring is gruwelijk duur.
Juli praktisch gelijk aan Maart 2020quote:Op zondag 1 augustus 2021 14:50 schreef d.k. het volgende:
Juli was slechter dan april en mei. Dit wordt echt geen goed jaar zo
Voor 25k heb je volgens mij een bodem wp met panelen (incl subsidie).quote:Op zondag 1 augustus 2021 16:33 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik vond 25k vrij veel voor een L/W pomp maar zie nu dat er ook nog panelen bij gerekend werden.
Bij mij gaat ie inderdaad automatisch koelen als hij geen moeite hoeft te doen om het op de ingestelde temperatuur te houden.
Ja, alleen naast dit platte dak zit een garage met puntdak op oost/west en die leg ik ook helemaal vol met panelen.quote:Op zondag 1 augustus 2021 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan ook nog kijken naar de mogelijkheden van een oost-west opstelling.
Dan heb je sowieso geen last van schaduw, wss meer panelen en betere spreiding van de opbrengst over de dag.
Naja, de reden dat ik het ook noem is dat je dan meer panelen kwijt kan op een omvormer, dat kan ook handig zijn als je qua aansluiting in je meterkast tegen een grens loopt.quote:Op zondag 1 augustus 2021 19:09 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, alleen naast dit platte dak zit een garage met puntdak op oost/west en die leg ik ook helemaal vol met panelen.dus die spreiding heb ik al.
Daarom vind ik t ook wel mooi wat panelen richting zuid er bij te hebben.
Ik weet niet hoe dat helemaal gaat, we hebben in de garage, beide badkamers, op zolder, in alle slaapkamers en in de woonkamer een thermostaat, ik neem aan dat hij gaat koelen als hij nergens meer hoeft te verwarmen en het ergens te warm wordt.quote:Op zondag 1 augustus 2021 16:33 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik vond 25k vrij veel voor een L/W pomp maar zie nu dat er ook nog panelen bij gerekend werden.
Bij mij gaat ie inderdaad automatisch koelen als hij geen moeite hoeft te doen om het op de ingestelde temperatuur te houden.
Ik weet dat wij 15K extra betaald hebben voor de grondgebonden WP, ten opzichte van een L/W en de panelen (21 stuks) waren ook zo'n ¤ 9.400 incl. BTWquote:Op zondag 1 augustus 2021 19:06 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Voor 25k heb je volgens mij een bodem wp met panelen (incl subsidie).
Zou zelf altijd een bodem wp nemen, als je de luxe/keuze hebt.
Ja das waar. T mooiste zou zijn als ik schansen maakte waar ze op konden.quote:Op zondag 1 augustus 2021 20:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Naja, de reden dat ik het ook noem is dat je dan meer panelen kwijt kan op een omvormer, dat kan ook handig zijn als je qua aansluiting in je meterkast tegen een grens loopt.
En aangezien panelen zelf niet zo duur meer zijn, kan je de ruimte mss het best in 1x goed volleggen.
Als je over een paar jaar meer elektrisch doet (plug-in hybrid of EV) dan zijn die extra panelen ineens heel fijn mss.
Heb hier 68 panelen leggen maar als ik er 100 kwijt had gekund, had ik er 100 gelegd
Hoe hoog is die overkapping dan dat jij er last van hebt?quote:Op zondag 1 augustus 2021 23:59 schreef JDx het volgende:
Buren van mij hebben een overkapping en dan ook nog 4 panelen daar op, maar bij mij is dat een half jaar in de schaduw, dat is wel kak. Tuin op het zuiden en dan zo'n enorme eik aan het einde van de tuin.
De ramen boven blijven net uit de schaduw.
Qua koeling kost zo'n warmtepomp idd echt niks en eigenlijk doe ik hem helemaal niet vaak aan, als het echt benauwd is werkt alleen dat ontvochtigen al heel erg qua hoe warm het voelt in huis.
Dan is het ook geen nieuwbouw als je 15-25k moet betalen om gasloos te worden, daar is het doorgaans heel eenvoudig om over te gaan.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:52 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
We hebben 8 panelen en dat is - je raadt het nooit - precies genoeg voor ons verbruik.
Gasloos kost zo'n 15-25k (wp + 7 extra panelen) , maar we betalen nu ~1.200 per jaar voor gas, dus is het de investering niet waard.. Ervan uitgaande dat teruglevering op termijn wordt afgeschaft.
Ik heb geen last van de overkappen, als ik panelen op mijn overkapping doe heeft dat geen nut, want die staat in de schaduw de helft van het jaar.quote:Op maandag 2 augustus 2021 00:28 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Hoe hoog is die overkapping dan dat jij er last van hebt?
Maar hoe komen zij aan 1200 euro per jaar aan gas? Dat vind ik meer bijzonder.quote:Op maandag 2 augustus 2021 09:02 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Dan is het ook geen nieuwbouw als je 15-25k moet betalen om gasloos te worden, daar is het doorgaans heel eenvoudig om over te gaan.
Hoekwoning van 175m2 met gezin van 5 personen (baby, kleuter, peuter) en voor, achter en zijkant ramen . Al zet je er hr+++ in scheelt het misschien een paar tientjes per jaar.quote:Op maandag 2 augustus 2021 12:47 schreef JDx het volgende:
[..]
Ik heb geen last van de overkappen, als ik panelen op mijn overkapping doe heeft dat geen nut, want die staat in de schaduw de helft van het jaar.
[..]
Maar hoe komen zij aan 1200 euro per jaar aan gas? Dat vind ik meer bijzonder.
Oh nee, valt wel mee, ik zit ook al op 400 dit jaar en woon alleen.
Andersom, juli was slecht, mei was ok. april was goed. Juni was goed.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 13:56 schreef Notorious_Roy het volgende:
Juli is bij mij afgesloten op vrijwel hetzelfde als mei. Scheelt 20 cent volgens de Essent app. Was juli dan zo goed, of mei zo slecht?
Het lijkt er trouwens op dat ik over een jaar gezien op 0 ga uitkomen. Ik verwacht dat t/m sept het wel zonnig genoeg is en dan heb ik alleen oktober nog als wisselvallige maand.
Maar hier werd verteld dat mei de beste maand is.quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:51 schreef bambino het volgende:
[..]
Andersom, juli was slecht, mei was ok. april was goed. Juni was goed.
In het jaar?quote:Op vrijdag 6 augustus 2021 21:55 schreef Notorious_Roy het volgende:
[..]
Maar hier werd verteld dat mei de beste maand is.
Het ligt ook compleet aan waar je woont, welke helling, welke richting.quote:Op zondag 8 augustus 2021 07:50 schreef laziness het volgende:
Hier is mei 3 van de 6 jaar de beste maand en anders als tweede.
Juni is maar 1 jaar de beste (2021) en nog nooit tweede. Idem voor juli, ook maar 1x de beste en vaak niet tweede.
Dus ja o.a. ik zei dat mei vaak één van de beste maanden is en dat ie dit jaar slecht was. Uiteindelijk staat ie nu als nog tweede omdat gewoon het hele jaar vrij prut is tot op heden
Wat is dan sjoemelen?quote:Op zondag 8 augustus 2021 10:46 schreef Seven. het volgende:
Ikea heeft nu 20% korting op de zonnepanelen. Maar ik vind de prijsstelling vaag. Er wordt gesproken over een prijs inclusief de korting. Maar aan de andere kant kan een bedrijf als Ikea er op rekenen dat het aan het licht komt als ze sjoemelen.
Ik woon dus aan de kust maar blijkbaar waren die hoge temperaturen afgelopen jaren toch wel van invloed.quote:Op zondag 8 augustus 2021 15:12 schreef bambino het volgende:
[..]
Het ligt ook compleet aan waar je woont, welke helling, welke richting.
Het kan bij jou toevallig zo uitkomen dat de zonstand in mei voor jou ideaal is.
Qua zonuren zijn mei juni juli redelijk gelijkwaardig, juni en juli vaak net iets meer.
Maar door hogere temperaturen in juni en zeker in juli, gaat het rendement omlaag.
Woon je aan de kust, dan is het een heel ander verhaal. Bijna altijd wind, dus hogere temperaturen in juli doen voor zonnepanelen minder omdat ze wat meer gekoeld worden.
Woon je midden in een woonwijk in het oosten of zuid, dan is er nauwelijks wind en zal het dus snel heet worden (limburg, achterhoek, twente zijn vaak het warmst).
Op alle zonnepanelen in Nederland zal mei misschien wel het beste zijn. Maar ik zie in de praktijk bij ons dus veel juni juli, al zijn de verschillen erg klein.
Ik begrijp heel goed dat sommige mensen er voor kiezen om hun panelen bij IKEA te kopen.quote:Op zondag 8 augustus 2021 15:17 schreef bambino het volgende:
[..]
Wat is dan sjoemelen?
Ikea heeft nu 3 prijsstellingen
Normale prijs (0% korting)
Ikea Family prijs (15% korting)
Nu extra korting Ikea Family prijs. (20% korting).
En zelfs met 20% korting is het het niet waard.
De aanbieding is nu 3882 euro na btw teruggave voor de full black 360wp panelen (10).
3600wp dus 1.07 euro per wp netto.
Ter vergelijking, onze offerte aan jou nog geen 85 cent per wp netto.
Ikea komt niet eens in de buurt van interessant.
Ik begrijp ook serieus niet waarom mensen daar ooit panelen zouden kopen.
Ik heb niet de illusie dat Ikea ze zelf legt, die huren gewoon een bedrijf in om ze te leggen en dat kan dit jaar een ander bedrijf zijn dan over 3 jaar.... maar goed qua garantie zul je dan idd nog bij Ikea moeten aankloppen en die zullen niet snel omvallen.quote:Op zondag 8 augustus 2021 16:48 schreef Crowd001 het volgende:
[..]
Ik begrijp heel goed dat sommige mensen er voor kiezen om hun panelen bij IKEA te kopen.
Er zijn binnen de zonnepanelenmarkt natuurlijk veel cowboys actief en die geven de branche een slechte naam.
Voor IKEA zijn zonnepanelen natuurlijk bijzaak maar er staat wel een groot en betrouwbaar bedrijf achter dat niet snel zal omvallen. De kans dat IKEA over 10 a 20 jaar nog bestaat is een stuk groter dan dat de gemiddelde zonnepanelenboer nog bestaat. Toch een prettige idee (ook voor eventuele garantie aanspraken).
Zelf heb ik ze er overigens niet gekocht.
Ik weet dat je SolarEdge omvormers onderling kan koppelen, dat heb ik eens gevonden in de handleiding (3 jaar terugquote:Op zondag 8 augustus 2021 17:40 schreef CoolGuy het volgende:
@:Bambino of wie dan ook hier nog meer verstand heeft van zonnepanelen. Het huis wat ik gekocht heb heeft een redelijk aantal zonnepanelen. Ik weet dat de omvormers SolarEdge zijn. 2 omvormers om precies te zijn.
Ik weet er niks van verder, maar ik vermoed dat dat te maken heeft met dat je niet dat aantal panelen aan kunt sluiten op 1 omvormer ofzo. Hoe dan ook, feit is, er hangen er 2. Nu weet ik dat er in het hele huis netwerkkabels liggen, ik weet dat zijn app op zijn telefoon werkt en dat hij zijn panelen kan zien.
Echter, we zijn op zolder geweest waar de omvormers hangen, en hij heeft daar aangegeven dat het eerst de bedoeling was dat beide omvormers een netwerkkabel kregen. Blijkbaar werkte dat niet (ik weet niet waarom niet) en dus hangt daar nu inderdaad 1 netwerkkabel die NIET in een van de omvormers zit. De andere heeft wél een netwerkkabel.
Of dat komt omdat die kabel kapot is of niet was aangesloten of weet ik veel wat, feit blijft dat 1 omvormer een netwerkkabel heeft, en de ander niet. Tóch kan hij in zijn app het totaal aantal panelen zien. Hij heeft ook gezegd 'toen het niet werkte hebben ze het anders aangesloten en nu werkt het', maar wat dat concreet betekende kon hij mij ook niet uitleggen. Ik heb ook niet gezien/niet op gelet of de ene omvormer is aangesloten op de andere omvormer ofzo?
Nu mijn vragen; Die kabel die klaarblijkelijk werkt gaat naar beneden, naar de meterkast, en ging daar in het modem. Prima. Dat modem is natuurlijk straks weg, en wordt vervangen voor mijn eigen spullen.
1. Hoe krijg ik die panelen in mijn app te zien? Mijn omvormer in mijn huidige huis is aangesloten via wifi en daar kun je dat schakelaartje omzetten en dan scannen etc etc, en dan kun je hem weer aan je wifi hangen. In dit huis is het dus bekabeld, hoe werkt dat dan?
2. Ik HOOP dat die 2e netwerkkabel niet kapot is, want dan kan ik die gebruiken om bekabeld internet op zolder te krijgen, maar even aangenomen dat die kabel wél kapot is...ik heb gezien dat de netwerk kabel in omvormer 1 er niet gewoon in gestoken is, maar die lijkt samen met een andere kabel door een soort van...ja...dop/stop heen te gaan, die onder in de omvormer geschroeft is. Ik neem dan aan dat onder die dop gewoon een netwerkpoort zit waar die kabel in zit.
Kan ik dan gewoon die stop er uit trekken / afdraaien, die netwerkkabel er uit trekken, die in een switch duwen en dan een nieuw netwerkkabeltje van die switch naar de omvormer doen, zodat ik ook een aftakking heb voor mijn PC etc die op zolder komt te staan, en dat dat dan werkt?
Want ik zie al wel gebeuren dat ik die installateur daar voor moet laten komen, en daar heb ik eigenlijk weinig zin in als het heel simpel blijkt te zijn.
Dank voor de antwoorden
Edit; even een fotootje toegevoegd. Een andere foto heb ik niet en dit is niet heel erg groot, maar wellicht kun je er iets op herkennen:
[ afbeelding ]
Laten we doen alsof ik niet weet wat de werkschakelaar is...?quote:Op zondag 8 augustus 2021 20:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ik weet dat je SolarEdge omvormers onderling kan koppelen, dat heb ik eens gevonden in de handleiding (3 jaar terug) dus dat lijkt me de verklaring.
Maar heb ze hier ieder met 1 netwerkkabel op een netwerkswitch zitten en dat werkt ook prima.
Als het werkt zou ik het mooi zo laten.
De kabel testen kan al snel door er even een laptop aan te hangen en de andere kant in een switch.
Als het niet werkt dan is de draadvolgorde wss niet goed of er is wat misgegaan met het krimpen van de stekkers.
Ik weet niet zeker of je bij jouw omvormer het deksel er af moet schroeven voor je bij de netwerkkabel kan, als dat zo is dan zou ik eerst even de werkschakelaar op 0 zetten voor je dat doet
Het zal toch niet die zwarte schakelaar rechts van iedere omvormer zijn die de spanning er af haalt zodat de optimizers vervolgens ook uit gaan en er geen gevaarlijke spanningen in de omvormer zijn als je 'm openschroeft om een stekker los te trekken?quote:Op zondag 8 augustus 2021 20:24 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Laten we doen alsof ik niet weet wat de werkschakelaar is...?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |