Haha vergeet dat maar, als je het gevoel van de afgelopen maanden qua "zomergevoel" erbij pakt, dan valt het allemaal wel mee, door de lage temperaturen was de efficiëntie op de zonnige momenten hoger.quote:Op zondag 1 augustus 2021 12:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als dat zo stabiel blijft in de winter heb je het goed gedaan.
Haha, nee, in de winter zakt dat uiteraard in.quote:Op zondag 1 augustus 2021 12:45 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als dat zo stabiel blijft in de winter heb je het goed gedaan.
quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Haha, nee, in de winter zakt dat uiteraard in.
Waarom niet eerder aanschaffen?quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:36 schreef Johannes788 het volgende:
Vraagje. Is door het terugleveren vergoeding wat flink minder nog wel de moeite waard te investeren in zonnepanelen? Wil volgend jaar zomer ze gaan afschaffen.
Nog niet genoeg gespaard voor ze aan te schaffenquote:Op zondag 1 augustus 2021 13:40 schreef ludovico het volgende:
[..]
Waarom niet eerder aanschaffen?
Staatssecretaris zegt binnen 7 jaar terugverdienen blijft wat we willen... Dat salderen afbouwen is ook weer vertraagd naar 2023... Rendementen zijn hoog naar mijn idee, heb het eens uitgerekend.
Betaal regeling.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:40 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Nog niet genoeg gespaard voor ze aan te schaffen
We hebben 8 panelen en dat is - je raadt het nooit - precies genoeg voor ons verbruikquote:Op zondag 1 augustus 2021 11:51 schreef mrevil1337 het volgende:
[..]
Heb jij schaampanelen waar je net een ledlampje op kan laten branden of echte panelen ?
Daarmee kunnen ze bezuinigen op isolatie en andere zaken in de nieuwbouw.
Ik heb zo een duurzaam huis vastgekoppeld aan het warmtenet.... Tis alleen maar duurder dat systeem joh.quote:Op zondag 1 augustus 2021 13:52 schreef Sport_Life het volgende:
maar we betalen nu ~1.200 per jaar voor gas, dus is het de investering niet waard. .
En hele goede isolatie heeft ook weer een groot nadeel namelijk dat de warmte lang in huis blijft hangen. In de zomer de openslaande deuren open zetten is er dan niet meer bij . Al kan dat natuurlijk worden opgelost door de warmtepomp te laten koelen. Maar dat kost (links of rechtsom) weer energie, dus uiteindelijk is er altijd wel watquote:Op zondag 1 augustus 2021 13:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ik heb zo een duurzaam huis vastgekoppeld aan het warmtenet.... Tis alleen maar duurder dat systeem joh.
Gas is overigens relatief schoon, scheelt weer het verbranden van kolen voor je elektriciteit.![]()
Mits die een beetje te hachelen zijn, maareh, gezien het tekort aan woningen zou ik vooral gewoon meer gaan bouwen......quote:Op zondag 1 augustus 2021 14:07 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
En hele goede isolatie heeft ook weer een groot nadeel namelijk dat de warmte lang in huis blijft hangen. In de zomer de openslaande deuren open zetten is er dan niet meer bij . Al kan dat natuurlijk worden opgelost door de warmtepomp te laten koelen. Maar dat kost (links of rechtsom) weer energie, dus uiteindelijk is er altijd wel wat.
Woningen vanaf ~jaren 90 zijn prima geïsoleerd (hr++, dakisolatie etc), al het extra is naar verhouding minimaal. De overheid kan beter de < jaren 30 woningen in de steden aanpakken.
Neequote:Op zondag 1 augustus 2021 13:44 schreef ludovico het volgende:
[..]
Betaal regeling.
Nee ok, duidelijk toch. Denk dat het wel aan te bevelen is hoor. Komt wel goed. Kans dat je minder rendement maakt dan -0.5% rente en - 2% inflatie is ook wel redelijk natuurlijk.
Maar heb je wel een beetje buffer voor je wasmachine enzo? Auto?
Keb net een rekening van 2k ofzo voor de auto.quote:Op zondag 1 augustus 2021 14:40 schreef Johannes788 het volgende:
[..]
Neeom je laatste vraag te beantwoorden
Maar jij hebt een grondgebonden warmtepomp, dat scheelt nogal in energiekosten, zeker voor het koelen.quote:Op zondag 1 augustus 2021 14:21 schreef laziness het volgende:
Het koelen via de warmtepomp zomers kost bij mij niet super veel energie. Of eigenlijk vanaf april gaat ie automatisch al vaak om naar de koelstand.
Maar mijn 12 panelen dekken het volledige gebruik van het huis.
Hoewel ik me afvraag of we dit jaar uit gaan komen. Het is echt wel slechter dan afgelopen jaren.
Dan is het een Franse autoquote:Op zondag 1 augustus 2021 14:43 schreef ludovico het volgende:
Keb net een rekening van 2k ofzo voor de auto.
Opel.quote:Op zondag 1 augustus 2021 16:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dan is het een Franse auto
quote:Op zondag 1 augustus 2021 16:02 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Dan is het een Franse auto
WEL GODVERDOMMEquote:Opel Automobile GmbH, vaak afgekort tot Opel, is een van oorsprong Duitse autofabriek, die sinds 2017 in handen is van het Franse autoconcern PSA Groupe.
Ik vond 25k vrij veel voor een L/W pomp maar zie nu dat er ook nog panelen bij gerekend werden.quote:Op zondag 1 augustus 2021 15:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar jij hebt een grondgebonden warmtepomp, dat scheelt nogal in energiekosten, zeker voor het koelen.
Even los van het feit dat een L/W warmtepomp ook minder goed kan koelen, en dat wat hij kan koelen meer energie kost.
Hier idem trouwens, ik zit alleen nog een beetje met de instelling van de thermostaten te prutsen en doen, maar ik neem aan dat als die op 20 staan dat hij dan vanzelf gaat koelen als het nodig is.
Het gros zal echter voor een L/W warmtepomp kiezen, zeker als het gaat om het vervangen van de CV, want de grondboring is gruwelijk duur.
Juli praktisch gelijk aan Maart 2020quote:Op zondag 1 augustus 2021 14:50 schreef d.k. het volgende:
Juli was slechter dan april en mei. Dit wordt echt geen goed jaar zo
Voor 25k heb je volgens mij een bodem wp met panelen (incl subsidie).quote:Op zondag 1 augustus 2021 16:33 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik vond 25k vrij veel voor een L/W pomp maar zie nu dat er ook nog panelen bij gerekend werden.
Bij mij gaat ie inderdaad automatisch koelen als hij geen moeite hoeft te doen om het op de ingestelde temperatuur te houden.
Ja, alleen naast dit platte dak zit een garage met puntdak op oost/west en die leg ik ook helemaal vol met panelen.quote:Op zondag 1 augustus 2021 12:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je kan ook nog kijken naar de mogelijkheden van een oost-west opstelling.
Dan heb je sowieso geen last van schaduw, wss meer panelen en betere spreiding van de opbrengst over de dag.
Naja, de reden dat ik het ook noem is dat je dan meer panelen kwijt kan op een omvormer, dat kan ook handig zijn als je qua aansluiting in je meterkast tegen een grens loopt.quote:Op zondag 1 augustus 2021 19:09 schreef Makrolon het volgende:
[..]
Ja, alleen naast dit platte dak zit een garage met puntdak op oost/west en die leg ik ook helemaal vol met panelen.dus die spreiding heb ik al.
Daarom vind ik t ook wel mooi wat panelen richting zuid er bij te hebben.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |